شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
مديرعامل شركت بورس اين هفته برگزيده مي شود
005700.jpg
گروه بورس در حالي كه گفته مي شود، انتخاب مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار به دليل تكميل نشدن فهرست 7 نفره اعضاي هيأت مديره اين شركت به تعويق افتاده، رئيس سازمان بورس رد صلاحيت يكي از اعضاي هيأت مديره را تكذيب كرده است.
علي صالح آبادي به ايسنا گفت: رد صلاحيت يكي از معرفي شدگان براي عضويت در هيأت مديره شركت بورس درست نيست.
او تأكيد كرد: شركت سرمايه گذاري غدير هنوز نماينده خود را معرفي نكرده، هر چند صحبت هايي درباره معرفي محمود شافعي انجام شده ولي هيچ مكاتبه رسمي در اين باره انجام نشده است.
رئيس سازمان بورس درباره دلايل به تأخيرافتادن تعيين مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار گفت: هنوز اعضاي هيأت مديره اين شركت به جمع بندي نهايي نرسيده اند و بررسي ها در اين زمينه ادامه دارد.
از طرف ديگر خبرگزاري فارس گزارش داد، دو عضو شركت بورس به حساسيت و اهميت انتخاب اولين مدير عامل شركت سهامي بورس تأكيد و اعلام كردند تمام اعضاي هيئت مديره با پرهيز از جو سازي ها به بررسي همه جانبه تمام گزينه ها اقدام مي كنند و نتيجه نهايي معرفي مدير عامل شركت بورس را در هفته جاري اعلام خواهند كرد .
آرام بنيار نماينده شركت سرمايه گذاري تدبير و عضو غير موظف هيأت مديره شركت بورس در رابطه با آخرين وضعيت انتخاب مديرعامل گفت: به اسامي و اخبار منتشر شده در خصوص كانديداهاي مديرعامل شركت سهامي بورس توجهي نمي كنيم بلكه بر اساس معيارهاي كارشناسي و اجماع نهايي تا هفته جاري تصميم قطعي در خصوص مديرعامل را اتخاذ خواهيم كرد.
وي با اشاره به اين مطلب كه همه گزينه ها و افراد لايق مورد بحث و بررسي هيأت مديره 7نفره شركت بورس قرار مي گيرند ابراز داشت: محدود شدن به چند گزينه مورد نظر هيأت مديره نيست بلكه بر اساس معيارها و اهدافي كه وجود دارد از بين مديران موردنظر فردي به عنوان مديرعامل شركت بورس ظرف اين هفته انتخاب و اعلام خواهد شد. البته با توجه به حساسيت و اهميت انتخاب مديرعامل هنوز اعضاي هيأت مديره تصميم واحدي را اتخاذ نكرده اند و اين موضوع به زمان و دقت بيشتري نياز دارد. بنيار در پاسخ به اين سئوال كه آيا نام افرادي كه اين روزها مطرح مي شود مورد نظر هيأت مديره هست يا خير تأكيد كرد: هر فردي كه شرايط احراز پست مديرعاملي را داشته باشد مورد نظر هيأت مديره است ولي اين هيأت به اسامي مطرح شده توجهي ندارد و به وظيفه خود بدون توجه به اخبار و شايعات ادامه مي دهد.
مدير عامل شركت ليزينگ ايران و شرق در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به معرفي نشدن نماينده حقوقي سرمايه گذاري غدير به سازمان بورس جهت عضويت هفتمين نفر در هيأت مديره شركت بورس، جلسات هيأت مديره به چه ترتيبي برگزار مي شود گفت: يك نفر به نيابت از سرمايه گذاري غدير در جلسات هيأت مديره حضور دارد و در ارائه نظرات و تصميم گيري ها مشاركت مي كند. به هر دليلي ممكن است نظرات در خصوص انتخاب مديرعامل تا لحظه آخر تغيير كند بنابراين بايد تا حصول نتيجه نهايي صبر كرد.
نصرا... برزني ديگر عضو هيأت مديره شركت بورس به فارس با تأييد سخنان بنيار گفت: جلسه اي كه قرار بود چهارشنبه هفته گذشته با حضور اعضاء هيأت مديره تشكيل شود به روز شنبه يا يكشنبه موكول شد تا در اين جلسه با بررسي معيارها آخرين تصميمات هيأت مديره اتخاذ شود.
وي درباره اسامي مطرح شده از رسانه ها تأكيد كرد: با برخي از اسامي كه اين روزها مطرح شده مشورت نشده و حتي برخي از افرادي كه نامشان اين روزها به زبان آمده تمايلي به احراز مديريت عاملي شركت بورس ندارند. دليل مطرح شدن اين اسامي مبهم است و در حد يك پيشنهاد يك طرفه است و هيچ اجماعي هم بر روي برخي از افراد ياد شده وجود ندارد.
برزني تأكيد كرد: ادامه تأخير در معرفي مديرعامل شركت بورس به صلاح نيست و اين روند منجر به بروز آسيب هايي خواهد شد لذا هيأت مديره شركت در هفته جاري نسبت به انتخاب مديرعامل تصميم گيري نهايي را به عمل خواهد آورد.

بورس نفت از ادغام مستثني شد
گروه بورس بورس نفت از ادغام در شركت يكپارچه بورس كالا مستثني شد.
شوراي بورس دو هفته پيش ادغام بورس هاي كشاورزي و فلزات را در قالب شركت بورس كالا به تصويب رساند. در پس اعلام اين مصوبه بسياري از كارشناسان بر اين باورند بودند كه بايد بورس نفت نيز در قالب بورس يكپارچه كالا فعاليت كند. اما رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار عقيده اي ديگر دارد. علي صالح آبادي در گفت وگو با ايسنا، بر استقلال بورس نفت از بورس كالا تأكيد كرد. او با اشاره به سفر يك هيأت اروپايي شامل كارشناسان بورس هاي نفتي به تهران گفت: در نشست هايي كه با حضور اعضاي اين هيأت و مسئولان ايراني برگزار شد، مسائل و مشكلات و نحوه تشكيل بورس نفت ايران مورد بررسي قرار گرفت. سخنگوي سازمان بورس در پاسخ به اين پرسش كه ادغام بورس هاي كالايي چه زماني صورت خواهد گرفت؟ گفت: نمي توان تشكيل شركت بورس كالا را ادغام قلمداد كرد؛ بورس واحد كالا خواهيم داشت، محصولات كشاورزي، فلزات اعم از آهن، فولاد، سرب، مس، و روي و حتي محصولات ديگري از جمله سيمان نيز قابليت پذيرش در اين بورس را خواهند داشت.

اوراق سهام عدالت يك ماهه تحويل مشمولان مي شود
ايسنا: در مرحله اول واگذاري سهام عدالت 2500 ميليارد تومان سهام واگذار مي شود كه بيشترين مشمولان را دهك هاي پايين درآمدي، روستاييان و عشاير و بازنشستگان در بر مي گيرند.
سيدمحمود رشيدي فر، معاون طرح و برنامه وزارت تعاون گفت: در اين مرحله سهام مربوط به دهك هاي پايين درآمدي شامل بازنشستگان و روستائيان و عشاير است و نحوه واگذاري به اين قرار است كه در ابتدا فراخواني براساس ليستي كه وزارت امور اقتصادي و دارايي تأييد كرده اعلام مي شود و سپس بر طبق آن فراخوان مشمولان اين مرحله به شركت هاي تعاوني عدالت شهرستان خود مراجعه و نسبت به پذيره نويسي اقدام مي كنند.
او ادامه داد: قرار است تا طي دو هفته پذيره نويسي ها انجام شود و ظرف يك ماه پس از آن اوراق سهام تحويل شود ضمن آنكه براي كساني كه توانايي مراجعه به دفاتر شركت هاي تعاوني براي پذيره نويسي را نداشته باشند اين هماهنگي شده كه در فرصت دو هفته اي به كمك نهاد هاي حمايتي به محلات سكونت آنها مراجعه و پذيره نويسي انجام شود.
رشيدي فر در پاسخ به اين پرسش كه در اين مرحله چه ميزان سهام توزيع خواهد شد گفت: همان گونه كه اعلام كرده ايم در اين مرحله چهار ميليون و 600 هزار نفر مشمول واگذاري سهام خواهند بود و قريب به 2500 ميليارد تومان سهام به افراد واگذار مي شود كه به ازاي هر نفر 500 هزار تومان و حداكثر براي يك خانوار نيز دو ميليون و 500 هزار تومان خواهد بود.

نبض بازار در دست سهام فلزات و خودرو
005703.jpg
گروه بورس هفته گذشته تحت تاثير گمانه زني ها درباره احتمال تصويب پيش نويس قطعنامه پيشنهادي عليه برنامه هسته اي ايران و هم چنين پس از يك وقفه به نسبت طولاني به مناسبت تعطيلات عيد سعيد فطر، بورس اوراق بهادار با نوسانات زيادي همراه شد.
به گزارش گروه تحليلگران ايران تحليل ، اما در مجموع نوسانات روي داده، رشد 86/12 واحدي شاخص كل را رقم زد. گزارش اين گروه تحليل گر از اوضاع بازار سهام، حاكي است: شنبه، در اولين روز هفته، بازار با صفهاي خريد سنگين و اقبال سرمايه گذاران روبرو شداما در ساعات پاياني معاملات از شدت آن كاسته شد. فعالان بازار روز يكشنبه هم با افزايش چشمگير حجم معاملات، چرخش اقبال سرمايه گذاران حقيقي را شاهد بودند. كاهش شاخص كل و صفهاي فروش براي اكثر سهام پرپتانسيل، رهاورد روز يكشنبه براي سرمايه گذاران دور انديش در خريد سهامي بوده كه در روزهاي عادي امكان خريد آنها سخت تر به نظر مي رسيد.
با حمايت شركتهاي حقوقي و افزايش علائم مثبت سياسي از روز دوشنبه برگشت روند مقطعي منفي بازار را شاهد بوديم. اگرچه طي سه روز پاياني هفته حجم معاملات كاهش چشمگيري داشت و تحت تاثير انتخاب استراتژي انتظار توسط اكثر سهامداران، معاملات محدود و بازار كم رونقي به نمايش گذاشته شد. طي هفته گذشته شركتهاي گروه خودرو از جمله سايپا و ايران خودرو بيشترين ارزش معاملات هفتگي را به خود اختصاص داده اند. ارزش كل معاملات هفته گذشته 812 ميليارد ريال بود كه 27درصد آن را شركتهاي خودروسازي تشكيل دادند. گروه فلزات اساسي مشتمل بر شركتهاي پيشرو و مورد توجه بازار نيز 21درصد از كل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در اين گروه شركتهاي كالسيمين، مس باهنر و ملي سرب و روي از بيشترين توجه سرمايه گذاران برخوردار بودند.
همچنين گروه پتروشيمي نيز 18درصد از ارزش معاملات رادر اختيار داشت. افزايش جهاني قيمت محصولات پتروشيمي از جمله پارازايلين، بنزن و تولوئن و اخباري از پتانسيلهاي شركتهاي اين گروه براي تعديل مثبت عايدي از جمله دلايل توجه سرمايه گذاران به شركتهاي پتروشيمي اراك، خارك و اصفهان بود.
همچنين در گروه كاني هاي فلزي، توجه شديد سرمايه گذاران به شركتهاي باما، چادرملو، گل گهر و سرمايه گذاري معادن و فلزات موجب شد 8درصد از ارزش معاملات هفته به اين گروه اختصاص يابد.
تعداد كل خريداران سهام هفته گذشته، 13هزارو 690 نفر بودكه عمده خريداران را شركتهاي حقوقي تشكيل دادند.در مجموع طي هفته گذشته شركتهاي كاشي اصفهان، خوراك دام پارس، هپكو، فرآورده هاي تزريقي و پتروشيمي اصفهان بيشترين سود را به سهامداران خود تقديم كردند همچنين در پايان معاملات هفته شركتهاي معدني دماوند، آبادگران و پتروشيمي آبادان بالاترين نسبت قيمت به درآمد و شركتهاي كاشي اصفهان، ايران خودرو و چيني ايران پايين ترين نسبت قيمت به درآمد را داشته اند.

تا پايان آبان ماه
تعداد سهام تبعيدي به تالار چهارم افزايش مي يابد
005706.jpg
گروه بورس مسئولان سازمان بورس اعلام كرده اند تعداد شركتهاي تالار غيررسمي معاملات سهام به 120 شركت افزايش مي يابد.
هادي بيدختي، مشاور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و از طراحان اصلي طرح تاسيس تالار غيررسمي يا تالار چهارم معاملات سهام ديروز در گفت و گو با خبرگزاري هاي مهر و ايسنا جزئيات تازه اي از فعاليت اين تالار را تشريح كرد. تالار چهارم از اوايل مهرماه تشكيل شده ولي در يك ماه گذشته فعاليت هاي آن عموماً با سكوت خبري همراه بوده است.
هادي بيدختي در اين باره به ايسنا گفت:  با راه اندازي تابلوي چهارم، آخرين فرصت در اختيار سهامداران شركت هاي مشمول قرار گرفته تا در صورت تمايل با اصلاح تركيب سهامداري و به تبع آن تغييرات احتمالي مديريت بعدي، وضعيت خود را با الزامات بورس منطبق كنند. معاون پيشين عمليات و نظارت بورس مجموع معاملات 42 شركت در تابلوي غيررسمي  از 11 مهرماه را تاكنون 22 ميليون و 345 هزار سهم به ارزش 3/38 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: جزئيات اين معاملات اعلام نخواهد شد و تنها مجموع معاملات مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. او گفت: هدف از اعلام نكردن جزئيات به دليل تحريك نشدن عده اي براي خريد و فروش سهام است؛ اين سهام دامنه نوسان نداشته و با اعلام ريز معاملات عده اي تحريك خواهند شد.
بيدختي در ادامه با اشاره به اين كه شركت هايي كه امكان حضور در تالار فرعي را ندارند بيش از 120 شركت هستند، گفت: در وهله اول 42 شركت كه امكان حضور در تالار فرعي را نداشتند به تابلوي غيررسمي  منتقل شدند، هم چنين با باقي شركت ها صحبت شده تا جايي كه امكان دارد در تالار فرعي نگه داشته شوند، اما قطعاً تا اواخر آبان ماه فهرست ورود شركت ها به تابلوي چهارم را نهايي و تكليف را روشن كنيم زيرا بايد اين شركت ها فرصتي براي فعاليت در تالار غيررسمي  داشته باشند.
به گفته او براي ورود به تالار فرعي حداقل اطلاعاتي براي معامله موردنياز است اما در تالار غيررسمي، بازار  آزاد  شده و شركت ها براي اصلاح ساختار و تصميم گيري در رابطه با ماندن و يا نماندن در بورس تصميم گيري مي كنند؛ البته اين شركت ها مي توانند اصلاح ساختار را انجام دهند و تغييرات سهامداران و هيأت مديره را داشته باشند و با ورود به تالار فرعي وضع خود را اصلاح كنند. مشاور رئيس سازمان بورس اعلام كرد: فهرست شركت هايي كه به تابلو غيررسمي وارد خواهند شد تا پايان آبان ماه اعلام خواهد شد. هادي بيدختي كه با خبرگزاري مهر گفت و گو مي  كرد، گفت: ما از ابتدا اعلام كرديم كه وضعيت حدود 120 شركت را براي ورود به تابلو غير رسمي بررسي خواهيم كرد و در مرحله اول شركت هايي وارد شدند كه نمي توانستند شرايط حضور در بورس را به دست آورند. البته با بقيه شركت ها مكاتبه انجام شده و از طريق جرايد نيز اطلاع رساني شده است و تا پايان آبان ماه فهرست نهايي شركت هاي تابلو غير رسمي اعلام مي شود. بيدختي در مورد وضعيت بازار گرداني در بازار گفت: بازارگرداني كه قبلا و در شرايط خاص مطرح شد، بازارگرداني واقعي نبود و فقط بازارگرداني حمايتي بود كه براي اينكه صف هاي خريد و فروش در بازار تشديد نشود بازارگرداني انجام مي گرفت. با توجه به شرايط جديد، شركت ها فعلا احساس نياز به بازارگرداني حمايتي نمي كنند ولي در تلاشيم تا بازار گرداني واقعي را اجرايي كنيم.
بيدختي در مورد نحوه برخورد تخلفات اطلاعاتي در بورس گفت: كميته اجرايي آيين نامه انضباطي بورس چند ماه است كه تشكيل شده و پرونده هاي تخلفاتي به آن ارجاع داده مي شود تا بررسي لازم صورت گيرد و خوشبختانه در قانون جديد امكان پي گيري تخلفات وجود دارد.

تغييرات قيمت سهام
005676.jpg
005679.jpg
005682.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |