پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۸ - Dec 14, 2006
در فرهنگسراهاي تهران، تئاتر شهر، تالار مولوي و خانه نمايش به اجرا درآمده است
۴۴ نمايش در پنجمين جشنواره تئاتر كانون ها
006051.jpg
گروه ادب و هنر پنجمين جشنواره تئاتر كانون هاي نمايش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه امروز چهارمين روز برگزاري خود را آغاز مي كند، روز شنبه 25 آذر ماه طي مراسمي در سالن اصلي تئاتر شهر به كار خود پايان خواهد داد.
شناسايي استعدادهاي جوان و خلاق و استفاده بهينه از نيروهاي جوان تئاتر كه در فرهنگسراهاي تهران به اجراي تئاتر مي پردازند يا دوره هاي آموزشي هنر تئاتر را پشت سر گذاشته اند، مهم ترين هدفي است كه اين جشنواره دنبال مي كند.پنجمين جشنواره تئاتر كانون ها كه پس از دو سال وقفه برگزار شده است، 44نمايش را در چهار بخش مسابقه، خياباني، ويژه و جنبي در فرهنگسراهاي تهران، تئاتر شهر، تالار مولوي و خانه نمايش به معرض ديد عموم گذاشته است. بخش مسابقه جشنواره شامل آثار بزرگسال و مسابقه آثار گروه سني كودكان و نوجوانان است و در بخش خياباني كه بيشتر به صورت همايشي و غيررقابتي است تنها بهترين اثر خياباني از نظر تماشاگران مورد تقدير قرار خواهد گرفت.حميد سمندريان، ايرج راد، رضا بابك، حسين مسافرآستانه و پري صابري هنرمنداني هستند كه نمايش هاي بخش مسابقه پنجمين جشنواره تئاتر كانون ها را داوري مي كنند.
شايد نجات يابيم، درخت، قوي تر، قطار ساعت 21 و 15 دقيقه، دهاني پر از كلاغ، پنجره، بر ستيغ صبر، زخمه بر حقيقت عريان، زيرزمين، آنكه گفت نه، دروغ، تابلو، حقه هاي مبارك، متهم، زيتون، آخرين شب يلدا، هر روز مثل هميشه، بازيگر و زنش، حركت غبار بر سطح خاك و ورود خانم ها ممنوع، عنوان نمايش هايي است كه در بخش مسابقه بزرگسال جشنواره شركت دارند. 10 نمايش آرش، جنگ كور، كدو قلقله زن، كمپاني عروسكي، گرگ گرگ است، داستان لطيف، گربه دم بريده، خيال بازي، شش پنگوئن كوچك و قصه سيبي كه نصف شد، آثاري هستند كه در بخش مسابقه كودك و نوجوان به رقابت مي پردازند.در بخش نمايش هاي خياباني جشنواره نيز 7 نمايش هر روز درفضاي باز تئاتر شهر، فرهنگسراي انديشه، فرهنگسراي كودك، فرهنگسراي بهمن و فرهنگسراي خاوران به اجرا در مي آيند.نمايشهاي پادگان، قاب خالي عكس، بطري، جاي تو يعني پول من، ناتالدي و داستان يك گل به اجرا درمي آيد. ساعت اجراي اين نمايش ها 3، 4 و 5 بعد از ظهر است.
بخش ويژه و جنبي جشنواره نيز به نمايشنامه هاي خارجي و توليدات كانون هاي نمايشي اختصاص دارد. هفت نمايش كوتاه عنوان يكي از اين نمايش هاست كه توسط اسماعيل خلج نوشته و كارگرداني شده و هر روز از ساعت 19 در فرهنگسراي هنر به اجرا درمي آيد. خلج اين نمايشنامه ها را 27 سال پيش نوشته و همان زمان نيز آن را در سالن چهارسوي تئاتر شهر به صحنه برده است. اجراي جديد اسماعيل خلج از اين هفت نمايش در بخش ويژه جشنواره كانون هاي نمايشي ديدني است. كارگاه هاي آموزشي جشنواره نيز هر روز 10 صبح در تالار تجربه فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود. كارگاه نمايش خلاق عروسكي به سرپرستي جواد ذوالفقاري، بداهه سازي نگارش خلاق به سرپرستي علي اكبر عليزاده، بداهه سازي حركت و بداهه سازي صدا با حضور داود دانشور نيز به ترتيب از امروز تا جمعه در تالار تجربه برگزار خواهد شد. نمايش هاي بازيگر و زنش، زيرزمين، زيتون و دروغ نيز عصرها از ساعت 16 در اين تالار براي علاقه مندان به اجرا درمي آيند. جشنواره تئاتر كانون هاي نمايش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با تاكيد بر دو ويژگي جوانگرايي در تئاتر و توجه به مسائل شهري و شهروندي مي تواند يك جريان مهم تئاتري را پي ريزي كند و با جذب نيروهاي پرشور و جوان و كمك به گروه هاي تئاتري سرگردان تحولي در هنرهاي نمايشي پديد آورد.

بهترين فيلم هاي 2006 از نگاه منتقدان
006054.jpg
ايرنا: كانون منتقدان فيلم نيويورك، درام يونايتد ?? را كه در ارتباط با يازده سپتامبر ساخته شده، به عنوان بهترين فيلم سال ???? معرفي كرد.
خبرگزاري يونايتدپرس روز گذشته گزارش داد كه اعضاي اين سازمان اين فيلم را بهترين فيلم سال مي دانند درحالي كه مارتين اسكورسيزي به سبب كارگرداني فيلم سفركرده برترين كارگردان سال معرفي شد. همچنين، فارست ويتيكر و هلن ميرن به خاطر نقش آفريني در فيلم هاي آخرين سلطان اسكاتلند و ملكه به ترتيب بهترين بازيگر مرد و زن سال ???? اعلام شدند. اين كانون جنيفر هادسون از فيلم دختران رويايي و جكي ارل هيلي از فيلم بچه هاي كوچك را برترين هاي نقش مكمل سال ???? معرفي كرد. فيلم نامه و فيلم بردار برتر نيز به ترتيب به فيلم ملكه اثرپيتر مورگان و گيلرمو ناوارو به سبب فيلم برداري فيلم مارپيچ پن تعلق گرفت.
از سويي ديگر در دوازدهمين دوره سالانه جوايز انتخاب منتقدان كه برندگان آن 12 ژانويه اعلام مي شود، لئوناردو دي كاپريو در رشته بهترين بازيگر مرد براي بازي در دو فيلم مردگان و الماس خونين در بخش بهترين بازيگر مرد نامزد شده است. رايان گازلينگ براي نيمه نلسن، پيتر اوتول براي ونوس، ويل اسميت براي در جستجوي خوشبختي و فورست ويتكر براي آخرين پادشاه اسكاتلند ديگر نامزدهاي اين بخش هستند.10 فيلم بابل، جواهرات خونين، مردگان، دختران رويايي، نامه هايي از ايوو جيما، بچه هاي كوچك، ليتل ميس سان شاين، يادداشت هايي بر يك رسوايي، ملكه و يونايتد 93 در بخش بهترين فيلم نامزد شده اند.نامزدهاي بهترين كارگرداني شامل بيل كاندون (دختران رويايي)، كلينت ايستوود (نامه هايي از ايوو جيما)، استفن فريرز (ملكه)، پل گرينگرس (يونايتد 93) و مارتين اسكورسيزي (مردگان) هستند و در بخش بهترين بازيگر زن نيز پنه لوپه كروز (بازگشت)، جودي دنچ (يادداشت هايي بر يك رسوايي)، هلن ميرن (ملكه)، مريل استريپ (شيطان پرادا مي پوشد) و كيت وينسلت (بچه هاي كوچك) نامزد شده اند.

هنر ايراني
چابهار- جشنواره موسيقي فجر
بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر با حضور هنرمندان ايران و 8 كشور جهان در تهران و همزمان در بندر چابهار برگزار مي شود. امسال به دليل همزماني ايام دهه مبارك فجر با محرم، در زمان برپايي جشنواره تغيير به وجود آمده و بيست و دومين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، در فاصله زماني بين اعياد سعيد غديرخم و قربان يعني 8 تا 19 دي برگزار خواهد شد.
كرمان- همايش تئاتر ماه
دومين همايش تئاتر ماه با اجراي 7 نمايش از 22 تا 24 آذرماه در كرمان برگزار مي شود. به گزارش حوزه هنري، نمايش هاي رسم ضيافت به كارگرداني محدثه مولايي و پارادوكس به كارگرداني سجاد منصوري از شهرستان زرند، سلول سياه به كارگرداني فاطمه نعمتي و جايي براي كشت زيتون به كارگرداني فاطمه
سيف علي پور از شهرستان جيرفت، و گازران به كارگرداني محسن ايران منش از كرمان در اين همايش به روي صحنه مي روند.
قائم شهر- كمبود نمايشگاه
قائم شهر به عنوان يكي از شهرهاي فعال در زمينه كار هنري استعدادهاي خوبي را در زمينه هاي مختلف هنري داراست ولي هنرمندان اين شهر از داشتن يك فضاي نمايشگاهي براي ارايه آثار خود محروم هستند. جمعي از هنرمندان قائم شهر به ايرنا مي گويند: يك هنرمند براي در معرض ديد و قضاوت قراردادن آثارش، كسب انگيزه براي ادامه كار نياز به برگزاري نمايشگاه دارد كه متأسفانه نبود فضاي مورد نياز براي انجام اين كار در قائم شهر باعث شده تا هنرمندان اين شهر از برپايي نمايشگاه منصرف شوند يا هنر خود را در شهرهاي ديگر به نمايش بگذارند.
اصفهان- همايش نقش زنان در فرهنگ
همايش بين المللي نقش زنان در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامي در دانشگاه اصفهان آغاز به كار كرد. اين همايش در چارچوب همايش هاي بين المللي نقش اصفهان در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامي در تالار پيامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شده است.
كرج- تخيل در شعر فارسي
نشست دانشجويي ادبي تخيل در شعر فارسي در سالن اجتماعات شهيد باهنر دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج برگزار شد. در اين همايش كه با استقبال ادب دوستان و دانشجويان كرجي مواجه شد حدود تخيل در شعر، نحوه ورود تخيل به شعر، تأثير تخيل بر اشعار و ادبيات فارسي و ابعاد مثبت و منفي تخيل در ادبيات مورد بررسي قرار گرفت. در اين نشست كه به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد استادان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد، مهدكي، عقدايي و كاكاوند به سؤالات دانشجويان در اين زمينه پاسخ دادند.

ادبيات كهن ايران در يلدا قصه مي شود
گروه ادب و هنر- قصه گويان پرآوازه ايراني و خارجي در آستانه بلندترين شب شعر و قصه  ايراني گرد هم مي آيند تا قصه گويي كودكان و نوجوانان ايران را يك گام پيش تر ببرند.به گزارش همشهري، دهمين جشنواره قصه گويي كانون با تأكيد بر واگويه  كردن ادبيات كهن، از 27 تا 30 آذر در تهران برگزار مي شود. اين نخستين جشنواره قصه گويي است كه به صورت بين المللي با حضور قصه گويان خارجي برگزار مي شود و دومين دوره جشنواره است كه ارائه مقالات تخصصي در خصوص قصه گويي كودكان و نوجوانان با رقابت قصه گويان همراه شده است.محسن چيني فروشان - مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان - صبح ديروز در جمع خبرنگاران ضمن تشريح جزئيات برپايي اين جشنواره گفت: در مجموع 65قصه گوي ايراني و 10قصه گوي خارجي در 5بخش اين جشنواره شركت مي كنند.در بخش داخلي، 30مربي طي مسابقات استاني، منطقه اي و كشوري از مناطق كانون در سراسر كشور انتخاب شده اند كه در جشنواره با هم به رقابت مي پردازند.وي ادامه داد: قصه گويان برگزيده دوره هاي قبل و قصه گويان خارج از مجموعه كانون كه 12نفر هستند، دو بخش ديگر اين جشنواره را اداره مي كنند.

۲۰۲۰ اثر به جشنواره طنز مكتوب رسيد
گروه ادب و هنر- جشنواره طنز مكتوب دوم و سوم دي ماه، با اجراي مراسم نهايي و اعلام رأي داوران درباره 2020 اثر رسيده، برگزار مي شود.در اين جشنواره كه به همت دفتر طنز حوزه هنري از اوايل تابستان امسال آغاز به كار كرده است، 720 اثر در بخش شعر، 490 داستان كوتاه، 310 اثر در حوزه نثر و 50 فيلمنامه كوتاه با دو موضوع آزاد و انرژي هسته اي حق مسلم ماست، شركت داشته اند. از اين تعداد، پس از بررسي هاي هيأت انتخاب، نزديك 40 اثر داوري شده و برگزيدگان، سوم دي ماه، جوايز خود را دريافت مي كنند. كار داوري آثار را در بخش داستان رؤيا صدر، اسدالله امرايي، محمدعلي علومي؛ در بخش نثر، منوچهر احترامي، جلال رفيع، مجلل زاده كرماني و در بخش شعر محمدرضا تركي، يوسفعلي ميرشكاك ورضا رفيع برعهده دارند.در بخش فيلمنامه كوتاه نيز مسعود جعفري جوزاني، سيدناصر هاشم زاده و حسين معزي نيا به داوري مي پردازند. سيد عبدالجواد موسوي، دبير جشنواره مي گويد: در دو روز برگزاري مراسم نهايي جشنواره، كارگاه هاي آموزشي نيز برپا خواهد شد و شركت كنندگان به قرائت آثارشان مي پردازند.

اخبار كوتاه
آثار ايراني در آمريكا: نخستين جشنواره فيلم نور بهمن ماه امسال در آمريكا برگزار مي شود.جشنواره توسط عده اي از جوانان ايراني مقيم آمريكا در راستاي حفظ و اشاعه فرهنگ غني ايراني با حمايت اين نهاد هنري برگزار مي شود و قرار است هر ساله با نمايش فيلم هاي ايراني به معرفي و عرضه سينما و فرهنگ ايراني در آمريكا بپردازد.تمامي علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند يك نسخه از اثر خود را با زيرنويس انگليسي به دفترخانه سينماگران جوان ارسال كنند.
درگذشت يك هنرمند: همايون ايرانپوي، كارگردان و بازيگر اداره كل نمايش صدا، بر اثر عارضه قلبي دار فاني را وداع گفت.او فارغ التحصيل رشته كارگرداني تئاتر از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود و از سال 1348 وارد راديو شد.
مرحوم ايرانپوي به موازات همكاري در راديو در واحد دوبلاژ تلويزيون و همچنين به عنوان بازيگر در سينماي ايران نيز فعاليت مي كرد.
پايان فيلمبرداري افخمي: بيش از 95 درصد از فيلمبرداري فرزند صبح به كارگرداني بهروز افخمي به پايان رسيد. فيلمبرداري اين ساخته افخمي كه در كوير قم در حال انجام بود، در آن بخش به پايان رسيد و گروه براي ادامه بخش هاي باقيمانده راهي شهريار لوكيشن اوليه فيلم شدند. فرزند صبح به نويسندگي و كارگرداني بهروز افخمي روايتي از زندگي حضرت امام (ره) تا سنين نوجواني است.
۱۰۰ ناشر ايراني در شارجه: بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب شارجه با حضور 655 ناشر عرب و غير عرب با عرضه بيش از 126 هزار عنوان كتاب افتتاح شد.
در اين دوره از نمايشگاه 28 كشور حضور دارند كه 18 كشور عربي به همراه 10 كشور غير عرب بيش از 25هزار عنوان كتاب جديد الانتشار را عرضه مي كنند.
كافه ترانزيت در سيما: فيلم سينمايي كافه ترانزيت به نويسندگي و كارگرداني كامبوزيا پرتوي از برنامه اين هفته سينما چهار روي آنتن مي رود. اين فيلم داستان زني به نام ريحان را روايت مي كند كه در ميان آدم هاي متفاوت اطرافش ايستادن را تجربه مي كند. او پس از مرگ همسرش مي خواهد استقلال خود و فرزندانش را در يك روستاي مرزي حفظ كند و به خاطر حفظ اين استقلال مصائب بسياري را تحمل مي كند.
انتشار آلبوم موسيقي: آلبوم هاي به ياد طاهرزاده و درويش خان به همت محمدرضالطفي بازسازي و مجددا منتشر شد. به ياد طاهرزاده عنوان آلبومي است كه حدود بيست سال پيش توسط محمدرضا لطفي(اجراي گروه عارف و شيدا) و با آواز صديق تعريف ساخته و منتشر شد.
همچنين آلبوم به ياد درويش خان شامل تكنوازي سه تار لطفي همراه با تنبك مرحوم فرهنگ فر است كه همراه با تصنيفي با صداي نصرالله ناصح پور منتشر شده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |