پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۸ - Dec 14, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه غمي از غم هاي دنيا را از مؤمني بردارد، خدا غمي از غم هاي روز قيامت را از او بردارد.

نهج الفصاحه، ح 2756
امروز با حافظ
كه گناه دگران بر تو نخواهند نوشت
عيب رندان مكن اي زاهد پاكيزه سرشت
هر كسي آن درود عاقبت كار كه كشت
من اگر نيكم وگر بد تو برو خود را باش
آب و هوا
006180.jpg

عكس روز
006186.jpg
عكس: رويترز
اين نوزادان در دومين روز تولد خود در بيمارستاني واقع در استان سي چوآن چين حمام گرفته مي شوند. ديروز يك كارشناس جمعيت از كشورهاي جهان خواست اعلام جنسيت جنين را پيش از تولد، جرم اعلام كنند.

در شهر چه خبر
عملكرد اورژانس
طي 24 ساعت گذشته 9943 تماس با اورژانس تهران برقرار شد كه تعداد تماس هاي مفيد 1951 مورد اعلام شده است. مدير مركز اورژانس تهران گفت، 322 مورد از كل مأموريت ها به صورت سرپايي انجام شد و بقيه بيماران اورژانسي به بيمارستان و مراكز درماني منتقل شدند. در اين مدت 55 مورد از كل مأموريت ها مربوط به مشكلات تنفسي، 240 مورد منجر به بستري، 125 مورد مربوط به بيماري هاي قلبي و 106 مورد مربوط به تصادفات بود.

مقررات ويژه
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اطلاعيه اي اعلام كرد به منظور تسهيل حركت وسايل نقليه و ايمني تردد شهرونداني كه روز جمعه 24 آذر در حوزه هاي رأي گيري حضور مي يابند مقررات ويژه اي اجرا مي كند. براين اساس توقف و پارك اتومبيل و موتورسيكلت در اطراف شعب اخذ رأي ممنوع است و درصورت مشاهده، وسيله نقليه پارك شده به محل امن ديگري منتقل خواهد شد. همچنين تردد موتورسيكلت در اطراف شعب اخذ رأي ممنوع است و درصورت مشاهده، وسيله نقليه پارك شده به محل امن ديگري منتقل خواهد شد. همچنين تردد موتورسيكلت در اطراف شعبه هاي اخذ رأي غيرمجاز است و به همراه داشتن اوراق مالكيت، كارت مشخصات خودرو و گواهينامه رانندگي به تمام رانندگان و موتورسواران توصيه مي شود. علاوه بر اين تردد وسايل نقليه سنگين به استثناي كاميون هاي حامل سوخت و مواد فاسدشدني از ساعت 6 صبح روز جمعه تا پايان ساعت رأي گيري در معابر شهري ممنوع است.

فيش حج
سازمان حج و زيارت براي جلوگيري از واگذاري هاي غيرطبيعي فيش هاي حج تمتع مقررات خود را تغيير داد. اين خبر را ديروز مصطفي قهرودي رئيس سازمان حج و زيارت اعلام كرد. اين سازمان با هدف جلوگيري از بازار سياه فروش فيش حج تمتع، از اين پس افرادي را كه فيش حج تمتع سايرين را مي خرند به شرطي به حج همان سال اعزام مي كند كه سن آنها 65 سال يا بيشتر باشد. درصورتي كه سن خريدار فيش كمتر از 65 سال باشد خريدار فيش بايد مانند سايرين 5 سال در نوبت تشرف به حج تمتع باقي بماند.

امداد و پزشكي
فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ تهران جهت برگزاري كلاس هاي آموزش امداد و فوريت هاي پزشكي اقدام به جذب نيرو و مدرس مي كنند. علاقه مندان به تدريس در گروه امداد و فوريت هاي پزشكي براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند همه روزه از ساعت 8 صبح تا 16 با شماره هاي 88801395 – 88801396 مركز آموزش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، گروه امداد و فوريت هاي پزشكي تماس بگيرند.

بازار
تكذيب شايعه كپي سيم كارت
006219.jpg
در حالي كه شايعه كپي سيم كارت در بازار موجب نگراني مردم شده روز گذشته مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران اين خبر را تكذيب كرد.
هفته گذشته بازار سيم كارت تحت تاثير شايعه كپي سيم كارت توسط دستگاه هاي مخصوص قرار گرفت. برخي از فروشندگان سيم كارت مدعي اند با استفاده از دستگاه كپي، شماره سريال مورد نظر را كپي كرده و همزمان چندين نفر از يك شماره استفاده مي كنند.
اين افراد مدعي اند كه كپي سيم كارت بوسيله دستگاه هايي به نام سيم ماكس كه هم اكنون در بازار خريد و فروش مي شود، انجام مي شود.
با استفاده از اين دستگاه تمام اطلاعات ثبت شده در شبكه ارتباطات سيار كپي شده و قابل استفاده براي چندين نفر خواهد شد. البته اين ادعا توسط عده محدودي در بازار مطرح شده و طيف گسترده اي را در بازار شامل نمي شود. قيمت اين دستگاه 40 تا 50 هزار تومان است.
اين در حاليست كه داود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران با رد اين شايعه گفت: شبكه تلفن همراه دولتي به گونه اي طراحي شده است كه با اين عوامل آسيب نمي بيند.
وي تأكيد كرد: امكانات شبكه تلفن همراه به نحوي است كه سوءاستفاده از آن مشخص شده و امكان پذير نيست.

نظر شما
ورزش مي كنيد؟
006201.jpg
آمارگيران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي روزنامه همشهري در آبان ماه از مردم تهران پرسيدند:آيا ورزش مي كنيد؟
پاسخ مردم نشان دادكه 51 درصد از پاسخگويان ورزش نمي كنند و 49درصد از پاسخگويان ورزش مي كنند. از ميان پاسخگوياني كه ورزش نمي كنند معادل 58 درصد گفتند كه براي ورزش كردن وقت ندارند و معادل 11 درصد دليل ورزش نكردن خود را بي همتي اظهار كرده اند و 31 درصد دلايل ديگري را اظهار كرده اند. در ادامه از مردم تهران پرسيده شد: چه نوع ورزشي مي كنيد ؟
همانگونه كه در نمودار مشخص است۳۲، درصد از پاسخگويان اعلام كردند كه نرمش مي كنند،  19 درصد پياده روي،  17 درصد بدنسازي،  8 درصد فوتبال،  و 24 درصد ساير ورزشها را انجام مي دهند.
نظرسنجي درباره موضوعات مختلف ادامه دارد. شايد به زودي شماره تلفن شما هم در ميان شماره هايي كه به صورت تصادفي انتخاب مي شود،  قرار گيرد.

ببخشيد؛ الان چه كار مي كنيد؟
بهمن فرمان آرا
خاك و آشنا در كردستان
006198.jpg
قصد دارم فيلم نامه  خاك  و آشنا را در كردستان جلوي دوربين ببرم. اين فيلمنامه را براي دريافت پروانه ساخت تا هفته  آينده به وزارت ارشاد تحويل خواهم داد و با توجه به اينكه ماجراي فيلم در فصل بهار مي گذرد، احتمالا اوايل سال آينده فيلمبرداري را آغاز مي كنيم. تاكنون حضور رضا كيانيان و بابك حميديان در اين فيلم قطعي شده و گروهي ديگر از بازيگران نيز به اين جمع اضافه خواهند شد. فيلمنامه  خاك و آشنا درباره  جواني است كه در شهر و معضلات شهري زندگي مي كند و به همين دلايل از شهر به روستايي نزد دايي اش كوچ مي كند. تم اصلي فيلم نامه  اين نكته را گوشزد مي كند كه نسل جوان قبل از درو بايد بكارد. من دوستان جوان زيادي دارم و مي توانم به خوبي با آنها ارتباط برقرار كنم و در اين فيلم كه درباره  جوانان و زندگي است به آنها نشان مي دهم كه چگونه از خاك اين كشور استفاده كنند، چون امروز درگير نسلي هستيم كه بيشتر دروگر هستند تا اينكه دانه بكارند. همچنين قرار بود به سفر حج مشرف بشوم كه به دليل بيماري توفيق زيارت خانه خدا از من سلب شد.


محمد رحمانيان
يك نمايش تجربي
006189.jpg
تمرينات نمايش جديدم، عشقه را با حضور هفت بازيگر زن و يك بازيگر مرد به زودي آغاز مي كنم. در اين نمايش مهتاب نصيرپور، سيما تيرانداز، ستاره اسكندري، بهناز جعفري، شبنم فرشادجو، آشا محرابي، هنگامه صالحي و علي عمراني بازي مي كنند و طراحي صحنه ولباس آن را نيز محسن شاه ابراهيمي بر عهده دارد. داستان عشقه به صدر اسلام بر مي گردد و درباره  هفت زن است كه همراه با يك مرد در قلعه اي به سر مي برند، اين هفت زن با روايتهاي مختلفي از خود، شخصيت هشتمي را مي سازند و … اين كار تجربي است و اجرايي كاملا كارگاهي خواهد داشت. نمايش عشقه دو اجرا در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر دارد و پس از آن هم به مدت 8 شب به اجراي عمومي گذاشته مي شود. پيش از اين قصد داشتم نمايش خود را در محوطه باز و به شكل خياباني اجرا كنم اما  به دليل آماده نبودن امكانات، تصميم گرفتيم نمايش را در يك سالن تجربي همانند تالار چهارسو يا قشقايي اجرا كنيم.



لاله اسكندري
حضور در سايه روشن
006195.jpg
اين روزها مشغول بازي در فيلم تلويزيوني سايه روشن به تهيه كنندگي و كارگرداني عباس رافعي هستم . توليد اين فيلم از اول آذر امسال آغاز شده و پس از تصوير برداري حدود 10درصد از فيلم به نوشهر رفتيم. سايه روشن مضموني اجتماعي دارد. من در اين فيلم نقش دختري به نام فروغ را بازي مي كنم. داستان فيلم از جايي آغاز مي شود كه در مراسم اختتاميه يكي از جشنواره ها برنده جايزه اصلي در مراسم حضور ندارد. از طرف برگزاركننده جشنواره دختري به نام فروغ كه دچار نوعي ياس و دلزدگي است براي پيدا كردن اين هنرمند اعزام مي شود. غير از من سياوش طهمورث، فرهاد مهدوي، دانيال محمودي نيا، ساقي زينتي، اسفنديار مهرتاش، آزاده خورشيددوست، انوش نصر، فرج گل سفيدي، رضا كريمي و امير آقايي در سايه روشن بازي مي كنند. سايه روشن با نام ابتدايي آخرين نفر براي پخش از شبكه يك سيما تهيه مي شود.



جعفر ابراهيمي
به خاطر پرنده ها براي نوجوانان
006192.jpg
مجموعه شعر به خاطر پرنده ها را به زودي براي نوجوانان منتشر مي كنم. بيش تر شعرهاي به خاطر پرنده ها كه در مرحله تصويرگري است، نيمايي و سپيد و تعدادي هم چارپاره هستند. ماه خورشيد كلاه نيز زندگي نامه امام زمان (عج) است. همچنين كتاب ديگري با نام آن مرد بازي مي كند كه دربرگيرنده شعر بلندي درباره پيامبر (ص) است را براي كودكان سال هاي پاياني دبستان زير چاپ دارم. اين روزها همچنين سرگرم انجام مراحل نهايي بازنويسي چند رمان براي نوجوانان هستم.

سكه، طلا و ارز
006222.jpg

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
به قلم راست نيايد صفت مشتاقي
سادتي احترق القلب من الاشراق
السلام عليك ايهاالامام الرئوف
آن زمان كه بسيار بچه تر بودم از اكنون، با خودم فكر مي كردم كه تو اگر نيامده بودي، تو اگر پا به اين جهان نگذاشته بودي، تو اگر خودت را به مردم، نشان نداده بودي، همه لغتنامه ها معطل مي ماندند كه در مقابل كلمه رئوف چه بگذارند!؟
كدام معناي حقيقي، كدام مثال عيني، كدام تعين وجودي، كدام مفهوم ملموس و محسوس و كاملي در عالم هست كه بتواند مقابل واژه رأفت و رئوف بنشيند و اين مصدر و صفت را معنا و هويت ببخشد جز نام تو اي مهربان ترين قلبي كه در عالم تپيده است؟!
سال هاي سال، اين گمان، گمان كودكانه من بود و باورم اين بود كه تو آمده اي تا واژه مهرباني در فرهنگ لغات، تنها و بي معادل و معنا نماند و ... اين رسالت توست در عالم.
اما كمي كه بزرگتر شدم و چشمم كه به چشمه هايي از مهرباني است گشوده شد، از آن گمان هاي كودكانه خنده ام گرفت. احساس كردم كه اقيانوس را مقابل واژه كوزه اي آب نهاده ام و با همه كودكي ام خيال كرده ام كه اقيانوس آمده است تا به كوزه اي آب، معنا و هويت ببخشد و او را ازتنهايي و غربت درآورد.
اما كمي كه بزرگتر شدم و دلم توانست چون كبوتران حرمت در آستان مهر تو پروبالي بگشايد، فهميدم كه واژه ها چقدر ناتوان و حقيرند براي معناكردن تو.
و ... كمي كه بزرگتر شدم فهميدم كه هنوز و هميشه خيلي كوچكم براي فهميدن تو.
... و اكنون فهميده ام كه نه من كه عالم بسيار كوچكتر از آن است كه جرعه اي از اقيانوس وجود تو را فهم كند.
اي بيكرانگي محض! اي مهرباني منتشر! اي هويت بخش رأفت! اي كمال كرامت! و اي تمام سخاوت! ما چه كنيم با عجز و ناتواني واژه ها؟ واژه هايي كه اندازه فهم ماست و نه قاعده شخصيت تو.
واژه هايي كه حتي از انتقال ادراك ما عاجز است چه رسد به بيان هويت تو.
ما چه كنيم و چه مي توانيم بكنيم جز اينكه دست به دعا برداريم و از خدا بخواهيم كه آن ابن الرضا ي آخرين بيايد و آن خورشيد چهاردهم طلوع كند.
گفته اند: وقتي او بيايد، دست مهربانش را بر سر خلايق مي گذارد و عقلهايشان را كمال مي بخشد و آنچنانكه مي فهمند بسياري از آنچه را كه قبلا نمي فهميدند.
اي امام رضاي دوست داشتني! فقط فرزند قائم توست كه مي تواند تو را براي ما معنا كند و تنها در سايه ظهور اوست كه ما مي توانيم عقاب انديشه مان را در آسمان بيكران ادراك تو به پرواز درآوريم.
اي امامي كه در مقابل هيچ حاجتي زبان دلت هرگز به گفتن نه نمي چرخد، ظهور عاجل فرزندت را از خدا بخواه!
Smshojaee.persianblag.com

تلويزيون
006225.jpg

آلودگي هواي تهران
006183.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
بوسه ناب
دلش هواي يك بوسه ناب را كرده بود، بنابراين لبانش را نزديك فلوتش برد و شروع به نواختن آن كرد.
فرزين نوبراني

گشتي در دنياي خبرها
رانندگي با سرعت 228 كيلومتر در ساعت
ايندي يانا: پليس ايندي يانا در يك بزرگراه، خودرويي را كه با سرعت 228 كيلومتر در ساعت در حال حركت بود متوقف كرد. اين اتفاق ساعت 30 دقيقه بامداد چهارشنبه رخ داد و با توجه به اينكه بزرگراه در آن زمان از شب بسيار خلوت بود راننده 16 ساله اين وسيله نقليه با سرعت سرسام آور جان خود و ساير رانندگان را به خطر انداخت. هنگامي كه پليس از راننده در مورد علت رانندگي با اين سرعت بالا سئوال كرد وي در پاسخ گفت: من قرار بود زودتر از نيمه شب خود را به خانه برسانم و چون نمي خواستم والدينم بيش از اين نگران شوند به همين دليل سرعتم را بالا بردم. اين نوجوان هم اكنون در بازداشت بسر مي برد.
فراري دادن سارق
فرانكفورت: مشتريان يك فروشگاه در آلمان دست به دست هم دادند تا يك سارق را فراري بدهند. داستان از اين قرار بود كه يك زن هنگامي كه مشغول سرقت از اين فروشگاه بود توسط دو مامور لباس شخصي شناسايي شد و به همين دليل ماموران وي را دستگير كردند. اما سارق تسليم نشد و با دندان، دستهاي ماموران را گاز گرفت و آنها را كتك زد. در همين حال ساير مشتريان فروشگاه تصور كردند كه اين دو مرد قصد آزار و اذيت زن را دارند به همين دليل آنها را از يكديگر جدا كردند و اينگونه سارق موفق شد با تمام كالاهايي كه سرقت كرده بود از صحنه بگريزد.
تنبيه ورزشكار مدال آور
دوحه: زنان كشتي گير ژاپن در رقابتهاي آسيايي دوحه قطر صاحب سه مدال طلا شدند اما يكي از كشتي گيران اين كشور پس از دريافت مدال نقره از سوي مربي اش تنبيه شد. اين كشتي گير 28 ساله كه مدال نقره دريافت كرده بود پس از پايين آمدن از روي سكو با خبرنگاران گفت و گو مي كرد اما ناگهان مربي اش (كه در واقع پدر اوست) با صداي بلند وي را فراخواند. پدر سپس به دخترش دستور داد مدالش را كنار بگذارد، روي زمين دراز بكشد و شنا برود. در واقع پدر قصد داشت وي را به دليل تصاحب نكردن مدال طلا تنبيه كند. به هر حال اين كشتي گير زن مجبور شد مقابل چشمان هزاران تماشاگر و همكار شنا برود و شرمنده شود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |