يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
به بهانه سكته قلبي يكي از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي در كلاس درس
زنگ مرگ
دكتر محمد كياسالار
عكس: جواد گلزار
004290.jpg
سكته قلبي، جان يك دانشجو را در كلاس درس گرفت. شنبه اي كه گذشت، يكي از دانشجويان ترم يك رشته حسابداري در دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي، سر كلاس درس دچار حمله قلبي شد و جان خود را از دست داد. همكلاسي هاي دانشجوي از دست رفته، از تاخير حضور كاركنان مركز اورژانس گله مند بودند. اين گلايه اگرچه به حق است، اما اين سؤال را از ذهن آدم پاك نمي كند كه: اگر در ميان آن همكلاسي ها، يك نفر با اصول اوليه برخورد با بيماران قلبي آشنا بود، آيا از اين اتفاق تلخ جلوگيري نمي شد؟ شما از درد قلبي و اصول اوليه برخورد با بيماران قلبي چه مي دانيد؟
رنگش بدجوري پريده. دانه هاي درشت عرق نشسته روي پيشاني اش. پنج انگشتش را باز كرده روي قلبش و از شدت درد دارد به خودش مي پيچد. حس مي كند كه كسي با تمام سنگيني اش روي سينه او ايستاده و نمي گذارد نفسش بالا بيايد. بدجوري نفس نفس مي زند. حالت تهوع، استفراغ، سرگيجه و ...
آنهايي كه خودشان يا اطرافيانشان با حمله هاي قلبي مأنوس اند، خوب مي دانند كه اين شرح حال،  شرح حال چه كسي است، اما نكته در اينجاست كه هر دردي كه كانونش قفسه سينه باشد، درد قلبي نيست.
درد قفسه سينه
در هر نقطه اي، از زير گردن تا بالاي شكم اگر دردي احساس كنيد، به درد قفسه سينه دچار شده ايد و هيچ فرقي نمي كند كه اين درد، واضح و شديد باشد يا مبهم و خفيف. تمام درد هاي اين ناحيه را بايد جدي گرفت. پزشكان و بيماران وقتي با چنين دردي مواجه مي شوند، معمولاً بيمناك مي شوند كه مبادا پاي حمله قلبي در ميان باشد. حمله قلبي يكي از شايع ترين و خطرناك ترين انواع دردهاي قفسه سينه  است اما خوشبختانه يا متاسفانه بسياري از دردهاي قفسه سينه، به اشتباه، درد قلبي تلقي مي شوند. حقيقت اين است كه بعضي از دردهاي اين ناحيه، هيچ خطري در پي ندارند. بعضي ها كمي خطرناكند و بعضي ديگر هم بسيار خطرناكند، آن قدر كه جان آدم را تهديد مي كنند.
به هر حال،  هر عضوي از اعضاي بدن كه در داخل قفسه سينه وجود دارد و تمام بافتهاي موجود در اين ناحيه، مي توانند يك منبع بالقوه براي بروز درد قفسه سينه به حساب بيايند. قلب، ريه ها، مري، عضلات بين دنده اي، دنده ها، تاندون ها و اعصابي كه داخل قفسه سينه اند، متهمان رديف اول اند.
درد قلبي
به درد قفسه سينه با منشأ قلبي، مي گويند آنژين. اين درد معمولاً وقتي اتفاق مي افتد كه خون و اكسيژن كافي به قلب نرسد. اگر چنين دردي يك حد و مرز قابل پيش بيني داشته باشد، به آن مي گويند آنژين پايدار. به بيان ديگر، آنژين پايدار به اين معناست كه شما خودتان بدانيد كه اگر ميزان كار و فعاليت روزانه تان از يك حد مشخصي بيشتر بشود، به درد قفسه سينه مبتلا مي شويد. اما اگر دردتان غيرقابل پيش بيني بشود يا اين كه در حال استراحت هم به چنين دردي دچار شويد، آن وقت به آنژين تان مي گويند آنژين ناپايدار. شخصي كه به آنژين ناپايدار دچار مي شود، بايد خيلي زود در بخش اورژانس، مورد بررسي پزشكي قرار بگيرد. حمله قلبي يكي از شايع ترين انواع دردهاي قلبي است. وقتي رسوبات چربي يا لخته هاي خوني، جلوي خونرساني به قلب را بگيرند و اجازه ندهند كه غذا و اكسيژن كافي به عضله قلب برسد، حمله قلبي اتفاق مي افتد. اين حمله معمولاً با احساس سنگيني در قفسه سينه، درد و فشار در اين ناحيه و گهگاه با احساس سوزش در قفسه سينه همراه است. درد ناشي از حمله قلبي معمولاً چند دقيقه طول مي كشد. اين درد ممكن است به نواحي ديگري از بدن نيز انتشار پيدا كند. كمر، گردن، چانه،  شانه ، بازو (خصوصاً دست و بازوي چپ) در حمله هاي قلبي، معمولاً تير مي كشند. علايم ديگري كه تشخيص حمله قلبي را در ذهن پزشك تأييد مي كنند، عبارتند از: تنگي نفس، حالت تهوع، احساس سرگيجه و عرق سرد. حمله قلبي معمولاً به دنبال يك فعاليت و يا يك استرس شديد اتفاق مي افتد و در اغلب موارد، پس از چند دقيقه استراحت و استفاده از قرص زيرزباني (نيتروگليسيرين) از بين مي رود.
به جز حمله قلبي، دلايل قلبي ديگري هم هستند كه مي توانند منجر به بروز درد در ناحيه قفسه سينه شوند. التهاب پرده اي كه دورتادور قلب را در بر گرفته، يكي از همين دلايل است. اين بيماري كه به پريكارديت موسوم است، معمولاً متعاقب يك عفونت ويروسي اتفاق مي افتد. در اين مورد نيز درد قفسه سينه، بسيار شديد و معمولاً متمركز بر روي يك نقطه است و بيمار احساس مي كند كه قفسه سينه اش دارد سوراخ مي شود. همراه بودن علايمي نظير تب و كوفتگي بدن هم تأييد كننده همين تشخيص است. اسپاسم عروق كرونر، مشكلات عروقي و خصوصاً بيماري هاي مربوط به سرخرگ آئورت و . . . از ديگر دلايل قلبي براي بروز دردهاي قفسه سينه به شمار مي روند.
۵ توصيه به اطرافيان بيمار قلبي
تماس با اورژانس البته كار خوب و لازمي است اما برخورد با يك بيمار قلبي، به جز اين مورد، اصول ديگري نيز دارد كه گاهي رعايت نكردنش به قيمت جان بيمار تمام مي شود. برخي از اين اصول اوليه به شرح زيرند:
۱ - در هنگام بروز درد قلبي، كه معمولاً در حال فعاليت و يا استرس به سراغ بيمار مي آيد، بلافاصله از بيمار بخواهيد دست از كار بكشد و آرام بنشيند. استراحت، اولين قدمي است كه بايد براي تسكين درد بيمار برداريد.
۲ - از قرص زير زباني (نيتروگليسيرين)  استفاده كنيد. اگر پس از 5 دقيقه، درد بيمارتان تسكين پيدا كرد كه هيچ. در غير اين صورت، مجدداً بايد يك قرص بگذاريد زير زبانش. اين كار را تا 3 بار مي توانيد تكرار كنيد اما اگر پس از به كار بردن 3 قرص زيرزباني در فواصل مناسب، باز هم درد بيمار از بين نرفت، بايد بلافاصله به يكي از مراكز اورژانس مراجعه كنيد.
۳ - آنهايي كه در جمعِ اطرافيانشان بيمار قلبي دارند، بايد بدانند كه در مواردي نظير استحمام، مقاربت و يا بعد از خوردن غذاهاي سنگين، بهتر است كه بيمارشان به طور پيشگيرانه از قرص زيرزباني استفاده كند.
۴ -  قرص زيرزباني  نبايد در معرض نور و حرارت و رطوبت قرار بگيرد چرا كه در اين مواقع، خيلي زود فاسد مي شود و  خاصيت درماني اش را از دست مي دهد. اگر بيمارتان از نيتروگليسيرين استفاده كرد و مزه تند اين دارو را در زير زبانش حس نكرد، بدانيد كه احتمالاً قرص زيرزباني تان خراب شده و خاصيتش را از دست داده است.
۵ - از بيمار بخواهيد كه حتي الامكان قرص زيرزباني را در وضعيت ايستاده مصرف نكند چرا كه به دليل افت ناگهاني فشار خون، خطر سقوط ناگهاني وجود دارد. بهتر است كه در وضعيت نشسته يا خوابيده از اين قرص استفاده شود.
۵ توصيه به بيماران قلبي
۱ - اگر اضافه وزن داريد، بهتر است با مراجعه به پزشك يا متخصص تغذيه، يك برنامه غذايي مناسب دريافت كنيد و هرچه زودتر،  فكري به حال كاهش وزنتان بكنيد.
۲ - عوامل خطرساز بيماريهاي قلبي را هرچه زودتر تدبير كنيد: سيگار، فشار خون، چربي خون بالا، ديابت.
۳ - وقتي كه درد قفسه سينه نداريد، خصوصاً در اوايل صبح كه هوا پاكيزه تر است، ترجيحاً در محلهايي مانند پارك و اماكني كه از فضاي سبز برخوردارند، پياده روي كنيد. كم كم اگر ديديد كه با اين پياده روي مختصر، مشكلي برايتان ايجاد نمي شود و تحملش را داريد، زمان پياده روي تان را افزايش دهيد يا به دويدن سبك بپردازيد.
۴ - هيچ وقت به هنگام راه رفتن و به ويژه موقع بالا رفتن از پله ها نبايد باري بيش از يك كيلوگرم را حمل كنيد.
۵ - پرهيز از عصبانيت و استرسهاي روحي، بسيار مهم است و حتي مي  توانيد براي افزايش آسودگي خاطر و دور شدن از عصبيت هاي بي مورد،  با صلاحديد پزشك، از داروهاي آرام بخش كمك بگيريد.

محققان مي   گويند
عصاره چاي درمان مي كند
گروه سلامت- نوشيدن چاي براي خودش كلي مفيد است و كم و بيش درباره آن چيزهايي شنيده ايم، اما به تازگي محققان آمريكايي و آلماني در يك پروژه تحقيقاتي مشترك به اين نتيجه رسيده اند كه عصاره چاي اثرات موضعي هم دارد. آنها اين عصاره را روي افرادي امتحان كردند كه به خاطر سرطان، تحت پرتو درماني قرار داشتند. پرتودرماني باعث آسيب بعضي سلول هاي حساس از جمله سلول هاي پوستي مي شود. اين محققان متوجه شدند ماليدن اين عصاره بر روي پوست آسيب ديده باعث بهبود اين آسيب ها مي شود. اين تحقيق كه در دانشگاه فرايبورگ آلمان و كاليفرنياي آمريكا انجام شده مدعي است، تأثيرات درماني در مدت 5 الي 10 روز و با مهار واكنش هاي التهابي بدن اتفاق مي افتد. پايگاه اينترنتي Health Day گزارش مي كند عصاره به دست آمده از چاي سبز و سياه، همزمان با بيماران بر روي گلبول هاي سفيد انسان و موش در آزمايشگاه هم بررسي شد. نتيجه اين كه توليد واسطه هاي التهابي بر اثر اضافه كردن عصاره به محيط كشت سلولها، كندتر شد. هر دو عصاره اين تأثير را داشته اند، ولي عصاره چاي سبز مؤثرتر عمل كرده است.
محققان اين تأثير چاي را به ماده اي به نام پلي فنول نسبت مي دهند كه به مقادير بالايي از آن در هر دو نوع چاي وجود دارد. آنها اميدوارند پس از بررسي هاي بيشتر بتوانند دارويي براي كم كردن عوارض پرتودرماني در بيماران مبتلا به سرطان استفاده كنند.
بچه ها بدخوابند
يك تحقيق جديد نشان داده است در اين دوره و زمانه حتي بچه ها هم بد خواب شده اند. نشريه اسليپ به تازگي مقاله اي منتشر كرده كه در آن پس از بررسي 169كودك بين يك تا پنج سال متوجه شده اند بزرگترهاي اين گروه تنها نه ساعت و نيم و بچه هاي يك تا دو ساله فقط ده ساعت و نيم تا يازده ساعت در كل شبانه روز مي خوابند. در حالي كه در اين سن آنها بايد بين 12 تا 15 ساعت بخوابند. در خانواده هاي كم درآمدتر، بچه ها زودتر مي خوابيدند و خواب شبانه شان بيشتر از خانواده هاي ديگر بود، اما اكثر آنها چندبار در طي شب بيدار مي شدند و خوابشان به اندازه كافي عميق و مؤثر نبود. ضمن اين كه بيشتر آنها ساعت خواب مشخصي نداشتند كه همين زمينه خواب مشكل دار را فراهم مي كند.
نكته جالب در اين طرح آن بود كه مشكلات ديگري نيز از رده اختلالات خواب در اين بچه ها وجود داشت كه پيش از اين خاص بزرگترها بود. مشكلاتي مثل سندرم پاي بيقرار. در حالي كه قطع ناگهاني تنفس به علت لوزه هاي متورم بسيار كمتر از آن چيزي كه انتظارش مي رفت، در اين كودكان وجود داشت.

جهان سلامت
004287.jpg
يك سال با پيوند صورت
دكتر سيد محمد ابوترابي: در حالي كه بزرگترين جراحان پلاستيك جهان براي انجام اولين پيوند كامل صورت با هم رقابت مي كنند، زن فرانسوي دريافت كننده اولين پيوند صورت جهان و جراحانش، سالگرد انجام اين پيوند را جشن گرفته اند.
زندگي دوباره
۲۷ نوامبر 2005 (6 آذر 1384) بود كه پزشكان بيمارستان آمينز فرانسه، اولين پيوند صورت جهان را روي ايزابل دينوير انجام دادند و فرداي آن روز، ايزابل وقتي از بيهوشي و خواب 24 ساعته اي بيدار شد، روي كاغذ خطاب به جراحانش نوشت: مرسي. اما امروز كه يك سال از اين پيوند گذشته، ايزابل به خوبي مي تواند لبخند بزند و به راحتي مي تواند لبها و ساير اجزاي صورتش را كنترل كند. حتي هماهنگي بين اجزاي قبلي و جديد صورتش هم در حد قابل قبولي است. البته در طول اين يك سال، دوبار پيوند صورت ايزابل، قلب پزشكانش را لرزانده است. چون يك بار در دسامبر 2005 و بار ديگر در ژوئن 2006 علايم رد پيوند در اجزاي پيوند شده صورت ايزابل ديده شد كه خوشبختانه به موقع تشخيص داده شد و تحت درمان لازم قرار گرفت.
اين گام اول بود
اگر بخواهيم ريز بينانه به اين پيوند، آن هم بعد از يك سال، نگاه كنيم، محل اتصال بافت جديد به قديم در صورت ايزابل مشخص است. اما اين چيزي نيست كه ايراد بزرگي براي كاري به اين عظمت محسوب شود.ايزابل در حال حاضر از چهره اي كه دارد راضي است و به زندگي اجتماعي بازگشته است. تنها چيزي كه او را خيلي آزار مي دهد، دوربين هاي عكاسي و سؤالات خبرنگاران است. او آن قدر از اين موضوع آزار ديده كه چندي پيش محل زندگي خود را عوض كرد.اگرچه از انجام اولين پيوند صورت در جهان يك سال مي گذرد، اما هنوز اين عمل به صورت يك درمان توصيه شده درنيامده و هنوز كسي نتوانسته به طور كامل صورت را پيوند بزند.
در انجام پيوند كامل صورت كه به نظر مي رسد گام بعدي در جريان اين روند باشد، دانشمندان انگليسي و آمريكايي با هم رقابت دارند. اگر چه دومين پيوند ناكامل صورت را حدود 8 ماه پيش، چيني ها انجام دادند. خطر پس زدن عضو پيوندي بسيار بالا است و به همين دليل بيمار بايد تا مدت ها از داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني بدن استفاده كند. دريافت كننده پيوند شايد مجبور شود براي باقي عمر از داروهايي براي كنترل سيستم ايمني و جلوگيري از پس زدن عضو دريافتي استفاده كند و مشكل اين است كه استفاده زياد از اين داروها خطر عفونت و ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |