پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۳ - Oct 19, 2006
ليگ برتر به دوران بلوغ مي رسد
هفته گل و بازي هاي ديدني در فوتبال ايران
عكس: مجتبي جانبخش
003993.jpg
گروه ورزشي حسن حيدري: چهره واقعي ليگ حرفه اي در هفته ششم نمايان شد و علاقمندان به اين رشته شاهد بازي هاي پرهيجان، زيبا و پرحادثه بودند.
از شاخص هاي مهم بازي هاي هفته ششم 21 گل در هفت بازي بود كه معدل 3 گل در هر بازي را به ثبت رساند كه نشاني از پرگل بودن بازي هاي اين هفته و فوتبال هجومي بود. ليگ حرفه اي ما به دوران بلوغ رسيده است.
در مهم ترين بازي اين هفته تيم هاي پرسپوليس و سايپا در تهران به مصاف هم رفتند. در اين بازي حساس علي دايي به عنوان سرمربي و بازيكن سايپا در مقابل پرسپوليس تيم سابقش جدالي تماشايي و پربرخورد را پشت سر گذاشت. اين بازي پر از حركت هاي بديع تاكتيكي 2 تيم و صحنه هاي ناب و جذاب فوتبال بود. در اين بازي عادلانه ترين نتيجه كه همان تساوي 2 بر 2 بود رقم خورد. پرسپوليس درحالي به اين نتيجه دست يافت كه از دقيقه 63 با اخراج فرشيد كريمي 10 نفره شد و عليرغم اين حادثه از كيفيت بازي پرسپوليس كم نشد و دنيزلي با تعويض هايش جريان بازي را به گونه اي تغيير داد تا درحالي كه پرسپوليس دو بر يك از سايپا عقب بود نتيجه را در دقايق پاياني برابر كند و كمبود يك بازيكن نيز حس نشود.
براي اولين تجربه مربيگري علي دايي بايد به او نمره قبولي داد و منتظر بازي هاي آينده سايپا بود. دايي نشان داد كه شعور و ذهنيت بسيار مدرن و قوي از فوتبال امروز دارد. حضور دايي به عنوان يك مربي زنگها را براي بقيه مربيان به صدا درآورد.
دايي تمام فاكتورهاي مربيگري را دارا بود و پتانسيل قرار گرفتن در اين پست حساس را نيز داشت، تنها نكته معمولي اين بازي داوري بود كه در چند صحنه، بازي را به التهاب كشاند و بار ديگر باعث شد جو ورزشگاه آشفته شود.
در ساير بازي هاي اين هفته شيرازي ها در تقابل با تيم هاي جنوبي با موفقيت بازي هاي خود را پشت سر گذاشتند. فجر سپاسي در اهواز موفق شد با سه گل فولاد خوزستان را مغلوب كند تا بار ديگر زخم هاي فولادرا عميق تر كند. در شيراز نيز برق با ذوالفقار نسب با يك گل مقابل استقلال اهواز به پيروزي رسيد. براي برق شيراز اين پيروزي بعد از چند هفته ناكامي اين تيم را به آرامش رساند. اين بازي تقابل دو مربي با دو ديدگاه متفاوت بود و سرانجام علم فوتبال پيروز شد. در داربي نقش جهان بار ديگر لوكابوناچيچ به موفقيت ديگري رسيد و اين بار ذوب آهن رقيب ديرينه سپاهان را دو بر صفر شكست داد. سپاهان با اين پيروزي خود را به جمع مدعيان بالاي جدول نزديك كرد و ذوب آهن تسليم شده در مقابل همشهري خود فروافتاد. اين هفته پاس بعد از مدت ها به دومين پيروزي خود در ليگ برتر دست يافت. جلالي در هفته ششم دو بر يك راه آهن را مغلوب كرد تا پاس در حاشيه امنيت قرار بگيرد. شرايط راه آهن با اين شكست سخت تر مي شود.
راه آهن بايد چاره اي بينديشد و راه ديگري را باز كند. صباباتري نيز اين هفته اولين پيروزي خود را در ليگ برتر جشن گرفت. صباباتري با تمام قوا موفق شد مس كرمان را چهار بر يك مغلوب كند و بهترين نتيجه را از آن خود كند.
در مشهد نيز ابومسلم با غلبه بر پيكان بار ديگر توانايي خود را به رخ حريفان كشيد. نماينده مشهد اكنون در بالاي جدول در انتظار روزهاي آينده است.
نتايج ليگ برتر هفته ششم
* پرسپوليس 2 سايپا 2
گل ها: حميد فرزانه (21) مدافع سايپا حسين بادامكي (92) براي پرسپوليس، علي دايي (42) پنالتي (82) براي سايپا
* سپاهان 2 ذوب آهن صفر
گل ها: محسن بنگر (11)، هادي عقيلي (58) پنالتي براي سپاهان
* فولاد خوزستان صفر فجر سپاسي شيراز 3
گل ها: هاشم بيگ زاده (2) غلامرضا رضايي (80) يونس گرائيلي (88) براي فجر
* برق شيراز يك استقلال اهواز صفر
گل: محمدعلي ابراهيميان (29) براي برق
* راه آهن يك پاس 2
گل ها: داود حقي (18) پنالتي براي راه آهن، هادي شكوري (53) و محمد نصرتي (77) براي پاس
* ابومسلم 2 پيكان يك
گل ها: عرفان اولروم (2) داود دانش دوست (76) براي ابومسلم، ايمان حيدري (70) براي پيكان
* صباباتري 4 مس كرمان يك
گل ها: محسن بيات (5)، آلن آدويج (51 و 28) سهراب بختياري  (57) براي صبا، صابر ميرقرباني (92) براي مس

حبيبي انصراف داد
واليبال با يك نامزد
گروه ورزشي با انصراف بهرام حبيبي يكي از دو نامزد انتخابات رياست فدراسيون واليبال عملا تكليف اين رشته ورزشي در بيست روز مانده به انتخابات مشخص شد. ديروز نماينده مردم خمين در مجلس شوراي اسلامي پس از نشست با سرپرست كنوني فدراسيون واليبال و با اعلام آنكه ديدگاه ها و اهداف هر دو نامزد كاملا مشترك است با اين توضيح كه رسيدگي به مشكلات حوزه انتخاباتي هم فرصتي براي همكاري كامل با واليبال باقي نمي گذارد، انصراف خود را اعلام داشت. نكته مهم درايت عضو جديد هيأت رئيسه واليبال در رسيدن به اين نتيجه بود كه واليبال به عنوان يك ورزش موفق نياز به مديري تمام وقت دارد، نكته اي كه به مذاق خيلي ها سازگار نبود! بدين ترتيب واليبال براي دومين بار انتخابات با حضور يك نامزد را تجربه خواهد كرد. البته بهرام حبيبي همچنان به عنوان عضو هيأت رئيسه با فدراسيون واليبال همكاري خواهد داشت.

مربيان فرانسوي در راه تهران
سرمربي جديد تيم واليبال جوانان ايران به احتمال قوي فرانسوي خواهد بود. در سفر اخير تيم ملي بزرگسالان به شهرهاي رن و پاريس كارنامه چندين مربي موفق فرانسوي در حضور محمدرضا داورزني سرپرست فدراسيون واليبال مورد ارزيابي قرار گرفت كه قرار شد چند تن از اين مربيان براي گفت وگوي بيشتر به تهران سفر كنند. مسووليت گفت وگو با اين مربيان با پيمان شروان و ژاك ميشل روك سرمربي اسبق تيم ملي فرانسه بوده است. حتي احتمال آنكه «ميشل روك» مسووليت هدايت تيم جوانان ايران را به عهده بگيرد نيز بسيار زياد است.
شيركوند برسر دوراهي
003981.jpg
در سفر اخير تيم ملي واليبال ايران به فرانسه حسن شيركوند ليبروي تيم ملي موردتوجه تيم «رن» از تيم هاي حاضر در سوپر ليگ باشگاه هاي فرانسه قرار گرفت. «رن» كه در مكان چهارم جدول اين فصل قرار دارد درصورت توافق نهايي از نيم فصل دوم مي تواند از وجود شيركوند بهره گيرد. ملي پوش واليبال ايران به دليل درگيري با اردوي تيم ملي در راه مسابقات قهرماني جهان و بازي هاي آسيايي دوحه براي رفتن به فرانسه برسر دوراهي قرار دارد.
وي به همشهري گفت: پس از مشورت لازم و با بررسي كامل پيشنهاد يادشده تصميم نهايي را خواهم گرفت.

حميد باوفا:
دليلي ندارد در اردوي تيم ملي حاضر شوم
گروه ورزشي- در پي انتقاد حميد باوفا از نحوه انتخاب ملي پوشان كشتي فرنگي كه بدون انجام مسابقه انتخابي راهي مسابقه هاي جهاني شده بودند، اين كشتي گير از حضور در اردوي تيم ملي سرباز زد و به همين دليل محمد بناء سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران هم اعلام كرد كه اين كشتي گير ديگر شانسي براي حضور در بازي هاي آسيايي ندارد. حميد باوفا كه در وزن 60 كيلوگرم كشتي مي گيرد در رابطه با غيبتش در اردوي تيم ملي مي گويد: از آنجايي كه كشتي گيران از پيش انتخاب شده هستند ديگر دليلي ندارد تا در اردوي تيم ملي حاضر شوم.

تازه ترين رده بندي بهترين تيمهاي جهان
برزيل همچنان اول است
003990.jpg
گروه ورزشي در تازه ترين رده بندي فدراسيون جهاني فوتبال فيفا تيم برزيل با 1560 امتياز همچنان در صدر جدول اين رده بندي قرار دارد. بعد از اين تيم ايتاليا، فرانسه، آرژانتين و انگليس در رده هاي بعدي قرار دارند.
تيم ايران در اين رده بندي مكانش نسبت به ماه گذشته تغييري نكرد و با 670 امتياز همچنان در مكان چهل و سوم قرار دارد. در بين تيمهاي آسيايي استراليا با يك پله صعود نسبت به ماه گذشته به مكان سي و هفتم صعود كرد تا بهترين تيم اين قاره نيز باشد.
در همين رابطه فيفا بهترين هاي فوتسال جهان را معرفي كرد كه طي آن اسپانيا با 645 امتياز در صدر قرار دارد و تيمهاي پرتغال و ايتاليا در مكانهاي دوم و سوم قرار دارند. ايران در اين رده بندي با 527 امتياز هشتم است.
در قاره آسيا تيمهاي ژاپن و تايلند اول و دوم هستند و ايران در جاي سوم قرار دارد.

تركيب تيم ملي بوكس
در بازي هاي آسيايي دوحه
گروه ورزشي تيم ملي بوكس ايران پس از گذراندن چندين مرحله اردو و پيكارهاي تداركاتي تركيب اعزامي خود به بازي هاي آسيايي دوحه را معرفي كرد. در نشست اعضاي كميته فني درمورد انتخاب يك نفر از بهترين هاي وزن 51 كيلوگرم، عمران اكبري بر ارشاد روح بخشيان به دليل دارا بودن تجربه بيشتر ترجيح داده شد. اردوي مشترك با تيم ملي بوكس ارمنستان و تمرين در كيش ازجمله برنامه هاي آينده اين تيم تا قبل از حضور در بازي هاي آسيايي دوحه خواهد بود. تيم ملي بوكس ايران در بازي هاي آسيايي دوره قبل غايب بود.
اسامي نفرات تيم ملي بوكس به دوحه به شرح زير اعلام شدند.
۴۸ كيلوگرم: صادق فرج زاده
۵۱ كيلوگرم: عمران اكبري
۵۷ كيلوگرم: فروتن گل آرا
۶۰ كيلوگرم: سعيد نوروزي
۶۴ كيلوگرم: مرتضي سپهوند
۶۹ كيلوگرم: محمد ستارپور
۸۱ كيلوگرم: مهدي قرباني
۹۱ كيلوگرم: علي مظاهري
۹۱+ كيلوگرم: جاسم دلاوري

هفته تربيت بدني
بهانه اي براي اهميت بيشتر به ورزش
گروه ورزشي- از ديروز 26 مهرماه تا 2 آبان ماه به عنوان هفته تربيت بدني نام گرفته است تا به اين بهانه برنامه ها و مراسمي براي اهميت دادن بيشتر به ورزش و تربيت بدني در كشور به اجرا درآيد.اهميت ورزش و تربيت بدني با گراميداشت هفته تربيت بدني، تضمين سلامتي مردم و خانواده هاست تا با كمك ورزش بتوان پويايي، نشاط و سلامت را در جامعه نهادينه كرد.تغيير شكل زندگي و افزايش امكانات و تجهيزات ورزشي و قرار دادن آن به شكل رايگان در اختيار مردم ضرورت انكارناپذيري است كه اين هفته فقط سمبلي از آن است.متأسفانه ورزش در كشور ما چه در ميان مسئولان و چه در ميان بهره برداران نهايي آن يعني مردم جايگاه خود را نيافته است و فاصله آماري بهره مندي ورزش در كشور ما با ساير كشورها خود حاكي از اين مدعاست.

تأييد صلاحيت كانديداهاي شش فدراسيون ورزشي
گروه ورزشي اسامي كانديداهاي تأييد صلاحيت شده فدراسيون هايي كه انتخابات آنها در ماه هاي آبان و آذر برگزار مي شود، اعلام شد.
فدراسيون دووميداني، پزشكي، رزمي، سه گانه و بيسبال ازجمله فدراسيون هاي ورزشي هستند كه قرار است انتخابات آنها در آبان و آذر ماه برگزار شود. اما زمان برگزاري انتخابات بسياري از فدراسيون ها ازجمله كشتي، فوتبال و واليبال قرار است تا بعد از بازي هاي 2006 دوحه به تعويق افتد.
به گزارش ايسنا در فدراسيون دووميداني سيدمصطفي كريمي، علي فيضي، احمد صاحبي و محمود شوقيان تأييد صلاحيت شدند. در فدراسيون پزشكي كرم الله علي مرادي، احمد هاشميان، فيروز مددي، داودرضا شفاعدل، احمد مشيدي، ابوالفضل آقاجاني، سيدطليعه آل نبي، سيدامير يعقوبي، ابراهيم خادم، غلامحسين اصغري، آبتين مهدي پور، بهنام پرهيزگار، ولي الله گرائيلي ملك، حسن آقاجاني، محمد اسد مسجدي، بيژن فرامرزي و فرهاد نفرزاده تأييد صلاحيت شدند.
در فدراسيون ورزش هاي رزمي عباس خزايي، عباسعلي اكبري، بيژن ثابتي مطلق، علي غفاري، محمد نوحي، محمدرضا يوسفي، محمدرضا قرباني، محمد اسماعيل مداحي، مهدي اميري جعفري صلاحيت آنان تأييد شد.
در فدراسيون سه گانه صلاحيت محمدعلي صبور، محمدرضا شريف نيا، فيض الله اميني تأييد شد.
در فدراسيون بيسبال سليمان جعفرزاده، حسين صادق عابدين، مسعود گلپايگاني تأييد صلاحيت شدند.
در فدراسيون ورزشهاي باستاني نيز عليرضا صفارزاده، بهمن محمدرضايي، باقري، سيدعلي نگارنده و مهدي راسخ تأييد صلاحيت شدند.

نتايج ديدارهاي سه شنبه شب ليگ قهرمانان اروپا
پيروزي پرگل رئال مادريد در بخارست
003987.jpg
گروه ورزشي مريم دري منش: رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا با پيروزي بيشتر مدعيان صعود به مرحله بعدي و شكست آرسنال همراه بود. در اين بازي ها آرسنال با يك گل مغلوب زسكا مسكو شد اما تيم انگليسي هنوز شانس صعود به دور بعدي را دارد. تيم رئال مادريد نيز در بخارست پايتخت روماني به يك پيروزي پرگل چهار بر يك مقابل استوا بخارست دست يافت تا به همراه ليون مدعي صعود به مرحله بعدي باشد. در ساير بازي ها تيم آ ث ميلان، پورتو، سلتيك و منچستر مقابل رقباي خود به پيروزي رسيدند.

چهاردهمين شكست متوالي هامبورگ در ديدارهاي رسمي
گروه E: استه اوا بخارست 1 رئال مادريد 4
گلها: سرجيو راموس (9)، رائول (34)، روبينيو (56) و فان نيستلروي (76) براي رئال، باده ا (64) براي استه اوا
ديناموكي يف( صفر) المپيك ليون( 3)
گلها: جونينيو (31)، كلستروم (38) و مالودا (50)
گروه F: سلتيك گلاسكو 3 بنفيكا ليسبون صفر
گلها: ميلر (56 و 66)، پي يرسون (90)
منچستر يونايتد 3 اف.ث.كپنهاگن صفر
گلها: اسكولز (39)، اوشي (46) و ريچاردسن (83)
گروه G: اف.ث.پورتو 4 هامبورگ 1
گلها: ليزاندرو لوپز (14 و 81) گونزالس (48)، پوستيگا (69) براي پورتو، تروخوفسكي (89) براي هامبورگ
زسكا مسكو 1 آرسنال صفر
گل: كارواليو (24)
گروه H: ليل 3 آ.ا.ك آتن 1
گلها: روبيل (64)، گيگاكس (68)، ماكان (91) براي ليل
ايويچ (68) براي آ.ا.ك
آندرلشت (صفر) آ.ث.ميلان (1)
گل: كاكا (58)

ولاديمير كرامينك، قهرمان شطرنج جهان
ولاديمير كرامينك استاد بزرگ شطرنج روسيه با پيروزي بر وزلين توپالوف، استاد بزرگ بلغاري توانست عنوان قهرماني جهان را از آن خود كند. اين دو شطرنج باز پس از دوازده روز رقابت در شهر اليستا در جنوب روسيه، هركدام با شش پيروزي به تساوي رسيدند و در نهايت در يك ديدار اضافي كرامنيك بر توپالوف غلبه كرد.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |