يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
از ديروز با نصب دكل مخابراتي و رسيدن به ارتفاع نهايي ثبت شد
برج ميلاد، اولين در خاورميانه چهارمين در جهان
004383.jpg
گروه شهري - در يازدهمين روز آذرماه سال 1385 و همزمان با سالروز ميلاد حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) فرمان بالا بردن دكل آنتن مخابراتي و راديو تلويزيوني برج ميلاد به عنوان نماد ملي كشور توسط محمدباقر قاليباف به عنوان پانزدهمين شهردار پس از انقلاب تهران صادر شد تا اين برج پس از طي سالهاي پرفرازو نشيب به ارتفاع نهايي 435 متر برسد.بر اين اساس هم اكنون برج ميلاد عنوان چهارمين برج بلند در دنيا، دومين در آسيا و نخستين در خاورميانه را كسب كرده است.
به گزارش همشهري روز گذشته رأس ساعت 12 و چهارده دقيقه روز شنبه 11 آذرماه همزمان با بالارفتن آخرين قطعه دكل آنتن برج ميلاد، آژير شادباشي به همين مناسبت به صدا درآمد.
به گزارش خبرنگار ما، كار نصب سازه 120 متري دكل برج ميلاد كه 490 تن وزن دارد در دو مرحله به انجام رسيد، مرحله نخست 63 متر و مرحله دوم 57 متر از اين سازه با استفاده از روش منحصر به فرد و پيچيده مهندسي توسط متخصصان داخلي در عرض 10 ماه به پايان رسيد.
قاليباف در مراسمي كه روز گذشته به مناسبت اتمام ارتفاع 435 متري برج ميلاد برپا شده بود برج ميلاد را نه تنها پروژه اي مهم و ارزشمند در سطح تهران و كشور ايران كه حتي در سطح جهان ناميد و اظهار اميدواري كرد با اتمام اقدامات ساختماني و تجهيز امكانات درون برج ميلاد در نيمه دوم سال 86 بلافاصله شاهد بهره برداري از آن باشيم.
بقيه از صفحه اول
روز گذشته همچنين توسط محمدباقر قاليباف كلنگ احداث راههاي دسترسي به برج و مركز ارتباطات بين المللي شهر تهران، پاركينگ مجموعه يادمان سازه و پست برق فشار قوي آن به زمين زده شد تا در يك برنامه زمان بندي فشرده در عرض 9 تا 10 ماه به پايان برسد. قاليباف گفت: پس از 6ماه كار مذاكره با سرمايه گذاران بخش خصوصي داخلي و خارجي مراحل نهايي شدن خود را طي مي كند. وي گفت: از حضور اين سرمايه گذاران براي اجراي فاز دوم مجموعه يادمان سازه و عمليات احداث مراكز اداري، تجاري، تفريحي و هتل هاي بين المللي پاي برج استفاده خواهيم كرد.
قاليباف در حاشيه مراسم روز گذشته كه به مناسبت تكميل ارتفاع برج ميلاد برگزار شده بود با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از تمام توش و توان خود و مجموعه شهرداري براي بالابردن مشاركت حداكثري مردم در انتخابات شوراي اسلامي شهر و خبرگان رهبري استفاده خواهيم كرد و در اين راه، زمينه فعاليت و استفاده از فضاهاي تبليغاتي سطح شهر به طور يكسان و عادلانه براي همه گروهها و احزاب فراهم شده است. وي در ادامه همچنين وجود هرگونه تاييد شايعه اختلاف بين اعضاي شوراي اسلامي شهر با شهرداري را بي اساس خواند و گفت: تاكنون همه لوايحي كه به عنوان شهردار به شوراي اسلامي شهر تقديم كردم كليه اعضا به اتفاق در تصويب آن همگام بودند؛ نمونه اش بودجه سال 85 بود كه هيچ مصوبه اي از اين بودجه كمتر از 12 رأي نداشت و از اين بابت بايد از تك تك اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران تقدير و تشكر كرد.

ستون نامه ها
ميزان واقعي يارانه سوخت
دكتر ناصر كرمي
هفته پيش يكي از نهادهاي دولتي ميزان يارانه اعطايي دولت به مردم در بخش سوخت را سالانه 35 ميليارد دلار اعلام كرد. به نظر مي رسد اين رقم از دو جهت قدري منت بلاوجه دارد.
نخست آنكه ظاهراً مبناي محاسبه تعيين مابه التفاوت قيمت تجاري سوخت(به ويژه بنزين) با قيمت مصرف داخلي آن بوده است. در حالي كه منطقي تر اين است كه در اين باره مابه التفاوت قيمت توليد سوخت با قيمت مصرف داخلي محاسبه شود. اگر هم مبنا يك شاخص بين المللي بوده، باز هم بايد توجه كرد كه اين شاخص قاعدتاً متوسط جهاني را مورد نظر دارد؛ يعني عرصه اي كه مصرف كنندگان بيش از دويست و توليد كنندگان كمتر از بيست كشور هستند و لزوماً اقتضائات اقتصاد انرژي در يك كشور توليد كننده انرژي با اكثريت جهاني مصرف كننده آن منطبق نيست. شايد عنوان شود از آن جهت قيمت جهاني مبنا قرار گرفته كه قاعدتاً با كاهش عرضه در بازار داخلي دولت مي توانست به سود محتمل بر مبناي قيمت تجارت جهاني دست يابد، كه اين هم درست نيست، زيرا با هر مقدار مصرف داخلي ميزان صادرات و درآمد ما از فروش نفت سهميه اي تقريباً مشخص است و قدري افزايش يا كاهش مصرف داخلي تأثير مستقيمي در موضوع ميزان صادرات ندارد. اما نكته دوم مهمتر است. مي دانيم كه بخش عمده يارانه موصوف در حوزه حمل و نقل هزينه مي شود. البته عبارت دقيق تر آن است كه گفته شود بخش عمده اين يارانه، توسط انبوه خودروهاي داخلي غير استانداردي كه تا سه برابر ميزان مجاز سوخت مصرف  مي كنند، هزينه مي شود. در مقايسه با شاخص هاي بازار جهاني خودرو، اغلب خودروهاي توليد داخل در رديف خودروهاي دوهزار دلاري قرار مي گيرند. اما ماجرا اين است كه دولت (بله، دولت) اين خوروها را به قيمت تقريباً هفت هزار دلار به مردم مي فروشد. دولت از راندمان سوخت اين خودروها خيلي خوب خبر دارد و مي داند كه با عرضه هر كدام از آنها در بازار داخلي سالانه چه مبلغي را بايد صرف يارانه سوخت آن كند و همچنان كه گفته شد دولت از قبل حساب سود و زيان خود را كرده است. يعني يارانه سالهاي استفاده از خودرو را قبلاً و به صورت پيش پرداخت، نقد و كامل، در قالب همان مابه التفاوت پنج هزار دلاري قيمت خودرو دريافت مي كند.
بنا به اهميت موضوع تكرار مي شود: دولت بخش عمده يارانه سوخت را قبلاً به صورت نقد در قالب بالاسري تقريباً دويست درصدي قيمت خودرو مي گيرد.
بنابراين، در محاسبه ميزان يارانه سوخت، به طور منطقي بايد سود ساليانه خودروسازهاي داخلي را در ابتدا از كل مبلغ مورد اشاره وزارت نفت كسر كرد. حتي بر مبناي شاخص ارزيابي آثار زيست محيطي (كه امروزه در مطالعات اقتصادي يك مبناي مدرن و دقيق به شمار مي رود) مي بايست پيامدهاي زيست محيطي ناشي از اجبار مصرف كنندگان به استفاده از خودروهاي آلاينده و زيانبار را به هزينه توليد سوخت در ايران اضافه كرد. شرح آن، حكايت مفصلي است كه البته جاي آن در اين وجيزه نيست.

پاشيدن 2700 تن شن هم راهبندان ها را باز نكرد
دشواري هاي
شهر پرازدحام
در نيمه شب برفي
قاليباف: از غروب جمعه فعاليت ستاد برف روبي آغاز شد
با اين وجود، به عنوان يك مسئول به خاطر راهبندان ها
از مردم عذرخواهي مي كنم
004308.jpg
گروه شهري- برف سنگيني كه از غروب جمعه در مناطق شمالي پايتخت آغاز به باريدن كرد، تهران را با دو تجربه تازه آشنا ساخت. راهبندان در جمعه شب و راهبندان در ساعات بعد از نيمه شب. اين در حالي بود كه با حضور گسترده نيروهاي خدماتي شهرداري و اين نكته كه به طور معمول ترافيك در جمعه شب ها به 50 درصد حجم معمول ترافيك تهران هم نمي رسد، انتظار نمي رفت نخستين برف پاييزي اين گونه مساحت گسترده اي از تهران را با راهبندان روبه رو كند.
به گزارش خبرنگار ما حجم راهبندانها در برخي از معابر شهروندان را ناچار كرد كه حتي تا سه ساعت بعد از نيمه شب هم در خيابان بمانند.
بارش برف كه از ساعت 18 روز جمعه شدت پيدا كرد باعث كندشدن حركت خودروها در بيشتر معابر شمال تهران نظير ولي عصر حد فاصل تجريش تا ابتداي بزرگراه نيايش، چمران حد فاصل ولي عصر تا پل مديريت، شمال خيابان شريعتي، خيابان آفريقا، بزرگراههاي نيايش و صدر و... شد. در اين بين، نداشتن تجهيزات مناسب فصل نظير زنجير چرخ، لاستيك يخ شكن، صاف بودن لاستيك برخي از خودروها، مسلط نبودن بسياري از رانندگان بر رانندگي در شرايط يخبندان و گاه رعايت نكردن حقوق يكديگر موجب لغزيدن و تصادفات موردي شده و باعث بسته شدن معابر مي شد؛ به طوري كه خدمات رساني توسط شهرداري و راهنمايي و رانندگي را هم غيرممكن مي كرد. شدت يخبندان، ترافيك و راهبندان به حدي بود كه برخي از رانندگان خودروي خود را در كنار خيابان رها كرده و پياده به منزل رفتند.
در اين بين، شهروندان از مخازن شني كه توسط شهرداري براي چنين مواقعي در نظر گرفته شده و در كنار برخي از خيابانها و بزرگراهها نصب شده بود براي بهترشدن وضعيت تردد استفاده كردند. ضمن اينكه كاركنان شهرداري تا ساعات اوليه بامداد در برخي خيابانها نظير آفريقا، ولي عصر، معابر اطراف تجريش و... به راهنمايي رانندگان پرداخته و كارگران را براي پخش شن در كف معابر به خيابانها اعزام كردند. البته كاملاً روشن بود كه بسته بودن بسياري از خيابانها به دليل ازدحام خودروها امكان خدمت رساني كامل اين اكيپ ها را نمي داد.
روز گذشته در حالي كه كارگران شهرداري در مناطق يك تا 6 و منطقه 22 اقدام به شن پاشي و برف روبي كرده بودند، رئيس سامانه 137 اعلام كرد طي 24 ساعت گذشته (جمعه تا شنبه گذشته) برف روبي معابر نخستين درخواست شهروندان از 137 بوده است. تهراني ها بين ساعات 22 تا 23 جمعه شب بيشترين تماس را با 137 برقرار كرده بودند كه منطقه يك بيشترين تماس گيرنده را داشته است.
اگرچه بارش و لغزنده شدن خيابانها موجب كندي حركت خودروها شده بود اما به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، حركت برخي از خودروها در جهت مخالف خيابان، تصادف ناشي از بي دقتي و نداشتن تجهيزات و لاستيك مناسب بر شدت ترافيك افزود. به گفته وي شهردار و معاونان ترافيك، خدمات شهري و فني عمراني تا بازشدن خيابانها به كار مأموران شهرداري نظارت و آنها را هدايت مي كردند.
گفته هاي شهردار
از سوي ديگر محمدباقر قاليباف نيز روز گذشته در حاشيه مراسم بالابري نهايي آنتن برج ميلاد در مورد راهبندانهاي جمعه شب گذشته و نحوه عملكرد شهرداري تهران در امر ساماندهي اين معضل گفت: مجموعه شهرداري از يك ماه قبل ستاد برف روبي در مناطق شمالي تهران راه اندازي كرده بود و از 10 روز قبل نيز در مسيرهاي برف گير شهر پرده هاي حاوي پيامهاي هشداردهنده به شهروندان مبني بر لزوم مجهزبودن به زنجير چرخ و... نصب شده بود.
قاليباف ادامه داد: مخازن زردرنگ حاوي نمك و شن و ماسه در تمام پلها و رمپ و لوپها به همراه بيش از 200 دستگاه انواع ماشين آلات برف روب در مناطق شمالي مستقر شده است. بنابراين شهرداري غافلگير نشده و وظايف خود را انجام داده بود. ضمن اينكه كليه معاونين ترافيك، امور مناطق، خدمات شهري و عمراني تا صبح شنبه در حالت آماده باش قرار داشتند. اين در حالي است كه به اعتقاد قاليباف شهردار تهران وقتي خودروهاي شهروندان در مناطق برفگير يك تا 5 بدون زنجير چرخ، يخ شكن و با لاستيك صاف تردد مي كنند و حتي ماده ضد يخ براي رادياتور خود در مواقع برف و سرما ندارند تصور راهبندان خيلي دور از ذهن نيست.
با اين وجود من به عنوان يك مسئول به خاطر وقوع راهبندان ها از مردم عذرخواهي مي كنم. وي حل اين معضل را نيازمند فرهنگ سازي دانست و از طرف ديگر از كمبود مأموران انتظامي و راهنمايي به ويژه در مسيرهاي اتوبان چمران،صدر و خيابان ولي عصر(عج) گلايه كرد و گفت: ترافيك سنگين جمعه شب گذشته بيش از هر چيز ناشي از بي نظمي بود تا يخ زدگي معابر.
خدمات شهري تا صبح روز شنبه
با وجود يكسان نبودن بارش برف در سطح شهر، عوامل شهرداري با وزش بادهاي شديد از صبح روز جمعه در حالت آماد ه باش به سر مي بردند كه با آغاز بارش در شامگاه روز جمعه عمليات برف روبي را در سطح مناطق شمالي شهر آغاز كردند.
كرباسيان معاون خدمات شهر شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: عمليات برف روبي در مناطق يك تا 6 و منطقه 22 از ساعت 21 روز جمعه با به كارگيري بيش از 1550 نفر نيروي خدماتي و 830 دستگاه كاميون، شن پاش و گريدر آغاز شد و از همان ساعات اوليه اقدام به عمليات برف روبي كرديم.
معاون خدمات شهر شهرداري تهران با اشاره به غافلگيري شهروندان تهراني افزود: با وجود آنكه نيروهاي شهرداري آمادگي كاملي براي رفع مشكلات احتمالي داشتند، اما به دليل غافلگيرشدن شهروندان و بروز حوادث رانندگي ناشي از آن، متأسفانه، با ترافيك شديد برخي معابر روبه رو شديم.
كرباسيان در ادامه افزود: خوشبختانه شهرداري تهران با استقرار كاميون هاي حامل شن و نمك و همچنين پيش بيني مخازن متعدد در سطح شهر و به كارگيري نيروي انساني زبده، آمادگي كاملي براي رفع معضلات متعدد دارد. اما از آنجا كه شهروندان پيش بيني چنين بارش سنگيني را در اواسط آذرماه نداشتند، فاقد تجهيزات و امكانات لازم در خودروهايشان بودند كه متأسفانه با بروز چند سانحه در بزرگراه هاي صدر، چمران، نيايش و مدرس شاهد ترافيك شديد بوديم كه به خيابانهاي حاشيه اي نيز سرايت كرد. كرباسيان ضمن تأكيد بر لزوم همراهي و همكاري شهروندان به هنگام بروز سوانح متعدد گفت: اگر همراهي شهروندان وجود نداشته باشد، متأسفانه رفع معضلات ترافيكي سطح شهر، با مشكل مواجه مي شود.

مركز مطالعات و تحقيقات همشهري برگزار مي كند
نشست علمي شهر و زيبايي
004386.jpg
مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري در ادامه برگزاري نشست هاي علمي خود با نام جستار ماه در تاريخ 14 آذرماه نشستي با حضور كارشناسان و صاحب نظران امر شهرسازي و معماري در خانه هنرمندان برگزار مي كند. عنوان جستار اين ماه شهر و زيبايي است. نتايج اين نشست مي تواند زمينه ساز ارائه پاسخ به برخي پرسش هاي اين حوزه از مطالعات نظري و تأمين كننده بصيرت ضروري براي تدوين سياست ها و شناسايي ضوابط زيبايي شناختي در زندگي شهري باشد. سخنرانان جستار اين ماه و موضوع سخنراني آنها: زيبايي شناسي و فضاهاي شهري، دكتر حسن احمدي؛ زيبايي شناسي شهري از ديدگاه مردم، دكتر ناصر براتي؛ زيبايي شناسي و طراحي شهري، دكتر جهانشاه پاكزاد؛ زيبايي شناسي و انسجام در شكل شهر، دكتر نوين تولايي؛ مفاهيم زيبايي شناسي شهري، دكتر عبدالهادي دانش پور؛ نقش عناصر طبيعي در زيبايي شناسي شهري، دكتر مجيد زارعي است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
مسافربرهاي شخصي شهر تهران ساماندهي مي شوند
گروه شهري - در حال حاضر حدود 100 هزار خودروي مسافربر در سطح شهرتهران فعاليت مي كنند كه از اين تعداد حدود 43 هزار دستگاه آنها تاكسي گردشي، خطي و پلاك قرمز هستند و بيش از 60 هزار دستگاه از آنها خودروهايي است كه به عنوان مسافربر شخصي در سطح شهر تردد مي كنند كه بزودي كار ساماندهي اين خودروها آغاز مي شود.
به گزارش سما، سيد جعفر هاشمي تشكري - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران - با اعلام اين مطلب و با اشاره به لزوم ساماندهي مسافربرهاي شخصي اظهار كرد: با توجه به رويكردي كه مجلس شوراي اسلامي در زمينه هدفمندساختن يارانه ها دنبال مي كند، بايد از طرفي وضعيت مصرف سوخت مديريت شود و با كسب اطلاعات مناسب از افراد شاغل در بخش حمل و نقل مسافران و ارائه امكانات مناسب به آن ها، به گونه اي عمل شود كه با تغيير احتمالي برنامه توزيع سوخت و يا نرخ آن، تاثير قابل توجهي بر هزينه حمل ونقل شهري وارد نشود. تشكري هاشمي با تاكيد بر مشكلات رانندگان مسافربر اظهار كرد: توجه به برنامه ريزي مناسب در زمينه حمل ونقل با توجه به مشكلاتي كه رانندگان در زمينه امرار معاش دارند و سختي كارشان در ترافيك تهران، امري ضروري به نظر مي رسد. وي افزود: با توجه به اينكه بيشتر خودروهايي كه رانندگان با آن كار مي كنند فرسوده و از رده خارج هستند، ايمني مناسبي را براي مسافران تامين نمي كنند و با در نظرگرفتن آلايندگي اين خودروها كه گاهي چندين برابر يك خودروي استاندارد است، لزوم برنامه ريزي براي نوسازي و ساماندهي اين بخش را بيش از پيش آشكار مي كند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به نياز مسافران به امنيت و توجه به حقوق آنان نيز گفت: وجود خودروهاي ناشناس علاوه بر اينكه براي ساير رانندگان مشكلات ايمني به وجود مي آورد، امنيت را براي مسافران و به ويژه بانوان كاهش مي دهد و آنان مجبورند به خصوص در ساعات خلوت روز زمان بيشتري را در كنار معابر در انتظار خودروهاي معتبر بايستند كه با تحقق طرح ساماندهي مسافربرها در اين زمينه شاهد شرايط بهتري خواهيم بود. وي با تاكيد بر اينكه با شناسايي و ساماندهي خودروهاي مسافر بر، خدمات مطمئن تري به شهروندان ارائه مي شود افزود: اميدوارم با رويكرد حمايتي دولت در اين زمينه، حقوق راننده و شهروند به رسميت شناخته شود و خودروهاي غير رسمي كه كار خدمات رساني را انجام مي دهند و بخش زيادي از بار شهر را بر دوش مي كشند ساماندهي شود. تشكري هاشمي در ادامه گفت: تاكسيراني آمادگي خود را براي پوشش و حمايت در اين زمينه اعلام كرده و برنامه ريزي هايي نيز شده است.

بازتاب
مالي نه، ماليه
ديروز در همين صفحه خبري درج شد با عنوان تغيير نظام مالي شهرداري براساس طرح جامع ؛ درحالي كه منظور مهندس حبيب اللهيان نظام ماليه بوده است كه تفاوت ماهوي با موضوع نظام مالي دارد. اين نكته اي است كه هم خود مهندس حبيب اللهيان خواستار اصلاح آن شدند و هم از سوي دكتر پورزرندي، معاون اداري و مالي شهرداري تهران درباره آن توضيحي دريافت كرديم. به هر جهت، بابت اين مسامحه پوزش مي طلبيم.

نگاه
004380.jpg
بهمن عبدي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |