يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۴۸ - Dec 3, 2006
شغاد با خط آهن به سراغ رستم آمد
غلتك ها راهي نقش رستم شدند
فرهاد جم - هنوز كمتر از دو ماه از اظهارنظر قائم مقام سازمان ميراث فرهنگ مبني بر اين كه سياست اصلي اين سازمان درباره نقش رستم و هر اثر ديگري اين است كه در صورت وارد شدن آسيب، قطعا از آثار حمايت كند و اجازه ندهد ... ، نگذشته است كه اداره راه و ترابري، ماشين آلات سنگين از جمله غلتك ها را براي تسطيح منطقه راهي نقش رستم كرده است.
در اين ميان، اداره راه استان فارس تنها با درنظر گرفتن مسائل مربوط به حوزه كاري خود! بدون توجه به هشدار مكرر كارشناسان مبني بر اثرات مستقيم لرزه هاي شديد ماشين هاي غلتك و زمين كوب و بدتر از آن عبور قطار، بر نقش رستم، سرگرم كار خود است.
ترديدي نيست كه براي توسعه، نياز به جاده، راه آهن، سد و... داريم اما آيا نمي توان به گونه اي منطقي و معقول اين كار را انجام داد؟ آيا توسعه به بهاي نابود كردن ميراث فرهنگي، طبيعي و در اين مورد خاص، نقش رستم، صحيح است؟ هرگاه سخن از حفاظت از ميراث فرهنگي به ميان مي آيد، مي گويند ما بايد پاسخگوي نيازهاي مردم به راه و سد و خط آهن و... باشيم اما پرسش اينجاست كه مگر نمي شود به گونه اي اين كار را انجام داد كه به ميراث ارزشمند تاريخي و فرهنگي خودلطمه نزنيم. در اين ميان، تكليف اين همه قانون مترقي در حفاظت از ميراث فرهنگي چيست؟ قانوني را كه حتي نتوان درباره آثار مهم و ارزشمندي همچون نقش رستم اعمال كرد به چه كار مي آيد!؟
چندي پيش  مدير ميراث فرهنگي مرودشت به همراه يگان پاسداران ميراث فرهنگي و با حكم دادستان قضايي مرودشت اقدام به توقيف ماشين آلات فعال اداره راه و ترابري در نزديكي نقش رستم كردند. اما ديري نپاييد كه در پس نگاه متعجب يگان پاسداران، دادستان از اداره راه  و ترابري بدون توضيحي، رفع توقيف كرد.
نوروزي ، رئيس يگان پاسداران ميراث فرهنگي تخت جمشيد در اين باره به ميراث خبر گفت: با عده اي از سربازان يگان پاسداران و با حكم قضايي به محل فعاليت غلتك هاي اداره راه  و ترابري كه در چند متري نقش رستم در حال تسطيح زمين بودند، رفتيم و با حكمي كه داشتيم ماشين هاي سنگين را توقيف كرديم و مانع از ادامه كار شديم. اما طولي نكشيد كه در يك روز سه بار حكم دادستاني عوض و در آخر نيز از فعاليت اداره راه  و ترابري رفع توقيف شد.
بر اساس قانون ميراث فرهنگي در قوانين مجازات اسلامي هيچ پروژه عمراني حق ندارد بدون اجازه اين سازمان اقدام به ساخت و ساز يا فعاليت هاي عمراني در نزديكي محوطه هاي باستاني كند. اين درحالي است كه اداره راه و ترابري با اطلاع از اين موضوع كه اجازه عبور از نزديكي نقش رستم را ندارد اقدام به عمليات اجرايي در نزديكي اين اثر منحصر به فرد هخامنشي كرده است.
در همين حال اميد غنمي ، مسئول دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور درباره عملكرد دادستان مرودشت به ميراث خبر گفت: وقتي دادستان به منظور وقوع جرم حكم توقيف صادر مي كند، زماني مي توان حكم توقيف را باطل كرد كه نبود جرم محرز شده باشد كه در مورد حكم دادستاني هنوز معلوم نيست چرا از عمليات اجرايي اداره راه و ترابري رفع توقيف كرده است.
اين اقدام دادستاني مرودشت كه بدون حضور كارشناسان و باستان شناسان ميراث فرهنگي و بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد صورت گرفته، باعث شده كارشناسان بنياد نسبت به عملكرد دادستاني اقدام به طرح شكايت كنند.
حميده ، رئيس يگان پاسداران ميراث فرهنگي استان فارس نيز در اين مورد به ميراث خبر گفت: اكنون وضعيت به نقطه اي رسيده كه ما حكم توقيف مي گيريم و اداره راه و ترابري حكم رفع توقيف مي گيرد و اين داستان همچنان ادامه دارد. ما توقيف مي كنيم و آن ها رفع توقيف. معلوم نيست كه حق با چه كسي است. مگر مي شود كه دادستان در يك روز هم حكم توقيف بدهد و هم حكم رفع توقيف.
وي گفت: در صورتي كه اين روند ادامه داشته باشد از دادستاني شكايت مي كنيم.
همچنين سردار امير عباس روحي ، رئيس كل يگان پاسداران ميراث فرهنگي كشور نيز دراين باره گفت: عملكرد دادستاني مرودشت براي ما جاي ابهامات زيادي را به وجود آورده است و به همين دليل از طريق دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي از دادستان مرودشت شكايت مي كنيم.
رئيس يگان پاسداران ميراث فرهنگي استان فارس نيز گفت: عده اي از افراد يگان پاسداران ميراث فرهنگي را به فرمانداري مرودشت فرستاده ايم تا از اين طريق جلوي ادامه كار گرفته شود.
به گفته حميد بقايي، قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، درباره عبور راه آهن از مقابل نقش رستم قرار بر اين شد كه استان فارس بررسي كارشناسي كند، تا مشخص شود كه عبور راه آهن چه آسيب هايي به آثار تاريخي منطقه مي زند، گرچه در منظر منطقه تاثيرگذار است؛ سپس نظر كارشناسي و آنچه بايد اتفاق بيفتد، به مسؤولان وزارت راه اعلام مي شود. اما پس از گذشت يك ماه و اندي و به رغم مخالفت بسيار بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس با عبور قطار از نزديكي نقش رستم، اداره راه  و ترابري، ماشين آلات سنگين از قبيل غلتك ها را به منظور تسطيح منطقه راهي نقش رستم كرده است.
افشين يزداني ،  باستان شناس و كارشناس بنياد پژوهشي پارسه و پاسارگاد نيز گفت: تا كنون اقدامات زيادي براي جلوگيري از ادامه فعاليت  غلتك ها از قبيل توقيف آن ها و حتي خوابيدن در مسير عبور غلتك ها صورت گرفته است اما آن ها همچنان مصمم به فعاليت  خودشان ادامه مي دهند.
وي در ادامه گفت: ماشين هاي غلتك و زمين كوب اكنون براي احداث مسير عبور قطار در نزديكي نقش رستم اقدامات خود را آغاز كرده اند كه اين عمليات نيز با لرزه هاي شديدي همراه است و روي نقش رستم تاثير مستقيم و منفي مي گذارد. اما اين زيان به اندازه اي نيست كه به هنگام عبور قطار از اين مسير ايجاد مي شود. در صورتي كه قطار از كنار نقش رستم عبور كند، در مدت زمان كوتاهي اثر منحصر به فرد كعبه زرتشت به همراه بخشي از نقش برجسته هاي هخامنشي نقش رستم تخريب مي شود.
اثر باستاني نقش رستم عنوان صخره اي در نزديكي تخت جمشيد است كه در آن گور خشايارشاه، داريوش كبير و برخي ديگر از شاهان هخامنشي به زيبايي و شكوه دوران باستان ساخته شده است.
در اين بناي باستاني نمايي مكعب شكل ساخته شده است كه به آن كعبه زرتشت گفته مي شود و هنگام عبور قطار به شدت مورد آسيب قرار مي گيرد.
قرار بود نقش رستم با الحاق به تخت جمشيد در فهرست ميراث جهاني به ثبت برسد كه در صورت عبور قطار اين اتفاق نمي افتد.
امكان دارد در صورت عبور قطار، تخت جمشيد نيز در فهرست ميراث در خطر قرار گيرد.
چنان كه پيداست، نوبت به نقش رستم رسيده تا شغاد بار ديگر او را به نيرنگ مدرن غلتك ها
دچار كند!

چشم انداز
004281.jpg
اداره راه استان فارس تنها با درنظر گرفتن مسائل مربوط به حوزه كاري خود! بدون توجه به هشدار مكرر كارشناسان مبني بر اثرات مستقيم لرزه هاي شديد ماشين هاي غلتك و زمين كوب و بدتر از آن عبور قطار، بر نقش رستم، سرگرم كار خود است.
ترديدي نيست كه براي توسعه نياز به جاده، راه آهن، سد و... داريم اما آيا نمي توان به گونه اي منطقي و معقول اين كار را انجام داد؟ آيا توسعه به بهاي نابود كردن ميراث فرهنگي، طبيعي و در اين مورد خاص، نقش رستم، صحيح است؟ هرگاه سخن از حفاظت از ميراث فرهنگي به ميان مي آيد، مي گويند ما بايد پاسخگوي نيازهاي مردم به راه و سد و خط آهن و... باشيم اما پرسش اينجاست كه مگر نمي شود به گونه اي اين كار را انجام داد كه به ميراث ارزشمند تاريخي و فرهنگي خود لطمه نزنيم.

عجايب ايران
كوير لوت
004278.jpg
آرش نورآقايي - كوير كسي را كه يك بار گرفتار افسونش شده باشد، هرگز رها نخواهد كرد. اين گفته دكتر آلفونس گابريل است.
اين افسون در فولكلور مردم حاشيه نشين كوير كاملاً  احساس مي شود. دانش عامه اين مردم پر از افسانه هاي جن و پري است. شايد شما هم اسم شهر خيالي لوت به گوشتان خورده. شهر خيالي لوت با ساختمانهايي بلند به نام كلوت حتي به نظر ژنرال سرپرسي سايكس هم دست ساخت موجوداتي غير از نوع بني  آدم است. جورج استاين تنر كه روي كويرهاي دنيا كار مي كند مي گويد كلوت هايي به اين وسعت و طول رشته در هيچ جاي دنيا وجود ندارند. در كوير لوت امكان دارد سالها باران نبارد و البته امكان دارد گاهي باران چند سال فقط در عرض چند ساعت ببارد. به قسمتي از كوير لوت، كره ماه لقب داده اند. طبق مشاهدات در بخش مذكور هيچ جانداري زندگي نمي كند و اين موضوع شامل باكتري ها هم مي شود. اين منطقه جزو گرمترين نقاط كره زمين به شمار مي آيد.
شگفتي كوير تنها محدود به سكوت و ستاره هاي درخشان شب نيست. گياهان، حيوانات، گنبدهاي نمكي، هرم هاي ماسه اي، پهنه هاي وسيع ريگ و ماسه، تپه هاي شني و رودهاي شور در شمال كوير لوت همه و همه از جاذبه هاي كوير افسونگرند.

زيان كوره ها
و ريگ ها براي هواي يزد
گروه شهري - آلودگي مواد معلق كوره هاي آجرپزي و ريگهاي كويري 6 تا 7 برابر بالاتر از حد مجاز است و منشا آلودگي در شهر كوره هاي آجرپزي است.
مديركل محيط زيست يزد با بيان اين خبر به ايسنا گفت: به رغم وجود تعداد زيادي كارخانه و شهرك صنعتي در استان يزد، تنها 4 كارخانه باعث آلودگي هوا مي شوند.
سيد حسام حسيني افزود: ميزان آلودگي هوا در بعضي روزها بالاي حد استاندارد است.
وي خاطرنشان كرد: بايد كارخانه حتي الامكان در شهرك صنعتي احداث شود كه خوشبختانه در اكثركارخانجاتي كه آلودگي شديد داشته اند سيستمهاي مطلوبي به منظور جلوگيري از آلودگي هوا طراحي شده است.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |