يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
فهرست اصولگرايان براي شوراي شهر
گروه سياسي- درپي انتشار اسامي كانديداهاي فهرست موسوم به ائتلاف اصولگرايان و تأييد تركيب كلي اين ليست،  اين اقدام گامي بلند درجهت ايجاد وحدت و حاصل تلاش هاي شوراي معتمدين اصولگرا و ساير اعضاي اين شورا براي يكپارچگي نيروهاي مختلف اصولگرا در مقطع مهم فعلي محسوب مي شود.
يك عضو شوراي معتمدين اصولگرا ضمن موكول كردن اظهار نظر رسمي و قطعي درباره تصميم نهايي اصولگرايان به كنفرانس خبري گسترده اي كه قرار است بزودي ازسوي شوراي معتمدين اصولگرا تشكيل شود، تأكيد كرد: جمع بندي 7 عضو شوراي معتمدين اين بود كه به هر ترتيب، بايد جلوي شكاف بين خدمتگزاران مردم در جبهه اصولگرايي گرفته شود. به همين منظور، طي جلسات متعدد و فشرده اي با همه گروه ها و سليقه هاي اصولگرا، تلاش شد تا توافق حداكثري به عنوان شرط موفقيت جمعي نگريسته شود
شوراي معتمدين اصولگرايان با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري از يكسو و لزوم حمايت يكپارچه از دولت و رياست محترم جمهوري از سوي ديگر در حال نهايي كردن فهرستي هستند كه به جاي شاخصه هاي سياسي و تعلق افراد به گروهها ، بر مبناي تخصص هاي اجتماعي و شهري و همچنين محبوبيت اجتماعي چهره هاي اصولگرا تهيه شده است. اين فهرست كه شامل عباس شيباني ، مهدي چمران ، رسول خادم ، مرتضي طلايي ، حجت الاسلام ناصحي ، حسن بيادي ، محمود خسروي وفا ، حبيب كاشاني ، حمزه شكيب ، اديب زاده ، وفا مهر ، سوئيزي و خاكي و همچنين خانمها منظر خير حبيب الهي و معصومه آباد مي شود چارچوب كلي فهرست نهايي شوراي معتمدين است ، گرچه اين احتمال وجود دارد كه براي رسيدن گروه هاي اصولگرا به حداكثر وفاق جمعي، يك يا دو جابجايي در اين فهرست صورت پذيرد. اينها بخش ديگري از اظهارات عضو شوراي معتمدين اصولگرادر گفتگو با خبر گزاري مهر است . وي همچنين اظهار داشت: به همراهي دوستان نزديك به دولت اميدواريم.
سخنگوي جبهه اصول گرايان اصلاح طلب درباره آخرين وضعيت گروه هاي اصول گرا اظهار داشت: ما كماكان تلاش مي كنيم اصول گرايان بتوانند به يك فهرست واحد برسند و شايد ظرف دو سه روز آينده خبرهاي خوشي در اين ارتباط بشنويم. مرتضي طلايي به ايسنا در مورد اخبار منتشرشده در ارتباط با ديدارش با بذرپاش رييس ستاد حاميان دولت نيز گفت: بنده با تمام گروه هايي كه دغدغه ي خدمت به مردم و نظام را دارند صحبت مي كنم. طلايي در پاسخ به اين پرسش كه اگر اصول گرايان نتوانند به يك فهرست واحد برسند جبهه ي متبوعش چه اقدامي انجام خواهد داد؟ گفت: من كماكان اميدوارم اصولگرايان به فهرست واحد برسند، ما حتي فكرش را نمي كنيم كه اصولگرايان نتوانند وحدت كنند، چه رسد به اين كه اين گونه حرف هاي نااميدكننده بزنيم. سيد كمال سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري هم از آخرين رايزنيهاي هيات پنج نفره براي وحدت اصولگرايان در انتخابات شوراها خبر داد. تلاش اصولگرايان براي رسيدن به فهرست واحد همچنان ادامه دارد و اين اميد وجود دارد كه اكثريت گروه هاي اصولگرا بتوانند به يك فهرست واحد برسند. اين سخنان را سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي اظهار داشت . وي در مورد اظهارنظرهايي مبني بر اين كه ستاد حاميان دولت مانع وحدت اصولگرايان هستند، گفت: آن ها مانع وحدت نيستند و دغدغه ي همراهي دارند، تكروي در اين مسير ديده نمي شود. با اين همه اصولگراياني كه در ائتلاف براي ارائه ي فهرست واحد شركت نكنند بعدا از انتخابات بايد پاسخگوي ديگران باشند. احمد كريمي اصفهاني دبيركل جامعه ي اسلامي اصناف و بازار، گفت: تمام تلاش جبهه ي پيروان خط امام و رهبري بر آن است تا با ساير اصولگرايان به وحدت برسند و يك فهرست ارايه شود.

رئيس جمهوري:
خبر۲ پيشرفت بزرگ علمي در دهه فجر اعلام مي شود
004311.jpg
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد جمعه شب از دوحه قطر به تهران بازگشت.وي قبل از بازگشت در جمع ايرانيان مقيم قطر از اعلام۲ پيشرفت و كشف بزرگ علمي دانشمندان در دهه فجر امسال خبر داد كه در بين كشورهاي جهان شايد معدودي به آن دست يافته باشند.
رئيس جمهوري، عصر جمعه در ديدار صميمي ايرانيان مقيم قطر با بيان اين كه ايراني ها در طول تاريخ همواره پرچمدار علم، فرهنگ و ادب و كانون جوشش صفا، محبت، يكرنگي و عشق به همنوع بوده اند، گفت: امروز همه  ما علاقه منديم ايراني آبادتر، سرافرازتر و پيشرفته داشته باشيم و ايرانيان چه در داخل و چه خارج از كشور بايد براي سرافرازي هرچه بيشتر ايران تلاش و مجاهدت كنند.
گفت وگو با 2 شبكه عربي
محمود احمدي نژاد در گفت وگو با شبكه خبري الجزيره مجدداً بر لزوم خروج آمريكا از عراق تاكيد كرد. رئيس جمهوري درگفت وگو با اين شبكه با بيان اينكه عراقي ها بايد خودشان بدون هيچ مداخله اي كشورشان را اداره كنند، آمريكا را عامل تحريك اختلافات ميان شيعيان، سني ها و كرد هاي عراق دانست.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وي انجام گفت وگو با آمريكا درباره عراق را پيش بيني مي كند و آيا موردي وجود دارد كه وي از آمريكا طلب كند؟ گفت: ما هيچ چيزي از آمريكا نمي خواهيم به غير از ترك عراق .
احمدي نژاد گفت: آنها مي دانند چطور كشورشان را اداره و امنيت شان را برقرار كنند؛ مسأله اكنون حضور آمريكاست، عراق را رها كنيد، آنها (عراقي ها) خوب خواهند بود.
احمدي نژاد همچنين در مصاحبه اختصاصي با شبكه العراقيه با بيان اينكه جنگ ايران و عراق جنگ صدام و حاميان وي، عليه دو ملت عراق و ايران بوده و ربطي به روابط دوستانه دو ملت ندارد، گفت: ارتباط دوستانه بين ايران و عراق دشمنان متعددي دارد زيرا وجود دو كشور مستقل و قدرتمند در منطقه منافع قدرت هاي زورگو و بدخواهان دو ملت را به خطر مي اندازد و همه معادلات زورگويان را به هم مي زند.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران آماده گفتگو و مذاكره با همه كشورها بجز رژيم صهيونيستي، براساس احترام و تأمين منافع متقابل است گفت: سياستمداران آمريكايي بايد نگاه خود به كشورهاي منطقه از جمله ايران را عوض و فضاي لازم براي گفت وگو را فراهم كنند.
تعميق روابط ايران و گامبيا
الحاجي يحيي جامه و محمود احمدي نژاد روز گذشته پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي، ايران و گامبيا را دو كشور دوست و برادر و داراي اشتراكات فراوان خواندند.
رئيس جمهوري با خيرمقدم به همتاي گامبيايي خود، گفت: ما دو دولت و دو ملت دوست و برادر هستيم و براي همكاري در همه زمينه ها هيچ محدوديتي براي يكديگر قايل نيستيم.
رئيس جمهوري گامبيا نيز ضمن تشكر از دولت و ملت ايران گسترش همكاريها و روابط ديرينه دو كشور را هدف خود از سفر به تهران عنوان كرد.
يحيي جامه كه به دعوت رئيس جمهوري و در پاسخ به سفر تيرماه محمود احمدي نژاد به گامبيا، به ايران سفر كرده است در مدت اقامت خود در تهران با رئيس جمهوري و ديگر مقامات بلندپايه ايراني ديدار و در خصوص روابط دوجانبه و مسايل مورد علاقه منطقه اي و جهاني تبادل نظر خواهد كرد.
ديدار هنيه با احمدي نژاد
رئيس جمهوري عصر جمعه در ديدار اسماعيل هنيه نخست وزير دولت فلسطين در دوحه قطر با بيان اينكه رژيم صهيونيستي در سراشيبي سقوط و نزول قرار گرفته است و حركت آزادي خواهانه و مجاهدتهاي مردم فلسطين روز به روز بالنده تر و موفق تر مي شود تاكيد كرد: امروز ديگر بسياري از سياستمداران غربي نيز درباره لزوم ادامه حيات اين رژيم نامشروع دچار ترديد شده اند و فلسفه وجودي آن زير سؤال رفته است. احمدي نژاد با بيان اينكه وظيفه ديني مسلمانان جهان است كه در كنار ملت فلسطين باشند گفت : قطعاً پيروزي از آن ملت فلسطين و مسلمانان است و استمرار جنايات رژيم صهيونيستي موجب سرعت گرفتن سقوط اين رژيم جعلي مي شود.
اسماعيل هنيه نخست وزير دولت فلسطين نيز در اين ديدار با تشكر از حمايت هاي دولت و ملت ايران از آرمان ملت فلسطين گفت: موضع درخشان جنابعالي و مردم ايران در حمايت از مبارزات برحق ملت فلسطين نشانه عميق درك شما از مباني اسلام است.

سخنگوي شوراي نگهبان خبر داد:
تأييد طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكايي
004314.jpg
گروه سياسي سخنگوي شوراي نگهبان روز گذشته ضمن تشريح آخرين آمار تاييد صلاحيت شدگان انتخابات خبرگان از تاييد نهايي طرح انگشت نگاري از اتباع آمريكايي توسط اين شورا خبر داد.
عباسعلي كدخدايي ديروز در نشست هفتگي با خبرنگاران با اشاره به ثبت نام 493 نامزد در انتخابات چهارمين دوره انتخابات خبرگان رهبري گفت: از اين تعداد، 128 نفر انصراف دادند، صلاحيت 201 نفر احراز نشد و در مجموع صلاحيت علمي و عمومي تعداد 164 نفر احراز شد.وي افزود: از ميان 201 نامزد رد صلاحيت شده 34 نفر در آزمون علمي غايب بودند، حدود 54 نفر به دليل نداشتن تحصيلات حوزوي رد صلاحيت شدند و صلاحيت عده اي هم در مرحله اول و در آزمون كتبي احراز نشد.
سخنگوي شوراي نگهبان، تعداد مدعوين به امتحان كتبي را 203 نفر و شركت  كنندگان در آزمون را 169 نفر اعلام كرد و افزود: از ميان شركت  كنندگان در آزمون، 27 نفر موفق به كسب نمره علمي شدند و 142 نفر نمره علمي نياوردند.
كدخدايي با اشاره به آغاز تبليغات نامزدهاي خبرگان از پنجشنبه هفته گذشته، تصريح كرد: داوطلبان مي توانند در ظرف زماني دو هفته و تا روز 22 آذر ماه تبليغات كنند.وي در ضمن تعداد نامزدهاي معترض به رد صلاحيت ها را 128 نفر اعلام كرد و افزود: تعدادي از رد صلاحيت شدگان اعتراض خود را به صورت كتبي به شوراي نگهبان اعلام كردند و اعتراضات عده اي نيز به طور حضوري و در ملاقات هاي منظم در سه مرجع هيات مركزي نظارت بر انتخابات، جلسات فقهاي شوراي نگهبان و جلسات عمومي شوراي نگهبان بررسي شد.سخنگوي شوراي نگهبان همچنين در واكنش به برخي اعتراض هاي گروه ها و افراد به رد صلاحيت  نامزدهاي خبرگان رهبري، عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات  مختلف را بهترين معيار و شاهد مثال در عملكرد غير جناحي اين شورا خواند و افزود: شوراي نگهبان بر اساس قوانين موجود، وظايف قانوني خود را انجام مي دهد و تابع نظرات افراد نيست.
كدخدايي تأكيد كرد: شوراي نگهبان در هيچ انتخاباتي نگاه جناحي و گروهي نداشته است.وي همچنين از تاييد صلاحيت 99 نفر براي حضور در انتخابات ميان دوره اي حوزه تهران، ري و شميرانات خبر داد.
بررسي مصوبات مجلس
كدخدايي همچنين در تشريح مصوبات شوراي نگهبان گفت: لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران داراي چهار اشكال عمده است كه طي دو روز آينده، پس از جمع بندي نهايي ايرادات، آن را به مجلس شوراي اسلامي ارسال خواهيم كرد.
سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: اين لايحه در يك مورد به دليل افزايش هزينه براي دولت، مغاير اصل 75 قانون اساسي است و در يك مورد ديگر نيز به دليل آنكه مجلس، قانونگذاري را به دولت تفويض كرده، مغاير اصل 85 قانون اساسي است.
به گفته كدخدايي علاوه بر وجود يك ابهام، اين لايحه در دو مورد ديگر نيز مغاير اصل 74 قانون اساسي است، زيرا مجلس نمي تواند دولت را مكلف به ارايه لايحه كند.
كدخدايي همچنين لايحه اصلاح ماده 9 قانون اصلاح پاره اي از مقررات مربوط به بازنشستگي بانوان شاغل و خانوارها و ساير كاركنان دولت را مغاير با موازين شرع و قانون اساسي خواند و گفت: به موجب اين مصوبه انتقال افراد از دستگاهي به دستگاه ديگر در صورت دريافت مزايا ايراد نخواهد داشت.

فهرست جامعتين براي خبرگان در سراسر كشور
گروه سياسي - جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز (جامعتين) با انتشار اطلاعيه اي، اسامي كانديداهاي خود در چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري را اعلام كردند.در نسخه نمابرشده اطلاعيه جامعتين، از علما اعلام، خطباء عظام، شوراي محترم نگهبان، وزارت كشور، رسانه ها و جرايد، دلسوزان و انديشمندان و فرهيختگان در برپايي هر چه باشكوه تر انتخابات تشكر شده و نامزدهاي اين گروه در شهر تهران به اين شرح معرفي شده اند: علي اكبر مشكيني، اكبر هاشمي رفسنجاني، محمد يزدي، احمد جنتي، سيدمحسن خرازي، رضا استادي، محمد امامي كاشاني، تقي مصباح يزدي، محمد محمدي گيلاني، غلامرضا رضواني، محمدباقر باقري كني، قربانعلي دري نجف آبادي، عبدالنبي نمازي، حسن روحاني، غلامرضا مصباحي مقدم و محسن كازروني.همچنين نامزدهاي جامعتين در حوزه انتخابيه خراسان رضوي به شرح زير است: عباس واعظ طبسي، سيدمحمود هاشمي شاهرودي، ابوالقاسم خزعلي، سيداحمد علم الهدي، علي اصغر معصومي  و محمدرضا فاكر.تنها نامزد جامعتين در حوزه انتخابيه قم محمد مومن است.فهرست كامل نامزدهاي جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز را مي توانيد درهمشهري آنلاين ببينيد.

... تا انتخابات
* فاطمه كروبي دبيركل مجمع اسلامي بانوان روز گذشته در يك مصاحبه مطبوعاتي رسما با اعلام فهرست مستقل اين تشكل، وارد ائتلاف اصلاح طلبان نشد. به گزارش خبرنگار ما كروبي وجود انتقادات گذشته به عملكرد اصلاح طلبان و ريشه يابي نشدن آنها را از دلايل عمده ارائه فهرست مستقل خود عنوان كرد .وي محمدعلي نجفي، احمد مسجدجامعي، بهرام ياوري، حسن كريمي، محسن بهرامي، اسماعيل دوستي، عباس ميرزا ابوطالبي، مجتبي قاسمي، حسن بيادي، سيد كامل تقوي نژاد، علي نوذرپور، هادي ساعي و پريوش برنجي و معصومه آباد را به عنوان نامزدهاي شوراهاي تشكل متبوعش معرفي كرد.
* حسن غفوري فرد و اسدالله بادامچيان نامزدهاي مورد حمايت جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري در انتخابات ميان دوره  اي مجلس شوراي اسلامي در نشست مطبوعاتي مشترك به ارائه ديدگاه هاي انتخاباتي خود پرداختند. به گزارش خبرنگار همشهري اسدالله بادامچيان قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اهميت انتخابات ميان دوره اي مجلس و دو انتخابات خبرگان و شوراها خاطرنشان كرد: اهميت انتخابات ميان دوره اي مجلس در ميان دو انتخابات خبرگان و شوراها كمي كمرنگ است؛ در حالي كه اين انتخابات اهميت خود را داراست. حسن غفوري فرد عضو شوراي مركزي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي طي سخناني در اين نشست با بيان اين كه براي اولين بار است سه انتخابات خبرگان، شوراها و ميان دوره اي مجلس همزمان برگزار مي شود، خاطرنشان كرد: چشم انداز 20 ساله كشور بر اساس دانش و آگاهي شكل گرفته و اگر بخواهيم به اين اهداف دست پيدا كنيم بايد بينش و دانش لازم را داشته باشيم. نمايندگان مجلس بايد نسبت به مردم پاسخگو باشند. بادامچيان در پاسخ به اين پرسش كه براي جلوگيري از تقابل مجلس و دولت كه گاهي رخ مي دهد چه بايد كرد؟ گفت: اين كه در مجلس لايحه اي بياورند كه تصويب شود يا نشود در همه مجلس ها اتفاق افتاده است. نظام تفكيك قوا يعني هر قوه مستقل باشد، اما جدا از هم نباشد. يك چارچوب نظام داريم با منافع ملي، حياتي و مقطعي كه در منافع حياتي همه مشترك هستيم اما در منافع ملي و مقطعي اختلاف نظرهايي وجود دارد كه طبيعي است.
*رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به حضورش در انتخابات دور سوم شوراها به عنوان نامزدي مستقل، اظهار اميدواري كرد تركيب شوراي شهر سوم تهران، افراد كارآمد، متخصص و مردمي باشند.رسول خادم در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به سؤالي درباره دعوت گروهها از وي براي حضور در ليستهاي انتخاباتي شوراي شهر تهران گفت: پيشنهاداتي از سوي گروههاي مختلف براي حضورم در ليستهاي انتخاباتي شده كه پس از ارزيابي و در صورت تشخيص اين كه دعوت كنندگان، اصول و خطوط قرمزي كه مقام معظم رهبري در بياناتشان درباره انتخابات شوراها فرموده اند را رعايت كرده و نيز چنانچه آنها از پايگاه مردمي برخوردار باشند، با موضع نامزد مستقل براي حضور در اين ليستها تصميم گيري مي كنم.
* به دنبال اعلام نظر مثبت يكي از مقامات عاليرتبه نظام نسبت به تثبيت مديريت شهري تهران در ديدار با چند عضو شوراي معتمدين اصولگرايان، احتمال ايجاد تغيير در فهرست جبهه پيروان خط امام و رهبري افزايش يافته است. خبرنگارپايگاه اطلاع رساني اينترنتي ناگفته ها مطلع گرديد، با وجود پاره اي اظهار نظرها مبني بر نهايي شدن فهرست جبهه پيروان خط امام و رهبري براي انتخابات شوراها، احتمال تغيير تركيب اعضاي اين فهرست افزايش پيدا كرده است.
* عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: ما در همه شرايط از حضور مردم در انتخابات دفاع كرده و مي كنيم و معتقديم قهر با صندوق هاي راي به نفع هيچ كس نيست. سيدعبدالواحد موسوي لاري، در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: مردم بايد بدانند با نيامدن پاي صندوق هاي راي مشكل شان حل نمي شود، بلكه مي توانند با آمدن به پاي صندوق ها ديدگاه خود را تثبيت كنند و شرايط زندگي شان را تغيير دهند.
* دبيركل ائتلاف چكاد آزادانديشان با تاكيد براينكه از جهت خط مشي سياسي به اصولگرايان نزديك هستيم و خود را جزو اصولگرايان به حساب مي آوريم گفت: در مورد شوراها ما يك فهرست مستقل داريم ولي معنايش اين نيست كه از نامزدهاي گروه ها و احزاب ديگر به خصوص اصولگرايان در فهرست  ما نباشد. وي افراد فهرست را به اين ترتيب اعلام كرد: معصومه ابتكار، حسن بيادي، عليرضا تقي پور، مهدي چمران، رسول خادم، خسرو دانشجو، عليرضا دبير، هادي ساعي، نسرين سلطان خواه، عباس شيباني، مرتضي طلايي، محمدمهدي مظاهري، مرتضي موسي خاني، محمدعلي نجفي و خسرو نصيري زاده.
*فهرست نخبگان حوزه و دانشگاه براي انتخابات خبرگان در تهران با اسامي 11نفر منتشر شد.بنابرگزارش رجانيوز در اين فهرست اسامي درج شده اند:علي مشكيني، عزيز خوشوقت، محمدتقي مصباح يزدي، محسن خرازي، محمد يزدي، احمد جنتي، محمدي گيلاني، استادي، نمازي،عباسعلي اختري، علي مومن.

سفر اردوغان به تهران
گروه سياسي رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديشب به منظور انجام سفري يك روزه وارد تهران شد.
پس از سفر چند تن از سران كشورهاي منطقه به تهران، اين بار اردوغان در ديدار با مقامات عالي رتبه كشورمان، مهمترين موضوعات دو جانبه و منطقه اي را به گفت وگو خواهد نشست.

پرونده صيانت از حريم خصوصي و مبارزه با فساد در مجلس
گروه سياسي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي اين هفته جلسه مشتركي را با حضور دادستان عمومي و انقلاب تهران و فرمانده نيروي انتظامي جهت بررسي اقدامات انجام شده درخصوص صيانت از حريم خصوصي شهروندان و مبارزه با فحشا و منكرات تشكيل خواهد داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وزراي۱۱وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم تحقيقات و فناوري، دفاع، نيرو، نفت،  بازرگاني، بهداشت، رفاه، راه وترابري، ارشاد و جهاد كشاورزي براي پاسخگويي به نمايندگان مجلس در كميسيون هاي تخصصي حضور خواهند يافت.
از سوي ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و كميسيون عمران بررسي علل سقوط هواپيماي آنتونف را با حضور مسئولان ذيربط در دستور كار خود دارند. بررسي مسائل و مشكلات احداث مونوريل و توسعه مترو و عملكرد تبصره 13 قانون بودجه 1385 درخصوص ناوگان حمل و نقل درون شهري و رسيدگي به تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران از ديگر مواردي است كه كميسيون عمران در دستور كار خود دارد.

يادداشت
تعادل قطعنامه اي و مصالحه گرايي آمريكايي
دكترابراهيم متقي
اگرچه انتخابات ماه نوامبر آمريكا، موضوع تحريم تكنولوژيك و اقتصادي ايران را تحت تأثير قرار داد، اما نتايج حاصل از انتخابات در ايجاد تعادل قطعنامه اي براي محدودسازي ايران نيز به عنوان عامل تأثيرگذار محسوب مي شود. در اين ارتباط شاهد مواضع جديد مقامات سياسي آمريكا براي تداوم مذاكرات گروه 1+5 مي باشيم. نيكولاس برنز معاون وزير امور خارجه آمريكا، رويكرد جديدي را در اين ارتباط ارائه داده است. نامبرده از يك سو تحت تأثير فضاي رواني و اجتماعي ناشي از انتخابات قرار گرفته و از طرف ديگر با محدوديت هاي تصريح شده چين و روسيه روبه رو گرديده است. برنز در اين شرايط،  رويكرد مبتني بر تعادل قطعنامه اي را ارائه داده تا بار ديگر زمينه هماهنگ سازي مواضع كشورهاي گروه 1+5 را براي تصويب قطعنامه جديد در شوراي امنيت فراهم آورد.
رويكرد مبتني بر تعادل قطعنامه اي را بايد نشانه اي از عقب نشيني مرحله  اي آمريكا در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي ايران دانست. گروه هاي محافظه كار كه تحت تأثير رهبران وزارت دفاع آمريكا قرار داشتند، از رويكرد حداكثرسازي فشار حمايت به عمل مي آوردند. آنان در برابر محدوديت هاي داخلي و همچنين مقاومت بين المللي قرار گرفتند. زماني كه كشورهايي همانند آمريكا با چنين شرايطي در سطح داخلي و بين المللي روبه رو شوند، طبيعي است كه به رويكردهاي مصالحه گرا گرايش مي يابند.
به طور كلي مصالحه گرايي را بايد انعكاس معادله قدرت در رفتار بازيگران رقيب دانست. اگرچه آمريكا در صدد تحقق اهداف فراگير خود با الگوهاي رفتاري متفاوتي مي باشد و همچنين اگرچه محافظه كاران آمريكايي براساس معادله قدرت به تنظيم سياست بين الملل مبادرت مي ورزند، اما در شرايطي كه فشارهاي بين المللي و داخلي افزايش يابد، به شكل جديدي از رفتار مبتني بر مصالحه گرايي مبادرت مي ورزند. شاخص هاي مصالحه گرايي را مي توان در ادبيات نيكلاس برنز مورد مشاهده قرار داد. وي به گونه ضمني از مخالفت روسيه و چين با تحريم همه جانبه ايران انتقاد به عمل مي آورد. اما انجام چنين انتقادي به مفهوم بكارگيري الگوي يكجانبه گرايي استراتژيك در برخورد با ايران تلقي نمي شود. زماني كه آمريكايي ها مانور نظامي خود در خليج فارس را با هدف بازرسي كشتي هاي مورد نظر آغاز نمودند، اين نگراني در بين كشورهاي قدرتمند بين المللي به وجود آمد كه صدور قطعنامه تحريم عليه ايران، مي تواند زمينه هاي ستيز منطقه اي و بين المللي را فراهم آورد. از سوي ديگر مانور نظامي پيامبر اعظم كه مرحله دوم خود را آبان ماه 1385 به مرحله اجرا گذاشت، را مي توان انعكاس اراده مقاومت در برابر اقدامات تهاجمي آمريكا دانست. در چنين شرايطي مذاكرات نيويورك با بن بست هاي بيشتري همراه شد.
در فضاي جديد بين المللي آمريكا تلاش دارد تا قطعنامه تعديل شده اي را در شوراي امنيت به تصويب برساند. لازم به توضيح است كه تصويب هرگونه قطعنامه اي مي تواند زمينه هاي سياسي و بين المللي بحران را فراهم سازد. در شرايطي كه بازيگران منطقه اي و بين المللي نسبت به يكديگر با رفتار مبتني بر عدم اعتماد عمل مي كنند، طبيعي است كه هرگونه قطعنامه شوراي امنيت زمينه واكنش هاي متقابل كشورها را به وجود آورد. به اين ترتيب، كشورهاي روسيه و چين با آزمون ديگري روبه رو خواهند بود. آنان مي بايست قطعنامه تعديل شده آمريكا را مورد مذاكره قرار دهند. طبيعي است كه پذيرش هرگونه فشار سازمان يافته و قانونمند عليه ايران مي تواند زمينه محدوديت هاي بيشتري را فراهم سازد، اين امر با واكنش اجتناب ناپذير ايران روبه رو خواهد شد. بنابراين تداوم ديپلماسي مي تواند فضاي جديدي در تنظيم رفتار هسته اي ايران براساس قواعد آژانس و شاخص هاي پادمان هسته اي به وجود آورد. در حالي كه هرگونه قطعنامه نويسي را بايد زمينه ساز بحران هاي جديد منطقه اي دانست.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |