پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
عقوبتي از عقوبت ظلم سريعتر نيست.
(نهج الفصاحه ، ح 390)
امروز با حافظ
فلك را سقف بشكافيم و طرحي نو دراندازيم
بيا تا گل برافشانيم و مي در ساغر اندازيم
من و ساقي بهم سازيم و بنيادش براندازيم
اگر غم لشكر انگيزد كه خون عاشقان ريزد
آب و هوا
004002.jpg

عكس روز
004008.jpg
عكس: رويترز / پاول كوپزينسكي
جشنواره نورها از روز سه شنبه در شهر برلين آغاز شد. در زمان برگزاري اين جشنواره، بلوارها، ساختمانها و برج هاي سنتي و مدرن اين شهر نورپردازي مي شوند. جشنواره نورهاي برلين 7 آبان به پايان مي رسد.

در شهر چه خبر
كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مركز مخابرات جماران، حافظ، شهيد مطهري و شهيد كرمي آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات جماران با 350 مشترك و با پيش شماره هاي 2280 تا 2283، 2228 و 2229 در محدوده خيابان سروان سعيدي، كوچه تابنده و خيابان نياوران با اختلال همراه است. همچنين ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات حافظ با پيش شماره هاي 6670 تا 6676 در محدوده خيابان نوفل لوشاتو، جمهوري، مسعود سعد، ميرزاكوچك خان، در مركز مخابرات شهيد مطهري پيش شماره هاي 8870، 8855 در محدوده خيابان شهيد بهشتي، خالد اسلامبولي، قائم مقام فراهاني، ميرزاي شيرازي، در مركز مخابرات شهيد كرمي پيش شماره هاي 6620 تا 6624، 6629، 6630 و در محدوده 45 متري بلوار معلم، بلوك 8 و 9 بازار آهن، 15 تا 17 بلوار آهن با اختلال همراه است.

پذيرش عضو
واحد هنري فرهنگسراي انقلاب به منظور آموزش رشته هاي هنري و شناسايي استعداد هنرجويان در قالب كانون هاي مختلف به صورت رايگان عضو فعال مي پذيرد. اين كانون ها شامل تئاتر، هنرهاي تجسمي و كانون موسيقي (آموزش رشته هاي مختلف  سازي)، موسيقي كودك و آموزش سولفژ (گروه خواني و آواز) است كه حضور كارشناس مجرب و متخصص برگزار مي شود و از آثار نمايشي هنرمندان به طور جدي حمايت خواهد شد. علاقه مندان مي توانند براي عضويت به فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي- خيابان كميل شرقي مراجعه و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 9-55419057 تماس بگيرند.

كاهش نرخ تيرآهن
به دنبال نوسان هاي نرخ تيرآهن در هفته هاي گذشته قيمت هر شاخه تيرآهن در بازار تهران 1500 تومان ارزان شد. به نظر مي رسد با تغيير فصل و تغيير روند ساخت و ساز از سفت كاري به نازك كاري كاهش نرخ تيرآهن طبيعي باشد. براي كمبودهايي كه در بازار آهن وجود دارد واردات، گزينه نخست مسئولان را تشكيل داده است. در حال حاضر هر شاخه تيرآهن 14 در بازار تهران 123 هزار تومان، تيرآهن 16 شاخه اي 145 هزار تومان و تيرآهن 18 شاخه اي 180 هزار تومان به فروش مي رسد.

جشن اختتاميه
فرهنگسراي تفكر با برگزاري جشن اختتاميه جشنواره تابستاني تهران به پيشواز عيد سعيد فطر مي رود. اين جشن عصر يكشنبه هفته آينده در سالن اجتماعات فرهنگسرا برگزار مي شود. سخنراني اساتيد دانشگاه درباره ماه مبارك رمضان و عيد سعيد فطر،  اجراي موسيقي و ارايه گزارش عملكرد برنامه هاي جشنواره تابستاني 85 از جمله برنامه هاي اين جشن است. اين مراسم ساعت 16 روز يكشنبه 30/7/85 در فرهنگسراي تفكر به نشاني: شهرزيبا- شهران- بلوار شهران- نرسيده به فلكه دوم آغاز و ساعت 18 با برنامه ضيافت افطار خاتمه مي يابد. تلفن تماس: 44319303 و 9-44304978

بازار
آخرين نرخ مكالمه با تلفن
003972.jpg
نرخ جديد مكالمات تلفن ثابت و سيار به همراه جدول تنوع نرخ ها در روزها و ساعات گوناگون شبانه روز اعلام و مطابق آن نرخ 9/49 تومان براي هر دقيقه مكالمه با تلفن همراه در نظر گرفته شد. اعمال اين نرخ براي شركت ايرانسل لازم الاجرا خواهد بود.
نرخ جديد ارسال پيام كوتاه نيز همانند گذشته به ميزان 30 درصد از هزينه يك دقيقه مكالمه با تلفن همراه محاسبه مي شود. البته به اين نرخ ها بايد 6 درصد ماليات را هم افزود. تعرفه ارتباط تلفني (Voice) مشترك خارجي به ازاي هر دقيقه مكالمه با مشترك شركت مخابرات ايران 45 سنت تثبيت شد. در نرخ نامه جديد ساعات روز از ساعت 8 صبح تا 21 و ساعات شب از 21 تا 8 صبح محاسبه مي شود.

تلويزيون
003969.jpg

سكه، طلا و ارز
003975.jpg

ببخشيد؛ الآن چه كار مي كنيد؟
الهام اناري
004011.jpg
مهرانه مهين ترابي
يك خانم وكيل
قرار است به زودي بازي در سريال 13 قسمتي «پنجره» را آغاز كنم. كارگردان اين سريال وحيد حسيني است. من در اين مجموعه نقش يك وكيل را بازي مي كنم. علاوه بر اين، در يك قسمت از سريال «كتاب فروشي هدهد» به كارگرداني مرضيه برومند به عنوان مهمان حضور داشتم، فكر مي كنم اين مجموعه آماده پخش است. در شبهاي ماه رمضان هم در سريال «صاحب دلان» به كارگرداني محمد حسين لطيفي حضور دارم. خوشبختانه مردم به خوبي از اين سريال استقبال كردند و به نظر من اين مجموعه، سطح بالايي نسبت به ديگر مجموعه هاي مناسبتي تلويزيون دارد. مردم سريال «صاحب دلان» را با اين كه بعضي جاها ديالوگ هاي سنگيني دارد، دوست دارند.

004014.jpg
پرديس افكاري
دنياي زن ها و دو مجموعه
اين روزها مشغول تمرين نمايش «دنياي زن ها» به كارگرداني حسين سحرخيز هستم. ديگر بازيگران اين نمايش تبسم هاشمي  و ناهيد مسلمي هستند. چند سالي است كه در هيچ فيلم سينمايي حضور نداشتم . امسال فعاليتهاي خود را بر تئاتر متمركز كردم و كار تلويزيوني هم نداشتم. ماه گذشته نمايش «شهادت خواني انسان هاي سرگشته اي كه به بهاي اندك مسيح شان را به صليب كشيدند...» را به كارگرداني روح الله جعفري روي صحنه داشتم كه اجراي آن روز گذشته به پايان رسيد. در اين نمايش در كنار صادق خاموشي، امير نيك سرشت، صبا مهدوي و مجيد رحمتي بازي كردم. غير از اينها دو مجموعه تلويزيوني آماده پخش هم دارم.

004020.jpg
سيروس گرجستاني
وسوسه كارگرداني
در مجموعه تلويزيوني «شهريار» به كارگرداني كمال تبريزي در نقش مرحوم شهريار بازي كردم كه به زودي براي نمايش آماده مي شود. بازي در سريال «رقص پرواز» به كارگرداني احمد  مرادپور و فيلم سينمايي «هدف اصلي» به كارگرداني قدرت الله صلح ميرزايي هم ديگر كارهاي تازه من هستند كه هنوز به نمايش و اكران عمومي درنيامده اند. اين روزها در سريال مناسبتي «صاحب دلان» كه از شبكه يك سيما در حال پخش است حضور دارم .گاهي اوقات به كارگرداني هم فكر مي كنم، كارگردان هميشه مغز متفكر يك مجموعه است. يك نكته ديگر اين كه، بهتر است كارگردانها نقشهاي حاشيه اي يك مجموعه را به حال خود رها نكنند، نقش هاي حاشيه اي مي توانند در فضاسازي و جذابيت مجموعه، نقش مهمي ايفا كنند.

004017.jpg
سروش صحت
پايان نيش زنبور
همچنان مشغول بازي در مجموعه تلويزيوني «زيرزمين» به كارگرداني عليرضا افخمي هستم. تصويربرداري اين مجموعه به طور همزمان با پخش آن صورت مي گيرد. فضاي كار در «زيرزمين» خوب و دوستانه است و همكاران همگي كارشان را با انرژي زياد انجام مي دهند. گروه تلاش خود را مي كنند تا مجموعه اي مورد پسند مخاطب ارائه دهند . غير از اين مجموعه، تله فيلم «هميشه سربلند» را هم آماده پخش دارم، همين طور فيلم سينمايي «تقاطع» به كارگرداني ابوالحسن داوودي كه به زودي به اكران عمومي درمي آيد. در زمينه فيلم نامه نويسي هم نگارش «نيش زنبور» را به تازگي به پايان بردم. «نيش زنبور» مضمون اجتماعي دارد، به زودي نگارش يك فيلم نامه تازه را هم آغاز مي كنم.

چشم انتظار
بهانه زيستن
004023.jpg
سيد مهدي شجاعي
بلبل عاشق، تو عمر خواه كه آخر
باغ شود سبز و شاخ گل به برآيد
انتظار ديدار تو بهانه زيستن ماست و راز تنفس ما و رمز ايستادن ما. به عشق ديدار تو بود كه ما چشم به اين جهان گشوديم و سختي اين سفر و غربت اين اقامت را به جان خريديم. هر گاه كه افتاديم، ياد تو افتاديم و اگر بلند شديم به ياد تو بلند شديم. ما توان حيات و توشه سفر به عشق ديدار تو گرفتيم.
به ما دست دادند كه براي تو بيفشانيم،
به ما پا دادند كه در پي تو بگرديم،
به ما سر دادند كه در راه تو نثار كنيم.
به ما دل دادند كه به محبت تو بسپاريم.
به ما گوش دادند كه صداي دلنشين تو را بشنويم.
و به ما چشم دادند كه در قدمانت بگستريم.
ما را به شوق ديدار تو راهي اين ديار كردند.
كسي در آستانه در ايستاده بود و در گوش ما كه در نوبت ترديد براي ورود به اين جهان بوديم زمزمه مي كرد:  نترسيد و محزون نباشيد اين راه اگر چه خار بسيار دارد، ولي به گلزار مي رسد. اين دريا اگر چه طوفاني است ولي كشتي شما بي ناخدا نيست. شما اگر چه در معرض هجوم حراميانيد ولي در پناه نجات بخش جهانيد. مبادا كه آشفته و پريشان بمانيد.
... و اين، راهي است كه ما آمده ايم. نه روي بازگشت داريم و نه راه برگشت.
پس بر اين بيچارگي رحمت بياور و... بيا!

ضيافت مهر
علي اصغر عطّاران طوسي
003978.jpg

فرهنگسرا
يك روز شاد
در آستانه عيد سعيد فطر و براي گراميداشت اين عيد بزرگ مسلمانان جشن شاديانه فطر برگزار مي شود. اين جشن با همكاري شوراياري شهرك بهاران در روز يكشنبه 30/7/85 ميزبان شهروندان تهراني است. سخنراني كارشناسان پيرامون بركات و اثرات ماه مبارك رمضان و اهميت عيد فطر، عيدي خواني و موسيقي و مسابقه حضوري از جمله برنامه هاي جشن شاديانه فطر است. جشن شاديانه فطر از ساعت 19 روز يكشنبه در مدرسه ميعاد، به نشاني: شهرزيبا- خيابان كوهسار- بعد از كلانتري 142 ، شهرك بهاران برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 44319303 و 9-44304978 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
004005.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خدا
نه دخترم، خدا را نمي توان ديد. اين جواب سؤالي بود كه دخترك از مادرش پرسيده بود. چند روز بعد همان سؤال را از پدر پرسيد و باز همان جواب را شنيد. آخر هفته وقتي براي ديدن پدربزرگ به خانه اش رفته بود، با ترديد از پدربزرگ پرسيد، آيا مي شود خدا را ديد؟ و پدربزرگ در جواب گفت: دخترم، من غير از خدا چيز ديگري را نمي بينم...
علي رضايي

گشتي در دنياي خبرها
به رنگ صورتي
دهلي نو : يكي از شهرهاي كشور هند كه ساكنان آن از گسترش باندهاي تبهكاري و جرم و جنايت به ستوه آمده اند از اين پس بايد شاهد رنگ صورتي در تمام نقاط شهر باشند. مقامات اين شهر معتقدند كه رنگ آميزي تمام ديوارها و اماكن شهر به رنگ صورتي باعث تغيير روحيه و آرامش مردم خواهد شد.
گريه مردم آلمان
برلين: نتايج يك نظر سنجي در كشور آلمان نشان مي دهد 70 درصد مردم اين كشور در يك سال گذشته دست كم يك بار گريه كرده اند. البته اين رقم در ميان خانم ها 85 درصد بوده است. علت اصلي گريه كردن آلماني ها، تماشاي فيلم هاي غمناك از تلويزيون بود.
سرويس بهداشتي 25 هزار پوندي
لندن: يك توالت عمومي واقع در جنوب غربي كشور انگليس به مزايده گذاشته شد و به قيمت 25 هزار پوند به فروش رسيد. با توجه به اينكه چشم انداز اين توالت عمومي مناظر زيباي طبيعت بود به همين دليل بلافاصله خريداري شد. البته شهرداري پيش بيني كرده بود كه اين توالت به قيمت 35 هزار پوند به فروش برسد.
احترام به حقوق مسافران مترو
پاريس: متروي شهر پاريس يكي از سمبل هاي اين شهر است كه سرعت عمليات و نظم اين شبكه حمل و نقل، الگوي مترو شهرهايي چون لندن و نيويورك به شمار مي آيد. با اين حال افرادي كه هر روز از مترو پاريس استفاده مي كنند نارضايتي هايي هم دارند. به همين دليل مسئولان مترو از مسافران خواسته اند با مراجعه به سايت اينترنتي اين شركت در نظر سنجي آن شركت كنند. در اين نظر سنجي از مسافران خواسته شده تا مواردي را كه باعث آزردگي خاطر آنها در حين استفاده از مترو است بيان كنند. در صدر جدول نارضايتي مسافران، برخورد مسافران خودخواه قرار دارد كه حاضر نيستند صندلي خود را به خانم هاي باردار بدهند. همچنين صحبت كردن با تلفن همراه، گاز زدن ساندويچ، عجله و عقب زدن ساير مسافران براي سوار شدن، حمل بار و قرار دادن پا روي صندلي از ديگر رفتارهايي است كه مورد اعتراض مسافران قرار گرفته است. شركت مترو در نهايت با انتشار نتايج اين نظر سنجي طرح احترام به حقوق مسافران را در اين شبكه اجرا خواهد كرد. مترو پاريس سال گذشته 8/2 ميليارد مسافر را جا به جا كرد.
تهديد براي جبران خسارت
پكن: يك مرد چيني كه سرمايه زندگي خود را از دست داد بود تهديد به انفجار يك ايستگاه قطار كرد. .وي كه در حدود 461 پوند به حساب بانكي يك آگهي دهنده در روزنامه هاي اين كشور واريز كرده بود پس از مدت كوتاهي متوجه شد كه اين پول را (كه تمام پس اندازش بود) از دست داده است به همين دليل تصميم گرفت به هر قيمتي اين ضرر را جبران بكند. وي براي اينكه به خواسته خود برسد تلفني با ايستگاه راه آهن تماس گرفت و تهديد كرد اگر 6هزار پوند به حسابش واريز نكنند وي ايستگاه را منفجر خواهد كرد. البته پليس پس از مدت كوتاهي اين مرد را دستگير كرد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |