چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۶ - Aug 23, 2006
بسم الله خان درگذشت
عزاي عمومي هندوها در مرگ نوازنده مسلمان
اين هنرمند بزرگ مسلمان و ساده زيست هندي، شهر بنارس (شهر مقدس هندوها) را براي زندگي انتخاب كرده بود
012810.jpg
012822.jpg
012825.jpg
گروه ادب و هنر - بسم الله خان يكي از نام آورترين و بزرگان موسيقي هند كه مشهورترين نوازنده ساز شهناي بود روز دوشنبه در شهر بنارس درگذشت.
اين هنرمند بزرگ مسلمان و ساده زيست هندي كه به عنوان نمادي از چند مذهبي بودن هند به شمار مي رفت، شهر بنارس (شهر مقدس هندوها) را براي زندگي انتخاب كرده و در آن جا زندگي را به پايان برد. به گزارش بي بي سي علت مرگ بسم الله خان حمله قلبي بوده است.
او در معرفي و ارتقاي ساز شهناي (ساز بادي هندي) كه اندكي به ساز ابوا شباهت دارد، نقش برجسته اي داشته است.
به مناسبت درگذشت اين نوازنده، دولت هند يك روز را عزاي عمومي اعلام كرده است.
بي بي سي در گزارش خود آورده است: با وجود اينكه بسم الله خان مسلماني معتقد بود، بنارس، شهر مقدس هندوان را براي زندگي انتخاب كرده بود و هر از گاه در كنار رود مقدس گنگ به نواختن سازش مشغول مي شد. او همچنين در معابد هندوها نيز سازش را به نوا در مي آورد.
بسم الله خان در سال 2001 به نشان بهارات راتنا (جواهر هند) بالاترين نشان افتخاري هند دست يافت.
نقطه اوج زندگي هنري وي را شايد بتوان اجراي موسيقي در قلعه سرخ دهلي در شب استقلال هند در سال 1947 دانست.
بسم الله خان در 21 مارس 1916 در روستاي كوچكي در شمال هند به دنيا آمد. او به خانواده اي از نوازندگان درباري تعلق داشت، به همين دليل از شش سالگي درس موسيقي گرفت و خيلي زود در رشته خود به مقام استادي دست يافت.
در اوايل دهه 1960 بسم الله خان بي آنكه اجرايي در خارج از هند داشته باشد، از طريق صفحه هايش شهرتي جهاني پيدا كرده بود.
وي از تبليغات و صنعت سينماي باليوود گريزان بود و معتقد بود كه بايد شنيده شود نه آنكه ديده شود.
گفته مي شود كه او از سفر با هواپيما واهمه داشت و به همين دليل تا مدت زيادي از پذيرش دعوت براي اجراي موسيقي در خارج از هند
سر باز مي زد.
در سال 1966 به اصرار و تشويق دولت هند، پذيرفت كه برنامه اي در فستيوال ادينبورگ اجرا كند، به شرط آنكه او و تمام اعضاي گروهش به خرج دولت هند، پيش از سفر به اسكاتلند براي زيارت به مكه و مدينه فرستاده شوند.
در واقع او اين شرط را براي اين گذاشت كه شايد از فرستادن او به ادينبورگ صرف نظر كنند.
ولي نهايتا با تقبل هزينه سفر او و همراهانش به مكه از سوي دولت، وي براي نخستين بار در خارج از هند به روي صحنه رفت.
پس از آن كنسرت هاي خارجي بسم الله خان با حضور در بسياري از نقاط جهان از جمله آمريكا، اروپا، ايران، افغانستان، ژاپن و هنگ گنگ ادامه پيدا كرد. وي در كوچه باريكي در يكي از محلات درجه چندم در بنارس زندگي پر رياضت و ساده اي را مي گذراند و ريكشا (كالسكه اي كه دوچرخه اي آن را مي برد) وسيله نقليه محبوب او بود.
بسم الله خان عليرغم شهرتش، اغلب در كوچه و خيابان بنارس ديده مي شد.
او درآمد چنداني از راه نوازندگي نداشت و اين درآمد مي بايست تكافوي هزينه زندگي خانواده بزرگ او را مي كرد كه نزديك به 60 نفر بودند.
در سال 2003 او از اتال بيهاري واجپايي، نخست وزير وقت هند در خواست كمك مالي كرد و پس از چندين بار كه درخواستش بي پاسخ ماند، نهايتا مبلغ 500 هزار روپيه (10 هزار و 760 دلار) به او داده شد.
جنازه بسم الله خان شامگاه دوشنبه، 21 اوت با اجراي مراسم تشريفاتي دولتي در شهر بنارس دفن شد.

تقدير از فعالان و پيشكسوتان تئاتر
در جشن منتقدان و نويسندگان
012816.jpg
مهر: پنجمين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر دوشنبه شب، همزمان با شب عيد مبعث در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
دراين مراسم از سه هنرمند تئاتر رضا كيانيان، رويا تيموريان و پرويز پرستويي به همراه يك پيشكسوت عرصه روزنامه نگاري حسين قندي و يك منتقد و مترجم پرويز تأييدي تقدير به عمل آمد.
در اين مراسم، علاوه بر تقدير از هنرمندان و فعالان پيشكسوت حوزه تئاتر، جوايزي نيز به منتقدان و نويسندگان برگزيده مطبوعات اهدا شد.
منوچهر اكبرلو در بخش مقاله نويسي، امين عظيمي در بخش نقد تئاتر، مهدي نصيري در بخش يادداشت تئاتر، علي جمشيدي در بخش گفتگوي تئاتر از مجله صحنه و فروغ سجادي در بخش گزارش نويسي تئاتر از خبرگزاري "مهر" از ميان كانديداها موفق به دريافت جايزه روزنامه نگاري تئاتر در سال 84 شدند. در بخش عكاسي تئاتر ضمن تقدير از شكوفه هاشميان، ميلاد پيامي جايزه اين بخش را به خود اختصاص داد.
برگزيدگان جوايز خود را از دست مجيد رضائيان، محسن ابراهيمي (داوران بخش روزنامه نگاري تئاتر) و عليرضا اوليايي (داور بخش عكاسي تئاتر) دريافت كردند. سپس محمدرسول صادقي، نائب رئيس انجمن منتقدان و خبرنگاران خانه تئاتر مدال نوشين (پايه گذار تئاتر علمي ايران) را همراه جوايزي ديگر به حسين قندي استاد روز نامه نگاري نوين ايران تقديم كرد.
علاوه بر اين، گروه تئاتر برتر سال 84 گروه نمايش پرچين اعلام شد كه سال گذشته نمايش "دن كيشوت" را در تئاتر شهر اجرا كردند. اصغر دشتي كارگردان اين گروه به نيابت از تمام اعضاي گروه روي صحنه آمد و جوايز را گرفت. كارگردان برگزيده زير 40 سال در تئاتر سال 84 هم كورش نريماني كارگردان نمايش دن كاميلو معرفي شد.
همچنين در اين مراسم از علي اكبر عبد العلي زاده خبرنگار حوزه سينما و سردبير هفته نامه سينما به خاطر اختصاص يك صفحه از اين هفته نامه به تئاتر به عنوان خبرنگار فعال تئاتر در سال 84 تقدير شد.
از ديگر برگزيدگان جشن منتقدان تئاتر، نمايش مجلس شبيه خواني به كارگرداني بهرام بيضايي بود كه محمد رضايي راد، دستيار وي جايزه را از محمد رحمانيان دريافت كرد.

هنر ايراني
مهاباد: به مناسبت بزرگداشت سال پيامبر اعظم(ص) همايشي با عنوان سيماي پيامبر در آيين ادب و فرهنگ روز دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شد. در اين همايش يكروزه كه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شد، اساتيد، علما و دانشجويان اين واحد دانشگاهي حضور داشتند. در اين همايش مجموعا 23 مقاله به اين همايش از سوي دانشجويان و اساتيد دانشگاهي ارائه شده است.
كرمانشاه: هنرمندان رشته هاي مختلف هنري در حوزه هنري استان كرمانشاه همزمان با عيد سعيد مبعث در مسابقه حديث هنر نبوي شركت مي كنند. در اين مراسم هنرمندان شاعر و نويسندگان نقاش و تصويرگران و خوشنويسان حضور دارند.
اسماء متبرك پيامبر، احاديث و روايات مرتبط با سيرت و صورت آن حضرت و فلسفه مبعث توسط شاعران و نويسندگان جوان به صورت شعر و داستان كوتاه عرضه و هنرمندان خوشنويس و نقاش آن را به تحرير و تصوير مي كشند.
بروجرد: به مناسبت فرارسيدن مبعث پيامبر اعظم(ص) كنگره سراسري شعر نبوي روز دوشنبه در بروجرد آغاز به كار كرد. در راستاي برگزاري چند ماه اخير طي انتشار فراخواني به تمامي ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي كشور از شاعران و اديبان جهت حضور و ارائه آثار ادبي دعوت شده بود. در اين راستا بيش از 300 اثر ادبي از شاعران 12 استان كشور به دبيرخانه كنگره در بروجرد ارسال شد.
قم: سي و يكمين نشست تخصصي شكوفه هاي خيال روز دوشنبه در حوزه هنري قم برگزار شد. در اين نشست 15 تن از شاعران جوان استان به شعرخواني پرداختند كه توسط قزوه نقد و بررسي شد. مسئول كانون آفرينش هاي ادبي حوزه هنري قم گفت: اين نشست ها به همت حوزه هنري استان با هدف آشنايي شاعران جوان با شعراي كشور و ارتقاء سطح كيفي آثار آنان برگزار شد.
كرمان: همايش كتابت و تذهيب نام مبارك حضرت محمد(ص) به مناسبت عيد سعيد مبعث در كرمان برگزار مي شود. در اين همايش، نام زيباي پيامبر اعظم(ص)، توسط 120 هنرمند خوشنويس برجسته كشور نگارش مي شود. در اين همايش كه در مركز تربيت معلم شهيد رجايي، طي روزهاي آينده تدارك ديده شده، به 14 نفر از خوشنويسان جوايزي اهدا مي شود.

نگاه روز
مي توان
به گلو حكم توان كرد:
بخوان
يا زبان را
كه دگر هيچ مگو
مي توان ساق قلم كرد و نرفت
دست را پنجه شكن كرد به ساطور ستم
كه دگر سطر نزن دست بگير
چشم را حكم توان كرد مبين
گوش را
بي مدد تيغ بريد يا به لب ها كه
مخند
ليك با دل نتوان گفت مورز، عشق را از اين پس
يا جگر را كه مسوز يا بشر را كه مفهم
مي توان خونين كرد پر پروازش را
به پرستو اما نتوان گفت مرو
مي توان با ستم سنگ، جبينش بشكافت
يا از آن گوهر پاك در دندان بشكست
يا كه خاكستر آلوده سر و رويش ريخت
مي توان امي بود به محمد سوگند
به محمد اما نتوان گفت
مخوان
عليرضا پور اميد-مبعث۱۴۱۵ قمري(27 رجب)

نماينده دائم ايران در يونسكو:
بحث حذف ايران در بزرگداشت مولانا مطرح نيست
گروه ادب و هنر - در حالي كه يونسكو نام ايران را در گروه كشورهاي برگزاركننده بزرگداشت مولانا قرار نداده است، احمد جلالي نماينده دائم ايران در يونسكو، حذف نام ايران را از فهرست يونسكو نادرست خواند.
وي گفت: بخشي از برنامه هاي يونسكو از سوي شوراي اجرايي اين سازمان تعيين مي شود و كشور ايران از سال 1999 تا 2003 در اين شورا عضويت داشته اما در حال حاضر عضو اين شورا نيست، بنابراين نام ايران هم اعلام نشده است و اصلا بحث حذف نام ايران مطرح نيست.
يونسكو هر دو سال يكبار شخصيت هاي علمي و فرهنگي را كه داراي ارزش جهاني هستند، معرفي مي كند و در ميان 63 شخصيتي كه در سال 2006 و 2007 از سوي يونسكو معرفي شده اند نام مولوي، شاعر و عارف فارسي زبان ديده مي شود.
با توجه به جايگاه رفيع مولوي در ايران و فارسي زبان بودن اين شاعر بزرگ، برنامه هاي متنوعي از سوي مسئولان و دست اندركاران فرهنگي كشور براي بزرگداشت اين نابغه شعر و شاعري، برگزار مي شود. شب مولانا كه به همين مناسبت برگزار مي شود، برنامه اي است كه در پاريس اجرا خواهد شد و هنرمندان ايراني در آن حضور خواهند داشت.
محمدحسين ايماني خوشخو، معاون امور هنري وزارت ارشاد نيز با اعلام آمادگي و همكاري در بزرگداشت مولانا اعلام داشت: برنامه هايي در حوزه هاي نمايش، موسيقي و هنرهاي تجسمي اجرا خواهد شد.

جزيره همبستگي سوزوكي فيلم مي شود
012807.jpg
گروه ادب و هنر- صنعت سينما هنوز به دنبال قصه هاي كوجي سوزوكي نويسنده سرشناس و محبوب ژاپني است. اين بار قصه كوتاه او جزيره همبستگي تبديل به يك فيلم بلند سينمايي مي شود.
به نوشته خبرگزاري رويتر، اين قصه هم مثل نوشته هاي ديگر سوزوكي حال و هوايي ترسناك و دلهره آور دارد. بعد از موفقيت فراوان نسخه هاي سينمايي آب تيره - كه اين هفته از سيماي جمهوري اسلامي پخش شد- و حلقه كه از روي كتابهاي سوزوكي ساخته شدند، تهيه كنندگان سينما به دنبال ديگر قصه  هاي اين نويسنده هستند.
قصه جزيره همبستگي يك مكاشفه ترسناك و دلهره آور در يك جزيره دورافتاده است. چند كاراكتر اصلي ماجرا كه به نوعي به اين جزيره تبعيد شده اند، مجبور مي شوند با يك سري موجودات ناشناخته و مرموز مبارزه كنند. فيلم را جرج آرومرو كارگرداني مي كند كه متخصص ساخت فيلم هاي ترسناك است. آخرين ساخته سينمايي او سرزمين مردگان سال قبل روي پرده سينماها بود.
قصه جزيره همبستگي در بين نوشته هاي سوزوكي تازگي دارد. نوشته هاي قبلي او درباره ارواحي بود كه براي آدمهاي زنده مزاحمت ايجاد مي كنند. ولي در اين قصه كاراكترهاي منفي نه ارواح كه يك سري نيروهاي ناشناخته و مرموز هستند.

ژوزه ساراماگو: مخالفان گونترگراس رياكارند
012819.jpg
ژوزه ساراماگو در مصاحبه اي با روزنامه ال پاييس -مهم ترين روزنامه اسپانيا- در پي اعتراف گونتر گراس به عضويت در گروه اس.اس از وي حمايت كرد و مخالفان گراس را رياكار خواند.
ژوزه ساراماگو نويسنده پرتغالي رمان كوري و برنده جايزه نوبل،با بيان اينكه وقتي مصاحبه گونتر گراس را خواندم، در ابتدا بسيار شوكه شدم اظهار داشت: من هيچ گاه فكر نمي كردم كه گراس بتواند يك روزي در ارتش نازي آلمان باشد، آن هم به طور داوطلبانه.
وي افزوده است: اما از واكنشي كه مخالفان اين اظهارات نشان دادند، بيشتر شوكه شدم.
ساراماگو در مصاحبه با ال پاييس گفته است: گراس در آن زمان تنها 17 سال داشته است. اين در حالي  است كه او در باقي عمر خود به گونه اي ديگر عمل كرده است. آيا سال هاي بعد از اين اتفاق به شمار نمي آيد؟
ساراماگو كه اكنون 83 ساله است و يك سال قبل از گونتر گراس يعني در سال 1998 جايزه نوبل را دريافت كرده، ادامه داده است: تصور مي كنم كه واكنش رياكارانه مخالفان گراس از نبود ژرف انديشي آنها ناشي مي شود.
وي افزوده است: اين  كه مي گويند
گونتر گراس براي اينكه كتابش پرفروش شود، دست به بيان اين اظهارات زده ، كاملا ننگ آور و شرمگينانه است. هميشه هستند كساني كه مي خواهند شخصيت هاي پرنفوذ را لكه دار كنند.

عضو هيات مديره انجمن مفاخر معماري اعلام كرد:
معرفي كاشيكاري ايراني به نام اعراب
ايسنا: به گفته  عضو هيات مديره  انجمن مفاخر معماري ايران، به تازگي كتابي در سنگاپور منتشر شده و هنر كاشي كاري ايراني را به نام هنر عربي معرفي كرده است.
محمود ماهرالنقش توضيح داد: كتابي در سنگاپور با نام اشكال الهندسيته  العربيه منتشر و در آن، هنر كاشي كاري اصيل ايراني به نام هنر اعراب معرفي شده است.
وي كه تاكنون پنج جلد از مجموعه 10 جلدي طرح و اجراي نقش كاشي كاري هاي ايراني و بيش از 20 عنوان كتاب را درباره كاشي كاري منتشر كرده است، افزود: نقش هاي معرفي شده در كتاب هاي من همگي اصالت ايراني دارند و هر نقش را با محل اجراي آن معرفي كرده ام؛ ولي در كتاب اشكال الهندسيته  العربيه كه از هر نوشته و قاعده اي خالي است و بر مبناي اطلاعاتي بي پايه و اساس و موهوم نگاشته شده، هنر اسلامي ايراني به نام اعراب معرفي شده كه كاملا كذب است.
او ادامه داد: در تمام دنيا، آثاري را مي توان مثال زد كه كاشي كاري و هنر ايراني در آن ها به كار رفته باشند؛ به عنوان مثال، سفارت و كتابخانه ايران در واشنگتن، كاشي كاري سفارت ايران در سوريه، مرقد حضرت زينب (س) و حضرت رقيه (س) در سوريه، مسجد بعلبك در لبنان، تمام بناها و آثار ائمه در عراق، مسجد سلطان قابوس در مسقط، مسجد جامع كويت و مسجد امام حسين (ع) در دبي و بسياري آثار ديگر در سراسر دنيا معماري ايراني و هنر كاشي كاري ايراني دارند.
عضو هيات مديره انجمن مفاخر معماري ايران با يادآوري اين مهم كه پيش تر نيز نام خليج فارس را نيز به شكل ناقص به كار مي بردند و اعراب و ترك ها ادعاهايي درباره  مولوي دارند، پرسيد: اعرابي كه اصلا كاشي پزي ندارند و هنري به اين نام نداشته اند، چگونه كتابي با نقش و نگارهاي اصيل ايراني را به نام خود معرفي مي كنند؟!

گينس نقاشي پنج كيلومتري ايران را جدي گرفت
گروه ادب و هنر - موسسه گينس (ثبت ركوردهاي جهان) در پي درخواست ستاد بسوي روشنايي براي ثبت طولاني ترين نقاشي جهان، طي نامه اي از اجراي طرح طولاني ترين نقاشي جهان ابراز خرسندي كرد.
موسسه گينس (ترين هاي جهان) در نامه خود به ستاد بسوي روشنايي براي ثبت طولاني ترين نقاشي جهان، ضمن اعلام آخرين ركورد ثبت شده اين طرح كه 2987 متر بوده از كشور ايران و مركز فرهنگي هنري نوجوانان تهران براي اجرا و ركوردشكني اين طرح قدرداني كرده است. طولاني ترين نقاشي جهان با محوريت حضرت رسول(ص) در روز مبعث حضرت محمد(ص) 31 مردادماه سال جاري اجرا مي شود.

درام تاريخي هند فيلم مي شود
012804.jpg
گروه ادب و هنر فيلمساز متعهد و غيرمتعارف هندي براي فيلم جديد خود به سراغ ادبيات كشورش رفته است. ماني راتنام كليد فيلمبرداري لاجو را اوايل ماه ژانويه مي زند.
به نوشته سايت اينديا اف ام ، لاجو براساس قصه كتاب عصمت چوگتاي به همين نام ساخته مي شود. اين كتاب يك درام تاريخي است كه قصه آشنايي و دلبستگي دو جوان هندي را در پس زمينه مشكلات اجتماعي و سياسي كشور هند در اولين سال هاي پس از استقلال به تصوير مي كشد.
مسائل قومي و مذهبي كه در هند هميشه زمينه ساز مشكلات متعدد بوده است در لاجو هم نقش اساسي دارد و همين مسائل است كه باعث مي شود تا دو كاراكتر اصلي قصه نتوانند با هم ازدواج كنند. نقش اين دو جوان را عامرخان و كارينا كاپور بازي مي كنند. تحليلگران سينمايي پيش بيني مي كنند اين فيلم هم مثل كارهاي قبلي راتنام با استقبال و برخورد گرم منتقدين سينمايي و روشنفكران هندي روبه رو شود.
در عين حال منتقدين ادبي نسبت به نوع اقتباس قصه كتاب به راتنام هشدار داده اند و گفته اند بايد مراقب باشد تا حال و هوا و روح كلي قصه چوگتاي را به خوبي به صورت يك فيلم سينمايي درآورد. آنها نسبت به نوع اقتباس هاي سينمايي از آثار ادبي حساس هستند. لاجو اواسط سال 2007 روي پرده سينماها مي رود.

راز مسجد جمكران
گروه ادب و هنر – فيلم تلويزيوني راز كه آخرين روزهاي فيلمبرداري را پشت سر مي گذارد، در نيمه شعبان روي آنتن مي رود.
راز ماجراي جوان دانشجويي است به نام اميد كه درباره ميراث فرهنگي تحقيق مي كند، ضمن اينكه سالهاست ارتباط بين مفقودالاثرشدن پدرش در جنگ تحميلي و تاكيدي كه در وصيت نامه خود بر زيارت مسجد جمكران كرده، ذهنش را به خود مشغول داشته است. همين دغدغه هاي ذهني، اميد را به سفري در زمان و مكان مي برد تا راز مسجد جمكران را دريابد.
نويسندگي و كارگرداني راز را سعيد مستغاثي برعهده دارد. مجيد حاجي زاده، شيرين بينا، مهدي فقيه، انوشيروان ارجمند، جليل فرجاد و عبدالرضا
زهره كرماني بازيگران اين فيلم تلويزيوني هستند.
راز توسط محمد سعيدمنتظرالمهدي تهيه مي شود و مجري طرح آن مقاومت 195 شهيد همت ناحيه شهيد بهشتي تهران است.
تدوين فيلم كه از چندي پيش و همزمان با ادامه فيلمبرداري توسط مسعود تكاور در استوديو آواي هنر آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

ششمين فيلم پرفروش تاريخ سينما معرفي شد
مهر: فيلم سينمايي دزدان درياي كارائيب: صندوقچه مرد مرده به كارگرداني گور وربينسكي با فروشي معادل 924 ميليون دلار در گيشه جهان، ششمين فيلم پرفروش تاريخ سينما شد.
اين اثر كه در 51 كشور جهان روي پرده رفته، در هفته اي كه گذشت بالغ بر 26 ميليون دلار فروخت و ركورد جديدي را براي تهيه كننده اش جري بروكهايمر رقم زد.
فيلم نفرين مرواريد سياه ، اولين اثر از مجموعه دزدان درياي كارائيب در سال 2003 به نمايش درآمد و به فروش چشمگيري دست يافت، اما موفقيت 523 ميليون دلاري صندوقچه مرد مرده در خارج از مرزهاي ايالات متحده و كانادا باعث شد مجموع فروش اين اثر به 924 ميليون دلار برسد و عنوان ششمين فيلم پرفروش تاريخ سينما را از آن خود كند.
آثاري چون جنگ هاي ستاره اي: اپيزود يك با فروش 924 مييلون دلار و ارباب حلقه ها: دو برج با فروش 926 ميليون دلار از ديگر فيلم هاي پرفروش دوران هستند.
كارشناسان گيشه پيش بيني مي كنند فيلم صندوقچه مرد مرده به زودي فيلم هري پاتر و سنگ جادو را به مبارزه دعوت كرده و با شكستن ركورد 969 ميليون دلاري اين اثر، جايگاه سوم جدول را از آن خود كند. نمايش اين فيلم در كشورهاي يونان و ايتاليا در فروش بيشتر آن تاثيرگذار است.
فيلم هاي تايتانيك با فروش يك ميليارد و 800 ميليون دلار و ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه با فروش يك ميليارد و 100 ميليون دلار پرفروش ترين فيلم هاي تاريخ سينما هستند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |