سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۸ - Sep 19, 2006
گوانتانامو تعطيل مي شود
006549.jpg
گروه بين الملل- بحث جدي و تندي اين روزها درباره دادگاه هاي نظامي در واشنگتن درگرفته است. اين خبر خوبي است. نظام قانون اساسي آمريكا بالاخره به كار افتاد.
اين نظريه غالب در دوره اول دولت بوش كه جنگ با ترور بايد به طور يكجانبه توسط قوه مجريه اجرا شود، بالاخره از بين رفت. زندان هاي مخفي از تاريكي بيرون آمدند و گوانتانامو يا تعطيل مي شود تا تغيير وضعيت پيدا مي كند.
بوش و قوه مجريه در حال مذاكره درباره نظام جديدي هستند كه در آن بي گناه و گناهكار بودن مظنونان تروريستي مشخص مي شود و بعد به دادگاه فرستاده مي شود. جالب اينجاست كه بعضي سناتورهاي مهم و برجسته اي كه موضع رئيس جمهور را به چالش كشيده اند از جمهوري خواهان برجسته هستند. بالاخره اصول گرايي بر حزب گرايي غلبه كرد.
سياست دولت دچار تغييرات اساسي شده است. قوه مجريه اين نظريه را كه سربازان دشمن بايد توسط كاخ سفيد يا وزارت دفاع تعريف شوند كنار گذاشته است. در دوره اول دولت بوش كنوانسيون ژنو توسط آلبرتو گنزالس مشاور كاخ سفيد كنار گذاشته شد. دونالد رامسفلد به طور علني اعلام كرد كه كنوانسيون ها ديگر اجرا نمي شوند. استدلال دولت بوش اين بود كه اين جنگ از نوع جنگ هاي جديد است و قوه مجريه بايد آزادي و انعطاف كامل داشته باشد.اما اكنون هم اين موضوعات دچار تغيير كلي شده است. چارچوب حقوقي كاملاً تغيير كرده است.
به نوشته فريد ذكريا در مجله نيوزويك شماره ۲۵سپتامبر، دولت بوش به خاطر حكم ديوان عالي و مخالفت سناتورهايي چون جان مك كين و ليندسي گراهام مجبور به انجام اين كار شد.
برخي منابع خبري كه نخواسته اند نامشان فاش شود مي گويند كاندوليزا رايس وزير خارجه و استفان هادلي مشاور امنيت ملي از مدت ها قبل خواستار انجام اين تغييرات شده بودند. كنگره هم از مدتي قبل خواستار آن شده بود كه در جريان همه اخبار و برنامه هاي مرتبط با دادگاه ها و بازجويي هاي نظامي قرار بگيرد.
كالين پاول وزير خارجه سابق و بعضي مقامات نظامي هم بر سر اجراي كنوانسيون ژنو با دولت بوش اختلاف نظر داشتند. در واقع هدف اصلي دولت بوش در عدم اجراي كنوانسيون ژنو فراهم كردن امكان فعاليت بازجويان سختگير سيا بدون بيم از محدوديت هاي حقوقي بوده است. اما بهتر نيست كه آمريكا به اصول كنوني كنوانسيون ژنو پايبند بماند و بعد بر سر تعريف اين اصول به مذاكره با ديگر كشورها بنشيند و راه حلي اجماعي به دست آورد؟

تمايل ايتاليا براي لغو تحريم تسليحاتي عليه چين
ايرنا: «رومانو پرودي» نخست وزير ايتاليا بر تمايل كشورش به منظور لغو تحريم تسليحاتي عليه چين تأكيد كرد.
نخست وزير ايتاليا پس از پايان ديدار با «ون جيا بائو» نخست وزير چين در پكن به خبرنگاران گفت كه ايتاليا مايل به لغو اين تحريم است.
سال جاري ميلادي، با عنوان سال چين و ايتاليا ميان دو كشور نام گذاري شده است و قرار است دو كشور، فعاليت هاي مشترك فرهنگي، علمي  و تجاري برگزار كنند.نخست وزير ايتاليا را در سفر به چين كه از شب گذشته  شروع شد، ۷۰۰تن از صاحبان مؤسسات بزرگ تجاري و صنعتي همراهي مي كنند.
اتحاديه اروپا از سال ۱۹۸۹ميلادي پس از سركوب جنبش دانشجويي در چين، اين كشور را مورد تحريم تسليحاتي قرار داد.نخست وزير چين در سفر اخير خود به فنلاند بر لغو اين تحريم تسليحاتي تأكيد كرد.

كوتاه از جهان سياست
معادله قدرت سياسي در سوئد تغيير كرد
ايرنا: با پيروزي ائتلاف راست ميانه در انتخابات سراسري سوئد در روز يكشنبه و شكست نامزدهاي حزب حاكم سوسيال دمكرات، معادله قدرت سياسي در اين كشور پس از ۱۰ سال تغيير كرد.
بر پايه گزارشهاي منتشرشده، ائتلاف راست به رهبري حزب معتدل موفق شد در اين انتخابات رقيب خود با گرايش چپ ميانه را در يك راي گيري فشرده و با اختلافي ناچيز شكست دهد.بدين ترتيب، فردريك رينفلد رهبر حزب معتدل به جاي نخست وزير گوران پرشون مسئوليت تشكيل دولت سوئد را پس از استعفاي وي برعهده خواهد گرفت.ائتلاف چپ ميانه كه تنها ۱۰سال ازسال ۸۹ تاريخ سياسي معاصر سوئد دور از قدرت بوده است، اين بار مغلوب شعارهاي انتخاباتي رقيبان خود درخصوص كاهش مالياتها و اصلاح نظام رفاهي مادام العمر اين كشور شد.
حزب معتدل پس از پيروزي در اين انتخابات اميدوار است با تشكيل ائتلافي كه حزب دمكرات مسيحي، ليبرال و حزب ميانه را نيز شامل مي شود، بتواند پس از سالها، قدرت خود تثبيت كند.
سوئد از سال ۱۹۸۱تاكنون شاهد برتري مطلق هيچ حزبي در انتخابات سراسري نبوده و در هر دوره از انتخابات احزاب پيروز نتوانسته اند بيش از ۵۰درصد آرا را به خود اختصاص دهند و ناگزير به تشكيل دولت ائتلافي شده اند.
شكست حزب انگلا مركل در انتخابات محلي
گروه بين الملل- در انتخابات دو ايالت برلين و مكلنبورگ فورپمرن حزب دمكرات مسيحي انگلا مركل شكست خورد.
در اين دو ايالت سوسيال دمكراتها كه با حزب چپ ائتلاف كرده اند علي رغم از دست دادن چند كرسي مي توانند دولت آينده را تشكيل دهند.
در برلين حزب سبزها و در ايالت مكلنبورگ حزب ناسيونال دمكرات كه از راستگرايان افراطي تشكيل شده است، موفقيت زيادي را به دست آوردند. ناسيونال دمكراتها براي نخستين بار در اين ايالت هفت درصد آرا را كسب كردند.
توافق تاريخي بر سر جبل الطارق
همشهري آنلاين- دولت هاي اسپانيا، انگليس و جبل الطارق روز ۲۶ شهريور به منظور حل مشكلات تاريخي در زمينه هاي حمل و نقل هوايي و ترانزيت توافقنامه اي را در شهر كوردوبا به امضا خواهند رساند.
به نوشته روزنامه ال موندو، استفاده از فرودگاه، ترانزيت كالا، نحوه پرداخت دستمزد و به روز كردن سيستم مخابراتي در جبل الطارق از جمله مواد مهم مورد بحث ميان طرفين است.انتظار مي رود پس از ديدار ميان ميگل انخل موراتينوس وزير امور خارجه اسپانيا، جفري هون رييس اداره اروپاي وزارت خارجه بريتانيا و پيتر كاروانا رييس دولت جبل الطارق و پس از بررسي نهايي بسته مذاكراتي كه در قالب چهار سند ارايه شده است، طرفين موافقتنامه اي را به امضا برسانند.
اين اولين باري است كه دولت اسپانيا، رئيس كابينه جبل الطارق را به عنوان يكي از طرف هاي مذاكره مي پذيرد.
انفجار در پارلمان سومالي
ايسنا: شبكه الجزيره از انفجار دو دستگاه خودروي بمب گذاري شده در محوطه پارلمان سومالي در بيدوا خبر داد. اين انفجار در زمان سخنراني عبدالله يوسف رئيس جمهور سومالي در پارلمان به وقوع پيوست كه طي آن هشت تن كشته شدند.
نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل
ايسنا: سران كشورهاي جهان در نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل به بررسي اين موضوع خواهند پرداخت كه سازمان ملل پس از تثبيت آتش بس در لبنان بار ديگر به كانون بين المللي بازگشته و سعي مي كند ضمن احياي روند صلح در خاورميانه از دولت سودان نيز بخواهد كه با استقرار نيروهاي سازمان ملل در منطقه ناآرام دارفور موافقت كند. در اين نشست كه از امروز آغاز به كار خواهد كرد، هم چنين طيف وسيعي از مناقشات حساس بين المللي نظير پرونده هسته اي ايران، دور دوم انتخابات رياست جمهوري كنگو، ايجاد وحدت ملي در ساحل عاج و قبرس و آينده كوزوو مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

وزير خارجه رژيم تل آويو:
حماس، اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت
گروه بين الملل - تزيپي ليوني وزير خارجه اسرائيل در گفت وگو با شبكه خبري سي.ان.ان نااميدي خود را از احتمال به رسميت شناختن اين رژيم توسط حماس ابراز داشت.
ليوني در اين مصاحبه در پاسخ به اظهارنظر خبرنگار سي.ان.ان مبني بر آشكارشدن نشانه هايي از دولت حماس درباره به رسميت شناختن موجوديت اسرائيل گفت: فكر نمي كنم نشانه هايي از حماس در اين باره آشكار شده باشد اما گمان مي كنم جامعه بين المللي در هفته هاي آينده قاطعيت خود را نشان مي دهد و اين امر ممكن است به تصويب ابومازن منجر شود و جايگاه وي به عنوان يك مقام ميانه رو در فلسطين تقويت شود.
در اين مصاحبه وزير امورخارجه رژيم صهيونيستي مدعي شد اگر سوريه دست از حمايت حماس و حزب الله بردارد با اين كشور گفت وگو مي كنيم.

عنان از شوراي حقوق بشر سازمان ملل خواست
به موضوع دارفور رسيدگي كند
ايرنا: دبيركل سازمان ملل از شوراي حقوق بشر اين سازمان خواست در اجلاس جاري خود در ژنو، بررسي بحران انساني در دارفور سودان را در دستور كار قرار دهد. به گزارش ديروز شبكه خبري بي بي سي، كوفي عنان در پيامي كه در گشايش اين نشست توسط كميسر عالي سازمان ملل در حقوق بشر قرائت شد، از ۴۷كشور عضو شورا خواست برخوردي دوگانه در قبال مسائل حقوق بشر جهان نداشته و وظايف خود را سياسي نكنند. در سه هفته نشست اين شورا، وضعيت حقوق بشر در خاورنزديك بررسي مي شود.
شوراي حقوق بشر كه جايگزين كميسيوني به همين نام شده در نخستين نشست خود در ماه هاي ژوئن و ژوئيه گذشته حمله اسراييل به غزه را محكوم كرد.

فعاليت (پ.ك.ك) در عراق ممنوع شد
واحد مركزي خبر- دولت عراق حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) را تروريست خواند و دستور داد با تعطيل كردن دفاتر اين حزب افراد آن از عراق اخراج شوند.در بيانيه دفتر نخست وزيري عراق آمده است از آنجا كه برخي كشورها نيز حزب كارگران كرد تركيه را تروريست مي دانند و چون قانون دائمي عراق اجازه ادامه حضور گروه هاي تروريستي را نمي دهد حضور و فعاليت (پ.ك.ك) بايد در عراق پايان يابد.
دولت عراق با استناد به قانون اساسي اين كشور دستور اخراج نيروهاي پ.ك.ك را از اين كشور و برچيده شدن دفاتر اين حزب را در عراق صادر كرده است.دولت عراق در اين بيانيه تأكيد كرده است تلاش مي كند تا با همكاري جدي با كشور تركيه اختلافات في مابين را حل كند.

كشميري ها تمايلي به پيوستن به پاكستان و يا هند ندارند
ايرنا: رئيس حزب جبهه آزادي ملي جامو و كشمير گفت: مردم اين منطقه نمي خواهند به پاكستان و يا هند ملحق شوند.وي در مصاحبه با خبرنگاران پيوستن كشمير به پاكستان و يا هند را توطئه اي عليه وحدت مردم كشمير دانست.
اين رهبر كشميري افزود: در گفت وگوهاي هند و پاكستان نماينده كشميري ها حضور ندارد و مردم اين منطقه تصميمات اين مذاكرات را نمي پذيرند.
وي همچنين تأكيد كرد، كشميري ها با وحدت دو منطقه موافقند و مخالف تقسيم كشمير هستند.
اين رهبر كشميري همچنين گفت: براي استقلال اين منطقه و خواسته هاي مردم راي گيري خواهيم كرد و نتايج آن را به اطلاع جهانيان خواهيم رساند.
پس از استقلال پاكستان از استعمار انگليس در هند، در طول ۵۹سال مناطق كشمير مورد اختلاف نظامي و سياسي دو كشور بوده است و تاكنون دو طرف نيز به توافقات قابل توجهي در مورد اين منطقه دست نيافته اند.
هند و پاكستان از بدو استقلال از استعمار انگليس سه بار با يكديگر جنگيده اند كه دو بار آن بر سر منطقه تقسيم شده و مورد منازعه كشمير بوده است.

جشن پيروزي لبنان بر اسرائيل
گروه بين الملل - سيد حسن نصر الله رهبر مقاومت حزب الله لبنان در بيانيه اي از مردم اين كشور خواست تا روز جمعه در جشن بزرگ پيروزي مقاومت عليه اسرائيل شركت كنند.
دبير كل حزب الله لبنان در اين بيانيه آورده است: اين جنبش به مناسبت پيروزي الهي و تاريخي عليه دشمنان صهيونيست لبنان و ملتش و گراميداشت ياد و خاطره  شهداي پاك سيرت و مجروحان و اسرايي است كه براي دفاع از سرزمينشان ايستادگي كرده و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند.
وي افزود: ما در اين مراسم از تمامي  كساني كه از كشور خود دفاع كرده و با مقاومت در برابر مردم ايستادند و هم چنين از حمايت مسلمانان در جهان عرب و اسلام و اقصي نقاط جهان تقدير خواهيم كرد.
وي هم چنين خطاب به مردم لبنان تصريح كرد: از همگي شما مي خواهيم در اين جشنواره  پيروزي كه قرار است عصر روز جمعه در جنوب لبنان برگزار شود شركت كنيد؛ زيرا اين پيروزي متعلق به همگي شما و كساني است كه فرزندان لبنان محسوب مي شوند.
سينيوره: هرگز نگفتم حزب الله بايد خلع سلاح شود
فؤاد سينيوره، نخست وزير لبنان نقل قول ها از وي مبني بر تعهدش در خصوص خلع سلاح حزب الله لبنان را در گفت وگوي تلويزيوني اش با تلويزيون سي بي سي كانادا رد كرد.
در بيانيه دفتر نخست وزير لبنان آمده است: سينيوره در اين مصاحبه از خلع سلاح حزب الله سخني به ميان نياورده است، چرا كه كلمه  خلع يعني استفاده از زور و خشونت. در حالي كه نخست وزير معتقد است اين مسأله بايد از طريق مذاكره حل شود.

گاردين، گفته هاي ضد يهود پاپ را غيرعاقلانه خواند
ايرنا: پايگاه خبري گاردين نوشت: در شرايطي كه هنوز موج اعتراض مسلمانان جهان عليه سخنان پاپ در مورد اسلام، همچنان ادامه دارد، عاقلانه نبود كه رهبر كاتوليك ها عليه يهود نيز سخن بگويد.
گاردين نوشت: هنوز مدت زيادي از اظهار تاسف پاپ درباره سخنان توهين آميزش به اسلام نگذشته كه در سخنان جديد خود شعري را از يك شاعر ضد يهودي خواند كه شكاف و اختلاف نظر مسيحيت و يهود را درباره به صليب كشيده شدن حضرت مسيح آشكار مي كند.
در قطعه شعري كه پاپ از ترجمه ايتاليايي آن خواند آمده است: ما مسيح به صليب كشيده شده را پرستش مي كنيم، صليبي كه حكايت از رسوايي يهود و حماقتي مي كند كه آنها انجام دادند.
اين رسانه اينترنتي افزود: نمايندگان يهوديان نسبت به اين سخنان پاپ ابراز حيرت كردند و يكي از آنان كه خواست ناشناس بماند گفت عجيب است در شرايط كنوني كه پاپ هنوز از موج اعتراض مسلمانان جهان عليه خود رهايي نيافته، عليه يهود نيز سخن مي گويد.
اين روزنامه همچنين به  نقل از جاناتان رومين عضو هيات مديره شوراي مسيحيان و يهوديان كه با تعصبات مذهبي مبارزه مي كند نوشت: نمي توانيم سخني را كه گفته ايم تغيير دهيم، اما مي توانيم در سخنان آينده خود دقت كنيم، به ويژه هنگامي كه مي خواهيم در مورد مذاهب اظهار نظر كنيم.
وي افزود: پاپ مي تواند در مورد مذهب خود اظهار نظر كند، اما عاقلانه نيست كه در مورد مذهب ديگران اظهار نظر كند، به ويژه در شرايط كنوني كه هنوز با موج مخالفت مسلمانان جهان مواجه است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |