دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۵ - Dec 11, 2006
در گزارش همشهري بررسي شد
افزايش بهاي مسكن
با وجود ادامه ركود
005673.jpg
گروه اقتصادي - در سه ماهه اول سال جاري وزير مسكن و شهرسازي در خبري به صراحت اعلام كرد كه در شش ماهه دوم امسال بازار مسكن از ركود خارج مي شود.
همچنين حدود 2 ماه قبل نيز محمد سعيدي كيا باز در خبري ديگر اعلام كرد كه اگر دولت
بقيه از صفحه اول
ظرف چند سال ، اقدام به ساخت سالانه 50 هزار واحد استيجاري كند، طي چندين سال آينده عرضه و تقاضاي مسكن متعادل خواهد  شد.
در همين زمينه رئيس اتحاديه املاك تهران در پاسخ به اين پرسش همشهري كه آيا بازار مسكن به گفته وزير مسكن از ركود خارج شده است ، اظهار كرد: بازار مسكن زماني مي تواند از ركود خارج شود كه در امر ساخت و ساز آنقدر توليد داشته باشيم و پروژه هاي شاخصي هم داشته باشيم تا بتوانيم به نياز موجود در اين بازار پاسخ دهيم.
مصطفي قلي خسروي افزود: هم اكنون ساخت و ساز موجود در كشور در حد معمولي است ، اما در كنار آن با اعلام مكرر اخباري كه هنوز اجرايي هم نشده اند به نوعي زمينه افزايش بهاي ساير اقلام را هم فراهم مي كنيم.
به گفته وي ، وقتي بحث بنزين مطرح مي شود يا بحث افزايش حقوق بازنشستگان با وجود آنكه تا اجرايي شدن اين امور فاصله داريم ، اما ناخودآگاه بهاي مصالح ساختماني كه با خودرو بايد حمل شوند و دستمزدها افزايش مي يابند. به عبارت ديگر با اين روند زمينه را براي سودجويي عده اي فراهم مي كنيم ، حال آنكه بايد تنها وقتي كه كاري اجرايي شد آن را اعلام كنيم.وي در پاسخ به پرسشي ديگر مبني بر ميزان افزايش بهاي مسكن در شش ماهه اول امسال در قياس با مدت مشابه سال گذشته گفت: طي مدت ذكر شده شاهد افزايش 15 تا 20 درصدي بهاي مسكن بوده ايم كه 10 درصد آن شاخص بانك مركزي است.
رئيس اتحاديه املاك افزود: در شش ماهه دوم سال جاري با توجه به آنكه روند كار فصلي بهبود مي يابد باز هم بهاي مسكن معادل 7 تا 8 درصد بالا رفته است ، اما خريد و فروش در حدي نيست كه بتوان گفت اين بازار از ركود خارج شده است.
توان خريد مردم جهت تهيه مسكن پايين است
در عين حال عضو هيأت مديره انجمن شركت هاي ساختماني هم در اين رابطه به همشهري اظهار كرد: علت اصلي ادامه روند ركود بازار مسكن در سال جاري ، به پايين بودن قدرت خريد مردم در كنار نوسانات شديد اقتصادي كشور مربوط مي شود. چنانچه با آنكه تاكنون تورم مصالح ساختماني را در حد بالايي داشته ايم ، اما سازندگان قيمت ها را در حد معقولي نگاه داشتند ، ولي عدم توان خريد مردم منجر به كمبود تقاضا در اين بخش و ركود نسبي در صنعت ساختمان شد.
جواد خوانساري گفت: زماني كه اوضاع اقتصادي كشور در شرايطي باشد كه مردم از درآمد مناسب برخوردار نباشند و توان محدودي داشته باشند، بخش صنعت با كمبود تقاضا روبه رو مي شود و در اين شرايط بازار در ركود به سر مي برد و ديگر سرمايه گذاران به ندرت در اين شرايط اقدام به سرمايه گذاري خواهد كرد.
سياست هاي دولت براي رفع ركود از بازار مسكن كافي نيست
همچنين رئيس كميسيون عمران مجلس نيز در اين باره به همشهري گفت: سياست هاي دولت در بخش مسكن كمبودها را نمي تواند جبران  كند.
علي اكبر آقايي اظهار كرد: سياست هاي فعلي دولت نمي تواند كمبودهاي اين بخش را جبران كند. رئيس كميسيون عمران مجلس، گفت: بايد پذيرفت كه مشكل عمران شهري و مسكن يك مشكل اقتصادي است و سياست هاي عمران شهرها و روستاها به طور همزمان مي تواند ما را در اتخاذ تصميم هاي مناسب كمك كند.

وزير بازرگاني :
با توليدكنندگان نان بي كيفيت و گران فروش
برخورد مي شود
005676.jpg
گروه اقتصادي- به دنبال خبر اخير اتحاديه نانوايان مبني بر دريافت مجوز افزايش قيمت نان و ابلاغ آن به نانوايان در چند روز اخير، وزارت بازرگاني با انتشار اطلاعيه اي افزايش قيمت نان را غير قانوني اعلام كرد.
در اطلاعيه وزارت بازرگاني آمده است: بنا به دستور سيد مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني مقرر گرديد تا به منظور حصول اطمينان از صحت روند بررسي هزينه ها و عوامل تعيين كننده قيمت نان كميته اي تشكيل شود كه نتايج حاصل از بررسي هاي كميته مذكور متعاقباً اعلام خواهد شد. بنابراين، تا حصول نتيجه نهايي، هرگونه افزايش قيمت نان در استان تهران منشأ قانوني نداشته و تعزيرات آرد و نان استان مكلف است نظارت كاملي بر اجراي اين ابلاغيه داشته باشد.در همين حال، وزير بازرگاني ديروز با بيان اينكه دولت سالانه 26 هزار ميليارد ريال يارانه براي نان پرداخت مي كند، گفت: با مراكزي كه محصول بي كيفيت به مردم عرضه مي كنند برخورد جدي  مي شود. ميركاظمي با بيان اينكه نبايد شهروندان از نان توليدي ناراضي باشند، افزود: در زمينه توليد نان بايد با استفاده از تسهيلات و تجهيزات دولتي و بهره گيري از حساب ذخيره ارزي حركت هاي خلاقانه و نوآوري انجام گيرد تادر كوتاه مدت شاهد تغيير و تحول بزرگي در بخش توليد نان باشيم. ميركاظمي گفت: دولت سالانه چند هزار ميليارد تومان هزينه مي كند تا حلقه آخر زنجيره كالا موفق عمل كند، اما متأسفانه بي توجهي برخي واحدهاي صنعي تمامي زحمات و هزينه ها را به هدر مي دهد كه بايد با اين واحدهاي صنفي برخورد جدي شود.
در عين حال، محمود طهماسبي، قائم مقام وزير بازرگاني در تعزيرات آرد و نان، در گفت وگو با ايسنا از آغاز برخورد شديد با نانوايي هاي متخلف و گران فروشان نان از روز گذشته خبر داد و تأكيد كرد: با نانوايي هاي متخلف در بحث گراني نان برخورد خواهد شد چرا كه هنوز تصميم نهايي درباره اين موضوع اتخاذ نشده است.
وي تصريح كرد: در طرح جديد برخورد با متخلفان علاوه بر قطع سريع سهميه آرد نانوايي متخلف، اختيار ضبط آرد موجود در نانوايي و پلمب واحد صنفي نيز در اختيار تعزيرات قرار مي گيرد تا برخوردها با سرعت بيشتري انجام شود. وي بر لزوم تبعيت اتحاديه نانوايان از تصميم وزارت بازرگاني تأكيد كرد و گفت: تعزيرات آرد و نان تابع وزارت بازرگاني است لذا تلاش خواهيم كرد اتحاديه را قانع كنيم كه تا زمان اتخاذ تصميم نهايي با تعزيرات همكاري هاي لازم را انجام دهد. وي ادامه داد: گران فروشي ها ، كم فروشي ها و رعايت نكردن بهداشت و ساير عوامل موجب شده است تا 30درصد از نان توليدي به ضايعات تبديل شود لذا بايد اقدامات كارشناسي بيشتري براي رشد كيفيت نان انجام شود.

يادداشت
تبديل ذخاير ارزي
عليرضا سلطاني
ارزش برابري دلار در مقابل ديگر ارزهاي معتبر بين المللي به ويژه يورو در سالهاي اخير نوسانات عمده اي را تجربه كرده است.اين نوسانات كه عمدتاً با كاهش ارزش مواجه بوده و در هفته هاي اخير تشديد شده نگراني ها و ترديدهايي را در ميان دولتها و فعالان اقتصادي ايجاد كرده است.
نگراني ها عمدتاً ناشي از تداوم روند رو به كاهش ارزش دلار در آينده و در نتيجه كاهش ارزش ذخاير ارزي دولتها و بنگاههاي اقتصادي است در حالي كه ترديدها ريشه در تمايل اين بازيگران به تبديل ذخاير دلاري به ديگر ارزهاي بين المللي به ويژه يورو دارد.
با وجود اين شرايط برخي كشورها اقدام به تبديل ذخاير ارزي خود از دلار به يورو كرده اند. چين و برخي از كشورها كه از رشد بالاي اقتصادي و صنعتي برخوردار مي باشند در سالهاي اخير اين سياست را آگاهانه و با پيش بيني و پذيرش هزينه هاي احتمالي آن در پيش گرفته اند و اتفاقاً از سود بالايي نيز بهرمند شده اند.
اين سياست در عين حال مورد توجه برخي كشورهاي صادر كننده نفت كه در سالهاي اخير با توجه به افزايش قيمت نفت، درآمدهاي بالايي نصيب آنها شده، نيز قرار گرفته است.در اين زمينه طرحي ازسوي برخي كشورهاي توليد كننده نفت مبني بر تغيير مبناي فروش نفت در بازارهاي بين المللي از دلار به يورو مورد توجه قرار گرفته كه هم از منطق اقتصادي لازم برخوردار نيست و هم با استقبال فعالان بازار مواجه نگرديد است .با اين حال پديده اي در بازارها رايج شده كه بر اساس آن كشورهاي نفتي به جاي دريافت دلار به ازاي فروش نفت ارز ديگري را بر مبناي نرخ برابري دلار دريافت مي كنند.
ايران در اين شرايط وضعيت پيچيده تري دارد.از يك سو نگراني و ترديد هاي ديگر كشورها نسبت به حفظ و افزايش ذخاير ارزي بر سياستهاي اقتصادي اين كشور سايه افكنده و از سوي ديگر به دليل شرايط خاص سياسي در چارچوب اعمال فشار اقتصادي از سوي نهادها و مؤسسات اقتصادي و پولي بين المللي به ويژه سيستم بانكي آمريكا، مشكلاتي براي ايران ايجاد شده است.
در واقع بروز اخلال و در مواردي قطع روابط پولي با سيستم بانكي آمريكا، انجام مبادلات دلاري از سوي ايران را كه بايد لزوماً از فيلتر بانك مركزي آمريكا عبور كند، با دشواري روبه رو كرده و عملاً ايران چاره اي جز استفاده از ديگر ارزها به ويژه يورو را در مبادلات تجاري و نفتي ندارد.در چنين شرايطي بايد اذعان كرد ايران با اعمال مديريت پولي مناسب، سياست تنوع بخشي در ذخاير ارزي را به ناچاربايد به اجرا گذاشته تا هزينه هاي كمتري به اقتصاد كشور تحميل شود.
اين مساله در صورت اعمال تحريم هاي اقتصادي از اهميت بيشتري برخوردار است.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
سرمايه گذاري خارجي در كشور در حال افزايش است
مهر: داوود دانش جعفري با بيان اين كه در حال حاضر هيچ مشكل قانوني در خصوص سرمايه گذاري خارجي در كشور وجود ندارد، گفت: هم اكنون نيازي به قانون جديد براي سرمايه گذاري خارجي در كشور نيست. وي سرمايه گذاري خارجي را يكي از اركان اصلي سياست هاي اقتصادي كشور دانست و گفت: وزارت اقتصاد در اين راستا اقداماتي را انجام داده به نحوي كه بالاترين رقم جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور متعلق به سال 84 بوده كه در مقايسه به سال قبل از آن از افزايش چشمگيري برخوردار بوده است.
وزير اموراقتصادي و دارايي با اشاره به اشكال سرمايه گذاري خارجي در ايران، گفت: بخشي از سرمايه گذاري خارجي در ايران در قالب سرمايه گذاري مستقيم و بخشي با استفاده از سرمايه خارجي است كه معمولا به دليل اعلام آمارها به تفكيك شبهاتي درميزان سرمايه گذاري ها به وجود مي آيد.
وي با بيان اين كه در سال هاي اخير سرمايه گذاري هاي قابل توجهي در زمينه نفت در كشور صورت گرفته است، افزود: در سال هاي گذشته در استفاده از منابع فاينانس، BOT يا ساير اشكال منابع خارجي نيز موفق بوده ايم و البته در مواردي نيز بنگاه هاي خارجي خود راساً نسبت به سرمايه گذاري ها در داخل كشور و يا با مشاركت طرف هاي ايراني اقدام كرده اند. دانش جعفري اظهاراميدواري كرد، با توجه به نقش ايران در منطقه، فعاليت ها و سهم ايران در جذب سرمايه گذاري خارجي روز به روز افزايش يابد.

معاون وزير نيرو:
طرح باروري ابرها با مركزيت يزد آغازشد
ايسنا: معاون وزير نيرو در امور آب گفت: عمليات باروري ابرها از 15 آذر ماه امسال تا ارديبهشت سال 86 انجام مي شود.
رسول زرگر در مركز ملي تحقيقات باروري ابرها در يزد از بارور شدن ابرها با مركزيت يزد به شعاع 400 كيلومتر خبر داد و افزود: با توجه به شرايط اقليمي و آب و هواي استان يزد و به منظور تامين آب از طريق باروري ابرها،كار بيش از 10 كارشناس به همراه دو فروند هواپيما و انجام پروازهاي آزمايشي از 15 آذرماه امسال تا ارديبهشت سال 86 انجام مي شود واستان هاي اصفهان ، فارس، كرمان و يزد را شامل مي شود.
زرگر يادآورشد: انجام طرح باروري ابرها با هزينه اي بالغ بر 3 ميليون دلار انجام مي شود كه 2 ميليون دلار صرف تجهيزات سخت فزاري و نرم افزاري و امكانات تكنولوژيكي مي شود و بيش از يك ميليون دلار صرف هزينه هاي جاري در انجام طرح شده است.

گفت وگو
تأثيرنقش فني خودروها درافزايش تلفات جاده اي
گروه اقتصادي طي سال هاي اخير به دليل حمايت هاي دولت از صنايع خودروسازي داخلي و وجود بازار انحصاري براي اين خودروها ، مصرف كنندگان رضايت چنداني از كيفيت و قيمت خودروهاي ساخت داخل ندارند به علاوه عدم تضمين كيفيت در اين توليدات باعث شده تا برخي دستگاههاي ذي ربط نقص فني را به عنوان يكي از عوامل موثر در تلفات جاده اي و شهري تلقي نموده و خودروسازان را ملزم به پاسخگويي در اين زمينه نمايند. اين در حالي است كه مجلس شوراي اسلامي نيز پيگيري حقوق مصرف كنندگان خودرو را در چارچوب طرحي در دست بررسي دارد.با اكبر جهانگرد معاون كيفيت ايران خودرو پيرامون تضمين كيفيت خودروها و نقش آن در خسارات مالي و جاني مصرف كنندگان خودرو گفت وگو كرده ايم.
***
برخي عدم رعايت كيفيت در خودروهاي داخل را عامل زيان هاي مالي و جاني مصرف كنندگان خودرو مي دانند، تا چه حد به اين موضوع در توليدات داخلي توجه مي شود؟
توجه به كيفيت و ايمني،جايگاه خاصي را در توليدات دارد. اين موضوع براساس نظام مندي خاص خود در كليه مراحل طراحي تا توليد انبوه و در طول توليد انبوه بررسي، نظارت و رعايت مي شود و بر اين اساس معتقديم خودروهاي توليد شده كه به مصرف كنندگان عرضه مي شود پس از رعايت همه الزامات كيفي بوده و در غير اين صورت اجازه تحويل خودرو را نمي دهيم. با رعايت كيفيت در خودروهاي ساخت داخل معتقدم اين خودروها از نظر كيفي مشكلي ندارد.
با اين روند مشكلاتي كه در زمينه نقص فني و اشكالات سيستم سوخت رساني وجود دارد ناشي از چه مسايلي بوده است، آيا اشكال در سيستم سوخت رساني را مي پذيريد؟
اشكالي در سيستم سوخت رساني توليدات جاري ايران خودرو وجود نداشته و آنچه در اين زمينه مطرح مي شود مربوط به ايراد در سيستم سوخت رساني برخي خودروها در دوره خاص توليد بوده كه با پذيرش مشكل انجام بررسي ها و چندين مرحله فراخوان تلاش كرده ايم تا همه مالكاني كه اين خودروها را در اختيار دارند با مراجعه به شبكه خدمات پس از فروش نسبت به رفع ايراد اقدام كنند اما متأسفانه تاكنون تعدادي از مالكان اين خودروها مراجعه نكرده اند و براي مالكان خودروهايي كه  به فراخوان پاسخ داده و مراجعه كرده اند تضمين مي كنيم كه مشكلي وجود نخواهد داشت.
علت اشكال در سيستم سوخت رساني كدام است آيا قطعات مورد استفاده از نظر كيفي مورد بررسي قرار مي گيرد؟
علت اين مشكل فني بوده و موضوع مرتبط با دو سال پيش است بررسي هايي در اين زمينه به عمل آمده و علل اين اشكال مشخص است. قطعات مورد استفاده از زمان طراحي تا مراحل توليد انبوه براساس نظامي خاص كليه موارد كيفي را رعايت مي كنند و قطعات ايمني مانند سيستم سوخت رساني در صدر اين نظارت ها قرار دارد. اگر اين مراحل طي نشده باشد اجازه مصرف قطعات داده نمي شود.
با اين وجود چرا قطعات سيستم سوخت رساني با اشكال مواجه شده است؟
در زمينه قطعات سوخت رساني نيز موارد كنترل كيفي رعايت شده اما در توليد برخي از اين قطعات كوتاهي صورت گرفته كه بر اين اساس تاكنون 400 هزار خودرو را فراخوان كرده ايم اما اين امر به معناي ايراد همه اين خودروها نبوده و تنها بازبيني سيستم سوخت رساني مورد توجه قرار مي گيرد تا رفع ايراد شود.
قفل شدن درها و آتش سوزي علت حادثه اخيرپژو۴۰۵ عنوان شده آيا در اين بررسي ها اين موضوع رد شده است؟
بايد توجه كرد كه به هر دليلي كه خودرو با ضربه شديدي مواجه شود درهاي خودرو باز نمي شود و اين امر به دليل قفل شدن درها نبوده بلكه ناشي از ضربه وارد شده است. نقش نقص فني در تصادفات جاده اي اخير را نمي پذيريم گرچه اجازه بررسي خودرو 405 به ايران خودرو داده نشده است اما به دليل شدت تصادفات امكان باز شدن درها نبوده است. نمي دانم راهنمايي و رانندگي براساس چه مستنداتي اعلام كرده درها قفل شده است به هيچ وجه نقش نقص فني در سوانح را نپذيرفته و معتقديم شدت تصادفات عامل اين سوانح بوده است.

تا پايان امسال
۱۰ هزار كارگر خارجي با نيروي كار داخلي
جايگزين مي شوند
فارس: مديركل اشتغال اتباع خارجي گفت: با امضاي تفاهم نامه بين اداره كل اشتغال اتباع خارجي و كانون سراسري انجمن هاي صنفي كارفرمايان سنگبري هاي كشور، تا پايان سال جاري 10 هزار نيروي كار خارجي شاغل در اين صنف با نيروي كار داخلي جايگزين خواهند شد.
محمدحسن صالحي مرام گفت: بنا به اظهارات اعضاي كانون سراسري انجمن هاي صنفي كارفرمايان سنگبري هاي سراسر كشور حداقل 20 هزار كارگر خارجي غيرمجاز در حدود 20 سال در واحد هاي اين صنف به كار مشغول بوده اند.
وي افزود: با امضاي تفاهم نامه بين كانون سراسري كارفرمايان سنگبري ها و اداره كل اشتغال اتباع خارجي، كارفرمايان اين صنف از پرداخت 18 ميليارد تومان جريمه ماهانه معاف شدند و جريمه اين صنف براي هر سال 216 ميليارد تومان بود.
صالحي مرام گفت: اين معافيت جريمه به خاطر همكاري اين بخش در اجراي قانون و طرح ساماندهي اشتغال اتباع خارجي و در جهت اجراي سياست هاي دولت در حمايت از صنايع و توليد داخلي كشور است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |