دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۵ - Dec 11, 2006
پاركومترهاي هوشمند مي آيند
كارت مشترك
به جاي بليت اتوبوس و مترو
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از بررسي طرحي براي جايگزيني كارت بليت به جاي بليت هاي كاغذي اتوبوس خبرداد و گفت : طرح صدور كارت ويژه با سه كارايي مشترك استفاده در مترو ، اتوبوس و صدور قبض پاركبان در حوزه ترافيك در دست بررسي است.
به گزارش سما ، سيد جعفر تشكري هاشمي در مراسم بهره برداري از سيستم هاي هوشمند تونل رسالت و همچنين افتتاح پروژه پاركومترهاي هوشمند در تهران گفت : سيستم شمارنده تردد ، سيستم OHP يا تشخيص ارتفاع ، سيستم تشخيص خودكار حوادث با استفاده از پردازش تصويري، سيستم كنترل دسترسي ها و سيستم هاي هوشمند تاسيساتي، سيستم تامين برق، سيستم روشنايي از مهمترين موارد لحاظ شده در بحث هوشمند سازي تونل رسالت است كه به دست متخصصان و مهندسان كارآزموده ايراني و تلاش شبانه روزي آنها امروز به اتمام رسيده است.
وي با اشاره به راه اندازي پروژه پاركومترهاي هوشمند وصدور مكانيزه قبوض پاركبان در تهران نيز گفت : به دليل مشكلاتي كه شهروندان تهراني در بحث پاركبان ها با آن مواجه بودند از جمله اينكه پاركبان ها هميشه در دسترس نبودند و يا احتمال بروز تخلفاتي در صدور قبوض پاركبان مطرح شده بود ، بنابر اين با استفاده از دستگاه هاي خودپرداز قبوض پاركبان در سطح شهر مي توان رابطه منطقي و كنترل شده اي بين ميزان تقاضا و ساعت تقاضاي پارك خودروها طي ساعات مختلف روز ايجاد كرد.
بقيه از صفحه اول
تشكري هاشمي با تاكيد بر اينكه به تدريج تمام پاركومترهاي فعلي از سطح شهر جمع آوري شده و جاي خود را به دستگاههاي هوشمند خودپرداز قبوض پاركبان خواهند داد ، تصريح كرد : در حال حاضر 7 هزار دستگاه پاركومتر در سطح شهر نصب شده كه به تدريج اين پاركومترها از سطح شهر جمع آوري و پاركومترهاي هوشمند جاي آنها را خواهند گرفت ضمن اينكه پاركومترهاي فعلي نيز بلااستفاده رها نشده و بر حسب اعلام نياز به شهرهاي ديگري كه متقاضي اين دستگاهها باشند ، اهدا خواهند شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه با تاكيد بر اينكه در آينده نزديك تمام نقاطي از تهران كه تقاضاي پارك حاشيه اي دارند ، به پاركومترهاي هوشمند تجهيز خواهند شد ، گفت : اولويت نخست با مكانهايي است كه در حال حاضر پاركومترهاي عادي فعلي در آنها نصب شده است.
وي با بيان اينكه هزينه توليد و اداره دستگاههاي مكانيزه صدور قبض پاركبان ( پاركومترهاي هوشمند ) نسبت به پاركومترهاي فعلي بسيار كمتر و مقرون به صرفه تر است ، تصريح كرد : پاركومترهاي فعلي در حال حاضر 10 برابر درآمدي كه كسب مي كنند ، هزينه دارند ، درحالي كه پاركومترهاي هوشمند با قابليت پاسخگويي به 20 تا 40 خودرو در يك ساعت كاملا مقرون به صرفه است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران همچنين از بررسي طرحي براي امكان استفاده شهروندان از يك كارت ويژه براي مترو ، اتوبوس و كارت پارك خبرداد و گفت : تلاش مي كنيم با بررسي كارشناسان حوزه ترافيك اين امكان را فراهم كنيم كه شهروندان تهراني با يك كارت بتوانند از خدمات مترو ، اتوبوس و حتي در هنگام پارك كردن خودروي خود به صورت مشترك استفاده كنند.
تشكري هاشمي اجراي اين طرح را منوط به اجراي طرح كارت بليت براي اتوبوس عنوان كرد و گفت : از آنجا كه استفاده از بليت هاي كاغذي ضمن ايجاد زباله در سطح شهر ، همواره هزينه هاي بسياري را به شهرداري تحميل مي كند ، بررسي مطالعاتي طرح كارتي كردن بليت اتوبوس نيز هم اكنون از سوي تيم فني حوزه معاونت در دستور كار قرار گرفته است.
همچنين در ادامه اين مراسم مهندس بهروز مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران نيز با اشاره به نصب پاركومترهاي هوشمند در تهران گفت : اين پاركومترها در مرحله نخست در خيابان پاسداران حد فاصل گلستان پنجم تا نگارستان ششم به عنوان اولين محور تحت پوشش سيستمهاي خودپرداز كارت پارك با 13 دستگاه براي 316 فضاي پارك حاشيه اي نصب شده است.
وي در خصوص عملكرد اين دستگاهها گفت : دستگاههاي خودپرداز كارت پارك قابليت دريافت سكه و اسكناس و كارت هاي پيش پرداخت شده را داشته و مجوز پارك خودرو را به صورت پرينت همراه با بقيه پول به متقاضي عودت مي دهد كه راننده خودرو بايد برگه تحويل گرفته شده را در جلوي داشبورت خودرو زير شيشه قرار دهد تا ماموران كنترل به سادگي بتوانند برگه را مشاهده كنند.
بهروز با بيان اينكه حداكثر زمان مجاز توقف براي پارك حاشيه اي 2 ساعت است كه پس از پايان اين مدت بايد محل را ترك كنند ، گفت : تعرفه قيمت پارك مطابق مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران براي هر ساعت 300 تومان است و در صورتي كه رانندگان تقاضاي بيش از 2 ساعت پارك خودرو را دارند بايد از پاركينگ هاي عمومي استفاده كنند.
به گفته مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران اگر همين مرحله اول پروژه پاركومترهاي هوشمند در تهران كه شامل 6400 فضاي توقف است ، درست استفاده شود ، بر اساس بررسي ها و مطالعات صورت گرفته در هر روز 3 ميليون و 200 هزار دقيقه در وقت شهروندان صرفه جويي و در هر روز بيش از 6 هزارليتر در مصرف بنزين و سوخت صرفه جويي به همراه خواهد داشت.

اختصاص 75 هزار متر مربع فضا براي تبليغات
سازمان زيباسازي ،متخلفان تبليغات
انتخاباتي را گزارش مي كند
عكس: جواد گلزار
005670.jpg
گروه شهري- سازمان زيباسازي شهر تهران با افزايش سطح فضاي تبليغاتي از كانديداهاي سومين دور انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران خواست ضمن رعايت قانون و حقوق شهروندي از ايجاد اغتشاشات بصري و آلوده سازي فضاي شهر در حين تبليغات جلوگيري كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران دكتر محمدرضا شريف كاظمي معاون طرح و برنامه اين سازمان با بيان اينكه تبليغات كانديداها نبايد باعث زشت شدن چهره شهرشود گفت: سازمان زيباسازي شهر تهران به منظور جلوگيري از ايجاد اغتشاشات بصري در سطح شهر و همچنين آشفتگي در نصب پوسترهاي تبليغاتي كانديداهاي اين دوره از انتخابات، يك هزار مترمربع به فضاي تبليغات انتخابات افزوده است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر سه هزار تخته بنر با فضايي بالغ بر هفتاد و پنج هزار مترمربع سطح تبليغات انتخاباتي در شهر تهران را در بر مي گيرد گفت: پايبندي به حقوق شهروندي و حفظ شئونات انساني و اسلامي در تبليغات انتخابات، نخستين وظيفه هر يك از كانديداهاست و عدول از آن به معناي پايمال كردن حقوق تك تك شهروندان محسوب مي شود.
معاون طرح و برنامه سازمان زيباسازي با بيان اينكه برخي كانديداها با وجود در نظر گرفته شدن فضاي تبليغاتي بر روي در و ديوار شهر پوسترهاي تبليغاتي خود را نصب كرده اند گفت: ادارات زيباسازي شهرداري هاي مناطق مختلف تهران موظف شده اند تخلفات انتخاباتي كانديداهايي كه پوسترهاي خود را خارج از فضاي در نظر گرفته شده نصب و تبليغ مي كنند به سازمان زيباسازي شهر تهران گزارش كنند و اين سازمان نيز بنابر وظيفه محوله گزارش تخلفات در اين زمينه را براي برخورد قانوني با متخلفان به فرمانداري تهران گزارش خواهد كرد.
دكتر محمدرضا شريف كاظمي همچنين با بيان اينكه سازمان زيباسازي در حال حاضر شش هزار مترمربع از فضاي تبليغات فرهنگي خود را براي دعوت از شهروندان جهت شركت در انتخابات اين دوره اختصاص داده است گفت: پخش تيزرهاي تلويزيوني براي مشاركت عمومي شهروندان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و انتخابات سومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران از ديگر برنامه هاي تبليغات فرهنگي اين سازمان بوده است.
وي ابراز اميدواري كرد قانون شكني برخي كانديداها به زيبايي چهره شهر آسيبي وارد نكند.

رئيس مركز نظارت همگاني شهرداري تهران:
1888 عوامل نارضايتي شهروندان را شناسايي مي كند
گروه شهري- شهرداري تهران از طريق مركز نظارتي 1888 درصدد شناسايي عوامل نارضايتي شهروندان در حوزه خدمات شهري است. عليرضا محمودي رييس مركز نظارت همگاني شهرداري تهران (1888) با اعلام اين خبر گفت: رسيدگي به شكايات و مشكلات مردم در حوزه خدمات شهري و پاسخگويي و اطلاع رساني به آنان از اهم وظايف مركز 1888 است.
وي اضافه كرد: شهروندان ناراضي از خدمات شهري كه شاهد قصور و كاستي در خدمات رساني برخي عوامل شهرداري در واحدهاي مختلف هستند مي بايست با انگيزه و شجاعت تمام موضوع را با شماره تلفن 1888 در ميان بگذارند تا سريعا نسبت به رفع آنها اقدام و در جهت جلب رضايتمندي شهروندان گام برداشته شود.
محمودي خاطرنشان ساخت: بهره گيري از تمام توان و قابليت مديريت شهري در جهت آسايش و رفاه بيشتر مردم حق مسلم شهروندان است كه شهرداري بر پايه همين اصل با راه اندازي سيستم هاي خدماتي و نظارتي درصدد جلب رضايت مردم است. وي گفت: رسيدگي به گزارش هاي مردمي در مركز 1888 طي 6 ماه گذشته منجر به كاهش شديد ميزان شكايت مردم از شهرداري تهران شده است.
محمودي اظهار داشت: به رغم برخي تحليل ها مبني بر اينكه سكوت مردم نشانه رضايت است پس از راه اندازي اين مركز نظارتي مشخص گرديد سكوت مردم به دليل نبود اين سيستم نظارتي در بدنه شهرداري تهران بوده است و لذا آمار بالاي شكايات در بدو راه اندازي و كاهش آن به دليل عملكرد مثبت مديريت شهري و پيگيري هاي اين مركز در طول مدت چند ماه گذشته مي تواند گواهي بر اين ادعا باشد

هر روز 60 هزار متر
از معابر تهران خط كشي مي شود
سما: با احتساب مجموع معابر بزرگراهي و شرياني در هر شبانه روز به طور متوسط بيش از 60 هزار متر خط كشي در تهران اجرا مي شود.
معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد: در 8 ماهه نخست امسال علاوه بر خط كشي محوري 8 ميليون و 533 هزار متر از بزرگراه هاي تهران 6 ميليون متر از معابر شرياني درجه يك و دو و دسترسي ها نيز در اين مدت خط كشي شده است.
بنا بر اين گزارش، از آغاز امسال تا پايان آبان 85 در مجموع 14 ميليون و 533 هزار متر و به طور متوسط در هر ماه يك ميليون و 816 هزار متر و در هر شبانه روز 60 هزار و 544 متر از معابر بزرگراهي و شرياني تهران خط كشي شده است كه بخش قابل توجهي از آن در قالب طرح جهادي 137 به اجرا درآمده است.

بيلان سال جاري سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران
۹۰ پارك تا حالا، 60 پارك تا اسفند
005667.jpg
سما: تا پايان سال جاري 60 پارك محله اي، منطقه اي و فرا منطقه اي به منظور گسترش فضاي سبز شهر تهران احداث و به بهره برداري خواهد رسيد.
علي محمد مختاري مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: احداث 150 پارك محله اي، منطقه اي و فرا منطقه اي در سال 85 در دستور كار سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران قرار داشته است كه تا كنون 90 پارك در پايتخت افتتاح و به بهره برداري رسيده است.
وي افزود: اكثر پارك ها و بوستان هاي محله اي و منطقه اي بر اساس طرح جهادي 137 احداث شده و در تمام مناطق 22 گانه شهر تهران چند پارك جديد به بهره برداري رسيده است.
وي تصريح كرد: بر اساس طرح هاي كوتاه مدت و بلندمدت سازمان پارك ها و فضاي سبز بايد در كوتاه ترين زمان ممكن سرانه فضاي سبز براي شهروندان تهراني به استانداردهاي جهاني برسد زيرا يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا افزايش فضاي سبز است. مدير عامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران ضمن بيان آنكه ميزان سرانه فضاي سبز در مناطق مختلف شهر متفاوت است، گفت: تراكم جمعيت، آلودگي هوا و موقعيت جغرافيايي هر منطقه در ميزان سرانه فضاي سبز آن منطقه نقش دارد و بر اساس اين عوامل گسترش فضاي سبز مناطق 22 گانه شهر تهران در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.

نگاه
005664.jpg
نويد شريفي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |