چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۷ - Oct 11, 2006
برداشت شاعران از نشست با مقام معظم رهبري
مقام رهبري، شعر انقلاب را شناسنامه دار مي دانند
002790.jpg
گروه ادب و هنر- يكشنبه شب گذشته، جمعي از شاعران و مسئولان فرهنگي كشور در ديداري غيررسمي و بي تكلف، نزد مقام معظم رهبري رفتند. در اين نشست كه شاعران زيادي از تمام نقاط ايران حضور داشتند، تقريباً تمام زمان ملاقات به شعرخواني اختصاص يافت و البته سخنراني كوتاهي كه بيشتر به مسائل فني و ويژگي هاي شعر پيش و پس از انقلاب اختصاص داشت.
اما پس از اين نشست، خبرگزاري فارس نظرات تعدادي از شاعران حاضر در نشست را درباره آن منعكس كرد كه در پي مي آيد:
سبزواري: با شاعران مثل ائمه برخورد مي كنند
حميد سبزواري گفت: مقام معظم رهبري با شاعران مثل ائمه (ع) برخورد مي كنند؛ سعه صدر نشان مي دهند، شاعران را مورد لطف و مهرباني قرار مي دهند و همه مي توانند در حضور ايشان درد دل خود را در قالب شعر بخوانند.
سبزواري افزود: اين جلسه سال هاست كه به صورت منظم تشكيل مي شود. اولين بار اين جلسه در زمان حيات امام خميني(ره) و در خانه من برگزار شد.
وي افزود: اين جلسه از چند لحاظ قابل توجه است كه مهم ترين آن، ارزش اجتماعي اين جلسه است. تمام شاعران مسلمان و انقلابي در اين جلسه مشتاقانه شركت مي كنند و شعرهايي را كه همسو با ارزش هاي انقلاب سروده اند، مي خوانند. مي توان گفت كه شعرهاي شاعران انقلاب اكنون به مرحله تكامل رسيده است.
وي گفت: اين گونه نشست ها به نفع مردم ايران است، زيرا بسياري از مسائل اجتماعي و سياسي در آن مطرح مي شود. مردم بايد قدردان اين گونه مراسم ها باشند.
ديدار بي واسطه فرصت متبركي است
اما ابوالفضل زرويي نصرآباد درباره اين نشست گفت: رهبري تاكيد داشتند كه شعر ابزاري است براي اهداف انساني و اخلاقي و شاعران در اين حيطه تاثيرگذار هستند.
زرويي ادامه داد:  اين نشست ديدار مغتنمي بود براي افرادي كه بتوانند با دست اندركاران سياستگذار فرهنگي بدون واسطه اي در ارتباط باشند و اين امر، بسيار متبرك است.
وي افزود: علاوه بر اين، يك مسئله كه اين نشست را زيباتر كرده بود، حضور مقام رهبري و آشنايي ايشان با شعر و ادب بود كه ايشان علاوه بر آنكه در موسيقي نيز نظرات خوبي دارند، با شعر و ادب نيز آشنايي كامل دارند كه اين باعث خرسندي شاعران است.
زرويي به سخنان ديگر رهبري در اين ديدار اشاره كرد و يادآور شد: بحثي كه در اين جمع مطرح شد، اين بود كه شعرا و نويسندگان يك سري مسائل عاطفي و شخصي دارند كه بايد آن را پذيرفته و نبايد از آن چشم بپوشانند.
وي ادامه داد: ايشان تاكيد داشتند كه شاعران و نويسندگان نبايد تنها غرق در كارهاي اجتماعي باشند و بايد به مسائل شخصي و عاطفي خود نيز توجه كنند و به آن بپردازند و در اين شرايط نبايد از اين مسائل چشم بپوشند. اين طنزپرداز در ادامه با اشاره به سخنان ديگر رهبري يادآور شد: نكته اي كه هر ساله ايشان بر آن تاكيد داشتند، اين است كه شعر ابزاري است براي اهداف انساني و اخلاقي و شاعران در اين حيطه تاثيرگذار هستند.
محدثي: جلسه امسال بسامان تر بود
مصطفي محدثي خراساني نيز گفت: مقام معظم رهبري در نشست با شاعران فرمودند كه جريان شعر انقلاب به حدي رسيده است كه داراي شناسنامه شده و قابل تعريف است.
من جلسه امسال را خيلي بسامان تر و هدف مندتر از جلسات سال هاي قبل ديدم.
وي گفت: من نيز در اين جلسه شعر خواندم؛ يك رباعي و يك غزل كه رباعي درباره حضرت امام خميني(ره) بود و غزل هم درباره امام رضا(ع). خوشبختانه مقام معظم رهبري هم از اين اشعار خوششان آمد و مورد رضايت ايشان قرار گرفت.
اين شاعر اضافه كرد: حضور شعر جوان و شاعران جوان نيز در اين نشست پررنگ بود و بايد اين رويكرد به فال نيك گرفته شود و نقطه آغازي محسوب شود تا به شعر جوان بيشتر توجه شود.
وي افزود: ضبط و پخش اين برنامه از سوي صدا و سيما خوب است، اما اگر شاعران بعد از اين جلسه خودشان گزارشي از اين جلسه ارائه كنند بهتر است.
حبيب آبادي: حضور شاعران چشمگير بود
درباره نشست شاعران و رهبري، پرويز بيگي  حبيب آبادي گفت: براي اولين بار نزديك به 150 شاعر از تمام نقاط كشور در اين محفل حضور داشتند و 39 شاعر نيز شعرهاي خود را قرائت كردند.
وي افزود: فضاي نشست امسال با سال گذشته متفاوت بوده و رهبري سهم شاعران را در تاثيرگذاري بر جامعه مهم خوانده و حركت شاعران را نويد بخش خواندند. مؤلف حماسه هاي پايدار با اشاره به فضاي موجود در جلسه يادآور شد: فضاي امسال با سال گذشته متفاوت بود و شعرهاي با ارزش و خوبي خوانده شد و نسبت به سال گذشته جهش داشت.
وي به سخنان رهبري اشاره كرد و بيان داشت: رهبري بر اين عقيده هستند كه شعر هم مي تواند به اصلاح جامعه بپردازد و هم تاثير نامناسب بر جامعه  بگذارد و ايشان معتقدند كه شعر بايد ارزشي و بر صلاح جامعه پيش برود.
بيگي در ادامه تصريح كرد: ايشان سهم شاعران را در تاثيرگذاري در جامعه بسيار مؤثر خواندند و عنوان كردند كه كم كم به اين نتيجه مي رسم كه شعر به جايگاه واقعي خود نزديك مي شود و هويت و تعريف واقعي خود را مي يابد.
وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري خاطرنشان ساخت: حركت شاعران نويدبخش است و اگر شاعران تلاش كنند در 10سال آينده چهره هاي موفق و ماندگار همچون سال هاي گذشته خواهيم داشت.

برنامه هاي دومين جشنواره فيلم پليس اعلام شد
ناصر شفق: جشنواره پليس در ترويج قانونگرايي مؤثر است
گروه ادب و هنر- ناصر شفق، دبير دومين جشنواره فيلم پليس در جمع خبرنگاران به تشريح برنامه هاي اين دوره از جشنواره پرداخت.
دومين جشنواره فيلم پليس امسال در قالب بخش هاي اصلي مسابقه الف و ب شامل مسابقه اصلي در تركيب فيلم هاي سينمايي، سينمايي ويدئويي، سريال هاي داستاني، فيلم هاي كوتاه داستاني، مستند و پويانمايي برگزار مي شود.ديگر بخش هاي رقابتي اين دوره مسابقه فيلم هاي 110 ثانيه اي، فيلم نامه نويسي و نگاه ويژه است.
به گفته دبير اين دوره، امسال براي اولين بار بخش فيلم نامه نويسي در تركيب اصلي جشنواره قرار گرفته و توجه ويژه دست اندركاران جشنواره به اين بخش معطوف است.شفق در تشريح ديگر برنامه هاي اين جشنواره، به بخش ويژه بهترين آثار با موضوع مشترك پليس و سال پيامبر اعظم(ص)، انتخاب بهترين بازيگر نقش پليس و بهترين فيلم در زمينه مبارزه با مواد مخدر نيز اشاره كرد.بخش هاي جنبي جشنواره فيلم پليس امسال شامل چشم انداز پليس يك كشور اروپايي، چشم انداز سينماي پليسي در كشورهاي اسلامي، بررسي فيلمنامه آثار پليسي، نمايشگاه عكس بازيگران سينمايي ايران در نقش پليس و نمايشگاه عكس بازيگران نقش منفي است.همچنين دبير دومين جشنواره فيلم پليس اعلام كرد: جلوه هاي ديدني، تقدير از يك فيلم ساز پليسي، تقدير از يك خدمتگزار به همراه برپايي نشست هاي تخصصي و كنفرانس هاي علمي در دانشگاه ها از ديگر بخش هاي جنبي دومين جشنواره فيلم پليس است. دبير دومين جشنواره فيلم پليس، در مورد دليل حضور بخش سريال هاي داستاني در اين جشنواره مي گويد: حضور اين بخش به هيچ وجه به خاطر كمبود فيلم هاي سينمايي نيست بلكه به خاطر حضور پررنگ سيما در عرصه توليد سريال هاي پليسي است.
به گفته شفق در بخش چشم انداز سينماي پليس يك كشور اروپايي، به احتمال زياد يكي از دو كشور ايتاليا و يا انگليس حضور مي يابند. او مي گويد: امسال با اضافه كردن بخش فيلمنامه، تصميم گرفتيم نويسندگان مستعد در اين حوزه را شناسايي و تشويق كنيم.به اعتقاد دبير جشنواره، موسسه ناجي هنر با برگزاري جشنواره اي با موضوع پليس، مي تواند در ايجاد امنيت اجتماعي و به وجود آوردن جامعه همراه با انضباط اجتماعي و ترويج قانونگرايي مؤثر باشد.دومين جشنواره فيلم پليس از 18 تا 21 دي ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.




نامزدهاي نهايي كتاب شعر دفاع مقدس معرفي شدند
گروه ادب و هنر- نامزدهاي دريافت بهترين كتاب سال دفاع مقدس در بخش شعر معرفي شدند.به گزارش ستاد خبري دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس، در بخش شعر اين جايزه كه دو گروه داوري آثار رسيده را بر عهده دارند، در گروه مجموعه شعرهاي انفرادي داوران كتاب هاي تانك ها در سايه سروده رضا علي اكبري، سمفوني سيم هاي خاردار سروده غلامرضا كافي، جام ارغوان سروده محمدجواد غفورزاده، ز شمع پرس حكايت سروده محمود شاهرخي و يك سبد خاطره، يك سينه حرف سروده رضا كاظمي را به عنوان نامزدهاي دريافت بهترين جايزه كتاب سال دفاع مقدس معرفي كردند.
در اين بخش همچنين كتاب هاي حماسه همين پلاك و خاطره سروده رجب افشنگ، چراغاني بي دليل سروده حميدرضا شكارسري، از نام ها خبري نيست سروده مريم سقلاطوني و قطار انديمشك سروده عليرضا قزوه با ديگر كتاب هاي راه يافته به مرحله نيمه نهايي براي دريافت جايزه برترين كتاب دفاع مقدس به رقابت مي پردازند.
بر اين اساس در گروه ديگر كه جنگ ها و اشعار گردآوري شده نام دارد، داوران كتاب هاي دلتنگي آسمان به انتخاب سيدضيا  ءالدين شفيعي، روايت چهاردهم به كوشش عليرضا قزوه، غزل هاي باغ ارغوان به كوشش شيرين علي گلمرادي و عطش به نيت دريا به كوشش حسن يعقوبي را به عنوان كتاب هاي نامزد دريافت جايزه برتر معرفي كرده اند.

اخبار كوتاه
002793.jpg
شعاعي از نيّر اعظم منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي، كتاب شعاعي از نير اعظم رهيافتي به منظومه فكري رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره پيامبر گرامي اسلام است كه با گلچيني از بيانات معظم له، به تحليل و تبيين زندگي و شخصيت رسول مكرم اسلام پرداخته است و شامل بخشهايي مانند ويژگي هاي رسول اعظم، ويژگي هاي عصر بعثت، بعثت پيامبر، وقايع خاص در تاريخ پيامبر اكرم، پايه گذاري تمدن اسلامي، نقش اهل بيت در نهضت نبوي، انواع تعامل با پيامبر اكرم و وظايف مسلمانان نسبت به ايشان مي باشد.اين مجموعه كه حاصل پژوهش گروهي از محققان و فضلاي حوزه علميه قم است، با نظارت و هدايت مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي تدوين شده و توسط انتشارات سروش در سال پيامبر اعظم، مجال نشر يافته است.
نمايشگاه عكس قرآن و رمضان
هفتاد عكس از ده هنرمند عكاس معاصر با موضوع قرآن و رمضان از 18 مهرماه تا چهارم آبان  در نمايشگاه قرآني پرتو حسن به نمايش درمي آيند.
همكاري شوراي شهر با انجمن قلم
رئيس هيئت مديره انجمن قلم با يكي از اعضاي شوراي شهر تهران در خصوص گسترش فعاليت هاي فرهنگي و ادبي و تمايل طرفين جهت تعميق روابط و همكاري ها ديدار كرد.
چگونگي برگزاري جشنواره موسيقي فجر
فارس: دومين جلسه شوراي راهبردي موسيقي و شعر با حضور معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اعضاي شورا برگزار شد. روابط عمومي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد اعضاي شوراي راهبردي شعر و موسيقي در اين جلسه به بررسي آيين شورا و نحوه برگزاري بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به لحاظ محتوا و شيوه برگزاري پرداختند.
بهمن قبادي در فهرست صد فيلمساز برتر
بهمن قبادي، يكي از صد كارگردان سينماي دنياست كه نام او در كتابي با عنوان سينماي حاضر خواهد آمد.اين كتاب كه توسط انتشارات مشهور تاشن و با سرپرستي اندرو بايلي منتشر خواهد شد،آثار صد نفر از بهترين فيلمسازان حاضر دنيا را مورد بررسي قرار خواهد داد. از جمله كارگرداناني كه حضور آنها در اين كتاب تاكنون قطعي شده است، علاوه بر بهمن قبادي مي توان به پدرو آلمودووار، اليويه ايساياس، آتوم اگويان، آلخاندرو گونزالس، بورت رودريگز، لارس فون تريه، دارن آرونوفسكي، نيل جوردار، گاي مارين، كريستوفر نولان، گاس وان سانت اشاره كرد.
يك تكه نان در جشنواره هاي جهاني
فيلم سينمايي يك تكه نان به كارگرداني كمال تبريزي در جشنواره فيلم هاي مذهبي كه از 19 مهر به مدت 4 روز در شهر تورنتو ايتاليا برگزار خواهد شد، شركت مي كند. اين فيلم كه در شبكه دو سيما تهيه شده است به زودي در جشنواره فيلم كلكته هند نيز به نمايش درخواهد آمد.

هنر ايراني
اصفهان- گشايش نمايشگاه بزرگ قرآني
سومين نمايشگاه بزرگ قرآني استان اصفهان در محل نمايشگاههاي بين المللي اصفهان گشايش يافت. استاندار اصفهان در آيين گشايش اين نمايشگاه با قدرداني از برگزار كنندگان آن، گفت: براي برقراري عدالت در جامعه، مقابله با ظلم و فساد و تحقق كرامات انساني و سعادت بشريت نسخه اي جز قرآن وجود ندارد.
شهركرد- فيلم كوتاه پيغامبر در جشنواره
فيلم كوتاه داستاني پيغامبر به كارگرداني هادي شريعتي از چهارمحال و بختياري براي شركت در جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران پذيرفته شد.
نويسنده و كارگردان اين فيلم گفت: فيلم كوتاه پيغامبر در سه بخش پيامبر اعظم(ص)، بخش فيلمهاي اول و دوم و بخش معناگراي جشنواره فيلم كوتاه تهران پذيرفته شد.
ساوه- ماه غريبستان در صحنه
نمايش ماه غريبستان به مناسبت ماه مبارك رمضان در سالن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد ساوه به صحنه رفت. رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ساوه درگفت و گو با ايرنا هدف از برگزاري اين نمايش مذهبي را آشنايي بيشتر مردم با زندگاني حضرت علي (ع) و همچنين ارتقاء سطح هنر نمايش در ساوه ذكر كرد. اين نمايش به كارگرداني كيانوش حاتمي و بازي گروه آني كه از هنرمندان ساوه اي هستند اجرا مي شود. اين نمايش به مدت ?? شب هز روز بعد از افطار برقرار است و علاقه مندان مي توانند شاهد اجراي اين تئاتر باشند.
مشهد- نخستين همايش مديحه سرايي
دبيرخانه جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) اعلام كرد نخستين همايش سراسري مديحه سرايي و چاووشي خواني در مشهد برگزار مي شود. اين همايش به مناسبت بزرگداشت سال پيامبراعظم(ص) و همزمان با ميلاد حضرت رضا(ع) با هدف تجليل و تكريم مداحان و چاووشي خوانان آل رسول خدا و ترويج شعائر اسلامي برگزار مي شود.
شميرانات- نمايشگاه كتاب
نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي به مناسبت ماه مبارك رمضان به همت مجتمع فرهنگي لويزان 3 با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شميرانات برپا شد.اين نمايشگاه به منظور ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و دسترسي آسان به آثار مكتوب و محصولات فرهنگي با بيش از 200 عنوان كتاب با 15% تا 30% تخفيف با موضوعاتي چون ديني و مذهبي، تاريخي، ادبي و... برگزار شده است.علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 10 تا 12 و 16 لغايت 22 به مجتمع فرهنگي لويزان 3 واقع در بزرگراه ارتش- ميني سيتي مراجعه كنند.
عطش هنرمندان جوان شهرستاني
هنرمندان جوان شهرستاني سرشار از توانايي، استعداد و خلاقيت هاي فكري هستند، اما از نظر توجه، تشويق و امكانات مالي به شدت در محروميت به سر مي برند.
يدالله كابلي خوانساري، استاد خوشنويسي، با بيان اين مطلب افزود: اكثر چهره هاي درخشان در جشنواره هاي تجسمي از ميان همين هنرمندان شهرستاني هستند و آنان مانند نگيني در آسمان هنر ايران مي درخشند، ولي كاستي هاي فراوان، هنرمندان جوان را سرد و پژمرده مي كند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |