سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۸ - Sep 19, 2006
ارزيابي رهبر معظم انقلاب از توطئه راه اندازي جنگ صليبي:
سخنان پاپ تازه ترين حلقه بحران  آفريني
بين پيروان اديان است
گروه سياسي - حضرت آيت الله خامنه  اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ظهر ديروز در ديدار دست اندركاران ستاد اقامه نماز، نماز را ستون اصلي تدين فردي و دينداري عمومي ملتها و عامل حياتي تشكيل يك جامعه ديني برشمردند و با استناد به آيات قرآني و احاديث معصومين (ع) خاطرنشان كردند: نماز، قوام و مايه استمرار توجه به پروردگار است و هر قدر براي ترويج و ارتقاي كيفي اقامه آن تلاش شود كافي نيست.
ايشان، انگيزه دروني و استمرار جهت گيري صحيح را دو عامل اصلي تلاش براي اقامه جامعه توحيدي و احقاق حق و عدالت دانستند و تأكيد كردند: اين دو عامل مهم يعني براي خدا حركت كردن و همواره رضايت پروردگار را هدف قرار دادن، در نماز خلاصه شده است.
رهبر انقلاب ترويج نماز - تبيين اهميت اين واجب الهي براي آحاد مردم و ترويج «فرهنگ توجه و حضور قلب در نماز» را وظايف اصلي ستاد اقامه نماز خواندند و با اشاره به لزوم همكاري دستگاههاي مختلف با اين ستاد خاطرنشان كردند: تحقق اين اهداف، پايه هاي يك حركت عظيم جهاني را كه نظام اسلامي ستون مستحكم آن است تقويت مي كند.
ايشان با تشكر صميمانه از حجت الاسلام والمسلمين قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز، علماي محترم و همه دستگاههايي كه در امر اقامه نماز همكاري مي كنند، استمرار تلاشهاي اين ستاد را ضروري خواندند و افزودند:
در ترويج فرهنگ نماز بايد از همه ابزارهاي مفيد تبليغاتي استفاده كرد.
رهبر معظم انقلاب در بخشي ديگر از سخنانشان با ابراز تأسف عميق از سخنان پاپ درباره اسلام، به عكس العملِ به حق جهان اسلام در قبال اين سخنان اشاره كردند و افزودند: جنبه اول اين سخنان تهمتهايي است كه به اسلام زده شده و جنبه دوم و مهمتر آن، كمك اينگونه سخنان به سياستهاي سلطه گران جهاني براي ايجاد بحران مذهبي ميان مسلمانان و مسيحيان است.
ايشان تصريح كردند: اتهام بي توجهي اسلام به عقلانيت، مانند انكار كردن نور خورشيد است چرا كه در هيچ كتاب آسماني به اندازه قرآن، بر تعقل و تدبر تأكيد نشده است و تمدن درخشان علمي امت اسلام نيز برپايه توجه به توصيه هاي اسلام در باب اهميت تعقل و علم و تدبر شكل گرفت.
ايشان با اشاره به بخش ديگري از سخنان پاپ درباره جهاد در اسلام افزودند: اين كمال بي انصافي است كه كسي مسئله جهاد در اسلام را نفهمد و آن را بد معرفي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: جهاد اسلامي براي تحميل عقيده بر ديگران نيست بلكه مبارزه آزاديبخش ملتها با قدرتهايي است كه انسانها را به بردگي مي كشانند.
ايشان با اشاره به آيات قرآن و سخنان ائمه (ع) درباره ضرورت برخورد تكريم آميز مسلمانان با كساني كه عقايد ديگري دارند افزودند: از لحاظ اسلام، انسانها به علت انسان بودن، شايسته برخورد صحيح و تكريم آميز هستند و چگونه است كه با وجود اين آيات صريح و متعدد، اسلام به برخورد خشونت آميز متهم مي شود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: جنبه مهمتر سخنان بسيار تأسف انگيز پاپ، سياستهاي استكباري پشت پرده اينگونه اظهارات يعني كمك به بحران آفريني مذهبي - قرار دادن پيروان مذاهب مختلف در مقابل يكديگر و جلوگيري از همكاري ملتها و پيروان مذاهب الهي است.
ايشان با اشاره به تلاش امريكا براي ايجاد بدبيني و كينه ورزي ميان مسلمانان و مسيحيان - زشت جلوه دادن چهره اقليتهاي مسلمان در غرب و ايجاد بهانه حمايت از تروريسم براي سركوب جوامع اسلامي خاطرنشان كردند: زورگويان جهاني، ادامه حيات خود را در گرو بحران آفريني مذهبي در جامعه بين المللي مي دانند و پاپ با سخنان خود، عملاً به اين سياستها كمك كرده است. حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته گمان مي رود پاپ در اين زمينه فريب خورده و توجه نكرده است كه پشت سر اين گونه سخنان چه مقاصد و اهدافي دنبال مي شود. ايشان با اشاره به يكي از ديدارهاي خود با يكي از مقامات اروپايي در چند سال پيش افزودند: اين شخص در آن ديدار به جنگ ميان مسيحيان و مسلمانان اشاره كرد كه بنده بسيار تعجب كردم اما وقتي كه ماجراي برجهاي نيويورك روي داد و رئيس جمهور امريكا از جنگ صليبي سخن گفت و سپس اين پروژه امريكايي - صهيونيستي با حمله به عراق شروع شد، معناي حرف آن مقام اروپايي كه در حمله به عراق نيز دخالت مستقيم داشت، كاملاً روشن شد و مشخص گرديد كه سران استكبار از قبل حلقه هاي اين توطئه امريكايي - صهيونيستي را مشخص كرده بودند.
ايشان ماجراي كاريكاتورهاي اهانت آميز و سخنان توهين آميز برخي سياسيون و مطبوعات امريكايي و اروپايي درباره اسلام را حلقه هاي مختلف توطئه راه اندازي جنگ صليبي برشمردند و افزودند: سخنان پاپ تازه ترين حلقه اين ماجراست. رهبر انقلاب افزودند: ما از بوش توقعي نداريم چرا كه براي قدرتها و كمپانيهاي غارتگر جهاني كار مي كند اما اين سخنان از يك مقام ارشد روحاني مسيحي بسيار مايه تأسف و تعجب است.
ولي امر مسلمين، مسلمانان جهان را به توجه به سياستهاي پشت پرده سخنان پاپ فراخواندند و افزودند: در اين قضيه هم شيطان بزرگ مشغول نقش آفريني است و همه توجه كنند كه جهت حمله و اعتراض بايد متوجه كساني باشد كه از اين سخنان غير منصفانه پاپ نفع مي برند و با استفاده از آن سياستهاي مستكبرانه خود را دنبال مي كنند. در آغاز اين ديدار قرائتي رئيس ستاد اقامه نماز با اشاره به برگزاري اجلاس سراسري نماز گزارشي از عملكرد اين ستاد بيان كرد.

بالاترين نشان ونزوئلا بر سينه دكتر احمدي نژاد
006507.jpg
گروه سياسي - در مراسمي كه در تالار آكادمي نظامي ونزوئلا برگزار شد، مدال ليبرتادور عالي ترين نشان ونزوئلا به محمود احمدي نژاد اهدا شد.
هوگو چاوز به نمايندگي از طرف ملت خود اين مدال را به احمدي نژاد به عنوان رهبر آزاديبخش اهدا كرد.
رئيس جمهوري ونزوئلا در اين مراسم كه خبر آن را ايرنا مخابره كرده است،  از محمود احمدي نژاد به عنوان دوست و برادر خود نام برد و افزود: احمدي نژاد يك رهبر آزاديخواه و انقلابي است كه در كنار ملت انقلابي و آزاده ايران در مقابل استعمار ايستاده است.
رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز پس از دريافت اين نشان عالي در سخناني مدال ليبرتادور را نشان شجاعت دو ملت ايران و ونزوئلا دانست و گفت:
اين مدال برادري دو ملت را نشان مي دهد و من به دريافت آن افتخار مي كنم.ليبرتادور عنواني است كه مردمان ونزوئلا به سيمون بوليوار رهبر آزاديخواهان آمريكاي لاتين و جنبش استقلال اين كشور داده اند.
رئيس جمهور ونزوئلا در اين مراسم حمايت قاطع كشورش را از مواضع و سياستهاي جمهوري اسلامي ايران اعلام و گفت:  آمريكا تفنگ خود را به سمت ايران گرفته ، اما ما در كنار ايران هستيم . هوگو چاوز با اعلام حمايت كامل از مواضع و سياستهاي جمهوري اسلامي ايران گفت : اگر آمريكا بخواهد كه به ايران حمله كند، بطور قطع از كار خود پشيمان خواهد شد. وي تصريح كرد : دشمنان ايران را تهديد به حمله نظامي كرده اند، اما پاسخ ما به آنها اين است كه از اين كار خود پشيمان خواهند شد.
رئيس جمهوري ونزوئلا با تاكيد بر اينكه استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي حق ايران است گفت : جنبش عدم تعهد در بيانيه اجلاس سران بر حق ايران در داشتن فناوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرد و همه ملتهاي آزاد و مستقل حق دارند از اين فناوري بهره مند شوند. رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز در سخناني گفت : امروز با كمال افتخار اعلام مي كنم كه دولت و ملتهاي ايران و ونزوئلا پرچمدار استقلال ،آزادي و عدالت طلبي هستند.
احمدي نژاد افزود: راه نيل به عزت و شرف، آزادي و تعالي يك راه طولاني است اما نتيجه آن افتخارآميز است و تا ابد در تاريخ خواهد درخشيد.
  همچنين قبل از اهداي نشان عالي ونزوئلا به احمدي نژاد، شش سند همكاري و تفاهمنامه در خصوص همكاري در ساخت كارخانه هاي سيمان و فولاد، همكاري در تشكيل شركت نفتي مشترك براي استخراج نفت و گاز ،همكاري در زمينه پتروشيمي ، همكاري هاي صنعتي ، راه اندازي خط پرواز مستقيم تهران- كاراكاس و همچنين بيانيه مشترك رسمي توسط روساي جمهوري ايران و ونزوئلا و ساير مقامات دو كشور امضا شد.
رئيس جمهوري در آستانه سفر به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل همچنين در گفت وگو با مجله آمريكايي تايم در خصوص برقراري رابطه با آمريكا گفت : ما مي گوييم دولت آمريكا بايد رفتار خود را عوض كند و سپس همه چيز حل خواهد شد. اين آمريكا بود كه روابطش را با ما قطع كرد . ما چنين موضعي نگرفتيم و لذا آنها بايد براي برقراري روابط اقدام كنند. به گزارش فارس، دولت آمريكا در اقدامي خصمانه و بر خلاف عرف ديپلماتيك براي برخي از همراهان رئيس جمهور از جمله خبرنگاران اعزامي، براي شركت در مجمع ساليانه سازمان ملل در نيويورك رواديد صادر نكرد. اين در حالي است كه اين افراد ميهمان سازمان ملل متحد بوده و اين اقدام دولتمردان آمريكا بر خلاف ادعاهاي آنها مبني بر آزادي اطلاع رساني دقيق، شفاف و چندصدايي مي باشد.
غلامحسين الهام سخنگوي دولت نيز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران اين اقدام آمريكا را نادرست و غير قابل توجيه دانست و افزود : محدوديت هايي كه از سوي دولت آمريكا براي خبرنگاران ايجاد شده، جاي سوال دارد.

بازديد سخنگوي دولت از روزنامه همشهري
عكس: مسعود خامسي پور
006513.jpg
گروه سياسي - دكتر غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهوري و سخنگوي دولت ديشب ميهمان همشهري بود.
دكتر الهام در اين بازديد كه محمد پارياب معاون سخنگو و دبير شوراي عالي اطلاع رساني دولت نيز وي را همراهي مي كرد با حضور در تحريريه روزنامه همشهري، تحريريه روزنامه همشهري بين الملل، همشهري آنلاين، واحد اطلاع رساني الكترونيك روزنامه و بخشهاي مختلف پشتيباني و فني با مراحل متنوع كار بزرگترين موسسه مطبوعا تي كشور آشنا شد و در جريان امور آماده سازي صفحات امروز روزنامه قرار گرفت.
الهام طي اين بازديد در ديدار صميمي با روزنامه نگاران، مديران و كاركنان بخش هاي مختلف همشهري ضمن طرح پرسشهاي كوتاه و اظهار نكته هاي ظريف، به آنان خسته نباشيد گفت و براي دست اندركاران روزنامه آرزوي موفقيت كرد.

هيأت نظارت بر مطبوعات مجوز
انتشار ۱۹ نشريه را صادر كرد
ايرنا: مديركل مطبوعات و خبرگزاريهاي داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هيات نظارت بر مطبوعات در شصت و يكمين نشست خود با انتشار ۱۹ نشريه موافقت كرد.
«علاء الدين ظهوريان» افزود: در اين جلسه مجوز انتشار ۱۳ماهنامه، ۵ فصلنامه و يك دو فصلنامه صادر شده است. وي از ماهنامه هاي «شيمي و زندگي» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي منصوره احمدي نيا، «سبزينه» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي بابك كلاني، «گزارش ميراث» به صاحب امتيازي موسسه نشر ميراث مكتوب و مدير مسئولي اكبر ايراني قمي، «همراه ايراني» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي بهرام اشرف زاده، «فوريت» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي فرشته محماني، «سلامت شهر» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي سيد مهراد مظفر به عنوان ماهنامه هايي كه مجوز انتشار دريافت كرده اند، نام برد.
وي همچنين از «رويش» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي ايرج اصغريه لو، «آفتابگردان» به صاحب امتيازي موسسه توليدكنندگان و صادركنندگان روغن نباتي و مديرمسئولي ابوالحسن خليلي، «آواي عسلويه» به صاحب امتيازي و مديرمسئولي زهرا عابدي فرد، «خانواده سالم» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي مهري صادقي خوانساري، «مبدأ نقش» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي مجيد خسروي، «تحليلگران عصر اطلاعات» به صاحب امتيازي شركت تحليلگران عصر اطلاعات و مديرمسئولي سيد محمد حسيني سجادي نيري و «غذا و تغذيه» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي محمد باقر عابدي به عنوان ديگر ماهنامه هايي كه موفق به دريافت مجوز انتشار شده اند، اشاره كرد.

شيراك: ايران نبايد تحريم شود
006519.jpg
گروه سياسي روز گذشته ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه در يك موضع گيري قاطع اعلام كرد ايران نبايد تحريم شود. شيراك در يك گفت وگوي اختصاصي با سي ان ان در كاخ اليزه تصريح كرد: معتقدم راه حل پرونده هسته اي ايران بدون هيچ گونه نياز به شوراي امنيت موجود است و ديپلماسي به تنهايي مي تواند اين پرونده را حل كند. شيراك گفت: من متقاعد شده ام كه گفت وگو تنها راه مذاكره است و نتايج مثبتي نيز به همراه دارد.
اين صحبت ها درحالي عنوان مي شود كه سه روز پيشتر از آن، مجتبي هاشمي ثمره، فرستاده ويژه رئيس جمهور به فرانسه رفت و پشت درهاي بسته با شيراك مذاكره كرد. در خبرهاي رسيده مطرح مي شود كه كماكان اروپا درخواست تعليق از ايران دارد و حتي ممكن است ايران نيز در يك شرايط ويژه و طي زمان بندي خاص تعليق را بپذيرد. اين گمانه زني ها را روز گذشته سخنگوي دولت به صراحت ردكرده و خبر داد تعليقي در كار نيست و آنچه مطرح شده سوءبرداشت است. اما غلامحسين الهام در ادامه گفت همه مسائل در مذاكرات قابل بحث است و هيچ محدوديتي هم وجود ندارد. خبر جلسه مطبوعاتي الهام را ايسنا منتشر كرده است. الهام مذاكرات هاشمي ثمره و شيراك را نيز در راستاي مذاكرات ياد كرده و به جزئيات آن اشاره اي نكرده است.جان نگروپونته سرپرست اداره اطلاعات ملي آمريكا به بي بي سي گفته آمريكا در حال بررسي حدود برقراري رابطه با ايران است.
وزير خارجه آلمان نيز پيشنهاد داده مراكز غني سازي اورانيوم در سطح بين المللي ايجاد و توسط آژانس اداره شوند. خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر اضافه كرد وزير خارجه آلمان به مذاكرات 1+5 با ايران بسيارخوش بين است. محمد البرادعي، دبيركل آژانس پيش از شروع اجلاس سالانه ابراز اميدواري كرد مذاكرات ايران با 1+5 به زودي آغاز شود. آسوشيتدپرس با گزارش اين خبر ارزيابي كرد تلاش گسترده البرادعي براي شروع مذاكرات ايران و 1+5 به زودي نتيجه دهد به ويژه اين كه البرادعي خواهان حل مسالمت آميز پرونده است.

يادداشت
خطاي استراتژيك
دكتر اصغر افتخاري
اظهارات اخير پاپ در خصوص ماهيت اسلام و تمدن اسلامي در حالي بيان و تبليغ مي شوند كه ماهيت روابط بين الملل بر خلاف گمانه زني هاي اوليه در فرداي جنگ سرد، صبغه و هويتي ديني يافته است. به عبارت ديگر عصر جديد به نظر مي رسد عصر اديان باشد و اين نكته در وراي عمده نظريه هاي نوين ارائه شده براي نظام بين الملل، حتي آنان كه برآمده از درون گفتمان مخربي هستند،  قابل مشاهده است. كافي است نظريات اصلي ارائه شده در اين زمينه را مورد تحليل قرار دهيم تا ميزان درستي اين ديدگاه را دريابيم. براي مثال جوهره نظريه برخورد تمدن ها را تقابل فرضي بين دو گونه از هنجارها (مركب از هنجارهاي اسلامي و كنفوسيوسي از يك طرف با هنجارهاي ليبرال و دموكراسي از طرف ديگر) شكل مي دهد. اين تلقي در نظريه پايان تاريخ نيز حضوري افراطي دارد؛ چرا كه بر سلطه بلا منازع هنجار هاي ليبرال دموكراسي بر ساير هنجارهاي متعارف تاكيد دارد و چنين تصور مي شود كه ليبرال دموكراسي ، خود ديني الوهي شده است. در ماهيت نظريه جامعه مدني جهاني نيز مي توان با احتياط بيشتر، همين رويكرد را ملاحظه كرد كه از بازخواني هنجارهاي ديني در چارچوب هنجارهاي ليبرال دموكراسي سخن مي گويد. به عبارت ديگر رويكرد هابرماسي به ليبراليزاسيون دين منتهي مي شود. بر اين اساس آموزه، سكولاريزاسيون حيات و نظم بين المللي در جهان معاصر چندان وجهي ندارد و الگوي دين (با همه لوازم و مقتضياتش) مد نظر استراتژين ها مي باشد. در چنين فضايي اقدام دين داران (از هر نحله، گروه و مكتبي كه باشند) در خصوص تشويه مبادي و صورت ساير اديان، خطايي استراتژيك به شمار مي آيد كه بايد از آن پرهيز نمود. در نتيجه آن كه:
-1 اقدام پاپ خطايي استراتژيك به شمار مي آيد كه نبايستي در واكنش به انجام خطايي استراتژيك مشابه، منتهي شود چرا كه تضعيف هر بخشي از اديان الهي به كاهش قدرت استراتژيك دين در نظم جهاني منجر مي شود.
-2 استراتژي مناسب جهت كاهش تهديدات ناشي از اظهارات نادرست پاپ و تقويت فرصت هاي احتمالي برآمده از اين وضعيت، مي تواند بر دو ركن زير استوار گردد:
ركن اول: تنوير
با عنايت به حساسيت ذهني علمي ايجاد شده پيرامون ماهيت اسلام، هم اكنون زمان مناسب براي انديشه گران مسلمان و ابزارهاي رسانه اي كارآمد حاصل آمده تا نسبت به تحليل اظهارات پاپ و ارائه تصوير روشن و صحيح از اسلام اقدام نمايند ؛ بدون آنكه تعرض به ماهيت و كاركرد ساير اديان در دستور كار باشد. اين ركن تفسير عملي و جادلهم بالتي هي احسن (با ايشان به نحو احسن مجادله كن) مي باشد.
ركن دوم: دعوت
اگرچه پاپ دچار خطاي استراتژيك شده است، اما آنچه مي تواند و بايد مورد توجه قرار گيرد، تعلق ايشان به يك حوزه ديني بزرگ و جايگاه محوري ايشان است كه مانع از آن مي شود تا در نقد سخنان وي، مرزهاي ديني و عقلاني ناديده انگاشته شوند. به نظر مي رسد كه اصل ديني تعالوا الي كلمه سواء بينناو بينكم (بياييد بر حول محور واحد دين ما و شما اجتماع كنيم) كاربرد و تاثير بسزايي داشته باشد. براين اساس اظهارات اخير مي تواند بهانه و زمينه مناسبي براي توسعه گفت و گوها و در نهايت (ان شاءالله) تقويت مناسبات مبتني بر وحدت اديان باشد.
-3 نتيجه آن كه تلاش براي صيانت از هويت و مرزهاي دين اسلام، اقدامي ارزشمند به شمار مي آيد كه در عصر حاضر كه به شدت متاثر از آموزه هاي ديني است؛ كاملا ضروري مي باشد. اما روش مقوله اي حساس ارزيابي مي شود كه به نظر مي رسد با استفاده از اصول اسلامي بتوان به تركيبي مناسب از مجادله و وحدت رسيد. در اين صورت اميد مي رود كه تصوير و تلقي پاپ از اسلام به صواب نزديكتر گردد و بدين وسيله امكان اجتماع ديني بيشتر شود. اگر اين مهم اتفاق افتد، آن گاه نيت فاسدي كه به دنبال دين سازي بشري در مقابل اديان توحيدي هستند، ناكام مانده و عصر اديان خواهد توانست زمينه مناسب براي ايجاد نظمي عادلانه، منصفانه و اطمينان بخش را با كمك تمامي پيروان اديان الهي حاصل آورد.
* معاون پژوهشي دانشگاه امام صادق(ع)

هاشمي رفسنجاني مطرح كرد:
تلاش امت اسلامي براي احياء هويت ديني
006522.jpg
ايرنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حركت هاي اخير در كشورهاي اسلامي  در جهت مقابله با تبليغات ضد اسلامي  را نشانه تلاش امت مسلمان براي احيا و تجديد هويت ديني خود عنوان كرد.
 هاشمي رفسنجاني در ديدار سفير جديد يمن در ايران، افزود: واكنش مسلمانان به چاپ كاريكاتورهاي موهن در مطبوعات غربي و اظهارات غيرمنطقي اخير پاپ، دولت هاي كشورهاي اسلامي را نيز به واكنش واداشت و بايد از اين پتانسيل موجود براي بازگرداندن موفقيت جهان اسلام استفاده مناسب شود.وي تلاش مردم عراق براي به دست گرفتن سرنوشت خود و قطع دخالت بيگانگان، حركت مردم افغانستان براي اداره كشور خود بر اساس دين اسلام و مقاومت اخير مردم لبنان و فلسطين در مقابل رژيم صهيونيستي را از دلايل ديگر احياي تمدن اسلامي  عنوان كرد.جمال السلال سفير جديد يمن در جمهوري اسلامي  ايران نيز در اين ديدار با تأكيد بر حق مشروع ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، تصريح كرد: فعاليت هاي ايران در چارچوب مفاد ان.پي.تي است و كشورهاي منطقه بر پاكسازي خاورميانه از سلاح هاي كشتارجمعي تأكيد دارند.

باشگاه احزاب
جلسه شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با حضور خاتمي
جلسه شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز يكشنبه شب با حضور اكثريت اعضا و به رياست سيد محمد خاتمي  تشكيل شد.در اين جلسه سيد محمد خاتمي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گزارش مشروحي از مسافرت اخير خود به ژاپن و آمريكا را كه به دعوت هاي كوفي عنان دبير كل سازمان ملل و تعدادي از مراكز مهم مذهبي و علمي صورت گرفته بود، ارائه كرد.
چرخ استراتژيك آمريكا، گامي به جلو
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به سخنان اخير دبيركل تشكل متبوعش كه چرخش استراتژيك آمريكا در قبال ايران را نوعي خردورزي و يك گام به جلو دانسته است، گفت: جبهه خط امام و رهبري اعتراف مقامات آمريكايي به حقانيت ايران و مواضع كشورمان و دستاوردهاي آن در زمينه هاي مختلف علمي  و از جمله انرژي هسته اي را گامي  به جلو مي داند.
با روزنامه هاي منتقد برخوردي نشده است
لطف الله فروزنده قائم مقام دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اعتقاد به اين كه با روزنامه هاي منتقد دولت برخوردي صورت نمي گيرد، گفت: من نديدم جايي با روزنامه هاي منتقد برخورد شود.در حال حاضر بيشترين انتقادات از دولت نهم صورت مي گيرد، در حالي كه مردم معتقدند اين دولت نسبت به دولت هاي قبل، بيشتر اهل كار و فعاليت است.

وزيران خارجه ايران و ونزوئلا
اجلاس غيرمتعهدها را موفق دانستند
گروه سياسي وزير خارجه ايران كه همراه هيأت رياست جمهوري وارد ونزوئلا شده است در كاراكاس با همتاي ونزوئلايي خود ديدار كرد. به گزارش ايرنا، منوچهر متكي در ديدار با نيكلاس مادورو، اجلاس اخير سران جنبش غيرمتعهدها را مورد ارزيابي قرار داد و دوطرف با موفق خواندن اين اجلاس، ورود جنبش به دور جديد تاثيرگذاري بر تحولات بين المللي را مورد بررسي قرار دادند.
در اين ديدار روابط تهران كاراكاس نيز بررسي شد.

وزير دفاع خبر داد:
بهره برداري از پروژه هاي جديد دفاعي
گروه سياسي- مصطفي محمدنجار در آستانه هفته دفاع مقدس از افتتاح چندين پروژه دفاعي كه توانمندي دفاعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را به نحو چشمگيري افزايش مي دهد، خبر داد. وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاكيد بر اهميت گراميداشت هفته دفاع مقدس و ضرورت ترويج و گسترش فرهنگ و ارزشهاي نهفته در حماسه جاويدان ملت بزرگ ايران گفت: برخي از آخرين تجهيزات و دستاوردهاي صنايع دفاعي وزارت دفاع كه در اختيار نيروهاي مسلح قرار گرفته است در رژه سراسري نيروهاي مسلح در روز 31شهريور به نمايش گذاشته مي شود.

آقازاده: ايران آماده مذاكره است
006516.jpg
گروه سياسي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران كه به همراه معاون بين الملل خود در پنجاهمين نشست سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين شركت كرده، روز گذشته در سخنراني خود به كليه اعضاي حاضر در اجلاس پيام داد ايران آماده مذاكره و مصالحه سياسي است. غلامرضا آقازاده در حاشيه اين اجلاس با رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه نيز ديدار و گفت وگو كرد. ريانووستي از وين گزارش داد كه پس از اجلاس وين آقازاده راهي مسكو مي شود تا درباره فازهاي بعدي همكاري با روسيه با سرگئي كرينكو، همكار روسي خود ديدار و گفت وگو كند.
آقازاده در سخنراني خود كه متن كامل آن  را ايرنا منتشر كرده، تصريح كرد نيت و هدف ايران منحصراً و الزاماً صلح آميز است و ايران به هيچ وجه قصد ندارد از تعهدات مطرح شده در ان پي تي عدول كند.محمد سعيدي  نيز كه به همراه آقازاده در وين است به ايرنا گفت: آقازاده در ديدار با كرينكو نارضايتي ايران از وضعيت نيروگاه بوشهر را اعلام كرده و درخواست تسريع شرايط پاياني را كرده است.سعيدي در ادامه خبر داد كه گويا طرف روسي نيز اشكالات موجود در روند پيشرفت نيروگاه بوشهر را پذيرفته و قول مساعد داده كه تلاش شود و موانع از سر راه برداشته شده و نيروگاه هرچه سريع تر راه اندازي شود.ازهمين رو آقازاده راهي مسكو مي شود. معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي در ادامه خبر داد كه در ديدار مزبور، تاريخ ارسال سوخت نيروگاه بوشهر نيز به طور قطعي مورد توافق قرار مي گيرد.

معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور خواستار شد
بررسي لوايح اولويت دار در مجلس هفتم
ايرنا: سيد احمد موسوي گفت كه دولت از مجلس شوراي اسلامي درخواست خواهد كرد لوايح مهم و اولويت دار را در دستور كار خود قرار دهد تا تكليف اين لوايح قبل از پايان دوره مجلس هفتم مشخص گردد.
معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور افزود: با توجه به فرصت محدود باقيمانده از مجلس هفتم و حجم لوايحي كه تقديم مجلس شده است، در جلسه اي با حضور معاون اول رئيس جمهوري، رئيس سازمان مديريت و معاون حقوقي و امور مجلس رئيس جمهوري، لوايح مهم و اولويت دار مشخص و پس از تأييد دولت از مجلس بررسي آنها درخواست خواهد شد.

الهام : توضيحات پاپ كافي نيست
گروه سياسي- جلسه سخنگوي دولت با خبرنگاران اين بار از هميشه طولاني تر برگزار شد. الهام در اين نشست گفت: پاپ در مورد اظهارات اخيرش توضيحاتي داده ولي اين توضيحات كافي نيست. غلامحسين الهام درباره سخنان اخير پاپ تصريح كرد: برخي از افراد از اسلام آگاهي كافي ندارند و اظهاراتي را بر اساس ناآگاهي در مورد اسلام بيان مي كنند كه سخنان پاپ نيز در اين راستا بوده و در بي توجهي به اصل اسلام ريشه دارد؛ اما كساني كه اسلام را مي شناسند مي دانند اسلام دين صلح و صفاست. وي ابراز اميدواري كرد رهبران اديان مراقب باشند كه در دام تبليغاتي صهيونيست ها گرفتار نشوند.
خبرنگاري در خصوص سانسور مطبوعات و رسانه ها توسط دولت از سخنگوي دولت پرسيد كه وي در پاسخ اظهار داشت: از ديدگاه دولت سانسور امري مذموم و بد است. نگاه دولت در راستاي قانون مقابله با سانسور است.
به گزارش ايسنا، سخنگوي دولت با اشاره به مشكلات مردم به ويژه گراني در ايام ماه مبارك رمضان به تشريح سياست هاي دولت در ارتباط با مبارزه با گراني پرداخت و گفت: دولت از تمام ظرفيت خود استفاده مي كند كه قيمت كالاها به ويژه قيمت كالاهاي پروتئيني افزايش پيدا نكند و كميته  تنظيم بازار نيز ديروز در اين ارتباط جلسه اي را برگزار و گزارش مفصلي ارايه كرد.
الهام در مورد گزارش نتيجه تحقيق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سابق و وجود برخي نابساماني هاي فرهنگي گفت: در گذشته شرايطي فراهم شده كه نمي توان به راحتي آنها و فرهنگ را عوض كرد.
سخنگوي دولت هم چنين در بررسي عملكرد وزرا اظهار داشت: هنوز دير نشده و در اين ارتباط عجله نكنيد. البته حسابرسي يك امر هميشگي و زمان بر است ولي به موقع نتايج آن اعلام مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |