چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۹ - Nov 22, 2006
توافق چين وهند براي گسترش روابط دوجانبه
002709.jpg
گروه بين الملل هو جين تائو رئيس جمهوري چين پس از مذاكرات با مان موهان سينگ نخست وزير هند طي كنفرانس مطبوعاتي مشترك با نخست وزير هند گفت كه تحكيم روابط با هند براي برقراري صلح و امنيت در آسيا و سراسر جهان ضروري است.
رئيس جمهوري چين ضمن ابراز اطمينان درمورد مذاكرات دو جانبه با نخست وزير هند گفت: ما براي برقراري صلح و امنيت در آسيا و سراسر جهان نياز داريم به طور مشترك كار كنيم.
مان موهان سينگ نخست وزير هند نيز گفت: روابط با چين غير قابل برگشت است.
نخست وزير هند همچنين بيان داشت: ما براي حل منازعه مرزي براي تسريع در مذاكره نيز موافقت كرديم.
مان موهان سينگ افزود: ظرفيت زيادي براي رشد و توسعه مشترك دو كشور موجود است.
به گزارش واحد مركزي خبر اين نخستين سفر رئيس جمهوري چين پس از يك دهه به هند محسوب مي شود و در اين سفر چهارروزه، دهلي نو و پكن حدود 10 قرارداد همكاري در زمينه هاي مختلف از جمله توسعه و حمايت از سرمايه گذاري دوجانبه امضا كردند.
دو طرف همچنين درباره مسايل دوجانبه ازجمله منازعه مرزي ميان دو كشور و همكاري هسته اي غيرنظامي تبادل نظر كردند.
سفر رئيس جمهور چين به هند هنگامي صورت مي گيرد كه روابط دو كشور درپي اظهارنظر سفير چين در هند درخصوص منطقه اروناچال پرادش به سردي گراييد.
سفير چين مدعي شده بود ايالت اروناچال پرادش جزو خاك چين است اما هند با رد اين ادعا، اروناچال پرادش را جزو لاينفك هند اعلام كرده بود. باتوجه به روابط اقتصادي دو كشور كه درحال گسترش است، سفر رئيس جمهوري چين به هند حائز اهميت تلقي مي شود و هند نمي خواهد مسايل مورد منازعه همچون مسايل مرزي برسر منطقه اروناچال پرادش در روند گسترش روابط دوكشور مانعي ايجاد كند.
يادآور مي شود، هند و چين براي حل كردن منازعه مرزي در سال 2003 نمايندگان ويژه را انتخاب كردند كه آنها تاكنون چندين دور مذاكرات انجام داده اند كه پيشرفت قابل ملاحظه اي در اين زمينه به دست نيامده است.
منطقه سيكم در هند و تبت در چين هم مورد منازعه دو كشور بود اما با پذيرش سيكم به عنوان بخشي از خاك هند از سوي چين و شناسايي تبت به عنوان منطقه خودمختار چين از سوي هند، اين مسئله حل شده است. منابع مي گويند اگرچه دو كشور نظرات مختلفي درباره مسايل مرزي دارند، اما آنها خود را متعهد به حل اين مسايل مي دانند.
هند و چين تلاش مي كنند روابط تجاري و اقتصادي خود را افزايش دهند و به همين خاطر دو طرف قرار است درباره تجارت آزاد گفت وگو كنند تا ارزش تجاري ميان هند و چين در سال جاري ميلادي به 20 ميليارد دلار برسد.

سازمان ملل: وضعيت لبنان بحراني است
گروه بين الملل- سخنگوي دبيركل سازمان ملل ديروز اعلام كرد كه از نظر اين سازمان وضعيت لبنان بحراني است و راه خروج از آن انجام مذاكره بين نيرو  هاي مخالف است.
حسن نصر الله دبيركل حزب الله لبنان روز دوشنبه هشدار داد كه اگر دولت سينيوره با درخواست تشكيل دولت وحدت ملي موافقت نكند، از مردم براي برپايي تظاهرات در اين خصوص دعوت خواهد كرد.
در همين حال ديروز روزنامه الاخبار چاپ بيروت اعلام كرد كه شواهد نشان مي دهد دولت سينيوره تا عيد قربان سقوط خواهد كرد. اين روزنامه به نقل از مقامات نزديك به حزب الله نوشت كه حسن نصر الله براي اين تظاهرات تمام جنبه هاي امنيتي را در نظر گرفته و حتي در خصوص درگير شدن نيروهاي نظامي با تظاهر كنندگان تمهيداتي انديشيده است. به گزارش اين روزنامه چاپ بيروت اين تظاهرات كه احتمالا از روز پنج شنبه آغاز خواهد شد حتي امكان دارد بيش از چهل روز ادامه يابد؛ چرا كه هدف آن سرنگوني دولت سينيوره است.
در همين حال، جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل گفت كه اعضاي شوراي امنيت فرصت كمي دارند كه نظر موافق يا مخالف خود را با متن ارسالي كوفي عنان دبيركل سازمان ملل در خصوص تشكيل دادگاه بين المللي جهت محاكمه عاملان ترور حريري را اعلام كنند. طرح مذكور همان طرحي است كه به تصويب دولت لبنان رسيده و حزب الله لبنان با آن مخالف است . براساس اين طرح، يك دادگاه بين المللي با حضور قضات لبناني و خارجي در يكي از سه كشور ايتاليا، قبرس يا لبنان برگزار خواهد شد. در واكنش به اين خبر دالتون، سفير فرانسه در سازمان ملل گفت كه طرح مذكور مورد قبول اكثريت اعضاي شوراي امنيت است و تصويب خواهد شد.

برقراري روابط ديپلماتيك بين عراق وسوريه
002706.jpg
گروه بين الملل- در پي ديدار وليد معلم وزيرخارجه سوريه با نوري مالكي نخست وزير عراق اعلام شد كه دو كشور پس از ربع قرن مجددا روابط ديپلماتيك برقرار مي كنند.
مالكي در ديدار با معلم از دمشق خواست تا در جهت تامين ثبات و امنيت در عراق مشاركت داشته باشد. وي همچنين در يك انتقاد ملايم گفت عراق دوست ندارد كه مرز هاي كشور هاي همجوار گذرگاه سازمان هاي تروريستي شود.وي گفت: بسياري از عمليات تروريستي، مردم و سازمان هاي دولتي را هدف قرار داده است.
نخست وزير عراق همچنين تاكيد كرد كه نبايد خاك عراق محلي براي برخورد ميان  آمريكا و سوريه باشد.
معلم همچنين در اين سفر با عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق ديدار كرد. در پي اين ديدار وي با رد اين شايعه كه دمشق قصد داردميان آمريكا و ايران نقش ميانجي را بازي كند،گفت: تهران و دمشق از دوستان و متحدان ديرين هستند.
در اين ديدار حكيم گفت: ما از سوريه مي خواهيم ما رادر رويارويي با تروريست ها همراهي كند .وي همچنين خواستار برقراري روابط بهترميان دوكشورشد و گفت اميدواريم اين روابط به حالت عادي بازگردد.

امضاي موافقت نامه بين المللي
ساخت راكتور جوش هسته اي
ايرنا: موافقت نامه بين المللي ساخت راكتور آزمايشي جوش هسته اي (ايتر) در كاخ رياست جمهوري فرانسه (اليزه) به امضاي نمايندگان اتحاديه اروپا، آمريكا، هند، ژاپن، كره جنوبي، چين و روسيه رسيد.
ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه در آيين امضاي موافقتنامه مذكور، اين رويداد را استثنايي توصيف كرد و گفت: اين قرارداد، چارچوب مالي و حقوقي توافق را تعيين كرده است.
نمايندگان كشورهاي شريك در ساخت راكتور جوش هسته اي، خرداد ماه سال ?? طي نشستي در مسكو با امضاي اين توافقنامه و اجراي طرح مذكور در فرانسه موافقت كرده بودند.
هند در ماه دسامبر ???? به اين توافق پيوست.
راكتورهاي جوش هسته اي يا راكتورهاي هسته اي حرارتي، به عنوان چشمه انرژي فردا شهرت دارد و اگر بتوان به صورت صنعتي آن را اجرا كرد در مقايسه با راكتورهاي هسته اي كنوني از آلودگي كمتري برخوردار بوده و انتظار مي رود جايگزين راكتورهاي سنتي شود.
در نيروگاه آزمايشي ايتر قرار است واكنش هاي اتمي  كه در خورشيد انجام مي شود، در تاسيسات اين نيروگاه بازسازي شود و انرژي خارج شده از آن را دريافت كرد.
در اين آزمايش قرار است در دماي ???ميليون درجه بالاي صفر، هسته هاي اتم هيدروژن سنگين و تريتيوم را تركيب كنند تا به وسيله آن انرژي حاصل شود.
گفته مي شود هر يك گرم سوختي كه از اين راه توليد شود، برابر ? تن انرژي است كه از نفت به دست مي آيد.
طرح ايتر با ظرفيت اشتغالزايي بيش از ? هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم، بناست در كاداراش واقع در جنوب فرانسه اجرا شود و در آن بيش از ?? نفر از دانشمندان هسته اي فرانسه كار را آغاز كنند.
ساخت اين راكتور اتمي  ?? سال زمان مي برد و استفاده از آن از سال ???? ميلادي آغاز مي شود.
برنامه ايتر به محققان اجازه خواهد داد تا بتوانند از يك انرژي سالم و نامحدود براي دهها سال استفاده كنند.
بر اساس نظر محققان، انرژي حاصل از سوخت يك كيلوگرم از اين راكتور معادل ??ميليون ليتر نفت است.
كارشناسان پيش بيني مي كنند در ?? سال آينده كه جهان با اتمام ذخاير نفتي مواجه خواهد بود، بتوان از توليدات اين راكتور آزمايشي بهره برد.
هزينه كلي اجراي اين طرح ??ميليارد يورو برآورد شده است كه اتحاديه اروپا تامين ?? درصد اين هزينه را بر عهده خواهد گرفت كه ??درصد آن را فرانسه پرداخت خواهد كرد.
كشورهاي آمريكا، چين، روسيه و كره جنوبي هركدام ??درصد هزينه اجراي اين طرح را تامين خواهند كرد.
از مجموع اين هزينه 6/4ميليارد يورو براي ساخت راكتور، 8/4 ميليارد يورو براي استفاده از آن در مدت ??سال پيش بيني شده است و نيم ميليارد يورو نيز براي تخريب آن پس از پايان عمر بهره برداري طرح در نظر گرفته شده است.
اين موافقت نامه بايد ظرف ? ماه آينده توسط مجالس قانونگذاري كشورهاي امضاكننده به تصويب برسد تا لازم الاجرا شود.

غرب، جنگ گسترده فرهنگي عليه مسلمانان را پيش مي برد
ايرنا: يك  نويسنده  و روزنامه نگار اردني  گفت : آمريكا و كشورهاي  غربي  براي  تهاجم سخت  و گسترده  فرهنگي  عليه  ملت هاي  عربي  و اسلامي همپيمان  شده اند.
ناهض  حتر در همايش  بين المللي  همبستگي  با مقاومت  به  بيروت گفت : جاي  تاسف  دارد كه اعضاي  اين  پيمان ، در كشورهاي  عربي  و اسلامي ، از ابزارهاي  بومي اين  كشورها براي  ايجاد شكاف  مذهبي  و طايفه اي  و انتشار افكار تسليم  گرايانه  و مصرف گرايانه  خود عليه  ملتهاي  مسلمان  سوء استفاده  مي كنند.وي  ادامه  داد: كشورهاي  غربي  از طريق  تبليغات  پي  در پي  و ايجاد شك  ميان ملت هاي  عربي  و اسلامي درباره  توانايي هايشان ، آنان  را از هر گونه  پيشرفت  اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي  و علمي  بازمي دارند.
حتر گفت : حمله هاي  فرهنگي  غرب ، توانسته  در برخي  كشورهاي  اسلامي و عربي موفقيتهاي  نسبي  بدست  آورد كه  نمونه هاي  آن را مي توان  درعراق  و در كشتارهاي مذهبي  كه  به  طرح  استعماري  آمريكا خدمت  مي كند، مشاهده  كرد.
وي  در اين باره  به  مقاومت  فرهنگي  از سوي  كشورهاي  عربي  و اسلامي اشاره كرد و گفت : شمار زيادي  از فرهيختگان  عرب  از ميان  جريان هاي  چپ گرا، قومي واسلامي براي  رويارويي  با اين  هم  پيماني  فرهنگي  غرب  كه  شايد بتوان  آنراتشكيلات  منسجمي  مانند ناتو اما در بعد فرهنگي  آن ناميد تلاش  مي كنند.
حتر، نشر كاريكاتورهاي  اهانت  آميز به  مقدسات  مسلمانان  را در چارچوب  حمله هاي  فرهنگي  غرب  عليه  كشورهاي  عربي و اسلامي دانست  و افزود: اين  كاريكاتورها، رمز وحدت  ملت  عرب  و مسلمان  راهدف  قرار داده  بود و ارتباطي  به  جريانهاي  فكري  و سياسي  مسلمانان  نداشت .
وي  اضافه  كرد: كشورهاي  عربي  و ايران ، در يك  صف  عليه  امپرياليسم  آمريكايي كه اينك  بايد آنرا امپرياليسم  غربي  ناميد، قرار دارند و از اين  رو حق  دارنداز همه  توانايي هاي  خود براي  مقابله  با آن استفاده  كنند.

آمريكا دو تبعه خود را
به همكاري با المنار
متهم كرد
ايرنا: مقامات آمريكايي دو مرد را به خاطر فراهم كردن امكان پخش تصاوير ماهواره اي شبكه تلويزيوني المنار براي مشتريان آمريكايي، به ارتكاب آنچه كه آن را جرائم تروريستي ناميدند، متهم كردند.
طبق دادخواستي صالح الاحول ??ساله و جواد اقبال ??ساله به حمايت هاي مالي از المنار متهم شده اند.در صورت اثبات ??مورد اتهام مطروحه عليه اين افراد، هر يك از آنها حداكثر با ???سال حبس مواجه مي شوند.الاحول و اقبال در جلسه دادگاه فدرال منهتن، خود را بي گناه دانستند و به ترتيب با وثيقه ???هزار دلاري و ???هزار دلاري آزاد شدند.

كوتاه از جهان سياست
نخست وزير تركيه
برگزاري انتخابات پيش از موعد را رد كرد
واحد مركزي خبر: نخست وزير تركيه با رد پيشنهادهاي احزاب مخالف براي برگزاري انتخابات پيش از موعد مجلس تاكيد كرد، انتخابات سراسري تركيه در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
به گزارش تلويزيون تي آر تي تركيه، رجب طيب اردوغان در گفتگو با خبرنگاران تاكيد كرد تلاش احزاب مخالف براي برگزاري انتخابات پيش از موعد نتيجه اي نخواهد داشت.اردوغان گفت: رئيس جمهور آينده تركيه را مجلس كنوني در زمان مقرر انتخاب خواهد كرد.وي با بيان اينكه طرح مداوم درخواستهايي براي برگزاري انتخابات پيش از موعد مجلس علاوه بر اوضاع سياسي تركيه بر اوضاع اقتصادي نيز تاثير منفي خواهد گذاشت، تاكيد كرد: احزاب مخالف بايد به برگزاري انتخابات در زمان مقرر عادت كنند.

گزارش دولت استراليا
در خصوص لزوم توسعه صنعت هسته اي اين كشور
واحد مركزي خبر: كارشناسان دولتي هسته اي استراليا در گزارشي درباره انرژي هسته اي در اين كشور كه متن آن روز سه شنبه در سيدني انتشار يافت تاكيد كردند، كاربرد انرژي هسته اي در استراليا كه بزرگترين ذخاير اورانيوم جهان را در خود جاي داده است گزينه  اي عملي به شمار مي رود و دولت بايد ظرفيت توليد برق را در راكتورهاي هسته اي افزايش دهد.به گزارش خبرگزاري آلمان از سيدني در اين گزارش دولتي تاكيد بر لزوم افزايش توليد انرژي هسته اي در شبكه برق كشور بين ده تا پانزده سال آينده آمده است، دولت بايد بيش از يك سوم برق مورد نياز خود را در بيست و پنج راكتور هسته اي كشور تأمين كند.

محاكمه برلوسكني به اتهام فساد مالي
گروه بين الملل- سيلويو برلوسكني نخست وزير سابق ايتاليا ديروز به همراه دوازده متهم ديگر به اتهام فساد مالي محاكمه شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، برلوسكني و اين دوازده نفر به پولشويي و فرار از پرداخت ماليات متهم هستند. برلوسكني كه هرگونه اتهام فساد مالي را رد كرده است، مي گويد: اين اتهامات را مخالفان سياسي وي براي لطمه زدن به وي ساخته اند.
برلوسكني متهم است كه در جريان خريد يك ايستگاه تلويزيوني از طريق يك كشور ديگر راه فراري براي عدم پرداخت ماليات را دنبال كرده است. وي هنگام ورود به دادگاه گفت كه ديگر قصد ندارد در صحنه سياسي ايتاليا ظاهر شود.

گرجستان: روسيه از تجزيه طلبان حمايت مي كند
ايرنا: وزارت امور خارجه گرجستان با صدور بيانيه اي، روسيه را به حمايت از تجزيه طلبان در مناطق آبخازيا و اوستياي جنوبي متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري غيردولتي نيوز گئورگيا، دراين بيانيه ديدار اخير رهبران جمهوري هاي خود خوانده آبخازيا و اوستياي جنوبي با برخي مسئولان روسيه، نشانه حمايت آشكار مسكو از تجزيه طلبان در گرجستان تلقي شده است.
وزارت خارجه گرجستان ديدار مقام هاي رسمي روسيه با ادوارد كوكويتا رئيس جمهوري خود خوانده اوستياي جنوبي و پيام تبريك به وي به مناسبت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري در اين منطقه جدايي طلب را، نقض مقررات بين المللي توسط روسيه ارزيابي كرده است.
وزارت خارجه گرجستان در بيانيه خود با اشاره به تحريك جدايي طلبان به اقدامات خرابكارانه توسط روسيه، آورده است: انتخابات اخير رياست جمهوري اوستياي جنوبي و برگزاري همه پرسي براي اعلام استقلال اين منطقه توسط مجامع بين المللي، به رسميت شناخته نمي شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |