چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۳۹ - Nov 22, 2006
رهبر معظم انقلاب:
اشتهاي سيري ناپذير سلطه گران
با عقب نشيني پايان نخواهد يافت
002670.jpg
گروه سياسي- رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار آقاي رابرت موگابه رئيس جمهور زيمبابوه، با تجليل از مقاومت و ايستادگي دولت و ملت اين كشور در مقابل فشارهاي مستكبران غربي تأكيد كردند: راه درست مقابله با زورگويان جهاني همين است چرا كه اشتهاي سيري ناپذيرِ سلطه گران با عقب نشيني و نرمش هرگز پايان نخواهد يافت.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ضعيف شدن جبهه استكبار و تقويت جبهه كشورهاي استقلال طلب افزودند: استكبار امروز هم سعي مي كند با به راه انداختن جنگ، ايجاد اختلاف ميان كشورها، تحريم اقتصادي ، اقدامات
بقيه از صفحه اول
امنيتي و فشارهاي سياسي - تبليغاتي سرنوشت ملتها و كشورها را در دست بگيرد، اما با پايداري ملتها و دولتهاي مستقل، شاهد شكست پي در پي استكبار و در رأس آن دولت آمريكا در عراق، فلسطين، لبنان، افغانستان و ديگر مناطق جهان هستيم.
رهبر انقلاب اسلامي، آقاي رابرت موگابه را از شخصيت هاي برجسته و شجاع آفريقا خواندند و اقدامات قانوني رئيس جمهور زيمبابوه از جمله تقسيم زمين هاي اشغالگران ميان كشاورزان سياه پوست را گامي درجهت تحقق خواستهاي ملت اين كشور دانستند.
ايشان با اشاره به پيشرفت هاي رو به گسترش ايران در عرصه هاي علمي، فناوري و ديگر زمينه ها ابراز اميدواري كردند، انتقال اين تجربيات و عملي شدن توافقهاي دوجانبه، روابط خوب ايران - زيمبابوه را بيش از پيش گسترش دهد.
در اين ديدار كه احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، رئيس جمهور زيمبابوه، ديدار با رهبر انقلاب را فرصتي تاريخي خواند و با اشاره به اقدامات دولت اين كشور براي اجراي قانون اساسي و تحقق حق حاكميت ملي افزود: پس از بازپس گيري زمينهاي اشغال شده سياهپوستان، انگليس، آمريكا و متحدانشان براي بي ثبات كردن زيمبابوه، ما را به نقض حقوق بشر و استبداد متهم كردند اما تنها جرم ما اين است كه براي حاكميت مردم زيمبابوه بر سرنوشت كشورشان و گسترش صلح در آفريقا تلاش مي كنيم. موگابه افزود: با وجود تمام اتهامات و تلاش غربي ها، دولت زيمبابوه از حمايت مردم برخوردار است و ما مصمم هستيم با تكيه بر اين حمايت مردمي همچنان با امپرياليسم مبارزه كنيم. رئيس جمهور زيمبابوه به تاريخ پر از ظلم استعمار آفريقا و جنايات اخيرآمريكا و انگليس در عراق، افغانستان و نيز حمايت استكبار از جنايات اسرائيل اشاره كرد و گفت: كشورهايي كه به ما و شما اتهامات دروغ مي زنند، خود مرتكب جنايات گسترده مي شوند و ما مطمئن هستيم دشمنان بشريت شكست خواهند خورد و ايران نيز همچون سالهاي اخير با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد. موگابه با قدرداني از حمايت دولت ايران از كشورش گفت: زيمبابوه در پي تقويت و گسترش بيش از پيش روابط با جمهوري اسلامي ايران است و مطمئنيم در اين سفر به افقهاي تازه اي در عرصه روابط دوجانبه دست خواهيم يافت.

عزاي عمومي براي رحلت آيت الله ميرزا جواد تبريزي
002673.jpg
گروه سياسي درپي درگذشت مرجع عاليقدر آيت الله حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي هيأت دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن عرض تسليت ارتحال اين عالم رباني، امروز را در سراسر كشور عزاي عمومي اعلام كرد.
در اطلاعيه هيأت دولت آمده است: دولت جمهوري اسلامي، ارتحال فقيه و مرجع عاليقدر تشيع حضرت آيت الله العظمي حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي رحمه الله عليه را به مقام معظم رهبري، حوزه هاي علميه، مراجع عظام و ملت شريف و عزيز ايران اسلامي تسليت مي گويد، به همين مناسبت روز چهارشنبه يكم آذر ماه را در سراسر كشور عزاي عمومي و اين روز را در قم تعطيل رسمي اعلام مي نمايد.
دفتر مقام معظم رهبري با صدور اطلاعيه اي ضمن ابراز تأسف و تأثر از رحلت آيت الله آقاي حاج ميرزاجواد تبريزي اعلام كرد: به همين مناسبت مجلس بزرگداشتي از جانب رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) چهارشنبه شب مورخ 1/9/85 بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم و مجلس ديگري در تهران مدرسه عالي شهيد مطهري در روز شنبه مورخ 4/9/85 از ساعت 15 الي 30/16 برقرار است.مدير روابط عمومي مركز مديريت حوزه علميه قم هم اعلام كرد كه دروس حوزه علميه قم به مناسبت درگذشت اين مرجع تقليد سه شنبه و چهارشنبه تعطيل است.
به مناسبت درگذشت اين عالم رباني حضرات آيات عظام سيستاني، فاضل لنكراني، نوري همداني، صافي گلپايگاني و مظاهري با صدور پيام هاي جداگانه اي اين ضايعه را تسليت گفتند.در اين پيام ها ضمن ابراز تأسف و تأثر شديد از ارتحال اين عالم وارسته و تسليت اين واقعه به امام زمان عليه السلام، مقام معظم رهبري و ديگر اقشار جامعه به ويژه حوزه هاي علميه، خواستار تعالي مقام و درجات ايشان در اعلي عليين شدند.
تسليت نهادها و شخصيت ها
علاوه بر مراجع عظام تقليد، رؤساي قواي سه گانه، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبري، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، شوراي نگهبان، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، مركز مديريت حوزه علميه قم، جبهه مشاركت ايران اسلامي و برخي ديگر از نهادها و شخصيت هاي انقلابي و اسلامي با صدور بيانيه هاي جداگانه اي با تأكيد بر ثلمه جبران ناپذير وارد آمده بر جهان اسلام و حوزه هاي علميه ناشي از ارتحال اين مرجع عاليقدر به دوران پربركت زندگاني آن فقيه بزرگوار اشاره كرده اند.
طلوع و غروب
آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي در سال 1305 شمسي در شهرستان تبريز چشم به جهان گشود. پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي در تبريز عازم قم شد و سپس براي ادامه تحصيلات به نجف اشرف رفت و در آنجا از محضر بزرگاني نظير آيت الله خويي بهره برد. وي در سال 1355 توسط رژيم بعث عراق از اين كشور اخراج و به ايران بازگشت.
وي پس از ورود به ايران با حضور فعال در حوزه هاي علميه به تربيت شاگردان و فضلاي بسياري پرداخت. از ايشان بيش از 20 كتاب در موضوعات مختلف فقهي و اصولي چاپ و منتشر شده است.
پيكر مطهر اين عالم وارسته صبح امروز از مسجد امام حسن عسكري عليه السلام قم به طرف حرم حضرت معصومه(س) تشييع و در جوار آن بانوي بزرگوار به خاك سپرده مي شود.

پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسبت
درگذشت آيت الله حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي
گروه سياسي- در پي درگذشت عالم رباني و فقيه عالي مقام آيت الله آقاي حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام تسليتي صادر فرمودند. متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
با تأسف و تأثر فراوان اطلاع يافتيم كه عالم رباني و فقيه عالي مقام آيت الله آقاي حاج ميرزا جواد آقاي تبريزي رحمه الله عليه دار فاني را وداع گفته و حوزه هاي علميه را سوگوار ساخته است.ايشان از مراجع معظم تقليد و از برجسته ترين اساتيد حوزه علميه قم بودند و در طول دهها سال، جمع كثيري از فضلا و طلاب علوم ديني از افادات و تحقيقات علمي اين فقيه و اصوليِ عاليقدر بهره مند گشتند. تقوي و پارسايي اين مرد بزرگ در كنار خلق و خوي مردمي و رعايت پدرانه اي كه با شاگردان و ارادتمندان خويش به كار مي برد، ايشان را در ميان طلاب و جوانان و بسيجيان، شخصيتي محبوب ساخته و حضور ايشان در عرصه هاي گوناگون حماسه هاي انقلاب كرامت مضاعفي در اين وجود پربركت پديد آورده بود.مردم شريف قم هنوز سيماي با وقار ايشان در تشييع پيكرهاي مقدس شهيدان دوران دفاع مقدس را فراموش نكرده اند.
درگذشت اين عالم عامل و اين شخصيت علمي برجسته براي حوزه هاي علميه خسارتي بزرگ است.اينجانب رحلت آن بزرگوار را به مراجع معظم تقليد و علماي اعلام و حوزه هاي علميه و به عموم ملت ايران، به ويژه به شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ايشان و نيز به بيت مكرم و آقازادگان محترمشان تسليت عرض مي كنم و از خداوند متعال مي خواهم كه برترين پاداش صالحان را به ايشان عطا فرمايد.
سيد علي خامنه اي-30/آبان‎/۱۳۸۵

اجلاس آژانس باز هم به تأخير افتاد
تأكيد مجدد سولانا بر حمايت از ايران
در توليد انرژي هسته اي
002679.jpg
از سياسي كاري بپرهيزد
فارس:  نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز در وين خواستار پرهيز كميته همكاري و كمك هاي فني آژانس از سياسي كاري شد.
علي اصغر سلطانيه با بيان اينكه انتظار كشورهاي در حال توسعه در اين زمينه در دهه هاي گذشته كاملاً ناديده گرفته شده است، افزود:هيأت ايراني متأسف است كه برخي از كشورهاي عضو از تصويب پروژه  پيشنهادي اراك حمايت نكردند. اين مخالفت سياسي نه تنها كميته همكاري فني را سياسي كرد بلكه مسائل جدي را درباره بي طرفي و تخصص بخش همكاري فني مطرح ساخت و نقش سازنده آژانس در ارتقاي استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي با ايمن ترين روش را مطرح ساخت.
گروه سياسي - خاوير سولا نا، مسوول ديپلماسي اتحاديه اروپا ديروز بار ديگر در بروكسل بر حمايت اين اتحاديه از ايران در زمينه توليد انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز تاكيد كرد.وي در جمع خبرنگاران گفت: هر كشوري حق دسترسي به استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد. ما بارها اعلام كرده ايم كه ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد. در همان حال خبرگزاري آلمان گزارش داد كه كميته همكاري هاي فني وابسته به آژانس بين المللي انرژي اتمي تصميم گيري درباره كمك فني به ايران را تا فردا به تعويق انداخت.انا ماريا سيتو، معاون مديركل همكاريهاي فني در آژانس بين المللي انرژي اتمي به كميته همكاريهاي فني آژانس اعلام كرده است: دبيرخانه آژانس معتقد است طرح رآكتور اراك با قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل كه از ايران خواسته است غني سازي و فعاليتهاي مرتبط با آن را متوقف كند، تناقض ندارد.
درخواست قدرت هاي غربي
خبرگزاري رويتر گزارش داد: قدرت هاي غربي از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستند درخواست ايران براي دريافت كمك در ساخت راكتور تحقيقاتي اراك را رد كند، اين در حالي بود كه واشنگتن با كمك به هفت پروژه  ديگر مورد درخواست ايران هيچ مخالفتي نداشت. بر اساس اين گزارش اتحاديه اروپا نيز از شوراي حكام خواسته است كه پس از بررسي هاي كميته فني و در جلسه ي كامل شورا در روز پنجشنبه از ارايه كمك به پروژه ي اراك خودداري كند.
بيانيه عدم تعهد
در بيانيه اي كه جنبش عدم تعهد متشكل از كشورهاي در حال توسعه ارايه كرده اند، اين جنبش هرگونه تلاش براي استفاده از برنامه ي همكاري فني آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان ابزاري براي اهداف سياسي و با نقض اساسنامه آژانس را محكوم مي كند. در اين گزارش به نقل از ديپلمات ها آمده است كه روسيه و چين كه با تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران مخالفند، هيچ مشكلي با پروژه ي اراك ندارند.
به غير از اراك
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات ها در نشست وين ادعا كرد، بيشتر حاضران در نشست 35 عضو كليدي آژانس بين المللي انرژي اتمي با محروم كردن ايران از دريافت كمك فني آژانس براي ساخت راكتور اراك موافقت كرده اند. آسوشيتدپرس به نقل از چهار ديپلمات كه به طور مستقل صحبت كردند و به دليل مجاز نبودن به صحبت درباره  مذاكرات پشت درهاي بسته در كميته از افشاي نامشان خودداري كرد ه اند، افزود: رئيس نشست پنجشنبه تصويب تمامي پروژه ها به غير از اراك را اعلام خواهد كرد.
اجازه اعمال تحريم ها
يك مسئول روسي تاكيد كرد كه روسيه هرگز اجازه اعمال تحريم ها عليه ايران را نمي دهد. به گزارش مهر، بوريس مالاخوف معاون اداره اطلاع رساني وزارت امورخارجه روسيه درگفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاكيد كرد: روسيه هرگز اجازه نمي دهد كه تحريم ها عليه ايران امضا شود.اين مقام روسي درادامه اظهارات خود بيان كرد: فشارهاي بين المللي كه با رهبري آمريكا درحال انجام وقوع است؛ با هدف اعمال تحريم ها عليه ايران صورت مي گيرد نه به منظور ممانعت تهران از دستيابي به بمب هسته اي.

پايان سفررئيس جمهوري زيمبابوه
موگابه : ايران برادر قدرتمند زيمبابوه است
002676.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري زيمبابوه با بيان اينكه زيمبابوه نقطه نظرات مشترك بسياري با ايران دارد، گفت: ايران برادر بزرگتر ما و از لحاظ فني بسيار پيشرفته است و ما سعي مي كنيم با كمك برادر بزرگتر خود اهداف بلند خود را تحقق ببخشيم.
رابرت موگابه در پايان سفر  به ايران در مذاكرات مشترك و مراسم امضاي يادداشت تفاهم سياسي ميان دو كشور در سخناني كه مهر آن را منتشر كرد ،  در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به امضاي اين اسناد سطح و آينده روابط دو كشور را چگونه ارزيابي مي كنيد، گفت: ما نه تنها همكاري هاي اقتصادي با ايران داريم بلكه در حوزه هاي سياسي، ايدئولوژيك و انقلابي نقطه نظرات مشترك داريم و در گذشته، حال و آينده دو كشور دوست يكديگر بوده و خواهند بود.
محمود احمدي نژاد هم پس از امضاي اسناد همكاري ها بين دو كشور ايران و زيمبابوه در يك كنفرانس خبري مشترك با رابرت موگابه، در پاسخ به اهميت توافقات صورت گرفته گفت: ايران و زيمبابوه دو كشور و دو دولت با ديدگاه ها و منافع مشترك هستيم و زيمبابوه و دولت آن يك كشور دوست و انقلابي هستند كه براي دفاع از استقلال خود مقاومت و ايستادگي مي كنند.
رئيس جمهوري زيمبابوه همچنين با حضور در مرقد مطهر امام خميني (ره) با اهداي تاج گل، به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كرد. در اين آيين كه با همراهي وزير تعاون برگزار شد، رئيس جمهوري زيمبابوه دفتر يادبود حرم مطهر امام راحل را امضا كرد. در پايان سفر رسمي موگابه و در راستاي توسعه روابط دو كشور، پنج سند همكاري و يك بيانيه مشترك در حضور روساي جمهور ايران و زيمبابوه به امضاء رسيد.
بيانيه مشترك سياسي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري زيمبابوه هم به امضاي منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران و مومبنگگوي وزير امور خارجه زيمبابوه رسيد. رابرت موگابه رئيس جمهوري زيمبابوه پس از سفر سه روزه به ايران ظهر ديروز با بدرقه رسمي محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران، تهران را ترك كرد.

علي لاريجاني: 1+5
به پاي ميز مذاكره بازگردد
ايرنا:  دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: گفت و گو و بازگشت به مذاكره بهترين راه براي حل و فصل مسايل بوده و سياست ايران، ادامه اين مسير است.
علي لاريجاني در ديدار جمعي از مديران ارشد رسانه هاي گروهي پاكستان با اشاره به مذاكرات خود با خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، گفت: در مذاكرات با سولانا به تفاهمات مهمي دست يافتيم، اما متأسفيم كه كشورهاي ?+? مذاكرات را قطع كردند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي به كشورهاي ?+? توصيه كرد كه سر ميز مذاكره بازگردند.

ياد
تنديس تقوا و دانش
جواد محدثي
ثمره يك عمر هشتادساله، اگر افشاندن بذر علم و تقوا در هزاران دل مشتاق و مستعد باشد، و... پايان نفس هاي پاك يك جان روشن از فروغ ولايت، اگر آغاز حيات طيبه در جوار رحمت حق باشد، آن ثمره و اين پايان، خجسته و ارج نهادني است.
مرحوم آيت الله ميرزا جواد آقاي تبريزي، مصداقي بر اين حقيقت بود.
قلبي از كار ايستاد كه يك عمر، به عشق اهل بيت و ولايت مي تپيد.
چشمي فرو بسته شد كه عمري جز خدا و تكليف الهي و ترويج دين و نشر معارف اهل بيت، در چشم انداز آن نبود.
گام هايي از رفتن باز ايستاد، كه بارها و بارها در خط جبهه و رزمندگان و تشييع شهداي عزيز و مجالس آنان ره سپرده بود.
زباني از گفتن فرو بسته شد، كه آموزش فقه و تعليم علوم الهي به هزاران
دانش آموخته حوزوي يكي از ثمرات آن بود.
به راستي اينگونه عالمان وارسته و بي تكلف، حجت بر ديگرانند و فقدانشان ضايعه و به تعبير روايات اسلامي، ثلمه اي است جبران ناپذير.
حوزويان حق دارند كه شال عزا بر گردن اندازند و در سوگ او بنشينند.
مقلدان، حق دارند كه در فقدان اين پارسا مرد متين، اشك بريزند
و ايران حق دارد كه در ماتم هجرت او عزدار باشد.
يادش جاودان باد و راه خدايي اش، پررهرو.

ديدگاه
شهردار شما كيست؟
دكتر صادق زيباكلام
شايد سخني به اغراق نرود اگر گفته شود كه از ميان تمامي نهادها و سازمان هاي دولتي موجود، مرتبط ترين نهاد به مشكلات و مسايل زندگي روزمره شهروندان، شوراهاي اسلامي هستند. مع ذلك درصد قابل ملاحظه اي از مردم شايد به درستي ندانند كه شوراي شهرشان در دست كيست. سهل است بسياري اساساً اهميت چنداني براي انتخابات شوراها قائل نيستند.
البته مردم تقصيري ندارند. واقعيت است كه شوراها تاكنون چندان موقعيت چشم گيري در سامان دهي تشكيلات شهرهاي بزرگ نداشته اند. لذا چندان هم شايد تعجبي ندارد كه بازار انتخابات شوراها فاقد آن گرمي لازم باشد. ازجمله مشكلات بسياري از شوراها و به ويژه شوراي شهر تهران انتخاب شهردار و تعامل ميان شورا و شهردار بوده است. يك دليل اين مسأله بازمي گردد به مشكلات سياسي كه برسر راه انتخاب شهردار وجود دارد. بر اين اساس مي توان اشاره داشت به مجموعه اي از ملاحظات سياسي، رقابت ها و كشمكش هاي جناحي و غيره كه بر سر جريان انتخاب شهردار معمولاً بروز مي كند. در بسياري از موارد اين اختلافات پس از انتخاب شهردار همچنان تداوم پيدا كرده و سبب مي شود تا شهردار عملاً متمايل يك جناح يا جريان شود و شوراي شهر هم تقسيم شود به مخالفين و موافقين شهردار منتخب.
بقيه از صفحه 2
بلايي كه بر سر شوراي شهر تهران در دوران اصلاح طلبان نازل شده بود و حتي امروز هم تا حدودي گريبانگير شوراي فعلي شده. با توجه به اهميتي كه شهردار در حل و فصل مشكلات شهرهاي بزرگ دارد، بدون ترديد اينكه شورا چه كسي را براي اداره شهري همچون تهران انتخاب خواهد كرد، اصلي ترين و بنيادي ترين وظيفه اعضاي شوراي شهر است. برخلاف مجلس كه نقش اصلي را نمايندگان پس از انتخاب رئيس مجلس همچنان برعهده دارند، در شوراها پس از انتخاب شهردار، اوست كه مهم ترين نقش را در اداره و سامان دهي شهر برعهده خواهد داشت.
اين سخن به معناي آن نيست كه شهردار يك تنه فرشته نجات مشكلات شهري است و به كمك عصاي معجزه  گرش همه امور را سامان داده و ساير دستگاه هاي اجرايي نقشي در اداره شهرها ندارند. اما درعين حال از اين واقعيت هم گريزي نيست كه در شهرهايي مثل تهران، اصفهان، مشهد يا تبريز، اينكه چه كسي شهردار شود، تأثير مستقيمي بر سرنوشت آحاد مردم آن شهر خواهد گذاشت. كافيست سه شهردار معروف تهران ظرف دو دهه گذشته غلامحسين كرباسچي، محمود احمدي نژاد و محمدباقر قاليباف را با يكديگر مقايسه نماييم تا آشكار شود اهميت استعداد، توانايي ها، چشم انداز و قابليت هاي فردي شهردار چقدر بر سرنوشت اداره شهر تأثيرگذار است. بنابراين به جاي تاكيد بر روي خط و خطوط و گرايش هاي سياسي نامزدهاي شوراي شهر، مي توان از جريانات عمده سياسي كه عنقريب تبليغات، پوسترها، پرچم ها، تراكت ها و بيلبوردهاي شان تهران و شهرهاي ديگر را در خود خواهد بلعيد، خواست كه از هم اكنون اعلام نمايند كه در صورت پيروزي در انتخابات، نامزد آنان براي شهرداري كيست؟ اعلام شهردار از سوي احزاب و جريانات سياسي سبب مي شود تا اولاً مردم غيرمستقيم در انتخاب شهردار آينده شان نقش داشته باشند، ثانياً اينكه به جاي سرگرم كردن مردم با كلمات، شعارها و ادبيات پرطمطراق سياسي، گروه هاي سياسي مكلف خواهند شد تا به مردم
به جاي وعده، تعهد مشخصي ارايه دهند. وقتي يك جريان سياسي رسماً اعلام نمايد كه اگر در انتخابات شوراها پيروز شود اين فرد يا آن يكي را نامزد اداره شهر خواهد نمود، به بهترين وجه دارد به مردم مي گويد كه نگاهش به مسايل شهري و مديريت شهري مثل تهران چگونه است. آيا اين شيوه باعث نخواهد شد تا مردم آگاهانه تر تصميم گيري نمايند؟ به علاوه احساس مي كنند كه حضورشان در پاي صندوق هاي رأي ارتباط مستقيم خواهد داشت با انتخاب شهرداري كه فردا اداره شهرشان را برعهده خواهد گرفت؟

افروغ : حس آزادي بيان وجود ندارد
فارس: عماد افروغ، نماينده مردم تهران در مجلس و استاد جامعه شناسي دانشگاه با انتقاد از وضعيت گفتماني حوزه و دانشگاه تصريح كرد: حس آزادي بيان وجود ندارد.
عماد افروغ، نماينده مردم تهران در مجلس درباره ضرورت سپردن مديريت تحولات كشور به دست نخبگان حوزه و دانشگاه اظهار كرد: طرح اين مسئله از ناحيه مقام معظم رهبري ناشي از يك نقص و خلأ در اين حوزه است؛ به اين مفهوم كه اگر چه ضرورت دارد مديريت تحولات و فكر و انديشه را به نخبگان حوزه و دانشگاه بسپاريم اما اكنون اين وضعيت حاكم نيست و ما در اين زمينه با نقص اساسي مواجهيم. نماينده مردم تهران در عين حال يادآور شد: بايد مراقب باشيم كه رهبري را براي خود و نظراتمان خرج نكنيم.

...تا انتخابات
* معاون پارلماني وزارت كشور در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه چرا وعده شمارش آراء به صورت مكانيزه هميشه به انتخابات بعدي موكول مي شود، گفت: شمارش آراء در انتخابات آينده حتماً مكانيزه خواهد شد. به گزارش فارس محمدحسين موسي پور در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: دولت با اين نظر موافق است كه در كشور هر 2 سال يك انتخابات برگزار شود تا از هزينه هاي زياد جلوگيري شده و صرفه جويي به عمل آيد همچنين از تنش سياسي و اجتماعي كاسته شود.
* سخنگوي جامعه مدرسين حوزه  علميه  قم با اشاره به عدم ثبت نام آيت الله خوانساري در انتخابات خبرگان و عدم حضور سيدرضا تقوي در آزمون علمي شوراي نگهبان، اظهار داشت: در اين ارتباط، آقايان مصباحي مقدم و باقري كني جايگزين اين دو فرد در ليست جامعتين شدند.
* محمد دهقان، عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: مهم ترين اثر تعدد ليست ها در انتخابات اين است كه هيچ چيز از قبل قابل پيش بيني نيست و نتيجه  آرا غيرقابل پيش بيني است. وي در خصوص تعدد ليست هاي انتخاباتي اصولگرايان خاطرنشان كرد: ممكن است ليست هاي مختلف موجود با وجود برخي اختلاف سليقه ها در نهايت به ائتلاف برسند. عضو فراكسيون اصولگرايان افزود: نبايد از تعدد ليست در ميان اصولگرايان نگران بود.
* عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اين كه قبول ندارد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت  نامزدهاي مجلس خبرگان عملكرد جناحي داشته گفت: كساني كه اجتهادشان مورد تاييد شوراي نگهبان قرار نگرفته، از هر دو جريان سياسي كشور هستند. سيدرضا اكرمي با بيان اين كه شوراي نگهبان بهتر است درباره سؤالات و پرسش هايي كه در ارتباط با رد صلاحيت ها وجود دارد، توضيح شفاف دهد، گفت: شوراي نگهبان بايد دلايل رد صلاحيت ها را به كساني كه رد صلاحيت شده اند، بگويد و افكار عمومي را در اين ارتباط روشن كند.
* مديركل امور انتخابات وزارت كشور گفت: تأييد صلاحيت ها به عهده هيأت هاي اجرايي است و وزارت كشور هيچ مسئوليتي در قبال رد صلاحيت ها ندارد. علي اصغر كارانديش در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص انتقاد برخي نمايندگان مجلس به وزير كشور به علت رد صلاحيت هاي گسترده در انتخابات ميان دوره اي مجلس و شوراها گفت: تأييد صلاحيت ها با هيأت هاي اجرايي است كه عمدتاً معتمدين محل در بخش ها، شهرستان ها و فرماندار با يك رأي در اين هيأت هاي اجرايي كه متشكل از 11 نفر است حضور دارند و لذا اين كه وزارت كشور را در اين قضيه متهم كرده اند هيچ موضوعيتي ندارد.

مخالفت مجلس با تجميع انتخابات شوراها
و رياست جمهوري
گروه سياسي- در حالي كه 100 نماينده در طرحي دو فوريتي خواستار برگزاري همزمان انتخابات رياست جمهوري يازدهم و شوراهاي شهر و روستاي دوره چهارم شده بودند، اين طرح ديروز با مخالفت نمايندگان مواجه شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، اين طرح در جلسه روز گذشته با دو فوريت مطرح شد اما نمايندگان به دو فوريت رأي ندادند،  سپس يك فوريت آن به رأي گذاشته شد اما باز هم نمايندگان به  آن رأي منفي دادند.
بقيه از صفحه 2
محمدرضا مير تاج الديني به عنوان طراح و حميدرضا فولادگر و ايرج نديمي به عنوان موافقان اين طرح چنين استدلال كردند كه مردم قبل از رأي  دادن به اعضاي دوره سوم شوراي شهر بايد بدانند منتخبانشان را براي چند سال انتخاب مي كنند. اما محمود رضا حسنوند و بهمن الياسي به عنوان مخالف بر اين نكته تاكيد داشتند كه دولت در حال بررسي لايحه جامع انتخابات است و از سوي ديگر اصلاح  قانون انتخابات شوراها در دستور كار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قرار دارد و بهتر است تا تعيين تكليف اين دو مورد براي تصميمي ديگر دست نگه داشته شود. از سوي ديگر آنها استدلال كردند كه بهتر است تجربه اولين تجميع انتخابات كه در آذرماه امسال است، مشخص شود و بعد ساير انتخابات را تجميع كنيم.پس از رأي منفي نمايندگان، محمدرضا ميرتاج الديني از جمع آوري مجدد امضا براي ارائه طرح يك فوريتي تجميع انتخابات با كاهش دوره شوراهاي سوم به دو سال و سه ماه خبر داد.معاون پارلماني وزير كشور در اين زمينه و با اشاره به لايحه جامع انتخابات گفت: بر اساس اين لايحه در هر دو سال در كشور يك انتخابات برگزار مي شود كه بر اساس آن انتخاب شوراي شهر يا رياست جمهوري و انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شوراي اسلامي همزمان برگزار خواهد شد.
تصويب لوايح موافقتنامه
در جلسه علني روز گذشته لوايح موافقتنامه حمل و نقل هوايي بين ايران و گرجستان، موافقتنامه همكاري هاي بازرگاني بين ايران و گرجستان، موافقتنامه بازرگاني ايران و جمهوري شرقي اروگوئه، موافقتنامه استرداد مجرمان بين ايران و قرقيزستان، موافقتنامه معاضدت حقوقي در امور مدني و جزايي بين جمهوري اسلامي ايران و قرقيزستان، معاهده استرداد مجرمان بين ايران و اوكراين
مصوبات صحن علني
در جلسه روز گذشته همچنين گزارش شور دوم كميسيون اجتماعي در مورد لايحه اصلاح ماده 9 قانون اصلاح پاره اي از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگي بانوان شاغل، خانوارها و ساير كاركنان مصوب 1379 قرائت شده و به تصويب رسيد. كليات لايحه كنوانسيون توسعه منابع انساني نيز پس از گزارش كميسيون اجتماعي در اين زمينه به تصويب رسيد. نمايندگان مجلس همچنين يك فوريت طرح تشكيل صندوق حمايت از بيماري هاي خاص را از تصويب گذراندند. در اين طرح كه در كميسيون برنامه و بودجه رد شده بود، آمده است، به منظور تامين و پرداخت هزينه هاي درماني و حمايتي بيماران آسيب زده از انتقال خون، فرآورده هاي خوني يا محصولات و مشتقات پلاسما و همچنين پرداخت هزينه هاي درماني و حمايتي بيماراني كه دچار هزينه هاي تحمل ناپذير مي شوند صندوقي به نام صندوق حمايت از بيماران آسيب ديده تاسيس مي گردد.
از ديگر مصوبات روز گذشته تصويب كليات لايحه اصلاح ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب بود كه در صورت تصويب نهايي آن به آراء قطعي صادره از مراجع قضايي نمي توان رسيدگي مجدد كرد مگر اين كه رئيس قوه قضاييه با تشخيص خلاف شرع و يا بيّن بودن آن، پرونده را براي رسيدگي مجدد به شعب تشخيص ارسال كند.
توضيحات جلالي درباره دعاوي ايران و آمريكا
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: دعاوي ايران و آمريكا در ديوان لاهه بحثي ملي است و ربطي به دولت و جناح هاي سياسي فعال در كشور ندارد. كاظم جلالي كه در پايان جلسه علني ديروز با خبرنگاران گفت وگو مي كرد در خصوص طرح تحقيق و تفحص از دعاوي ايران و آمريكا در ديوان لاهه كه اين هفته در نهاد قانونگذاري به تصويب نمايندگان ملت رسيد، اظهار داشت: اين دعاوي از سال 1360 تاكنون در دست بررسي است. وي افزود: اين مساله بحثي ملي است و به دولت يا جناح هاي سياسي مربوط نمي شود. جلالي ادامه داد: دولت جديد اقدامات مناسبي در زمينه جمع  كردن دفاتر حقوقي و اعزام دانشجويان به آنجا و جدي  گرفتن دعاوي انجام داده ولي مجلس درباره روند بررسي پرونده ايران در ديوان لاهه سؤالات اساسي دارد.
نامه 62 نماينده درباره باغ قلهك
62 نماينده مجلس در نامه اي به رئيس مجلس نوشتند: طبق اسناد و مدارك موجود، باغ قلهك در سال 1278 هجري توسط ناصرالدين شاه قاجار جهت نشيمن ييلاقي به سفارت وقت انگلستان به صورت سكني واگذار شده است و اين عقد صرفاً حق  انتفاع به نحو خاص را افاده مي كند تا انتقال عين و ملكيت و يا حتي استفاده در غير مورد اشاره شده در عقد، ضمن آن كه با فوت يكي از متعاقدين آن عقد نيز عملاً باطل شده است. در ادامه اين نامه آمده است: با توجه به تسامح و غفلت انجام شده كه موجب تضييع بيت المال مسلمين و خروج دويست هزار متر مربع از اموال دولت جمهوري اسلامي ايران بدون رعايت تشريفات قانوني از عداد اموال دولت شده است، با عنايت به موارد مطروح و با استناد به ماده 25 ديوان محاسبات از رئيس كل محترم آن ديوان درخواست شود كه عاجلاً رسيدگي به موضوع تصرف غيرقانوني دولت انگلستان بر باغ قلهك را در دستور كار قرار دهد.
بي نظمي در صحن علني
جلسه روز گذشته به علت حضور ديرهنگام نمايندگان با حدود 40 دقيقه تاخير آغاز شد. همين امر موجب شد تا حسن كامران نماينده اصفهان و علي سرافراز نماينده مشهد در اين زمينه خواستار برخورد قاطع و توبيخ غايبان و تأخيركنندگان  شوند. سرافراز با تأكيد بر اين كه بي نظمي و عدم اهميت به جلسات مجلس و كميسيون ها سوگند نمايندگي ها را نقض مي كند، افزود: چرا خط مشي مجلس در سال اول و توصيه هاي مقام معظم رهبري را فراموش كرديم. وي افزود: جلسات كميسيون ها به حد نصاب نمي رسد و ما براي رأي گيري با مشكل مواجه هستيم و هيچكس متأخرين را مؤاخذه نمي كند. از سوي ديگر، مجلس همواره شلوغ است و كسي به مذاكرات گوش نمي دهد. لذا بهتر است دوشنبه ها تنها براي گفت وگو جلساتي را بگذاريم تا در ساير جلسه ها نمايندگان به مذاكرات گوش دهند. كامران هم در اين زمينه، تذكري را داد و سپس از پرسش و پاسخ هاي كنفرانس سران كشورهاي آسيايي انتقاد كرد. اما بي نظمي ها در ادامه جلسه علني هم ماجراساز شد و موقع رأي گيري در مورد اولين دستور جلسه علني مجلس، حداد عادل اعلام كرد نصاب لازم براي رأي گيري را نداريم كه اين امر با ورود 5 نماينده به جلسه علني حل شد.
اما اين ماجرا زماني حاد شد كه در يكي از رأي گيري ها در صحن علني حدود 70 نماينده در رأي گيري شركت نكردند. مصباحي مقدم هم در تذكري خواستار اعلام اسامي كساني شد كه در رأي گيري شركت نمي كنند. وي گفت: چرا نمايندگان بايد به خود اجازه دهند كه در رأي گيري شركت نكنند. اين امر اشكال شرعي و قانوني دارد. حداد عادل هم قول داد اين مساله را با طراحي نرم افزار خاصي دنبال كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |