شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
با وجود گذشت يك ماه ونيم از اجراي طرح تغيير ساعت كار بانك ها
نارضايتي مردم و كاركنان بانك ها ادامه دارد
005784.jpg
گروه اقتصادي- نزديك به يك ماه و نيم از مصوبه هيأت دولت مبني بر تغيير ساعت بانك ها در تهران و شهرستان ها مي گذرد و در اين مدت افزايش شلوغي بانك ها به علت تغيير ساعت و كاهش زمان كاري آنها و در نتيجه افزايش نارضايتي مراجعه كنندگان، هدف اصلي طرح را كه كاهش بار ترافيكي صبح در تهران بوده است، تحت تاثير قرار داده است.
يكي از موارد مهم و مشهود در مدت اجراي طرح موقت تغيير ساعت بانك ها صف كشيدن مردم پيش از ساعت 9 و آغاز به كار بانك ها در جلوي شعب است. همين امر موجب شده است برخي از شهروندان در گفت وگو با خبرنگار همشهري، تغييرات اخير در ساعت كار بانك ها را عاملي براي هدر رفتن وقت و عدم استفاده اقتصادي از زمان بدانند و نسبت به ساعت جديد كار بانك ها ابراز نارضايتي كنند و خواستار تجديد نظر در ساعت كار بانك ها و بازگشت شروع و خاتمه كار بانك ها به ساعت قبلي شوند. اين امر حتي موجب شده است در برخي مناطق و استان هاي كشور ساعت كار بانك ها بنا بر دستور استانداري ها مجدداً تغيير كند.
بقيه ازصفحه اول
صف جلوي بانك ها قبل از ساعت 9 صبح به ويژه در روزهاي پاياني مهرماه و روزهاي اوليه آبان ماه كه حقوق بگيران براي دريافت حقوق به بانك ها مراجعه مي كند طولاني تر و متراكم تر شده و به همين نسبت مشكلات براي ورود به بانك، هجوم به سمت باجه ها، بگومگوي مشتريان در صف و ناهنجاري هاي ديگر نيز در اين روزها افزايش يافت.
به گزارش همشهري، كاركنان بانك ها معتقدند آنچه موجب شلوغي بيش از حد شعب در ساعات آغازين كار آنها مي شود، كاهش مدت زمان فعاليت بانك هاست، چرا كه با تغيير ساعت كار بانك ها از 7 صبح تا 16 بعدازظهر به 9 صبح تا 15 عملاً سه ساعت از زمان فعاليت كارمندان بانك ها كاسته و كارمندان شعب با تراكم كار و مراجعه كنندگان روبه رو مي شوند كه اين امر موجب افزايش فشار به كاركنان بانك ها و شلوغي شعب مي شود.
به عنوان مثال، يكي از شعبات بانك ها در خيابان طالقاني كه تا پيش از تغيير ساعت بانك ها جزو شعب خلوت محسوب مي شد و در تمام طول روز كار مراجعه كنندگان سريعاً راه اندازي مي شد، طي يك ماه اخير شاهد شلوغي شديد و تراكم مراجعه كنندگان شده است.يكي از كارمندان يك شعبه بانك دولتي مشكل بزرگ كارمندان بانك را از دست دادن اضافه كار عنوان مي كند و مي گويد: در گذشته زماني كه ساعت كار بانك 7 صبح تا 16 بود عملاً كارمندان بابت فعاليت بين ساعات
۳۰ /14 تا 16 اضافه كار دريافت مي كردند كه با تغيير ساعت كار از 9 صبح به 15 عملاً اضافه كاري مذكور را از دست مي دهند.
يكي ديگر از كارمندان بانكي مي گويد: با توجه به اين كه قبل از تغيير ساعات كار بانك ها اكثراً مشتريان بين ساعات 8 تا 5/9 صبح مراجعه مي كردند كارمندان بانك قبل از اين ساعت يعني بين 7 تا 8 صبح كارهاي عقب افتاده خود را انجام مي دادند، اما با تغيير ساعت كار، كارهاي عقب افتاده به بعد از ساعت 15 و 16 منتقل مي شود.
يكي ديگر از كارمندان كه داراي شغل دومي نيز هست، عنوان مي كند: اگرچه تعداد كارمندان دوشغله بانك بسيار اندك است اما كساني كه داراي شغل دوم هستند با مشكلاتي روبه رو شده اند.
اين موارد در كنار انتقادات كارشناسان و مقامات بانكي موجب شد هفته گذشته تغيير مجدد ساعت كار بانك ها در شهرستان ها قوت بگيرد.
اما معاون اجرايي رئيس جمهوري روز سه شنبه هفته گذشته با رد شايعه تغيير ساعت كار بانك ها، گفت: مصوبه قبلي هيات دولت در خصوص ساعت كار بانك ها به قوت خود باقي است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به تغيير ساعت كار بانك ها اكثراً موضعي انتقادي اتخاذ كردند.
احمد توكلي نماينده تهران در خصوص تغيير ساعت كار بانك ها معتقد است:
با توجه به گزارش هاي مردمي بايد در اين مسئله تجديد نظر شود و نامه 175 نماينده مجلس به رئيس جمهوري در اين خصوص نيز در حقيقت بيان درد مردم بود.
توكلي در پاسخ به سؤالي درباره اقدامات مجلس براي تغيير ساعت كار بانك ها گفت: شأن مجلس اظهارنظر درباره ساعت كار ادارات نيست، اما وقتي نمايندگان به عنوان واسطه مردم اين مشكل را مطرح مي كنند، مجلس بايد به آن توجه كند.در همين حال، در حالي كه هدف اصلي تغيير ساعت بانك ها كاهش ترافيك صبحگاهي بود، شهردار تهران پس از گذشت پنج هفته از اجراي اين طرح، از عدم تاثير آن بر ترافيك تهران خبر داد.
قاليباف در خصوص تغيير ساعات بانك ها براي كاهش ترافيك تهران گفت: فكر مي كنم با ميزان هزينه اي كه به شهر در اين زمينه وارد شده است اين طرح در كاهش ترافيك تهران تأثيرگذار نبوده است.
شهردار تهران ادامه داد: با تصميمات كوتاه مدت و مقطعي نمي توان براي كاهش ترافيك تهران كاري انجام داد.
به هر حال با تاخير ساعت آغاز به كار بانك ها به ساعت 9 بخشي از حجم ترافيكي كه در ساعت 7 صبح ايجاد مي شد به ساعت 9 منتقل شده و همين امر موجب توزيع بار ترافيكي مي شود و در اين امر شكي نخواهد بود، منتها حجم ترافيك در تهران آن قدر بالاست كه تغيير ساعت بانك ها تاثير چشمگيري بر آن نخواهد گذاشت اما استفاده از چنين طرح ها و تغييراتي اجتناب ناپذير است.

شاخص توسعه انساني ايران 3 رتبه ارتقا يافت
فارس: بر اساس تازه ترين گزارش توسعه انساني سال 2006 سازمان ملل متحد، رتبه جمهوري اسلامي ايران در شاخص توسعه انساني در بين 177 كشور از 99 در سال گذشته به 96 در سال جاري ارتقا يافته است.
اين گزارش كه به عنوان نخستين گزارش توسعه انساني سازمان ملل در دولت نهم ارزيابي مي شود، حاكي است: ارزش شاخص توسعه انساني ايران كه در سال گذشته 736/0 از يك بوده است، در سال جاري با 01/0 افزايش به 746/0 رسيد و ايران در اين خصوص در رتبه پايين تري نسبت به كشورهاي بليز و جمهوري دومينيكن و در وضعيت بهتري نسبت به گرجستان و مولداوي قرار گرفته است.
بر اساس گزارش توسعه انساني 2006 ، شاخص اميد به زندگي در ايران در عدد 76/0 سال گذشته ثابت مانده و اميد به زندگي در مردان ايراني از 69 سال در سال گذشته به 2/69 سال و در زنان ايراني نيز از 9/71 سال در سال گذشته به 3/72 سال رسيده است. سازمان ملل متحد با اعلام اينكه متوسط اميد به زندگي در ايران در سال گذشته 4/70 سال بوده است، اين رقم را در سال جاري 7/70 سال اعلام كرده است. رتبه ايران از لحاظ شاخص اميد به زندگي در اين گزارش 85 اعلام شده است.
اين گزارش با اعلام اين كه شاخص توليد ناخالص داخلي ايران در سال گذشته 71/0 بوده است، اين شاخص را در سال جاري 72/0 اعلام كرده است. سازمان ملل متحد با اعلام اين كه متوسط نرخ تورم در ايران بين سالهاي 1990 تا 2004 ميلادي برابر 22 درصد بوده است، نرخ تورم را در گزارش سال جاري 8/14 درصد اعلام كرده است.
گزارش توسعه انساني 2006 افزود: ايران از نظر فقر بين 102 كشور در حال توسعه رتبه 35 را به خود اختصاص داد كه در مقايسه با سال گذشته يك رتبه بهبود را نشان مي دهد و ارزش شاخص فقر انساني در ايران 4/16 اعلام شده است كه ايران از اين لحاظ در وضعيت بدتري نسبت به ويتنام و امارات و در رتبه بهتري نسبت به مولداوي و هندوراس قرار گرفته است. بنابراين گزارش، دو درصد مردم ايران با كمتر از يك دلار در روز و 3/7 درصد نيز با كمتر از دو دلار در روز زندگي مي كنند و شش درصد مردم اين كشور نيز به آب بهداشتي و سالم دسترسي دائمي ندارند كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته يك درصد كاهش نشان مي دهد.
سازمان ملل با اعلام اينكه ضريب جيني (شاخص توزيع عادلانه درآمد) در ايران 43 است، اعلام كرد: دهك پايين درآمدي در ايران دو درصد درآمد و مصرف و دو دهك پايين درآمدي نيز 1/5 درصد درآمد و مصرف را در اين كشور به خود اختصاص مي دهند، در حالي كه دهك بالاي درآمدي 7/33 درصد درآمد و مصرف و دو دهك بالاي درآمدي نيز 9/49 درصد درآمد و مصرف را كسب مي كنند.
در گزارش سال 2006 سازمان ملل ، نروژ همانند سال گذشته در بالاترين رتبه شاخص توسعه انساني و نيجر نيز بدون تغيير نسبت به سال قبل در پايين ترين رتبه شاخص توسعه انساني قرار گرفته است.

كندشدن پرداخت وام هاي مشاركت مدني
به سازندگان ساخت و سازهاي انبوه
گروه اقتصادي - پرداخت وام هاي مشاركت مدني به سازندگان ساخت وسازهاي انبوه توسط بانك مسكن در آستانه توقف قرار گرفته است.
به گفته برخي مسئولان شعب بانك هاي مسكن ، روند پرداخت وام هاي فوق كه براساس برنامه ريزي انجام شده به سازندگان ساخت  و سازهاي انبوه پرداخت مي شد، بسيار كند شده است كه علت آن نيز ناشي از كمبود منابع مالي بانك در پي اجراي سياست هاي بخش مسكن دولت است.
بر اساس دستورالعمل پرداخت وام هاي مشاركت مدني براي مسكن ، انبوه سازان در شهرهاي بزرگ به ازاي هر متر 120هزار تومان و در شهرهاي كوچك 100هزار تومان در قالب وام هاي مشاركت مدني مي توانند وام دريافت كنند.
اين در حاليست كه بنا به گفته برخي مسئولان بانك مسكن، در شرايط فعلي و با توجه به منابع اعتباري، پرداخت وام هاي 18ميليون توماني با توجه به سپرده گذاري مردم در اولويت قرار دارد.

وزير نيرو: تعرفه هاي آب و برق مشتركان
كم مصرف رايگان مي شود
ايرنا: وزير نيرو اعلام كرد در صورت تصويب نهايي شوراي اقتصاد، از اين پس تعرفه هاي آب و برق مشتركان كم مصرف رايگان خواهد بود و از مشتركان پرمصرف هزينه بيشتري به صورت پلكاني دريافت مي شود. پرويز فتاح در مورد جزئيات اين طرح كه از چه زماني به اجرا در خواهد آمد، گفت: مجلس شوراي اسلامي در تبصره هاي بودجه سال 85 طي دو بند براي آب و برق سال جاري جريمه هايي را براي مصرف كننده هاي بالا منظور كرده بود و شوراي اقتصاد را مأمور تصويب اين آيين نامه ساخته بود.
وي اضافه كرد: اين موضوع در چند نوبت با حضور رئيس جمهوري در شوراي اقتصاد مورد بررسي قرار گرفت و قرار بود از اول سال اين جريمه ها براي مصرف كننده هاي بالا اعمال شود، اما رئيس جمهوري اعلام كرد كه چون در نيمه اول سال معمولاً مصرف بالاست، از نيمه دوم سال به اجرا درآيد. وي در مورد اينكه مصرف آب و برق چه تعداد از مشتركان رايگان خواهد بود گفت: متوسط مصرف در كشور به صورت علمي محاسبه شده و متوسط مصرف آب در ماه براي هر خانوار بين 18 تا 26 متر مكعب است. وزير نيرو افزود: 50 درصد خانوارها در سطح كشور در حد الگوي مصرف و 50 درصد نيز بالاي الگوي مصرف هستند.
فتاح اضافه كرد: دولت و مجلس شوراي اسلامي مصوب كرده اند كه اگر اين آيين نامه اجرا شود تا مصرف 7 متر مكعب، مجاني و از الگوي مصرف به بالا نيز به صورت پلكاني اعمال مي شود. فتاح درباره مصرف برق نيز گفت: براي هر خانوار آيين نامه به اين صورت است كه تا 80 كيلووات ساعت در ماه براي هر خانوار مجاني و از 80 كيلووات ساعت در ماه تا الگوي مصرف كه در حدود 220 تا 250 كيلووات ساعت هست، قيمت تغيير نمي كند.
وي گفت: اگر قبض يكي از شهروندان بين 400 تا 450 كيلووات ساعت باشد در دو ماه طبق تعرفه هاي سال 83 محاسبه خواهد شد و هيچ هزينه اضافي را براي خانواده دربرنخواهد داشت و بالاتر از الگوي مصرف، به صورت پلكاني اضافه مي شود.
وزير نيرو پيش بيني كرد كه شوراي اقتصاد آخرين بررسي را براي تصويب اين آيين نامه در دو هفته آينده انجام دهد و آن را به تصويب نهايي برساند.

گفت وگوي امروز
زيرساخت انتقال پروازها به فرودگاه امام فراهم نيست
گروه اقتصادي - پس از آغاز به كار فرودگاه امام خميني(ره) كه با فراز و نشيب هاي بسياري همراه بود انجام برخي پروازها از اين فرودگاه مورد توجه قرار گرفت و در ادامه مقرر شد پروازهاي خارجي به اين فرودگاه منتقل شود اين در حالي است كه به نظر مي رسد هنوز زيرساخت هاي لازم براي انتقال همه پروازهاي خارجي به اين فرودگاه فراهم نبوده و فاز نخست فرودگاه امام با كمبود اعتبار مواجه است. از سوي ديگر برخي ايرلاين ها به دليل احداث تجهيزات مورد نياز فرودگاه امام تمايل چنداني به انتقال پروازهاي خود به فرودگاه امام ندارند اما مسئولان ذي ربط زمان هاي مختلفي را براي انتقال پروازها مطرح مي كنند.
با نصرالله منصوري شيرازي معاون خدمات فرودگاهي فرودگاه امام خميني پيرامون علل تأخير و نحوه و زمان انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام گفتگو كرده ايم.
* با وجود اعلام زمان هاي مختلف براي انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام هنوز اين كار اجرايي نشده است، روند انتقال پروازها چگونه خواهد بود؟ 
- پيش از اين برخي پروازهاي خارجي به فرودگاه امام منتقل شده است اما در شرايط كنوني شركت فرودگاهها آمادگي دارد تا برخي پروازهاي شركت هاي تك پروازي را به فرودگاه امام منتقل كند. طي جلسه اي در روزهاي آينده با اين شركت ها گفتگو خواهيم كرد تا از كمبودهاي مدنظر آنها مطلع شده و براي رفع آن برنامه ريزي كنيم. با اين روند هر زمان كه شركت هاي مذكور اعلام كنند براي انتقال پروازها آمادگي دارند شركت فرودگاهها در مهلت سه ماهه برنامه ريزي پروازي لازم را انجام مي دهد. اميدواريم بتوانيم در برنامه  زمان بندي فصل زمستان برخي پروازهاي خارجي را به فرودگاه امام منتقل كنيم. اما بايد توجه كرد كه در برخي پروازها 4 شركت هواپيمايي دخيل هستند و براي انتقال اين نوع پروازها بايد حتماً هر 4 شركت موافق باشند. براين اساس اولويت براي انتقال پروازها شركت هايي است كه پرواز به يك منطقه را انجام مي دهند و در ادامه تلاش مي كنيم تا شركت ها را براي انتقال پروازها ترتيب بندي كنيم. در اين زمينه برنامه اي را تدوين كرده ايم كه در صورت موافقت شركت هاي هواپيمايي و شركت فرودگاهها اجرايي خواهد شد.
* تاكنون چه تعداد پرواز خارجي به فرودگاه امام خميني (ره) منتقل شده و اين ميزان تا پايان سال به چه تعدادي مي رسد؟ 
- در مرحله نخست انتقال پروازهاي 3 يا 4 شركت كه تك ميسر و تك پروازي به مقاصد رم، كشورهاي آسياي جنوب شرقي و برخي مقاصد ديگر را پيشنهاد داده  ايم. براي انتقال پرواز كشورهاي اروپايي به فرودگاه امام نيز برخي شركت هاي خارجي مانند لوفت هانزا براي انتقال پروازها اعلام آمادگي كرده اند اما بايد برخي امكانات مدنظر اين شركت در فرودگاه امام فراهم شود و اين امر مي تواند آغاز انتقال اين پروازها به فرودگاه امام باشد. در ايام عيد بيش از 70 پرواز از اين فرودگاه را شاهد بوده ايم كه تأثير اين تعداد پروازها در خدمات فرودگاهي به دليل كوتاه بودن زمان ايستايي مسافر در ترمينال بسيار كوتاه است. اكنون روزانه حداقل 10 هزار مسافر از فرودگاه امام جابجا مي شوند.
* با اين روند همه پروازهاي خارجي چه زماني به فرودگاه امام منتقل خواهدشد؟
- نمي توان زمان دقيقي را براي انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام پيش بيني كرد چرا كه براي تحقق اين امر برخي موانع وجود دارد. در صورتي كه شركت هاي هواپيمايي نيز براي انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام تمايل داشته باشند بايد توجه كرد كه ايجاد زيرساخت هاي لازم براي انتقال پروازها شرط اصلي انجام اين كار است. در فاز يك فرودگاه امام با وجود صرف هزينه هاي زياد كمبودهايي وجود دارد و در صورتي كه بتوانيم فاز يك را تكميل نموده و تعهدات و بدهي فرودگاه به شركت هاي پيمانكاري را پرداخت كنيم، انتقال پروازها به فرودگاه امام از سرعت بيشتري برخوردار خواهد شد. در واقع انتقال پروازهاي خارجي به فرودگاه امام نيازمند ايجاد زيرساخت هايي است كه بايد اعتبار مورد نياز آن تأمين شود. براين اساس نمي تـوان زمان انتقال پروازها به فرودگاه امام را تعيين كرد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |