يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
در مراسم روز جهاني معلولين اعلام شد
تقويت مشاركت اجتماعي به جاي جدايي معلولان از جامعه
004275.jpg
دولت ها و دسترسي معلولان به اينترنت
دبيركل سازمان ملل ،در پيامي تأملي بر موضوع امسال بزرگداشت روز جهاني معلولان يعني دسترسي الكترونيكي ، لزوم فراهم ساختن امكان دسترسي همگاني به اينترنت را يادآوري مي كرد.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: دسترسي به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي فرصت هايي شايد نه بيشتر از افراد داراي ناتواني، معلوليت، را براي همه افراد فراهم مي نمايد. از آنجايي كه گسترش و توسعه اينترنت و اين قبيل فناوري ها حوائج و نيازمندي هاي اين افراد را بيشتر در معرض توجه قرار مي دهد، بايستي ديوارهاي تبعيض، بنيه اقتصادي و طراحي غيرقابل دسترس در مسير مشاركت از ميان برداشته شود و اين تغيير خوشايندي است. اين پيام مي افزايد در اين روز جهاني اجازه دهيد تعهد مجددمان را مبني بر نهايت تلاش جهت رسيدن به چشم انداز يك جامعه اطلاعاتي، مردم مدار و توسعه گرا را اعلام كنيم و اجازه دهيد با تلاشي مضاعف خود را آماده كنيم براي اين كه افراد داراي معلوليت بتوانند از حقوق انساني خود بهره مند شوند و نقش خود را به طور كامل در زندگي اقتصادي، اجتماعي و سياسي جامعه خود ايفا كنند.
گروه اجتماعي- براي معلولين نبايد به دنبال شرايط ويژه باشيم و به جاي ايجاد شرايط ويژه بايد به دنبال تقويت مشاركت اجتماعي آنها باشيم.
رييس سازمان بهزيستي كشور كه در مراسم روز جهاني معلولين سخن مي گفت با بيان اين كه ايجاد شرايط ويژه باعث جداسازي معلولين از افراد عادي جامعه خواهد شد گفت: همه شئون زندگي معلول بايد مورد توجه قرار گيرد و در واقع بيشتر مشكلات معلولين را بايد در معلوليت محيط اجتماعي جست وجو كرد. فقيه با اشاره به گذشت 30 ماه از تصويب قانون جامع حمايت از معلولين كشور با انتقاد از شرايط قانوني اضافه كرد: اعتقاد ما بر اين است كه در بحث هاي قانوني خيلي عقب هستيم و لزوم بازنگري قانوني در زمينه حمايت از معلولان روز به روز بيشتر احساس مي شود. به اعتقاد فقيه در زمينه قانوني بيش از آن كه نيازمند قوانين حمايتي باشيم به قوانين دقيقي در زمينه پيشگيري از معلوليت نياز داريم. او با اشاره به اجباري شدن آزمايش هاي ژنتيك پيش از ازدواج گفت: 60 درصد از معلوليت هاي عقب ماندگي ذهني ژنتيك هستند و اجباري شدن مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج تنها راه پيشگيري از اين رخداد است.
رييس سازمان بهزيستي با اشاره به متمم بودجه سازمان بهزيستي توضيح داد: ما اميدواريم كه با تصويب متمم بودجه سازمان از بروز مشكلات مالي در زمينه  پرداخت مستمري جمعيت تحت پوشش سازمان در ماههاي پاياني سال جلوگيري كنيم.
فقيه اميدوار است با تهيه گزارش عملكرد سازمانهاي مختلف در زمينه فعاليتهاي انجام شده در زمينه بهسازي شرايط معلولان و ارسال آن به دولت و مجلس شوراي اسلامي گام مهمي در پيگيري حقوق معلولان برداشته شود. او با اشاره به اين كه پس از تهيه و ارسال اين گزارش 3 دستگاه برتر و بدتر در زمينه رعايت حقوق معلولان معرفي مي شوند گفت: معرفي دستگاههاي بهتر و بدتر سبب خواهد شد تا دستگاه مرتبط ناچار به فعاليت بيشتر در اين باره شوند. او در پاسخ به چرايي انجام نشدن مناسب سازي معابر و ساختمانها براي معلولان گفت: در زمينه اجرايي نشدن ماده هاي قانون جامع معلولان مي توان به دو نكته اشاره كرد؛ نخست اين كه در بسياري موارد هنوز قانون گذاري نشده است و ما هنوز منتظر قانون گذاري هستيم و ديگر آن كه در بسياري موارد كه قانون هم وضع شده است بازوهاي نظارتي براي اجرا درست عمل نمي كنند، در بحث مناسب سازي معابر هر دوي اين مشكلات به نوعي دخيل هستند. فقيه تقويت نقش نظارتي سازمان بهزيستي و ايجاد پشتوانه هاي دقيق قانوني را تنها راه براي اجراي نسبي قانون معلولان خواند.

نخستين سالگرد شهداي اصحاب رسانه
جمعه برگزارمي شود
گروه اجتماعي- گراميداشت اولين سالگرد شهداي اصحاب رسانه روز جمعه 17 آذرماه در كتابخانه ملي ايران برگزار مي شود.
محمد عزيزي دبير ستاد گراميداشت شهداي اصحاب رسانه در نشست خبري كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، اظهار داشت: به منظور جلوگيري از تعدد برنامه هايي كه در اين خصوص برگزار مي شود، تصميم گرفته شد كه برنامه  واحدي در روز جمعه 17 آذرماه برگزار شود. وي افزود: اين برنامه از ساعت 15 الي 17 در كتابخانه ملي ايران با حضور خانواده شهداي اصحاب رسانه و مسئولان كشوري برگزار مي شود. عزيزي به برپايي نمايشگاهي نيز در كتابخانه ملي ايران اشاره كرد و گفت: در كنار مراسم گراميداشت اولين سالگرد شهداي اصحاب رسانه، نمايشگاهي شامل آثار شهداي اصحاب رسانه، خبرها و تصاويري كه رسانه ها در خصوص اين شهداكار كردند، گشايش مي يابد و تا 4 روز عموم مردم مي توانند از اين نمايشگاه بازديد كنند.
مردم از اطاله دادرسي گله مند هستند
گروه اجتماعي- گرچه وقت رسيدگي به پرونده ها نسبت به گذشته كاهش يافته اما بايد توجه داشت كه مردم هنوز از اطاله دادرسي گله مند هستند. رئيس قوه قضائيه در همايش سراسري قضات دادگستري استان تهران، خطاب به قضات تصريح كرد: در پرونده اي كه با ناموس و مال مردم مواجه هستيد تا زماني كه يقين نكرده ايد حكمي را صادر نكنيد.آيت الله هاشمي شاهرودي امر قضاوت را حساس دانست و گفت: قضات بايد به تظلمات مردم مخلصانه و سريع پاسخ دهند و حق را به صاحبان آن برسانند و در جهت ايجاد امنيت تلاش كنند .رئيس قوه قضائيه افزود: تمامي مسئوليت هاي حكومت اسلامي يك آزمون سخت الهي است اما مديريت قضائي از هر مسئوليتي دشوارتر است و وظيفه سنگيني نيز بر دوش اعضاي آن قرار دارد و هيچ بخش اداري كشور به اندازه بخش قضايي زير فشار كاري قرار ندارد و به علت كمبود اعتبارات و تجهيزات، حجم كاري قضايي امروز بسيار بالا و طاقت فرسا شده است.وي بر آموزش تزكيه و تقويت قضات در حين خدمت تأكيد كرد و گفت: در ارتباط با آموزش هاي قضات بايد به دنبال شيوه هاي خاص و جديد باشيم.

روزانه 200 نفر به علت سكته هاي قلبي مي ميرند
گروه اجتماعي بيماري هاي قلبي/عروقي نخستين علت مرگ ومير در كشور هستند و به طور متوسط روزانه 200نفر در اثر سكته هاي قلبي جان خود را از دست مي دهند؛ در حالي كه 25درصد موارد سكته هاي قلبي در همان محل، قابل احياء هستند.
به گزارش همشهري، اگر بين 5 تا 8دقيقه اول كساني كه دچار ايست قلبي شده اند تحت اقدامات پزشكي قرار گيرند، احتمال برگشت وجود دارد؛ به ويژه اگر در سنين پايين باشند.
حسني - عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي- در تذكري به وزير بهداشت و درمان خواستار پيشگيري از مرگ افراد در كشور بر اثر سكته قلبي شد. وي در تذكري مكتوب به كامران باقري لنكراني خواستار اختصاص بخشي از درآمد بند ط تبصره 14 قانون بودجه سال جاري براي پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق به ويژه سكته قلبي شد. همچنين پيرمؤذن يكي ديگر از اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مرگ يك دانشجو در هفته گذشته به علت سكته قلبي در كلاس، بر وجود مركز بهداشتي و درماني در دانشكده ها براي كمك به اين افراد در زمان مواجه شدن با مشكل تاكيد كرد و گفت: مسئولان در محيط هاي استرس زا و توأم با تنش هاي روحي و رواني بايد از قبل در اين رابطه زمينه سازي و بسترسازي كنند و تدوين پرونده پزشكي دانشجويان ضروري است.
وي افزود: به لحاظ سبك زندگي به ويژه در تهران و شهرهاي بزرگ، همچنين تغيير دموگرافي، سن جمعيت و شيوع بيماري متابوليك در كشور كه نزديك به يك سوم انسان ها را رنج مي دهد(چه به شكل فقر غذايي و چه به شكل پرغذايي) وجود يك شبكه مدرن و مجهز اورژانس در كشور چه در داخل دانشگاه و چه در داخل محل هايي كه جمعيت زيادي زندگي مي كنند، از ضروريات جامعه ماست.
بر اساس اين گزارش، علائم و نشانه هاي احتمالي يك حمله قلبي عبارتند از: فشار ناراحت كننده، احساس پري، فشردگي يا درد در مركز قفسه سينه كه دو دقيقه يا بيشتر طول بكشد (اين نشانه ممكن است ناگهان ظاهر شده و سريع هم از بين برود). ممكن است درد به شانه، گردن، فك پاييني يا بازو انتشار پيدا كند.
يك يا چند مورد از علائم زير ممكن است وجود داشته باشد: ضعف، گيجي، تعريق، تهوع، تنگي نفس.
عوامل خطرساز سكته هاي قلبي عبارتند از عواملي كه قابل تغيير نيستند مثل عوامل ارثي كه بيشتر بيماري هاي قلبي و عروقي داراي سابقه خانوادگي مي باشند و مردان شانس بيشتري براي ابتلا دارند كه سن اكثر حملات قلبي در افراد بالاي 65سال است. عوامل خطري كه قابل تغيير هستند مثل سيگاركشيدن (كه دو برابر بيشتر در معرض خطرند)، فشار خون بالا، كلسترول بالاي خون كه سبب رسوب در ديواره شريان مي شود و آخر، عواملي كه قابل اصلاح هستند؛ نظير ديابت، چاقي و كم تحركي كه افراد غيرفعال، دو برابر افراد فعال در معرض سكته قلبي مي باشند.

معلول و فناوري ديجيتال
وحيدرضا نعيمي
در جامعه دانش مدار امروز،  اطلاعات يكي از اركان اصلي قدرت محسوب مي شود كه دسترسي به آن مي تواند معيار خوبي براي سنجش ميزان عدالت باشد. با آغاز انقلاب صنعتي، تحولي بزرگ در زندگي پديد آمد. نيروي بازو كه نيروي محركه اصلي كشاورزي بود،  جاي خود را به نيروي ماشين داد و صنعت جاي كشاورزي را گرفت، هر چند كه كشاورزي نيز از دستاوردهاي اين تحول بي بهره نماند. نماد اين انقلاب موتور بخار بود كه با انرژي حاصل از زغال سنگ،  چرخ صنايع را به حركت درمي آورد.
انقلاب ديگري كه تحولي تمام عيار در زندگي بشر پديد آورده است، انقلاب ديجيتال است كه مدت زيادي از آغاز آن نمي گذرد. اما در همين مدت كوتاه،  جنبه هاي گوناگون زندگي را دستخوش تغييرات گسترده اي كرده است. طبعاً دامنه اين تحولات در كشورهاي توسعه يافته به مراتب از كشورهاي در حال توسعه بيشتر بوده است. يك پيامد اصلي گسترش كاربرد فناوري ديجيتال،  فراهم آوردن فرصت هاي برابر در همه زمينه ها براي آحاد افراد جامعه است. امسال عنوان روز بين المللي معلولان دسترسي الكترونيك است،  يعني امكان استفاده از فرآورده هاي فناوري ديجيتال كه اين امكان را به افراد مختلف به خصوص معلولان مي دهد توان بالقوه خود را به روز برسانند و نقش مناسب خود را در توسعه جامعه ايفا كنند. با اين حال،  از آنجايي كه معلولان جزو حاشيه نشين ترين اقشار جامعه هستند،  فراهم آوردن امكان دسترسي آنان به فناوري ديجيتال مي تواند كمك بسزايي به آوردن معلولان به جريان طبيعي جامعه كند. با توجه به شتاب سريع گسترش فناوري ديجيتال در كشور، به نظر مي رسد امكان بهره برداري معلولان دور از دسترس نيست. شايسته است دستگاه هاي ذيربط با فراهم آوردن امكانات بيشتر براي دسترسي معلولان،  به استقلال اين قشر آسيب پذير كمك كنند. فراموش نكنيم ميزان كيفيت زندگي در هر جامعه اي را با چگونگي رفتار آن جامعه با آسيب پذيرترين اعضاي آن مي سنجند. معلولان نيز موظف اند با افزايش مهارت هاي خود از قابليت هاي اين فناوري استفاده كنند.

با مردم
پيشنهاد در مورد خدمت وظيفه
پيشنهاد مي كنم، ضمن تجديدنظر در مقررات و ضوابط مربوط به مقررات وظيفه عمومي، حتي المقدور از اعزام افراد بالاي 27سال به خدمت اجتناب  شود و روشي را كه در بسياري از كشورهاي جهان به اجرا درآمده و حتي توسط برخي از مسئولان نيز مطرح شده بود يعني استخدام سرباز، در كشور ما نيز به اجرا درآيد. مسلماً كارايي و بازدهي بهتري خواهد داشت و مشكلات كنوني تعدادي از خانواده ها نيز برطرف خواهد شد.
اميري- تهران
وجه دريافت شده اما...
وجهي از وكلاي دادگستري بابت صدور طرح ترافيك دريافت شده، اما هنوز پاسخي به آنها داده نشده است، در حالي كه با باطل شدن طرح عبور سال گذشته، عملاً اين قشر نيز نمي توانند وارد محدوده طرح ترافيك شوند. به هر حال بايد پاسخ قطعي به اطلاع متقاضيان برسد.
نام محفوظ
با مردم: نام پيام دهنده در همشهري محفوظ است.
به نقش فعال زنان توجه شود
با توجه به نقش چشمگير زنان ايراني در فعاليت هاي اجتماعي، به جاست در سريال هاي تلويزيوني، به ويژه برنامه  هايي با مضامين طنز، بهاي بيشتري به زنان داده شود.
سارا خياطان- تهران
حق انشعاب بعد از 33سال
آيا در مورد قراردادهاي معتبر سازمان هاي دولتي، مي توان عطف به ماسبق نمود. براي ساختماني كه پروانه رسمي آن در 33سال پيش يعني در تاريخ 11/1/52 توسط شهرداري صادر شده و تمام حقوق مربوط به انشعاب نيز طبق مقررات پرداخت گرديده است، امروز شركت آب و فاضلاب، حق انشعاب را مطابق تعرفه هاي جديد طلب مي كند.
پرويز ايزدخواه- تهران
طرح خودروهاي فرسوده
در قراردادهاي مربوط به طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده پس از آن كه صاحبان اين خودروها آن را تحويل پاركينگ دادند در مدت 72 ساعت نامه اسقاط به مالكين تحويل مي شود. حدود يك ماه است كه خودروي خود را تحويل پاركينگ داده ام اما هنوز نامه مربوطه را دريافت نكرده ام. ظاهراً به علت برخي ناهماهنگي ها ميان سازمان هاي ذي ربط نامه تحويل نشده است. اميدواريم در اين خصوص هماهنگي هاي لازم به عمل آيد و مشكل برطرف شود.
محمدرضا نجمي- تهران
كمبود آب آشاميدني در يك شهرك
در شهرك خاورشهر، در جاده خاوران آب آشاميدني وجود ندارد و آب لوله كشي نيز از چاه تأمين مي گردد. قبلاً محلي ايجاد كرده بودند كه آب چاه را تصفيه و در اختيار مردم قرار مي دادند، اما با مخالفت وزارت بهداشت به علت غيربهداشتي بودن آب آن، اين محل پلمب شد. در حال حاضر مردم براي دريافت آب آشاميدني خود بايد دبه به دست فاصله زيادي را براي دريافت آب آشاميدني طي كنند.
علي فلاح نژاد- شهرك خاورشهر
در انتظار تكميل پل هوايي
پايه ها و محل گذر پل عابر پياده تقاطع بزرگراه چمران و انتهاي فاطمي كه اخيراً باز شده، نصب شده است. اما پله هاي آن هنوز گذاشته نشده. از مسئولان محترم ذي ربط تقاضا مي شود با توجه به ترافيك سنگين آن محدوده و وجود ايستگاه اتوبوس و تردد افراد مسن، نسبت به تكميل و راه اندازي پل اقدام كنند.
صمد شعباني- تهران
تقاضاي روشنايي براي معابر
از ايستگاه متروي صادقيه به طرف بزرگراه شيخ فضل الله نوري كمبود روشنايي محسوس است و به همين علت رفت و آمد به ويژه براي خانم ها دشوار مي باشد.
منصور مدني- تهران
اجناس بن هاي كارگري را توزيع كنيد
بن هاي كارگري مربوط به سال 83 كه در دست كارگران است، به علت كمبود اجناس در فروشگاه هاي مربوطه قابل بهره برداري نيست. وقتي علت را سؤال مي كنيم، پاسخ مي دهند چون بانك تجارت با اتحاديه كارگران تعاوني امكان مشكل دارد، نسبت به توزيع كالا براي بن هاي مربوطه اقدامي نشده است. به خاطر برخي ناهماهنگي ها نبايد چنين مشكلاتي ايجاد شود.
داود- ع- شهرري
چرا سيمان وارد بورس نمي شود؟
با توجه به اين كه كارخانه هاي سيمان به تمامي تعهداتشان از قبيل افزايش توليد، توزيع طبق نظر دولت، رعايت استانداردهاي سطح بالا و عدم افزايش قيمت خود در سه سال اخير با وجود تورم، عمل كرده اند، چرا در اجراي مصوبه هيأت دولت مبني بر سيمان به بورس فلزات اجرا نمي شود؟
اميرحسين رحيم پور- تهران
تقاضاي راه اندازي خط اتوبوس
در مسير چهارراه تهرانپارس به حكيميه و بالعكس خط اتوبوسراني وجود ندارد. از شركت واحد تقاضا مي شود نسبت به راه اندازي اين خط اقدام فرمايند.
غلامرضا محضري تهران
يكسان سازي تسهيلات
دانشجوياني كه از معافيت تحصيلي استفاده مي كنند، با داشتن مدرك فوق ليسانس مي توانند با سپردن وديعه 15ميليون توماني از كشور خارج شوند، اما آنهايي كه مدركشان ليسانس مي باشد تنها مي توانند به سفر حج بروند. خواهشمند با يكسان سازي قانون براي همه فارغ التحصيلان در مقررات فوق تجديد نظر شود.
ترابيان- تهران

پاسخ مسئولان
احداث پل عابر پياده تصويب شده است
باتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 13/8/85 تحت عنوان نياز عابران پياده ، خواهشمند است توضيح ذيل را در پاسخ به اين مطلب درج نماييد: به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند به منظور تأمين سلامت عابرين پياده، احداث يك دستگاه پل عابر پياده در محدوده دوربرگردان شهيد غيوري به تأييد اين سازمان رسيده است كه اميد مي رود با احداث پل مذكور، مشكلات رفت وآمد در جاده كمربندي شهرري مرتفع گردد.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل ترافيك تهران
پل ها نصب مي شوند
باتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 27/7/85 در خصوص نصب پل عابر پياده در بزرگراه حكيم، خواهشمند است توضيح ذيل را در پاسخ به اين مطلب درج نماييد: به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند احداث دو دستگاه پل عابر پياده مقابل شهرك ژاندارمري و در محدوده خيابان نصر به تأييد اين سازمان رسيده و جهت اقدام به شهرداري منطقه۲ ارسال شده است.
روابط  عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران
ارتباطي ندارد
احتراماً، با عنايت به مطلب مندرج در شماره 4131 صفحه 6 آن روزنامه مورخ 22/8/85 تحت عنوان (كفپوش بي دوام) به اطلاع مي رساند: عمليات مرمت  و بهسازي پياده روهاي سرتاسر خيابان وليعصر توسط سازمان زيباسازي شهر تهران انجام گرديده و بازسازي پياده روها صرفاً به دليل همسان سازي معابر از نظر زيبايي و بهينه سازي انجام گرفته و هيچ گونه ارتباطي با بي دوامي مصالح مصرفي گذشته ندارد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 3
اقدام شد
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه مورخ 21/8/85 با عنوان نفوذ موش خواهشمند است به استناد ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج جوابيه شهرداري اين منطقه در همان صفحه مساعدت فرماييد:محل مذكور طي دو مرحله توسط اداره ساماندهي شهرداري منطقه طعمه گذاري و نسبت به نصب 26 عدد دريچه پلي اتيلن اقدام كه در اين خصوص تأييديه شهروندان محل مبني بر انجام كار موجود است.
روابط عمومي شهرداري منطقه 18
رفع اتصالي
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه همشهري مورخ 15/8/85 مبني بر خاموشي خيابان دين محمدي نارمك به آگاهي اهالي محترم اين خيابان مي رساند كه نسبت به تعويض كابل معيوب و رفع اتصالي اقدام شد.
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال شرق تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |