چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۶ - Aug 23, 2006
رهبر معظم انقلاب:
ملت ايران قله هاي پيشرفت را فتح خواهد كرد
012903.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، صبح روز سه شنبه در ديدار قشرهاي مختلف مردم، رؤساي سه قوه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مسئولان كشوري و لشكري و سفيران كشورهاي اسلامي، بعثت پيامبر اعظم(ص) را بزرگ ترين عيد بشري خواندند و با تبريك اين عيد خجسته به امت بزرگ اسلامي و ملت عزيز ايران افزودند: پيروي از حركت پيامبر خاتم يعني يگانه دانستن دين و سياست و تشكيل حكومت اسلامي براي برقراري عدالت و تزكيه و تعليم، علاج همه  دردها و رنج هاي امروز جهان اسلام است.
به گزارش ايسنا، رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش و خودسازي بي وقفه حضرت محمد مصطفي(ص) پيش از بعثت براي دست يابي به اوج كمال انساني، افزودند: پيامبر(ص) پس از بعثت نيز لحظه اي از جهاد همه جانبه و دشوار دروني و بيروني غافل نشد و در نهايت با تشكيل جامعه  نبوي و مدني، جهان را در آستانه  تحولي بزرگ قرار داد.
ايشان توجه همزمان نبي مكرم اسلام را به «سياست و تربيت و تعليم انسان ها»، نشانه  توأم بودن دين و سياست در اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند:
سيره و عملكرد پيامبراعظم(ص) نشان مي دهد كه در تفكر اسلامي نمي توان «سياست و مديريت جامعه» را به دست هدايت گري غير از اسلام سپرد و به اخلاق و معنويت بسنده كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد از ديدگاه منحرفي كه اسلام و سياست را از هم جدا مي داند، افزودند: برخي به عبادت قرآن ايمان مي آورند، اما به سياست آن ايمان ندارند و عده اي نيز اسلام را در سياست خلاصه مي كنند و از اخلاق و معنويت غافلند اما در نگاه و عمل پيامبر خاتم(ص)، «دين و دولت» و «اخلاق و حكومت» از يك سرچشمه مشترك يعني وحي و قرآن سيراب مي شوند و درك اين نكته و عمل به آن، نياز امروز امت اسلامي و علاج دردهاي ملت هاي مسلمان است.
ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: امت اسلامي امروز به تشكيل حكومت اسلامي به معناي واقعي كلمه نيازمند است تا ضمن پرورش و تعالي اخلاقي و معنوي مسلمانان، زمينه پيشرفت همه جانبه اقتصادي، سياسي، علمي و فرهنگي آنان را فراهم آورد و با تكيه بر توانايي ملت هاي مسلمان، از منافع آنها در مقابل دشمنان اسلام دفاع كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با انتقاد شديد از سخنان گستاخانه اخير رئيس جمهوري آمريكا، گفتند: اين شخص به گونه اي حرف مي زند كه انگار مالك و صاحب لبنان، فلسطين، عراق، سوريه، ايران و ديگر كشورهاي اسلامي است در حالي كه اگر نيروي عظيم ملت ها به ميدان بيايد، همچون قضيه  اخير لبنان، بيني مستكبران به خاك ماليده مي شود و دشمنان اسلام امكان ادامه گستاخي را پيدا نخواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به خدمت عظيم امام بزرگوار(ره) در بيداركردن و به صحنه آوردن ملت ايران افزودند: ايران ستمشاهي نقطه اميد سلطه گران جهاني بود اما اكنون به پرچمدار اسلام ناب محمدي تبديل شده است و اگر در همه كشورهاي اسلامي اين «بيداري و حضور در صحنه» تحقق يابد آمريكا و ديگر مستكبران در مقابل نيروي عظيم ملت ها از هر كاري عاجز خواهند ماند.
ايشان با اشاره به استمرار پايبندي ملت و مسئولان ايران به ارزش هاي اسلامي افزودند: ملت ايران، اين ارزش ها را مايه عزت ملي و اقتدار و پيشرفت خود مي داند و به بركت اسلام در مقابل دشمناني كه با «هوچي گري و جنجال تبليغاتي- سياسي» و فشار اقتصادي، درصدد مانع تراشي بر سر راه اين ملت هستند مي ايستد و به ياري پروردگار قله هاي پيشرفت را با سرعتي بيش از حد متعارف فتح خواهد كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تنفر روزافزون ملت هاي مسلمان از آمريكا و صهيونيست ها و اشتياق جوانان، روشنفكران و سياسيون مستقل كشورهاي اسلامي براي احياي هويت و عزت اسلامي خاطرنشان كردند: عده اي ايران را متهم مي كردند كه درصدد است انقلاب اسلامي را با زور صادر كند اما امروز همه شاهدند كه روح بيداري اسلامي به عنوان هديه بزرگ انقلاب ملت ايران، در سراسر جهان اسلام زنده شده است و روز به روز تقويت مي شود.
در آغاز اين ديدار رئيس جمهوري با تبريك عيد سعيد مبعث، پيامبر خاتم(ص) را كانون همه زيبايي ها و خوبي ها خواند و گفت: حضرت محمد مصطفي(ص) دو هدف اساسي تعليم و تربيت بشر و تشكيل امتي نمونه و برخوردار از توحيد و عدالت و اخلاق را پيگيري مي كردند و انقلاب اسلامي پس از قرن ها، مقدمه حركت به سمت تشكيل چنين امتي را فراهم كرده است.
احمدي نژاد دوري از تعاليم پيامبران و سلطه حاكمان ناصالح را ريشه همه مشكلات جامعه بشري برشمرد و افزود: سلطه گران امروز به نام آزادي و دموكراسي و مبارزه با تروريسم، به استبداد و كشتار و چپاول منافع ملت ها مشغولند و شوراي امنيت سازمان ملل متحد را به ابزاري براي ناامن كردن جهان تبديل كرده اند. تنها راه نجات بشر و درمان اين درد ها بازگشت به فرهنگ انبياي الهي و در رأس آنها فرهنگ پيامبر اسلام است.

ايران به بسته پيشنهادي غرب پاسخ داد
012843.jpg
گروه سياسي - روز گذشته ايران در موعد مقرري كه از پيش نيز اعلام كرده بود، پاسخ آماده و جامع خود به بسته پيشنهادي ۱+۵ را تحويل نمايندگان ديپلماتيك اين كشورها داد. ساعت چهار بعدازظهر ديروز سفراي آلمان، فرانسه، انگليس، چين، روسيه و سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا در دفتر دبير شوراي عالي امنيت ملي حاضر شده و پاسخ ايران را دريافت كردند.
دكتر علي لاريجاني در ديدار نمايندگان كشور هاي ۱+۵ كه براي دريافت پاسخ ايران به بسته پيشنهادي به دفتر وي در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي آمده بودند اعلام كرد: هرچند رفتار طرف مقابل در اقدام غيرحقوقي شوراي امنيت توجيهي نداشت اما ايران آماده است از روز ۲۳ اوت، اول شهريور به طور جدي مذاكرات را آغازكند.
در اين ديدار لاريجاني يادآور شد همان گونه كه قبلاً رئيس جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده است در آخرين روز مردادماه، ايران به وعده خود عمل نمود و پاسخ را ارائه كرد. وي به سفراي كشورهاي ۱+۵ گفت: هرچند رفتار طرف مقابل در اقدام غيرحقوقي شوراي امنيت توجيهي نداشت اما بر اساس توصيه كوفي عنان ما با نگاه مثبت پاسخ بسته پيشنهادي را تهيه نموديم و حتي در بسياري موارد كه ابهاماتي وجود داشت تلاش كرديم با تفسير منطقي و مثبت راه را براي مذاكرات عادلانه باز كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: به رغم بدعهدي طرف مقابل در اقدامات پس از ۶ ژوئن جمهوري اسلامي مسير سازنده اي را در پيش روي گروه ۱+۵ قرار داده و آماده است از روز ۲۳ اوت، اول شهريور به طور جدي مذاكرات را آغازكند.
معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در توضيحي مفصل به خبرگزاري هاي فارس و مهر
خبر داد  پاسخ ايران جامع و زمينه ساز آغاز مذاكرات است.
محمد سعيدي گفت: در پاسخي كه تهيه كرده ايم، تلاش شده دغدغه هاي طرف مذاكره مورد توجه قرار گرفته و راهي  باز شود تا موضوع مهم در تعامل جمهوري اسلامي با طرفهاي مذاكره به نفع همه طرفهاي مذاكره كننده حل و فصل شود.
سعيدي نگاه غرب به تعليق به عنوان پيش شرط را فاقد موضوعيت دانست و گفت: ما فكر مي كنيم اساسا تعليق موضوعيتي براي پيش شرط شدن ندارد. شايد در گذشته بحث تعليق مهم بود، اما حالا كه جمهوري اسلامي فناوري هسته اي را در اختيار دارد، ديگر به تعليق نيازي نيست.
عضو تيم مذاكرات هسته اي به ابهامات حاضر در بسته اشاره كرد و گفت: اين بسته ابهامات اساسي و جدي دارد كه متاسفانه در مذاكرات بروكسل رفع ابهام نشد و در پاسخ ايران اين ابهامات همگي ذكر شده است.
سعيدي تصريح كرد: قرار نيست پاسخ ايران رسانه اي شود.
سعيدي گفت: در اين پيشنهاد چند بار به ان پي تي اشاره شده اما فقط به ماده يكم و دوم كه مواد بازدارنده است و نه ماده چهارم كه به توسعه فناوري در كشورهاي در حال توسعه مربوط است.
پيش از پاسخ ايران سه موضع جدي در رابطه با برنامه هسته اي ايران مطرح شد. جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا در گفت و گويي مدعي خطرناك بودن فعاليت هسته اي ايران شده و هشدار داد شوراي امنيت سازمان ملل با قاطعيت مقابل جمهوري اسلامي ايستادگي مي كند. پس از آن دو اظهار نظر از سوي چين و ژاپن مطرح شد.
چين اعلام كرد با هيچ تحريمي عليه ايران موافقت نمي كند و بيانيه وزارت خارجه ژاپن خبر داد كه اين كشور موافق تحريم ايران در زمينه نفت و انرژي نيست. كوفي عنان دبيركل سازمان ملل كه قرار بود به ايران آمده و از مقامات ايران بخواهد كه به بسته پيشنهادي پاسخ مثبت دهند، پس از گفت و گويي تلفني با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به فرستادن پيغام بسنده كرد و از ايران خواست از فرصت گفت و گو استفاده كند. روسيه هنوز موضعي اختيار نكرده اما شبكه خبري بلومبرگ اعلام كرد فاز پاياني نيروگاه بوشهر آغاز شده و هياتي تخصصي از روسيه به زودي به ايران مي آيند. از سوي ديگر روز گذشته يك هيات تخصصي ايراني براي مذاكره درباره راه اندازي نيروگاه بوشهر به مسكو رفتند.

الهام: دولت مخالف سانسور است
012870.jpg
گروه سياسي- «غلامحسين الهام» سخنگوي دولت روز دوشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران، عمدتاً با پرسشهايي درباره نامه اخيرش به دادستان تهران مبني بر پيگرد حقوقي منابع انتشار اخبار كذب عليه دولت و پاسخ ايران به بسته  پيشنهادي مواجه شد.
وي در اين جلسه با تاكيد بر آن كه: دولت مخالف سانسور و خودسانسوري است تاكيد كرد: دولت از محك خوردن عملكرد خود استقبال مي كند، چرا كه اين امر موجب تقويت روند خدمت رساني مي شود.
دولتي با بيشترين منتقد رسانه اي
الهام، دولت نهم را داراي بيشترين منتقد رسانه اي دانست و گفت: دولتهاي گذشته رسانه هايي داشتند كه به تبليغ گفتمان آنها مي پرداخت ولي دولت فعلي با خودش هيچ رسانه اي را وارد عرصه مطبوعات نكرد و از ابتدا با نقد رسانه ها مواجه بود و از آن استقبال كرده است.
سخنگوي دولت با بيان اين كه «دولت فشار بر رسانه ها براي عدم انعكاس حقايق را نمي پسندد»، به ارايه توضيحاتي درباره نامه اش به دادستان تهران پرداخت و گفت: در اين نامه بر گردش آزاد اطلاعات و شفاف بودن امر اطلاع رساني تاكيد شده است.
شعار دولت مبارزه با فساد مالي است
به گزارش ايرنا، الهام شعار دولت را «شعار پاكي و مبارزه با فساد مالي» خواند و گفت:
دولت در پي آن است كه راههاي دست اندازي به بيت المال را سد كند آنگاه برخي از مطبوعات مطالبي را در مورد دولت مي نويسند كه اسم آن «انتقاد» نيست بلكه «افترا» است.
سخنگوي دولت مطالبي چون «كمكهاي ابهام آميز دولت به موسسات غيردولتي»، «عقد قراردادهاي موردي»، «هزينه بيت المال براي انتخابات» و «هزينه كردن خارج از نظارت ذي حساب» را از جمله اين افتراها دانست و گفت: اگر اينها صحت داشته باشد، دولت بايد استيضاح شود.
سلامت مالي رئيس جمهوري
وي، سلامت مالي رئيس جمهوري را از ويژگيهاي بارز وي خواند و گفت: آقاي احمدي نژاد تاكيد كرده است كه يك ريال هزينه هم بايد حساب و كتاب داشته باشد.
سخنگوي دولت با بيان اين كه «دولت حق دارد از خود دفاع كند»، تصريح كرد: ابهام سازي بد است و امور بايد شفاف شود و مرجع قضايي، ميزان رسيدگي به اين مسايل است.
نمره براي دولت
خبرنگاري با اشاره به اين كه غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به عملكرد يك ساله دولت، نمره ۱۵ داده است، از الهام پرسيد شما چه نمره اي به عملكرد مجلس در قبال دولت مي دهيد؟
الهام در پاسخ به اين سؤال با اشاره به اين كه طبق قانون يكي از وظايف مجلس ارزيابي عملكرد دولت است، ولي دولت وظيفه ارزيابي عملكرد مجلس را بر عهده ندارد، گفت: از آقاي حداد عادل و مجلس ممنونيم كه با اين نمره دولت را قبول كرد چرا كه با توجه به مشكلاتي كه بود، گرفتن نمره ۱۰ هم شاهكار بود.
سخنگوي دولت گفت: ما در شرايط سختي نمره گرفتيم. وزرا در يك پروسه طولاني از مجلس رأي اعتماد گرفتند. بسياري از لوايح دولت در يك پروسه طولاني به تصويب مجلس رسيد. مرتب از وزرا سؤال مي شود. از يك وزير تاكنون ۷۶ سؤال شده است، يعني هفته اي دو سؤال. ميزان تذكرات به رييس جمهوري نيز غيرمتعارف است.
الهام خاطرنشان كرد كه براي ساختن كشور همه دستگاه ها بايد دست در دست هم، تلاش كنند.
هيچ تيمي تشكيل نشده است
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره تشكيل كميته ارزيابي عملكرد وزرا و مسئولان اجرايي كشور در تهران و مراكز استانها گفت: هيچ تيم و يا گروه استاني براي اين منظور تشكيل نشده است و بررسي عملكردها توسط شخص رئيس جمهوري انجام مي شود. الهام خاطرنشان كرد: «نقلهاي رسانه اي در اين خصوص و گروههاي تصميم سازي كه در رسانه ها عنوان مي شود»، مبناي واقعي ندارد.
مانوري براي آمادگي
سخنگوي دولت درباره مانور ضربت ذوالفقار و برخي مسائل كه رسانه هاي بيگانه درباره اين مانور عنوان مي كنند، گفت: اين مانور براي ايجاد آمادگي، افزايش توانمندي و قدرت خودكفايي نيروهاي مسلح است و امري عادي محسوب مي شود.
دولت دخالتي نداشته است
خبرنگاري كه سؤال پاياني را مطرح مي كرد، خطاب به الهام گفت: اخيراً شاهد جمع آوري آنتن هاي ماهواره بوده ايم، همچنين بررسي قانون ممنوعيت استفاده از ماهواره را در مجلس داريم،  از طرف ديگر برخي از نمايندگان معتقدند استفاده از ماهواره بايد هدايت  شده باشد، حال نظر دولت در اين ارتباط با توجه به اين كه شما در مصاحبه مطبوعاتي خود چندي پيش گفته بوديد كه دولت برنامه اي براي جمع آوري ماهواره ها ندارد، چيست؟
الهام جواب داد: در مورد ماهواره ها آن مطلبي را كه شما مي گوييد در ذهن ندارم. در ضمن اين بحث ممنوعيت ماهواره ها يك قانون است و كسي حق ندارد بگويد قانون را قبول ندارم. در مقام اجرا همه موظف به اجراي قانون هستند و همه دستگاه ها نسبت به قانون تكليفشان مشخص است، ما نيز به عنوان يك دستگاه اجرايي فقط قانون را اجرا مي كنيم. البته يك مسأله به صرف قانون تمام نمي شود و به برنامه ريزي و ايجاد ساختار مناسب و شبكه اجرايي مناسب نياز دارد.

رهبر معظم انقلاب در ديدار شركت كنندگان كنفرانس وحدت اسلامي:
ايران به مسير خود با قدرت ادامه خواهد داد
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار انديشمندان و علماي كشورهاي اسلامي شركت كننده در نوزدهمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي ضمن تبريك خجسته سالروز مبعث پيامبر اعظم اسلام (ص)، مهمترين نياز كنوني جهان اسلام را اتحاد دانستند و با اشاره به موج بيداري اسلامي و احياي هويت اسلامي تصريح كردند: علما، انديشمندان و روشنفكران و همچنين رهبران سياسي با اخلاص كشورهاي اسلامي بايد از اين فرصت استثنايي استفاده و دنياي اسلام را متوجه قدرت توده هاي ميليوني مسلمانان كنند و با تكيه بر اين قدرت عظيم مردمي، ضمن ايستادگي در مقابل فشارها و تهديدهاي دشمنان، مسير ترقي و پيشرفت علمي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي را بپيمايند.
ايشان به بيماري خطرناك تفرقه و اختلاف كه با طراحي دشمنان مسلمانان در حال تزريق به پيكره امت اسلامي است اشاره كردند و افزودند: در مقابل چنين توطئه اي نبايد فقط به شعار وحدت اسلامي بسنده كرد بلكه بايد با اقدامات عملي، زمينه وحدت بيش از پيش را در جهان اسلام به وجود آورد.ولي امر مسلمين مشكلات و مصائب دهها ساله دنياي اسلام از جمله مسئله فلسطين و همچنين مسئله عراق را ناشي از وجود اختلاف ميان مسلمانان دانستند و خاطرنشان كردند: بايد با تهيه منشور عملي وحدت كه به تاييد همه روشنفكران، علما و نخبگان سياسي دلسوز دنياي اسلام رسيده باشد، زمينه عملي وحدت را فراهم كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه اختلافات عقيدتي و مذهبي مربوط به مباحث علمي و فقهي است و نبايد در واقعيات زندگي و سياسي بين مسلمانان تأثير بگذارد افزودند: امروز امت اسلامي در مسائل مهم خود تحت فشار آمريكا و همفكرانش قرار دارد و تنها راه رهايي از اين فشار و رسيدن به وحدت عملي، تمسك جمعي مسلمانان به ريسمان الهي و اعلام انزجار از رژيم ايالات متحده آمريكا به عنوان طاغوت اعظم است.
ايشان با اشاره به لزوم وجود همزمان ايمان به خدا و كفر به طاغوت خاطرنشان كردند: امروز در بسياري از بخشهاي امت اسلامي ايمان به خدا وجود دارد اما متأسفانه كفر به طاغوت و ايستادگي در مقابل طاغوت اعظم وجود ندارد.
ولي امر مسلمين لازمه ايستادگي در مقابل طاغوت را تبيين توانايي و قدرت توده هاي ميليوني مسلمانان از جانب رهبران فكري و فرهنگي و زبدگان دنياي اسلام و نهراسيدن از هيبت ظاهري آمريكا و همفكرانش دانستند و افزودند: قدرتهاي استكباري و در رأس آنها آمريكا از پيشرفت كشورهاي اسلامي در ابعاد مختلف و قدرتمندشدن مسلمانان بيمناكند بنابراين در مسئله انرژي هسته اي با آنكه مي دانند جمهوري اسلامي ايران در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست، بيشترين فشار را وارد مي كنند تا مانع از پيشرفت علم و فناوري در يك كشور اسلامي شوند.
ايشان تصريح كردند: البته جمهوري اسلامي ايران با استفاده از تجربه و دستاوردهاي ۲۷ سال گذشته، تصميم خود را گرفته است و در مسئله انرژي هسته اي و ساير مسائلي كه با آن روبروست با توكل بر خدا، صبر در ميدان و مجاهدت، به مسير خود با قدرت ادامه خواهد داد و ثمرات شيرين آن را هم خواهد ديد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه جهان اسلام بايد با برنامه ريزي، عقل، تدبير و عزم راسخ خسارتها و غفلتهاي گذشته خود را جبران كند افزودند: پيروزي درخشان و افتخارآميز حزب الله لبنان بر رژيم صهيونيستي حجت را بر همه مسلمانان تمام كرد و نشان داد اگر در كشورهاي اسلامي بر قدرت توده هاي مسلمانان تكيه شود، هيچ قدرتي توانايي ايستادگي در مقابل آنان را ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي ، بزرگ ترين هنر امام راحل را شناخت و كشف نيروي مردم و اعتماد به اين نيرو دانستند و تأكيد كردند: امام خميني (ره) با تكيه بر اين قدرت مردمي توانستند در حساس ترين نقطه دنياي اسلام و در كشوري كه حافظ منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي بود، رژيم طاغوتي شاهنشاهي را سرنگون كنند و پرچم اسلام را از اين نقطه به اهتزاز درآورند.ايشان با انتقاد از سخنان برخي سياسيون دنياي اسلام كه در واقع تكرار ديدگاههاي آمريكا و رژيم صهيونيستي و تشديد كننده اختلافات ميان مسلمانان است، تصريح كردند: جمهوري اسلامي ايران با همه امت اسلامي و رهبران فكري و سياسي دنياي اسلام دست برادري مي دهد و خواستار پيوند برادري مستحكم تر ميان امت اسلامي است.
حجت الاسلام والمسلمين تسخيري دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي نيز در سخناني با ارائه گزارشي از برگزاري نوزدهمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي گفت: با توجه به اقامت يك سوم مسلمانان جهان در كشورهاي غيراسلامي، در اين كنفرانس كه انديشمندان ۳۲كشور اسلامي در آن حضور دارند اين مسئله مورد بحث قرار گرفت ضمن آنكه در جلسات كميته هاي تخصصي موضوعات فلسطين، عراق و لبنان بررسي شد.

در رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار انجام شد
بزرگترين جابجايي يگان هاي نيروي زميني ارتش
012906.jpg
مهر: در يكي از مهمترين مراحل رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار، عمليات ويژه واكنش سريع با اعزام همزمان ۱۲ لشكر نيروي زميني ارتش در قالب ۱۲۰ هزار نيرو به مناطق مختلف رزمايش باموفقيت انجام شد.
اين لشكرها در شهرهاي زاهدان، مشهد، گرگان، تهران، شاهرود، تبريز، پسوه، كرمانشاه، خرم آباد، اهواز و سنندج تحت فرماندهي ۵ قرارگاه اين رزمايش در شمال غرب، شمال شرق، غرب، جنوب و قرارگاه ذوالفقار يك در سيستان و بلوچستان همزمان با خروج از يگان هاي خود براي اجراي عمليات هاي گسترده در نقاط از پيش تعيين شده مستقر و با دشمن متجاوز درگير شدند.
اين جابجايي كه بزرگترين تحرك واحدهاي رزمي، پياده و تكاور نيروي زميني ارتش در سال هاي اخير محسوب مي شود، گوشه اي از توانمندي اين نيرو در طرح ريزي و هدايت سريع يگان هاي متعدد در كمترين زمان ممكن براي مقابله با حملات گسترده دشمن را نشان داد.
در چهارمين روز از برگزاري رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار نيز طرح به كارگيري و مشاركت نيروهاي احتياط بسيج در تركيب يگان هاي عملياتي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سراسر كشور به مرحله اجرا درآمد.
امير سرتيپ سيدعبدالرحيم موسوي، رئيس ستاد مشترك ارتش در گردهمايي جمع كثيري از بسيجيان نيروهاي احتياط در مركز آموزش تكاور نيروي زميني ارتش با ابراز خرسندي از عملياتي شدن طرح نيروهاي احتياط بسيج گفت: اين طرح ارزشمند، مدتها در دستور كار مسئولان ارتش قرار داشت و پس از بررسي و برنامه ريزي هاي بسيار به حول و قوه الهي به مرحله اجرا درآمد.

تكذيب مصاحبه گاردين با احمدي نژاد
در پي درج خبر روز يكشنبه گذشته روزنامه مبني بر مصاحبه احمدي نژاد با خبرنگار روزنامه گاردين، دفتر رياست جمهوري توضيح زير را ارسال كرده است:
خبرنگار مذكور هيچ مصاحبه اي با رئيس جمهوري نداشته است و تنها در قسمتي از سفر استاني ايشان به استان اردبيل در قالب گروه خبري همراه حضور داشته و در ضمن همين سفر درخواست مصاحبه با رئيس جمهوري را مطرح كرد كه فرصتي براي اين امر نبود.
قسمتي از مطالبي كه به عنوان مصاحبه درج شده، برگرفته از سخنراني هاي رئيس جمهوري در استان اردبيل است كه براساس برداشت خبرنگار مذكور انتخاب شده و مشخصاً رئيس جمهوري هيچ تصريح يا اشاره اي مبني بر بركناري دولت توني بلر در سخنان خود نداشتند و نسبت دادن چنين عبارتي به دكتر احمدي نژاد كاملاً تكذيب مي شود.
از آنجا كه انجام مصاحبه گاردين با رئيس جمهوري و نسبت دادن عبارت مذكور به ايشان از طريق سفارت ايران در لندن تكذيب شده، خواهشمند است در نخستين شماره براي تنوير اذهان عمومي نسبت به درج اين توضيح اقدام كنيد.
همشهري:مصاحبه مذكور به نقل از خبرگزاري فارس درج شده بود.

يادداشت
سياست ورزي و اخلاق
دكتر محسن اسماعيلي
سخنان ديروز رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع مسئولان و كارگزاران نظام حاوي نكته زيبايي بود كه بازخواني و اهتمام به آن مي تواند چاره ساز بسياري از مشكلات ديروز و امروز باشد. ايشان به نظريه «همبستگي دين و سياست» و تلاش پرسابقه دشمنان براي تفكيك اين دو و زيان هايي اشاره كردند كه جهان اسلام از اين بابت متحمل شده است. در حقيقت دين و سياست دو مقوله جدا از يكديگر نيستند كه در اسلام همنشين يكديگر شده باشند. از نظر ديني كه پيامبر خاتم براي آوردن آن مبعوث شد، اينها عين يكديگرند و درست تر آن است كه به جاي «همبستگيِ» از «عينيت» دين و سياست سخن گفت؛ همان تعبيري كه فقيه مجاهد و فرزانه، شهيد مدرس، از آن استفاده مي كرد: «سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ما».
به هر حال آنچه تاكنون بيشتر بر آن تاكيد مي شد نادرستي گرايش به چهره فردي ديانت (عبادت) و فراموش كردن وجه اجتماعي آن (سياست) است. رهبر عزيز انقلاب، ضمن يادآوري زيان هاي اين گرايش و آسيب زايي هاي آن، اين بار بر نكته مقابل تاكيد ويژه اي كردند، يعني بر نادرستي گرايش افراطي به سياست ورزي و غفلت از عبادات و اخلاقيات كه مي تواند خسارت هاي غيرقابل جبراني براي حاكمان و جريان كلي دينداري بر جا گذارد.
بنابراين سياست ورزان، چه پيش از دستيابي به قدرت و چه پس از آن، به معنويت و اخلاق نيازمندتر از ديگران هستند. به همين دليل است كه پيامبر بزرگ اسلام، قبل از بعثت چنان به مبارزه با نفس و كسب فضيلت هاي اخلاقي پرداخته بود كه خداي بزرگ از آن به «خلق عظيم» ياد مي كند.
پس از بعثت و طي ۲۳ سال زمامداري جامعه اسلامي نيز اهتمام آن حضرت به رعايت اخلاق چنان آشكار بود كه نيازي به توضيح ندارد و اصولا از نظر قرآن كريم رمز موفقيت ايشان در ايفاي رسالت و حاكم ساختن ارزش ها، همين پاي بندي ها بوده است.
حاكميت معنويت و اخلاق موجب مي شود كه با دوري افراد از جاه طلبي و رقابت هاي نامشروع، زمينه براي «شايسته سالاري» به معناي واقعي آن فراهم آيد؛ همان گونه كه تقويت انگيزه هاي معنوي و تحميل رياضت هاي مشروع بر خود باعث فراموش شدن همه گلايه ها و كدورت ها و تجميع  تمام نيروها براي تحقق اهداف حكومت ديني  و ازجمله توسعه و آباداني كشور اسلامي مي شود. روشن ترين مثال، برجسته ترين شاگرد مكتب محمدي است كه به حق، خود را شايسته تر از همه به خلافت مي دانست، اما نه تنها براي رسيدن به حق خداداد خود به رقابت هاي چندش آور تن نداد، بلكه حتي هنگامي كه شد آنچه شد، به همگان توصيه كرد گذشته ها و گلايه  ورزي ها را فراموش كنند، مصلحت جامعه اسلامي را در نظر بگيرند و با خيرخواهي و نصيحت متقابل جز به انجام تكليف نينديشند.
اين وظيفه يكايك ماست كه لحظه اي از رياضت و اخلاق فاصله نگيريم، اما همان گونه كه علي عليه السلام تاكيد فرموده اند اين وظيفه براي آنانكه زمامداري (تمام يا بخشي از) امور جامعه را برعهده مي گيرند، از اهميت و دشواري مضاعفي برخوردار است. آنان بايد مراقب باشند، علاوه بر تهذيب فردي،  معاشران و مشاوران خود را از ميان افراد وارسته و اميني انتخاب كنند كه خصوصيات آنها به تفصيل در روايات معتبر بيان شده است.
امت الگو،  امتي است كه چنان شهروندان و چنين حاكماني داشته باشد؛ در حالي كه غفلت از اخلاق در عرصه سياست فرجامي جز دين گريزي مردم و فاصله گرفتن آنان از حاكمان بي اخلاق، اما مدعي نخواهد داشت؛ يعني همان چيزي كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان «انحطاط جامعه اسلامي» در زمان خلفاي صدر اسلام، به ويژه امويان و عباسيان، ياد كردند.فوري ترين نياز امروز و هر روز جامعه ما، خصوصاً در سال پيامبر اعظم، تخلق به مكارم اخلاق است كه هدف بعثت نيز هست. اين درس بزرگي است كه يك بار ديگر ديروز تكرار شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |