پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
نتايج نهايي تكميل ظرفيت دانشگاه ها دي ماه اعلام مي شود
مهلت تكميل ظرفيت كنكور امروز پايان مي يابد
معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان جزئيات تكميل ظرفيت دانشگاهها، گفت:  داوطلبان آزمون كارداني به كارشناسي ناپيوسته مي توانند از 29 مهر تا 5 آذرماه نسبت به انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت دانشگاه ها اقدام كنند.
به گزارش ايسنا، دكتر محمدحسين پوركاظمي گفت: داوطلبان كنكور نيز تا 27 مهرماه مهلت دارند تا نسبت به انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور اقدام كنند. وي با بيان اينكه انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت تنها به صورت اينترنتي صورت مي گيرد گفت: متقاضيان مي توانند با مراجعه به سايت سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org نسبت به انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت اقدام كنند.
دكتر پور كاظمي در ادامه با بيان اينكه متقاضيان انتخاب رشته در مرحله تكميل ظرفيت دوره كارداني به كارشناسي تا 20 كد رشته محل و داوطلبان كنكور تا 50 كد رشته محل را مي توانند انتخاب كنند، تصريح كرد: در صورت قبولي در مرحله تكميل ظرفيت، قبولي پذيرفته شدگان دوره هاي روزانه، غيرانتفاعي و نوبت دوم كنكور و يا آزمون كارداني به كارشناسي لغو خواهد شد، همچنين اگر داوطلبي در دوره هاي روزانه مرحله تكميل ظرفيت پذيرفته شود در صورت انصراف حق شركت در كنكور سال 86 را نخواهد داشت.
معاون سازمان سنجش در خاتمه با بيان اينكه شروع كلاسهاي پذيرفته شدگان مرحله تكميل ظرفيت از نيمسال دوم سال تحصيلي
۸۶-85 خواهد بود، گفت: نتايج نهايي پذيرفته شدگان مرحله تكميل ظرفيت دي ماه اعلام مي شود.

اخبار SMS همشهري به زبان فارسي
هم ارسال مي شود
امكان ارسال خبر از طريق SMS همشهري با حروف فارسي نيز فراهم مي گردد.
اين سرويس كه از اوايل آبان قابل ارائه است به مشتركاني اختصاص مي يابد كه گوشي تلفن همراه آنها توان دريافت حروف فارسي را داشته باشند.
با توجه به اين كه ارسال پيام هاي طولاني با حروف فارسي امكان پذير نيست، اخباري كه حجم بالاتري دارند همچنان با حروف لاتين ارسال مي شوند.
مشتركان دريافت خبر چنانچه از گوشي هاي داراي حروف فارسي استفاده مي كنند، مي توانند با ارسال كلمه فارسي به شماره 1000251 درخواست خود را اعلام كنند. بديهي است، مشتركاني كه چنين درخواستي نداشته باشند مانند گذشته خبرها را با حروف لاتين دريافت مي كنند.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
ايران مانع قانوني كردن كشت خشخاش در افغانستان شد
كاهش۲۹درصدي كشت خشخاش در مثلث طلايي
دفتر مبارزه با جرايم و مواد مخدر سازمان ملل در وين اعلام كرد كه كشت خشخاش در منطقه بين لائوس، ميانمار و تايلند در سال جاري 29 درصد كاهش داشته است. بنابراين گزارش توليد اين ماده در اين منطقه كه به مثلث طلايي مشهور است از سال 1998????تاكنون 29?? درصد كاهش داشته است.
سازمان ملل از طريق دفتر مبارزه با مواد و جرايم خود در اين منطقه برنامه كشت جايگزين خشخاش را پيگيري مي كند. بر اساس اين گزارش اين منطقه كه در سال ??ميلادي ?? درصد از توليد ترياك جهان را در انحصار خود داشت، در حال حاضر فقط ? در صد از اين ماده را توليد مي كند. در اين گزارش بر تامين حقوق كشاورزان مشاركت كننده در اين طرح تاكيد شده است.

گروه اجتماعي- رايزني هاي جمهوري اسلامي ايران منجر به تعطيلي شوراي فعالان قانوني كردن كشت خشخاش در افغانستان شد.
دكتر مالكي، دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب گفت: با فعاليت موسسه فرانسوي سنلس براي قانوني كردن كشت خشخاش در افغانستان و تاثير آن بر افزايش توليد مواد مخدر در اين كشور، ما از ابتدا به شدت مخالف بوديم و رايزني هاي گسترده اي با مقامات افغاني داشتيم كه خوشبختانه دولت افغانستان نيز اخيراً فعاليت اين موسسه را تعطيل كرد.
مالكي در اين جلسه به مشاوران جوان رئيس جمهور گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت جديد فعاليت هاي مهمي نيز در عرصه داخلي انجام داده است كه مهمترين آنها تصويب سياست هاي كلي نظام در مبارزه با مواد مخدر توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام است.
وي تصويب سند راهبردهاي ملي و تصويب سند فرابخشي توسعه بر اساس برنامه چهارم را از ديگر فعاليت هاي كلان ستاد براي مبارزه همه جانبه با مواد مخدر برشمرد و افزود: كار بزرگ ديگري كه در پيش داريم اصلاح قانون مبارزه با موادر مخدر است. مالكي مشاركت عمومي در مبارزه با مواد مخدر را از مهمترين حركت هاي پيش روي ستاد مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: براي اين كار اداره كل ويژه اي در ستاد ايجاد شده و اقدامات مناسبي صورت گرفته است.
وي خطاب به مشاوران جوان رئيس جمهور افزود: از شما انتظار داريم در بخش مشاركت هاي مردمي و جوانان به ويژه در اطلاع رساني عمومي درخصوص مواد شيميايي كه خطر بزرگي براي جوانان كشور به شمار مي رود به ما كمك كنيد.
دكتر اسماعيل رهدار،  مديركل امور فرهنگي و پيشگيري ستاد نيز در اين جلسه گفت: طبق هماهنگي هاي صورت گرفته طرح اطلاع رساني دستگاه ها در زمينه پيشگيري از اعتياد با همكاري مشاوران جوان رياست جمهوري در دست تهيه است كه به زودي به مرحله اجرا خواهد رسيد.

۱۸۰۰ بيمار رواني سرگردان در خيابان ها جمع آوري شده اند
برچسب زدن به بيماران رواني
گروه اجتماعي مينا شهني: تاكنون 1800 نفر از بيماران رواني خيابان هاي كشور جمع آوري شده اند.
فريد براتي سده، رئيس ستاد ساماندهي درمان و توانبخشي بيماران رواني سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر گفت: بيماران رواني جمع آوري شده از خيابان هاي شهرها هم اكنون در مراكز تحت پوشش بهزيستي نگهداري مي شوند. وي با بيان اينكه هفته آخر مهر ماه هر سال به عنوان هفته سلامت و بهداشت روان نامگذاري شده است، گفت: امسال دستگاه هاي ذيربط اين هفته را آنچنان كه مورد نياز جامعه است مورد توجه قرار نداده اند. براتي با اشاره به شعار آگاهي بخشي كاهش مخاطرات؛ بيماري رواني و خودكشي كه از سوي فدراسيون جهاني سلامت روان براي امروز در نظر گرفته شده است، افزود: بر چسب زدن به بيماران رواني مهم ترين مشكلي است كه اين افراد در برقراري ارتباط با جامعه دارند. به اعتقاد رئيس ستاد ساماندهي درمان و توانبخشي بيماران رواني، تاكيد شعار سال جاري فدراسيون جهاني سلامت، اطلاع رساني صحيح به افراد جامعه پيرامون بيماران رواني است.وي گفت: گزارش امسال اطلس سلامت روان بيشتر به برچسب زدن به بيماران رواني از سوي اطرافيان و افراد جامعه مي پردازد و بويژه بر رويكرد رسانه ها در اين زمينه تاكيد مي كند.
براتي معتقد است چنانچه به مردم آموزش و آگاهي كافي در زمينه چگونگي برخورد با بيماران رواني ارائه شود، بخش قابل توجهي از مشكلات بيماران بويژه در محيط خانواده برطرف خواهد شد.گفتني است كه 45 هزار و 500 بيمار رواني شناسايي شده در كشور وجود دارند كه پيش بيني مي شود تعداد اين بيماران تا پايان برنامه چهارم توسعه بالغ بر 80 هزار بيمار رواني در كشور باشد.سازمان بهزيستي تاكنون توانسته است به 21 هزار نفر از اين بيماران خدمات ارائه دهند و تقريبا نيمي از بيماران رواني شناسايي شده كشور از هيچ حمايت اجتماعي برخوردار نيستند

بررسي موضوع پسماند هاي بيمارستاني
در دادستاني كل كشور
گروه اجتماعي - جلسه بررسي موضوع پسماند هاي بيمارستاني در دادستاني كل كشور برگزار شد و در اين جلسه پيشنهاد شد هماهنگي هاي بيشتر در سطح وزراي مربوط و مسئولان شهرداري انجام شود.
اين جلسه با حضور شماري از مسئولان ذيربط و به رياست مشاور اجتماعي دادستان كل كشور برگزار و گزارشي از روند عملكرد هر يك از سازمانهاي مرتبط با موضوع پسماند هاي بيمارستاني ارائه شد.
دكتر سعيد صفاتيان مشاور اجتماعي دادستان كل كشور ضمن تأكيد بر اهميت موضوع مديريت و ساماندهي زباله هاي بيمارستاني، ضرورت توجه بيشتر مسئولان ذيربط و اتخاذ تدابير كارشناسي شده و ايجاد هماهنگي و همكاري بين ارگانهاي مسئول را خواستار شد.وي با اشاره به ضرورت تأمين اعتبارات مالي و تخصيص بودجه كافي به منظور ساماندهي پسماند گفت: تنها 2 ميليارد تومان از بودجه سال جاري تخصيص داده شده است كه اين روند قطعاً ساماندهي و مديريت پسماند ها را دچار كندي و نابساماني خواهد كرد؛ به طور مثال دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از 17 بيمارستان تحت پوشش تنها 5 بيمارستان را مي تواند تحت پوشش مديريت پسماند خود قرار دهد.نماينده سازمان حفاظت محيط زيست نيز توضيحاتي در خصوص نقايص و فوايد 2 سيستم ضد عفوني كننده زباله سوز مركزي و اتوكلاو ارائه داد.
گفتني است نظر به وجود اختلاف نظر كارشناسي بين وزارت بهداشت و شهرداري تهران و سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص بكارگيري يكي از روشهاي فوق الذكر، مقرر گرديد با توجه به حساسيت موضوع خصوصاً در گستره تهران، طي يك ماه آتي جلساتي با محوريت سازمان حفاظت محيط زيست بين 3 دستگاه مزبور برگزار گرديده و جهت اتخاذ وحدت رويه در خصوص بكارگيري سيستم بهينه مديريت پسماند تصميم گيري شود و گزارشي دال بر نتايج عملياتي حاصله به دادستاني كل ارسال گردد.نماينده وزارت بهداشت در اين باره اعلام داشت: وزارت بهداشت هر سال 2 بار بيمارستانهاي كشور را مورد ارزشيابي قرار مي دهد، يكي از نقاط مؤثر در ارزشيابي چگونگي مديريت زباله هاي بيمارستاني است.

بودجه بيماران خاص به وزارت رفاه بازمي گردد
فارس: سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي درباره وضعيت بودجه بيماران خاص گفت: بودجه بيماران خاص را دوباره از وزارت بهداشت به وزارت رفاه بازمي گردانيم.
علي يوسف پور افزود: بودجه بيماران خاص طبق قانون بودجه مصوب مجلس در سال 85 در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است و بايد طبق قانون عمل شود. وي گفت: اگر در نيمه اول سال جاري طبق توافقنامه اي اين بودجه دوباره به وزارت بهداشت بازگشت در نيمه دوم امسال بايد طبق قانون در اختيار وزارت رفاه قرار گيرد تا ساز و كارهاي لازم براي صرف اين بودجه در مسير درست آن پيش بيني شود. امسال براي اولين بار اين بودجه 23 ميليارد توماني با تصويب مجلس به وزارت رفاه سپرده شد و با توافق دو طرفه در ارديبهشت ماه امسال بين وزارت رفاه و وزارت بهداشت، در 6 ماه اول براي جلوگيري از اختلال در خدمت رساني به اين بيماران اين بودجه در اختيار وزارت بهداشت قرار داده شد. هم اكنون حدود 18 هزار بيمار تالاسمي، 8 هزار هموفيلي، 8 هزار بيمار مبتلا به ام اس و بيش از 10 هزار نفر بيمار دياليزي در كشور وجود دارند.

عفونت هاي مكرر لوزه، شايع ترين
علت كاهش شنوايي در كودكان است
003933.jpg
گروه اجتماعي مريم غفاري: اگر موارد بروز عفونت در لوزه سوم به بيش از 6 نوبت در سال برسد و وخامت و تب ناشي از آن نيز به حدي باشد كه كودك را در هر نوبت دست كم دو روز و حتي بيشتر، از رفتن به مدرسه باز دارد، در اين صورت بايد عمل برداشتن لوزه ها انجام شود.
هر ساله در فصول سرد بيماريهاي عفوني دستگاه تنفسي فوقاني شيوع پيدا مي كند كه عفونت لوزه ها يكي از آنهاست .براساس اين گزارش، در بيش از 80 درصد اطفال در صورت مصرف كافي آنتي هيستامين و ديگر داروهاي ضدحساسيت شاهد كوچك شدن لوزه ها، باز شدن راه تنفس و از بين رفتن نياز به جراحي خواهند بود.
در واقع در ذهن اكثر پدر و مادرها اين تصور غلط شكل گرفته كه بروز نشانه هايي چون گلودرد و آبريزش بيني و سرفه، بيانگر ابتلاي كودك به عارضه سرماخوردگي است در حاليكه اين علايم مشخصه هاي آلرژي هستند و در صورتي سرماخورده هستند كه تب و لرز داشته و از عهده انجام فعاليت هاي اجتماعي برنيايد.
اين گزارش حاكي است، شايع ترين بروز عفونت حاد حلق و لوزه، در۶ سالگي است كه از سن 12 10 سالگي به بعد خود به خود لوزه سوم تحليل مي رود. در خصوص لوزه هاي جراحي شده نيز، از هر 100 هزار لوزه جراحي شده تنها يكي خونريزي مي كند و تصوير رايج مبني بر تغيير صدا و نحوه سخن گفتن كودك نيز به لحاظ علمي صحت ندارد و صرفا در روزهاي نخست پس از عمل به واسطه درد مقطعي، كودك قادر به اداي صحيح كلمات نيست.
براساس اين گزارش، مهم ترين علايم بزرگي لوزه سوم عبارتند از: انسداد بيني و اختلال در تنفس، سينوزيت هاي مكرر، تكلم تودماغي و مشكلات و ناراحتي هاي گوش از جمله اوتيت كه اگر به موقع درمان نشوند باعث سينوزيت مزمن، عفونت گوش و بدفرم شدن صورت و نامنظمي رشد دندانها مي شود.
براساس اين گزارش، عفونت مكرر لوزه ها ممكن است منجر به روماتيسم حاد مفصلي، نارسايي كليه ها و روماتيسم قلب شود.
دلايل ديگري كه انجام عمل جراحي لوزه را الزامي مي كند شامل بزرگ بودن بيش از حد لوزه ها كه راه هوايي و غذايي را مسدود مي كند كه اين حالت منجر به بزرگ شدن قلب مي شود چرا كه تعداد تنفس ها بالا مي رود و ميزان اكسيژن ارسالي به خون كاهش مي يابد در نتيجه قلب به واسطه نياز به فعاليت بيشتر، بزرگتر مي شود.
همچنين عارضه ديگر مشكل ساز براي لوزه ها، عفونت آبسه است كه معمولا در افراد بالغ و مسن ترها شايع تر مي باشد در اين وضعيت حين عمل شكافتن آبسه، لوزه ها نيز برداشته مي شوند. وجود ميكروب ديفتري درون لوزه ها يكي ديگر از دلايل برداشتن لوزه هاست.

با مردم
پاداش را نگرفته ام
بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي تهران از مورخ 1/3/85 مي باشم. با گذشت 6ماه هنوز پاداش آخر خدمت، حقوق 6 ماهه و ذخيره مرخصي ام را دريافت نكرده ام.
آقاي قدرتي- تهران
اين پل نصب نشد
عليرغم تقاضاي مكرر ساكنان محل هنوز براي نصب پل عابرپياده در بزرگراه حكيم و ورودي كوي نصر(گيشا) اقدام نشده است.
خانم پناهنده- تهران
مصوبه را اجرا كنيد
طبق مصوبه دولت قرار بود پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال 1378 از 10روز به 15 روز افزايش و مابه التفاوت آن پرداخت شود، اما در اين مورد اقدام نشد.
آقاي سيمانچي- تهران
تقاضاي ديدار با وزير
از كاركنان بازنشسته شركت نفت مي باشم. 38 سال سابقه كار و تشويق نامه هم دارم. از يك سال پيش تقاضاي ملاقات با وزير محترم نفت را دارم اما هنوز چنين فرصتي برايم فراهم نشده است.
اسماعيل محمدي- تهران
در انتظار شير رايگان
عليرغم برنامه اعلام شده هنوز در مدارس منطقه 12 تهران، شير رايگان توزيع نشده است.
آقاي قاسمي- تهران
ريزش مداوم آب!
از پل زيرگذر حد فاصل ايستگاه مترو و بزرگراه شيخ فضل الله نوري دائم آب مي چكد و عابران را به زحمت مي اندازد. اين مشكل بايد به طريقي حل شود.
آقاي عباسيان- تهران
دريغ از پاسخ دانشگاه
طبق مقررات، تقاضاي انتقالي دختر دانشجويم از دانشگاه ميبد به دانشگاه ساوه را داشتم كه در همشهري 8 مهر ماه 85 چاپ شد، اما هيچ پاسخي از مبادي ذي ربط دريافت نكرده ام!
آقاي كريمي- تهران
مشكل از زيرساخت است
بيشترين خرابي آسفالت بزرگراه تهران- ساوه مربوط به لاين سوم بزرگراه مي باشد كه ناشي از سست بودن زيرساخت بزرگراه است.
علي اصغر تفضلي- تهران

پاسخ مسئولان
مشكل شبكه روشنايي برطرف شد
ضمن تشكر از درج مشكلات شهروندان و در پاسخ به مطلب درج شده مورخ 19/7/85 (ستون با مردم) درخصوص روشنايي معابر بلوار فرحزادي- كوچه احسان شرقي در آن روزنامه وزين باستحضار مي رساند: مشكل شبكه روشنايي آدرس مذكور در تاريخ 25/7/85 مرتفع شده و در حال حاضر هيچ گونه نقصي در شبكه وجود ندارد .
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران
شهرك سهرابيه در محدوده خدماتي شهرداري كرج نمي باشد
ضمن تشكر از درج مشكلات شهروندان، در خصوص مطلب مندرج در صفحه 6 به تاريخ 18 مهر ماه 1385 تحت عنوان ( به اين شهرك هم توجه شود) به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند كه شهرك سهرابيه در محدوده خدماتي شهرداري كرج و همچنين شهرداري منطقه 4 (مهرشهر) نمي باشد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 4 كرج

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |