يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
سه راه حل جديد عباس براي آينده دولت فلسطين
004362.jpg
ايسنا: محمود عباس اظهار داشت، به محض آنكه وي اعلام كند مذاكرات ميان فتح و حماس براي تشكيل دولت متحد ملي به بن بست رسيده است، تشكيلات خودگردان آماده انجام اقدامات بعدي است.
به گزارش الجزيره، اظهارات محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان، پس از ديدار وي با كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا بيان شد.
نبيل ابورودينه سخنگوي رياست تشكيلات خودگردان اظهار داشت: مسيري كه عباس انتخاب خواهد كرد نامشخص است.
ممكن است انتخابات زودهنگام يا يك همه پرسي براي اجازه به مردم فلسطين براي تصميم گيري در اين باره باشد.
عباس ديروز نيز به منظور برآورد و ارزيابي فضاي سياسي وارد غزه شد.هيچ گفت وگوي رسمي با حماس در دستور كار عباس قرار ندارد.
در شرايطي كه حماس ادامه مذاكرات را خواستار شده و اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين در سفرهاي خارجي به سر مي برد، اگر فتح تصميم به انجام اقداماتي يك جانبه بگيرد حاميان حماس كه حدود 40 درصد از مردم فلسطين را تشكيل مي دهند ممكن است اين روند سياسي را ناديده بگيرند.
عباس درخصوص تشكيل دولت متحد ملي گفت:   هدف شكستن اين محاصره است.
هنيه نيز درخصوص آتش بس برقرار شده با رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اين آتش بس به رئيس تشكيلات خودگردان اجازه آغاز روند صلح با اسرائيل و مذاكره با آنها را مي دهد.حماس هيچ مانعي در راه سياسي عباس ايجاد نمي كند.
وي افزود: حماس به تعهد به توافقنامه هاي امضاء شده پيشين تأكيد دارد.مساله اين است كه اسرائيل از قبول اين توافقنامه ها خودداري مي كند و به آنها توجهي ندارد و به جاي آن سياست هاي خودش را به اجرا در مي آورد و اشغالگري اسرائيل را تقويت مي كند.
در همين حال، شبكه الجزيره به نقل از منابع نزديك به محمود عباس از سه راهكار جديد رئيس تشكيلات خودگردان براي آينده دولت فلسطين خبر داد.
منابع نزديك به محمود عباس اعلام كردند كه وي سه راهكار جهت حل بحران موجود در فلسطين و آينده دولت فلسطين ارايه كرده است.
براساس اظهارات اين منابع، اين سه راهكار شامل منحل ساختن دولت هنيه، انجام همه پرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام است.
منابع فلسطيني تأكيد كردند: عباس در آينده اي نزديك با استفاده از يكي از اين راهكارها درصدد حل بحران فعلي بر سر راه تشكيل دولت متحد ملي برخواهد آمد.
از سوي ديگر، اسماعيل هنيه نيز در حاشيه سفرش به دوحه در جمع خبرنگاران، امكان تشكيل دولت اضطراري به جاي دولت متحد ملي در فلسطين را بعيد دانست.وي افزود: ما درصدد هستيم تا يك دولت متحد ملي و مورد توافق تمامي گروه ها و احزاب فلسطيني را تشكيل دهيم.
هنيه در ادامه اخبار مربوط به اين كه مذاكرات درخصوص تشكيل دولت متحد ملي به بن بست رسيده را رد كرده و از ادامه رايزني ها در اين خصوص خبر داد.

برگزاري انتخابات رياست جمهوري
در ونزوئلا
واحد مركزي خبر: هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور كه امروز برگزار مي شود اتهامات مخالفان خود را مبني بر اين كه هدف وي تشكيل دولت تك حزبي است، تكذيب كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از كاراكاس، هوگو چاوز در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور اتهام مخالفان خود را تكذيب و تاكيد كرد: وي هرگز در صدد تشكيل دولت تك حزبي نيست و ونزوئلا را به كوبايي ديگر تبديل نخواهد كرد.
مانوئل روساليس از رقباي اصلي چاوز در انتخابات رياست جمهوري، رئيس جمهوري ونزوئلا را به تلاش براي تشكيل جامعه نظامي و پيروي از شيوه فيدل كاسترو رهبر كوبا متهم كرده بود.
از سوي ديگر آخرين نظرسنجي ها نشان مي دهد هوگو چاوز كه براي انتخاب مجدد نامزد شده است بيشترين بخت را براي پيروزي در برابر مانوئل روسالس نامزد رقيب در انتخابات رياست جمهوري اين كشور دارد.
هوگو چاوز كه از سال 1998 با پيروزي در انتخابات رياست جمهوري زمام امور را در ونزوئلا به دست گرفته است به احتمال قوي در انتخابات امروز براي يك دوره شش ساله ديگر رئيس جمهوري ونزوئلا خواهد شد.
بر اساس گزارش منابع دولتي ونزوئلا نزديك به 16 ميليون نفر از مردم اين كشور واجد شرايط رأي  دادن در انتخابات هستند و دولت براي برگزاري بدون خشونت انتخابات 128 هزار نيرو را در مراكز رأي گيري مستقر خواهد كرد.
همچنين 205 ناظر بين المللي شامل ناظران اتحاديه اروپا، سازمان كشورهاي آمريكايي، بازار مشترك آمريكاي جنوبي موسوم به مركوسور و مركز كارتر بر اين انتخابات نظارت خواهند كرد و بيش از 5 هزار خبرنگار اين انتخابات را پوشش خواهند داد.

لبنان يك روز بعد از تظاهرات بزرگ
گروه بين الملل- تظاهركنندگان مخالف دولت سينيوره همانطور كه وعده داده بودند ضمن حفظ آرامش خود در تظاهرات روز جمعه،ديروز نيز به اعتراضات خود ادامه دادند.
به گزارش خبرگزاري ها گروهي از تظاهركنندگان با چادر زدن در مبادي ورودي به محل پارلمان لبنان و نيز راههاي منتهي به فرودگاه بين المللي بيروت به اعتراض خود ادامه دادند.آنان شعار مي  دادند كه دولت سينيوره دزد است و بايد كابينه منحل شود. از سوي ديگر با تحقق وعده حزب الله در برپايي تظاهرات تا سرنگوني دولت سينيوره،بسياري از كشورهاي غربي به حمايت آشكار از دولت وي پرداختند. در همين مدت كوتاه دولت فرانسه،وزيرخارجه انگلستان و همتاي آمريكايي او،پادشاه عربستان و مفتي لبنان صراحتا حمايت خود را از سينيوره اعلام كردند.
در پي اين اقدامات اميل لحود رئيس جمهوري لبنان به دولت فرانسه هشدار داد كه از دخالت در امور داخلي اين كشور بپرهيزد اما درمقابل امين جميل رئيس حزب كتائب(فالانژيست)لبنان از وزير خارجه انگليس براي دخالت در امور داخلي لبنان رسما تشكر كرد.
در حالي كه روز جمعه طيف هاي مختلف قومي و سياسي لبنان در تظاهرات شركت داشتند، بي.بي.سي در گزارش ديروز خود اظهارداشت كه در لبنان بيم درگيري ميان شيعيان و اهل تسنن وجود دارد.اين موضوعي است كه بارها مخالفان دولت آن را به شدت تكذيب كرده اند.

نگاه
حزب الله و چالش هاي پيش رو
علي كدخدازاده
گروه بين الملل-با آغاز تظاهرات خياباني طرفداران حزب الله و ديگر مخالفان دولت سينيوره، لبنان وارد مرحله تازه اي از تعاملات سياسي شد.
طي ماه هاي گذشته اخباري كه از تحركات سياسي حزب الله در رسانه هاي داخلي منعكس مي شود به گونه اي است كه گويي حزب الله به راحتي و بي هيچ چالش توانسته به خواسته هاي خود برسد و اين موضوع باعث شده تا عملا فراموش شود كه مسيري كه اين حزب انتخاب كرده با دشواري  هاي فراوان اما با درايت و تيزهوشي قابل توجهي همراه بوده است.با وعده اي كه سيد حسن نصر الله رهبر حزب الله داد اكنون هواداران اين جنبش كه رسانه ها نيز آنها را افزون بر يك ميليون نفر اعلام كردند به خيابان ها آمده و خواهان تغيير دولت و تشكيل دولت وحدت ملي شدند.
لبنان تركيبي از اقوام و باور هاي متنوع ديني است. اينكه يك جريان سياسي بتواند به رغم هويت مشخص ديني خود ديگر اقوام را با خود همراه كند كاري بس بزرگ است كه حزب الله تاكنون موفق به انجام آن بوده است. از ديگر سوي كنترل رفتار تظاهر كنندگان در چنين شرايطي بسيار دشوار است چرا كه با كوچكترين رفتار خشونت باري احتمال شعله ور شدن درگيري هاي غيرقابل كنترل وجود دارد اما حزب الله توانسته است تاكنون بر اين نگراني فائق آيد.مخالفان حزب الله براي بي اعتبار كردن آن اين نيرو را به وابستگي به كشور  هاي ديگر متهم مي كنند، اما شناخت مردم لبنان از حزب الله و رفتار و منش حزب الله در دفاع از لبنان و لبنانيها مانع تحقق توطئه دشمن شده است.
با فعال شدن حزب الله در ماههاي اخير مخالفانش تلاش كردند رهبران سنتي اهل تسنن را به مخالفت با اين جريان مقاومت وادارند كه ازجمله مي توان به دفاع مفتي اهل تسنن لبنان از دولت سينيوره اشاره كرد. اما نصرالله تاكنون با درايت سياسي خود توانسته است به بسياري از اهل تسنن لبنان بقبولاند كه فعاليت ها و درخواست هايش ملي و در جهت منافع مردم لبنان است.كشور هاي اروپايي از جمله فرانسه و انگلستان به صراحت به مخالفت با درخواست هاي حزب الله پرداخته و رسما از دولت سينيوره حمايت كرده اند.  آنان همچنين با بهره گيري از رسانه هاي بين المللي و عربي چنين بيان مي دارند كه حمايت از حزب الله يعني افتادن در دام وابستگي به سوريه كه ثمره تلخ آن از جمله فرار عاملان ترور رفيق حريري است اما واكنش حزب الله به اين دادگاه و استدلال هاي مخالفان دولت نسبت به طرح كابينه سينيوره در خصوص تشكيل دادگاه بين الملل تا كنون توانسته  است گروه كثيري از مردم لبنان را همراه حزب الله كند.
در همين حال بسياري از رهبران حكومتي عرب از جمله عربستان رسما به حمايت از دولت سينيوره پرداخته اند كه با توجه به گرايش عربي مردم لبنان اين موضوع قاعدتا بايد در حمايت مردم از حزب الله نقش منفي داشته باشد اما آمار شركت كنندگان در تظاهرات خلاف اين مدعا را تاكنون ثابت كرده است.
سيدحسن نصرالله چندي پيش اعلام كردكه اگر دولت وحدت ملي تشكيل نشود از مردم خواهد خواست كه در اعتراض به آن به خيابان ها بيايند. همچنين ديگر مقامات حزب الله اعلام كردند كه اين تظاهرات تا تشكيل دولت وحدت ملي ادامه خواهد داشت. اين تهديد بدون برنامه ريزي و كار تشكيلاتي مي تواند براي حزب الله يك ريسك و خطر باشد چرا كه اگر مردم از طولاني شدن تظاهرات خسته شوند، اگر فعاليت هاي اقتصادي كشور فلج شود و يا اگر اين تظاهرات در درازمدت به خشونت كشيده شود و ...همه اينها مغاير با اهداف حزب الله و در جهت منافع مخالفان آن خواهد بود. به اين ترتيب بايد دانست كه حزب الله براي تحقق اهدافي كه اعلام كرده وارد نبردي سياسي شده كه هدايت و كنترل آن دست كمي از نبرد نظامي نداشته و در عين حال مخالفانش نيز گروه هاي كم تجربه و ناكارآزموده نبوده و در عين حال از امكانات و حمايت   هاي بين المللي برخوردارند.اين سخنان به معناي ناتواني حزب الله در رسيدن به اهدافش نيست بلكه هدف آن است كه نشان دهد حزب الله وارد عرصه اي سخت شده و از اين روي پيروزي در اين عرصه و تشكيل دولت وحدت ملي در لبنان و برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور بدون افتادن لبنان به ورطه خشونت و جنگ داخلي هدفي بزرگ است و تحقق آن نشان ديگري است بر توانايي تشكيلاتي و استحكام سياسي و قدرت عمومي اين جريان سياسي در لبنان و كل منطقه.

كوتاه از جهان سياست
دور دوم انتخابات پارلماني بحرين برگزار شد
واحد مركزي خبر:مردم بحرين ديروز براي انتخاب يازده نفر از اعضاي پارلمان اين كشور كه در دور نخست انتخابات پارلماني راي اكثريت را به دست نياورده بودند به پاي صندوق هاي راي رفتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از منامه در دور دوم اين انتخابات در مجموع بيست و دو نامزد در يازده منطقه رقابت كردند كه براي هر بخش يك نامزد انتخاباتي برگزيده شدند.
تشكل اقدام ملي دموكراتيك كه گروه اصلي مخالف ليبرال به شمار مي رود و هيچ يك از شش نامزدش در انتخابات بيست و پنجم نوامبر برگزيده نشدند با تشكل وفاق ملي اسلامي بحرين كه شانزده كرسي مجلس نمايندگان را در دور نخست از آن خود كرد ائتلاف برقرار كرده است.
اين دو گروه انتخابات قانونگذاري سال 2002 را تحريم كرده بودند.تنها يك نفر از بين 16 زن كه نام آنها در فهرست 206 نامزد دور نخست اين انتخابات موجود بود به علت نبود نامزد ديگري در حوزه انتخابي خود در اين راي گيري پيروز شد و به مجلس نمايندگان راه يافت.

گفت وگوهاي راهبردي ميان وزير خارجه روسيه
و رئيس جمهوري مصر در قاهره
ايرنا: وزير امور خارجه روسيه با رئيس جمهوري مصر در قاهره ديدار و درباره همكاري هاي راهبردي ميان دو كشور مذاكره كرد.
به گزارش روز شنبه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، سرگئي لاوروف در ديدار با حسني مبارك رئيس جمهوري مصر، آخرين تحولات خاورميانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار مي دهد.
الجزيره اعلام كرد، ديدار لاوروف با رئيس جمهوري مصر در چارچوب گفتگوهاي راهبردي مصر و روسيه انجام مي شود.اين مذاكرات ماه نوامبر گذشته با حضور روساي جمهوري دو كشور آغاز شد.لاوروف ديروز به محض ورود به شرم الشيخ بااحمد ابوالغيط همتاي مصري خود ديدار و گفت و گو كرد.اوضاع فلسطين و حمايت روسيه از نقش ميانجي گري مصر بين فلسطين واسرائيل و نيز وضعيت عراق و بحران كنوني لبنان و دارفور، مهم ترين محورهاي مذاكرات لاوروف با ابوالغيط بود.

چين مقررات جديدي را
در خصوص كنترل صادرات هسته اي منتشر كرد
ايرنا: دولت چين مقررات جديدي درباره كنترل صادرات مواد و فناوري هسته اي را منتشر كرد.
بنا به گزارش روز شنبه خبرگزاري شين هوا ، هدف از تنظيم اين مقررات جديد، تشديد كنترل بر صادرات مواد و فناوري هسته اي، جلوگيري از توسعه تسليحات كشتار جمعي و مبارزه با تروريسم هسته اي و همچنين تقويت امنيت ملي گزارش شده است.
در اين گزارش آمده است كه دولت چين با اجراي تدابير جديد، همكاري خود را با جامعه بين المللي در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تقويت مي كند.بر اساس ضوابط جديد، دولت هاي كشورهايي كه فناوري هسته اي از چين وارد مي كنند، بايد قبل از غني سازي اورانيوم به ميزان بالاتر از ??درصد، موافقت دولت چين را كسب كنند.

رشد اسلامگرايي در تركيه
ايرنا: نتايج يك گزارش تحقيقي موسسه تحقيقات اقتصادي و اجتماعي تركيه، حاكي از رشد اسلامگرايي و گرايش مردم به دين در اين كشور است.
دريا دميرلر از مسئولان اين موسسه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: اين گزارش را سه استاد دانشگاه و در گفت وگوي رو در رو با هزار و ??? شهروند ??شهر مختلف تركيه تهيه كرده اند.
طبق نتايج اين نظرسنجي 6/44درصد مردم تركيه در معرفي هويت، اول خود را مسلمان خوانده اند.اين رقم در سال ????ميلادي 7/35درصد بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |