چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۷ - Oct 11, 2006
تصوير حيرت انگيز مدارگرد شناسايي مريخ
002835.jpg
گروه علمي فرهنگي- در حالي كه مريخ نورد فرصت در كنار گودال برخوردي بزرگ ويكتوريا به سر مي برد، مدارگرد MRO تصويري را از اين دهانه گرفته كه مريخ نورد نيز در گوشه اي از آن پيداست.
به گزارش سايت نجوم، مدارگرد شناسايي مريخ يا Mars Recoaissace Orbiter اسفند سال قبل پس از سفري 7 ماهه به سياره سرخ رسيد و از مهر امسال در همين روزها فعاليتهاي علمي خود را آغاز مي كند. اكنون مدت كوتاهي است كه فضاپيما در مدار اصلي خود به دور مريخ قرار گرفته است؛ مداري تقريبا دايره اي به ارتفاع 250 تا 315 كيلومتر و با زاويه اي نسبت به استوا كه كاوشگر مي تواند نواحي مختلف مريخ را با مجموعه اي بي نظير از ابزارهاي عكسبرداري و طيف سنجي خود، حداقل به مدت 2 سال، زير نظر بگيرد.
پس از چند عكس اوليه كه  بلافاصله پس از قرارگيري در مدار مريخ از دره مارينر گرفته شد، نخستين هدف جالب توجه مدارگرد گودالي بود كه يك پيك ديگر زمين در كنار آن قرار دارد. مدارگرد، چهارشنبه 12 مهر در مداري مناسب، درست از فراز سر دهانه برخوردي 800متري ويكتوريا مي گذشت. مدارگرد از ارتفاع 315 كيلومتري بالاي گودال گذشت و دوربين اصلي با توان تفكيك زياد تصويري را ثبت كرد كه جزيياتي تا اندازه ?? سانتي متر تفكيك شده اند (البته اين حداكثر توان تفكيك فضاپيما نيست و در مواقعي كه در حضيض مداري باشد مي تواند جزيياتي تا كوچكي نيم متر را نيز درست زير پاي خود بر سطح مريخ تفكيك كند). در زماني كه تصوير MRO از گودال ويكتوريا گرفته شد، خورشيد با زاويه ?? درجه بالاي افق بر اين دهانه مي تابيد و سايه هاي عميقي در يك طرف ديواره دهانه، كه حدود ?? متر عمق دارد، گسترده شده است.
بابك امين تفرشي در اين باره در سايت نجوم نوشته  است كه وقتي به لبه چپ دهانه در تصوير MRO دقت كنيد نقطه تيره رنگي درست بر فراز ديواره دهانه پيداست كه مريخ نورد فرصت به قطر حدود ? متر است. حتي با كمي دقت ردپاي مريخ نورد نيز در مسيري كه به سوي دهانه مي آمده، نماي نزديك تري بخشي از تصوير كه مريخ نورد و ردپاي آن را نشان مي دهد، روي سطح شني و هموار اين بخش از فلات نصف النهار مريخ پيداست. مريخ نورد نزديك به سه سال است كه در اين منطقه پرسه مي زند و بيش از ? كيلومتر را براي بازديد از اهداف خود و رسيده به دهانه بزرگ ويكتوريا پيموده است.
اين تصوير و مشاهدات آينده مريخ نورد از فراز و درون گودال اطلاعات بي نظيري را از يك موضوع زمين شناختي و بر اساس دو ديد سطحي و مداري در اختيار دانشمندان مي گذارد و امكان بسيار بيشتري را براي جستجو و انتخاب اهداف و مسيرهاي مناسب كاوش مريخ نورد در اين محدوده فراهم مي كند. در حال حاضر علاوه بر MRO سه فضاپيماي ديگر به دور مريخ مي گردند و چشم از اين سياره برنمي دارند:  مارس اكسپرس (سريع السير مريخ)، اديسه مريخ و نقشه بردار سراسر مريخ كه قديمي تر از همه آنهاست و از سال ???? در مدار مريخ قرار گرفته است. در ميان اين كاروان مدارگردهاي مريخي، MRO تيزبين ترين است و با اين توان تفكيك و با توجه به داشتن رادار نفوذ كننده به درون مريخ بايد در انتظار دوران تازه اي در اكتشافات مداري سياره سرخ باشيم.

رقابت اينترنت اكسپلورر با فايرفاكس ادامه دارد
002802.jpg
002808.jpg
گروه علمي فرهنگي- مرورگر فايرفاكس براي سومين ماه متوالي توانست سهم خود را در بازار جهاني گشايشگرهاي وب افزايش دهد.
به گزارش ايسنا، گزارش ماهانه  مرورگرهاي وب نشان مي هد كه فايرفاكس در ماه سپتامبر توانست سهم خود را در بازار مرورگرهاي وب با نيم درصد افزايش به  ۵‎/۱۲ درصد افزايش دهد.
اينترنت اكسپلورر مايكروسافت اگرچه همچنان در رتبه نخست مرورگرهاي وب قرار دارد، اما با روند نزولي مواجه است.
سهم IE در ماه سپتامبر با  ۹‎/۰ درصد كاهش به  ۱‎/۸۲ درصد رسيد كه اين امر نشان مي دهد به رغم آن كه كاربران كمتري به استفاده از گشايشگر اينترنت اكسپلورر اقدام مي كنند، اما IE همچنان قدرت نخست گشايشگر وب در جهان است.
در رتبه  سوم مرورگرهاي وب Safari شركت اپل قرار دارد كه در پايان ماه سپتامبر توانست سهم خود را با  ۳‎/۰ درصد افزايش به  ۵‎/۳ درصد افزايش دهد.
جديدترين نسخه مرورگر اينترنت اكسپلورر IE  ۷ اكنون  ۱‎/۲ درصد از بازار مرورگر وب را در اختيار دارد.

تلويزيون هاي 10 اينچي قابل حمل
002805.jpg
گروه علمي فرهنگي- با بهره گيري از تكنولوژي DMB، بزرگترين تلويزيون قابل حمل با صفحه نمايش 10 اينچي ساخته شد.به گزارش همشهري، تلويزيون هاي قابل حمل قادرند كه صدا و تصاويري با كيفيت بالا عرضه نمايند. صفحات نمايش 10 اينچي به كار رفته در اين تلويزيون ها از نسبت كنتراست 16:9 برخوردارند كه نسبتي مطلوب براي دستگاه هاي پخش كننده ديجيتالي به شمار مي رود. اين تلويزيون 10 اينچي قابليت اتصال به HDD (هارد ديسك) را دارد و قادر به پخش فايل هاي مولتي مديا ، MP3 و نمايش عكس است.
سنگ هيونگ شين، معاون ارشد اين شركت در بخش محصولات تصويري مي گويد: ما در تلاش هستيم كه كاربران بتوانند برنامه هاي تلويزيون را به صورت شخصي و يا حتي در حين حركت تماشا نمايند. اين شركت درصدد ارتقاي اين تلويزيون ها به عنوان ابزاري چندرسانه اي است.

آموزش عالي
ايجاد مركز بورس ايده در دانشگاه شيراز

گروه علمي فرهنگي - مركز بورس ايده در دانشگاه شيراز راه اندازي شد.
به گزارش همشهري، رئيس مركز كارآفريني دانشگاه شيراز با اعلام اين خبر گفت: اين مركز با هدف ايجاد ارتباط بين سرمايه گذاران و دانشجويان خلاق و مبتكر راه اندازي شده است كه در آن ايده ها و ابتكارات دانشجويان جهت توليد انبوه به سرمايه گذاران معرفي مي شود. علي نقي مصلح شيرازي افزود:  مركز كارآفريني دانشگاه شيراز براي تبديل ايده هاي ذهني دانشجويان به يك ابتكار فيزيكي از آنان حمايت علمي و مالي مي كند كه تا كنون 50 طرح مورد حمايت قرار گرفته و ثبت شده اند. به گفته وي، طرحهاي نانوتكنولوژي، نرم افزارنويسي و ICT در سبد اولويتهاي حمايتي مركز كارآفريني دانشگاه شيراز است كه با همكاري پارك علمي و تحقيقاتي شيراز امكان رشد و توسعه آنان در مراكز رشد اين پارك وجود دارد.

افزايش وام شهريه متناسب با افزايش شهريه

مهر: مدير درآمد صندوق رفاه دانشجويات وزارت علوم گفت: به رغم افزايش اعتبار صندوق رفاه در سال جاري اين صندوق تنها مي تواند 75درصد از دانشجويان شبانه را تحت پوشش قرار دهد. كلانتري افزود: صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم با مبلغ 58 ميليارد تومان اعتبار وام شهريه كه در سال جاري اختصاص يافته است تنها مي تواند در حدود 70 درصد از دانشجويان كارشناسي ارشد شبانه و 5/17 درصد از دانشجويان كارداني و كارشناسي شهريه اي را تحت پوشش قرار دهد. وي اظهار داشت: صندوق رفاه دانشجويان بر اساس تعداد دانشجويان شهريه اي هر دانشگاه و ميزان شهريه پرداختي وام هاي شهريه را مشخص كرده است. بر اين اساس 98 هزار و 750 تومان براي دانشجويان كارشناسي دانشگاه پيام نور و 750 هزار تومان به دانشجويان شهريه اي تحصيلات تكميلي پيشنهاد شده است. وي اضافه كرد: ميزان ارائه وام شهريه به دانشجويان در سال جاري بر اساس افزايش شهريه آنها افزايش مي يابد.

دانشجويان نخبه گروه پزشكي
در برنامه آموزشي MPH قرار مي گيرند

مهر: رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: ملاك هايي كه از سوي بنياد ملي نخبگان طراحي شده است، در دانشگاه علوم پزشكي تهران ميان دانشجويان اين دانشگاه كه به طور طبيعي گروه عمده اي از نخبگان را تشكيل مي دهند، توزيع شده است. لاريجاني ياد آور شد: اگر شرايط به همين شكل پيش برود به تدريج شرايط جديدي بوجود مي آيد و برنامه هاي جديدي بر اساس آن طراحي مي شود كه در نهايت به نفع نخبگان خواهد بود.
لاريجاني با اشاره به برنامه هايي كه دانشگاه علوم پزشكي تهران براي نخبگان طراحي كرده است، گفت: تحصيل همزمان در دو رشته و قرار گرفتن دانشجويان نخبه گروه پزشكي در برنامه آموزشي MPH (مديريت بهداشت عمومي) از جمله تدابيري است كه براي آموزش نخبگان انديشيده شده است. وي اضافه كرد: برنامه هاي آموزشي نخبگان همگام با روند تحصيلات عادي آنها خواهد بود. دوره هاي آموزشي از بهمن ماه جاري آغاز مي شود.

تهيه سبد مطلوب صبحانه دانشجويي

ايسنا: سبد مطلوب هفتگي صبحانه دانشجويي بر اساس تاييد كارشناسان تغذيه در صندوق رفاه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تهيه شد. مدير كل صندوق رفاه دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر اظهار كرد:  سبد مطلوب هفتگي صبحانه دانشجويان در روزهاي هفته علاوه بر يك ليوان شير و نان لواش شامل كره و مربا روز شنبه، پنير و كره يكشنبه، كره و عسل دوشنبه، پنير و  تخم مرغ سه شنبه، كره و حلوا شكري چهارشنبه و كره و عسل در روز پنج شنبه است.

علمي فرهنگي
طراحي نرم افزار تلاوت آيات از طريق تلفن

گروه علمي فرهنگي- يك مؤسسه قرآني، نرم افزاري را طراحي كرده است كه با گفتن سوره و شماره آيه درخواستي آيات مورد نظر به طور خودكار تلاوت شود.اين نرم افزار كه مي تواند در يك مركز مخابراتي قرار بگيرد قادر است از طريق ارتباط تلفني سوره و آيه درخواستي را بدون وارد كردن شماره و تنها از طريق بيان نام سوره تلاوت كند.همچنين موسسه طراح اين نرم افزار، سيستم پزشك تلفني را نيز به صورت آزمايشي مورد بهره برداري قرار داده است. در اين سيستم تمامي اطلاعات يك بيماري خاص شامل معرفي بيماري، علايم بيماري و روش هاي درمان كل بيماري با گفتن نام بيماري مورد نظر قابل دسترسي است.

حمايت و پشتيباني از كانون هاي مردمي موفق

گروه علمي فرهنگي- طرح حمايت و پشتيباني از كانون هاي مردمي موفق در 30 استان كشور توسط سازمان تبليغات اسلامي اجرا مي شود.در اين طرح به طور ميانگين در هر استان 2 كانون موفق انتخاب مي شوند كه به هر كانون مبلغ 4 ميليون ريال پرداخت خواهد شد.طرح حمايت و پشتيباني از كانون هاي مردمي موفق براي نخستين بار در سطح كشور اجرا شده و كلاس هاي آموزشي، عقيدتي، هنري، ديني، ورزشي و فعاليت هايي كه مربوط به كانون ها در استانها مي شود تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.

شيوه نامه جديد اخذ كمك هاي مردمي در مدارس

ايرنا: مديركل دفتر جذب كمكهاي مردمي سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان، از تدوين شيوه نامه اخذ كمكهاي مردمي در مدارس كشور خبر داد. محمد علي لقايي گفت: فلسفه جذب كمكهاي مردمي در مدرسه، همياري است و آموزش و پرورش در تلاش است كه اخذ اين گونه كمكها را در مدارس ساماندهي كند. وي افزود: اين شيوه نامه هم اكنون به وزارت آموزش و پرورش ارسال شد و پس از بحث و بررسي، اين وزارتخانه تصميم خود را اعلام خواهد كرد. لقايي اظهار داشت: دراين شيوه نامه براصل اختياري بودن كمك هاي مردمي تاكيد شده است و انجمن حق ندارد غير از اين عمل كند.

آغاز مطالعه اشياي تاريخي مسجد جامع اصفهان

ايسنا: فصل جديد مطالعه 70هزار شيء شاخص به دست آمده از كاوش هاي مسجد جامع اصفهان توسط هيات مشترك ايران و ايتاليا با سفر پروفسور برونو جنيتو- باستان شناس ايتاليايي- به اصفهان آغاز شد. مدير دفتر باستان شناسي مسجد جامع با اعلام اين مطلب، يادآور شد: پس از كاوش هاي باستان شناسي كه پيش از انقلاب در مسجد جامع انجام شدند، حدود يك ميليون شيء باستاني به دست آمد كه مرحله نخست كار كه همان طبقه بندي اشيا بود، به پايان رسيد و اكنون مرحله دوم با سفر پروفسور جنيتو به اصفهان آغاز شده است و تا چند روز ديگر ادامه دارد. او تصريح كرد: در اين مرحله، به صورت بسيار دقيق تر روي 70هزار قطعه سفال با كمك هيات ايتاليايي كار مي كنيم كه در اين راستا، سفال هاي ويژه اي كه باهدف تاريخ گذاري استفاده مي شوند، در بانك اطلاعاتي منتشر خواهند شد.

كشف سفال تاريخي از تپه هاي كلاردشت

ايرنا: معاون پژوهشي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از كشف تعدادي سفال تاريخي در تپه هاي كلار كلاردشت شهرستان چالوس خبر داد و گفت: اين سفالها از نظر تزئين و نقوش شباهت زيادي به سفالهاي نوع يانيك دارد. سيدمهدي موسوي افزود: در صورت اثبات اين نكته كه اين سفالها از نظر نوع، سفال يانيك هستند، قدمت تپه كلار كلاردشت از عصر آهن نيز فراتر خواهد رفت.وي بالابردن سطح آگاهي اجتماعي درباره آثار باستاني را يكي  از راهكارهاي مهم حفاظت از ميراث فرهنگي اعلام و اضافه كرد : اين امر بايد از مدارس آغاز شود. به گفته موسوي در اين راستا بر اساس توافقنامه صورت گرفته بين سرپرست هيات كاوش تپه كلار و آموزش و پرروش كلاردشت مقرر شد تا پايان فصل اول كاوش، هر هفته تعدادي از دانش آموزان اين منطقه از عمليات كاوش بازديد و با فعاليت هاي باستان شناسي آشنا شوند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |