يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
از گناهان بزرگ اين است كه مال ديگري را بدون حق تصرف كنند.
كنزالعمال، ج 15، ص 896، ح 43541.
امروز با حافظ
صد بار توبه كردم و ديگر نمي كنم
من ترك عشق شاهد و ساغر نمي كنم
با خاك كوي دوست برابر نمي كنم
باغ بهشت و سايه طوبي و قصر حور
آب و هوا
004365.jpg

عكس روز
004377.jpg
مشهد مقدس - بارگاه ملكوتي امام رضا عليه السلام

در شهر چه خبر
پارو روي بام
با بارش نخستين برف پاييزي، كارگران نيز سفيدپوش  شدن زودهنگام تهران را به فال نيك گرفته و درياي كوچه ها و بام هاي تهران را گران تر از سال هاي پيش پارو زدند. محله هاي زعفرانيه، ولنجك، نياوران، قيطريه و الهيه كه هم بامشان بيش بود و هم برفشان، ميزبان جويندگان لقمه ناني بودند كه به جاي پول از پاروهايشان برف بالا مي رفت.
كارگران كه سال پيش بسته به متراژ و پستي و بلندي بام ها بين 4 تا 6 هزار تومان براي ريختن برف ها دستمزد طلب مي كردند ديروز نرخ را به 5 تا 10 هزار تومان رساندند. همچنين برخي محله هاي شمال تهران با جمع آوري پول از ساكنان كوچه هزينه برف روبي كوچه ها را نيز پرداختند. به همين دليل و مزيت اغلب پاروها از اين مناطق سر در مي آوردند. علاوه بر اين صبح روز پيش اگرچه 2 هزار و 700 تن شن به جنگ لغزندگي معابر مناطق 22گانه رفت اما ترافيك صبحگاهي باعث شد تا اغلب كارمندان با تأخير در محل كار خود حاضر شوند. شايد اين مشكل امروز هم تكرار شود.

ادامه توزيع تخم مرغ
صف هاي نسبتاً طولاني خريداران تخم مرغ زير بارش برف نيز ادامه داشت و تخم مرغ هاي يارانه اي كيلويي 980 تومان را در عرض نيم ساعت بلعيد. اين روزها تقاضاي بالا براي تخم مرغ هاي يارانه اي به روشني گوياي ادامه نامتعادل  بودن بازار تخم مرغ است. در حال  حاضر 10 ميدان اصلي ميوه و تره بار از جمله ميادين جلال آل احمد، صادقيه، شهران، لواساني، آزادگان، آزادي، پيروزي، بهمن و بعثت همه روزه از ساعت 9 صبح مشغول توزيع تخم مرغ به قيمت شانه اي 1600 تومان هستند تا نرخ دست كم 2 هزار و 100 توماني هر شانه تخم مرغ در بازار آزاد بشكند. پيش بيني ها حاكي از كاهش قيمت اين محصول در هفته هاي آينده است. البته اين موضوع به ادامه روند توزيع روزانه 10 تن تخم مرغ وابسته است.

با يا بدون دودكش
بالاخره پس از موافقت ها و مخالفت هاي گوناگون بر سر مخاطره آميز بودن استفاده از بخاري هاي بدون دودكش، شركت ملي گاز نيز به صف مخالفان كاربرد اين كالا در فضاهاي محدود و بسته پيوست. به  نظر مي رسد تبليغات گسترده در رسانه هاي جمعي موجب بروز اختلاف نظر بر سر مجاز و يا غيرمجاز بودن نصب اين بخاري ها در فضاهاي كوچك بود. پيش از شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) كه اعلام كرد شركت ملي گاز ايران به كارگيري اين كالا را در فضاي بسته تاييد نمي كند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز نسبت به نوع به كارگيري آن ها به مصرف كنندگان هشدار داده بود و از مردم خواست تا مهدكودك ها، آسايشگاه ها، اتاق هاي بسته و كوچك و تمامي محوطه هاي مسكوني محدود را از جمله مناطق ممنوعه نصب بخاري هاي بدون دودكش تلقي كنند. با اين وجود فروشگاه ها، دفاتر كار و تمامي محوطه هاي وسيع به شرط استاندارد بودن اين كالا محل ايمني براي نصب وسايل گرمايشي بدون دودكش تلقي مي شوند.

حرفه تازه برفي
لغزندگي بزرگراه هاي تهران در جمعه شب گذشته حرفه جديدي را در سربالايي هاي تهران ايجاد كرده بود. اين حرفه كه در سربالايي مبادي خروجي بزرگراه ها بيشتر به چشم مي خورد در ازاي جابه جايي هر خودرو در اين محدوده ها حدود 4 هزار تومان نصيب شاغلان جديد خود مي كرد. در بزرگراه نيايش افرادي كه خودروهاي بازمانده از حركت را به بالاي مبادي خروجي هدايت مي كردند به وفور مشاهده مي شد.

بازار
004398.jpg
تنوع در بازار لبنيات
شيرهاي يارانه اي همچنان از بازار آزاد سر در مي آورند و به دست مصرف كنندگان نمي رسند.
پس از افزايش نرخ لبنيات دراوايل سال جاري اگر چه قيمت ها تا حدودي تثبيت شد اما سرانه 80 كيلويي مصرف محصولات لبني تفاوت چنداني نكرد و همچنان در مقابل سرانه 160 كيلويي جهاني قابل توجه نيست. به نظر مصرف كنندگان تا به حال برخورد قاطعي با توزيع كنندگان شيرهاي يارانه اي كه اقدام به فروش اين محصول در بازار آزاد مي كنند، نشده و اين موضوع مشكلات بازار لبنيات را افزوده است. جداي از معضلات موجود بر سر راه نرخ و نحوه توزيع شير و لبنيات، تنوع به وجود آمده در بازار لبنيات استقبال از اين فرآورده را بيشتر كرده و رضايت ذائقه خريداران را در پي داشته است. در چند ماه گذشته شيرهاي سازگار با معده هاي حساس، شيرسويا، شيرقهوه، شير موز و دوغ هاي بدون گاز از جمله محصولات تأثيرگذار بر ميزان مصرف  لبنيات در بين خريداران بود.

سكه، طلا و ارز
004401.jpg

فرهنگسرا
نمايشگاه صنايع دستي
فرهنگسراي طبيعت براي حمايت از بانوان هنرمند منطقه و ايجاد بستري مناسب در جهت توانمندسازي آنها اقدام به برگزاري نمايشگاه صنايع دستي تا 20 آذر ماه كرده است. در اين نمايشگاه صنايع دستي شهرهاي مختلف كشور شامل:نما عتيقه، نما جواهر، سفال، پتينه، گليم و گبه و... در معرض ديد عموم قرار گرفته است. علاقه مندان مي توانند براي بازديد همه روزه از ساعت 9 تا 19 به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن: 77354735 تماس بگيرند.

حقوق شهروندي
خانه فرهنگ مهرآباد به منظور آشنايي عموم شهروندان با مسائل و مشكلات شهروندي و چگونگي برخورد با اين مشكلات، اقدام به برگزاري سلسله نشست هاي مشاوره شهروندي كرده است. اين نشست ها كه با مشاركت مركز آموزشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود، به بررسي مسائلي چون: مشاوره خانواده، ازدواج، چگونگي حمايت از شهروندان و راه هاي مقابله با مشكلات حقوقي مي پردازد. تمامي علاقه مندان مي توانند براي ثبت نام در اين نشست ها همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 به نشاني: مهرآباد جنوبي، خيابان توكلي، كوچه شهيد اصفهاني، پلاك 46 مراجعه كنند.

نشاني بهشت
خانه فرهنگ شمشيري به مناسبت فرارسيدن ميلاد امام رضا(ع)، اقدام به برگزاري مسابقه مقاله نويسي با عنوان نشاني بهشت كجاست كرده است.
در اين مسابقه، نوجوانان و جوانان مي توانند مقالات خود را در يك صفحه تا تاريخ اول دي ماه به نشاني مهرآباد جنوبي، 200 متري شمشيري، پارك شمشيري ارسال كنند و يا با شماره تلفن 66629893 تماس بگيرند.

نقش تغذيه در تحصيل
امور بانوان فرهنگسراي بهمن در ادامه سلسله نشست هاي آموزشي خود و با هدف ارتقاء سطح آگاهي بانوان، اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي با موضوع نقش تغذيه در تحصيل كرده است. در اين كارگاه، نقش تغذيه در تحصيل كودكان و نوجوانان با حضور كارشناسان تغذيه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. اين برنامه روز دوشنبه مورخ 13 آذر ماه از ساعت 9 تا 11 در تالار فرهنگ فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. حضور در اين برنامه براي كليه بانوان آزاد و رايگان است. بانوان علاقه مند براي شركت در اين برنامه مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55311653 تماس بگيرند.

سينما
004371.jpg
ميم مثل مادر
كارگردان: رسول ملاقلي پور
بازيگران: گلشيفته فراهاني، حسين ياري، جمشيد هاشم پور، شراره دولت آبادي
سينماهاي نمايش دهنده: فرهنگ، مركزي
خلاصه داستان: پزشكان دليل بيماري فرزند سپيده را استنشاق گازهاي شيميايي توسط وي مي دانند. در اين بين با وجود نظر پزشك  ها وي راضي به بستري فرزندش در آسايشگاه نمي شود.

تلويزيون
004404.jpg

آلودگي هواي تهران
004368.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
زنگ فارسي
آن روز قرار بود خانم حسينيان، دبير ادبيات فارسي از همه بچه ها درس بپرسد و من از بد روزگار، اصلاً آمادگي نداشتم.
سكوت در كلاس برقرار شد و تنها صداي جير، جير نيمكت رديف اول به گوش مي رسيد. ناگهان با تكانهاي دوستم به خود آمدم.
- خانم رحماني!
عرق سردي بر پيشانيم نشست، تا خواستم حرفي بزنم، خانم جلوتر آمد و گفت: رحماني كتابم را نياورده ام، كتاب فارسي ات را بده تا از دوستانت درس بپرسم. نفس عميقي كشيدم و با خوشحالي گفتم: چشم خانم! چشم!
فاطمه اسكندري

گشتي در دنياي خبرها
يك فيلم اكشن واقعي
برلين: يك شهروند آلماني مانند فيلم هاي حادثه اي يك سارق خودرو را دستگير كرد. هنگامي كه اين مرد همراه با همسر و دو فرزندش مشغول رانندگي بود متوجه سرقت يك دستگاه خودرو شد. به همين دليل با پليس تماس گرفت و اطلاع داد كه در حال تعقيب خودرو مورد نظراست. وي براي متوقف كردن آن وسيله نقليه، خودرواش را به خودروي سارق كوبيد كه بر اثر اين حادثه همسرش مجروح شد. با اين حال سارق مجددا به حركت با خودروي سرقتي ادامه داد و اين بار مرد فداكار با پاي پياده به دنبال خودرو دويد و روي سقف آن پريد. وي سپس در حالي كه روي سقف خودرو بود با پليس تماس گرفت و موقعيت خود را اعلام كرد. اينگونه سارق خودرو به دام افتاد.
همسر داخل اجاق گاز
جرجيا: يك مرد در آمريكا كه قصد داشت همسر سابق خود را داخل فر اجاق گاز بيندازد توسط پليس دستگير شد. اين مرد 31 ساله چندي پيش از همسر 29 ساله خود جدا شد كه حاصل اين ازدواج 5 فرزند يك تا 13 ساله بود. چند روز پيش اين مرد به بهانه ديدار با فرزندانش به خانه همسر سابق خود رفت اما به محض ورود به منزل با وي درگيري لفظي پيدا كرد كه در همين حال مرد تلاش كرد تا او را داخل فر روشن بيندازد. خوشبختانه با دخالت فرزندان، مادر نجات يافت و پدر بي رحم به خانه مادرش گريخت. البته چند ساعت بعد پليس وي را دستگير كرد.
خواب در طبقه بيستم
نيويورك: يك شيشه پاك كن در آمريكا در حالي كه مشغول پاك كردن شيشه هاي طبقه بيستم يك ساختمان بود به خواب عميقي فرو رفت. هنگامي كه اين مرد شيشه هاي طبقه بيستم ساختمان يك بانك را تميز مي كرد در همان حالت ايستاده خوابيد و تكان نخورد. اما يكي از كارمندان كه شاهد اين اتفاق نادر بود تصور كرد كه وي دچار حمله قلبي شده است به همين دليل بلافاصله اورژانس و سازمان آتشنشاني را خبر كرد. به هر حال پس از 30 دقيقه هنگامي كه ماموران با بالابر ، خود را به شيشه پاك كن رساندند متوجه شدند كه وي در خواب عميق است. با اين حال وي را به بيمارستان انتقال دادند تا مورد معاينه قرار بگيرد اما نتيجه معاينات نشان داد كه وي كاملاً سالم است.
مجازات خواندن و نوشتن براي مرد نابينا
استانبول: يك قاضي در تركيه پيرمردي 73 ساله را به اتهام شركت نكردن در انتخابات دهكده به حضور در كلاس خواندن و نوشتن كتابخانه محلي محكوم كرد. طبق اين حكم وي بايد به مدت 26 روز در اين كلاس شركت كند. اين حكم در حالي صادر شد كه اين مرد نابينا است و تنها با كمك عصاي سفيد مي تواند حركت كند. پسر 42 ساله مرد اعلام كرده عليه حكم قاضي شكايت خواهد كرد.
زمستان گرم مسكو
004374.jpg
مسكو: يكي از ويژگي هاي شهر مسكو زمستان هاي بسيار سرد آن است كه حتي بسياري از افراد بي خانمان در هواي سرد اين شهر جان خود را از دست مي دهند. روز جمعه گذشته ( اول ماه دسامبر) مصادف بود با نخستين روز از فصل زمستان در مسكو. اما جالب اينكه نخستين روز زمستان در سال جاري گرمترين روز ماه دسامبر در مسكو از ابتدا تاكنون بوده است. روس ها از سال 1879 ثبت دماي هوا را آغاز كردند كه گرمترين روز ماه دسامبر تا امسال مربوط به سال 1953 مي شد كه دماي هوا به 2/4 درجه سانتيگراد بالاي صفر رسيد.
به گزارش سازمان هواشناسي روسيه دماي هواي مسكو روز جمعه گذشته 5/4 درجه سانتيگراد بالاي صفر بود كه در تاريخ شهر مسكو بي سابقه بود. معمولا متوسط دماي شهر مسكو در ماه دسامبر 4 درجه سانتيگراد زير صفر است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |