چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۰۷ - Oct 11, 2006
بازگشت مالاريا و بازگشت سم مطرود
دوباره دست به دامن د.د.ت
تهيه و تنظيم: علي دلدار
سازمان بهداشت جهاني با زدن مهر تاييد بر كاربرد سم د.د.ت براي كنترل مالاريا، سياست 30 ساله خود در اين زمينه را وارونه كرده و استفاده از د.د.ت در داخل ساختمان ها براي از بين بردن پشه ناقل مالاريا را تشويق كرده است.
در سراسر جهان استفاده از د.د.ت در همه زمينه ها، به جز براي مبارزه با بيماري ها، ممنوع بوده و علت آن نگراني نسبت به عواقب زيست محيطي و خطرات آن براي سلامت انسان بوده است، اما سازمان بهداشت جهاني اكنون مي گويد، د.د.ت در صورت كاربرد صحيح، خطري ندارد و بايد از آن در كنار پشه بند و ساير مواد شيميايي به عنوان ابزاري براي مبارزه با مالاريا استفاده كرد.
دكتر آنارفي آساموابا، دستيار مديركل سازمان بهداشت جهاني در زمينه مبارزه با ايدز، مالاريا و سل مي  گويد: شواهد علمي و عملي به وضوح درستي اقدام ما در بازبيني استفاده از د.د.ت را تاييد مي كند.
وي تصريح كرده: سمپاشي رسوبي در داخل خانه ها در كاهش سريع عفونت هاي ناشي از نيش پشه ناقل مالاريا موثر است و ثابت شده اين شيوه به اندازه ساير راه هاي پيشگيري از مالاريا مقرون به صرفه بوده و د.د.ت وقتي درست به كار برده شود خطري براي سلامتي ندارد.
د.د.ت يك حشره  كش خيلي قوي است و 40 سال قبل پس از انتشار كتاب بهار خاموش اثر رِيچال كارسون جنجال آفرين شد.
آن كتاب نشان مي داد كه استفاده گسترده از د.د.ت و تركيبات مشابه، درحال نابودكردن حيات وحش در پهنه هاي وسيعي از آمريكاي شمالي و اروپاي غربي است.
پس از آن شماري از كشورها د.د.ت را ممنوع كردند و در سال 2004 يك پيمان جهاني در مورد آلاينده هاي پايدار ارگانيك (پي او پي)، اين ممنوعيت را جهاني كرد، به استثناي بندي كه اجازه ساخت و استفاده از آن براي كنترل بيماري ها را مي داد.
برخي كشورهاي آفريقايي به استفاده از آن ادامه داده اند با اين حال اكثر آنها به ساير حشره كش ها روي آورده يا پشه بندهاي آغشته به حشره كش توزيع كرده اند. برخي آژانس هاي كمك رساني نيز از دادن بودجه براي استفاده از د.د.ت خودداري مي كنند.
آفريقاي جنوبي يكي از كشورهايي بود كه د.د.ت را جايگزين كرد، اما در آغاز دهه پس از آنكه پشه ها در مقابل تركيبات جايگزين مقاومت حاصل كردند، مجبور شد آن را دوباره به كار گيرد.
آراتا كوچي، مدير برنامه جهاني مالاريا در سازمان بهداشت جهاني مي گويد: از بيش از ده حشره كشي كه سازمان بهداشت جهاني براي مصرف در داخل خانه ها ايمن دانسته، د.د.ت از همه موثرتر است.
مجله لانست نيز آورده: ده درصد خسارات ناشي از بيماري ها در قاره آفريقا مربوط به بيماري مالارياست كه هر ساله برابر با 12 ميليارد دلار از بهره وري اين قاره مي كاهد. اين مجله معتبر علمي مي گويد اگر بانك جهاني همانطور كه ادعا مي كند به نتيجه طرح هاي خود اهميت دهد، بايد همانطور كه وعده داده تا سال 2010 شمار تلفات مالاريا در آفريقا را به نصف برساند.
سازمان بهداشت جهاني پيش از اين اعلام كرده بود در نظر دارد تا سال 2010 تعداد تلفات ناشي از اين بيماران را به نصف كاهش دهد،  ولي مشكلات موجود درباره موثربودن داروهاي معالج مالاريا ممكن است نيل به اين هدف را به تاخير بيندازد. اين سازمان همچنين به دولتها هشدار داده، چنانچه تازه ترين نوع داروهاي ضدمالاريا را بطور صحيح بكار نبرند، اين داروها ممكن است تاثير خود را به تدريج از دست بدهند. اين واكنش سازمان ملل موقعي صورت پذيرفت كه محققان اعلام كردند از يك نوع قارچ كه براي انسان يا محيط زيست خطري ندارد، مي توان براي نابودكردن پشه استفاده كرد.
همچنين پيشتر، محققان كالج امپريال لندن نيز ژن شب تابي متعلق به ستاره دريايي را به سلول هاي پشه هاي آنوفل نر وارد كرده بودند. اين پشه هاي مصنوعي، به سادگي پشه هاي آنوفل نر را از ماده تشخيص مي دهند. اين مشكل ساليان دراز مانع ريشه كن كردن بيماري مالاريا بود.
در اين روش، پشه هاي نر نازا را در محيط پخش مي كنند. اين پشه هاي نر نازا پس از جفت گيري با پشه هاي ماده هيچ فرزندي توليد نمي كنند و اين عمل، تعداد اين حشرات را كم مي كند. اين استراتژي شديدا وابسته به شناسايي پشه هاي ماده از نر است، چرا كه پشه هاي ماده نازا، مي توانند بيماري مالاريا را منتقل كنند.
سازمان چند مليتي مبارزه با مالاريا تخمين مي زند در هر سي ثانيه يك كودك آفريقايي بخاطر ابتلاء به بيماري مالاريا جان خود را از دست مي دهد.
سازمان مقابله با مالاريا كه چهار سال پيش توسط بيل گيتس چهره معروف كامپيوتري آمريكا، در لندن تأسيس شده نيز اخيرا اعتبارات جديدي را براي برنامه هاي مبارزه با مالاريا به تصويب رسانده است.
معالجه مالاريا بسيار دشوار است، زيرا انگل  آن به سرعت در مقابل داروهايي كه براي درمان آن به كار مي رود، مقاوم مي شود و پشه اي كه ناقل آن است نيز در مقابل آفت كش ها مقاومت حاصل مي كند.
پشه پس از مكيدن خون انسان، براي چند ساعت روي يك سقف يا ديوار مي نشيند، تا استراحت كند و محققان در پي كشف چيزي بودند تا اين حشرات را در مدت استراحت آلوده كند.
گروه ديگري از دانشمندان نيز اميدوارند سيستم دفاعي بدن را طوري آماده كنند كه به محض پديدارشدن بيماري مالاريا، بتواند آن را دفع كند.

چشم انداز
002826.jpg
مانند بسياري از بيماري ها، مالاريا نيز فقرا را بيشتر تهديد مي كند. آمارها نشان مي دهد اين بيماري جان 2/1 ميليون نفر را در سراسر جهان، مي گيرد و 60درصد موارد ابتلا به مالاريا در بين 20درصد از فقيرترين مردمان جهان بروز مي كند، تا جايي كه 86درصد مرگ ها در جنوب صحراي آفريقا ناشي از مالارياست و اين بيماري، هر 30 ثانيه يك كودك را از پا درمي آورد و ساليانه منجر به مرگ ده هزار زن باردار نيز مي شود. به گفته سازمان بهداشت جهاني، آفريقا براي نبرد با مالاريا هر سال به حدود ? ميليارد دلار نياز دارد و اين رقم 10 برابر پولي است كه اعانه دهندگان بين المللي تعهد كرده اند.

عجايب ايران
ميدان نقش جهان
002829.jpg
آرش نورآقايي- فلورانس ايتاليا، كوالالاامپور مالزي، شيان چين، سنت پترزبورگ روسيه، بارسلون اسپانيا، ايروان ارمنستان، هاواناي كوبا، ياش روماني و اصفهان ايران، خواهرخوانده هاي هم هستند و اين به دليل جاذبه هاي كم نظيري است كه در آنها وجود دارد. و اما نگين اصفهان، ميدان نقش  جهان است.
در چهارسوي ميدان نقش جهان، در چهار قرن پيش به ترتيب چهار ساختار اساسي احداث گرديد كه مشتمل بود بر كاخ عالي قاپو به عنوان دولتخانه مباركه (و به زبان ساده، جايگاه حكمراني امپراتور)، بازار قيصريه (جايگاه تمركز اقتصاد)، مسجد شيخ لطف الله (به عنوان جايگاه مذهبي حكومتي شيعه) و مسجد جامع عباسي كه جايگاه تبلور قدرت اجتماعي و مردمي بود. اين ميدان، جايگاهي براي اجراي مراسم و آيين ها و تشريفات، اعياد ملي و مذهبي، بازي ها و... بود. ميدان نقش جهان آن قدر مهم است كه آن را به عنوان يكي از اضافات عجايب هفتگانه دنيا در نظر مي گيرند و آن را دومين ميدان بزرگ تاريخي جهان پس از ميدان تيان آن من پكن مي شناسند.

آلودگي جاده چالوس
002823.jpg
ايرنا: بيشتر واحدهاي گردشگري واقع در حريم رودخانه در محور چالوس، داراي مشكلات زيست محيطي هستند. يوسف جهاني پور با بيان اين مطلب افزود: طبق بررسيها، 66 واحد گردشگري غيرمجاز اكنون در اين محور فعال هستند كه نمي توان براي آنها مجوز قانوني صادر كرد، چرا كه فاضلاب انساني اغلب آنها باعث آلودگي آب شرب مردم مي شود. معاون سياسي، انتظامي فرمانداري كرج تاكيد كرد: در مورد اين واحدهاي غيرمجاز بايد طبق قوانين عمل شود و نبايد به خاطر منافع صاحبان چند واحد گردشگري، آب شرب ميليونها نفر را آلوده كرد. وي يادآور شد: پس از ماه مبارك رمضان تمام دكه هاي اين مسير جمع آوري شده و از فعاليت رستورانهاي غيرمجاز نيز جلوگيري به عمل خواهد آمد.

نگاه دوم
نوادگان بدمنظر سي و سه  پل
م- جلال زاده
سازمان مهندسي و عمران شهر تهران در يك اقدام خوب، اما ديرهنگام طي يك فراخوان عمومي از معماران و هنرمندان خوش ذوق خواسته است كه براي ساختن پل در بعضي تقاطع هاي مهم تهران، طرحهاي زيبا ارائه كنند و جايزه بگيرند.
اين اقدام پسنديده و مهم مي تواند در آينده تهران را از وجود چندين المان شهري باشكوه و چشم نواز كه در قامت پل درآمده، برخوردار كند و در كتابها و آلبومهاي تصويري تهران يا در نقشه هاي شهر كه براي مسافران و گردشگران آماده مي شود، تصاويري از چند جاذبه بصري پايتخت كشورمان به نام پل فلان و پل بهمان نمايان سازد.
مدتها در اين انديشه بودم كه چرا وقتي در معماري و بناي پديده هاي عمراني ايران، پل جايگاه ويژه اي داشته و دارد، در ميان اين همه پلي كه در تهران با هزينه هاي گراف ساخته مي شود، هيچ اثري از يك پل منحصر به فرد و زيبا با معماري و مصالح خاص ايران به چشم نمي خورد؟
چندين سال پيش با يكي از دوستانم كه مسئوليتش در شهرداري تهران بي ارتباط با بناي پل در تقاطع ها و چهارراه هاي تهران نبود، در اين باره صبحت كردم و به او گفتم، نه تنها در ايران باستان پل هاي زيبا و به يادماندني زيادي بر رودخانه ها ساخته اند كه جزء ماندگارترين يادبودهاي پيشينيان است، بلكه در ميان آثار معماري دوران صفويه، دو پديده معماري شگفت انگيز و به غايت چشم نواز وجود دارد كه اصفهان و زاينده رود را به مناظري بي بديل تبديل كرده است. در دنيا و در شهرهاي مهم نيز به بهانه پل، بناهايي سربلند و خاطره انگيز ساخته و مي سازند كه معرف آن شهرها و حتي كشورها مي شود.
در تهران دهها سازه بزرگ و پرهزينه با وسعت و مصالح زياد به نام پل ساخته اند كه جز بتن و آهن- اين دو مصالح خشن و نازيبا- هيچ نقطه ديدني ديگري ندارد و آنجا كه خواسته اند اين دو مصالح خسته كننده را از نگاهها دور نمايند، با يك سري نقاشي و طراحهاي نامربوط بر پايه هاي پل و شايد تعدادي بيلبورد تبليغاتي، آنها را آذين كرده اند.
بي گمان مي توان طراحي و نماي پل ها را به گونه اي شكل داد كه بومي تلقي شود و از مصالح ايراني در زيبا سازي نماي آنها استفاده نمود. بديهي است كه هر سازه اي در هر نقطه اي داراي معماري و محاسبه خاص است، اما همه سازندگان بناها مي دانند كه يك پديده عمراني، ابتدا و توسط معماران طراحي مي شود، سپس به دست مهندسان محاسب براي تعيين مصالح و قدرت تحمل و ايستايي آن براي كاربري خاص، سپرده مي شود. منتظر مي مانيم تا پل هاي آينده در تقاطع جناح و شيخ فضل الله، يا پل جواديه بر راه آهن را ببينيم و به طراحان آن آفرين بگوئيم.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |