دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۵ - Dec 11, 2006
گزارش همشهري از فيلم هاي خارجي حاضر در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر
برنده اسكار معتبرترين فيلم خارجي در راه فجر
005523.jpg
گروه ادب و هنر- تسوتسي برنده اسكار بهترين فيلم خارجي، به همراه فيلم هايي چون بابي ، اديسون ، كوكب سياه و جاده اي به سوي گوانتانامو ، به احتمال قوي در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر حضور مي يابند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در حالي از اين فيلم ها به عنوان گزينه هاي جدي حضور در بخش بين الملل جشنواره فجر نام برده  مي شود كه هيأت انتخاب هم اكنون مشغول ديدن آثار متقاضي حضور در جشنواره است. از ميان فيلم هاي خارجي، تعدادي در بخش مسابقه بين الملل و برخي نيز در بخش هاي جنبي جشنواره چون جشنواره جشنواره ها به نمايش درخواهند آمد.
در ميان گزينه هاي حضور در جشنواره، تسوتسي كه در آخرين دوره  برگزاري اسكار، جايزه بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرد، شاخص تر از بقيه آثار است. اين فيلم كه محصول آفريقاي جنوبي است توسط گاوين هود ساخته شده است. تسوتسي كه مضموني اجتماعي دارد ماجراي زندگي خشونت بار يك گروه تبهكار در شهر ژوهانسبورگ را روايت مي كند.
بابي ساخته اميليو استوز يك مهيج و وحشتناك سياسي است كه به ترور سناتور رابرت كندي در سال 1968 مي پردازد. در اين فيلم بازيگراني چون هلن هانت، آنتوني هاپكينز و اشتون كاچر حضور دارند. جاده اي به سوي گوانتانامو ديگر گزينه حضور در جشنواره امسال است. اين فيلم مستند ساخته مايكل وينتر كارگردان انگليسي است و به موضوع حضور 3 زنداني انگليسي در بازداشتگاه گوانتانامو مي پردازد كه بدون اتهام حدود دو سال در آنجا حبس شده بودند.
كوكب سياه آخرين ساخته برايان دي پالما كارگردان كهنه كار سينماي آمريكا بر اساس كتابي از جيمز الوري ساخته شده است. اين فيلم به موضوع قتل هنرپيشه اي به نام اليزابت شورت مي پردازد و در آن بازيگراني چون جاش  هارنت و اسكارلت جوهانسون حضور يافته اند.
اديسون از محصولات مستقل سينماي آمريكاست كه در آن مورگان فريمن و كوين اسپيسي نقش هاي اصلي را بازي مي كنند.
اين فيلم به موضوع  فساد نيروهاي پليس و تلاش خبرنگاري كه در اين باره تحقيق مي كند، مي پردازد.
همچنين دو فيلم از ژانر وحشت نيز در جشنواره امسال به نمايش درمي آيند. مرد حصيري ساخته نيل لابوت بازسازي فيلمي به همين نام است كه در دهه هفتاد سر و صداي زيادي را به پا كرده بود. در نسخه تازه مرد حصيري نيكلاس كيج نقش پليس را بازي مي كند كه در جستجوي يك دختر گمشده پا به جزيره اي مرموز مي گذارد.
سايلنت ديگر فيلم ترسناك جشنواره امسال توسط كريستوفر گانز و بر اساس يك بازي كامپيوتري ساخته شده است.
از فيلم هاي فوق الذكر در حالي به عنوان گزينه هاي جدي حضور در جشنواره فجر نام برده مي شود كه هفته گذشته مدير امور جشنواره هاي بنياد سينمايي فارابي از شناسايي حدود 2هزار فيلم براي حضور در بخش بين الملل جشنواره امسال خبر داد.به گفته محمد سعيد قائني نجفي، پس از ارسال مقررات جشنواره از سه ماه پيش به سراسر جهان، از ميان مجموعه متقاضيان و فيلم هاي خارجي شناسايي شده براي اين رويداد، تاكنون 667 عنوان فيلم بلند و 61 عنوان فيلم كوتاه از 7 كشور خارجي انتخاب اوليه شده و در ليست آثار دعوت به فجر قرار گرفته اند.
اميد اسفندياري، جمال اميد، محمد بزرگ نيا، مجيد شاه حسني و مجيد شيخ انصاري اعضاي هيأ ت انتخاب بخش بين الملل جشنواره امسال هستند.

پيكر قدكچيان تا قطعه هنرمندان تشييع شد
ايرنا: پيكر مرحوم احمد قدكچيان بازيگر قديمي سينما، تئاتر و تلويزيون روز يكشنبه از مقابل خانه سينما در خيابان بهار تهران تشييع شد. در اين مراسم كه جمع كثيري از هنرمندان سينما، تئاتر و تلويزيون كشور حضور داشتند ناصر ملك مطيعي از هنرمندان قديمي عرصه سينماي كشور گفت: بايد از مردم ايران به دليل اين همه قدرشناسي از هنرمندان كشور تقدير كرد. وي افزود: مردم خيلي از كشورهاي دنيا حتي نسبت به هنرمندان معروف شان نيز چندان علاقه و محبتي نشان نمي دهند، اما اين موضوع در كشور عزيز ما بسيار متفاوت است. وي با اشاره به اينكه مرحوم قدكچيان هرگز از خاطره ها فراموش نخواهد شد، افزود: آثار ارزنده اين هنرمند بزرگ در دل هاي مردم ايران نقش بسته و هميشه زنده خواهد بود. جمشيد مشايخي هنرمند عرصه سينما نيز در حاشيه اين مراسم در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، مرحوم قدكچيان را از ارزنده ترين هنرمندان كشور دانست و گفت: فقدان اين هنرمند بزرگ براي عرصه هنر كشور بسيار دردناك است. وي افزود: بازيگري را از مرحوم قدكچيان آموختم و ايشان استاد بزرگي براي من بودند.مشايخي خاطرنشان كرد: مرحوم قدكچيان نه تنها بازيگر بزرگ عرصه سينما بود، بلكه در زمينه شعر و شاعري نيز از افراد با استعداد و ارزنده محسوب مي شد. مرحوم قدكچيان جمعه، هفدهم آذر ماه در سن 86سالگي به دليل عارضه قلبي در تهران درگذشت.

شناسايي ظرفيت ها در دوسالانه نقاشي جهان اسلام
گروه ادب و هنر- محمود جوادي پور از بنيانگذاران نگاه و جريان نوين در نقاشي و هنرهاي تصويري ايران، در گشايش چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام، اين دوسالانه را شوق آفرين، الهام بخش و اميدآفرين توصيف كرد.
وي گفت: اين جمعيت و اين اشتياق و تعداد بي شمار نسل جوان كه براي بازديد از نمايشگاه آمده اند و حجم وسيع آثار ارسال شده از سراسر دنيا به اين دوسالانه مي تواند بسيار الهام بخش و شوق انگيز و اميدآفرين باشد. وي خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه نمايندگان تمامي گرايش هاي مختلف هنري حضور دارند و نگاه ها و افق هاي متفاوت و بي شمار را مي بينيم . وي تاكيد كرد: نمايشگاه دوسالانه چهارم مي تواند بسيار موثر، كارآمد و جريان ساز باشد و موجب شناسايي ظرفيت ها، توانمندي ها و استعدادهاي نسل جوان هنرمند باشد. نمايشگاه چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي جهان اسلام تا 30آذرماه سال جاري به كار خود ادامه خواهد داد.

عليرضا خمسه:
هدف جشنواره طنز، طرح مضامين شهري است
005529.jpg
ايلنا: عليرضا خمسه، گفت: جاي طنز در مطبوعات ما بسيار خالي است و اگر چند نشريه تخصصي طنز را از اين داوري ها كنار بگذاريم، اين خلأ به خوبي در فضاي مطبوعاتي ما احساس مي شود.جامعه اي كه به بلوغ فكري كافي نرسيده باشد، اين نگاه انتقادي را برنمي تابد و معمولاً طنز با سعه صدر مسئولان و بلوغ فكري اجتماع و خود فرد رابطه مستقيم دارد. خمسه هدف جشنواره طنز تهران را طرح مضامين شهري عنوان كرد و يادآور شد: ما اين جشنواره را با هدف تاثيرگذاري بر روي مردم طراحي و برنامه ريزي كرديم و اين براي دومين سال است كه اين جشنواره برگزار مي شود.جشنواره طنز تهران با 7 گرايش در حال برگزاري است و علاقه مندان مي توانند تا 10 دي ماه آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند، برگزيدگان نيز 17 دي ماه معرفي و تجليل مي  شوند.

كمترين سهم خبر براي فرهنگ و هنر
مهر: خبرهاي تخصصي مربوط به بخش فرهنگ و هنر كمترين سهم را در ميان بخش هاي مختلف خبري شبكه هاي تلويزيون به خود اختصاص مي دهند. نگاهي به زمان پخش و ميزان خبرهايي كه از تلويزيون پخش مي شود مهجور بودن خبرهاي فرهنگي و هنري را اثبات مي كند. از ميان شبكه هاي 1، 2، 3 و 5 فقط شبكه دو سيما يك بخش خبري مجزا و به عبارتي تخصصي دارد كه خبرهاي علمي، فرهنگي و هنري را پوشش مي دهد. اين بخش هم سابقه زيادي در تلويزيون دارد و ساعت 19/30 از شبكه دو پخش مي شود. جالب اينكه، بيشترين سهم خبري را بر اساس عنوان اين بخش مطالب مربوط به فعاليت هاي عرصه علم و فرهنگ دربرمي گيرد و هنر سهم اندكي از اين بخش خبري دارد كه در مدت زماني حدود 15 دقيقه پخش مي شود.

گردهمايي مكتب اصفهان افتتاح شد
گروه ادب و هنر - مراسم افتتاحيه گردهمايي مكتب اصفهان، ديروز در مجموعه فرهنگي - هنري آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد. پس از اجراي نمايش پرده خواني به كارگرداني دكتر محمود عزيزي و همچنين اجراي همنوازي تار و سنتور توسط استادان عبدالمجيد كياني و استاد داريوش طلايي، دكتر بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر، به ارائه گزارشي درباره اهداف اين گردهمايي پرداخت وگفت: يكي از پرسش هاي اساسي كه در اين گردهمايي مطرح مي شود، روح حاكم و روح زمان است كه در عرفان به دوره هاي تجلي از آن ياد مي شود و اينكه چطور يك برهه تاريخي از نظر سطح هنر و عرفان تا اين حد برجسته و درخشان مي شود.انتشار فرهنگستان هنر با كمك سازمان هاي همكار به انتشار 30 اثر از يك دوره تاريخي 150 ساله پرداخته است كه پيش از اين منابع گردآوري شده و مستندي در بسياري از بخش هاي گوناگون مكتب اصفهان وجود نداشته است. گردهمايي مكتب اصفهان تا 23 آذر ماه در تهران و اصفهان برپاست.

يادداشت
به انگيزه برگزاري همايش مكتب اصفهان
در مكتب بزرگان
حميدرضاعاطفي
هانري كربن در كتاب تاريخ فلسفه اسلامي مي نويسد: در دوران خلافت صفويان كه اصفهان مركز هنرها و علوم اسلامي  شد، انديشمندان و هنرمنداني كه در اين دوره در اصفهان پاي به عرصه حيات مي گذاشتند، به عنوان فعالان مكتب اصفهان ناميده شدند...
در عرصه موسيقي مكتب اصفهان با ظهور و فعاليت هنرمنداني چون سيدرحيم (در آواز) پررنگ تر شد(برخي وي را بنيانگذار مكتب اصفهان مي دانند) حال آنكه اوج فعاليت اين هنرمند در دوران قاجار رخ نموده است.
با اين مقدمه كوتاه بايد دريافت كه اساسا مكاتب هنري چارچوب پذير نبوده و نمي توان با خط كشي و متر زمان و مكان آنها را مستقل و منفك كرد؛ هرچند كه اين مكاتب ويژگي ها و شاخصه هاي مخصوص به خود را دارا هستند.از سوي ديگر ظهور مكاتب هيچ گاه به صورت فوتي و فوري نبوده و در گذر زمان و پس از طي شدن مراحل و سير طبيعي -آن هم در صورت مهيابودن تمامي  شرايط مطلوب- به منصه ظهور مي رسند.اينكه مكتب اصفهان بر اساس چه شرايط و ويژگي هاي فردي و اقليمي  و در چه دوره زماني نضج گرفته و به شكل معين و مشخص درآمده و تاثيرات شخصي افراد و هنرمنداني چون سيدرحيم، نايب اسدالله، شاطر حبيب، اديب و ديگر بزرگان علم و ادب و هنر تا چه حد بوده است، نياز به بررسي و پژوهشي دقيق دارد اما بدون شك مركزيت و محوريت اصفهان به عنوان پايتخت تمركز و همگرايي فكري و ابزاري درشكلگيري و تكامل اين مكتب (اگر آن را به عنوان مكتب موثر و زنده موسيقي بپذيريم) غير قابل انكار است. زنده ياد حسين عمومي(مدرس برجسته آواز)، موسيقي ايران را خلاصه شده در مكتب اصفهان مي دانست و حتي نقش اصفهان را نه تنها در موسيقي ايراني، بلكه در تمامي  هنرهاي ايراني، چون خورشيد غيرقابل رقابت با ديگر ديارها و مناطق ايران مي دانست. شايد افكار آن بزرگمرد تا حدودي بوي عصبيت مي داد و تا حدودي متاثر از نقش بزرگ افراد و هنرمندان بزرگ اصفهان بود؛ به عنوان مثال در جلسه اي با نگارنده اين يادداشت، در حضور جمعي از شاگردانش در اين خصوص (جايگاه هنر اصفهان در سطح ملي) به بحث نزديك به جدل پرداخت. ايشان مكتب تبريز را كه در آواز ايراني پيرواني دارد، با حيات اقبال آذر پيوند داده و حيات و ممات آن مكتب را با حيات و ممات اقبال آذر يكي مي دانست.به هرحال برگزاري همايش مكتب اصفهان فرصت مغتنمي  است تا پژوهشگران و صاحبنظران عرصه هاي مختلف همچون بركشيدگان مكتب بزرگان، بدون هيچ نوع تعصبي به بررسي و واكاوي اين مكتب و نقش متقابل آن در موسيقي ملي ايران بپردازند.
*بازرس كانون پژوهشگران خانه موسيقي

اخبار كوتاه
مسابقه پيامبر اعظم(ص): مسابقه نمايشنامه نويسي به تماشا به مناسبت سال پيامبر اعظم(ع) توسط معاونت هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي در تاريخ سوم اسفندماه برگزار مي شود.
نمايشگاه هنر جوان: از ميان 300 اثر خوشنويسي ارسال شده به دبيرخانه سومين جشنواره هنر جوان، 103 اثر به نمايشگاه جشنواره راه يافت. رشته خوشنويسي در سومين جشنواره هنر جوان، داراي دو موضوع صلوات (نگارش آزاد) و اشعار بزرگان ادب فارسي در مدح حضرت رسول(ص) (نسعليق و شكسته نستعليق) بود.
سخنراني وانگ منگ: نشست هفتگي شهركتاب فردا با سخنراني وانگ منگ -نويسنده چيني- به بررسي ادبيات داستاني چين اختصاص دارد.
گشايش جشنواره تئاتر كانون ها: پنجمين جشنواره تئاتر كانون هاي نمايشي، با امضاي لوح يادبود جشنواره توسط هنرمندان تئاتر و افتتاح تالار تجربه در تالار آويني فرهنگسراي بهمن آغاز به كار كرد.
تولد احمد محمود: مراسم هفتادوپنجمين سالروز تولد احمد محمود(اعطا) بر سر مزارش در امامزاده طاهر كرج برگزار مي شود. چهارم دي ماه، خانواده و دوستداران اين داستان نويس معاصر بر سر مزار او گرد هم مي آيند و يادش را گرامي مي دارند.
رونمايي آتش كاروان: مجموعه سروده هاي بيژن ترقي با نام آتش كاروان روز جمعه 24آذرماه رونمايي مي شود.
پايان بچه هاي ابدي: فيلمبرداري جديدترين ساخته سينمايي  پوران درخشنده بچه هاي ابدي با گرفتن آخرين سكانس در پارك ملت به پايان رسيد.
كامبيز روشن روان نيز به عنوان سازنده موسيقي متن اين فيلم انتخاب شده است.
005526.jpg
پاداش سكوت در جشنواره: با به پايان رسيدن بيش از 50درصد از فيلمبرداري پاداش سكوت به كارگرداني مازيار ميري، تدوين همزمان فيلم توسط بهرام دهقاني آغاز شد.
سومين نشست تحليلي: موسسه فرهنگي- هنري صبا، ميزبان چهارمين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام، سومين نشست تحليلي- پژوهشي آثار اين دوسالانه را 21آذر در سالن سينما تك با حضور استادان، صاحبنظران و هنرمندان برگزار مي كند.
معماري پاريس در خانه هنرمندان: جامعه معماران با همكاري انجمن دوستي ايران و فرانسه، معماري شهر پاريس در سال هاي 1700 تا 2000 را بررسي مي كند.در اين نشست دكتر مرتضي اسماعيلي -كارشناس و متخصص معماري- به سخنراني مي پردازد.
هنر در سمپوزيوم مجسمه سازي: 150هنرمند خارجي و 225 هنرمند داخلي در نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران آثاري با مضامين علم، هنر و معنويت ارائه كرده اند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |