شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
وزير بهداشت :
پزشك خانواده سيستم درماني كشور
را سلامت محور مي كند
قانون جبران هزينه هاي بيماران در بخش خصوصي قابل عملياتي شدن نيست
فارس: وزير بهداشت گفت: قانون جبران بخشي از هزينه هاي بيماران بستري شده در بيمارستانها و مراكز خصوصي توسط بيمه ها كه اخيراً به تصويب مجلس رسيده است ايهام دارد و عملياتي شدن آن با اين ادبيات بسيار مشكل است.
كامران باقري لنكراني افزود:اين قانون البته قدم خوبي براي كمك به مردم است اما ادبيات آن بايد به نحو صريحتري تغيير كند تا امكان عملياتي شدن آن وجود داشته باشد. اين قانون صراحت لازم را ندارد و بيمه ها با توجه به توان فعلي شان امكان عملياتي كردن آن را ندارند. وي گفت:  اميدوارم نمايندگان مجلس در بودجه ريزي سال آينده بتوانند مشكلات اجرايي شدن اين قانون را بر طرف كنند.

گروه اجتماعي- وزير بهداشت گفت: اجراي طرح پزشك خانواده كه در نيمه راه آن هستيم، سيستم درمان نگر فعلي كشور را به يك نظام سلامت محور مبدل مي كند و مردم بايد رفته رفته با كامل شدن اين سيستم تغيير اين رويكرد را در زندگي خود احساس كنند.
كامران باقري لنكراني در اجلاس هم انديشي كارشناسان نظام سلامت افزود: زيرساختهاي پزشك خانواده و نظام ارجاع تا حدي در روستاها ايجاد شده است ولي هنوز در حاشيه شهرها اين زيرساختها به وجود نيامده است كه بايد هر چه زودتر شرايط اجراي آن را در اين مناطق فراهم كنيم.
وي اضافه كرد:  در طرح پزشك خانواده بسته هاي خدمتي در همه ابعاد تعريف شده است و بر مباحث پيشگيري و سلامت محوري تاكيد بيشتري نسبت به درمان بيماران شده است، حتي نظام بهداشت روان براي عموم مردم در اين سيستم تعريف شده است كه قطعاً اجراي كامل اين برنامه ها هزينه هاي سرسام آور نظام بهداشت و درمان كشور را كه بسياري از آن هدر مي رود، كاهش مي دهد.
وزير بهداشت گفت: استقرار نظام ارجاع، مراقبتهاي تكه تكه و بدون سياست بهداشتي و درماني كشور را زير چتر يك نظام واحد و حساب شده در مي آورد و روشهاي تشخيصي و حتي نظام تعرفه گذاري و اقتصاد سلامت را اصلاح مي كند.
وي افزود: فقدان سيستم اطلاعات مستند سلامت مردم اكنون يك ضعف بزرگ در كشور ماست كه يكي از علل اصلي نارضايتي مردم از خدمات سلامت و مديريت نظام سلامت است كه براي رفع اين مشكل بايد از فناوريهاي نوين و تجربه كشورهاي ديگر استفاده كنيم و در عين حال با بومي كردن اين علوم به رفع نيازهاي داخل بپردازيم.
باقري لنكراني گفت:  طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع پزشكي هنوز با مشكلات زيادي مواجه است، از طرفي گروهي از پزشكان اين سيستم را قبول ندارند و مردم هم از خدمات اين سيستم هنوز راضي نيستند بنابراين بايد با كمك همه گروهها چه در دولت و مجلس و چه خارج از سيستم اداري با كمك انجمنهاي تخصصي و همه صاحبنظران براي رفع عيوب اين سيستم اقدام كنيم تا به يك همكاري جمعي و بين بخشي براي رفع اين مشكلات برسيم.
عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين جلسه گفت: وزارت رفاه آماده هر گونه همكاري با وزارت بهداشت براي اجراي كامل طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور است اما من معتقدم اين سيستم قابل اصلاح است و بايد اصلاح شود.
وي افزود: بايد گذشته اجراي اين طرح را دوباره بررسي كنيم و ببينيم چه نيازهايي داريم و چرا پزشكان عمومي از اين طرح استقبال نكرده اند.
مسعود پزشكيان، وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين جلسه به خبرنگار فارس گفت: با اجراي طرح پزشك خانواده از يكسال گذشته تاكنون تغييرات مهمي در زندگي مردم روستاها ايجاد شده است و اكنون ديگر لازم نيست كه روستائيان براي هر خدمت كوچك درماني - بهداشتي يا تامين دارو به شهر بيايند، اعتباراتي هم كه براي اجراي اين طرح داده شده است در تاريخ وزارت بهداشت بي سابقه است بنابراين بايد قانع باشيم و براي خدمت رساني به مردم نيازمند كشور كار كنيم.

به بهانه روز دانش آموز (13 آبان)
۸۰  درصد مدارس كشور مربي بهداشت ندارند
005718.jpg
گروه اجتماعي براساس شاخص بهداشت جهاني به ازاي هر 750 دانش آموز بايد يك مربي بهداشت وجود داشته باشد ولي در كشور ما براي 17 ميليون دانش آموز تنها 3600 مربي بهداشت وجود دارد كه براساس تعريف استاندارد جهاني اين تعداد بايد به 6 برابر برسد.
به گزارش همشهري، طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت، بهداشت مدارس مجموعه اقداماتي است كه به منظور تشخيص، تامين، حفظ و ارتقاء سلامت جسماني، رواني و اجتماعي دانش آموزان و كاركنان مدارس كه به نوعي در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند، تحت راهنمايي و سرپرستي مسئولان آموزشگاه به اجرا درمي آيد. همچنين مدرسه نقش بسيار مهمي در تامين بهداشت رواني دانش آموزان در كاهش ناهنجاري هايي كه سبب ساز جرايم دانش آموزي مي شوند، دارد. مصرف و خريد و فروش قرصهاي توهم زا، انرژي زا در بين دانش آموزان و خريد و فروش و مصرف مواد مخدر در بين برخي دانش آموزان دبيرستاني، بروز رفتارهاي پرخاشگرانه و بيماري عصبي در بين دانش آموزان دختر، همه نمونه هايي از رفتارهايي است كه گروهي از دانش آموزان با آن مواجه هستند.
دوسوم فضاهاي آموزشي ، وضعيت نامناسب بهداشتي دو سوم فضاهاي آموزشي كشور به ويژه در مناطق محروم و دورافتاده از وضعيت بهداشتي مناسب و مطلوبي برخوردار نيستند. شيوع مقطعي برخي بيماري ها نظير وبا به دليل استفاده از آب ناسالم، همچنين طرح هايي چون ريشه كني شپش سردانش آموزان، به دليل كمبود اعتبارات و مربيان بهداشت، نافرجام باقي مانده است لذا اقدامات فوري در رابطه با بهسازي توالت، دستشويي،  آبخوري و بوفه مدارس در اين مناطق بسيار ضروري است.
شناسنامه موقت
مديران و مربيان بهداشت مدارس طي ابلاغ دستورالعملي موظف هستند، تا پايان دي ماه، شناسنامه سلامت تمام دانش آموزان پايه اول ابتدايي را به مراكز بهداشتي و با انجام معاينات شنوايي، بينايي، پوست و مو، صادر كنند. امسال علاوه بر دختران دانش آموز دبيرستاني و پيش دانشگاهي، حدود 300 هزار دانش آموز سوم راهنمايي نيز تحت پوشش طرح آهن ياري قرار خواهند گرفت .

درد كهنه كودك آزاري
سينا قنبرپور
۲۸آبان را روز مبارزه با كودك آزاري نامگذاري كرده اند و ما درحالي به استقبالش مي رويم كه هر چند روز يك بار تيتر اول خبرهاي روزنامه هايمان حجاب از درد كودكان و نوجواناني زخم خورده از كودك آزاري بر مي دارد. اينك داستان توران است كه در آستانه روز مبارزه با كودك آزاري ما را با اين پرسش مواجه مي كند كه چگونه و با چه كارهايي مي توان با كودك آزاري مبارزه كرد. توران اتفاقاً پدري مهربان دارد . اين دختر 14 ساله روي تخت شماره يك بيمارستان فيروزگر تهران در حالي بستري شده است كه از درد ناشي از كتكهاي نامادري به خود مي پيچد. او تا همين ششمين روز آبان 1385 كه در اين بيمارستان پذيرش شد حتي دفترچه بيمه نداشته و به همت مددكاري بيمارستان بيمه شده است . پدرش از راه مسافركشي درآمد دارد و يكبار بابت رفتارهاي همسر دومش با توران به دادگاه هم شكايت كرده است . اما دريغ كه درد بي عشقي نامادري كم سن و سال توران حتي پس از يكسال حبس اينك او را با فك شكسته و بدن زخم خورده در بيمارستان، نمادي از كودك آزاري كرده تا من و شما را به واكنش بطلبد.
نامادري توران تنها 23 سال دارد و خود مادر دو دختر كم سن و سال است. توران مادرش را در 2 سالگي به واسطه طلاق از دست داده است . يكسال قبل يك روز نامادري توران بر روي او نفت ريخته تا آتشش بزند و در همين حين دخترك گريخته است . پدرش در پي ماجرا از همسرش شكايت مي كند و زن جوان محكوم به تحمل حبس شده است . حالا پس از آزادي دوباره به جان دخترك افتاده و اين بار شدت ضربات او فك توران را شكسته است . پزشكان بيمارستان فيروزگر اثر شدت ضربه بر روي بينايي توران را هم بررسي كرده اند. اينك پدر توران مانده و دردهايي كه با آن دست و پنجه نرم مي كند . هزينه هاي بيمارستان و درمان دختر بزرگش ؟ ناسازگاري همسر دومش كه گويي توران را رقيب خود مي پندارد ؟ سرپرستي دخترانش اگر دوباره از همسر دومش شكايت كند و .... . اگر شما بوديد چه راهكاري را انتخاب مي كرديد ؟
يافتن راه حل براي زندگي توران ها و امثال پدران آنها ، اگر به درستي و منطقي باشد مي تواند راهكاري اساسي و عمومي براي مبارزه با كودك آزاري باشد كه در جامعه ما بسيار اتفاق مي افتد.

نقشه جنايي كشور در حال تدوين است
گروه اجتماعي- معاون قضائي و حقوقي سازمان قضائي نيروهاي مسلح كشور گفت: نقشه جنايي كشور در حال تدوين است.
محمد مصدق در همايش پيشگيري از وقوع جرم نيروهاي مسلح فارس افزود: پس از تدوين، اين نقشه در اختيار فرماندهان نيروهاي مسلح در سراسر كشور قرار داده مي شود و در اين نقشه ظرفيت وقوع جرم در هر استان مشخص شده است.
وي با بيان اين كه آمار محكومين دادگاه هاي نظامي كشور در سال هاي 82  ، 83 و 84 بين 25 تا 30 درصد كاهش داشته ادامه داد: آمار محكومين دادگاه هاي نيروهاي مسلح در استان  فارس نيز امسال نسبت به سال گذشته 25 تا 30 درصد كاهش را نشان مي دهد.

تأكيد شاهرودي بر حل معضل زندانيان مهريه
گروه اجتماعي- آيت ا... هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه بر اصلاح قوانين مربوط به مهريه تأكيد كرد.
وي گفت: اين كه افرادي پس از ازدواج و حتي به فاصله چند روز بعد از آن به واسطه مهريه هاي بسيار سنگين و ناتواني در پرداخت آن به زندان بيفتند خلاف قانون تحكيم خانواده ها است و بايد نسبت به آن بازنگري شود.
رئيس قوه قضائيه خواستار تلاش همه جانبه براي تغيير ذهنيت نسبت به وضعيت موجود مهريه در ازدواج شد.وي با اشاره به اينكه ازدواج و تشكيل خانواده به عنوان اصلي ترين ركن هر جامعه سالم و رو به رشد مطرح است معضل زندانيان مهريه را يكي مهمترين مشكلات دستگاه قضايي برشمرد كه به واسطه نقص در روند شكل گيري ميزان مهريه و جا افتادن فرهنگ نادرست مهريه هاي سنگين بر دوش دستگاه قضايي افتاده است و همگان بايد تلاش كنند اين مسئله به زودي حل و فصل شود.
هاشمي شاهرودي گفت: در كنار تلاش فرهنگي براي كاهش لطمات و مشكلات مربوط به مهريه از جانب مردم و رسانه ها، مسئولان نيز بايد نسبت به اصلاح قوانين مرتبط تلاش كنند.

با مردم
از گاز بي بهره ايم
@ زمستان در راه است اما روستاي رضا محله كلاچاي از گاز بي بهره است. اميد است به اين نياز حياتي نيز توجه لازم مبذول گردد.
رستگار مومني روستاي رضامحله كلاچاي
قرعه كشي انجام نشد
@ پس از گذشت ماهها هنوز نتايج قرعه كشي مسابقه جام طلايي كه باني آن صدا و سيما بود اعلام نشده است.
الف خ بندر عسلويه
نياز عابران پياده
@ به علت سرعت بالاي رانندگان در جاده كمربندي شهرري، حد فاصل خيابان ابن بابويه و شهيد غيوري، اين گذرگاه نياز به پل عابر پياده دارد.
عباس معتمدي
مشكلات يك خيابان
در خيابان اصلي فرديس به علت سرعت زياد خودروها و نبود سرعت گير و علائم هشدار دهنده جان عابران در خطر است. آسفالت اين خيابان نيز نياز به تعمير دارد.
محمد كشاورزي آزاد
كمبود روشنايي
خيابان ياس واقع در بلوار ميرزابابايي از روشنايي مناسب و كافي برخوردار نمي باشد.
محمديان
كمبود آب
روستاي كشه، وابسته به شهرستان نطنز از چند سال پيش لوله كشي آب شهري شده و قرار بود آب اين روستا تأمين شود، اما با توجه به اينكه سهميه آب اين روستا به جاهاي ديگري نيز اختصاص يافته است، در هر هفته بيش از 15 ساعت قطعي آب داريم. ضمناً با اينكه شبكه اصلي گاز از نزديكي اين روستا مي گذرد اقدامي براي گازكشي نمي شود و مردم از داشتن گاز محروم اند.
داود توكلي روستاي كشه شهرستان نطنز
شامل همه كارمندان شود
با توجه به دستور صريح رياست جمهوري مبني بر پرداخت سي هزار تومان به كارمندان شاغل و بازنشسته به مناسبت عيدهاي غدير و قربان بعضي از سازمانها از جمله اداره كل تربيت بدني استان تهران ظاهراً به علت كمبود اعتبار اين مبلغ را پرداخت نمي كنند. به هر حال اين مبلغ اهدايي بايد شامل همه كاركنان دولت شود.
نام محفوظ

پاسخ مسئولان
از خطوط ديگر استفاده كنند
بازگشت به مطلب مندرج در ستون با مردم آن روزنامه به مورخه 6/7/85 در خصوص ايستگاه مترو صادقيه به خيابان فردوسي و خاكزاد، اتوبوس وجود ندارد به اطلاع مي رساند:
با توجه به اينكه خط 810 (مترو صادقيه هوانيروز) و 18- 22 (شهرك شهيد باقري- مترو صادقيه) در مسير رفت و برگشت از بلوار فردوس تردد مي نمايند، لذا شهروندان عزيز براي تردد مي توانند از خطوط فوق استفاده نمايند.
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |