چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۶ - Aug 23, 2006
كنسول جديد نينتندو
012681.jpg
همشهري جوان: باز هم كنسول عجيب و غريب نينتندو و شايعاتي در مورد قيمت نهايي آن. ظاهرا تا اعلام رسمي نينتندو، اين شايعات كماكان ادامه خواهد داشت اما اين يكي، خيلي جالب است؛ در E3 اعلام شد قيمت نهايي كنسول، كمتر از 250دلار است ولي هنوز تا اعلام يك عدد قطعي، زمان باقي است.اما هفته پيش اتفاق جالبي افتاد؛ بازي كننده هايي كه براي خريد غذا به رستوران هاي زنجيره اي سون ـ الون (7-11) نزديك خود رفته بودند، با اعلاميه  اين شركت براي جوايز آخر سال مواجه شدند كه در ميان آنها كنسول Wii نينتندو هم در كنار جوايزي مانند iPod وجود داشت. در كنار نام هر جايزه، ميزان تقريبي ارزش آن هم نوشته شده بود و به همين دليل تقريبا هر كس كه اعلاميه را مي خواند، به سرعت به قيمتي كه جلوي نام Wii ثبت شده بود، دقت مي كرد: 300 دلار.اين موضوع درباره جايزه هاي ديگر سون- الون هم درست بود و قيمت هاي آنها نزديك به قيمت اصلي كالا در بازار بودند اما  اين اعلاميه بسيار عجيب و غيرمنتظره است، چون نينتندو با  اين همه زحمت، قيمت نهايي را از رسانه ها مخفي كرده است. در حالي كه همه مطمئن هستند كه Wii با قيمت كمتر از 250 دلار عرضه مي شود، قيمت 300 دلاري سون- الون كاملا غيرمنتظره است.احتمالا از بين حرف هاي رسمي نينتندو و اعلاميه سون- الون بايد يكي را قبول كنيم كه صحبت هاي نينتندو معتبرتر هستند. همچنين شايدWii هايي كه سون- الون جايزه مي دهد با يكي دو بازي هم همراه باشند كه در آن صورت، قيمت 300دلاري آن قابل توجيه است. اما اگر  اين شايعه صحت داشته باشد و نينتندو قيمتWii را بيشتر از 250دلار تعيين كند، بايد منتظر واكنش هاي شديدي در بين بازي كننده ها باشيم.

فواره هايي از خاك و ماسه در مريخ
012708.jpg
گروه علمي فرهنگي- در سطح مريخ فواره هايي طبيعي يافته اند كه خاك و ماسه را به ارتفاع ده ها متر به هوا مي پاشند.
به گزارش بي بي سي، محققان دانشگاه ايالتي آريزونا در غرب آمريكا مي گويند عكس هاي گرفته شده توسط فضاپيمايي كه در مدار مريخ مي گردد نشان دهنده فوران دي اكسيد كربن از روي سطح يخي قطب جنوب اين سياره است. اين عكس ها با كمك دوربيني به نام تميس كه در كاوشگر اوديسه كار گذاشته شده گرفته شده است. مواد پاشيده شده از اين فواره ها باعث ايجاد لكه هاي سياه و اشكالي مانند بال پروانه و عنكبوت روي كلاهك يخي مريخ مي شود. اين فواره هاي طبيعي زماني فوران مي كند كه گرماي حاصل از تابش نور خورشيد، دي اكسيد كربن منجمد در زير سطح را به گازي با فشار بالا بدل مي كند.
دكتر فيل كريستنسن، از دانشگاه آريزونا، گفت:به هر جا كه نگاه كنيد فواره هاي غرنده از دي اكسيد كربن، خاك و ماسه را ده ها متر به هوا
مي فرستند. اين فواره هاي طبيعي هيچ شباهتي به پديده هاي زميني ندارد. پارك ملي يلو استون در آمريكا حاوي برخي از معروف ترين فواره هاي طبيعي است كه هر چند دقيقه يك بار آب را با فشار زياد به هوا مي فرستند. تيم تحت سرپرستي كريستنسن اين فواره ها را با مطالعه ???عكس تميس كه در طيف نور قابل رويت يا در طيف مادون قرمز گرفته شده بود مشاهده كردند.

گذرنامه هاي بيومتريك در مجارستان
012702.jpg
همشهري آنلاين: وزارت كشور مجارستان اعلام كرد اين كشور از 29 ماه آگوست (7 شهريور) 2006 مطابق با استانداردهاي اتحاديه اروپا، گذرنامه هاي بيومتريك براي شهروندان خود صادر خواهد كرد.
به گزارش اداره اطلاعات مركزي وزارت كشور مجارستان، در اين گذرنامه ها كه توسط ماشين قابل خواندن است يك تراشه كوچك كه در بردارنده اطلاعات صاحب و عكس ديجيتال صاحب آن است، قرار داده شده است.
دليل استفاده از گذرنامه هاي ديجيتال كه كشورهاي اتحاديه اروپا به سمت استفاده از آن سوق يافته اند، سخت بودن ايجاد نمونه هاي تقلبي آن است.رنگ گذرنامه هاي ديجيتالي مجارستان، قرمز تيره به جاي رنگ آبي گذرنامه هاي فعلي اين كشور خواهد بود. همچنين قرار است در مرحله بعدي تا ژوئيه 2009، تراشه داخل گذرنامه اثر انگشت ديجيتالي صاحب آن را نيز داشته باشد. وزارت كشور مجارستان اعلام كرده گذرنامه هاي كنوني اين كشور نيز تا پايان اعتبارشان معتبر خواهد بود.

ماه چگونه ماه شد؟
012699.jpg
گروه علمي فرهنگي- ماهواره اسمارت-1 با استفاده از ابزار خود موفق به كشف عناصري مانند كلسيم در محدوده كوچكي از ماه شد. اين يافته به دانشمندان
سياره شناس كمك كرد تا به منشأ ماه پي ببرند.
به نوشته سايت پارس اسكاي، درباره منشأ ماه سه نظريه از همه قابل توجه تر است. اولي مي گويد كه ماه همراه با زمين در سحابي بزرگي كه منظومه شمسي و ديگر سيارات از آن ساخته شده است به وجود آمده است. دومين نظريه ماه را جسمي سرگردان در فضا در نظر مي گيرد كه به طور ناگهاني هنگام عبور از كنار زمين توسط گرانش آن به دام افتاده است و اكنون به دور زمين مي چرخد. اما سومي از همه جالبتر است. اين نظريه مي گويد هنگامي كه زمين تشكيل شد صخره اي سرگردان در فضا با آن برخورد كرد و آن را به دو تكه بزرگ و كوچك تقسيم كرد. قسمت بزرگتر زمين است و تكه كوچكتر هم ماه. اما هر سه اين نظريات علاوه بر توجيهات زيادي كه از منشأ ماه و زمين دارند داراي ابهاماتي نيز هستند.
براي مثال دانشمندان مخالف با نظريه سوم مي گويند كه اگر چنين برخوردي بين زمين و ماه روي داده پس تركيباتي كه در ماه وجود دارد بايد با تركيبات و عناصر موجود در زمين يكسان باشد چون هر دو از يك جنس و يك سياره پيشين بوده اند. اخيرا ماهواره اسمارت-1 با استفاده از ابزار مخصوص خود كه در اشعه ايكس فعاليت مي كند موفق به كشف عناصري چون كلسيم و آلومينيوم و منگنز در محدوده خاصي از ماه شده است. اين اكتشاف علاوه بر آنكه جواب دانشمندان مخالف نظريه سوم را مي دهد احتمال جدا شدن زمين و ماه را كه از يك سياره بوده اند نيز قوت مي بخشد. اسمارت-1 علاوه بر آنكه پي به وجود چنين عناصري بر روي سطح ماه برد نقشه دقيقي را از عوارض آن كه امكان وجود عناصر احتمالي ديگر را نيز دارد فراهم كرد. البته وجود عنصري مانند كلسيم بر روي ماه قبلا توسط مدارگرد روسي لونا-24 كه نهم آگوست سال 1976 به سمت ماه پرتاب شد به اثبات رسيد. همچنين بعد از فرود انسان به ماه نمونه هايي از خاك آن به زمين آورده شد ولي عناصري مانند منگنز در آن ديده نشد. با اين يافته نظريه سوم كه درباره منشأ ماه پيش بيني هاي جالبي را كرده بود طرفداران بيشتري پيدا كرد. اگر داستان به همين منوال پيش رود و وجود عناصر بيشتر مشترك در ماه و زمين روز به روز افزايش يابد به احتمال زياد نظريه سوم به عنوان واقعيتي انكارناپذير در مورد منشأ ماه مطرح خواهد شد.

نوابغ رايانه  در گوگل
012705.jpg
گروه علمي فرهنگي- گوگل از نوابغ فن آوري رايانه جهان براي حضور در مسابقات سالانه موتور جست وجوگر اينترنتي دعوت كرد.
به گزارش ايسنا، گوگل اعلام كرد كه برنامه ريزان حاضر در اين مسابقات بايد تلاش كنند مشكلات نرم افزار  آنلاين را زودتر از يكديگر حل كنند. 100 نابغه  نهايي انتخاب شده در اين مسابقات با هزينه گوگل به نيويورك اعزام خواهند شد تا در مسابقات قهرماني code jam در ماه اكتبر شركت كنند؛ اين مسابقات فرصتي بسيار مناسب براي سريع ترين و مستعدترين متخصصان رايانه در جهان است تا در سطحي بين المللي با يكديگر رقابت كنند. فيناليست هاي اين مسابقات به ترتيب رده بندي 155 هزار تا 10 هزار دلار جايزه دريافت خواهند كرد؛ ثبت نام براي اين مسابقات تا شروع دور انتخابي يعني پنجم سپتامبر ادامه خواهد داشت. سال گذشته بيش از 14 هزار نفر از 22 كشور در مسابقات code jam گوگل شركت كردند كه در پايان مارك سيگان از لهستان جايزه ويژه را به خود اختصاص داد.

امضاهاي ديجيتالي هكرها را فلج كرده اند
012684.jpg
ايسنا: امضاي ديجيتالي يا همان قفل كردن اطلاعات، يك روش كاملا رياضي است. چيزي كه لازم است، شماره هاي رمزي است كه يك طرفه عمل مي كنند. رمزهاي يك طرفه رمزهايي هستند كه فقط از يك جهت خوانده مي شوند. اگر يك عدد جا به جا شود كل رمز باطل مي شود.
در مورد مسائل شخصي به همين راحتي با كسي صحبت نمي كنيد. در مورد بعضي مسائل كه نه تنها صحبت نمي كنيد بلكه محتاط هم هستيد، مثلا در مورد حساب بانكي! شماره كارت اعتباري را هم فرد به هر كسي نمي دهد! ولي گاهي اوقات چاره اي نيست، در همه شرايط نمي توان پول نقد پرداخت كرد. مثلا خريدهاي اينترنتي، مثل بليت هاي ارزان قيمت برخي شركت هاي هواپيمايي كه فقط فروش اينترنتي دارند. در اين شرايط بايد مطمئن بود كه كس ديگري به اين اطلاعات دسترسي پيدا نمي كند. شركت هاي معتبري كه خدماتي مثل خريدهاي اينترنتي ارائه مي دهند به سيستم محافظت كننده  مطمئني هم مجهز هستند، مثلا امضاهاي ديجيتالي. كلاوس پتر اشنور يكي از طراحان امضاهاي ديجيتالي است. او مي گويد: اين امضاها مثل رمزنويسي است. از طريق اين امضاي ديجيتالي اطلاعات را قفل مي كنيد و مطمئن مي شويد كه كس ديگري به آنها دسترسي پيدا نمي كند. اين اطمينان تضمين شده است. وب سايت هاي اينترنتي كه اين قفل هاي مطمئن را در اختيار دارند به راحتي قابل تشخيص  هستند. وقتي وارد اين سايت ها مي شويد يك كليد زرد رنگ كوچك در سمت چپ صفحه مي بينيد. اين يعني اينكه اطلاعاتي كه فرستنده ارسال مي كند قفل شده به گيرنده مي رسند، اطلاعات را كس ديگري نمي تواند بخواند و يا تغيير بدهد. گيرنده برنامه مخصوصي در اختيار دارد كه قفل اطلاعات فرستاده شده را باز مي كند. برنامه پيچيده اي كه به راحتي هك شدني نيستند. اشنور ادامه مي دهد: اين طوري است كه امضا كننده نيازي ندارد از اطلاعات پس زمينه نرم افزاري سر در بياورد، فقط بايد بداند روي كدام دكمه بايد كليك كند تا امضا تاييد شود. اين روزها معمول ترين نوع امضاهاي اينترنتي، امضاهايي هستند كه شما اصلا نمي دانيد امضا كرده ايد. مثلا وقتي يك برنامه نرم افزاري را دانلود مي كنيد بايد مطمئن باشيد كه نرم افزاري كه داريد دانلود مي كنيد ارژينال است. اين هم وقتي شدني است كه اين نرم افزار با كليد امضا همراه است كه آن هم توسط فرستنده كنترل مي شود. اكثر اين اعداد هم عددهاي فرد هستند. اين هم يكي از رازهاي دنياي رياضي برنامه نويس هاست. از قرار معلوم هك كردن اعداد فرد مشكل تر است. هرچه اعداد اين رمزهاي يكطرفه بيشتر باشند ضريب اطمينان قفل بالاتر مي رود، چون بازكردنش سخت تر مي شود، و يا آنطور كه اشنور معتقد است با تكنيك امروزي اصلا شدني نيست. در مورد ضريب اطمينان اين امضاهاژژژژژژژ بايد به اين نكته توجه كرد كه هر روش مطمئني دست كم تا مدت زمان مشخصي مطمئن است كه قفل هك نشده و اطلاعات محفوظ مي مانند؛ البته هنوز كسي نتوانسته اين نوع قفل ها را كه در خريدهاي اينترنتي از آنها استفاده مي شود باز كند، اما نمي توان صددرصد مطمئن بود.
براي اشنور كه رياضيدان و برنامه نويس است، بعضي از اين قفل و امضاها به سادگي باز شدني هستند. هر چند كه شكستن قفل يك برنامهژژژ براي كاربرهاي اينترنتي كه به آن اطمينان كرده اند فاجعه است، اما براي يك رياضيدان مهم اين است كه نشان مي دهد نقطه ضعف برنامه كجا بوده كه هكرها توانسته اند آن را باز كنند. اشنور معتقد است:  هيچ اطميناني نيست كه بتوان صددرصد بودنش را تضمين كرد و گفت در همه شرايط جواب مي دهد. خوب است كه بتوان چيزي را تضمين كرد ولي معني اش اين نيست كه هك شدني نيست و راحت و بي دردسر مي توان از آن استفاده كرد. همچنين در زندگي روزمره هم مي بينيم براي هيچ چيز گارانتي وجود ندارد. كلاوس پتر اشنور يكي از معروفترين برنامه نويسان كامپيوتري، پروفسور رياضيات و انفورماتيك دانشگاه گوته در فرانكفورت آلمان است. او طراح امضاي ديجيتالي به نام امضا اشنور است كه يكي از معروفترين و مطمئن ترين قفل هاي اينترنتي مي باشد كه در تمام دنيا از آن استفاده مي شود. اشنور پيش از اين، براي اين طرح جايزه يك ونيم ميليون ماركي لابنيز را دريافت كرده است.

آموزشي
دكتر جاسبي:
كاهش شهريه در دانشگاه آزاد منتفي است
ايسنا: رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: ما يك ريال هم از كمكهاي دولتي دريافت نمي كنيم، پس كاهش شهريه ها كاملا منتفي است.
عبدالله جاسبي در دانشگاه آزاد اسلامي محلات، همچنين اظهار كرد:  استانداري و فرمانداري مي توانند با بودجه هاي كلاني كه دارند، به دانشجويان وام شهريه دهند تا از ميزان بار آنان كم كنند.
وي در ادامه با بيان اينكه ارديبهشت ماه سال آينده بيست و پنجمين سالگرد تاسيس دانشگاه آزاد اسلامي را جشن مي گيريم، گفت: دانشگاه آزاد اسلامي داراي 300هزار دانشجوست كه 50 درصد كل دانشجويان كشور را شامل مي شوند.
به گفته جاسبي، دانشگاه آزاد اسلامي داراي 11 ميليون مترمربع زمين، 340 واحد دانشگاهي، 600 مدرسه وابسته و 60هزار دانش آموز در كل كشور است.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه گفت: امروز اين دانشگاه از نظر كمي بزرگترين دانشگاه جهان است و اميدواريم ازنظر كيفي هم بزرگترين شود.
جاسبي در بخش ديگري از سخنانش همچنين از برگزاري همايش بزرگ پيامبر اعظم (ص) توسط دانشگاه آزاد اسلامي در آبان ماه خبر داد.
زمان دقيق اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد؛ چهارشنبه آينده
ايسنا: معاون سازمان سنجش آموزش كشور از اعلام نتايج آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها در روز چهارشنبه هشتم شهريور خبر داد.
توكلي گفت: در پي تاكيد مقام معظم رهبري بر افزايش ظرفيت دوره هاي تحصيلات تكميلي، ظرفيت پذيرش آزمون علاوه بر ميزان قبلي 3 هزار نفر نيز افزايش يافت و به 24 هزار نفر رسيد. وي گفت: اين افزايش ظرفيت در دوره شبانه اعمال شده است.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور نيز از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد در نيمه اول شهريور ماه خبر داده بود.
عبدالرسول پورعباس، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه نتايج نهايي پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد تا نيمه اول شهريور اعلام مي شود، اظهار كرد: ظرفيت پذيرش دانشجو در آزمون كارشناسي ارشد در پي تاكيدات مقام معظم رهبري بر لزوم افزايش ظرفيت دوره هاي تحصيلات تكميلي، امسال افزايش قابل توجهي يافته است.
وي گفت: ظرفيت پذيرش در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها از 19 هزار و 336 نفر به 24 هزار نفر افزايش يافته است.
پورعباس با بيان اينكه ظرفيت دوره هاي روزانه در آزمون كارشناسي ارشد امسال افزايش خوبي داشته است، گفت: ظرفيت پذيرش در دوره هاي روزانه از۱۰ هزار و 929 نفر در سال گذشته با 18 درصد افزايش به 12 هزار و 769 نفر در سال جاري رسيده است.
وي با بيان اينكه ظرفيت پذيرش در دوره شبانه مقطع كارشناسي ارشد كاهش يافته است گفت: ظرفيت پذيرش در دوره شبانه از شش هزار و 281 نفر به 9 هزار نفر افزايش يافته است. وي افزود: ظرفيت پذيرش در مقطع كارشناسي ارشد مراكز آموزش عالي غيرانتفاعي نيز از 881 نفر در سال گذشته به 975 نفر در سال جاري رسيده است. رئيس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به افزايش دو برابري ظرفيت پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد در دانشگاه پيام نور، اظهار كرد: ظرفيت پذيرش در اين دانشگاه از 780 نفر در سال گذشته به 1440 نفر رسيده است.
آزمون كارداني ويژه فرهنگيان جمعه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- آزمون كارداني سال 1385 ويژه فرهنگيان ديپلمه كه به طور رسمي در آموزش و پرورش اشتغال دارند، روز جمعه سوم شهريور ماه (پس فردا) در تهران و 57 شهرستان برگزار مي شود.
كارت هاي ورود به جلسه داوطلبان اين آزمون، فردا دوم شهريور ماه در حوزه هاي توزيع كارت استان ها در اختيار شركت كنندگان در آزمون قرار مي گيرد.
محل توزيع كارت ورود به جلسه تمام داوطلبان آزمون كارداني فرهنگيان، بر مبناي شهرستان محل اقامت فعلي داوطلب كه در فرم ثبت نام مشخص كرده اند و نيز براساس استان محل اقامت آنان توزيع مي شود. كارت هاي ورود به جلسه فرهنگيان مقيم تهران از 7 تا 13 و از 14 تا 19 در دانشگاه تربيت معلم تهران توزيع خواهد شد.
نتايج آزمون  كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد
فردا منتشر مي شود
گروه علمي فرهنگي- اسامي پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي روز پنجشنبه دوم شهريور منتشر مي شود.
ناصر اقبالي رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر گفت: اسامي 16 هزار پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي در 195 رشته روز پنجشنبه از طريق ويژه نامه فرهيختگان و سايت هاي مركز آزمون به نشاني www.azmoon.org وwww.azmoon.com منتشر مي شود.
وي در مورد رشته شهرهاي جديد دوره كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: امسال 13 رشته شهر جديد به رشته شهرهاي موجود افزوده شده است. اقبالي همچنين اشاره كرد: پذيرفته شدگان 38 رشته كه باقي مانده اين آزمون بوده اند، متعاقبا اعلام خواهد شد.
رئيس مركز آزمون درباره زمان ثبت نام نيز به ايسنا، گفت: پذيرفته شدگان در دورهاي كارشناسي ارشد ناپيوسته مي توانند طي روزهاي 13 الي 15 شهريور ماه با در دست داشتن مدارك لازم به واحد دانشگاهي محل پذيرش كه آدرس آن در ويژه نامه فرهيختگان درج شده است مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمايند.
اقبالي در خاتمه در مورد آزمون عملي رشته كارگرداني نمايش نيز اظهار كرد: پذيرفتگان كتبي اين رشته، بايد جهت آزمون عملي در روزهايي كه در ويژه نامه فرهيختگان اعلام شده، به دانشكده هنر و معماري واحد تهران مركزي واقع در خيابان انقلاب، چهار راه فلسطين مراجعه كنند.
دانش آموزان در اردوي تصويري از فردا
آموزش تشكيلاتي مي بينند
گروه علمي فرهنگي- اردوي آموزشي تصويري از فردا با حضور 400 نفر از دانش آموزان دختر و پسر منتخب عضو انجمن هاي اسلامي دانش آموزان سراسر كشور تا ششم شهريور در دانشگاه بوعلي سينا همدان در حال برگزاري است.
به گزارش خبرنگار ما، اين اردو به منظور تقويت انسجام تشكيلاتي، تجديد بيعت با امام راحل و مقام معظم رهبري و شهداي دانش  آموز و گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانش آموز مقاومت لبنان با حضور 200دانش آموز دختر و 200دانش آموز پسر برگزار شده و در آن كارگاه هاي آموزشي با عناوين جنبش نرم  افزاري، نشريات دانش آموزي، رويكرد نوين به فعاليت هاي پرورشي، فعاليت هاي اجتماعي و جنبش دانش آموزي و نيز گفت وگوي ويژه با دبير كل انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در نظر گرفته شده است. از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده دانش آموزان منتخب سراسر كشور مي توان به بازديد از غار علي صدر، شهر تاريخي هگمتانه، گنجنامه و ساير اماكن تاريخي و برنامه هاي تفريحي از جمله اردوگاه كيوارستان اشاره كرد.
اعلام زمان ثبت نام در آزمون هاي GRE
گروه علمي فرهنگي: نام نويسي در آزمون هاي GRE عمومي نوبت چهارم و اختصاصي نوبت ششم از روز دوشنبه 13 شهريور آغاز مي شود و تا 26 همين ماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور، داوطلبان براي شركت در آزمون هاي يادشده، مي بايست با به همراه داشتن مدارك لازم به اين سازمان مراجعه كنند. اطلاعات تكميلي در اين مورد روز دوشنبه 30 مرداد ماه در نشريه پيك سنجش چاپ شده است.

فرهنگي
گشايش جشنواره پيام پيامبر اعظم(ص)
در موزه ملي قرآن كريم
گروه علمي فرهنگي - جشنواره "پيام پيامبر اعظم(ص)" عصر دوشنبه در مراسمي، با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جمعي از شخصيتها و صاحب نظران قرآني در موزه ملي قرآن كريم تهران گشايش يافت.
احمد مسجدجامعي رئيس هيات امناي موزه ملي قرآن كريم در اين مراسم گفت:پرداختن به ويژگي هاي شخصيتي و سجاياي اخلاقي پيامبر اكريم(ص) به عنوان كانون محوري اسلام از جهات مختلف داراي اهميت فراواني است.
وي افزود: شرايط فعلي عالم و مجموعه جهان اسلام و وجود اختلافات فرقه اي كه مبناي حركتهاي سياسي قرار گرفته است و همچنين تلاش براي معرفي اين چهره عزيز و عظيم اسلام و بشريت از جمله دلايل مهم براي توجه به پيامبر اعظم(ص) است.
مسجدجامعي اظهار داشت: در سالهاي اخير وقوع حوادثي از جمله موضوع كتاب سلمان رشدي و همچنين اقدام برخي روزنامه هاي اروپايي، پرداختن به موضوع پيامبر اسلام(ص) را به عنوان يك ضرورت نشان داده است.
وي تصريح كرد: امسال با توجه به ابتكار مقام معظم رهبري در نامگذاري سال پيامبر اعظم(ص)، بايد هسته فعاليت ها را در اين جهت شكل داد تا در آينده شاهد ثمرات اين حركت عظيم اسلامي باشيم. اين جشنواره به مناسبت سال پيامبر در ??بخش متنوع فرهنگي و هنري با محوريت شخصيت پيامبر اسلام برگزار شده است.
در اين جشنواره و در بخش نمايشگاه هنري آن، محصولات فرهنگي و هنري ?? كشور مختلف جهان با مضامين نام، اوصاف و سخنان گهربار پيامبر(ص) عرضه شده است.
در بخش نمايشگاه فرهنگي و هنري اين جشنواره بيش از ???نوع محصول هنري و فرهنگي از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي چون اندونزي، مالزي، امارت، ژاپن، چين، سوريه، يمن، عراق، مصر، اسپانيا، برزيل، آلمان، ايتاليا، تايلند، سوييس و هند به نمايش درآمده است. اين جشنواره با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، موزه ملي قرآن و ديگر نهادهاي فرهنگي برگزار مي شود. جشنواره پيام پيامبر(ص) تا نهم شهريور به مناسبت سال پيامبر(ص) در موزه ملي قرآن كريم ادامه دارد.
آغاز هفته فرهنگي آيسسكو
در پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرنا: هفته فرهنگي سازمان آموزشي، علمي، فرهنگي سازمان كنفرانس اسلامي  (آيسسكو) عصر دوشنبه طي مراسمي در اصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام آغاز شد.
وزير آموزش و پرورش و رئيس هشتمين مجمع عمومي آيسسكو در مراسم گشايش اين هفته، تقويت مناسبات فرهنگي و علمي كشورهاي اسلامي و گسترش تعامل مسلمانان را مهمترين هدف برگزاري اين هفته فرهنگي عنوان كرد.
فرشيدي گفت: امروز جامعه اسلامي درشرايط ويژه اي قرار دارد و جهان اسلام شاهد كشتار مسلمانان در سرزمين هاي اشغالي و جنوب لبنان است.وي اضافه كرد: تحركات اخير دشمنان با هدف آسيب رساندن وحذف اسلام و مقابله با وحدت امت اسلامي با طراحي خاورميانه جديد است.وي، پيروزي حزب الله لبنان را سربلندي جهان اسلام دانست و گفت: جنايات صهيونيست ها و حمايت هاي مدعيان دفاع از حقوق بشر از اين جنايات مهر ننگ ديگري بر چهره دشمنان اسلام است.استاندار اصفهان نيز با تبريك بعثت پيامبر مكرم اسلام گفت: جهان اسلام در آستانه تحولي بزرگ قرار دارد كه اين مهم در سايه تفكر ديني، همدلي و مقاومت در برابر زورگويي هاي استكبار جهاني حاصل مي شود.بختياري افزود: مقاومت جانانه حزب الله و جوانان فلسطيني، لرزه بر اندام رژيم صهيونيست و هم پيمانان اين رژيم افكنده است.بختياري انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام را رويدادي فرخنده دانست و تصريح كرد: اصفهان در عرصه هاي مختلف علمي و فلسفه صاحب مكتب بوده و در اعتلاي فرهنگي اسلامي نقش پررنگي داشته است.
در هفته فرهنگي آيسسكو كه تا پنجم شهريور ماه در اصفهان ادامه خواهد داشت، برنامه هاي متنوعي شامل نمايشگاه هنر اسلامي، نمايشگاه نقاشي برگزيده كودك
جهان اسلام، نمايشگاه كتاب، نقاشي فلسطين، نمايشگاه عكس جنايات اسرائيل و كارگاه نقش رسانه ها در ترويج گفت و گوي تمدنها برگزار مي شود.
خطر آتش سوزي 95درصد از مغازه هاي ميدان تاريخي امام اصفهان را تهديد مي كند
ايرنا: مسئول يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان اصفهان گفت : ?? درصد از مغازه هاي "ميدان تاريخي امام "اصفهان در معرض خطر آتش سوزي قرار دارد.
عليرضا حبيبي با اشاره به آتش سوزي يك باب مغازه صنايع دستي در ميدان امام در هفته جاري افزود: سيم كشي غير اصولي و فرسودگي سيم كشي برق علت اين آتش سوزي بود.
وي تصريح كرد: در اين آتش سوزي به بناي تاريخي ميدان امام آسيب جدي وارد نشد، ولي نيازمند مرمت، گچ كشي و سفيد كردن مغازه است. وي تصريح كرد: با توجه به اينكه سقف اين بنا نيز سياه شده و آسيب ديده است ، ميراث فرهنگي شكايت خواهد كرد.
وي از مسوولين خواست ،با توجه به اينكه ميدان تاريخي امام يكي از بناهاي باارزش شهر اصفهان است ،نسبت به تعويض سيم كشي هاي فرسوده برق و سيم كشي اصولي واحدهاي تجاري اين مجموعه تاريخي اقدام كنند. اين سومين باردر چند سال اخير است،كه مغازه هاي " ميدان تاريخي امام " دچار حريق مي شود. مجموعه تاريخي ميدان امام (نقش جهان ) اصفهان يكي از آثاربه ثبت رسيده در يونسكو است كه چهار اثر معروف مسجد
شيخ لطف الله، عالي قاپو، سر درقيصريه و مسجد امام را در خود جاي داده است.
دبير جديد شوراي فرهنگ عمومي منصوب شد
گروه علمي فرهنگي – با پيشنهاد و انتخاب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با تاييد و ابلاغ رئيس جمهوري، منصور واعظي به عنوان دبير جديد شوراي فرهنگ عمومي منصوب شد.
به گزارش خبرنگار ما، واعظي قبلا مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران و مدتي نيز رئيس  سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بود.رئيس شوراي فرهنگ عمومي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جلسه معرفي دبير جديد شورا، از زحمات دبير پيشين ايماني سپاسگزاري كرده اند.
گشايش نمايشگاه بين المللي
گردشگري و ميراث فرهنگي در مشهد
گروه علمي فرهنگي – حميد دهقان: پنجمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و ميراث فرهنگي با حضور 250 شركت خدمات مسافرتي، هتلداري و تورهاي خدماتي از 23 استان كشورمان، چند كشور حوزه خليج فارس و كشورهايي از قاره آسيا و آفريقا، در محل دايمي نمايشگاه بين المللي مشهد گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي در مراسم آغاز به كار اين نمايشگاه از گردشگري به عنوان يك دغدغه ملي و خواست همگاني ياد كرد و گفت: گردشگري جداي از سفر، شادابي روحي و نشاط رواني را براي انسان ها به ارمغان مي آورد.
حميد بقايي، برگزاري اين نمايشگاه در مشهد را با توجه به قابليت هاي استان خراسان رضوي، شايسته اهميت دانست و با اشاره به ورود 23 ميليون زائر و مسافر در سال به شهر مشهد، از توانمندي اين استان در ايجاد ظرفيت هاي بيشتر خبر داد.
در اين نمايشگاه بيش از 250 شركت در فضايي بالغ بر 20 هزار مترمربع و در مدت شش روز، فعاليت بخش هاي هواپيمايي، آژانس هاي مسافرتي، هتلداري، دكوراسيون داخلي و توانمندي هاي شهرستان ها و استان ها در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري را به نمايش مي گذارند.
تعليق فعاليت 7 دفتر خدمات مسافرتي در تهران
گروه علمي فرهنگي – فعاليت 7 دفتر خدمات مسافرتي ديگر در تهران به حالت تعليق درآمد. به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، اسامي اين دفاتر و احكام صادره درباره آنها نيز از سوي همين سازمان اعلام شده است.
براساس اين گزارش، تك ستاره، ياسين سير و عصر داريوش تا تاريخ 5 شهريور، پاني گشت آريا تا تاريخ 14 شهريور و نسيم فرهنگ و نوآورا ن سفر تا 23 شهريور ماه تعليق فعاليت خواهند داشت و بعد از تاريخ هاي ذكرشده فعاليت آنها، پس از طي مراحل قانوني لازم از سر گرفته خواهد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |