دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۵ - Dec 11, 2006
بزرگترين تظاهرات مردمي تاريخ لبنان
درحمايت از حزب الله
005649.jpg
گروه بين الملل- در پي دعوت سيد حسن نصرالله دومين تظاهرات بزرگ مخالفان دولت فواد سنيوره با حضور انبوه مردم اين كشور در بيروت برگزار شد.
در اين تظاهرات بزرگ علاوه بر هواداران حزب الله لبنان كه اكثريت مردم را تشكيل مي دادند سايرگروه  هاي ائتلاف 8 مارس شامل جنبش امل،حزب آزاد ملي(مسيحيان طرفدار ميشل عون)حزب المرده،حزب كمونيست لبنان و بسياري از گروه ها و شخصيت هاي ملي و مخالف دولت سنيوره شركت داشتند.
اين تظاهرات 10 روز پس از نخستين تظاهرات بزرگ مردمي در لبنان برگزارشد و مردم همچون همايش ميليوني گذشته خواهان تشكيل دولتي ملي و استعفاي دولت سنيوره شدند. در تظاهرات بزرگ ديروز، مردم لبنان دولت اين كشور را گوش به فرمان و همسو با بيگانگان خواندند و از نخست وزير خواستند كه هرچه سريعتر استعفا دهد.
در اجتماع گسترده مردم در مركز بيروت شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله لبنان به فواد سنيوره نخست وزير لبنان گفت: جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را رها كن و به جمع مردم لبنان بپيوند.وي از دولت فواد سنيوره و حمايت هاي غرب از دولت وي انتقاد كرد و از شخص سنيوره خواست تا به مردم خود تكيه كند و از اتكاء به كشورهاي غربي بپرهيزد.معاون دبير كل حزب الله خطاب به سنيوره گفت: با ما باش و كساني را كه خواهان نابودي لبنان هستند، رها كن.وي همچنين از آمريكا و برخي از كشورهاي عربي خواست دست از دخالت در امور داخلي اين كشور بردارند و مردم لبنان را به خود واگذارند. همزمان با اين تظاهرات رئيس جمهور لبنان،اميل لحود اعلام كرد كه مصوبه دولت در خصوص تشكيل دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري را امضا نكرده و آن را به دولت پس فرستاده است. لحود تأكيد كرد كه اين مصوبه به دليل عدم حضور نمايندگان معترض در كابينه غيرقانوني است.
لحود همچنين بخشنامه دولت درخصوص انتخابات ميان دوره اي مجلس اين كشور را كه دولت لبنان براي وي ارسال كرده بود امضا نكرد. دولت لبنان در شرايطي بخشنامه مذكور را براي امضا به دفتر رئيس جمهور فرستاد كه مخالفان در تظاهرات خود خواهان برگزاري انتخابات زودرس شده اند. از سوي ديگر درحالي كه آحاد مختلف مردم لبنان اعم از شيعه، سني و مسيحي به جمع مخالفان دولت پيوسته اند ديروز شوراي اهل تسنن لبنان به حمايت از دولت سنيوره اطلاعيه اي منتشركردو تظاهرات ديروز را غير قانوني خواند.
ديروز همچنين در حالي كه هزاران نفر از مردم لبنان در اعتراض به دولت و گروه موسوم به 14 مارس به خيابان ها ريختند، سنيوره در جمع هواداران خود در مركز لبنان كه به بهانه سالگرد ترور جبران تويني روزنامه نگار لبناني گرد هم آمده بودند گفت كه براي تحقق آنچه كه وي آن را مواضع مشروع و قانوني خود خواند ايستادگي خواهد كرد.

ارتش بنگلادش در خيابان ها مستقر شد
005646.jpg
گروه بين الملل - در آستانه انتخابات سراسري ماه آينده در بنگلادش و در پي هفته ها ناآرامي و كشمكش سياسي در اين كشور، دولت بنگلادش ديروز از استقرار ارتش در سراسر كشور براي استقرار نظم خبر داد.
وزارت كشور بنگلادش اعلام كرد از آنجا كه دولت موقت نتوانست به بن بست سياسي طولاني مدت درباره اصلاحات انتخاباتي پايان دهد، رئيس جمهور به منظور برقراري نظم در سراسر كشور، ارتش را وارد عمل كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اياج الدين احمد، رئيس جمهور بنگلادش، اين دستور را چند روز پس از برگزاري تظاهرات خشونت آميز از سوي اتحاد 14 حزب سياسي به منظور اصلاحات انتخاباتي صادر كرد.
پليس داكا همچنين هر گونه تجمع در اطراف كاخ رياست جمهوري را تا مدت نامعلومي ممنوع كرد. اين در حاليست كه پيشتر اتحاد 14 حزب سياسي به رهبري شيخ حسينه، نخست وزير سابق بنگلادش تهديد كرده بود كه اگر درخواست هايشان براي تغيير اعضاي كميسيون انتخابات برآورده نشود  به سوي كاخ رياست جمهوري راهپيمايي مي كنند. اما اين تظاهرات به ناگهان اواخر روز شنبه به زمان ديگري موكول شد.
اتحاد 14 حزب سياسي مخالف بنگلادش خواستار بركناري دو تن از اعضاي كميسيون انتخابات است.
براساس قانون اساسي بنگلادش مقامات انتخاباتي بايد خودشان از سمت هايشان استعفا بدهند و عزل آنها امكان پذير نيست.
اتحاد 14 حزب مخالف اصلي هم چنين خواستار اصلاح و بازبيني فهرست رأي دهندگان است. آن ها معتقدند كه اين فهرست شامل نام هاي تكراري و تقبلي است.
كميسيون انتخابات بررسي و بازبيني فهرست جنجالي رأي دهندگان را آغاز كرده و به همين منظور انتخابات سراسري ماه آينده را با دو روز تأخير به 23ژانويه موكول كرده است، اما اتحاد احزاب مخالف اين اصلاحات را كافي نمي داند.
اين در حاليست كه طرفداران خالده ضياء نيز از استراتژي هاي سياسي احزاب مخالف انتقاد مي كنند. در درگيري هاي يك ماه گذشته در بنگلادش بيش از 30 نفر كشته شده اند.

نگاه
موج جديد طرح بيكر هميلتون
فرهاد كليني
گزارش گروه مطالعات عراق كه محتوي بررسي موقعيت كنوني عراق در بخشهاي امنيت، سياست، اقتصاد و حمايت بين المللي مي باشد تلاش مي كند تا پيامدهاي ادامه شرايط در عراق را ترسيم نمايد و سپس به سياست جانشيني يا بديل مي پردازد و راه هاي مختلفي از ادامه وضعيت موجود تا افزايش نيروي نظامي و... را مورد اشاره قرار مي دهد. در اين گزارش رويكرد نوين با درك از سياست رو به جلو تدوين شده است و در رويكرد خارجي اين طرح به تهاجم ديپلماتيك جديد، گروه حمايت كننده بين المللي عراق، تعامل با ايران و سوريه و محتوي پهناور منطقه توصيه مي شود و در قسمتي ديگر به رويكرد داخلي عراق و چگونه كمك كردن به عراق در زمينه هاي مختلف اشاره مي كند و نهايتاً در جمع بندي خود به 79 توصيه جهت بهبود شرايط آمريكا در سياست خارجي خود در خصوص موضوع عراق مي پردازد.
در اولين واكنش ها تندروهاي نو محافظه كار و راستگرايان حزب جمهوريخواه در مقابله با حاميان ميانه رو جمهوريخواه با بدبيني مفرط به اين طرح برخورد كرده اند و همزمان صداهاي مختلفي نيز در دمكراتها در مخالفت با اين طرح شنيده مي شود. البته قرار است، طرح مذكور توسط دستگاههاي سياست خارجي، شوراي امنيت، سازمان C.I.A و نهادهاي نظامي و بعضي از كارشناسان كاخ سفيد طي دو هفته آينده مورد بررسي قرار گيرد و نهايتاً در 18 دسامبر برابر 27 آذر آقاي جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در خصوص عراق و سياست پيش رو سخنراني نمايد. در محيط بين المللي تاكنون بعضي از رهبران كرد عراقي، جريانات حاكم بر تل آويو و... برخوردي انتقادي و مخالف را از خود نشان داده اند و اكثر كشورهاي دي نفع در موضوع خاورميانه در حال بررسي پيامدهاي احتمالي اين طرح هستند و بنظر مي رسد كه در ژانويه و فوريه سال  آينده مسيحي مواضع اكثر موافقين و مخالفين داخلي و بين المللي شفاف خواهد شد. بنظر مي رسد موافقت مشروط با اين طرح مي تواند طيف وسيعي را به خود اختصاص دهد. ليكن شرط موافقت با طرح توسط كشورهاي كليدي نقش تعيين كننده اي در طول عمر و موقعيت نسبي اين طرح دارد. موج مخالفت با طرح مذكور لرزان و نه لرزنده است و به احتمال زياد طي بررسي هاي دو هفته آينده چگونگي اولويت ها در سيستم توصيه طرح گروه بيكر هميلتون مي تواند دچار تغييراتي شود. تيم بيكر بايد به اين موضوع توجه كند كه هندسه امنيتي سياسي منطقه به گونه اي است كه چگونگي جدول زماني براي اجراي طرح و نقطه آغاز جهت تعامل مي تواند محتوي رويكرد را توسط نوي محافظه كاران راديكال دگرگون سازد لذا بايستي در دفاع از طرح خود ميزان قاطعيت و انعطاف را به درستي ترجمه نمايد و تحليلهايي كه قصد دارد ميزان قدرت كشورهاي منطقه - را كم  اهميت جلوه دهد را بدرستي مورد توجه قرار دهد. جمهوري اسلامي ايران با نگاه صبورانه و تعامل ساز صحنه را مورد ارزيابي قرار مي دهد و تاكنون موضوع خروج نيروهاي نظامي از منطقه را كه مورد نياز و درخواست مردم عراق و افكار عمومي مردم آمريكا است به عنوان نكته قابل تأمل مطرح ساخته است.

اكثر آمريكايي ها با گزارش گروه تحقيق عراق موافق هستند
نظرسنجي انجام شده توسط مجله نيوزويك در مورد گزارش گروه تحقيق عراق نشان مي دهد كه اغلب مردم آمريكا با پيشنهادهاي ارائه شده در اين گزارش موافق هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر ، نظرسنجي انجام شده نشان مي دهد كه فقط 20 درصد مردم آمريكا با گزارش گروه تحقيق عراق مخالف هستند.
بر اساس اين نظرسنجي كه توسط مجله نيوزويك انجام شده و 1000 شهروند آمريكايي در آن شركت كرده اند؛ 65 درصد آمريكايي ها با پيشنهاد گروه تحقيق مبني بر كاهش كمك هاي اقتصادي و نظامي به دولت عراق موافق هستند و 57 درصد نيز معتقدند بوش بايد پيشنهاد گروه تحقيق را مبني بر استفاده از قدرت ايران و سوريه براي حل بحران عراق و مذاكره با اين دو كشور اجرا كند.
بر همين اساس 61 درصد آمريكايي ها نيز با طرح كميته بيكر - هميلتون مبني بر اينكه آمريكا بايد تلاش هاي جديدي براي حل مناقشه ميان فلسطيني ها و رژيم صهيونيستي انجام دهد، موافق هستند.

مخالفت تركيه و كرد هاي عراق با ايجاد پايگاه نظامي آمريكا
در شمال عراق
ايسنا: منابع آگاه تركيه اعلام كردند آنكارا با ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در شمال عراق مخالفت كرده است.
به نوشته  روزنامه الوطن - چاپ عربستان - اين طرح آمريكا با هدف ايجاد چندين پايگاه نظامي در راستاي حمايت از نيروهايي است كه در كشور عراق مستقر ساخته است. حضور نيروهاي آمريكايي در عراق از طريق پايگاه نظامي در جنوب تركيه به نيروهاي آمريكايي در طول جنگ عراق كمك هاي زيادي  كرده است.
به گفته  منابع تركيه علت مخالفت آنكارا با ايجاد پايگاه نظامي آمريكا در شمال عراق، نگراني اين كشور نسبت به ايجاد مشكلات در آينده است. اين منابع افزودند: اين مساله منجر به آن شد كه گروه هاي كرد عراق تصور كنند واشنگتن در تلاش است با اجراي اين طرح، تركيه را براي اجراي عمليات نظامي عليه حزب پ.پ.ك آماده كند.
مسعود بارزاني، رئيس منطقه  خودمختار كردستان عراق نيز مخالفت خود را با ايجاد اين پايگاه اعلام كرده است.

كوتاه از جهان سياست
ديدار مخفيانه مقامهاي سعودي و اسرائيلي در پاريس
مهر: منابع آگاه در فرانسه اعلام كردند كه مقامهاي سعودي و اسرائيلي اخيرا تماسهايي را در فرانسه با هدف بررسي راه هاي حمايت از دولت كنوني لبنان و طرح صلح عربي برقرار كردند كه همچنان اين تماس ها ادامه دارد.
به گزارش نشريه المنار، ديدارهاي مخفيانه اي از 3 هفته پيش بين مسئولان عربستاني و اسرائيلي در فرانسه درحال انجام است كه مهمترين اين ديدارها از روز چهارم ماه جاري ميلادي( دسامبر= آذر) درمنزل يكي از مسئولان امنيتي فرانسه درحومه پاريس برگزارشد.بندر بن سلطان بن عبدالعزيز دبير شوراي امنيت ملي عربستان رياست هيأت عربستاني را در اين ديدارها برعهده دارد. هيأت اسرائيلي نيز شامل فرستاده ويژه ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي و يك افسر اسرائيلي بلند پايه است كه از آفريقاي جنوبي وارد پاريس شد.به نوشته نشريه المنارهيأت عربستاني و هيأت اسرائيلي دو موضوع مهم يعني تكميل مذاكرات براي تعديل طرح اعراب به منظور برقراري صلح درخاورميانه و راههاي حمايت از دولت فواد سنيوره نخست وزير لبنان و حمايت از گروه 14 مارس از جمله سمير جعجع و وليد جنبلاط و سعد الحريري را مورد بررسي قرار مي دهند. المنار در ادامه مي افزايد: مسئولان ملاقات كننده اسرائيلي و عربستاني براي فراهم كردن مقدمات ديدار احتمالي بين نخست وزير رژيم صهيونيستي با يكي از مقامهاي بلندپايه عربستاني كه قراراست تا پايان ماه جاري در يك شهر ساحلي در خاورميانه برگزار شود، به توافقاتي دست يافتند.

آمادگي طالبان براي شركت در مذاكرات قبيله اي
گروه بين الملل - طالبان براي پيوستن به مذاكرات صلح قبيله اي در افغانستان اعلام آمادگي كرد.به گزارش پايگاه اينترنتي محيط، قاري محمد يوسف، سخنگوي طالبان اعلام كرد، چنانچه شوراهاي قبيله اي با هدف پايان خشونت ها در افغانستان پيشنهاد مذاكره بدهند، اين گروه نيز آماده  پيوستن به مذاكرات خواهد بود.وي كه از محل اختفايش سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: طالبان بزرگترين قدرت سياسي و نظامي در افغانستان است و بدون اين گروه هيچ ارتشي هرگز پيروز نخواهد شد. وي افزود: تاكنون هيچ گونه دعوتي براي پيوستن طالبان به شوراهاي قبيله اي صورت نگرفته است اما چنانچه اين دعوت صورت گيرد طالبان نيز شرط هاي خود را تعيين خواهد كرد.

شوراي حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه  ديگري
عليه رژيم صهيونيستي صادر كرد
گروه بين الملل - اگر چه مدت كوتاهي از عمر شوراي جديد حقوق بشر سازمان ملل مي گذرد، اما در همين مدت اين شورا قطعنامه هايي را عليه اسرائيل تصويب كرده است.
به گزارش خبرگزاري هاي خارجي، شوراي مذكور اخيراً 2 قطعنامه ديگر در محكوميت اقدامات رژيم صهيونيستي تصويب كرد.  به گزارش پايگاه اينترنتي زي نيوز، شوراي حقوق بشر سازمان ملل با تصويب اين دو قطعنامه  عليه تل آويو نشان داد كه از انتقادها مبني براينكه قطعنامه هايش يك جانبه و عليه تل آويو است، هراسي ندارد. اين قطعنامه ها در پايان سومين جلسه اين شورا تصويب شد و به اين ترتيب كل قطعنامه هاي تصويبي عليه رژيم صهيونيستي را به 8 قطعنامه رساند.اين قطعنامه ها پيوست قطعنامه ديگري است كه طي آن رژيم صهيونيستي به نقض حقوق بشر در غزه و لبنان متهم شده بود. اسرائيل تنها رژيمي است كه از جانب شوراي حقوق بشر سازمان ملل به دليل نقض  حقوق بشر و اقدامات عليه فلسطينيان و لبنان محكوم شده است.

بازداشت 13 پاكستاني  با مواد منفجره  در قندهار
گروه بين الملل- محمدظاهر عظيمي  سخنگوي  وزارت  دفاع  افغانستان  از دستگيري  13 پاكستاني  همراه  با مقداري  تجهيزات  و مواد منفجره  در ولايت  قندهار خبر داد.عظيمي  ديروز به  خبرنگاران  گفت : اين  افراد در عمليات  مشترك  نيروهاي  افغان  و ائتلاف  در شهرستان  اسپين  بولدك  ولايت  قندهار دستگير شدند.
وي  افزود: اين  افراد كه  با اهداف تروريستي به  خاك  افغانستان  نفوذ كرده  بودند، براي  تحقيق  بيشتر در اختيار نيروهاي  سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) قرار گرفتند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |