چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۶ - Aug 23, 2006
وزير بازرگاني:
قانون هيچ منعي براي تجارت با كشورهاي ديگر ندارد
012945.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي : وزير بازرگاني اعلام كرد: كمتر از ۲۰ درصد كل واردات كشور،كالاهاي مصرفي است و هيچ منعي براي تجارت با كشورهاي ديگر وجود ندارد.
برگزاري مراسم اختتاميه هشتمين اجلاس كميسيون مشترك ايران،قرقيزستان و امضاي پروتكل همكاري هاي دو كشور، فرصتي را فراهم كرد تا پس از ماه ها انتظار، مسعود مير كاظمي در معدود نشست هاي خبري خود با نمايندگان رسانه هاي جمعي به برخي پرسش هاي مطرح در زمينه تنظيم بازار و سياست هاي بازرگاني در دولت نهم پاسخ گويد.
 عملكرد  يك سال گذشته دولت نهم در زمينه بازرگاني داخلي و خارجي، نوسانات قيمت آهن و فولاد، كيفيت و قيمت نان، افزايش واردات و قيمت شير و فرآورده هاي لبني ازجمله موضوعات مطرح شده در اين نشست بود.
در حالي كه رشد بي رويه واردات برخي نگراني ها را در ميان كارشناسان اقتصادي موجب شده است، وزير بازرگاني در حاشيه امضاي يادداشت تفاهم بازرگاني بين ايران و قرقيزستان اعلام كرد كمتر از ۲۰ درصد كل واردات كشور كالاهاي مصرفي است.
وي با استناد به آمارهاي منتشره گمرك تأكيد كرد از مجموع كالاهاي وارداتي ۴۰ درصد تجهيزات و ماشين آلات، ۴۰ درصد كالاهاي واسطه اي و مواد اوليه صنايع و كمتر از ۲۰ درصد هم كالاي مصرفي است. وزير بازرگاني با اشاره به اينكه  قانون هيچ منعي براي تجارت با كشورهاي ديگر ندارد، گفت: فقط مي توان براي حمايت از توليد داخلي، تعرفه واردات كالاها را افزايش داد.
ميركاظمي افزود: در حال حاضر،ميانگين نرخ تعرفه هاي گمركي از ۲۴ درصد به ۲۶ درصد رسيده است و تعرفه كالاهاي مصرفي بين ۴۰ تا ۵۰ درصد در مورد برخي كالاها تا ۱۵۰ درصد نيز مي باشد. وزير بازرگاني تاكيد كرد: نمي توان گفت با واردات مانع اشتغال داخلي شديم، سياست دولت ايجاد رقابت است، نمي توان جلوي واردات فناوري را گرفت، چون براي كشور لازم است.
وزير بازرگاني ادامه داد: تعرفه ورود ماشين آلات هم تا ۴ درصد مشمول معافيت گمركي است وگاهي براي تجهيزات همين ۴ درصد عوارض نيز حذف مي شود.
ميركاظمي گفت: نمي توان با محدودسازي تجارت، بستر ورود ايران به سازمان تجارت جهاني را فراهم كرد ، در عين حال علاقه دولت به حداقل رساندن ورود كالاي مصرفي و واسطه اي و توسعه صادرات غيرنفتي است. وي تاكيد كرد: كل واردات كالاهاي مصرفي نسبت به سال گذشته فقط يك درصد رشد داشته است، بايد به سمت كاهش واردات كالاي مصرفي و افزايش كيفيت كالاي وارداتي حركت كرد.
افزايش قيمت كمتر از سال گذشته
وزير بازرگاني گفت: بنابر آمار بانك مركزي افزايش قيمت در سال جاري كمتر از سال گذشته است و با اين وجود، تلاش مي شود نوسان قيمت كاهش يابد. به گفته وي، همزمان با آغاز مدارس و ماه مبارك رمضان عرضه كالاهاي اساسي مردم شامل پروتئين(گوشت قرمز و سفيد)، شكر، روغن و برنج توزيع مي شود و دولت اقدام به ذخيره سازي و تنظيم بازار كرده است.
ميركاظمي گفت: از هم اكنون كميته هايي در سطح استان ها به عنوان «طرح ضيافت» تشكيل شده است و با هماهنگي اصناف، مشكلي براي عرضه كالاهاي اساسي مردم در فصل بازگشايي مدارس و ماه مبارك نخواهد بود.
فروش آرد به طور آزاد و رسمي
وزير بازرگاني با بيان اين كه خريد گندم داخلي به نرخ تضميني براي نخستين بار به صورت نقدي انجام شد، گفت: حدود ۱۱ ميليون تن گندم با اين روش در كشور خريده شد و سعي بر اين است ساير خريدهاي تضميني محصولات كشاورزي نيز مانند گندم نقدي شود.
ميركاظمي گفت: خريد تضميني چغندر قند نيز از هفته آينده به صورت نقدي شروع مي شود كه كشاورزان با تحويل چغندر به كارخانه هاي قند، بهاي آن را نقدي از طريق حساب بانكي دريافت مي كنند و كارخانه بدهكار مي شود. وزير بازرگاني همچنين از آغاز فروش آرد به طور آزاد و رسمي به نانوايان در چند روز آينده خبر داد و گفت: براي ساماندهي آرد و نان ۳ مرحله است كه مرحله نخست خريد تضميني گندم انجام شد، مرحله دوم فروش مستقيم و آزاد آرد به خبازان از هفته آينده شروع مي شود، مرحله سوم نيز ايجاد رقابت بين واحدهاي توليد آرد و نان مي باشد كه از سال آينده اجرا مي شود.
نياز به واردات ۸۰۰ هزار تن آهن
وزير بازرگاني با اشاره به اين كه كل توليد آهن كشور يك تا ۲/۱ ميليون تن است، گفت: نياز كشور دست كم ۲ ميليون تن است كه كسري آن از طريق واردات جبران مي شود.
ميركاظمي گفت: ۳۵۰ ميليارد ريال يارانه دولت تصويب شده است كه اگر آهن وارد شود، براي قيمت گذاري آهن، در اختيار توليدكنندگان قرار گيرد.

اين هفته تأمين مي شود
نخستين بخش از اعتبار طرح
افزايش توليد بنزين پالايشگاه اراك
012942.jpg
گروه اقتصادي- محمدعلي توحيد: مديرعامل شركت پالايش نفت شازند اراك گفت: با اجراي طرح توسعه  در پالايشگاه شازند اراك، روزانه ۷۵ هزار بشكه به ظرفيت اين پالايشگاه افزوده مي شود.
در پي امضاء قرارداد طرح توسعه پالايشگاه نفت شازند ـ اراك به ارزش حدود ۷۵/۱ ميليارد يورو، مجري اين طرح اعلام كرد: نخستين اعتبار ۷۲ ميليون يورويي اين طرح در هفته جاري گشوده مي شود و فعاليت اجراي توسعه اين پالايشگاه براي افزايش توليد بنزين كشور آغاز مي شود.
اصغر صالحي مجري اين طرح به همراه لطفعلي چاوشي مديرعامل شركت پالايش نفت اراك در گفت وگو با خبرنگاران تأكيد كردند با اجراي اين طرح، ظرفيت پالايشگاه نفت شازند اراك از ۱۷۵ هزار بشكه نفت خام در روز به ۲۵۰ هزار بشكه افزايش مي يابد. اين طرح ظرفيت توليد بنزين اين پالايشگاه را از ۵/۴ ميليون ليتر در روز به ۱۶ ميليون ليتر افزايش مي دهد و در واقع، ۱۲ ميليون ليتر از واردات روزانه بنزين به كشور كاسته مي شود. به گفته صالحي، بخشي از هزينه اجراي طرح از محل حساب ذخيره ارزي و بخشي نيز از منابع خارجي تأمين مي شود و از مجموع ۷۵/۱ ميليارد يورو مبلغ قرارداد طرح، بخش عمده آن به خريد تجهيزات از داخل اختصاص مي يابد كه با توجه به قرار داشتن بزرگترين توليدكنندگان تجهيزات صنعتي در اراك اين طرح فرصت مناسبي براي تعميق ساخت داخل تجهيزات پالايشگاهي در كشور است. چاوشي در پاسخ به سؤالي درمورد سودآور بودن توليد بنزين در كشور تاكيد كرد: متوسط سود حاصل از توليد بنزين در كشور ۵/۲ دلار در هر بشكه نفت است و اين حاشيه سود متناسب و در حد ديگر پالايشگاه هاي جهان است. وي گفت: با توجه به قيمت نفت در طول سال اين ميزان افزايش مي يابد و هرچه قيمت نفت بالاتر باشد اين سود نيز رشد كرده و تا ۵/۶ دلار در هر بشكه مي رسد. صالحي مجري طرح توسعه پالايشگاه نيز تأكيد كرد: در حال حاضر و با توجه به افزايش طرح هاي احداث پالايشگاه در جهان به ويژه در خاورميانه، هزينه احداث به دليل كمبود تجهيزات و مجري افزايش يافته و با اين وجود، احداث پالايشگاه سودآور است ولي اگر سودآور نيز نبود به دليل نياز كشور به سوخت، احداث پالايشگاه و توسعه توليد، اقدامي استراتژيك و ضروري است.

برق ده فاز پارس جنوبي از يك نيروگاه تأمين مي شود
گروه اقتصادي- سومين قرارداد مهم نفتي كشور با پيمانكاران داخلي روز دوشنبه و همزمان با عيد سعيد مبعث در تهران به امضاء رسيد.
با امضاي اين قرارداد، نيروگاهي يك هزار مگاواتي كه برق ۶ فاز در دست احداث پارس جنوبي و ۴ فاز در حال مناقصه را تأمين مي كند تا دو سال ديگر ساخته مي شود.
اين نيروگاه بر اساس مناقصه اي به بزرگترين سازنده تأسيسات نيروگاهي كشور واگذار شده و ارزش قرارداد در هنگام امضاء معادل ۲۶۲ ميليون يورو اعلام شده است.
بر اساس مفاد قرارداد با استفاده از امكانات ساخت و اجراي داخل كشور به ميزان حداقل ۵۱ درصد ارزش مبلغ قرارداد همه عمليات طراحي، خريد، ساخت، نصب، اجرا و راه اندازي شش واحد توربين گازي نيروگاه توسط شركت مپنا انجام مي شود.مدت اجراي قرارداد نيز از زمان نافذ شدن آن تا راه اندازي نخستين و آخرين واحد به ترتيب ۱۸ و ۲۴ ماه به علاوه ۱۸ ماه دوره تضمين است و شركت ملي نفت ايران هزينه مالي اجراي طرح را به صورت نقدي تامين مي كند.اين قرارداد بين شركت نفت و گاز پارس به نمايندگي از سوي شركت ملي نفت با شركت مپنا امضاء شد و در مراسم امضاي قرارداد مديران عامل شركت هاي ملي نفت، نفت و گاز پارس، مپنا و جمعي از مقامات وزارت نفت حضور داشتند.تا پيش از اين، برق مورد نياز تاسيسات هر فاز پارس جنوبي بر اساس نياز هر طرح اجرا مي شد كه هزينه بيشتري را به كشور تحميل مي كرد. اين نيروگاه به طور متمركز برق مورد نياز حداقل شش فاز را تامين مي كند و با تامين متمركز برق مورد نياز طرح هاي در دست اجرا در پارس جنوبي، علاوه بر صرفه جويي، هزينه ارائه خدمات به فعاليت هاي توليدي در اين منطقه را سامان داده و امكان تامين بخشي از نياز كشور به برق در زمان عدم نياز در تاسيسات توليدي پارس جنوبي را نيز فراهم مي كند.

مخالفت ژاپن با تحريم بخش نفت ايران
گروه اقتصادي- يك روزنامه نوشت: از آنجا كه ژاپن به منابع نفت و گاز ايران وابسته است با تحريم هاي سازمان ملل متحد عليه بخش انرژي ايران مخالفت خواهد كرد.
به گزارش مهر، روزنامه يوميوري شيمبون به نقل از منابع ناشناس خود گزارش داد: توكيو پيشنهاد خواهد كرد كه در ابتدا از اعمال هر نوع تحريمي در رابطه با صادرات نفت ايران كه ژاپن بزرگترين خريدار خارجي آن است، اجتناب شود. اين روزنامه پرتيراژ ژاپني نوشت: دولت (ژاپن) اميدوار است از هرگونه آسيب رساندن به صادرات نفت ايران كه ۱۴ درصد كل واردات نفت اين كشور محسوب مي شود، پرهيز شود. يوميوري شيمبون همچنين گزارش داد: دولت كويزومي به اين نتيجه رسيده كه تحريم هاي اقتصادي (عليه ايران) اجتناب ناپذير است، زيرا ابزارهايي براي اعمال فشار خارجي بر ايران هستند.
تحريم هاي ۲۷ ساله آمريكا بي تأثير بوده است
شبكه خبري بي. بي. سي انگلستان در گزارشي درباره پرونده هسته اي ايران به بررسي ابعاد احتمالي نتايج پاسخ ايران به بسته پيشنهادي غرب پرداخت و با بي تأثير خواندن گزينه تحريم هاي اقتصادي عليه كشورمان نوشت: هركس كه طي سال هاي گذشته با ايران در ارتباط بوده است، اعتراف مي كند تحريم هاي اقتصادي عليه اين كشور، بي نتيجه خواهد بود. در گزارش بي. بي. سي آمده است:  ايران طي ۲۷ سال گذشته و پس از پيروزي انقلاب اسلامي با تحريم هاي دائمي آمريكا روبه رو بوده است، اما اين تحريم ها هيچ تغييري در رويكرد ايران ايجاد نكرده اند و تماماً بي نتيجه بوده اند.
تحريم اقتصادي به غرب بيش از ايران آسيب مي زند
روزنامه واشنگتن پست آمريكا نيز در مقاله اي با اشاره به رسيدن زمان پاسخ ايران به بسته پيشنهادي غرب نوشت: در صورت به بن بست رسيدن مسئله هسته اي ايران و كشيده شدن بحران به تحريم اين كشور، غرب بيش از ايران آسيب خواهد ديد. اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران به علت تاثير آن بر بازار نفت، موجب رسيدن بهاي نفت به ركوردهاي غيرمنتظره خواهد شد كه كشورهاي صنعتي غرب از آن آسيب خواهند ديد و شايد از تحريم ايران به نتيجه دلخواه خود نيز نرسند. به نوشته اين روزنامه،  تاجران نفتي از اين نگران  هستند كه ايران به عملي تلافي جويانه در برابر تحريم هاي غربي دست بزند و از سلاح نفت و قطع صادرات ۲ ميليون بشكه اي خود استفاده كند. تحليلگران معتقدند ايران هم اكنون تمامي گزينه هاي تحريم را بررسي كرده و مقامات ايراني به اين نتيجه رسيده اند كه تحريم هاي احتمالي با اقداماتي همچون ممنوعيت مسافرت هاي هوايي و مصادره دارايي ها شروع خواهد شد، و در عين حال پكن، مسكو و بسياري از كشورهاي اتحاديه اروپا براي پيوستن به تحريم ايران و لغو قرارداهاي تجاري با آن، بي ميل خواهند بود.

توافق ايران و نروژ براي اجراي طرح هاي
كاهش گازهاي آلاينده
گروه اقتصادي - معاون وزير نفت در امور بين الملل از امضاي تفاهم نامه همكاري در زمينه جمع آوري گازهاي همراه نفت خارك، ميان شركت هاي نفت فلات قاره ايران و «استات اويل» نروژ خبر داد. سيدهادي نژاد حسينيان گفت: براي نيل به معيارهاي مندرج در پروتكل بين المللي كيوتو در زمينه هواي پاك و جلوگيري از آلودگي هاي محيط زيست، كشورهاي صنعتي تعهد دارند هر سال درصدي از انتشار گازهاي آلاينده خود را كاهش دهند.
وي كه براي حضور در چهارمين نشست ميان مقامات انرژي دو كشور در نروژ حضور دارد، افزود: در صورتي كه اين كشورها كاهش گازهاي آلاينده خود برايشان پرهزينه باشد، مي توانند براي اين منظور در كشور ديگري سرمايه گذاري كنند كه بابت تعهد آنها منظور خواهد شد.

گفت وگوي امروز
عملكرد دولت نهم در بخش راه  و  ترابري
به طور نسبي مثبت بوده است
گروه اقتصادي - با وجود اهداف پيش بيني شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون برنامه چهارم توسعه در زمينه  حمل و نقل ريلي، هوايي و زميني طي سال هاي گذشته روند چندان مطلوبي در توسعه بخش حمل و نقل و تحقق اين اهداف وجود نداشته است. گرچه به اعتقاد مسئولان بخش راه و ترابري عدم تخصيص به موقع و كافي اعتبارات از جمله عوامل مؤثر در اين زمينه است، اما به نظر مي رسد علاوه بر كمبود اعتبارات عوامل ديگري نيز در اين زمينه دخيل بوده اند. با ولي آذروش مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيرامون عملكرد يك ساله دولت نهم در بخش راه و ترابري گفت و گو كرده ايم.
***
* عملكرد يك سال گذشته وزارت راه و ترابري در زمينه حمل و نقل جاده اي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- يكي از مباحثي كه از اهميت بسيار بالايي در همه كشورها برخوردار است. موضوع حمل و نقل هوايي، ريلي، دريايي و جاده اي است. در كشورمان نيز با توجه به اهداف پيش بيني شده در سند چشم انداز بيست ساله و قانون برنامه چهارم بايد اهداف كمي و كيفي مذكور براي رقابت با كشورهاي منطقه و ارايه خدمات ايمن و ارزان محقق شود. بر اين اساس و با تأكيدي كه در قانون برنامه چهارم در زمينه بهبود كيفي و كمي حمل و نقل جاده اي با توجه به شرايط جغرافيايي كشورمان شده است، به نظر مي رسد تاكنون اقدام عاجلي براي رفع موانع و مشكلات برداشته نشده و هنوز از نظر خسارات مالي و جاني در حمل و نقل جاده اي رتبه اول را در دنيا داريم. وجود سالانه ۲۶ هزار نفر تلفات انساني در جاده ها با وجود صرف هزينه هاي بسيار براي نگهداري جاده ها و تبديل ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده اي به ناوگان سفر نشانگر آن است كه هنوز ايمني لازم در اين بخش از حمل و نقل تأمين نشده است و طي يك سال گذشته نيز روند دولت هاي قبلي در اين زمينه اعمال شده است. گرچه كمبود اعتبارات از عوامل مؤثر در اين زمينه است. براساس طرح جامع حمل و نقل ارتقاء و نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي مسافري و باري مورد توجه قرار گرفته و گرچه اكنون نوسازي ناوگان اتوبوس و باربري آغاز شده اما هنوز براي جايگزيني ناوگان ميني بوس هاي فرسوده اقدامي صورت نگرفته است.
* با توجه به مزيت هاي حمل و نقل ريلي اقدامات يك سال گذشته وزارت راه و ترابري براي توسعه اين بخش تا چه حد كار آمد بوده است؟
- با وجود اهميت بخش حمل و نقل ريلي و تأثير آن در افزايش ايمني و كاهش تصادفات جاده اي متأسفانه اكنون حدود ۷۰ درصد حمل و نقل كشور از طريق جاده و ۱۵ درصد از طريق حمل و نقل ريلي حداكثر ۱۰ درصد حمل و نقل هوايي و حدود ۵ درصد را حمل  و نقل دريايي تشكيل مي دهد. قطعاً هر چه سرمايه گذاري در بخش حمل ونقل هوايي و ريلي بيشتر انجام شود به همان نسبت نيز كاهش تصادفات در بخش حمل و نقل جاده اي را شاهد خواهيم بود بنابراين بايد سرمايه گذاري مناسبي در اين بخش انجام شود چرا كه حمل و نقل ريلي ايمن تر و سريعتر است بايد افزايش اعتبارات و تأمين منابع لازم براي توسعه حمل و نقل ريلي صورت گيرد تا بتوانيم براساس تأكيد قانون برنامه چهارم اهداف پيش بيني شده در اين بخش را محقق كنيم كه چه آنچه تاكنون در زمينه حمل و نقل ريلي انجام شده قادر به انجام اهداف پيش بيني شده در اين بخش نخواهد بود.
* اقدامات انجام شده براي به سود رساندن شركت هاي زيان ده حمل و نقل ريلي و هوايي تا چه حد كارآمد بوده است؟
- تنها راهكار عملي سودده كردن شركت ها و جلوگيري از ضرر و زيان هاي كنوني اجراي سياست هاي اصل ۴۴ و واگذاري سريع اين شركت ها به بخش خصوصي و ترغيب و تشويق بخش هاي غيردولتي و تعاوني ها براي ورود به اين عرصه است تا بتوانيم اين بخش را از مديريت دولتي تفكيك كنيم. تاكنون اقدام مؤثري در اين زمينه صورت نگرفته است گرچه معتقدم بايد واگذاري شركت ها به صورت سرجمع زيان ده و سود ده واگذار شود و مديريت اعمال شده بخش خصوصي به مراتب بهتر از مديريت دولتي خواهد بود.
* در مجموع عملكرد يك ساله وزارت راه و ترابري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- معتقدم گرچه نقاط ضعف بسيار اساسي در بخش راه و ترابري وجود دارد اما مي توان گفت در مجموع و به صورت نسبي عملكرد يك ساله دولت نهم در اين بخش به طور نسبي مثبت بوده است.

افزايش خزنده قيمت نفت خام
گروه اقتصادي - قيمت نفت خام در هفته جاري پس از شوك ناشي از توقف جنگ در لبنان و برقراري آتش بس در هفته گذشته روند افزايش خزنده اي را آغاز كرده كه در هفته جاري نيز ادامه يافت.
قيمت نفت خام سبك آمريكا ديروز بالاتر از ۷۲ دلار دادو ستد شد و با توجه به كاهش نگراني ها از كمبود بنزين در آمريكا به دليل پايان فصل سفر در اين كشور در حال حاضر تنها ادامه فصل توفان هاي مخرب استوايي و پرونده هسته اي ايران عواملي هستند كه موتور اصلي افزايش قيمت نفت خام شناخته مي شوند.اگرچه بخشي از فصل توفان در آمريكا گذشته و نگراني ها كمتر شده است ولي همچنان انتظار براي وقوع توفان و احتمال بروز خسارت در تاسيسات نفتي آمريكا در بازار نفت وجود دارد.علاوه براين به رغم پاسخ ايران به بسته پيشنهادي ۵+1 احتمال تشديد اختلافات ميان كشورمان و آمريكا و نگراني از اختلال در عبور و مرور نفت از منطقه خليج فارس عامل ديگري است كه در روز هاي اخير به رشد اندك ولي پايدار قيمت ها در بازار هاي بين المللي كمك كرده است.همه روزه حدود ۱۷ ميليون بشكه نفت كه ۲۰ درصد مصرف جهان محسوب مي شود از منطقه خليج فارس و از تنگه هرمز عبور مي كند.

مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا
به ۱۰ ميليارد يورو رسيد
012939.jpg
گروه اقتصادي- مبادلات تجاري اتحاديه اروپا با ايران در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۶ به رقم ۱۰ ميليارد يورو رسيد كه ۶.۴ ميليارد يوروي آن صادرات اتحاديه اروپا و۵۷ ميليارد يورو نيز واردات اين اتحاديه از ايران بوده است.
به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا، ارزش صادرات اروپا به ايران در نيمه نخست سال ۲۰۰۶ به ۴ ميليارد ۶۹۰ ميليون يورو رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهشي ۴.۸ درصدي را نشان مي دهد.
در مقابل،  واردات اروپا از ايران در همين مدت به ۵ ميليارد و ۴۲۷ ميليون يورو رسيد كه رشدي ۳۵ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. از كل رقم ۴.۵ ميليارد يورويي صادرات كشورمان به اروپا ۷.۴ ميليارد يوروي آن را (۸۷ درصد) نفت خام و ساير حامل هاي انرژي تشكيل داده است.
همچنين در حالي كه طي چند سال اخير تراز تجاري ايران با اتحاديه اروپا همواره به سود اروپا بود، در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۶ تراز تجاري به سود ايران شده و ايران با مازاد ۷۳۶ ميليون يورويي در مبادله با اروپا مواجه شده است. در شش ماهه نخست سال ۲۰۰۶ صادرات نفت ايران به اروپا به ۴‎/۷ ميليارد يورو رسيد كه ۳.۳۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد نشان مي دهد.
ايران در سال ۲۰۰۵ مجموعاً ۲.۱۰ ميليارد يورو نفت خام به اروپا صادر كرد كه ۲.۶ درصد كل نفت وارداتي اين اتحاديه را شامل مي شود. روسيه با ۸.۲۸ درصد، نروژ با ۱۹ درصد، عربستان با ۸.۹ درصد و ليبي با ۷.۹ درصد به ترتيب چهار تامين كننده بزرگ نفت اروپا هستند.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |