پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
در موزه هنرهاي معاصر فلسطين
عكاسان ايراني مقاومت را نمايش مي دهند
عكس: حسين فاطمي
003909.jpg
گروه ادب و هنر- در آستانه فرا رسيدن روز جهاني قدس، نمايشگاه عكس 33 روز حماسه مقاومت لبنان به روايت 10 عكاس ايراني در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار شده است.
محبوبه پلنگي مدير موزه هنرهاي معاصر فلسطين در خصوص آثار به نمايش در آمده گفت: اين آثار حاصل حضور 10 عكاس خبري و جوان ايراني است كه در زمان شكل گيري حماسه دليرانه حزب الله لبنان قريب به 2000 فريم عكس را به ايران آوردند. در واقع حماسه مقاومت مردم لبنان از دريچه نگاه هنرمندان عكاس ايراني در اين موزه به نمايش گذاشته شده است.
پلنگي افزود: از آنجا كه در موزه هنرهاي معاصر فلسطين، هر مقوله اي كه در خصوص مقاومت و پايداري مربوط به سرزمين هاي فلسطين و لبنان باشد، مطرح مي شود و نيز همزمان با برگزاري روز جهاني قدس، تلاش شده است اين نمايشگاه كه در برگيرنده 150 قطعه عكس بيانگر دفاع مقدس مردم لبنان است، به مدت يك ماه به معرض ديد عموم گذاشته شود.
مدير موزه هنرهاي معاصر فلسطين همچنين يادآوري كرد كه نمايشگاه مقاومت لبنان به همت بنياد شهيد و امور ايثارگران برپا شده است. پيام برازجاني دبير اين نمايشگاه نيز گفت: نمايشگاه عكس تصوير مقاومت حاصل تلاش و حضور 10 عكاس مستعد ايراني در دوران مقاومت 33 روزه جنبش حزب الله در لبنان است كه اين آثار تمام زواياي جنگ را از شمال تا جنوب لبنان، خروج تروريست هاي خارجي، بيمارستان و كمپ آوارگان، تشييع جنازه شهداي جنگ و ديگر مسايل جنگ لبنان را به نمايش مي گذارد. قرار است اين نمايشگاه در ديگر شهرهاي كشورمان و در لبنان نيز برگزار شود.به گفته برازجاني، برخي از عكاسان اين نمايشگاه از سوي خبرگزاري ها به لبنان اعزام شده بودند و برخي ديگر به صورت آزاد حضور يافته بودند، ولي كمك خبرگزاري ها و نهادهاي دولتي براي پوشش خبري اين گونه وقايع در خارج از كشور در حدي نيست كه بتوان گفت اعزام به ماموريت از سوي نهادهاي دولتي بوده است. چون حمايت اين نهادها تنها از نظر مخارج سفر و حتي كمتر از آن بوده و هيچ مسئوليتي در قبال خطرهاي احتمالي كه عكاسان را تهديد مي كنند، ندارند.دبير نمايشگاه تصوير مقاومت همچنين به مشكلات عكاسان خبري در ايران اشاره كرد و گفت: عكاسان ما حتي در زمان جنگ كه خطر مرگ آنها را تهديد مي كند، بدون جليقه ضد گلوله و ديگر امكانات امنيتي انجام وظيفه مي كنند و اگر كوچكترين اتفاقي براي عكاسان پيش بيايد، هيچ كسي پاسخگو نخواهد بود و براي جبران اين اتفاقات هيچ كاري نمي توان انجام داد.
در اين نمايشگاه آثاري از ساتيار امامي، سامان اقوامي، پيام برازجاني، مجيد سعيدي، محمدرضا علي مددي، حسين فاطمي، وحيد فرجي، رضا معطريان، مجيد كلهر و سعيد فرجي تا 20 آبان به نمايش در آمده اند.

انتقاد تهمينه ميلاني از دختران جوان
003906.jpg
گروه ادب و هنر- تهمينه ميلاني در پايان جشنواره فيلم كلن، نسل جوان دختران ايراني را بي پروا توصيف كرد.
به گزارش ايلنا، در جشنواره جهاني فيلم هاي زنان كه بعد از ظهر روز يكشنبه پس از پنج روز فعاليت به كار خود در شهر كلن آلمان پايان داد از ايران نيز نمايندگاني را داشت.بنابراين گزارش 18 فيلم از فيلمسازان زن ايراني در داخل و خارج در اين فستيوال به نمايش درآمده كه در ميان آنها دو فيلم از ساخته هاي تهمينه ميلاني به نام هاي آتش بس و زن زيادي به چشم مي خورد.
تهمينه ميلاني در مصاحبه با برخي رسانه ها در آلمان مي گويد: روز به روز در ايران فاصله نسل ها در حال افزايش است و نسل جوان ديگر پدر و مادر و آن نقش ريش سفيد را قبول ندارند و متاسفانه نقش مشاور هم در جامعه ايران هنوز ناشناخته است و من خواستم به صورتي مردمي اين نقش را معرفي كنم.ما در حال گذار از مرحله سنت به مدرنيته هستيم، ولي اين وسط اتفاقات خيلي ناجوري در حال رخ دادن است نسل جوان دارد همين طوري به اين سو و آن سو مي خورد و متاسفانه نسل جوان دختر ما دربرخي موارد خيلي بي پروا و وحشي و بد شده است.

جشنواره فيلم لندن با 2 فيلم ايراني
فعاليت خود را آغاز مي كند
گروه ادب و هنر- پنجاهمين جشنواره فيلم لندن ديروز با نمايش فيلم آخرين پادشاه اسكاتلند ساخته كوين مك دانالد، كارگردان بريتانيايي آغاز شد. در اين جشنواره 181 فيلم بلندداستاني در مكان هاي مختلف و غيرمعمول چون زندان هالووي، بيمارستان سنت توماس، يك كليسا و ترمينال چهار فرودگاه هيترو به نمايش درمي آيد.هر سال كارگردانان و بازيگران سراسر جهان آثار خود را در اين جشنواره معرفي مي كنند و امسال نيز طبق روال هر سال بيشتر فعاليت هاي جشنواره در ميدان معروف لستر خواهد بود كه جايگاه سنتي فيلم هايي است كه براي نخستين بار در بريتانيا به نمايش گذاشته مي شود.
در جشنواره امسال لندن 2فيلم زمان مي ايستد ساخته عليرضا اميني و چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي حضور دارند كه براي نمايش در بخش سينماي جهان جشنواره برگزيده شده اند. سال گذشته جشنواره لندن شاهد نمايش كنار رودخانه ساخته ديگر عليرضا اميني بود كه مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت.پنجاهمين جشنواره فيلم لندن با نمايش فيلم بابل كه بازيگران آن براد پيت، كيت بلانشه، گيل گارسيا برنال و آله فالدو گونساس اينارتيو هستند به كار خود پايان خواهد داد.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري مس نگار: نمايشگاه مجموعه نقاشي هاي گلريز هاشمي‎/ از 5 آبان به مدت يك هفته‎/ كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره 5/ تلفن: 88051674.
گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي مرتضي موسوي‎/ 28 مهر تا سوم آبان‎/ پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك‎/ تلفن: 22565434.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي دلارا دارابي‎/ 28 مهر تا چهارم آبان‎/ خيابان دروس، كماسايي، شماره 42/ تلفن: 22541589.
گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي ندا قدير‎/ 28 مهر تا 6 آبان‎/ خيابان مطهري كوه نور، كوي پنجم، شماره 25.
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي جلال الدين سلطان كاشفي‎/ 29 مهرتا 4 آبان‎/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك 30/ تلفن: 88711305.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي كيانا مهدوي‎/ اول تا 11آبان‎/ خيابان آفريقا، گلفام، شماره 47/ تلفن: 22059686.
مجموعه فرهنگي سعدآباد: نمايشگاه نگاه دوباره بر آثار برگزيده تاريخ هنر‎/ 11 تا 17 آبان‎/ خيابان زعفرانيه، مجموعه فرهنگي سعدآباد، موزه هنرهاي زيبا.
تالار وحدت ميزبان كنسرت موسيقي ايراني
كنسرت گروه موسيقي ايراني از 10 تا 12 آبان ماه در تالار وحدت برگزار مي شود. گروه موسيقي ايراني سه روز در تالار وحدت در دو بخش برنامه اجرا مي كند. سرپرست اين گروه پژمان طاهري در دانشگاه موسيقي و تئاتر وين و در مقطع دكتراي اتنوموزيكولوژي مشغول به تحصيل است. گروه ايراني ابتداي امسال تور كنسرتي در اروپا برگزار كرد. برنامه اي كه در ايران اجرا مي شود، قطعاتي از كنسرت تور اروپا به همراه دو قطعه جديد است.
بررسي مديريت كلان تئاتر
گروه نمايش و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر مديريت كلان تئاتر را بررسي مي كند.نشست پنجم از سلسله نشست هاي گروه نمايش و ادبيات نمايشي فرهنگستان هنر، با موضوع مديريت كلان تئاتر برگزار مي شود.اين نشست روز يكشنبه 30 مهر ماه، ساعت۳۰‎/۱۶ در مجموعه هنر پژوهي ساعي برگزار خواهد شد .
يكشنبه خونين در شبكه چهار
003912.jpg
فيلم سينمايي يكشنبه خونين به كارگرداني پل كرين كراس، 28 مهرماه در قالب برنامه سينما چهار از شبكه چهار سيما پخش مي شود.اين فيلم به وقايع 30 ژانويه 1972 مي پردازد، در اين روز جمعي از مردم در خيابان هاي ايرلند توسط ارتش انگليس كشته شدند.جيمز نسبيت، نيكلاس فارل، جرالد مك سورلي، كتي كايرا كلارك و تيم اسميت در يكشنبه خونين نقش آفريني كردند.

مدير اجرايي ناشران:
ناشران اضافه شدند بازديد كننده ها فرقي نكردند
گروه ادب وهنر- مصطفي آخوندي گفت: در نمايشگاه چهاردهم، 142 ناشر داخلي محصولات فرهنگي خود را در معرض ديد علاقه مندان قرار داده اند كه نسبت به سال گذشته 15 درصد اضافه شده  است.
مدير اجرايي ناشران با اعلام خبر افزايش ناشران افزود: از ميان 142ناشر شخصي، 60 نمايندگي نيز محصولات فرهنگي و قرآني خود را عرضه كرده اند. وي با اشاره به 1000 عنوان كتاب قرآني و 1500 كتاب ديني اظهار داشت: نسبت به سال گذشته ما در اين حوزه ها افزايش 20 درصدي داشته ايم و حتي غرفه هاي امسال بيش از 30 درصد افزايش داشته است. آخوندي در ادامه استقبال بازديد كنندگان را نسبت به سال گذشته خوب ارزيابي كرد و گفت: هر چند اوايل ماه مبارك رمضان، استقبال خوبي از غرفه هاي ناشران نمي شد، اما با گذشت چند روز ما شاهد استقبال خوب مردم هستيم البته در مقايسه با سال گذشته آمار بازديد كننده تغيير نكرده است.

برگزاري اولين جشنواره بين المللي شعر فجر
مهر: جشنواره بين المللي شعر فجر ، براي نخستين بار و با حضور شاعران و اديبان داخلي و خارجي در تهران برگزار
مي شود .
كليات طرح برگزاري اين جشنواره بين المللي ، روز دوشنبه بيست و چهارم مهرماه در شوراي عالي شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به تصويب رسيد ، تني چند از چهره هاي سرشناس موسيقي و شعر و معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از جمله اعضاي اين شورا هستند .
در اين جشنواره كه در بهمن ماه سال جاري همزمان با ايام گراميداشت پيروزي انقلاب اسلامي در تهران برگزار مي شود ، كانديداهايي در قالب هاي مختلف و حوزه هاي موضوعي شعري و ادبي براي دريافت جايزه (سيمرغ) معرفي خواهند شد كه طبق معمول همه جشنواره ها ، در پايان مراسم ، چهره هاي برتر تقدير مي شوند. غزل، رباعي، شعر نيمايي، شعر سپيد، ترجمه شعر ايران به زبانهاي خارجي، شعر عاشورايي، شعر دفاع مقدس، كودك و نوجوان و ... از جمله قالب ها و حوزه هاي موضوعي هستند كه در اعطاي جايزه به سرآمدان آنها در سالهاي پس از پيروزي انقلاب توجه خواهد شد ، متولي برگزاري اين جشنواره بين المللي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است .

هنر ايراني
اصفهان- بازگشايي سينما ساحل
عمليات بازسازي و نمونه سازي سينما ساحل اصفهان با قدمتي 45ساله رو به پايان است. اين سينما يكي از سينماهاي بزرگ و پرطرفدار شهر اصفهان- پايتخت فرهنگي جهان اسلام- در بهترين موقعيت شهري قرار دارد، با حمايت و مشاركت ويژه موسسه سينما شهر همزمان با عيد سعيد فطر شاهد بازگشايي آن خواهيم بود .
بجنورد- هم انديشي مديران انجمن نمايش
هم انديشي انجمن نمايش كشور با مديران ادارات كل استان ها و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همزمان با سومين نشست مسئولان دبيرخانه هاي دائمي تئاتر مراكز استان ها روزهاي 9 تا 11 آبان در شهر بجنورد برگزار خواهد شد.
قشم- جشنواره پاييزه فيلم
جشنواره  پاييزه  فيلم  هاي  سينمايي- علمي  در منطقه  آزاد قشم  آغاز  شد.دبيركل  انجمن  نخبگان  ايران  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر در قشم  به  برگزاري  اين  جشنواره  با همكاري  سازمان  منطقه  آزاد قشم  و انجمن  نخبگان  ايران  اشاره كرد و گفت : در اين  جشنواره  به  مدت  90شب،  110فيلم  ايراني  و خارجي  در مركز رشد قشم  به  نمايش  گذاشته  مي  شود.
شهريار- برگزاري جشنواره فرهنگي هنري
جشنواره  پيامبر اعظم (ص ) در آيينه هنر در 8 محور فرهنگي  و هنري  در شهرستان  شهريار برگزار مي شود.اين  جشنواره  در محورهاي  قطعات  ادبي، خوشنويسي، قطعات  نمايشي  كوتاه ، مقاله، موسيقي  و سرود و هنرهاي  دستي  مزين  با نام  و اسماي  مبارك  پيامبر اعظم (ص ) برپا خواهد شد.
اردبيل- جشنواره منطقه اي تئاتر
جشنواره هاي منطقه اي تئاتر كشور، امسال در 4 منطقه اصلي اردبيل، گلستان، كهگيلويه و بويراحمد و لرستان برگزار خواهد شد.
برگزيدگان جشنواره مناطق كشور در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر شركت خواهندكرد.
اصفهان- بازبيني جشنواره كودك
اسامي هيأت بازبيني سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان اعلام شد. بنا به گزارش روابط عمومي سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان، عليرضا خمسه، داوود كيانيان، منصور خلج و يك نماينده از اداره كل ارشاد اصفهان به عنوان هيأت بازبيني جشنواره تئاتر كودك و نوجوان، كار بازبيني آثار را به عهده گرفتند.سيزدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان از 17 تا 22 آبان ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |