چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۹ - Nov 22, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
آدميزاد پير مي شود و دو چيز از او جوان مي شود: حرص مال و حرص عمر.
امروز با حافظ
تا بنگري صفاي مي لعل فام را
صوفي بيا كه آينه صافيست جام را
كاين حال نيست زاهد عالي مقام را
راز درون پرده ز رندان مست پرس
آب و هوا
002712.jpg

عكس روز
002718.jpg
عكس: رويترز‎/ فينبار اوريلي
با آن كه 52 سال از كشف واكسن فلج اطفال مي گذرد اما سال گذشته دو هزار مورد فلج اطفال در سراسر جهان گزارش شد و در سال جاري ميلادي نيز تاكنون 1500 مورد گزارش شده است. جمهوري دمكراتيك كنگو يكي از كشورهايي است كه هنوز هم با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كند. در تصوير يكي از مبتلايان به اين بيماري در اين كشور مشخص است.

در شهر چه خبر
بازار سيم كارت
در چند روز گذشته تاليا نيز با به رخ كشيدن افزايش اعتبار زماني اش كه تا پايان نيمه دوم آذرماه عملي مي شود، توانست از سايه بازار سيم كارت تا حدودي خارج شود. سيم كارت هاي اپراتور اول و دوم كه هريك هفته هاي گذشته را با نوسان هاي صعودي و نزولي پشت سر گذاشتند مدتي است كه از نفس افتاده  اند و قيمت آن ها نيز توان جابه جايي ندارد. اما سيم كارت تاليا كه تا به حال مدت زمان شارژ و يك طرفه  شدن آن ها 15 روز بود با دوماهه شدن اين زمان به تغييرات قيمت اندكي اميدوار است. در بازار ديروز تهران سيم كارت هاي تاليا 95 تا 100 هزار تومان خريد و فروش مي شدند. سيم كارت هاي صفر كد دو 600 هزار تومان خريداري و 610 هزار تومان به فروش مي رسيد. سيم كارت كد سه نيز 525 هزار تومان خريداري و 535 هزار تومان فروخته مي شد. اين قيمت براي كد چهار به ترتيب 400 هزار تومان و 410 هزار تومان بود. سيم كارت كد 5 و 6 نيز 460 و 450 هزار خريداري و 470 و 460 هزار تومان عرضه مي شد. سيم كارت كاركرده نيز با كد يك، دو، سه، چهار، پنج و شش نيز به ترتيب 600، 500، 470، 370، 400 و 390 هزار تومان خريداري و 610، 520، 490، 380، 420 و 400 هزار تومان فروخته مي شد.

معامله پاياپاي كتاب
علاقه مندان به مطالعه، تعداد جمعه بازارهاي كتاب را در تهران افزايش داده اند. اگرچه واردات كاغذ امكان كنترل روند صعودي قيمت كتاب را افزايش داده است اما برخي شهروندان بدون اعتنا به نرخ بازار كتاب خود را به جمعه بازار كتاب مي رسانند تا از تسهيلات رايگان آن بهره مند شوند. امكان معامله پاياپاي كتاب بدون صرف هيچ هزينه اضافي و يافتن دوستاني با سلائق مشترك مطالعاتي از جمله جاذبه هاي اين بازارها است. در حال حاضر پس از آغاز به كار جمعه بازار كتاب پارك ملت فرهنگسراي بانو هم دست به كار شده و در روزهاي سوم،  دهم و هفدهم آذرماه از ساعت 11 تا 14 جمعه بازار كتاب ويژه بانوان را برگزار مي كند. اين بازار فرهنگي به نشاني خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي  و با شماره تلفن هاي 8-88786275 آماده پاسخگويي به علاقه مندان است.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف تقويت شبكه كابل در مراكز مخابراتي، شهيد كلانتري، شهيد زراعي، شهيد حكمت شعار، سلمان فارسي، پاسداران، الغدير و شهيد سعادتمند آغاز شد. ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد كلانتري با پيش شماره ژهاي 8864 تا 8867، 8877 تا 8879، 8887 و 8888 در محدوده خيابان ژهاي اسفنديار، نور، بزرگراه مدرس و آفريقا و در مركز مخابرات شهيد زراعي با پيش شماره ژهاي 4410 الي 4414 و 4417 در محدوده بلوار كاشاني و خيابان ژهاي ششم مركزي، دوم شرقي، محرابي و لاله و در مركز مخابرات شهيد حكمت شعار با پيش شماره ژهاي 7720 تا 7722، 7744، 7745، 7780، 7789، 7749، 7727 در محدوده 30 متري اول، بايرامي، عليرضا كريمي، 12 متري سوم، والائيان و سراج دچار اختلال مي شود. همچنين، در مركز مخابرات سلمان فارسي ارتباط تلفني با تعداد 600 شماره با پيش شماره ژهاي 2206 تا 2209 و 2235 تا 2237 در محدوده خيابان ژهاي ارغوان غربي، درختي، پامچال اول و دوم و در مركز مخابرات پاسداران تعداد 297 شماره با پيش شماره ژهاي 2254 تا 2259 و 2276 در محدوده خيابان ژهاي پاسداران، بهستان چهارم، هاتف اصفهاني، شهيد محسنيان و بهستان سوم و در مركز مخابرات الغدير تعداد 200 شماره با پيش شماره ژهاي۳۳۰۰ تا 3303 و 3368 تا 3376 در محدوده اتوبان شهيد محلاتي، شهيد تكيه اكبرآبادي، اكبر مرادي و در مركز مخابرات شهيد سعادتمند با پيش شماره ژهاي 4420 تا 4428 در محدوده خيابان ژهاي شهيد برادران ساجدي، بزرگراه جلال آل احمد، ميثاق و شايق به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

بازار
002754.jpg
نرخ كاركرده هاي بازار خودرو
در شرايطي كه پيشرفت مراحل عقد قراردادهاي توليد خودروهاي ارزان، آينده نرخ خودروهاي توليد داخل را با تغييراتي روبه رو خواهد كرد، بازار همچنان ثبات نسبي را تجربه مي كند و قيمت ها به طور تقريبي ثابت مانده اند.
در بخش خودروهاي خارجي نيز مدل هاي 2006 همچنان با ركود ناشي از ورود مدل هاي 2007 روبه رو هستند.
در بازار كاركرده ها نيز در حال حاضر نرخ هاي مركز همگاني خريد و فروش خودروهاي كاركرده راهنماي خريداران است.

سكه، طلا و ارز
002757.jpg

گوناگون
نمايش موش تنبل
نمايش موش تنبل به مدت دو هفته در فرهنگسراي دانشجو اجرا مي شود.
تأتر موش تنبل ويژه كودكان 5 تا 11 ساله از 4 آذرماه در سالن نمايش فرهنگسراي دانشجو همه روزه صبح ها از ساعت 9 در سه سانس يك ساعته اجرا خواهد شد. با مساعدت مسئولين فرهنگسرا هزينه بليط براي مدارس و مهد كودك ها نيم بها خواهد بود. علاقه مندان به نمايش مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي خيابان 21 بوستان شفق فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 18-88554015 تماس بگيرند.

مشاوره پزشكي رايگان
خانه فرهنگ كوثر با همكاري معاونت امور اجتماعي شهرداري منطقه 12 و پايگاه بسيج مالك اشتر اقدام به برگزاري مشاوره پزشكي و دندانپزشكي به مناسبت هفته بسيج كرده است.
علاقه مندان و خانواده ها مي توانند بصورت رايگان به مدت يك هفته (يكم تا هفتم آذرماه) از پايگاه پزشكي و دندانپزشكي از ساعت 14 تا 17 استفاده كنند. علاقه مندان مي توانند به نشاني: خيابان ري نرسيده به ميدان قيام پارك كوثر خانه فرهنگ كوثر مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 33569040 تماس بگيرند.
كيك بوكسينگ
فرهنگسراي خانواده در راستاي شعار ورزش، سلامتي و تندرستي اقدام به برگزاري يك دوره آموزش كيك بوكسينگ كرده است.
اين دوره در سبك هاي، لايت كنتاكت، سمي كنتاكت، فول كنتاكت، تاي بوكسينگ زير نظر فدراسيون ورزشهاي رزمي برگزار مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند به واحد آموزش فرهنگسراي خانواده (ساختمان فدك) واقع در بزرگراه رسالت، بعد از چهار راه گلبرگ، ضلع شمالي پارك فدك مراجعه  كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 77810036 تماس بگيرند.

نامه اي به پيامبر خوبي ها
فرهنگسراي خاتم و اداره كل فرهنگي دانشگاه امام صادق(ع) مسابقه اي را با عنوان نامه اي به پيامبر خوبي ها برگزار مي كنند.
اين مسابقه همراه با محورهاي مختلف از جمله 5 درخواست، 5 پرسش و درد و دل با پيامبر(ص) در سطح استان تهران برگزار مي شود. آخرين مهلت ارسال آثار 22 بهمن ماه است و به 100 اثر برگزيده جوايز نفيسي اهداء خواهد شد. علاقه مندان مي توانند آثار خود را به نشاني دبيرخانه ستاد نامه اي به پيامبر خوبي ها واقع در يافت آباد شهرك وليعصر انتهاي خيابان حيدري جنوبي خيابان پژاند پارك لواساني ارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 66207068 تماس بگيرند.

آموزش مكالمه و گرامر
خانه فرهنگ شمشيري با حضور اساتيد مجرب اقدام به برگزاري كلاسهاي مكالمه و گرامر زبان كرده است.
در اين كلاس ها خردسالان، كودكان، نوجوانان و جوانان مي توانند با شركت در دوره هاي مكالمه و گرامر با زبان انگليسي آشنا شوند. علاقه مندان مي توانند براي كسب آگاهي بيشتر و ثبت نام به نشاني مهر آباد جنوبي، بيست متري شمشيري، خانه فرهنگ شمشيري مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 66629893 تماس بگيرند.

نمايش شاد روباه دم زنگوله
واحد هنرهاي نمايشي فرهنگسراي بهمن اقدام به برگزاري نمايش شاد و موزيكال با عنوان روباه دم زنگوله كرده است. اين نمايش به كارگرداني جعفر مهياري تا 16 آذرماه همه روزه به جز روزهاي تعطيل در سانس هاي 9، 10، 14 در تالار مبارك فرهنگسراي بهمن اجرا مي شود. مدارس علاقه مند تماشاي اين نمايش ضمن برخورداري از 50درصد تخفيف لازم است نسبت به رزرو قبلي اقدام كنند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن هاي 1-55312300 تماس بگيرند.

فرهنگسرا
بسيج از منظر كودكان
فرهنگسراي بهمن به مناسبت آغاز هفته بسيج اقدام به برپايي ايستگاه طراحي و نقاشي ويژه كودكان و نوجوانان با عنوان بسيج از منظر كودكان كرده است.
اين ايستگاه از اول تا هفتم آذرماه از ساعت 9 تا 16 در پارك بهمن برگزار مي شود. علاقه مندان به شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن جنب فرهنگسراي بهمن، پارك بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 55312300 تماس بگيرند.

مسابقه تفسير سوره فرقان
فرهنگسراي قرآن به منظور بهره مندي هر چه بيشتر از مفاهيم نوراني قرآن كريم اقدام به برگزاري مسابقه كتابخواني تفسير سوره فرقان كرده است.
در اين مسابقه تنها دارندگان مدرك دوم راهنمايي به بالا مي توانند شركت نمايند. علاقمندان مي توانند براي دريافت كتاب تفسير سوره فرقان و پرسشنامه به نشاني تهران خيابان قزوين نبش خيابان شهيد كاظمي فرهنگسراي قرآن دبيرخانه مسابقه تفسير سوره فرقان مراجعه كنند. مهلت ارسال پاسخنامه ها تا تاريخ 15 آذرماه است و قرعه كشي و اعلام نتايج آن همزمان با عيد سعيد غدير خم صورت مي گيرد. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55775141 تماس بگيرند.

كتابخانه رايگان
كتابخانه امام خميني (ره) فرهنگسراي سالمند، به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني از علاقه مندان به كتاب به صورت رايگان ثبت نام به عمل مي آورد.
در اين كتابخانه بيش از 18 هزار جلد كتاب در قالب 14000 عنوان در دسترس عموم قرار گرفته است. اين كتاب ها با موضوعات: كليات، فلسفه، دين، علوم اجتماعي، علوم خاص، تكنولوژي، هنر، ادبيات، تاريخ و جغرافياست و اعضاء مي توانند ضمن استفاده از بخش نشريات و قرائت خانه اين كتابخانه از خدمات واحد سمعي و بصري شامل انواع CDهاي آموزشي و فيلم هاي سينمايي نيز بهره مند شوند.
ثبت نام رايگان كتابخانه امام خميني (ره) با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و كتابخواني و انس بيشتر با كتاب صورت مي پذيرد. علاقمندان براي ثبت نام و يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني : ميدان امام حسين خ 17 شهريور خ خشكبارچي پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 9-33358688 تماس بگيرند.

سينما
002721.jpg
ميم مثل مادر
كارگردان: رسول ملاقلي پور
بازيگران: گلشيفته فراهاني، حسين ياري، جمشيد هاشم پور، شراره دولت آبادي
سينماهاي نمايش دهنده:
استقلال، پيروزي، جوان، سپيده، فرهنگ و مركزي
خلاصه داستان: پزشكان دليل بيماري فرزند سپيده را ناشي از استنشاق گازهاي شيميايي توسط وي مي دانند. سهيل اصرار دارد تا فرزند را به آسايشگاه تحويل دهند اما سپيده مقاومت مي كند.

تلويزيون
002760.jpg

آلودگي هواي تهران
002715.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
پست كتاب
در را كه باز كردم، پستچي بسته اي را به نام دخترم تحويل داد. دخترم مدرسه بود، وقتي به خانه آمد و بسته را گرفت با ديدن نام خودش احساس شخصيت و غرور كرد. با اين احساس آشنا بودم. بسته را كه يكي از دوستانش از شهرستان فرستاده بود، باز كرد و كتاب قصه اي را از درونش بيرون آورد. كتاب هم آشنا بود. در صفحه اولش دست نوشته اي را نشانم داد: اين بهترين دوستم را براي تو كه بهترين دوستم هستي پست كردم تا بعد از خواندن، آن  را براي بهترين دوستت پست كني. دخترم خط كودكي پدرش را نمي شناخت.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
نابينا و اسكي سرعت
002724.jpg
وين: يك مرد 35 ساله كه 8 سال قبل بينايي خود را از دست داد دو ركورد جهاني جديد از خود بر جاي گذاشت. اين مرد 8 سال پيش براي دفاع از دو دختر كه مورد تهاجم 30 نفر از اوباش قرار گرفته بودند بينايي هر دو چشم خود را از دست داد اما چون علاقه وافري به ورزش اسكي داشت به كمك همسرش به اين رشته ورزشي ادامه داد. داخل كلاه ايمني اين مرد يك دستگاه الكترونيكي قرار دارد كه از طريق آن مي تواند با همسرش گفت و گو كند و مسير صحيح حركت را بيابد. به هر حال وي با پشتكار مثال زدني موفق شد ركورد اسكي سرعت را در فضاي باز و داخل سالن به خود اختصاص بدهد. او در فضاي باز با سرعت 4/169 كيلومتر در ساعت و در داخل سالن با سرعت 7/90 كيلومتر در ساعت به اسكي پرداخت.
تجهيزات جديد پليس
لندن: پليس انگليس با تجهيزات تازه به مقابله با مجرمان مي پردازد. ديروز اعلام شد كه روي كلاه برخي از مأموران پليس اين كشور يك دوربين به اندازه يك سكه 5 ريالي نصب شده كه اين دوربين ديجيتالي 400 ساعت ظرفيت فيلمبرداري دارد. همچنين كيفيت تصاوير اين دوربين بسيار بالاست و مي توان تصاوير ضبط شده را روي كامپيوتر و دي وي دي انتقال داد. در صورتي كه مرحله آزمايشي اين طرح با موفقيت انجام بشود شايد در آينده اي نزديك تمام مأموران پليس اين كشور مجهز به چنين دوربيني شوند. هزينه هر يك از اين دوربين ها در حدود 1800 پوند است.
نوشيدني با طعم نخود فرنگي
سياتل: يك شركت توليدكننده نوشابه از ديروز اقدام به عرضه نوشيدني با طعم نخود فرنگي كرد.اين شركت قبلاً نوشابه هايي با طعم بوقلمون، ماهي و سبزيجات عرضه كرده بود كه مورد استقبال گسترده شهروندان قرار گرفت.
مبارزه با آلودگي صوتي
پكن: پايتخت چين يك شهر شلوغ و پر سر و صداست كه شهروندان آن از آلودگي صوتي رنج مي برند. همچنين در پيش بودن رقابتهاي المپيك 2008 باعث شده تا پروژه هاي ساختماني متعددي در اين شهر اجرا شود كه سر و صداي ناشي از عمليات ساختماني بارها شكايت ساكنان اين شهر را در برداشته است. روز گذشته اعلام شد شهرداري پكن صاحبان پروژه هاي ساختماني، رستورانها و فروشگاههايي را كه بيش از حد مجاز صدا توليد كنند جريمه خواهد كرد. همچنين انجام عمليات ساختماني پر سر و صدا از ساعت 10 شب تا 8 صبح روز بعد ممنوع خواهد بود.
عاقبت ولخرجي
دهلي نو: يك نجار در هند كه بيش از يك ميليون دلار الماس از يك طلافروشي به سرقت برده بود به دام پليس افتاد. هنگامي كه اين نجار مشغول كار در طلا فروشي بود با مهارت خاصي از اين مكان مقدار زيادي الماس به ارزش يك ميليون دلار به سرقت برد. اما اين نجار كه بسيار ذوق زده شده بود با حضور در يك رستوران دست به ولخرجي زد و به حدي پول خرج كرد كه كاركنان اين مكان نسبت به رفتار وي مشكوك شدند. به همين دليل پليس را خبر كردند و مأموران پس از بازجويي از وي متوجه شدند كه اين نجار سارق الماس هاست كه با فروش مقداري از آنها دست به ولخرجي زده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |