يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
اوريون ناسا در ماه تغذيه مي شود
004272.jpg
گروه علمي فرهنگي- شماري از برجسته ترين اخترشناسان طي روزهاي آتي گرد هم مي آيند تا پروژه هاي مورد نظر فضايي و اكتشافاتي خود از جمله توليد الكتريسيته خورشيدي در ماه را مطرح كنند تا به هنگام پرتاب و آغاز ماموريت فضاپيماي اكتشافاتي جديد ناسا موسوم به اوريون به سوي ماه از آنها استفاده شود.
به گزارش مهر، نشست ويژه انستيتو علوم تلسكوپ فضايي در دانشگاه جان هاپكينز آمريكا براي ايجاد هماهنگي هاي لازم ميان استفاده از تلسكوپ فضايي هابل در حالي برگزار مي شود كه تنها چند روز ديگر ناسا در نظر دارد تا استراتژي فضايي خود در خصوص از سرگيري اكتشافات در ماه پس از چندين دهه وقفه را اعلام كند.
قرار است، استراتژي جديد ناسا در خصوص ادامه اكتشافات در ماه در جريان برگزاري كنفرانسي در هوستون اعلام شود. به گفته دانشمندان ناسا، برخلاف ماموريت هاي آپولو در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 ميلادي، استفاده از فناوري هاي جديد ناسا را قادر
مي سازد تا به هر بخشي از ماه دسترسي داشته باشد.از جمله نقاط مورد نظر دانشمندان، بررسي دقيق نقاطي از ماه است كه با توجه به تابش شديد نور خورشيد در آن نقاط، بتوان مقادير قابل توجهي از الكتريسيته خورشيدي توليد كرد. با اين حال پل اسپوديس از آزمايشگاه فيزيك دانشگاه جان هاپكينز گفت: ماه مملو از مزايا و مخاطرات است. به گفته دانشمندان ناسا فقدان اتمسفر در ماه شرايط ايده آلي براي مشاهدات دقيق از آن را فراهم مي آورد.
بر اساس گزارش آسوشيتدپرس، ناسا در نظر دارد تا از فضاپيماي اوريون و راكت هاي جديد Ares براي بازگشت به ماه استفاده كند. ناسا اميدوار است تا سال 2014 اوريون را به همراه فضانورد پرتاب كند و حداقل تا سال 2020 نيز با فضانوردان خود راهي ماه شود.

ايراني ها چه مي خرند؟
004266.jpg
گروه علمي فرهنگي- مشتركان تلفن همراه در ايران به طور متوسط هر سال يك بار گوشي تلفن همراه خود را عوض مي كنند. ايراني ها بيشتر براساس پيشرفت و ارتقاي فناوري هاي موجود در گوشي ها، تنوع مدل هاي جديد و ظرفيت حافظه، گوشي هاي خود را عوض مي كنند و خراب شدن گوشي، كمترين دليل تعويض آن در ميان ايراني هاست.
به گزارش همشهري، بيشتر افرادي كه گوشي تلفن  همراه خود را تعويض مي كنند جوانان زير 25 سال هستند و اين موضوع با افزايش سن كاهش مي يابد. تعويض گوشي تلفن همراه، بيشتر در ميان پسرها مشاهده مي شود. ملاك ايراني ها براي انتخاب و خريد مدل گوشي، كاركرد مدل موردنظر با استفاده از نظر اطرافيان و دوستان، برخورداري از فن آوري هاي جديد و تنوع مدل است. سقف هزينة  ايراني ها براي خريد گوشي تلفن همراه بين دو ميليون تا دو ميليون و 500 هزار ريال است؛ البته در زمان حاضر، ارزان ترين گوشي در بازار ايران حدود 450 هزار ريال قيمت دارد. مارك  هاي نوكيا، سوني اريكسون، موتورولا و سامسونگ به ترتيب پرفروش ترين مدل هاي گوشي تلفن همراه در ايران هستند. در زمان حاضر بيش از 10 ميليون مشترك تلفن همراه در ايران وجود دارد.

باهوشترين عصاي دنيا
004269.jpg
گروه علمي فرهنگي - همه ساله در حدود 650 هزار فرد بالاي 60 سال پس از زمين خوردن به درمان هاي اورژانسي نياز پيدا مي كنند. خطر آسيب ديدن حاصل از زمين خوردن از سن 75 سال به بعد افزايش مي يابد. در همين راستا دانشمندان آلماني عصايي ساختند كه در صورت زخمي شدن صاحب خود فورا به اورژانس خبر مي دهد.
اين عصا به سنسورهايي مجهز است كه از قابليت تشخيص وضعيت خود به حالت عمودي يا افقي برخوردار است. زماني كه اين عصا روي زمين مي افتد، يك ريزتراشه كوچك به طور خودكار يك پيام ضبط شده را به صاحب عصا مي فرستد و از او مي خواهد كه عصا را از روي زمين بردارد. در صورتي كه اين پيام مكررا از سوي فرد ناديده گرفته شود، سنسورها سيگنالي به رايانه اي ارسال مي كنند و از آن طريق كاركنان اورژانس از وضعيت بيمار مطلع
مي شوند. طرح اوليه اين عصا از 4 پايه برخوردار است و شباهت بسياري به واكرهايي دارد كه توسط سالمندان مورد استفاده قرار مي گيرد. سنسورهاي اين عصا سرعت و موقعيت آن را اندازه گيري مي كنند. استفاده از اين عصا ظرف 2 تا 3 سال آينده امكان پذير
مي شود.

حمله جهاني هرزنامه ها
004263.jpg
همشهري آنلاين: همه ما با ايميل هايي مواجه شده ايم كه بارها براي ما دردسر ساز شده و مدتي را صرف پاك كردن آنها كرده ايم.
چنانچه متوسط اين زمان را در طول روز براي افراد 2 دقيقه در نظر بگيريم و تعداد كل افرادي كه از ايميل و صندوق پست الكترونيك استفاده مي كنند را مجموعا يك ميليارد نفر در نظر بگيريم، در طول روز 3/33 ميليارد ساعت از وقت و انرژي بشر صرف اين موضوع بيهوده مي شود كه البته ما تمامي موارد را بسيار خوشبينانه محاسبه كرده ايم. چنانچه بخواهيم به صورت دقيق تر اين موضوع را بررسي كنيم، متوجه مي شويم كه هر فردي كه به اينترنت دسترسي دارد معمولا چندين ايميل مختلف دارد كه براي مقاصد مختلف از آنها استفاده مي كند.
در ضمن طبق آمارهاي جهاني، به طور متوسط 50 درصد ايميل هايي كه ما دريافت مي كنيم از جمله ايميل هاي تبليغاتي ، هرزنامه ها و ... هستند كه عموما بدون توجه و استقبال كاربران، پاك مي شوند. البته بسياري از كاربران نيز فريب عنوان هاي اين ايميل ها را خورده و زمان بيشتري را صرف آنها مي كنند و بسياري نيز بر اثر ورود به ايميل هاي حاوي هرزنامه، مشكلات زيادي را براي خود ايجاد مي كنند. اين مشكل در واقع به عنوان يكي از معضلات جامعه پيشرفته و الكترونيكي درآمده و زمان زيادي را از كاربران مي گيرد و همين موضوع باعث واكنش بسياري از دولت ها و از جمله اتحاديه اروپا گرديده است.
در آخرين واكنش، اتحاديه اروپا به تمامي كشورهاي عضو تاكيد كرده است تا جنگ همگاني خود را عليه كرم ها، ويروس ها و ... اينترنتي آغاز و با جديت آن را پيگيري كنند تا امنيت اينترنت را در اين اتحاديه و كاربران آن افزايش دهند.
طبق اعلام ويوانه ردينگ ، عضو كميسيون رسانه هاي اتحاديه اروپا، بين 50 تا 80 درصد ايميلهاي دريافتي در كشورهاي عضو اين اتحاديه، داراي هرزنامه و كرم اينترنتي هستند و اين معضل را نوعي سرطان معرفي كرده است.
او همچنين از دولت هاي مختلف اروپايي درخواست كرده به طور هم زمان و با هماهنگي با اتحاديه اروپا به مقابله همه جانبه با اين معضل بپردازند. تاكنون فقط كشورهاي هلند و فنلاند اين قانون را رعايت و سعي كرده اند اين قانون در كشورشان اجرا شود و مابقي كشورها مي بايست از صفر شروع كنند. اين دو كشور با وضع قوانين تنبيهي سخت و جرايم سنگين در سال هاي گذشته، مدعي هستند كه 85 درصد از ايميل هاي ناخواسته را حذف كرده اند. در اين راستا چندين شركت بزرگ هلندي و فنلاندي نيز كه تبليغات خود را بدون مجوز و موافقت براي كاربران ارسال ميكردند تا مبلغ 75000 يورو جريمه شده اند. طبق آمار منتشر شده توسط اين اتحاديه ، آمريكا با 6/21 درصد بيشترين توليد كننده هرزنامه جهان است و چين با 4/13 درصد و فرانسه با۳‎/۶ درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

علمي فرهنگي
اولين نمايشگاه ملي اسباب بازي
گروه علمي فرهنگي- نخستين نمايشگاه ملي اسباب بازي در ماه جاري برگزار مي شود.
بسط و گسترش بازيهاي طبيعي و بومي مبتني بر پرورش مهارتهاي كودكان و تدوين سند راهبردي منطبق با اهداف شوراي عالي نظارت بر ساخت و واردات اسباب بازي از جمله اهداف اين نمايشگاه است.
مهدي مقسومي مدير ستاد برگزاري اولين نمايشگاه ملي اسباب بازي در خصوص  نحوه  برپايي اين نمايشگاه خاطرنشان كرد، نمايشگاه ملي اسباب بازي، در سالن هاي شماره ۱و 2 مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ( خيابان حجاب ) به مدت 4 روز از 14 تا 17 آذرماه برگزار مي شود. مدير ستاد برگزاري اولين نمايشگاه ملي اسباب بازي، برگزاري نمايش و تئاتر ، مسابقه نقاشي كودكان ، اجراي بازي هاي بومي و محلي ايراني ، نمايش اسباب بازي هاي قديمي ، كارگاه هاي مختلف بازي ، غرفه اهداي اسباب بازي هاي قديمي به منظور تشكيل موزه ، برگزاري جشن بادبادك ها با شعار شادي براي تمام كودكان ، بازديد مسئولان مرتبط با اين صنعت جهت حمايت هاي كاربردي از توليدكنندگان و ارائه تسهيلات وي‍ژه شوراي عالي نظارت بر ساخت و واردات اسباب بازي در ايام نمايشگاه براي توليدكنندگان را از فعاليت هاي جنبي نمايشگاه عنوان كرد .
دختران دانش آموز صاحب باشگاه ورزشي شدند
فارس: مديركل دفتر فعاليت هاي ورزشي آموزش و پرورش از راه اندازي باشگاه هاي ورزشي دانش آموزي ويژه دختران دانش آموز خبرداد.
مجيد كاشف افزود: در راستاي ماده 117 قانون برنامه چهارم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف شده تا باشگاه هاي ورزشي دانش آموزي را راه اندازي كند. وي ادامه داد: بر اين اساس به منظور تقويت سطح ورزش در وزارت آموزش و پرورش در سال 1384 به صورت آزمايشي در شهر و شهرستان هاي استان تهران باشگاه هاي ورزشي براي دانش آموزان پسر در رشته هاي واليبال، فوتبال، بسكتبال و تنيس روي ميز راه اندازي شد.
كاشف اضافه كرد: در سال تحصيلي 86-1385 براي تقويت ورزش دختران به صورت آزمايشي باشگاه هاي ورزش دختران راه اندازي شده است. البته به دليل آنكه هنوز آيين نامه باشگاه هاي ورزشي دانش آموزي به تصويب نهايي نرسيده، اين فعاليت ها در قالب كانون هاي تخصصي ورزشي انجام مي شود.
برگزاري جشن هاي ويژه در حرم مطهر رضوي
گروه علمي فرهنگي- معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي از برگزاري جشن هاي ويژه در رواق امام خميني ره حرم امام رضاع به مناسبت گراميداشت ايام ميلاد اين امام خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي آستان قدس رضوي، امير خوراكيان با اعلام اين مطلب افزود: اين جشن ها شامل قرائت قرآن و زيارت مخصوص امام رضا(ع)، مداحي، سخنراني و اجراي سرود با حضور مداحان و سخنرانان برجسته كشور مي باشد. وي اظهار داشت: اين برنامه ها از كليه صحن ها، رواق ها و شبستان هاي مسجد گوهرشاد حرم مطهررضوي پخش مي شود. وي ادامه داد: ادعيه كميل، توسل و ندبه و زيارت جامعه كبيره نيز با قرائت مداحان از ديگر برنامه هاي پيش بيني شده در اين ايام است. اين برنامه ها تا شانزدهم آذرماه جاري از ساعت 17:15 تا۲۰:30 اجرا خواهد شد.
طرح ساخت هواپيماي استراتژيك خورشيدي
مهر: جهاد دانشگاهي با تامين اعتبار مورد نياز از سوي دولت، طرح هواپيماي خورشيدي استراتژيك ارتفاع بالا را به اجرا در مي آورد.
هيات وزيران بنا به پيشنهاد سازمان جهاد دانشگاهي مبلغ 2 ميليارد و 500ميليون ريال از محل اعتبارات پيش بيني نشده سرمايه اي در بودجه سال 1385 كل كشور را به منظور اجراي طرح هواپيماي خورشيدي استراتژيك ارتفاع بالا اختصاص داد.
كنترل قند خون بيماران ديابتي از راه دور
ايسنا:  يك دانشجوي ايراني با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات، روش جديدي براي كنترل سطح قند خون بيماران مبتلا به ديابت در كشور طراحي كرد.
احسان ظهوري، دانشجوي كارشناس ارشد رشته مهندسي پزشكي درباره طرح خود گفت: در اين طرح سعي شده است تا با توجه به قابليت هاي زيرساخت هاي مخابراتي در كشور و نيز نياز روز افزون نقاط دور افتاده به سرويس هاي تخصصي كلينيكي ديابت، سامانه اي جهت مراقبت و كنترل بيماران مبتلا به ديابت از راه دور پيشنهاد شود.
نسل جديد باتري ويژه اتومبيل هاي الكتريكي
مهر: دانشمندان در حال طراحي و ساخت نسل جديدي از باتري ها براي خودروهاي الكتريكي هستند كه به جز برخورداري از قابليتي چون ذخيره بالاي انرژي، در مقايسه با باتري هاي فعلي داراي عمر بسيار طولاني تري است.
فناوري هاي به كار رفته در باتري هاي امروزي براي اتومبيل هاي الكتريكي، تنها به مسافتي بالغ بر 200 مايل محدود مي شود و در اين ميان قيمت بالا و هم چنين نياز به استفاده از مكانيسم هاي حفاظتي بالايشان دانشمندان را به طراحي و توليد نسل جديدي از آنها البته بدون داشتن چنين مشكلاتي ترغيب كرده است.اكنون باتري اي در حال ساخته شدن است كه داراي عمري بالغ بر دو برابر باتري هاي فعلي اتومبيل هاي الكتريكي است.

آموزش عالي
ثبت نام آزمون سراسري 16 آذر آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي- ثبت نام آزمون سراسري سال 86 طبق برنامه زمانبندي شده از 9صبح روز پنج شنبه 16 آذر آغاز مي شود و تا 7 دي ماه ادامه خواهديافت.
داوطلبان براي ثبت نام در آزمون سراسري سال 86 بايد به پست مراجعه كرده و مدارك ثبت نام را به همراه دفترچه راهنماي ثبت نام از باجه هاي پستي دريافت كنند.
به گفته معاون اجرايي سازمان سنجش، اگرچه مراحل ثبت نام از طريق اينترنت و كامپيوتر صورت مي گيرد، اما مدارك از طريق پست به داوطلبان تحويل مي شود. البته در مراكز پستي يك باجه براي ثبت نام اينترنتي و يك باجه براي ثبت نام كامپيوتري در نظر گرفته شده است تا در صورتي كه داوطلبان تمايل داشته باشند از طريش پست ثبت نام كنند، شرايط فراهم باشد.
محتواي سوالات تغيير نمي كند
بنا به گفته مسئولان سازمان سنجش كشور، محتواي سوالات آزمون سراسري سال۱۳۸۶ تغيير نمي كند و كنكور سال آينده تفاوتي با سال گذشته نخواهد داشت.
اعلام جزئيات آزمون هاي علوم پزشكي
ايسنا: رييس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جزييات تقويم آزمون هاي علوم پزشكي كشور را تشريح كرد.
كي قباد طاهرنژاد گفت: مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت علوم ساليانه 14 آزمون در مقاطع مختلف برگزار مي كند.
وي اظهار كرد: آزمون دوره دكتري تخصصي و دستياري رشته هاي علوم پايه پزشكي و بهداشت سال تحصيلي 86-85 در روز جمعه سوم آذر ماه در دانشگاه علوم پزشكي ايران برگزار شد و نتايج نهايي آن در اواخر دي ماه منتشر مي شود.
وي با بيان اينكه آزمون جايابي دانش آموختگان دندانپزشكي روز پنجشنبه 23 آذر برگزار مي شود.
رييس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت همچنين از برگزاري آزمون دوره هاي تخصصي بورسيه خارج كليه رشته هاي علوم پزشكي در 19 بهمن ماه خبر داد.
وي گفت: آزمون دستيار فوق تخصصي كليه رشته هاي علوم پزشكي۲۶ بهمن ماه به صورت متمركز برگزار مي شود.
طاهر نژاد در عين حال از برگزاري آزمون دستيار تخصصي 30 رشته علوم پزشكي به صورت متمركز در سوم اسفند ماه خبر داد و افزود: آزمون علوم پايه پزشكي - داروسازي و دندانپزشكي نيز روز چهارشنبه 16 اسفند ماه و پيش كارورزي در 17 اسفند ماه برگزار مي شود.
آموزش مهارت هاي زندگي در دانشگاه شريف
مهر: دانشگاه صنعتي شريف همزمان با يادبود روز دانشجو، خوابگاه جديدي را براي دختران افتتاح مي كند. همچنين مركز مشاوره اين دانشگاه در نظر دارد سلسله آموزش هايي را در زمينه مهارت هاي زندگي به دانشجويان ارائه دهد.
بيژن وثوق - معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه صنعتي شريف - افزود: خوابگاه 96 نفره اي براي دانشجويان دختر دانشگاه صنعتي شريف به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو افتتاح مي شود.
افزايش 20 درصدي وام هاي شهريه دانشجويان
پيام نور و علمي -كاربردي
مهر: رئيس صندوق رفاه وزارت علوم با تاكيد بر اينكه وام شهريه تنها 17 درصد دانشجويان شهريه اي را تحت پوشش قرار مي دهد، از افزايش 20 درصدي وام هاي شهريه دانشجويان پيام نور و علمي- كاربردي در سال جاري خبر داد.
مهرداد فولادي نژاد- رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم گفت: عليرغم افزايش وام شهريه نمي توان درصد بالايي از دانشجويان را تحت پوشش قرار داد و وام شهريه تنها 17درصد كل دانشجويان شهريه اي وزارت علوم را در مقاطع مختلف در بر مي گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |