شنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۲۳ - Nov 4, 2006
رژيم صهيونيستي در بيت حانون
مرتكب جنايت جنگي شده است
005757.jpg
گروه بين الملل- وزارت بهداشت و درمان فلسطين فاش ساخت كه نظاميان رژيم اشغالگر قدس در جنايت اخير خود در بيت حانون واقع در شمال نوار غزه از نوعي موشك و بمب جديد استفاده كرده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، اين سلاحهاي جديد باعث معلوليت دايمي و قطع عضو مجروحان شده است و اين تجهيزات نظامي عامداً بر ضد شهروندان عادي فلسطيني استفاده مي شود.
در واكنش به اين جنايات سخنگوي دولت فلسطين سكوت جامعه بين الملل و جهان عرب در قبال جنايت هاي اشغال گران صهيونيست را محكوم كرد و گفت: متأسفانه كشتارهاي اشغالگران در برابر ديدگان جهانيان انجام مي شود ولي هيچ كس اين جنايت ها را محكوم نمي كند و يا حتي موضعي شايسته در قبال آنها نمي گيرد كه اين مسئله خود بازگو كننده نفاقي است كه جامعه جهاني در قبال مسئله فلسطين دارد. عمليات رژيم صهيونيستي در بيت حانون تا ديروز 21 كشته و 85 زخمي و صدها نفر بازداشت شده داشته است. گر چه عمليات ارتش رژيم صهيونيستي بسيار خشن و نامتناسب بوده است، اما به گزارش بي بي سي نظاميان اسرائيل نتوانسته اند به اهداف خود برسند و افرادي را كه در نظر داشتند بازداشت كنند.
اين عمليات كه از شامگاه چهارشنبه آغاز شده، بزرگترين عمليات نظامي اسرائيل در غزه در ماه هاي اخير محسوب مي شود و هدف آن متوقف كردن حملات موشكي از داخل اين شهر به سوي جنوب اسرائيل عنوان شده است. نيروهاي اسرائيلي در عمليات خود براي واداركردن مردم به خروج از خانه هاي خود، ديوار خانه ها را با بولدوزر تخريب كرده اند.
اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين، آمريكا را مسئول يورش ارتش رژيم صهيونيستي به شهرك بيت حانون در باريكه غزه دانست.
هنيه در سخناني در جمع تظاهر كنندگان فلسطين در همبستگي با اهالي بيت حانون، مقام هاي آمريكايي را متهم كرد كه به رژيم صهيونيستي چراغ سبز نشان داده اند تا به بهانه دفاع ازخود دست به كشتار گسترده فلسطينيان و ويران كردن خانه هايشان بزند. وي افزود: رژيم اشغالگر همانطور كه در محاصره اقتصادي و سياسي فلسطين و كشتار فلسطينيان با بهانه هاي مختلف شكست خورد، در اين يورش نيز شكست خواهد خورد.

احتمال پيروزي
دانيل  اورتگا در انتخابات  رياست  جمهوري  نيكاراگوئه 
مردم  نيكاراگوئه  فردا براي  انتخاب  رئيس  جمهور خود به  پاي  صندوق هاي  راي  مي روند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، نتايج  جديدترين  نظرسنجي  ها نشان  مي دهد دانيل  اورتگا رهبر ساندينيست  ها و چهره  منفور آمريكا با كسب  احتمالاً 30 تا 34 درصد آرا از رقيب  اصلي  خود يعني  ادواردو مونته  الگره  از حزب  راستگراي  ائتلاف  آزاديبخش  نيكاراگوئه  پيشي  خواهد گرفت.
 اورتگا، براي  پيروزي  در انتخابات  بايد آراي  پانزده  درصد از كل  سه ميليون  و ششصد هزار واجد شرايط شركت  در انتخابات  را به دست  آورد. براساس  نتايج  نظرسنجي ها، اورتگا از بخت  پيروزي  در انتخابات  برخورداراست  اما اگر اين  رقابت  به  دور دوم  كشيده  شود، احتمالاً شكست  مي خورد اما نظرسنجي  مؤسسه  معتبر گالوپ  نيز نشان  مي دهدكه  اورتگا در انتخابات  رياست جمهوري  نيكاراگوئه  يك  سوم  آرا را به  خود اختصاص  خواهد داد.

دخالت سفير آمريكا در امور داخلي لبنان
گروه بين الملل- سفير آمريكا در لبنان در اقدامي مداخله جويانه، به گروه  ها و احزاب مخالف دولت لبنان درباره عواقب مخالفت با كابينه سنيوره به شدت هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، روزنامه السفير چاپ لبنان ديروز نوشت: جفري فيلتمن در ديدار با ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد لبنان و از مخالفان دولت سنيوره، به تفاهمنامه اين جريان و حزب الله حمله كرد.يك منبع آگاه در جريان ملي آزاد با اعلام اين خبر به روزنامه السفير تصريح كرد سفير آمريكا به صورت غيرمستقيم از پيامدهاي پيمان نامه عون و حزب الله لبنان در آينده سياسي رئيس جريان ملي آزاد اين كشور براي رياست جمهوري آينده لبنان هشدار داد.به نوشته السفير، ميشل عون نيز در اين ديدار، بيانيه اخير كاخ سفيد مبني بر اتهام به برخي گروه هاي لبناني براي ايجاد ناآرامي و تشنج را بي اساس دانست و گفت اميدواريم آمريكايي  ها، ماهيت شايعات خود را درك كنند.رئيس جريان ملي آزاد لبنان خطاب به سفير آمريكا تاكيد كرد لازم است خارجي ها بدانند تلاش ما براي ايجاد لبنان مستقل و بدون دخالت خارجي هاست.
بيشتر روزنامه هاي ديروز لبنان با اشاره به ديدار اخير سفير آمريكا در لبنان با ميشل عون، رئيس جريان ملي آزاد لبنان، ميزان تهديدها و هشدارهاي سفير آمريكا به يك جريان بزرگ سياسي، مسيحي را در اين كشور بي سابقه دانستند.
از طرف ديگر به گزارش فارس يك منبع آگاه دولتي لبنان اعلام كرد، عربستان با ارائه ابتكاري تلاش مي كند از تنش ميان احزاب سياسي لبنان از جمله برپايي تظاهرات ضد دولتي در بيروت جلوگيري كند. به گفته اين منبع دولتي، عربستان تلاش خود را براي جلوگيري از تنش ميان احزاب سياسي لبنان از جمله اقدام براي لغو تظاهرات عليه دولت ضد سوري لبنان به كار مي گيرد.
اين منبع افزود: عربستان در ابتكار خود خواستار توسعه دامنه دولت كنوني شده است تا شماري از نيروهاي سياسي خارج از دولت فؤاد سنيوره به عنوان وزير در آن شركت كنند.
خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از منابع ديپلماتيك عربي در رياض نوشت: عربستان به ويژه از طريق عبدالعزيز خوجه سفير اين كشور در لبنان، تماس هايي را براي آرام كردن اوضاع سياسي اين كشور و نيز جلوگيري از وقوع انفجارها و برداشتن موانع بر سر راه نشست مشورتي كه به درخواست نبيه بري رئيس مجلس لبنان صورت گرفته، با نيروهاي سياسي اين كشور برقرار كرده است. اين منابع تاكيد كردند، از مهم ترين اهداف عربستان دور كردن لبنان از بحران و جلوگيري از تظاهرات خياباني ضد دولتي است.
سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان دو روز پيش گفته بود: مذاكرات فواد سنيوره درباره تشكيل دولت جديد بايد تمام احزاب سياسي را در بر گيرد، در غير اين صورت تظاهرات گسترده اي در بيروت برپا خواهد شد.

اهميت انتخابات
كنگره آمريكا براي روسيه
فارس: علاوه بر اوضاع عراق، مسئله روسيه نيز در بحثهاي انتخاباتي بين جمهوري خواهان و دموكراتها مطرح است و اين احتمال وجود دارد كه تركيب جديد كنگره آمريكا سياست شديدتري را در قبال روسيه به اجرا بگذارد.
رئيس جمهور آمريكا برنامه ريزي كرده است تا سر راهش به هانوي به منظور شركت در نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري آسيا- اقيانوس آرام، براي ديدار با پوتين به مسكو بيايد.
مسئله روسيه و روابط ايالات متحده با آن نيز در بحثهاي انتخاباتي بين جمهوري خواهان و دموكراتها مطرح است.
نيكولاي زلوبين، مديربرنامه روسيه و آسيا در موسسه امنيت جهاني واشنگتن در اين خصوص براي خبرنگار ورميا نوواستي گفت كه: انتخابات آتي در آمريكا علاوه بر آمريكا براي روسيه نيز بسيار مهم است. بسيار بعيد است كه با شعار تامين امنيت ملي براي چندمين بار بتوان مردم آمريكا را فريب داد. اگر جمهوري خواهان در اين انتخابات با شكست مواجه شوند، اين احتمال وجود دارد كه بلافاصله به دنبال پايگاه ايدئولوژيكي تازه اي براي خود بگردند.

نگاه
چرا افكار عمومي آمريكا
خواهان تغيير سياست خارجي اين كشور است
فرهاد كليني
گروه بين الملل- مردم آمريكا روز سه شنبه در انتخابات مياندوره اي كنگره و سنا شركت خواهند كرد. اين انتخابات منعكس كننده نظرمردم آمريكا به سياست هاي بوش درعراق است و در صورتي كه دمكراتها آنگونه كه نظرسنجي ها نشان مي دهد در اين انتخابات پيروز شوند، دولت بوش نه فقط در مورد ادامه حضور نظاميان آمريكايي در عراق بلكه در مورد اصول اصلي سياست خارجي نيز با چالشهايي روبرو مي شود. تلاش بي وقفه بوش و نومحافظه كاران براي تاثيرگذاري بر اين انتخابات را نيز از اين زاويه بايد نگريست.
نومحافظه كاران راديكال امروز با چراغ خاموش حركت مي كنند و بخوبي مي دانند كه جامعه نخبگان ، احزاب سياسي ، روشنفكران دانشگاهي ، جو عمومي مردم آمريكا آنها را در تغيير مسير عمومي سياست خارجي آمريكا مقصر مي دانند . ديپلماسي وسياست نظامي و غلبه آن بر ديپلماسي رسمي و عمومي آمريكا، تغيير چرخش بودجه از مسير اصلي خود و بحث بنگاه هاي نظامي، امروزه براي همة جامعه آشكار شده است و حتي نيروهاي امنيتي نيز از اين تبعيض رنج مي برند و با توجه به افزايش هزينه هاي نظامي امروز مردم آمريكا پيرامون چگونه استفاده كردن دولت آمريكا از مالياتها آنها در بخش هاي نظامي با سؤال بزرگ روبرو شده اند. افكار عمومي آمريكا در برابر اين وضعيت و در خصوص چگونه خرج كردن و هزينه كردن بودجه امور دفاعي ، وزارت امورخارجه ، كمكهاي توسعه اي و عدم توجه به فوريت و اولويت در سياست خارجي آمريكا دچار ترديد شده اند و خواستار تغيير اين وضعيت هستند و نسبت به حسن نيت و القاي نومحافظه كاران راديكال نيز دچار بي اعتمادي كامل شده اند و در برابر اين موضوع كه بايستي آمريكا مسئول حل مشكلات و تهديدات جهاني در همه كره زمين باشد با شهامت و قاطعيت آن را تكذيب مي كنند. جالب توجه است كه در تحقيقاتي كه يك مركز پژوهشي وابسته به بنياد راكفلر انجام داده است به اين نتيجه رسيده كه اكثريت جامعه آمريكا خواهان انجام مذاكره آمريكا با ايران بدون پيش شرط مي باشد و بنا به ارزيابي هاي دقيقتر 60 درصد از دمكراتها ، ۵۶درصداز جريانهاي مستقل و 47 درصد از جمهوري خواهان تأكيد دارند كه دولت آمريكا نبايستي هيچگونه پيش شرطي را قبل از مذاكره با كشورهاي ديگر مطرح سازد و ازهمه جالبتر اينكه اين تحقيق در ماه اكتبر صورت پذيرفته و بر ضرورت در خواست و مطالبه افكار عمومي آمريكا جهت تغيير در سياست خارجي اين كشور صحه گذاشته است.
برطبق آخرين نظر سنجي ها 71درصد از جامعه آمريكا خواهان تغيير در رويكرد سياست خارجي آمريكا هستند و از كانديداهايي حمايت مي كنند كه بر تغيير و اصلاح دستگاه سياست خارجي آمريكا تأكيد دارند. اين نظر سنجي ها تنها با احتمال حداكثر 4درصد خطا محاسبه شده است. براستي علت اين چرخش افكار عمومي در آمريكا چيست ؟ اين چنين محاسبه مي شود كه در حدود 60 الي 70درصد از مردم آمريكا احساس مي كنند كه سياست خارجي آمريكا نه تنها تهديدزدا نبوده است بلكه تهديد زايي ايجاد كرده است و دولت آمريكا بايستي كيفيت امنيت سازي را عمدتاً متمركز در محيط داخلي و پيراموني و مراكز حساس آمريكا را در اولويت قرار دهد و مشكلات بين المللي را هم با مشاركت سازمان ملل و از طريق و مسير چندجانبه گرايي پيگيري نمايد. به نظر جامعه بايد وجه امنيت خارجي آمريكا را از حالت سلبي به حالت ايجابي سوق يابد و بجاي بالا بردن ريسك امنيتي عليه آمريكا بوسيله ديپلماسي نظامي ضروري است از طريق مكانيسم هاي قدرت نرم و كمك هاي توسعه اي براي منافع و شهروندان آمريكايي امنيت سازي كنند. امروزه افكار عمومي آمريكا در نظام دمكراسي آمريكايي سؤال مي كند كه در چارچوب افزايش هزينه هاي آمريكا در عراق اين چه سياستي است كه 7/1 ميليارد دلار براي نوسازي عراق و۵‎/۱۷ ميليارد دلار براي افزاش بودجه هاي قبلي نظامي آمريكا افزوده مي شود. اين جهت گيري و نسبت افزايش و تخصيص بودجه چگونه است ؟ ثبات در عراق از چه طريقي بدست مي آيد ؟ آيا با سياست همكاري منطقه اي و توسعه درون زا يا با سياست جنگي و تابوتهاي سربازان آمريكايي و افزايش مالياتها ؟
به هر حال سياست خارجي آمريكا در چنين وضعيتي قراردارد و بايستي راهكارهاي جديدي را جهت چند جانبه گرايي ، باز توليد امنيت منطقه اي ، بهبود شخصيت و چهره سياست خارجي آمريكا در هزاره سوم ، استفاده از ديپلماسي گفتگو و مذاكره ، خروج از مناطق تشنج زا ، كاهش هزينه هاي دستگاه ديپلماسي و تغيير مسير آن بحث ايجاد شرايط سياست سازنده و جلوگيري از دخالت عناصر و جريانات مشكوك در لايه هاي تصميم گيري و تصميم سازي و تصميم پروري را بصورت فوري بازتفكر و بازتوليد نمايد در غير اين صورت در انتخابات بعدي رياست جمهوري آمريكا شاهد نتايج غير قابل انتظاري براي تمام جمهوري خواهان خواهيم بود زيرا مسير مخالفت افكار عمومي بصورت تصاعدي رشد كرده است.

كوتاه ازسياست جهان
اعتراض به استفاده از اورانيم ضعيف شده در عراق
واحد مركزي خبر- مسئول كميته حقوق بشر عرب در فرانسه استفاده آمريكايي ها از سلاح هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده در عراق را نقض آشكار معاهدات و قوانين بين المللي دانست و از سازمان هاي بين المللي حقوق بشر خواست در اين باره افشاگري كنند. خانم ويولت داغر دريك مصاحبه درباره استفاده آمريكايي ها از اورانيوم ضعيف شده ضد مردم عراق گفت: آمريكا از انجام هرگونه اقدام ممنوعه و خلاف معاهدات بين المللي ابايي ندارد و بنابراين، اين نخستين باري نيست كه آنها از سلاح هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده در عراق استفاده مي كنند. وي خاطرنشان كرد: نيروهاي آمريكايي هنگام محاصره و بمباران عراق نيز از اين سلاح ها استفاده كردند، علاوه بر اين آمريكا براي هدف قرار دادن مردم فلسطين سلاح حاوي اورانيوم به اسرائيل داده و با اين كار همه معاهدات بين المللي را نقض كرده است.
تظاهرات در قرقيزستان
گروه بين الملل- در ميدان مركزي پايتخت قرقيزستان چادرهاي مخالفان دولت برپا شده است و بيش از 50 هزار نفر به تظاهرات پرداخته و خواستار بركناري قربان بيگ باقي اف از مقام رياست جمهوري قرقيزستان شدند.
پليس پايتخت ممانعتي براي اقدامات مخالفان فراهم نكرده است و تنها به حفاظت از ساختمان دولت و خانه هاي همجوار آن مي پردازد.
دولت قرقيزستان در ماه هاي اخير آماج حملات مخالفان بود و اين تظاهرات كه مشابه ديگر مخالفت هاي مردمي در كشورهاي همسايه اين كشور و شرق اروپاست دولت هاي اين كشورها را با چالش جدي روبه رو كرده است. اين تظاهرات كه هم زمان با ديدار وزير امور خارجه آلمان از بيشكك بود در رسانه هاي جهاني نيز انعكاس يافت.
تاكيد چين  و كشورهاي  آفريقايي  بر ضرورت  توسعه  همكاري  ها
گروه بين الملل: مقامات  چين  و آفريقا در آستانه  برپايي  نشست  مشترك  چين  و كشورهاي  آفريقايي  در پكن ، بر ضرورت  توسعه  همكاريهاي  دوجانبه  تأكيد كردند.به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از پكن ، وو يي  معاون  نخست  وزير چين  امروز در ملاقات  با نمايندگان  بلندپايه  چهل  و هشت  كشور آفريقايي  شركت كننده  در اين  مجمع  به منظور تهيه  پيش  نويس  بيانيه  پاياني  اين  نشست  با اشاره  به  مناسبات  دوستانه  ديرينه  دو طرف  اعلام  كرد همكاريهاي  چين  و كشورهاي  آفريقايي  در زمينه  تجارت  و ديگر زمينه  هاي  اقتصادي  بايد گسترش  يابد. سيوم  مسفين  وزير خارجه  اتيوپي  نيز در اين  نشست  اعلام  كرد چين  و كشورهاي  آفريقايي  در برخورد با چالشهاي  هويتي  و مليتي  تجربه  هاي  مشتركي  دارند و افزون  بر تبادل  اين  تجربيات  مي توانند از ظرفيت  بالقوه  زياد دو طرف  در بخش  تجارت  در جهت  توسعه  همكاريها بهره برداري  كنند.
گسترش فعاليت پنتاگون براي تأثيرگذاري بر انتشار اخبار عراق
واحد مركزي خبر: پنتاگون فعاليت هاي خود را براي تأثيرگذاري بر اخبار عراق گسترش مي دهد. به نوشته شماره ديروز روزنامه نيويورك تايمز با توجه به نارضايتي داخلي فزاينده در مورد لحن و محتواي گزارشهاي مربوط به عراق و دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، پنتاگون فعاليت هاي روابط عمومي خود را از نو سازمان دهي مي كند. دفتر جديدي كه براي اين منظور تأسيس شده است نشان دهنده تشكيل يك واحد واكنش سريع براي واكنش به گزارش هاي خبري است .اين دفتر همچنين مسئول تقويت تلاش ها براي ترتيب دادن حضور مقامات وزارت دفاع آمريكا در گفت وگوهاي راديويي و تلويزيوني و به كارگيري نيروهايي براي دفاع از سياست هاي آن است. هم اكنون دهها پرسنل تازه در بخش جديدي در دفتر مطبوعاتي پنتاگون كار مي كنند.
مقامات آگاه مي گويند هدف از تلاش جديد نه تنها پاسخ به پوشش منفي اخبار بلكه مقابله با مقالات و برنامه هاي راديو تلويزيوني چالش برانگيز است.
مقامات رسمي آمريكا در عين حال اذعان دارند تاكنون عمده تلاش ها بر گزارشهاي ضد و نقيض درباره جنگ در عراق و رامسفلد متمركز بوده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |