پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
ناسا به دنبال آب در مريخ
003924.jpg
گروه علمي فرهنگي- سازمان فضايي ناسا با استفاده از سفينه مدارگرد شناسايي مريخ خود كه به تازگي به مدار سياره مريخ وارد شده، در حال جستجو براي يافتن منابع آب احتمالي جهت استفاده فضانورداني است كه در آينده بر سطح اين سياره فرود خواهند آمد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، دوربين هاي اين سفينه، قوي ترين تجهيزاتي هستند كه تاكنون از سطح مريخ تصويربرداري كرده اند و ناسا تلاش مي كند با استفاده از اين تصاوير، چرخه هاي آب و هوايي و همچنين منابع آب احتمالي اين سياره را شناسايي كند. ريچارد زورك مدير برنامه سفينه مدارگرد شناسايي مريخ، در سازمان ناسا اعلام كرد به كمك تجهيزات اين سفينه مي توان با كيفيتي بهتر از آنچه مسافران هواپيماهاي مسافربري مي توانند زمين را تماشا كنند، به بررسي سطح مريخ پرداخت.
سفينه ياد شده در ماه اوت سال 2005 به سوي مريخ پرتاب شد و ماه گذشته در مدار مناسب حول مريخ قرار گرفت. هدف اصلي اين سفينه شناسايي مواد معدني موجود در سطح مريخ، بررسي جو و جستجو براي يافتن ذخاير آب و يا يخي است كه بتوان از آنها جهت استفاده فضانوردان، براي توليد اكسيژن، توليد سوخت سفينه و همچنين توليد بتن در سفر آتي انسان به مريخ، استفاده كرد. از ميان چهار سفينه بدون سرنشيني كه هم اكنون در مدار مريخ گردش مي كنند، سفينه مداردگرد شناسايي مريخ داراي پيشرفته ترين تجهيزات است كه در طول دو سال ماموريت خود اطلاعاتي ده برابر مجموع اطلاعاتي كه تاكنون توسط تمامي كاوشگرهاي مريخ جمع آوري شده، به زمين مخابره خواهد كرد. اين سفينه همچنين با كمك دوربين هاي خود قرار است مكان مناسبي را براي فرود سفينه بدون سرنشين موسوم به ققنوس مريخ نشين در سال ???? و همچنين روبات كاوشگر مريخ پيماي موسوم به آزمايشگاه علمي مريخ كه در سال ???? روي سطح مريخ فرود خواهد آمد، تعيين كند.
تصاويري كه تاكنون توسط اين سفينه و سفينه هاي ديگر به زمين مخابره شده به وضوح ناهمواري هايي را كه در گذشته در اثر جريان آب روي مريخ بوجود آمده، نشان داده است و نشانه هايي از وجود يخ در نقاط قطبي اين سياره همچنان به چشم مي خورد. ناسا در برنامه هاي بلندمدت خود اعزام مجدد انسان به كره ماه و سپس اعزام انسان به سطح سياره مريخ را پيگيري مي كند و سفينه مدارگرد شناسايي مريخ نيز در همين راستا در حال جمع آوري اطلاعات از سطح مريخ است.

كاربرد نانوتكنولوژي در تنيس
003921.jpg
تنيس از جمله ورزش هايي است كه در ساخت تجهيزات آن از تكنولوژي نانو بهره گرفته شده است. توپ هاي پيشرفته مبتني بر دانش نانو با قابليت پرش طولاني در سال 2002 راه خود را به بازار باز كرد. هسته اين توپ ها از يك لايه اضافي تشكيل شده كه شامل پوششي مركب از صفحات سفالين با ضخامت نانو و لاستيك است. اين لايه مسير جريان هوا را از ميان توپ به آهستگي عبور مي دهد و باعث مي شود تا توپ مدت زمان بيشتري پر از باد باقي بماند.
بنا بر گزارش پايگاه اطلاع رساني sceta ، شركت ويلسون در ورزش تنيس جاي پاي خود را باز كرد و با عرضه راكت هاي Code گوي سبقت را از رقباي خود ربود. اين راكت ها كه از كريستال هاي دي اكسيد سيليكون با سايز نانو ساخته شده در قالبي شكل مي گيرد تا فضاهاي خالي كوچكي كه راكت را تضعيف مي سازد، پر كند. بدين ترتيب قالب هاي محكم تري براي راكت ها تشكيل مي شود كه بدون افزودن بر وزن راكت ها، توان آن را افزايش مي دهد.
راجر فدرر، يكي از طرفداران استفاده از اين راكت ها به شمار مي رود و با استفاده از اين راكت ها از سال 2004 تاكنون عنوان قهرماني چندين تورنمنت از جمله ويمبلدون را از آن خود كرده است. در همين حال شركت سازنده بابولات با افزودن لوله هاي نانوي كربن به اين راكت ها در سال 2003، محصولاتي با سختي 10 برابر بيشتر به بازار عرضه كرد. اين راكت ها در آمريكا 199 دلار به فروش مي رسد.

مشكل باتري  لپ تاپ هاي سوني
برطرف نشد
003918.jpg
ايرنا: شركت سوني نيز ناگزير شد باتري هاي به كاررفته در لپ تاپ هاي خود را براي تعويض فراخوان كند.
در چند ماه گذشته، چندين شركت بزرگ سازنده رايانه هاي لپ تاپ از جمله دل ، اپل ، توشيبا و فوجيتسو كه همگي در رايانه هاي خود از باتري هاي يون ليتيومي ساخت شركت سوني استفاده مي كنند، مجبور به فراخوان نزديك به ??ميليون باتري معيوب اين رايانه ها شدند و اكنون خود شركت سوني نيز كه در لپ تاپ هاي وايو Vaio خود از همين باتري ها استفاده كرده، ناگزير شده است باتري هاي ??هزار لپ تاپ فروخته شده خود را جهت تعويض فراخوان كند.
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد اختلالات جزئي در روند ساخت باتري هاي يون ليتيومي اين شركت، ممكن است سبب شود ضايعات ريز فلز درون محفظه باتري با ساير اجزاي آن تماس پيدا كند و سبب اتصالي، افزايش دماي باتري و در موارد نادر، آتش سوزي در آن شود.
شركت سوني روز سه شنبه اعلام كرد با توجه به هزينه سنگين تعويض ميليون ها باتري فروخته شده، ممكن است اين شركت ناگزير شود پيش بيني درآمد سالانه خود براي سال مالي جاري را تغيير دهد.
سوني در ماه ژوئيه پيش بيني كرده بود درآمد اين شركت تا پايان ماه مارس آينده به ?/?ميليارد دلار خواهد رسيد. اين شركت كه در ماه نوامبر، نسل جديد دستگاه بازي هاي رايانه اي خود را با نام پلي استيشن? به بازار خواهد داد، چندي پيش براي رقابت بهتر با دستگاه هاي مشابه شركت هاي نينتندو و مايكروسافت مجبور شده بود قيمت پلي استيشن? را از رقم تعيين شده ????دلار براي هر دستگاه، به قيمت ???دلار كاهش دهد كه اين امر نيز در كاهش درآمد سوني در سال مالي جاري نقش خواهد داشت.

ويكي پديا براي همه
003930.jpg
گروه علمي فرهنگي - سايت ويكي پديا Wiki pediaبه  عنوان يك دايره المعارف زنده شناخته شده است و هركاربر اينترنت مي تواند به عنوان يك محتوا ساز آخرين اطلاعات خود را درباره هر موضوعي در اين سايت وارد كند.
ويكي پديا ، دانشنامه آزادي است كه همگان مي توانند به نوشتن و ويرايش نوشتارها در آن بپردازند. در واقع  اين دايره المعارف، جولانگاهي براي محتواسازان در شبكه جهاني اينترنت است.
هركسي مي تواند صفحات ويكي پديا را ويرايش كند، حتي شما ! كافي است پيوند ويرايش Edit را در بالا يا پايين صفحه اي كه فكر مي كنيد لازم است بهتر و اصلاح شود، انتخاب كنيد.
براي ويرايش اين دايره المعارف عظيم، صلاحيت خاصي لازم نيست فقط كافي است كه با عضويت در اين سايت يك شناسه كاربري و رمز عبور داشته باشيد. شما مي توانيد به راحتي به
ويكي پديا بپيونديد و به  ايجاد محتواي فارسي و مفيد در بزرگترين دانشنامه زنده و الكترونيكي جهان بپردازيد.
اين نوشتارها و ويرايش ها بايد بر پايه آئين نامه ويكي پديا باشد، به طوري كه مطالب، بي طرفانه و بدون پايمال كردن حق نشر ديگران نوشته شود. مديريت و بررسي مطالب ارسالي شما، توسط گروهي از گردانندگان سايت صورت مي گيرد كه به
هم زبانان خود كمك مي كنند تا در امر گردآوري دايره المعارف جهاني سهمي داشته باشند.
ويكي پديا، ايجاد محتوا و ويرايش آنها در اين سايت را به ماسه بازي تشبيه كرده و مي گويد: شما هم سري به گودال ماسه بازي بزنيد.
جايي كه مي توانيد هر چقدر دلتان مي خواهد تمرين ويرايش كنيد. ويكي پديا از كاربران مي خواهد در ويرايش صفحه ها جسور باشند و سياست هاي اين سايت  مانند رعايت استانداردهاي يك مقاله، ديدگاه بي طرفانه، اثبات پذيري مطالب و رعايت حق تكثير را در نظر بگيرند. در حالي كه سايت ويكي پديا ???زبان دنيا را پشتيباني مي كند ، بيشترين مقاله هاي اين سايت به زبان انگليسي با تعداد يك ميليون و ???هزار است و پس از آن زبان هاي آلماني، فرانسوي، لهستاني و ژاپني قرار دارد.
مقاله هاي فارسي زبان نيز با تعداد حدود ??هزار در رتبه سي و هفتم قرار دارد در حالي كه مقاله هاي عربي با تعداد حدود ??هزار در رتبه سي و پنجم و تركي در رتبه بيست و ششم قرار دارد. بسياري از كارشناسان بر اين عقيده اند كه كار با ويكي پديا به ترويج و توسعه زبان فارسي و فرهنگ ايراني كمك مي كند.
به گفته اين كارشناسان و صاحبنظران، بهتر است كاربران ايراني  با استفاده از چنين ابزار آماده اي در شبكه اينترنت به جاي اينكه فقط نقش استفاده كننده را بازي كنند، توليدكننده محتوا نيز باشند. دايره المعارف زنده ويكي پديا از طرف بنياد غيرانتفاعي ويكي مديا پشتيباني مي شود و يكي از ??وب گاه برتر جهان از لحاظ تعداد بازديدكنندگان به شمار مي آيد. در زمان حاضر بيش از چهار ميليون مقاله در اين سايت وجود دارد و بيش از سه ميليون كاربر در روز به آن مراجعه مي كنند.

بازار 2600 ميليارد دلاري نانوتكنولوژي در سال 2015
003927.jpg
مهر:بر اساس پيش بيني موسسه Lux Research بازار محصولات نانو در سال 2015 بالغ بر 2600 ميليارد دلار خواهد بود كه اين محصولات نيازمند نانومواد، مترولوژي و فناوري  هاي توليد است.
وعده  هاي فناوري نانو در كنترل مواد در ابعاد نانومتر كه منجر به ايجاد ويژگي هاي جديد در محصولات مي شود، سرمايه  گذاران بخش خصوصي، دولتي و سرمايه  گذاران خطرپذير را برانگيخته است تا به سرمايه  گذاري 10ميليارد دلاري در فناوري نانو در سال۲۰۰۵ اقدام كنند به طوري كه اين سطح سرمايه  گذاري در سال 2006 نيز ادامه دارد.
در زمينه تجاري سازي محصولات نانو، الكترونيك در صدر قرار دارد. نيمه  هادي  ها با ابعاد كمتر از 90نانومتر، فرم هاي جديد حافظه هاي نيمه هادي، ذخيره داده به وسيله نانو الكترومكانيك، نمايشگرهاي ارگانيك، نانولوله هاي كربني(CT) و نمايشگرهاي نشر ميداني(FED) ابزارهاي مختلفي از نسل آينده محصولات الكترونيكي هستند. بازار محصولات نانوالكترونيك در سال 2005 تقريبا 6 ميليارد دلار بود و پيش  بيني مي شود در سال۲۰۱۰ بالغ بر 250 ميليارد دلار شود.مولكول هاي طراحي كننده كه شامل ذرات مقاوم نوري براي ليتوگرافي و رزين هاي بسته بندي هستند، در حال حاضر بزرگترين بخش بازار نانو مواد را كه بيش از 50?درصد بازار را در بر مي گيرد، تشكيل مي  دهد. دومين بخش بزرگ، شامل نانوپوشش ها است. سومين بخش بزرگ بازار نانو مواد و نانو لوله هاي كربني هستند. بر اساس گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، نانو لوله  هاي كربني نقش مهمي در صنعت الكترونيك در آينده ايفا خواهند كرد، در عين اينكه در صنايع خودرو و هوافضا نيز كاربرد خواهند داشت.

محبوب ترين سرويس پيام فوري
ايسنا: سرويس پيام فوري ياهو از ديد كاربران اينترنتي آمريكا بهترين سرويس IM در دنياي اينترنت است. ياهو مسنجر توانست براي دومين سال متوالي عنوان بهترين سرويس پيام فوري اينترنت را در آمريكا به خود اختصاص دهد.
بر اساس اعلام كاربران اينترنتي آمريكا، سطح ايمني، عملكرد و اطمينان ياهو مسنجر بسيار بالاتر از ديگر سرويس هاي پيام فوري است، بعد از ياهو، سرويس ها ي MS مسنجر و ويندوز مسنجر مايكروسافت در رده هاي بعدي قرار گرفتند.
همچنين در ميان موتورهاي جست وجوگر،  Dogpile در ميان تعجب، بهترين امتياز ممكن را به دست  آورد و بالاترين ميزان رضايت كاربران را از لحاظ سهولت استفاده، نتايج و عملكرد داشت.
پس از آن وب سايت ASK.COM و گوگل در رتبه هاي دوم و سوم قرار گرفتند و موتورهاي جست وجوگر ياهو و AOL نيز در مكان هاي بعدي ايستادند.

آموزش عالي
كنكور 86 براساس مصوبات سازمان سنجش
برگزار مي شود
مهر: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: كنكور سال 86 به طور قطع در چارچوب برنامه ها و مصوبات سازمان سنجش و كميته برنامه ريزي كنكور در وزارت علوم برگزار مي شود و مصوبات و تغييرات در دست بررسي مجلس شوراي اسلامي  براي سال هاي آتي قابل اجراست.
عبدالرسول پورعباس در خصوص تغييرات اجرايي در كنكور 86 گفت: تأثير قطعي ضرايب دروس اختصاصي سال سوم دبيرستان در قبولي كنكور حتمي  است و مسلما قبل از ثبت نام تعداد ضرايب و دروس مشخص مي  شود و به اطلاع داوطلبان مي رسد.
رئيس سازمان سنجش اضافه كرد: دروس تخصصي سال سوم دبيرستان كه آزمون آنها به شكل سراسري برگزار شده در سنجش تأثيرگذار است. اكنون آزمون 10 درس تخصصي در هر گروه آزمايشي به صورت سراسري برگزار مي  شود و سازمان نيز همين تعداد درس را براي 5گروه آزمايشي با ضرايب مختلف در سنجش تأثير مي دهد.وي گفت: سازمان سنجش در حال حاضر به شدت درگير ثبت نام الكترونيكي كارشناسي ارشد و ثبت نام كامپيوتري كارشناسي است. اما تغييرات اجرايي در زمان برگزاري آزمون 86 در دست بررسي است كه پس از ثبت نام اعلام مي شود. پورعباس در خصوص تاريخ ثبت نام كنكور 86 و آزمون كارشناسي ارشد سال جاري گفت: قطعا ثبت نام كارشناسي ارشد ديرتر از 20آبان و ثبت نام كارشناسي ديرتر از 20 آذر نخواهد بود.

راه اندازي شعبه بين المللي دانشگاه تهران در كيش
گروه علمي فرهنگي- معاون آموزش دانشگاه تهران گفت: پرديس بين المللي دانشگاه تهران با هدف جلب كشورهاي منطقه به توان بالاي علمي دانشگاه تهران، در كيش راه اندازي شده است.
محمود كمره اي در خصوص راه اندازي شعبه بين المللي دانشگاه تهران در كيش در جمع خبرنگاران افزود: دانشگاه تهران طي جلسه اي در وزارت علوم، مأموريت بين المللي كردن علوم را بر عهده گرفت و در اين راستا دست به اقداماتي از جمله تأسيس شعبه بين المللي در كيش زد.
وي اظهار داشت: جلب كشورهاي منطقه به توان علمي دانشگاه تهران و ثبت نام دانشجو از كشورهاي حوزه خليج فارس، اهدافي است كه دانشگاه را مصمم به تأسيس شعبه بين المللي در كيش كرده است. معاون آموزشي دانشگاه تهران اضافه كرد: راه اندازي دوره هاي آموزشي مورد تأييد وزارت علوم، رفع نيازهاي كشور با انجام پژوهش هاي كاربردي و استفاده از ظرفيت هاي دانشگاه تهران در منطقه آزاد كيش نيز وظايفي است كه اين پرديس در جهت تحقق آنها تلاش مي كند. وي با بيان اينكه اين پرديس بين المللي به اتكاي دانشگاه تهران فعاليت مي كند، گفت: شعبه بين المللي دانشگاه تهران در كيش، فرزند دانشگاه تهران است و دوران راه اندازي خود را طي كرده و به سرعت وارد فاز بلوغ و پيشرفت مي شود. كمره اي اظهار داشت: دانشگاه كيش خودكفاست و هدف از تأسيس آن، جذب پول و ترميم بودجه هاي دانشگاه تهران نيست. وي در خصوص تأمين اعضاي هيات علمي اين دانشگاه گفت: در حال حاضر از اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران براي پرديس كيش استفاده مي شود اما در آينده، برنامه جذب عضو هيات علمي ويژه پرديس كيش در دستور كار قرار مي گيرد.

آغاز به كار اولين جشنواره فرهنگ ملل مسلمان
در كوي دانشگاه تهران
ايسنا: اولين جشنواره دانشجويي فرهنگ ملل مسلمان با حضور مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم و معاون دانشجويي دانشگاه تهران در كوي دانشگاه آغاز به كار كرد.
قمصري ، معاون دانشجويي دانشگاه تهران در مراسم گشايش اين نمايشگاه، مسلح شدن به علم را از ضروري ترين نيازهاي جوامع اسلامي عنوان و خاطرنشان كرد: بايد تمام ملل مسلمان براي دستيابي به رشد علمي دست به دست هم دهند و با برخورداري از توانايي هاي علمي در خدمت ساير مسلمانان جهان باشند كه اين امر توسط دانشگاه ها محقق مي شود.
فرهادي، مدير كل امور خوابگاه هاي دانشگاه تهران نيز گفت: اولين جشنواره دانشجويي فرهنگ ملل مسلمان براي اولين بار تحت اين عنوان برگزار شده است. وي با بيان اينكه در ابتدا بنا بود اين جشنواره با حضور 20 كشور برگزار شود، ولي در حال حاضر 10 كشور شركت دارند،  عدم حمايت برخي سفارتخانه ها و عدم آمادگي دانشجويان را از دلايل اين امر بيان كرد.
وي سال پيامبراعظم (ص) و ماه مبارك رمضان را مهمترين انگيزه براي برگزاري جشنواره دانست و افزود: آشنايي با ويژگي هاي فرهنگي ملت هاي مسلمان از هدف اصلي جشنواره است. مديركل امور خوابگاه هاي دانشگاه تهران، دانشجويان خارجي را سفيران ايران در كشورهاي خود دانست و افزود: معرفي اسلام ناب محمدي و تبادل فرهنگي از طريق اين دانشجويان صورت مي گيرد. در ادامه اين مراسم يك دانشجوي سوري كه به نمايندگي كشورهاي شركت كننده سخن مي گفت، همدلي مسئولين را در جهت كاهش احساس غربت بسيار مؤثر عنوان كرد.
در اين جشنواره دانشگاه هاي سوريه،  هند و پاكستان، فلسطين، افغانستان،  مراكش، اندونزي، چين و اتيوپي حضور دارند.

رتبه بندي دانشگاه هاي كشور تا پايان سال انجام مي شود
ايسنا: رئيس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم از اجراي طرح رتبه بندي دانشگاه ها تا پايان سال جاري خبر داد.
عزيزالله معمارياني با اشاره به برنامه وزارت علوم براي رتبه بندي دانشگاه ها، اظهار كرد: در حال حاضر دانشگاه ها به طور غيرملموس توسط ذي نفعان رتبه بندي مي شوند. به عنوان مثال، دانشگاه ها در زمان انتخاب رشته توسط داوطلبان، هنگام عقد قرارداد صنعت با دانشگاه ها با توجه به نوع توانمندي و امكانات و همچنين توسط انجمن هاي علمي رتبه بندي مي شوند. وي گفت: وزارت علوم به منظور ايجاد رقابت مثبت و افزايش توانمندي و تشويق دانشگاه ها با طراحي  شاخص هاي خاص نسبت به رتبه بندي دانشگاه ها اقدام كرده است.
وي با بيان اينكه موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي مسئوليت طراحي، مطالعات و پياده سازي طرح رتبه بندي دانشگاه ها را بر عهده دارد، اظهار كرد: در حال حاضر در فاز مطالعاتي و تعيين شاخص هاي اين طرح قرار داريم، ولي هنوز در خصوص اعلام نتايج تصميم گيري نشده است، اميدواريم كه با كسب نتايج علمي اين طرح دانشگاه ها به توانمندي هاي خود بيفزايند.

سند راهبردي توسعه دانشگاه جامع علمي -كاربردي تصويب شد
گروه علمي فرهنگي- سند راهبردي توسعه دانشگاه جامع علمي-كاربردي در جلسه شوراي مركزي اين دانشگاه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري تصويب شد.
حسين بلندي- رئيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي در اين باره گفت: سند راهبري توسعه دانشگاه براساس اهدافي چون تبيين جايگاه نظام علمي- كاربردي در ساختار آموزشي و توسعه سريع و پايدار آن، مشاركت فعال در كمك به دستيابي سريع بخش هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشور به استانداردهاي جهاني، افزايش سهم دانش آموختگان علمي- كاربردي در فعاليت هاي بخش هاي اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي كشور، بالابردن ميزان اثربخشي آموزش هاي عالي كشور از طريق ارائه آموزش هاي علمي- كاربردي و راه اندازي مؤسسات آموزش  علمي- كاربردي تخصصي براي بخش هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور با درنظرگرفتن مزيت هاي نسبي در منطقه شكل گرفت.وي ادامه داد: با توجه به اهداف فوق، استراتژي سند راهبردي توسعه در قالب هاي ساختاري، توسعه انساني، طراحي و تدوين برنامه هاي درسي، حقوقي، مالي، توسعه اي و فرهنگي تنظيم شده است و برنامه هاي اجرايي آتي دانشگاه براساس اين استراتژي ها تهيه مي شود.

علمي فرهنگي
كتابخانه  تخصصي پيامبر اعظم(ص) در نمايشگاه قرآن
گروه علمي فرهنگي- نخستين كتابخانه پيامبر اعظم(ص) با عنوان مدينه العلم در نمايشگاه بين المللي قرآن پذيراي شيفتگان اهل بيت(ع) است.
اين كتابخانه نرم افزاري است و شرحي بر تاريخ، سيره، فضايل و سخنان پيامبر گرامي اسلام دارد.
به گزارش همشهري ، امكان جست وجو، يادداشت  و  فيش برداري از قابليت هاي اين نرم افزار كتابخانه اي است.
چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم فردا (جمعه) به كار خود پايان مي دهد. مراسم اختتاميه اين نمايشگاه ساعت 20 روز جمعه 28 مهر ماه جاري همزمان با 26 ماه مبارك رمضان با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مسئولان كميته ها و برگزيدگان قرآني در سالن اجلاس نمايشگاه برگزار مي شود. همچنين در اين مراسم از برگزيدگان قرآني تجليل خواهد شد.
برگزاري مسابقات
بين المللي برنامه نويسي در دانشگاه اميركبير
گروه علمي فرهنگي -نخستين دوره مسابقات بين المللي ساليانه برنامه نويسي 5 آبان ماه امسال در دانشكده مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار مي شود.
به گزارش همشهري،اين مسابقات در راستاي مسابقات ACM/ICPC و با هدف آماده سازي تيم هاي شركت كننده و افزايش كارآيي فني آنها در مسابقات منطقه اي برگزارمي شود.تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات منتخبان دانشجويان رشته مهندسي كامپيوتر، مهندسي برق و علوم كامپيوتر در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد سراسر كشور هستند كه از مهارت برنامه نويسي بيشتري نسبت به سايرين برخوردارند.
اين مسابقات با حضور 70 تيم از كشورهاي ، روسيه، كانادا، برزيل، لهستان، چين، ويتنام، روماني، كره جنوبي، مصر، مجارستان، بنگلادش، اسپانيا، آلمان بلغارستان، گرجستان، هلند، اندونزي، اوكراين و 25 تيم از دانشگاه هاي تهران، صنعتي اميركبير،صنعتي شريف، شهيد بهشتي، علم و صنعت، فردوسي مشهد، شيراز، صنعتي اصفهان، آزاد اسلامي مشهد، آزاداسلامي واحد پرند و باشگاه دانش پژوهان جوان به صورت آنلاين برگزار مي شود.
مسابقه برنامه نويسي دانشجويي بين المللي-ACM/CPC- يك مسابقه چند مرحله اي سالانه است كه در سطح دانشگاه هاي جهان برگزار مي شود. اين مسابقات به دانشجويان كمك مي كند تا به استانداردهاي مهارتي بالاتري در زمينه همكاري تيمي، تحليل مسائل و توسعه سريع نرم افزار دست يابند. اين مسابقات در دو مرحله مقدماتي و نهايي برگزار مي شود و هر مرحله شامل دو قسمت داخلي و بين المللي است.
اصلاح سامانه لجستيكي  
راهكار كاهش مشكلات كارآفرينان
گروه علمي فرهنگي- اصلاح سامانه لجستيكي، راهكاري است كه موجب كاهش مشكلات كارآفرينان مي شود.
به گزارش همشهري، دبير دومين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تامين با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر كارآفرينان و صنايع زيادي در كشور فعاليت مي كنند كه يكي از مشكلات آنها نداشتن سامانه هاي كارايي لجستيكي به منظور تامين مواد اوليه و توزيع محصولات و صادرات است.
جوكار تاكيد كرد: توسعه نيافتگي و استفاده نكردن از شيوه هاي نوين لجستيكي موجب مي شود، محصولات با كيفيت مطلوب و در زمان مورد درخواست مشتري توليد نشود و پس از توليد نيز با مشكلات فراواني به دست مصرف كنندگان برسد.
وي افزود: از سوي ديگر ايجاد و توسعه سامانه هاي لجستيكي و بهره گيري از روش هاي نوين در فعاليت هاي لجستيكي، جمعي از جوانان بااستعداد كشور را مشغول فعاليت هاي مفيد و سازنده مي كند كه نقش مهمي در كاهش بيكاري دارد.
دومين كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تامين، با هدف ايجاد بستر مناسب به منظور تبادل اطلاعات و تجربيات و نيز ارائه يافته هاي علمي دست اندركاران امر لجستيك و زنجيره تامين در دانشگاه ها و صنايع كشور طي روزهاي 22 و 23 آبان ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
معرفي مسجدالاقصي و اماكن شريف بيت المقدس
گروه علمي فرهنگي- در آستانه روز جهاني قدس و به نشانه حمايت از مردم ستم ديده فلسطين، دفترك (بروشور) معرفي مسجدالاقصي و اماكن مقدس حرم الشريف در بيت المقدس از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين نشريه با توضيحات جامع و تصاوير زيبايي از حرم الشريف به معرفي مسجدالاقصي و ساير اماكن قدس شريف مي پردازد و در آن علاوه بر تصاوير گوناگون از اماكن مقدس و مورد احترام اديان مختلف، به صورت مختصر تاريخچه اي از آنچه تاكنون بر سر قبله اول مسلمانان آمده است بيان شده است.
سالهاست كه بر اثر تبليغات پرحجم از طريق رسانه ها و چاپ و انتشار تاريخچه تحريف شده قدس شريف، مسجد القبه به جاي مسجدالاقصي معرفي مي شود تا توجه جهان اسلام را از قبله گاه نخستين خويش به نقطه ديگري معطوف دارد.
در اين معرفي نامه به توضيح نكاتي تازه و ارزشمند درخصوص مسجدالاقصي(قدس) پرداخته شده است كه در شمارگان وسيع منتشر و با كمك شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در روز جهاني قدس توزيع مي شود.
طرح جديد كنكور تا آذرماه به صحن مجلس مي رود
فارس: رئيس كميسيون آموزش مجلس از ارائه طرح ساماندهي كنكور تا آذر ماه به صحن مجلس خبر داد.
علي عباسپور تهراني فرد با اشاره به اينكه كار كارشناسي طرح ساماندهي كنكور تا آخر آبان ماه در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به پايان مي رسد، گفت: در طرح ساماندهي اوليه تغييرات كلي ايجاد شده است و در حال حاضر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در حال تكميل اين تحقيقات است.
وي با تاكيد بر اينكه قانون جديد كنكور در سال 86 اجرايي نخواهد شد، افزود: قطعا پس از تصويب، طرح ساماندهي كنكور از سال 86 به بعد اجرايي مي شود.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در خصوص تغييرات صورت پذيرفته در قانون جديد كنكور چيزي نگفت و اظهار كرد كه اين قانون هنوز مراحل نهايي خود را در كميسيون آموزش و تحقيقات طي نكرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |