يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
تحليل واقعيت وتخيل  در رمان برگزيده جشنواره رضوي
عشق هشتم، موجز و موثر است
گروه ادب و هنر- رمان برگزيده انجمن قلم ايران و جشنواره رضوي در سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس نقد و بررسي شد.
عشق هشتم كه از نوشته هاي كمال السيد نويسنده عرب زبان ايراني است، روز پنج شنبه با حضور مترجم آن(حسين سيدي) و خود نويسنده و تعدادي از منتقدان، بررسي و تحليل شد.
به گزارش خبرگزاري مهر از مشهد و به گفته حسين سيدي، هنرمند و رمان نويس ديني، بايد واقعيت را بر اساس روايات و احاديث استخراج نمايد و با عنصر تخيّل آميخته، در اختيار خواننده قرار دهد.
مترجم كتاب عشق هشتم شامگاه روز پنج شنبه نهم آذرماه در مراسم نقد و بررسي اثر برگزيده نخستين جشنواره كتاب سال رضوي با بيان اين مطلب افزود: تخيّل، يكي از عناصر داستان نويسي است اما شرط اصلي داستان تخيل نيست و اين در شرايطي است كه متاسفانه تخيل در كارهاي ديني تبديل به يك معضل در ديني نويسان و ديني گويان شده است، چرا كه آميخته اي از دروغ و واقعيت مي باشد و داستان نويس ديني بايد بر اساس روايات و احاديث مستند، داستان بنويسد.
وي در ادامه با بيان اينكه تخيل در كارهاي ديني، يكي از معضلات ديني نويسان است، يادآورشد: متاسفانه ما مذهبي گويان و ديني نويسان دچار پرگويي هستيم؛ به طوري كه گويي فرهنگ پرگويي در جامعه ما نهادينه شده است و بر اين باوريم كه سخن گفتن زياد، بيشتر بر خواننده يا شنونده تاثير مي گذارد.حسين سيدي در ادامه اظهار داشت: ما نيازمند نگاه نو در كتب معنوي هستيم و بايد ديدگاه خود را با حفظ ريشه ها نوكنيم.
همچنين كمال السيد نويسنده معاصر عرب و مولف عشق هشتم كه اخيراً مليت ايراني گرفته است، با بيان اين كه هيچ گاه در مشهد احساس غربت نمي كنم افزود: امام متعلق به يك مقطع خاص نيست بلكه متعلق به تمام انسان ها در طول تاريخ مي باشد.كمال السيد تصريح كرد: نبود اخبار و احاديث، من را با مشكل سند مواجه كرد و اين كتاب، جز روشن كردن شمعي براي راه ديگر افراد نيست.
احمد شاكري- نويسنده- نيز گفت: داستان نويسي كه به تاريخ مي پردازد، بايد به جاي دستكاري در روايات تاريخي، حواشي را برجسته كند كه اين نويسنده اين ويژگي را رعايت كرده است.
وي عشق هشتم را زندگينامه داستاني دانست و افزود: زندگينامه بودن، تاريخي بودن و در خصوص معصوم نوشتن، از ويژگي هايي است كه نمي توان آن را رمان دانست.
كمال السيد بيش از 130كتاب و تحقيق به صورت مجموعه اي تاريخي از زندگي اهل بيت(ع) با عناوين زني به نام زينب ششمين باغبان انديشه و زندگينامه امام هفتم را در كارنامه ادبي خود ثبت كرده است.

تجليل از فيلمساز مورد علاقه يهوديان
اروپايي ها پولانسكي را فراموش نمي كنند
004254.jpg
گروه ادب و هنر- در حالي كه برگزاركنندگان جشنواره فيلم دبي بخش ويژه اي را به بزرگداشت اليور استون اختصاص داده اند، پايگاه اطلاع رساني آكادمي اسكار اروپايي  اعلام كرد جايزه اي براي يك عمر فعاليت هنري به رومن پولانسكي تقديم مي كند.
پولانسكي كه شايد يكي از محبوب ترين فيلمسازان نزد يهوديان باشد و به خاطر فيلم پيانيست هر دو جايزه اسكار و كن به او اهدا شد، اين بار از طرف آكادمي اسكار اروپايي تقدير مي شود. اگرچه هنر او در ساخت فيلم ستودني است، اما جهت گيري هاي اين فيلمساز فرانسوي لهستاني الاصل را در جهت موافقت با ماجراي هولوكاست و كشاندن آن به سينما نبايد فراموش كرد.
به گزارش ايسنا آكادمي فيلم اروپا، 2 دسامبر (11 آذر) مراسم اعطاي جايزه به برترين فيلم هاي اروپايي را در شهر ورشو برگزار و رومن پولانسكي (فيلمساز صاحب سبك لهستاني) جايزه افتخاري، براي يك عمر فعاليت هنري را در اين مراسم كه به اسكار اروپايي مشهور است، دريافت كرد.
برگزاركنندگان جوايز فيلم اروپا اعلام كرده اند، پولانسكي 73ساله، به خاطر، خلق لحظات فراموشي نشدني در سينما جايزه دريافت مي كند.

نمايش هاي مشروط باز بيني شدند
ايسنا: نمايش هاي مشروط بخش كودك پنجمين جشنواره تئاتر كانونها، بعد از بازبيني مجدد، پذيرفته شدند.
شكرخدا گودرزي دبير پنجمين جشنواره تئاتر كانونها گفت: چهار نمايش مشروط بخش كودك جشنواره اواخر هفته  گذشته، توسط حسن دادشكر كه كارشناس و راهنماي اين بخش است مورد بازبيني مجدد قرار گرفتند و هر چهار نمايش اين بخش براي مسابقه كه عبارتند از: "آرش"، "جنگجو"، "كدو قلقله زن" و "گرگ گرگ است" پذيرفته شدند.
او درباره بازبيني كارهاي مشروط، گفت: با توجه به اين كه تعداد كارهاي مشروط بخش بزرگسال بيشتر است، بازبيني آنها روز سه شنبه هفته جاري توسط گروهي از هيات بازبيني انجام مي شود. گودرزي درباره تنها نمايش بخش ويژه با موضوع پيامبر اكرم(ص)، گفت: در اين بخش تنها يك نمايش را داريم كه متاسفانه از سطح كيفي مطلوب جشنواره برخوردار نيست. به همين دليل، در صورتي كه به اين سطح برسد و مورد بازبيني مجدد قرار بگيرد، امكان شركت در جشنواره را پيدا خواهد كرد. ده اثر برگزيده اين مسابقه عبارتند از: "حضرت سليمان" "اولين بازي تعزيه"، "خواب، هديه خدا"، "بازي پسر و گرگ"، "بچه هاي غار"، "قصه سيبي كه نصف نشد"، "واي به حال عنكبوت اگه باد قاصدك رو خبر كنه"، "روياي ماه" ، "خوب و عزيزي ايران زيبا" و "قصه خوب خدا".

كنسرت هندي ها در تالار انديشه حوزه هنري
فارس:  تالار انديشه حوزه هنري 26 تا 28 آذرماه ميزبان كنسرت نوازندگان و موسيقي دانان برجسته كشور هند خواهد بود.واحد خبر حوزه هنري گزارش داد : استادان سوباش گوش ، راكش فراسانا ، محمود خان ، شاشي شانكار و خانومايا در اين كنسرت شماري از راگا (دستگاه)هاي رايج در شمال و جنوب هند را با سازهاي ابداعي و سنتي هندي خواهند نواخت.

هنرمند ايراني، مركز هنري در تركيه راه اندازي كرد
ايسنا: عليرضا جديدي - پزشك جراح و مينياتوريست ايراني مقيم تركيه - براي معرفي هنر ايراني و گسترش ارتباطات بين هنرمندان ايران و تركيه، گالري هنري دكتر جديدي را در شهر گيره سون تركيه راه اندازي كرد. مراسم گشايش اين مركز با حضور فرهاد پاليزدار(رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركيه)، مهدي مرزبان(سركنسول جمهوري اسلامي در ترابوزان)، مديركل فرهنگ استان گيره سون و جمعي از مسئولان، استادان و شخصيت هاي فرهنگي و هنري محلي برگزار شد. رايزن فرهنگي ايران در تركيه در سخناني با تشكر از كوشش هاي دكتر جديدي در زمينه معرفي فرهنگ و هنر ايران اسلامي به همسايگان ترك ، گشايش اين مركز را راه جديدي براي توسعه روابط فرهنگي و هنري دو ملت ايران و تركيه دانست. جديدي نيز در سخناني گفت: با عشق به هنر و به خصوص هنر بي همتاي ميهنم ايران، اين كار را انجام داده ام و آرزو دارم اينجا مركزي براي آمد و شد هنرمندان ايراني و معرفي آثار آنها به هنردوستان در تركيه شود.

امير رضاخادم: بودجه مستقل تئاتر بايد در دولت تعريف شود
ايسنا- عضو كميسيون فرهنگي مجلس گفت: در صورتي كه بخواهيم رديف بودجه مستقلي براي تئاتر در نظر بگيريم، اين اتفاق بايد در بخش دولت بيفتد. اميررضا خادم در حاشيه  جشنواره تئاتر رضوي گفت: بودجه تئاتر و موسيقي، زيرمجموعه معاونت هنري تعريف شده است و اضافه كردن يا تغيير رديف بودجه اين امور در مجلس شوراي اسلامي، كار بسيار دشواري است. حساسيت ها در زمان تعريف بودجه مسائل فرهنگي در مجلس شوراي اسلامي به حداقل خود مي رسد و همواره اين موضوع مورد انتقاد ما بوده است، چرا كه حداقل 4درصد بودجه كلي به مسائل فرهنگي مانند سينما، تئاتر، موسيقي و غيره اختصاص داده مي شود، در حاليكه اين مبلغ بايد حداقل 25درصد از بودجه كلي را شامل شود. او با اشاره  به كاهش بودجه تئاتر گفت: اين موضوع را با وزارتخانه مربوطه پيگيري كرديم و  آنها عنوان كردند افزايش بودجه، همان مبلغ 7ميليارد و اندي است اما اين بودجه تنها براي پخش توليد يا آموزش تئاتر در نظر گرفته نشده و شامل امور پرسنلي و جاري تئاتر هم است. خادم متذكر شد: گويا بودجه بخش توليد 4ميليارد تومان از بودجه كلي تئاتر را شامل شده است و البته مسئولان وزارت ارشاد قول داده اند اين مبلغ حتما افزايش پيدا كند و اگر قرار است كاهشي صورت گيرد، در مورد مسائل ديگر اتفاق بيفتد و بودجه حداقلي تئاتر از آن متاثر نشود.
مدير كل ارشاد همدان: احداث سالن هاي سينمايي جديد آغاز مي شود
مديركل ارشاد استان همدان اعلام كرد كه عمليات اجرايي برگزاري بيست ويكمين جشنواره  بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان در استان همدان آغاز شد. سيدآقا حسيني گفت: اعضاي ستاد اجرايي جشنواره انتخاب و جلسات اين ستاد آغاز شده و تقسيم كار صورت گرفته است. او به همكاري نهادها و سازمان هاي استان همدان در جهت رسيدن به شرايط مطلوب و مورد نياز جشنواره اشاره كرد و در ادامه افزود: شهرداري، دو قطعه زمين براي ساخت دو سالن جديد در اختيار ما قرار داده و همچنين اداره  منابع طبيعي استان يك قطعه زمين به مساحت چهار هكتار براي احداث يك پرديس سينمايي اختصاص داده است . اين زمين ها در اختيار ما قرار گرفته و عمليات احداث سالن هاي سينماي جديد به زودي آغاز مي شود و سعي مي كنيم در آينده اي نزديك اين سالن ها به بهره برداري برسد. عمليات مرمت و بازسازي پنج سالن نمايش فيلم مورد نياز براي بيست ويكمين دوره  جشنواره با همكاري مديران سالن ها آغاز شده است.

يادداشت
جاي خالي هنر و ادب
زهير توكلي
امروز يكشنبه از ساعت 13:30 تا 20 در تالار علامه اميني دانشگاه تهران، همايشي در تبيين جايگاه فكري و نكوداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمين استاد علي صفايي حائري برگزار مي شود. در اين همايش علاوه بر سخنراني هاي حجت الاسلام سيدمحمدمهدي ميرباقري، دكتر خسرو باقري و حجت الاسلام امير غنوي، چكيده  مقالات دكتر علي اشرف  تهماسبي، حجت الاسلام فلسفيان و حجت الاسلام رسول رحيم لو هم با نگاهي در آثار مرحوم صفايي ارائه خواهد شد. قرار است در قسمت خاطره ها سيدرضا ميركريمي، عليرضا داوودنژاد و رسول ملاقلي پور ميهمانان خاطره گوي برنامه باشند. شنيده ها از دست اندركاران اين نكوداشت حاكي از آن است كه مقالاتي كه در حوزه تبيين نظرات ايشان در حوزه ادب و هنر و نيز نقد اشعار ايشان ارسال شده است، ضعيف بوده و براي ارائه در نكوداشت، مناسب ديده نشده است.مرحوم علي صفايي حائري، صاحب كتاب مسئوليت و سازندگي است كه در سال هاي پيش از انقلاب كتاب معروفي نزد جوانان مذهبي روشنفكر و متعهد بود. ايشان اين كتاب را در سال ،۱۳۴۸ در سن 18سالگي نگاشتند. تاكنون از آن مرحوم، 44جلد كتاب در زمينه هاي متنوع معارف اسلامي منتشر شده و هفت كتاب ديگر نيز در دست انتشار است. از ميان اين 44كتاب، سه كتاب در حوزه ادبيات و هنر است . مجموعه اشعار ايشان نيز شامل شعرهاي سپيدي است كه تاريخ بسياري از آنها به سال هاي پيش از انقلاب برمي گردد. اشعار ايشان در آن سال ها در نشريه نسل نو چاپ مي شد كه يكي از چند نشريه محافل حوزوي و هم رديف نشرياتي مانند مكتب  اسلام و نجات نسل جوان بود و به صاحب امتيازي دارالتبليغ اسلامي منتشر مي شد. در سال هاي اول پيروزي انقلاب هم اين اشعار به صورت مجموعه هاي كوچكي مثل تابوت عرضه شد؛ اشعاري كه اگرچه صاحب  مناظر شفاف و ندرتاً درخشان شاعرانه اي هستند اما از نظر حرفه اي، درجه ۲ به حساب مي آيند و البته در آن سال ها شاعر حرفه اي مذهبي- سياسي بسيار كم داشتيم؛ با اين تبصره  كه اين شعرها، همه شعر آزادند و از نظر ژنتيكي حاصل دوران  پس از سنت و اين هم نشانگر نوجويي آن استاد فقيد است و ديگر اين كه برعكس شعرهاي شعارگونه مذهبي- سياسي در سال هاي اول انقلاب به شدت از آبشخور معرفتي سيرابند. اين توضيحات را آوردم كه بگويم ايشان از نقطه نظر تبارشناسي شعرهاي مذهبي- سياسي معاصر و تاريخ نگاري خاص اين گونه مفهومي- كاركردي از ادبيات ما، يك سوژه تحقيق به شمار مي روند اما كو محققش؟ با اين همه خرج هاي زائدي كه صرف شعرهاي سفارشي براي انقلاب و جنگ مي كنيم، هنوز حتي يك تحقيق جامع و بايسته درباره شعر سياسي- مذهبي پيش از انقلاب و شاعراني چون سيدمحمود سجادي، عبدالعظيم صاعدي، م.ح زورق، فضل الله صلواتي، عين صاد و... انجام نداده ايم. بماند...

اخبار كوتاه
خون بازي برگزيده جشنواره رم: فيلم سينمايي خون بازي به كارگرداني مشترك رخشان بني اعتماد و محسن عبدالوهاب در جشنواره آسيايي رم، جايزه بهترين فيلم و فيلم منتخب تماشاگران اين جشنواره را دريافت كرد. اين فيلم در ادامه حضورهاي بين المللي اش سه شنبه 7 آذر ماه در رقابت با فيلم هاي اين جشنواره كه از ايران دو فيلم چند كيلو خرما براي مراسم تدفين و كارگران مشغول كارند حضور داشت، توانست اين جايزه را كسب كند.
آثار افجه اي در لندن: نمايشگاه آثار خوشنويسي نصرالله افجه اي و تذهيب و مينياتور عليرضا سعادتمند عصر پنج شنبه نهم آذر، در مركز فرهنگي اسلامي ريجنتس پارك لندن گشايش يافت.رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن اعلام كرد اين مراسم با سخنراني احمد الدبيان- رئيس مركز فرهنگي اسلامي ريجنتس پارك - همراه بود.
جايزه ايتاليايي پاواروتي: لوچيانو پاواروتي، خواننده معروف ايتاليايي در اجراي اپرا براي اولين بار بعد از عمل جراحي به خاطر بيماري سرطان، در يك همايش بزرگ شركت خواهد كرد. پاواروتي كه اولين اجراي اپرايش را در سال 1961 اجرا كرد، قرار است روز ششم دسامبر و در جريان برگزاري فستيوال موسيقي در برگامو ايتاليا، جايزه ويژه خود را دريافت كند.
004251.jpg
جايزه براي به آهستگي:در مراسم پاياني چهل وچهارمين دوره  جشنواره فيلم خيخون اسپانيا، مازيار ميري جايزه بهترين كارگرداني را براي فيلم به? آهستگي دريافت كرد. در اين مراسم محمدرضا فروتن بازيگر فيلم به نمايندگي از مازيار ميري اين جايزه را دريافت كرد. در اين دوره از جشنواره از سينماي ايران فيلم آفسايد و به آهستگي به نمايش درآمد.
دو فيلم تازه: فيلم هاي پل سن لوئيس ري و دودل اخيراً در موسسه رسانه هاي تصويري معاونت سينمايي وزارت ارشاد دوبله شده و  به زودي به بازار عرضه مي شوند. پل سن لوئيس ري به كارگرداني مري مگوكيان محصول 2004 با بازي رابرت دنيرو و گابريل بايرن و دودل (محصول 1972 هندوستان) عنوان ديگر فيلم دوبله شده در موسسه رسانه هاي تصويري است.
برگزيدگان جشنواره پويانمايي: آيين اختتاميه چهارمين جشنواره فيلم نماهنگ و پويانمايي امام رضا (ع) با حضور مهندس جعفري جلوه در تالار نو مشهد برگزار شد. در قسمت نماهنگ غيرحرفه اي هيات داوران هيچ اثري را شايسته دريافت جايزه تشخيص نداد. در قسمت پويانمايي،  اثر سفيدكاري از امين آذين لوح تنديس گرفت. در قسمت مستند، فيلم هاي مستند قدمگاه و دست هاي نياز مورد تقدير واقع شدند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |