چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۶ - Aug 23, 2006
دبير سيزدهمين جشنواره مطبوعات معرفي شد
ايرنا: با صدور حكمي از سوي معاون امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رضا مقدسي به عنوان دبير سيزدهمين جشنواره مطبوعات منصوب شد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين حكم با اشاره به تعهد، شايستگي و تجارب نامبرده در عرصه مطبوعات، برگزاري هر چه باشكوه تر جشنواره مطبوعات با بهره گيري از كارشناسان مجرب خواستار شده است. رضا مقدسي داراي سوابق مطبوعاتي در روزنامه هاي قدس، جام جم، همشهري و واحد مركزي خبر است.

دستاوردهاي وزارت بهداشت در آستانه هفته دولت تشريح شد
بودجه لازم براي ضد عفوني كردن
زباله هاي بيمارستاني نداريم
012717.jpg
گروه اجتماعي- براي اجراي كامل طرح بي خطرسازي زباله هاي بيمارستاني و بكارگيري دستگاه هاي بي خطرساز در همه بيمارستانها به ۷۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است.
كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت گفت: اين در حالي است كه حتي ۲ ميليارد تومان اعتباري كه امسال در بودجه پيش بيني شده بود، موافقت نامه آن مبادله نشده است. به گزارش همشهري وي كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، در مورد عفونت هاي بيمارستاني افزود: براي كاهش عفونت هاي بيمارستاني كميته مبارزه با عفونت در نظر گرفته شده تا ميزان عفونت ها را از طريق دانشگاه هاي بيمارستان هاي دولتي گزارش دهند.
لنكراني كه دستاوردهاي وزارت بهداشت را در آستانه هفته دولت تشريح مي كرد ادامه داد: در برخي از بخش هاي بيمارستان ها عفونت نظير بخش سوختگي و مراقبت هاي ويژه بيشتر است كه در اين زمينه نيز پروتكل هايي تدوين شده است به گونه اي كه برخي از اين عفونت ها با اصلاح ساختمانهاي بيمارستانها رفع مي شود .
وي افزود: در مجموع بيمارستان هاي بزرگ تر كه در آنها اعمال جراحي بيشتر و پيچيده تري انجام مي شود و زمان بستري بيماران در آنها بيشتر است ، در مقايسه با بيمارستان هاي كوچك ، ميزان عفونت بيشتر دارند.
وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنانش گفت: دولت تعرفه هاي جديد خدمات تشخيصي و درماني را با ۱۱درصد افزايش نسبت به تعرفه هاي سال گذشته براي بخش دولتي تصويب و جهت اجرا ابلاغ كرد.
لنكراني افزود: با وجود افزايش ۱۱درصدي نرخ تعرفه هاي پزشكي نسبت به سال قبل با تصويب دولت فرانشيز يا سهم مردم از هزينه اين خدمات نسبت به سال گذشته هيچ افزايشي نمي يابد و اين در واقع تخفيفي است كه دولت به بيمه شدگان داده است.
وي گفت: با وجودي كه تورم در بخش پزشكي بيش از تورم در ساير بخشهاست، افزايش نرخ خدمات پزشكي به طور كلي معادل۱۱درصد و در حدود تورم كلي جامعه است، اين افزايش نرخ، در مورد برخي خدمات مانند ويزيت پزشكان بيش از ۱۱درصد و در مورد خدماتي مانند آزمايشهاي MRI صفر درصد است.
وزير بهداشت سپس با اشاره به مسئله بيماري آنفلوانزاي پرندگان افزود: در زمان حاضر حداقل در سه كشور همسايه ما مورد انساني بيماري آنفلوانزاي پرندگان مشاهده شده، اما ما تاكنون توانسته ايم در برابر اين بيماري مقاومت كنيم اما خطر اين بيماري جدي است و با توجه به نزديك شدن به فصل مهاجرت پرندگان بايد اقدامات و پيشگيري با جديت ادامه يابد و دستگاههاي دولتي ديگر به خصوص وزارت كشور نيز از بودجه ستاد حوادث غير مترقبه براي كنترل اين بيماري همكاري مي كند.
وي ادامه داد: كشور ما هم براي درمان مبتلايان احتمالي اين بيماري داروي تاميفلو را كه يكي از داروهاي درمان بيماري آنفلوانزاي پرندگان است، حتي بيش از نياز پيش بيني شده خريداري كرده است و از اين نظر آ ماده هستيم، اين بيماري هنوز واكسن انساني ندارد ولي دو شركت دارويي مدعي توليد واكسن آن شده اند كه هنوز از سوي مقامات رسمي تائيد نشده و در صورت تاييد نهايي اين داروها ما نيز اين واكسن را خريداري مي كنيم.
باقري لنكراني در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله بيماري وبا اشاره كرد و گفت: با وجودي كه كشور ما يكي از مناطق بومي بيماري وباست ولي از اول امسال تاكنون فقط ۱۰ مورد ابتلا به اين بيماري داشتيم كه همگي نيز اتباع كشورهاي همسايه بودند و البته يكي از آنان به علت دير رسيدن به بيمارستان فوت كرد.
وي ادامه داد: همه دستگاهاهاي دولتي مرتبط براي كنترل بيماري وبا مسئوليت مشخص دارند و در جلسه شوراي عالي سلامت نيز بر وظايف اين دستگاهها تاكيد شد به خصوص مسئله تامين آب آشاميدني سالم در مناطق خشك و قرار شد وزارت بهداشت نيز بر وضعيت آب آشاميدني اين مناطق نظارت بيشتري داشته باشد، وزارت امور خارجه نيز براي پيشگيري از ورود اين بيماري به كشور كنترل بيشتري در مرزها انجام مي دهد.
باقري لنكراني در مورد پزشك خانواده گفت : پزشكان عمومي با طي يك آموزش كوتاه مدت به عنوان پزشك خانواده بكارگيري مي شوند. در همين راستا از سال گذشته تاكنون ۶ هزار پزشك عمومي به عنوان پزشك خانواده در روستاهاي كشور مشغول بكار شدند كه سه هزار نفر آنها استخدام جديد بودند اما هنوز در برخي استانهاي محروم كشور مانند سيستان و بلوچستان با وجود پرداخت حقوقهاي بالاي يك ميليون تومان ظرفيت خالي داريم.
وزير بهداشت گفت: در سال گذشته نياز به اعزام ۴ تا ۵ هزار نفر نيرو پزشك به مناطق محروم وجود داشت اما چون تعداد فارغ التحصيلان فقط يك هزار نفر بودند بنابراين فقط توانستيم ۲۰ درصد را در اين زمينه تحت پوشش قرار دهيم.
وي تصريح كرد: هم اكنون پزشك عمومي در بدو استخدام ۲۱۰ هزار تومان و پزشك متخصص ۳۰۰ هزار تومان دريافت مي كند. بنابراين اگر مشكلات به صورت منطقي حل و جبران نشود ، پزشكان به مناطق محروم نرفته و يا به تخلف روي مي آورند.
وزير بهداشت گفت: اجراي طرح بيمه روستايي يكي از برنامه ها براي ماندگاري پزشكان در مناطق محروم است كه براي اين پزشكان از حقوق ۵۰۰ هزار تومان تا بيش از يك ميليون تومان در نظر گرفته شده است .
وزير بهداشت در مورد بيماري ايدز گفت: برنامه هاي مربوط به پيشگيري از بيماري ايدز در كشور به صورت برنامه هاي ۵ ساله است كه عمده ترين آن مربوط به كاهش آسيب و جلوگيري از ابتلاي افراد جديد به اين بيماري است بنابراين جلوگيري از گسترش بيماري از اركان اصلي پيشگيري از اين بيماري است.
وي نتايج اجراي برنامه هاي پيشگيري از ايدز را چشمگير عنوان كرد و گفت: موفقيت هاي برنامه هاي پيشگيري از ايدز به گونه اي بوده كه تعداد مبتلايان به اين بيماري در سال جاري در مقايسه با سال گذشته كاهش يافته است.

عليرغم رشد ۱۶ درصدي حوادث شغلي در كشور اتفاق افتاد
تعطيلي نيمي از خانه هاي بهداشت كارگري
012720.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: در حاليكه حوادث شغلي در سال هاي اخير ۱۶ درصد رشد داشته اند نيمي از خانه هاي بهداشت كارگري كه در كنترل حوادث شغلي نقش مهمي دارند، تعطيل شده اند.
به گزارش همشهري، در سال گذشته از مجموع شش ميليون بيمه شده اجباري سازمان تأمين اجتماعي، تعداد ۲۱ هزار و ۱۹۵ نفر دچار حادثه ناشي از كار شده اند كه از اين تعداد ۵۳/۹۸ درصد را مردان و ۴۷/۱ درصد را زنان تشكيل مي دادند و بيشترين فراواني حادثه به لحاظ عضو مربوط به پا و دست (۴۹ درصد) و در گروه سني ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است كه بي احتياطي با ۵۱ درصد عامل بيشترين و تهويه نامطلوب محيط كار با ۱۷ درصد كمترين سهم حوادث را به خود اختصاص داده اند و از حادثه ديدگاني كه بيمه نيستند نيز آمار دقيقي در دست نيست.
براساس اين گزارش، طرح خانه هاي بهداشت كارگري به صورت آزمايشي در ۴ استان كشور اجرا شد و پس از گذشت ۱۹ سال به دليل اينكه هيچ گاه اين طرح به قانون تبديل نشده بيش از نيمي از خانه هاي بهداشت تعطيل شده اند. اين در حالي است كه حوادث شغلي در سالهاي اخير ۱۰ تا ۱۶ درصد رشد داشته اند.
طرح ارايه مراقبت اوليه در خانه هاي بهداشت كارگري براساس اصل ۲۹ قانون اساسي كشور و ماده ۳۵ قانون الزام تأمين اجتماعي با مشاركت وزارت بهداشت، وزارت كار و امور اجتماعي و سازمان تأمين اجتماعي از سال ۶۶ در كشور شروع شد كه هدف از اجراي آن، تأمين سلامت كارگران و اعضاي خانواده آنها، ارتقاي دانش بهداشتي و ايجاد رفتارهاي مناسب بهداشتي در بين كارگران و سالم سازي محيط كار در كارگاه هاي توليدي، صنعتي، خدماتي و معادن است.
براساس اين طرح مقرر شد كه در كارخانه هايي با جمعيت ۱۵۰ تا ۵۰۰ نفر و معادن با جمعيت ۲۰ تا ۱۰۰ نفر خانه هاي بهداشت كارگري ايجاد شود، كه متأسفانه از سال ۸۱ فعاليت خانه هاي بهداشت كارگري رو به افول گذاشت. چنانچه در حال حاضر از بين يك هزار و ۶۶۰ خانه بهداشت كارگري كه با صرف هزينه قابل توجه تجهيز و راه اندازي شده بود، تعداد زيادي از آنها تعطيل و غيرفعال شده اند كه مهمترين دليل تعطيلي آنها قانون مند نشدن اين طرح است.
گفتني است در سال ۸۳ لايحه مربوط به خانه هاي بهداشت كارگري از سوي شوراي هماهنگي مركز خدمات بهداشتي به دولت ارايه شد ولي هيچ گاه به مرحله تصويب نرسيد. اين در حالي است كه نقش خانه هاي بهداشت كارگري بخصوص با توجه به روند رو به رشد حوادث شغلي بيشتر نمايان مي شود. بنابراين عدم آگاهي نيروي كار نسبت به نحوه كاربرد وسايل حافظت فردي و بي احتياطي بخصوص در نيروي جوان و كم تجربه موجب افزايش حوادث شغلي شده است. همچنين محيط ناايمن و عدم حفاظ  گذاري صحيح و ايمن دستگاهها و كوتاهي در كاربرد وسايل حفاظت فردي و عدم كنترل دقيق آلودگي ها موجب بروز حوادث و بيماريهاي شغلي مي شود.
براي انجام اين مهم ابتدا بايد شناخت دقيقي از مشاغل پرخطر بدست آورد كه با داشتن آمار دقيق شناخت بهتر و كامل تري نسبت به فعاليت هاي مخاطره آميز و خطرناك كسب و جهت جلوگيري از عوارض سوء ناشي از اين حوادث اقدامات لازم را انجام داد.

برگزاري هفتمين دوره مسابقات كشوري امداد و نجات
مهر: هفتمين دوره از مسابقات كشوري امداد و نجات ۲۶ تا ۳۰ شهريور امسال در قم برگزار مي شود.
پروين شفيعي معاون برنامه ريزي سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: با توجه به برنامه چهارم توسعه و رويكرد دولت نسبت به امر تمركز زدايي اين دوره از مسابقات متفاوت از دوره هاي قبل به لحاظ سطح محتوايي، نحوه برگزاري و شيوه هاي گزينش نفرات برتر برگزار خواهد شد.
وي هدف از برگزاري اين مسابقات را ايجاد محيط مناسب براي رقابت سالم، تقويت حس همكاري با ساير گروه ها، همكاري در حوادث، ايجاد و افزايش روحيه اخوت و برادري، مهارت فني در ميان امدادگران استان ها و آشنايي با محيط هاي مختلف به لحاظ برخورداري از امكانات متفاوت و آماده سازي نيروها در هنگام حوادث برشمرد.شفيعي تصريح كرد: امسال براي اولين بار در كشور برگزاري مسابقات امداد و نجات كشور به صورت شورايي انجام مي شود.معاون برنامه ريزي و آموزش سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به برگزاري نشست نقد و بررسي عملكرد مسابقات گذشته امداد و نجات با نمايندگاني از ۶ منطقه كشور گفت: در اين دوره از مسابقات استان هاي كشور به ۶ منطقه تقسيم و از هر منطقه يك نماينده به سازمان امداد و نجات معرفي شد كه در طي نشست مذكور شرايط و نحوه برگزاري اين دوره از مسابقات مورد بررسي قرار گرفت.به گفته وي، نوع مسابقه، شرايط شركت كنندگان، محل برگزاري، زمان برگزاري و مجري مسابقات از جمله مهم ترين موضوعات مورد بحث در اين جلسه بود.
معاون برنامه ريزي و آموزش سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: «از هر استان حداكثر ۱۰ امدادگر برگزيده در مسابقات امداد و نجات استاني در مرحله كشوري حضور خواهند يافت.»

با رأي نمايندگان تصويب كليات
رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان
گروه اجتماعي - با راي مجلس كليات لايحه رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان تصويب شد.
 در جلسه علني روز دوشنبه نمايندگان به بررسي لايحه رسيدگي به جرائم اطفال و نوجوانان پرداختند و كليات آنرا با ۱۴۲ راي موافق تصويب كردند.
اين لايحه در پنج فصل تشكيلات و صلاحيت، آئين دادرسي ، تخفيف مجازات و تعليق اجراي آن،  كانون اصلاح و تربيت و ساير مقررات به مجلس ارائه شده بود.
بر اساس جزئيات پيشنهادي لايحه رسيدگي به جرائم اطفال در فصل اول اين لايحه مقرر شده به كليه جرائم افراد كمتر از هجده سال تمام خورشيدي در دادگاه اطفال و نوجوانان رسيدگي شود و هر گاه در حين رسيدگي سن متهم از هجده سال تمام تجاوز نمايد ، رسيدگي به اتهام وي مطابق اين قانون در دادگاه  اطفال و نوجوانان به عمل خواهد آمد و چنانچه قبل از شروع به رسيدگي سن متهم از هجده سال تمام تجاوز كند ، رسيدگي به اتهام وي استثنائاً در دادگاههاي عمومي صورت خواهد گرفت مشروط به آنكه متهم از كليه حقوقي كه در دادگاه اطفال و نوجوانان برخوردار مي باشد در اين دادگاه نيز بهره مند گردد.
همچنين در ماده ۲ اين لايحه آمده است ، اطفال در صورت ارتكاب جرم مبراي از مسئوليت كيفري هستند  و تربيت آنان با نظر دادگاه به نحو مقرر در مواد آتي است و منظور از طفل كسي است كه به حد بلوغ شرعي نرسيده است.
اين گزارش مي افزايد، در مواد ديگري از اين لايحه پيش بيني شده است قاضي دادگاه و دادسراي اطفال و نوجوانان را رئيس قوه قضائيه از بين قضات شايسته كه دوران آموزشي را در اين زمينه گذرانده و متاهل و فرزنددار باشند و سابقه خدمتي آنها حداقل ۵ سال باشد انتخاب نمايد.

پس از پايان كمك عاجل به زلزله زدگان
امسال بودجه خاصي براي بم در نظر گرفته نشده است
عكس: محمد كربلائي احمد
012714.jpg
گروه اجتماعي - مينا شهني : مديركل بهزيستي استان كرمان گفت :«متاسفانه در سال جاري از طرف دولت هيچ بودجه خاصي براي شهرستان زلزله زده بم در نظر گرفته نشده است .»
محمد ستايش با انتقاد از نگاه مسوولان به مشكلات عمده شهر بم گفت :«نگاه حاكم بر مسئله شهر بم پس از زلزله بيشتر نگاه سخت افزاري بود تا نگاه نرم افزاري به اين معني كه مدت كوتاهي پس از وقوع زلزله بحث ساخت و ساز در شهر بم به شكل جدي تري دنبال شده است .»
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به استان كرمان وي با اشاره به كمك دولت پس از زلزله افزود :«دو هفته پس از زلزله كمك ۷۲ ميليارد توماني دولت تحت عنوان «كمك عاجل دولت» براي حل مشكلات شهر بم در نظر گرفته شد .كه يك ميليارد ريال از اين كمك در اختيار بهزيستي قرار گرفت و سازمان بهزيستي اين مبلغ را براي سه ماهه پاياني سال ۱۳۸۲ صرف كرد.»
مدير كل بهزيستي استان كرمان آمار كشته شدگان بم را۳۲۰۰۰ نفر خوانده و اين تعداد را مولد مشكلات عمده خانوادگي مانند بي سرپرست ماندن كودكان و يا فوت سرپرست خانوار و در نتيجه زن سرپرست شدن بسياري از خانواده  ها ونيز بروز بسياري از مشكلات روحي رواني قلمدادكرد.
وي خاطر نشان كرد :«در سال ،۱۳۸۳يك سال پس از زلزله، بودجه اختصاص يافته به سازمان بهزيستي براي رسيدگي به بم ۴ميلياردوچهارصد ميليون تومان بود كه عمده اين بودجه در پايان سال پرداخت شد كه زمان نامناسبي بود.»
ستايش ،ارزش خدمات تشكل هاي مردم نهاد به مردم شهر زلزله زده بم تا پايان سال ۱۳۸۴ را حدود ۱۰ ميليارد تومان اعلام كرده و گفت :«ما تقاضاي ۶ ميليارد كمك براي حل برخي مشكلات موجود دربم را براي سال جاري به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال كرده ايم اما تاكنون پاسخي از سوي اين سازمان دريافت نكرده ايم .»

رئيس سازمان ثبت اسناد اعلام كرد:
رشد ۶۶ درصدي ثبت اختراعات در كشور
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار : رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از رشد چشمگير اختراعات ثبت شده طي دو سال اخير در كشور خبر داد.
به گزارش همشهري اميري معاون قوه قضائيه ضمن اعلام اين مطلب گفت: رشد اختراعات نشانگر آغاز نهضتي علمي و نرم افزاري در كشور است و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نيز به عنوان مرجع ثبت اختراعات محققان و دانشمندان كشور همه تلاش خود را براي كمك به توسعه علمي كشور به كار گرفته است.
وي افزود: تعداد اختراعات ثبت شده در كشور در سال ۱۳۸۴ نسبت به سال ۱۳۸۳ بيش از ۶۶ درصد رشد داشته است و در سه ماهه اول سال ۱۳۸۵ نيز تعداد اختراعات ثبت شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسبت به سه ماهه نخست سال ۱۳۸۴ با رشد چشمگير ۹۹ درصدي مواجه بوده است.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، تثبيت و تضمين حقوق و مالكيت  مادي و معنوي مردم را از جمله مأموريت هاي مهم اين سازمان برشمرد و گفت: سازمان ثبت به عنوان يك سازمان با سابقه و فراگير و داراي وظايف و مسئوليت هاي مهم در زمينه صدور اسناد مالكيت، ثبت شركت ها و موسسات، ثبت اختراعات و حمايت از مالكيت معنوي در سطح ملي و بين المللي، مي تواند نقش مهمي در توسعه اقتصادي، اجتماعي، علمي و فرهنگي كشور داشته باشد.
وي افزود: سازمان ثبت به عنوان يك سازمان شبه قضايي مي تواند كمك موثري به تحقق تئوري توسعه قضايي، بحث زندان زدايي، قضا زدايي و جلوگيري از افزايش حجم پرونده هاي قضايي در محاكم و اطاله دادرسي بكند البته نيروي انساني، بودجه و امكانات و فضاي اداري به هيچ وجه متناسب با مأموريت ها نيست كه در اين بخش عنايت ويژه دولت و مجلس شوراي اسلامي را طلب مي كند.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور همچنين بر ضرورت ايجاد تحول و نوآوري در فعاليت هاي دفاتر اسناد رسمي به منظور خدمات رساني بهتر به مردم و كمك به تحقق توسعه قضايي در كشور تأكيد كرد و گفت: دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق به عنوان نهادهاي مدني مي توانند نقش مهمي در توسعه پايدار و همه جانبه كشور داشته باشند.
اميري افزود: لايحه «توسعه صلاحيت واحدهاي ثبتي و دفاتر اسناد رسمي» به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده كه اين لايحه پس از بررسي هاي كارشناسي مفصل و همچنين مطالعه تطبيقي و نظام ثبتي و دفاتر اسناد رسمي پنج كشور پيشرفته جهان از جمله فرانسه و آلمان، توسط سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تهيه و تدوين شده است كه با تصويب آن توسط مجلس شوراي اسلامي شاهد تحول چشمگيري در امر سردفتري در كشور خواهيم بود و اميدواريم با كمك و فعاليت خود سردفتران موقعيت سردفتري در ايران به سطح كشورهاي پيشرفته در دنيا برسد.

روستائيان مي توانند از پايان ماه جاري بيمه شوند
گروه اجتماعي - روستائيان سراسر كشور از پايان ماه جاري مي توانند به عضويت صندوق بيمه اجتماعي درآيند.
مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير كشور با اعلام اين خبر گفت :«كارگزاري هاي اين صندوق تا پايان شهريور ماه جاري در سراسر كشور راه اندازي شده و دسترسي روستائيان براي انجام امور مربوط به بيمه تسهيل مي شود.»
سيد مجيد موسويان با اشاره به اعتبار ۱۶۰ ميليارد توماني سال جاري اين صندوق گفت :«طبق برنامه بايد كارگزاري هاي اين صندوق تا پايان سال در تمام نقاط كشور راه اندازي مي شد اما تلاش شده است اين كار ۶ماه زودتر و در پايان شهريور به انجام برسد.» وي با اشاره با اينكه تاكنون بيش از۲۳۰ هزار خانوار روستايي و عشايري تحت پوشش بيمه اين صندوق درآمده اند افزود :«تعداد كارگزاري هاي صندوق بيمه اجتماعي روستائيان و عشاير كشور به۲۰۴۰ كارگزاري مي رسد و انتظار مي رود تا پايان امسال بيمه شدگان اين صندوق به ۹۲۰ هزار خانوار افزايش يابد.»
گفتني است كه مسوولان معتقدند تا پايان سال آينده ۳/۶ ميليون خانوار روستايي سراسر كشور تحت پوشش اين صندوق قرار خواهند گرفت .شرط برخورداري از اين بيمه سكونت در روستا و داشتن حد اقل ۱۸ سال سن است و هر خانوار روستايي با پرداخت ۵۴ تا ۹۰ هزار تومان براي هر سال بيمه خواهد شد .اين صندوق موظف است كه پس ۱۵ سال پرداخت بيمه از سوي خانوار روستايي و۶۵ سال سن نسبت به برقراري مستمري بازنشستگي اقدام نمايد .
نكته جالب اين طرح براي روستائيان و عشاير كشور اين است كه هرگاه بيمه پرداز فوت نمايد در صورتي كه تنها سابقه يك سال پرداخت بيمه داشته باشد براي بازماندگانش مستمري فوت برقرار خواهد شد. مدير عامل صندوق بيمه اجتماعي روستائيان اظهار اميدواري كه كرد: «با توجه به اينكه زمان فروش محصول و رسيدن پول به دست روستائيان و عشاير معمولا آخر شهريور و اوايل پائيز است اميدواريم اين افراد از فرصت استفاده كرده و در اين ماه با مراجعه به كارگزاري هاي صندوق ، اقدام به نام نويسي كنند.»
موسويان چندي پيش در گفت و گو با همشهري در مورد ناتواني روستائيان در پرداخت يكباره حق بيمه و تأثير آن در استقبال از بيمه اجتماعي، گفته بود: با توجه به ويژگي هاي جامعه روستايي و عشايري تفاوت هايي در پرداخت حق بيمه در نظر گرفته شده و حق بيمه آنها براساس سطوح درآمدي پيش بيني و به تصويب شوراي عالي رفاه مي رسد.
اين سطوح در سال گذشته و امسال بين ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بوده و روستائيان بايد ۵ درصد يكي از سطوح درآمدي مذكور را به عنوان حق بيمه پرداخت كنند. اين مبلغ بابت بيمه يكساله همه اعضاي خانوار بوده و در سال اول به صورت يكجا پرداخت مي شود اما در سال هاي بعد آنها قادر به پرداخت اين مبلغ در ۲ قسط ۶ ماهه با تشخيص كارشناس بيمه خواهند بود. همچنين اين مبلغ در مقاطع درآمدي روستائيان دريافت مي شود.

از ميان نامه ها
سرعت غيرمجاز در صدر تخلفات رانندگي
مدتي است كه شاهد توجه و تحول بيشتر و بهتر در سامانه پليس راه كشور هستيم. اين بهبود محسوس را در كنترل بهتر تخلفات رانندگي در جاده ها مي توان ديد. يك مورد را شخصاً در جاده مشهد- گرگان شاهد بودم كه پليس راه با دقت بايسته اي با راننده اي كه مرتكب تخلف در سرعت شده بود برخورد كرد و زماني كه راننده منكر تخلف شده بود، پليس با نشان دادن آنچه كه توسط دوربين ثبت شده بود، تخلف را كه سرعت غيرمجاز بود به او نشان داد. همين اقدامات به طرز محسوسي از شمار تصادفات مرگبار رانندگي در جاده ها كاسته است، اما هنوز وضعيت و ميزان حوادث رانندگي در جاده هاي كشور ما در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان بسيار بالا و نگران كننده است. همچنين طبق اعلام صريح دستگاه هاي مسئول در كشور ما با ۷۰ميليون نفر جمعيت در سال نزديك به ۳۰ هزار نفر بر اثر حوادث جاده اي جان خود را از دست مي دهند، يعني رقمي معادل جمعيت يك شهر كوچك! در حالي كه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در مجموع در طول سال۲۰۰۵ ميلادي با بيش از ۳۵۰ ميليون نفر جمعيت، حداكثر۵۰ هزار نفر تلفات داشته اند و از آنجا كه سرعت و سرپيچي از مقررات رانندگي در وهله اول، نقض مهندسي جاده ها، فرسودگي خودروها و نبود يا كمبود قطعات يدكي در مراحل بعدي از عوامل مهم حوادث رانندگي مي باشند، بايد به موازات اقدامات اساسي براي كاهش حوادث براي كنترل عوامل انساني تصادفات، اقدام سريع تري انجام گيرد. خوشبختانه مأموران پليس كه به تازگي در بزرگراه هاي تهران دست به كنترل نامحسوس رانندگي و تخلفات رانندگان زده اند، حركت خوبي را براي واداشتن افراد متخلف به رعايت مقررات آغاز كرده اند. تأمين مأمور كافي براي پوشش معابر تهران و همچنين اقدامات سريع از قبيل جرايم نقدي به علاوه توقيف خودرو راننده متخلف، مي تواند وضعيت بهتري را براي ايمن سازي جاده ها و بزرگراه هاي شهري به وجود بياورد. اين درست است كه رانندگي صحيح نياز به فرهنگ سازي دارد، اما در كشوري كه هنوز افراد، به مسئوليت و مسئوليت پذيري عادت نكرده اند و عده اي جاده و خيابان را با راندن عجيب و خطرناك خودرو ناامن مي كنند براي ايجاد بستر مناسب به منظور فرهنگ سازي، راهي جز اعمال قانون و مجازات سنگين متخلفان به ويژه توقيف وسيله نقليه و محروم ساختن فرد متخلف از رانندگي وجود ندارد.
از سوي ديگر، در آينده ما ناگزيريم به صنعت توريسم به عنوان يك منبع مهم و درآمدزا براي رشد و توسعه اقتصاد مملكت تكيه كنيم با دارا بودن جاذبه هاي توريستي فراوان از جمله ميراث هاي فرهنگي ارزشمند و طبيعت غني و متنوع، اگر جاده هاي امن - از لحاظ رعايت مقررات رانندگي و كاهش تصادفات- نداشته باشيم، قادر به جذب توريست و رشد اين صنعت مهم نخواهيم بود. عضدي

پاسخ مسئولان
برابر دستورالعمل اقدام نمايند
اداره كل روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ ۲۸/۵/۸۵ تحت عنوان «رسمي نشده ايم»، توضيح داده است: به استناد قانون نحوه تعديل نيروي انساني دستگاههاي دولتي مصوبه مجلس شوراي اسلامي تبديل وضعيت استخدام كاركنان پيماني به رسمي منوط به داشتن هشت سال سابقه خدمت پيماني در دستگاه مربوط با رعايت ساير مقررات مي باشد. لذا كاركنان پيماني كه داراي شرايط فوق باشند مي توانند به محل خدمت مراجعه تا برابر دستورالعمل هاي موجود در زمينه استخدام خود اقدام نمايند.
مشكل برطرف شده است
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران در پاسخ به پيام مندرج در «ستون با مردم» همشهري مورخ ۲۴/۵/۸۵ تحت عنوان «خاموشي داريم»، توضيح داده است: «با افزايش دما و بالا رفتن ميزان مصرف برق در زمان اوج مصرف (پيك بار)، افزايش بار فيدرهاي شبكه ۲۰ كيلو ولت منجر به قطع فيدر و اتصال كابل فشار متوسط گرديده كه با رفع اين اتصالي ها مشكل مرتفع شده است، ضمناً  از مشتركين محترم خواهشمنديم در زمان اوج مصرف (ساعت ۷ تا ۱۱ شب) با عدم استفاده از وسايل برقي غيرضروري ما را در امر برق رساني مطلوب ياري نمايند.»

با مردم
اتفاق پيش پا افتاده!
پارك كردن خودرو در پياده روهاي شهر تهران عليرغم آن كه يك خلاف آشكار رانندگي است گويا به صورت يك اتفاق عادي درآمده است. صحنه هاي پارك خودرو در پياده رو را در مقابل نمايشگاه هاي اتومبيل به وفور مي توان ديد، اما موردي را كه همه روزه شاهد آن هستم يادآوري مي كنم تا شايد براي جلوگيري از اين تخلف اقدام شود. همه روزه در حدفاصل ميدان توحيد تا سه راه تهران ويلا، خودروها را در پياده رو پارك مي كنند و به مرور پياده روها تبديل به پاركينگ شده است!
آقاي نفيسي- تهران
وسايل بازي خراب است
در خيابان خاوران پاركي وجود دارد كه وسايل بازي آن كه اغلب مورد استفاده كودكان قرار مي گيرد، خراب است و زمين بازي نيز خاكي است كه هنگام بارندگي پر از گل و لاي مي شود.
آقاي فاضلي- تهران
قطع آب طولاني
از ۲۰ روز پيش در ضلع جنوب شرقي پل ستارخان از ساعت۱۰ صبح لغايت ۷ بعدازظهر با مشكل قطع آب روبه رو هستيم. پس از تماس هاي مكرر با شركت آب و فاضلاب هنوز موفق به دريافت پاسخ و يا ارائه راه حل نشده ايم.
آقاي پويا- تهران
.... و ۳ كوچه باقي ماند!
در انتهاي خيابان اشرفي اصفهاني- خيابان چمران طرح ا نوسازي آسفالت كوچه ها براي ۷ كوچه اجرا شد، اما ۳ كوچه در اين محله همچنان خاكي مانده است.
آقاي فريادي- تهران
چرا برچيده شد؟
در خيابان اسكندري نرسيده به ميدان آزادي ايستگاه اتوبوس وجود داشت، حدود چند ماه پيش بدون ذكر علت اين ايستگاه جمع آوري گرديد و اكنون مسافران ناچارند به ايستگاه هاي ماقبل و يا مابعد مراجعه كنند كه براي كهنسالان، مشكل است.
آقاي دمشقيان- تهران
خيابان باريك و...
به دليل پارك كردن خودرو در دو سوي خيابان حدفاصل فلكه سوم و چهارم تهرانپارس، همواره ترافيك سنگين و راهبندان وجود دارد. اجراي مقررات پاركومتر مي تواند تا حدي اين مشكل را برطرف سازد.
آقاي ايزدي- تهران
عينك طبي و هزينه هاي بيمه
تحت پوشش بيمه مشاغل آزاد هستم. براي گرفتن عينك طبق مجوز پزشك مراجعه كردم، گفتند براي عينك قرارداد نداريم. آيا هزينه عينك طبي تحت پوشش هزينه هاي درماني تأمين اجتماعي قرار ندارد؟
آقاي حسيني- تهران
استقرار كارگران ساختماني
در اسلامشهر، مثل بسياري از مناطق شهر تهران بايد براي استقرار كارگران ساختماني، اقدام شود، تا اولاً نياز مراجعان به راحتي تأمين گردد، ثانياً، پراكندگي اين افراد باعث برخي مزاحمت ها نگردد.
آقاي محبي- اسلامشهر
تشكر از شهرداري و ۱۳۷
براي پيشگيري از حوادث رانندگي در تقاطع خيابان كوثر و شهرآرا، از طريق تلفن ۱۳۷ تقاضاي نصب سرعت گير كرده بوديم كه اين اقدام انجام شد از ۱۳۷ و شهرداري تشكر داريم.
آقاي ميرزا نژاد - تهران
آلودگي به دليل نبود شيب
انباشت آب به دليل نبود شيب مناسب در منطقه تهرانسر بلوار ياس اول- خيابان مالك اشتر، آلودگي شديد به وجودآورده و باعث جمع شدن حشرات مي گردد. براي حل اين معضل بايد اقدام شود.
آقاي ميرهاشمي- تهران

داروهاي ايدز و اعتياد به زودي وارد بازار مي شوند
گروه اجتماعي - بيش از ۹۵درصد داروهاي كشور در داخل توليد مي شود و اين فقط شامل داروهاي پرمصرف نيست و در نظر داريم كه بزودي داروهاي ايدز و اعتياد را وارد بازار كنيم.
رسول ديناروند معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در دهمين همايش علوم دارويي ايران گفت: خوشبختانه در ۵ سال گذشته رشد توليد علم در كشور جزو بالاترين كشورها بوده و در سال ۲۰۰۵ مقام اول را از نظر رشد توليد علم به دست آورده ايم.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد:  در حال حاضر ۱۱ دانشكده داروسازي در سطح كشور فعال است.
وي ادامه داد: داروسازي يك علم پايه و يك رشته چند جانبه است و در زمينه توليد علم جايگاه خوبي دارد و مجموعه داروسازي بايستي از فرصتي كه در دولت به وجود آمده استفاده كند تا گام هاي بهتري در زمينه داروسازي برداشته شود.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در خاتمه صريح كرد: كشور ايران از نظر دسترسي مردم به دارو، كيفيت دارو و .. مورد تاييد بوده و از نظر توليد فناوري از جايگاه خوبي برخوردارست. رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي نيز در اين همايش گفت: دانشكده داروسازي اين دانشگاه در شرف احداث بزرگترين مجموعه آموزشي و پژوهشي داروي خاورميانه است.
زالي به تحولات صورت گرفته در علوم دارويي اشاره كرد و افزود: امروزه بحث علوم دارويي با تحولات حيرت انگيزي روبرو بوده و حركت رو به جلو علوم دارويي در جهان و به خصوص در كشورمان در حال شكل گيري و تكميل است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطرنشان كرد:  خوشبختانه ورود عرصه هاي نوين تكنولوژي از قبيل بيوتكنولوژي، نانوتكنولوژي و...موجب پيشرفت و حركت رو به جلوي علوم دارويي شده است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |