گزارش پشت صحنه سريال روز رفتن
مردي كه خودش نبود
حسن پور شيرازي در نمايي از مجموعه روز رفتن
|
|
مريم درستاني - روز رفتن با نام قبلي روزي كه خواهيم مرد ابتدا به كارگرداني محمدرضا اعلامي كليد خورد اما بعد از گرفتن 25 تا 30درصد كار، اعلامي جاي خود را به جواد افشار داد.
اين سريال قرار بود به ماه رمضان امسال برسد و از شبكه 5 پخش شود كه البته اين گونه نشد. روز رفتن به تهيه كنندگي سيد امير سيدزاده احتمالا دومين سريالي خواهد بود كه بعد از نرگس، هرشبه بعد از ماه رمضان روي آنتن مي رود. در هر حال روز رفتن به نويسندگي سيدسعيد رحماني، روزهاي پاياني تصويربرداري اش را سپري مي كند.
جواد افشار در حالي كه به تازگي از ساخت سريال تاريخي جابرابن حيان فارغ شده بود، به دليل ايجاد بعضي اختلاف نظرها ميان عوامل توليد روزي كه خواهيم مرد ، عهده دار كارگرداني اين كار شد؛ سريالي كه شايد با رجوع به كارنامه نويسنده اش (سيدسعيد رحماني) مي توان حدس زد كه شباهت هايي با سريال گمگشته كه سال ها پيش هرشبه در شب هاي ماه مبارك رمضان پخش مي شد، داشته باشد. مايه جابه جايي آدم ها در روز رفتن هم وجود دارد؛ هر چند اين مجموعه به گفته سيدسعيد رحماني، هيچ شباهتي به گمگشته نخواهد داشت. روز رفتن حكايت رحيم، روحاني محله اي است كه يك روز بر حسب اتفاق با مرده اي روبه رو مي شود كه آن را شبيه به خود فرض مي كند و بعد پاي پليس به ميان مي آيد. حسن پورشيرازي نقش پليسي را ايفا مي كند كه درگير ماجراهايي مي شود. نقش كريم و رحيم را هم دانيال حكيمي بازي مي كند؛ بازيگري كه توانايي هايش را در تلويزيون و تئاتر براي ايفاي نقش هاي متفاوت نشان داده است. حكيمي اولين بار است كه در نقش يك روحاني ظاهر شده است و بايد ديد آيا توانسته مانند شخصيت جلال در سريال گمگشته كه نقش آن را آتيلا پسياني بازي مي كرد به آن تضاد دروني دو نقش برسد يا نه؟
روزي كه ما سر صحنه حاضر شديم قرار بود يكي از سكانس هاي مهم سريال تصويربرداري شود؛ سكانسي كه در آن، دانيال حكيمي از پوسته ظاهري خودش بيرون آمده و لاله با بازي فقيه سلطاني متوجه شده كه اين شخص، آن آدمي نيست كه سال ها دل در گرو او داشته است؛ سكانسي حساس و نفس گير با فضايي كه كمي در آن التهاب به چشم مي خورد.
خستگي در چهره اعضاي گروه كاملا مشهود است. گويي فشردگي كار در اين روزها و شب ها زياد بوده است.
تصويربرداري در خانه اي قديمي در محله پامنار انجام مي شود؛ خانه اي كه لوكيشن بسياري از فيلم ها و سريال ها بوده است.
كريم (دانيال حكيمي) با خودش درگير است و اين طرف و آن طرف حياط راه مي رود تا راهي براي پاسخ ندادن به لاله(فقيهه سلطاني) پيدا كند. فقيهه سلطاني در اتاق گريم است و حكيمي در حال قدم زدن. كمي بعد، لاله با لباسي مشكي رنگ و روسري مشكي بلندي كه به سر دارد، كنار حوض حياط ايستاده است. كريم مي آيد و هنوز سلام نكرده و چندقدمي از او دور نشده است كه لاله با او درباره زني صحبت مي كند كه جريان را به او گفته است.
ظاهرا اين سكانس آنقدر مهم است كه جواد رضويان هم به همراه علي صالحي- يكي از بازيگران- سر صحنه سريال حاضر شده بودند. رضويان و صالحي قبل از آمدن به اين لوكيشن- يك كوچه پايين تر- سري هم به لوكيشن سريال در حال پخش زيرزمين زده بودند و حالا دقيقاً وسط برداشت اين سكانس آمده بودند و با خنده مي گفتند كه ما لوكشين را اشتباه رفتيم و تازه موقع گريم متوجه شديم كه بايد سر اين لوكيشن بياييم و... .
قرار است برداشت تازه اي از اين صحنه گرفته شود. بايد حياط را دوباره آبپاشي كنند و قفس قناري را از لابه لاي درختان بر دارند تا برداشت نهايي صورت بگيرد. حالا لاله، افسرده و غمگين كنار حوض مي نشيند و دستانش را روبه روي صورتش مي گيرد و در غم تنهايي فرو مي رود. سلطاني درباره حضور در اين مجموعه و همين طور نقش لاله چنين مي گويد: طبعا نقطه نظرات و ديدگاه آقاي اعلامي با هر كارگردان ديگري متفاوت است و من كمتر مقابل دوربين او بازي داشتم، اما وقتي بيشتر به نقش نزديك شدم كه جواد افشار كارگرداني كار را بر عهده داشتند. از نظر او لاله نقش خاصي است؛ دختري كه به دليل شرايطي كه دارد، مجبور مي شود دزدي كند چون اين كار را در آن شرايط، بهتر از هر كار ديگري مي داند. او مي گويد: لاله عشقش را از دست مي دهد و با آن تغييري كه براي او ايجاد مي شود، از لحاظ دروني نيز در زندگي اش دچار تغييراتي مي شود كه در روند زندگي اش تاثير دارد . سلطاني خودش به اين نكته اشاره دارد كه البته اين تغيير به گونه اي شعاري از كار درنيامده است و اين باعث مي شود كه لاله، اخلاق گراتر باشد.
صداي يك موتور گازي، داخل گوشي صدابردار oise يا پارازيت ايجاد مي كند. همه در تلاشند كه صدا زود به پايان برسد تا بتوانند صحنه هاي بعدي را بگيرند چون براي صحنه هاي بعدي بازيگران زيادي به كار اضافه مي شوند؛ مثل رضا فيض نوروزي كه كاملا آرام آمد، سلام و احوالپرسي كرد و رفت تا براي گريم آماده شود.
بيوك ميرزايي، مريم بوباني و حسن شكوهي هم داخل اتاق گريم منتظرند تا بازي شان شروع شود. شكوهي نقش غلام را بازي مي كند و مريم بوباني نيز نقش ملوك خانم را؛ امروز آخرين روز بازي اوست. داخل اتاق گريم، زماني كه او روبه روي آينه قرار مي گيرد، با او صحبت مي كنم. مي گويد: ملوك خانم بسيار شيرين است؛ نقش مادربزرگي است كه دو نوه دارد و پسر و عروسش در تصادف مرده اند و او از نوه هايش نگهداري مي كند . به اينجا كه مي رسد، به حسن شكوهي كه آن طرف مقابل آينه نشسته، اشاره مي كند و مي گويد: ملوك خانم با غلام، دائما در حال مشاجره است و مدام به او گير مي دهد . بوباني ادامه مي دهد: سيستم اين خانه به اين شكل است كه آدم هايش خيلي با هم صميمي هستند و اتفاقاتي كه مي افتد، گاهي آنها را از هم دور مي كند و گاهي نزديك . از نظر او ملوك خانم يك جورايي قمرخانم است؛ البته با آن كاراكتر، تفاوت هاي زيادي دارد.
مجالي پيش مي آيد تا با جواد افشار صحبت كنم.او با بازبيني صحنه هاي گرفته شده توسط گروه قبلي، قرار است يك سري تغييرات نيز در صحنه هاي گرفته شده صورت دهد. الان دقيقا 70درصد كار گرفته شده تا زمان مونتاژ نهايي كه گروه جديد تصميم بگيرند كه قرار است چه صحنه هايي مجدداً اضافه شده يا تغيير كند. او مي گويد: در همان ابتداي كار جلسه اي با تصويربردار، صدابردار، تهيه كننده و... گذاشته و درباره كار صحبت كرديم و من با سرعت زياد، كار را شروع كردم. راش ها را ديدم و با تعامل و مشاركتي كه با گروه پيدا كرديم، سعي كرديم سرعت توليد كار را بالا ببريم و تقريبا روزي 17 18 دقيقه توليد مفيد داشتيم .
افشار درباره اين زمان توليد و ضبط درطي روز گفت: ملاك اين نيست كه هر كاري اگر روزي 12دقيقه گرفته شود، حتماً از كيفيت درجه ۱ و ممتازي برخوردار باشد.
به نظر من بخش اعظم طولاني شدن زمان فيلمبرداري، ناشي از بي برنامگي است. اين نيست كه بگويند اگر سريالي در روز 15دقيقه توليد داشته، پس كيفيت ندارد و در آن نه دكوپاژ و نه ميزانسن، رعايت نمي شود؛ اصلاً اين طور نيست. ما همه اين چيزها را هم رعايت كرديم. حتي شده 10 15 بار تمرين داشتيم ولي با يك برداشت و دو برداشت، بدون فوت وقت، گرفتيم . افشار در پاسخ به اين سؤال كه روز رفتن قرار است تعامل جوانان با پليس و همين طور مردم را نشان دهد، گفت: قرار هم هست كه ما در اين سريال، به ريشه هاي جرم بپردازيم .دست آخر به سراغ امير سيدزاده- تهيه كننده مجموعه- مي روم. او از قطعي شدن پخش شبانه روز رفتن خبر داد و گفت: اين مجموعه براي ارتباط بهتر و عميق تر با مخاطب پس از ماه مبارك رمضان، هر شب روي آنتن خواهد رفت .
او همچنين از حضور عليرضا افتخاري به عنوان خواننده تيتراژ سريال خبر داد و گفت: افتخاري قرار است براي تيتراژ پاياني مجموعه، ترانه اي را اجرا كند .
|