شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
فشار صهيونيستي عليه هنر مقاومت
برندگان جايزه كاريكاتورهولوكاست
نتوانستند به ايران بيايند
005691.jpg
اين مسابقه براي يافتن پاسخ تصويري به سه سؤال بود 1- چرا وقتي نقد هولوكاست مطرح مي شود آزادي بيان در غرب به فراموشي سپرده مي شود؟
2 - چرا تاوان هولوكاست را فلسطيني ها بايد بدهند؟ 3- تكليف هولوكاست هاي واقعي در عراق، افغانستان، زندان ابوغريب و ... چه خواهد بود؟

گروه ادب و هنر- خانه كاريكاتور ايران ضمن معرفي برندگان جايزه جهاني كاريكاتور هولوكاست اعلام كرد 4كاريكاتوريست يهودي نيز در اين مسابقه شركت كرده بودند كه نشان مي داد هيچ يهودي ستيزي در اين مسابقه وجود نداشت. بلكه مقابله با يك دروغ تاريخي كه از طرف صهيونيست ها تبليغ مي شود، هدف اصلي بود.
گزارش مراسم پاياني اهداي جوايز برندگان كاريكاتور هولوكاست حاكي است، كارلوس لتوف، اي چار و گامسو از كشور برزيل و ناصر الجعفري از اردن كه برندگان جايزه بودند، به دلايل سياسي و ممانعت از حضورشان در ايران، نتوانستند در مراسم شركت كنند.
به گزارش فارس وزير ارشاد در اين مراسم گفت:  هيچ هنري بالاتر از اين نبود كه هنرمندان جهان خطر كنند و براي آگاهي  دادن به جهانيان در مسابقه هولوكاست شركت كنند.
همچنين سيد مسعود شجاعي طباطبايي رئيس خانه كاريكاتور ايران طي گزارشي از روند برگزاري مسابقه گفت: مسابقه كاريكاتور هولوكاست، مسابقه اي براي يافتن پاسخ تصويري به سه سؤال بود 1- چرا وقتي نقد هولوكاست مطرح مي شود آزادي بيان در غرب به فراموشي سپرده مي شود؟ 2- چرا تاوان هولوكاست را فلسطيني ها بايد بدهند؟ 3- تكليف هولوكاست هاي واقعي در عراق، افغانستان، زندان ابوغريب و ... چه خواهد بود؟ كه اين موضوع همچون بمبي در رسانه هاي خارجي منفجر شد و به دنبال آن سايت ايران كارتون حاوي اخبار، اطلاعات و كاريكاتورهاي مربوط به اين مسابقه، توسط هكرهاي صهيونيستي هك شد ولي در نهايت 1193 اثر از 62 كشور جهان به اين مسابقه ارسال شد كه 50 اثر انتخاب و در موزه هنرهاي معاصر فلسطين به نمايش گذاشته شد.
برگزيدگان مسابقه
مراسم اهداي جوايز مسابقه كاريكاتور هولوكاست چهارشنبه با حضور وزير فرهنگ وارشاد اسلامي برگزار شد.
جايزه اول مسابقه كاريكاتور هولوكاست شامل 12000 دلار به همراه تنديس مسابقه و لوح تقدير به عبدلله دركااويي از مراكش اختصاص يافت وجايزه دوم شامل 4000 دلار به همراه تنديس و لوح تقدير مشتركاً به كارلوس لتوف از كشور برزيل و اي چارد از فرانسه تعلق گرفت و شهرام رضايي از ايران به عنوان نفر سوم اين مسابقه 5000 دلار را به همراه تنديس و لوح تقدير از آن خود كرد.
جايزه ويژه اين مسابقه شامل 3 سكه بهار آزادي به همراه تنديس و لوح تقدير به ترتيب به محمدرضا دوست محمدي از ايران،مازيار بيژني از ايران،الوار گازل از برزيل،عمرعدنان از كشور اردن،ناجي بنجي از مراكش،محمود نظري از ايران،الساندرو گاتو از ايتاليا،رائد خليل از سوريه،ناصر الجعفر از اردن،جابراسدي از ايران،كاسو از برزيل و وحيد خدايار از ايران تعلق گرفت.

مديري براي آخر پاييز آماده مي شود
005697.jpg
گروه ادب و هنر- مهران مديري و بازيگران سريال 45 قسمتي اش با جديت و سرعت در حال آماده كردن مجموعه شان براي نمايش در آذرماه هستند.
گزارش پشت صحنه اين سريال طنز حكايت از آن دارد كه با تصويربرداري 20قسمت از سريال، شبكه 3 پخش آن را آغاز خواهد كرد.
نويسندگان اين مجموعه به سرپرستي پيمان قاسم خاني بوده و تهيه كنندگي آن با مجيد و حميد آقاگليان است.
بازيگران سريال جديد مديري را تقريبا همان عوامل شبهاي برره تشكيل مي دهند كه عبارتند از مهران مديري، جواد رضويان، شقايق دهقان، سحر جعفري جوزاني، محمدرضا هدايتي، سعيد پيردوست و البته نصرالله رادش نيز به اين مجموعه اضافه شده است.

همسايه
حامد كرزي:
اميدوارم قند پارسي
به كابل بيايد
ايسنا: چهارمين جشنواره ادبي قند پارسي ويژه  شعر و قصه  جوان افغانستان عصر ديروز با پيام حامد كرزي - رئيس  جمهور افغانستان - در تهران گشايش يافت.
كرزي در پيام خود آورده است: با مسرت فراوان آگاهي يافتم كه چهارمين جشنواره ادبيات جوان زبان دري از سوي شماري از فرهنگيان افغان مقيم كشور دوست ما ايران، در شهر زيباي تهران برگزار مي گردد.
وي با بيان اين كه فرهنگيان دور از ميهن با اين گونه كارهاي فرهنگي شان از جهات مختلف استحقاق ستودن و گراميداشت دارند، يك دليل را اين عنوان كرد كه در شرايط دوري از ميهن و غربت، زبان و فرهنگ، بخصوص ادبيات جوان شان را كه در شرايط دشوار روييده و باليده  است، مورد توجه و ارزشيابي قرار مي دهند.
رئيس جمهور افغانستان با ياد كردن از اعظم رهنورد زرياب به عنوان فرهنگي  فرهيخته كشورش، دعوت او را به جشنواره مثبت ارزيابي كرد و گفت: فرهنگيان عزيز ما كه در برگزاري اين جشنواره سهم گرفته اند، در سال هاي بعدي در كشورشان، در كابل، و شهرهاي ديگر به برگزاري چنين جشنواره ها بپردازند. اميد است فرهنگيان مهاجر ما هرچه زودتر به ميهن شان عودت نمايند و همراه با فرهنگيان داخل كشور كارهاي رشد و بالند گي فرهنگ را رونق خاصي بدهند.

دومين نشست اصحاب هنر، ادب و انديشه
گروه ادب و هنر- دومين نشست اهل ادب، هنر و انديشه در فرهنگستان هنر برگزار شد و حاضران در اين جلسه به بحث درباره هنر و انديشه پرداختند و از ضرورت مطالعات ميان رشته اي سخن گفتند.
اين نشست در ادامه جلسه پيشين و با تأكيد بر اين مساله برگزار شد كه تاكنون ارتباط مستقيم بين فعالان بخش انديشه ، ادب و هنر به شكل مطلوبي برقرار نبوده است. بنابراين انديشمندان، هنرمندان و اديبان در قالب اين نشست ها مي توانند سواي آنچه درباره يكديگر شنيده اند در تعامل مستقيم با يكديگر افق هاي تازه اي را در حوزه فرهنگ بگشايند.

دولت آبادي: فضاي داستان هاي زرياب 
افغان مثل نيشابور است
005694.jpg
ايلنا: محمود دولت ژآبادي كه در مراسم بزرگداشت محمد اعظم رهنورد زرياب نويسنده بزرگ افغانستان حضور داشت گفت ژ: بهترين تقدير از يك نويسنده خواندن آ ژثار اوست.
وي با بيان اين مطلب كه من داستان بلند گلنار و آيينه را با اشتياق خواندم، ادامه داد: بخشي از داستان ژهاي زرياب در سال 1353 نوشته شده و فضاي داستان ژهاي او در آن دوره نزديك به فضاي زندگي ما در آن سالها است و گويي داستان هايش در نيشابور خود  ما رخ داده است.
نويسنده رمان كليدر گفت ژ: ما بايد به مردم افغانستان درست مثل مردم خودمان نگاه كنيم و اميدواريم كه هرگز خاطره بدي از ما در ذهن يكديگر باقي نمانده باشد.

معرفي نمايش هاي برتر بسيج
۱۴ گروه نمايشي از ميان 60 نمايش از استان ها و شهرستان هاي مختلف كشور به بخش مسابقه هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بسيج راه يافتند.
يك صبح تا شب مينا اكبري از تبريز، عروس حميد رضا راوش از كازرون، نامدار سعيد خيراللهي از ايلام، كربلاي بي ثمر غلامرضا جهانپا از مشهد، رقص پروانه ها مهدي غلامي از سراوان،از جمله اين آثار است.اين نمايش ها توسط هيأتي مركب از كارشناسان و چهره هاي صاحب نام تئاتر از ميان 60 نمايش برگزيده جشنواره هاي استاني براي راهيابي به مرحله نهايي جشنواره انتخاب شدند.

دعوت از بزرگان تئاتر اروپا به جشنواره فجر
مهر: پيتر بروك و آرين منوشكين به همراه چند گروه تئاتري اروپا براي اجراي نمايش هاي خود در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر به ايران دعوت شدند.
حسين پارسايي مدير كل هنرهاي نمايشي در سفر هفته گذشته خود به آلمان و فرانسه با هنرمندان سرشناس تئاتر اروپا از جمله پيتر بروك، آرين منوشكين، كلايمن، روبرتو چولي، ديتر كومل و رئيس تئاتر كلن براي اجراي عمومي آثارشان در ايران و بيست و پنجمين جشنواره تئاتر فجر رايزني و گفتگو كرده است.
پارسايي در توضيح بيشتر اين خبر گفت: البته به عقيده من اجراي گروههاي خارجي در جشنواره تئاتر فجر به تنهايي كافي نيست و بهتر است براي تبادل و تعامل با گروههاي تئاتري دنيا، شرايط اجراي عمومي را براي آنها در ايران فراهم كنيم.ما همه تلاش خود را براي حضور اين گروهها در ايران كرده ايم، اما حضور آنها بستگي به شرايط و پذيرفته شدن گروه دارد.
مدير كل هنرهاي نمايشي همچنين از امضاء تفاهمنامه با ديتر كومل و روبرتو چولي براي اجراي يك نمايش با مفاهيم مشترك انساني خبر داد و گفت: بر اساس اين تفاهمنامه قرار شد اجراي مشترك ما با كومل درمورد يكي از مفاهيم شاهنامه فردوسي باشد و يك اجراي مشترك هم با چولي براي جشنواره تئاتر فجر امسال خواهيم داشت.

اخبار كوتاه
بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي شهلا داداشي نژاد / 12 تا 18 آبان / دروس، كماسايي، شماره 42 / تلفن: 22541589.
گالري گيتا: نمايشگاه نقاشي منوچهر توانفر / 11 تا 16 آبان / خيابان شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه 15، پلاك 94/ تلفن: 22261939.
نگارخانه گل: نمايشگاه آثار تزئيني مهوش مجذوب / 12 تا 15 آبان / ميدان فاطمي، جويبار، ميرهادي غربي، پلاك 60 / تلفن: 88959216.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي از اساتيد / 12 تا 17 آبان / شهرك قدس، فاز 3، خيابان دوم، پلاك 1165 / تلفن: 88083327.
گالري طراحان آزاد: نمايشگاه آثار ماتيسا كازروني خاطرات يك زن / ميدان گلها، ميدان سلماس، پلاك 41 / تلفن: 88008676.
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي اميد شايان / 19 تا 24 آبان / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك.
گالري هفت ثمر: نمايشگاه گروهي عكس  اعضاء انجمن عكاسي كانادا / 13 تا 17 آبان / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره 25 / تلفن: 88731403.

مجموعه پربيننده ماه رمضان مجموعه تلويزيوني زيرزمين در ماه رمضان از نظر ميزان بيننده و رضايت رتبه اول را در نظرسنجي مركز تحقيقات صدا و سيما كسب كرد. بر اساس نظرسنجي سازمان صدا و سيما مجموعه زيرزمين با 9/81 درصد رتبه اول، صاحبدلان با 2/75 درصد رتبه دوم، آخرين گناه با 9/75 درصد در رتبه سوم و سريال بوي خوش زندگي با 60 درصد در رتبه چهارم از نظر ميزان بيننده اعلام شد.
نجواهاي شبانه - نمايشنامه نجواهاي شبانه محمد چرم شير قرار است به كارگرداني عباس غفاري در تالار شماره 2 مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه برود. متن اين نمايش روايتگر سه سرباز در يك پادگان است كه مدت چهار هفته است به مرخصي نرفته اند. مجسمه عجايب جهان - بهزاد شيرازي مجسمه  ساز 70 ساله ايراني كه از سالها پيش در شهر بعلبك از شهرهاي باستاني لبنان به كار مجسمه سازي سنگين مشغول است قصد دارد مجسمه عجايب جهان را بسازد. قلعه بعلبك و معبدهاي آن، مسجدالاقصي، اهرام فراعنه مصر و رمزهاي تمدن فارسي، بابلي و يوناني از جمله مجسمه هايي است كه شيرازي آنها را ساخته است. وي هم اكنون به ساخت برخي نمونه هاي ديگر از جمله پرچم و نقشه ايران مشغول است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |