پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۸ - Dec 14, 2006
موج تازه
برف و باران
در سراسر كشور
006210.jpg
گروه شهري: با وجود بارش برف در مناطق شمالي تهران طي 24 ساعت گذشته، هيچ يك از خيابانها و بزرگراه ها بر اثر بارش برف مسدود نشد.
به گزارش همشهري، قائم مقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، با اعلام اين خبر گفت: از سه شنبه شب گذشته پيش از شروع بارش برف 3 هزار نفر از كاركنان و كارگران شهرداري مناطق 1 تا 5 در حالت آماده باش قرار گرفتند و پيش از بارش برف در سطح خيابانها نمك و شن پاشيدند.
به گفته محمد عيديان، در صورت افزايش بارش برف از دستگاه هاي برف روب و تجهيزات كارآمد استفاده خواهد شد تا خيابانها و معابر مسدود نشوند.
از سوي ديگر معاون خدمات شهري شهرداري منطقه يك نيز از رانندگاني كه در روزهاي برفي قصد تردد در نقاط شمالي شهر را دارند خواست تا وسيله نقليه خود را به زنجير چرخ و لاستيك يخ شكن مجهز كنند.
سيد عليرضا حسيني با بيان اينكه براساس پيش بيني هاي هواشناسي در روزهاي آينده شاهد بارندگي خواهيم بود گفت: در صورت مشاركت بيشتر شهروندان با مديريت شهري مي توانيم از بروز ترافيك و حوادث ناگوار جلوگيري كنيم.
بقيه از صفحه اول
وي به فعاليت ستاد برف روبي اشاره و تاكيد كرد: اين ستاد از مهرماه سال جاري تشكيل و ضمن تا حين ماشين آلات و شن مخصوص، ستادهاي فرعي در نواحي فعالي شده و با اولويت بندي بزرگراه ها و معابر اصلي اقدامات لازم براي برف روبي و شن پاشي در سه بخش قبل، هنگام و پس از بارش برف مشخص و اعلام شده كه انجام مي شود.
روابط عمومي شهرداري منطقه يك نيز اعلام كرده است كه با آغاز بارش برف در شمال تهران، عمليات پاكسازي، برف روبي و شن پاشي معابر شميران آغاز شده و براي جلوگيري از مسدودشدن خيابانها ادامه خواهد يافت. اين روابط عمومي همچنين گزارش داد كه بيش از 500 نفر نيروي انساني ستاد برف روبي منطقه كه در بزرگراه ها، تقاطع هاي غيرهمسطح، پل ها و خيابان هاي شرياني درجه يك حضور دارند با بيش از 50 دستگاه ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين، ۸ دستگاه گريدر، 6 دستگاه لودر، 6 دستگاه باب كت و دهها دستگاه وسايل نقليه و بولدوزر عمليات برف روبي را انجام مي دهند. اين گزارش مي افزايد ارتفاع برف در محله هاي شمالي منطقه يك بيش از 20 سانتي متر و در محلات جنوبي به 10 سانتي متر رسيده است.
پيش بيني هواي كشور
نقشه هاي پيش يابي نمايانگر نفوذ جريانات ناپايدار ناشي از سلول كم ارتفاع بسته واقع بر روي خاورميانه است كه با حركتي كند و شرق سو تا اواسط هفته  آينده كشور را تحت تاثير قرار خواهد داد. به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي سازمان هواشناسي، اين وضعيت در ترازهاي پاييني جو از جمعه بعد از ظهر و در روز شنبه با تقويت جريانات دريا به ساحل، بر نوار شمالي كشور همراه بوده و سبب بارش باران و برف در استان هاي اردبيل، گيلان و غرب مازندران مي شود و با شدت كمتر شمال غرب را در برمي گيرد. همراهي اين سامانه با جريانات گرم و مرطوب حاره اي در روزهاي شنبه و يكشنبه آينده سبب مي شود كه ابتدا نواحي جنوب غرب، جنوب، غرب و سپس مناطق مركزي و استانهاي واقع در شرق، شمال شرق و تا اندازه اي جنوب شرق كشور درگير جوي ناپايدار همراه با بارش برف و وزش باد و كاهش شديد دما باشند.
توصيه به مسافران
گزارش ديگري حاكي است كه مسئول مركزاطلاعات راههاي كشور از بارش برف در برخي از محورهاي كوهستاني در استانهاي خراسان رضوي، شمالي، گلستان، كرمان، يزد، اصفهان و چهارمحال و بختياري خبر داد.
محمدرضا علامي در گفت و گو با ايرنا، افزود: براي حفظ سلامت مسافران در جاده هاي كوهستاني كشور همراه داشتن زنجير چرخ و لوازم ايمني براي خودروها ضروري است.
به گفته وي، در حال حاضر محورهاي جاسك - ميناب، جاسك - كنارك در استان هرمزگان و چابهار - زرآباد در جنوب سيستان و بلوچستان به دليل طغيان رودخانه هاي مسير مسدود است. مسئول مركز اطلاعات راههاي كشور تصريح كرد: محور فرعي مريوان - پاوه در استان كردستان به علت بارش سنگين برف و يخبندان و احتمال سقوط بهمن تا اطلاع بعدي مسدود است. علامي يادآور شد: در محور هراز به دليل ادامه عمليات نصب و راه اندازي سيستم روشنايي و كنترل هوشمند داخل تونل وانا، اين تونل تا پايان آذرماه جاري از شنبه تا سه شنبه هر هفته شبها بين ساعات ??تا شش صبح روز بعد به طور كامل مسدود خواهد شد.
به گفته علامي، باند رفت بزرگراه اردبيل آستارا به منظور احداث پل زير گذر مقابل روستاي نوجه ده (كيلومتر??)كماكان تا اطلاع بعدي مسدود اعلام شده و در اين مدت ، رانندگان وسايل نقليه بايد حدود يك كيلومتر از مسير را از طريق باند برگشت كه به صورت دو طرفه است، با احتياط كامل طي كنند. وي به رانندگاني كه قصد سفر و گذر از مسيرهاي كوهستاني و برفگير كشور را دارند، توصيه كرد: قبل از حركت، از سالم بودن تمام بخشهاي وسيله نقليه خود اطمينان حاصل و آن را به تجهيزات ايمني زمستاني مجهز و در طول مسير حركت نيز با احتياط كامل رانندگي كنند.

فراخوان شهردار تهران براي حضور مردم در انتخابات
قاليباف: فردا روزي سرنوشت ساز است
گروه شهري- شهردار تهران حضور شهروندان در انتخابات روز 24 آذرماه را بسيار مهم و سرنوشت ساز توصيف كرد.
محمدباقر قاليباف در جمع ائمه جماعات مساجد تهران در مسجد الزهرا(س) واقع در شهرك قدس گفت : انتخابات خبرگان رهبري از ابعاد مختلف براي ما مهم و اساسي است و دشمنان انقلاب هم در اين مورد از گذشته تاكنون سرمايه گذاري كرده اند تا آن را تضعيف و اهميت آن را تقليل دهند. وي افزود: خبرگان رهبري اساس حكومت و موجب مشروعيت نظام است و استوانه اصلي نظام را مقتدر نگه مي دارد.
قاليباف سپس به انتخابات شوراها اشاره كرد و گفت: شوراها نقش كليدي در كارآمدي نظام در نزد افكار عمومي ايفا مي كنند و به نظر من بسياري از مشكلات و موضوعات مردم در يك نهاد عمومي مثل شهرداري و شوراي شهر قابل حل و فصل است. وي با اشاره به اينكه شوراها بايد تصميم سازي كنند گفت: شوراي شهر براي تصميم گيري به دور از مسائل جناحي و سياسي فعاليت كنند.
شهردار تهران گفت: خوشحالم از اينكه بعضي جريانات و گروه هايي كه از لحاظ گرايش سياسي مورد نظر من نيستند كار مرا قبول دارند اما اگر اين جريانات بخواهند كار ما را به نفع خود مصادره كنند، اين طور نيست. من متعلق به اردوگاه اصولگرايان هستم و احساس مي كنم كارم را به گونه اي انجام دادم كه آنهايي كه به دنبال بهانه هستند نمي توانند بهانه پيدا كنند.
وي درادامه به سرشماري اخير اشاره كرد و گفت: آمار جمعيتي سرشماري آبان ماه نشان مي دهد كه 70 درصد جمعيت كشور شهرنشين شده اند و بيشترين جمعيت در كلانشهرها هستند به همين دليل اگر مي خواهيم چشم انداز 20ساله را تحقق داده و توسعه را اساس كار قرار دهيم بايد به قطبهاي جمعيتي توجه اي ويژه داشته باشيم.
قاليباف افزود: اگر بخواهيم در كلانشهرها توسعه پايدار داشته باشيم ناگزيريم محله محوري، محله گرايي و توجه به كانون محله را اساس كار قرار دهيم اين در حالي است كه مي توانيم توسعه پايدار را از مسجد محله آغاز كنيم.
به گفته وي اگر شهرداري مي خواهد موضوعات را به صورت ديني دنبال كند بايد حركت را از مساجد آغاز كند.
شهردار تهران مهاجرت و حاشينه نشيني را از معضلات بزرگ كلانشهرها برشمرد و گفت: در شهرهاي ما مشكلات مربوط به مسكن و زمين فشار زيادي را بر مردم وارد كرده و رسيدگي به اين مسائل از جمله اقداماتي است كه بايد در دستور كار قرار گيرد.
قاليباف خاطرنشان كرد: قبل از انقلاب، دولت توجهي به مساجد نداشت و آنها توسط خود مردم اداره و نگهداري مي شدند اما اين خلأ امروز بايد از سوي شهرداري پر شود و يكي از وظايف شهرداري اين است كه در توسعه حوزه نفوذ مساجد كار كند كه ما برنامه هايي نيز در اين رابطه تنظيم كرده ايم. وي در پايان با بيان اينكه با شعار نمي توان كار را پيش برد گفت: اگر امروز درد دين، انقلاب، شهدا و امام شهدا را داريم و مي گوييم سرباز ولايتيم بايد كارآمدي دين در اداره جامعه را به اثبات برسانيم.

نخستين ناوگان تاكسي بي سيم بانوان
در پايتخت آغاز به كار كرد
گروه شهري - نخستين ناوگان تاكسي بي سيم بانوان صبح ديروز در منطقه 19 شهرداري تهران، با حضور معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران سيد جعفر تشكري هاشمي در مراسم افتتاح نخستين ناوگان تاكسي بي سيم بانوان كه صبح ديروز در منطقه 19 شهرداري تهران برگزار شده بود با تاكيد بر اينكه شهري كه 50 درصد جمعيت آن را بانوان تشكيل مي دهند نيازمند توجه ويژه به حقوق اين قشر در ابعاد مختلف است تصريح كرد: روزانه 15 ميليون سفر در شهر تهران صورت مي گيرد كه بخش عمده اي از اين سفرها را بانوان انجام مي دهند و اين در حالي است كه تماسهايي كه از طريق سامانه 137 و 1888 مطرح شده بيانگر درخواست مكرر بانوان تهراني براي ايجاد سرويسي ايمن و توام با آسايش براي اين قشر است.
وي ادامه داد: همچنين اين تاكسي ها مجهز به سيستم پيام گويا بوده به طوريكه به طور گويا مسير هم براي سرنشين و هم راننده خودرو اعلام مي شود كه اين امر موجبات رضايت و اطمينان خاطر بانوان متقاضي تاكسي را فراهم مي كند.
تشكري با تاكيد بر اينكه اين تاكسي هاي سبزرنگ مجهز به تاكسي مترهاي ديجيتالي هستند گفت: علاوه بر رعايت نرخ مصوبي كه از سوي شوراي شهر تعيين شده در پايان سفر بانوان مي توانند پرينت سفر خود را كه مطالبي همچون مبدا و مقصد حركت و ميزان مسافت طي شده و نرخ مصوب شوراي شهر در آن درج شده را دريافت كنند.
حميدرضا بني جمالي مديرعامل شركت تاكسي بي سيم نسوان نيز گفت: تاكسي سرويس نسوان با هدف ارائه يك الگوي مناسب در سرويس دهي به جامعه بانوان مي رود تا پايه گذار روشي نوين در خدمات رساني ايمن و توام با آسايش در جامعه باشد.
وي با تاكيد بر اينكه تمام رانندگاني كه در تاكسي سرويس نسوان به كار گرفته شده اند زناني كارآزموده و رانندگاني مجرب هستند تصريح كرد: تاكسي بي سيم نسوان با 15 دستگاه پرايد سبز رنگ از ساعت 6 صبح تا 10 شب به خدمات دهي به بانوان خواهد پرداخت.
بني جمالي با اشاره به تلفن 1821 كه به منظور تماس بانوان تهراني با تاكسي سرويس نسوان در نظر گرفته شده گفت: به دليل برخي مشكلات مخابراتي حداكثر تا يك ماه آينده تلفن 1821 فعال نيست و بانوان تهراني مي توانند با شماره 20102020 كه شماره رندي نيز است با تاكسي سرويس نسوان تماس گرفته و درخواست خودرو كنند. همچنين در ادامه اين مراسم حسين تيموري كرماني مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران نيز با اشاره به ورود بخش خصوصي به سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: از آبانماه سال گذشته كه اولين فراخوان جذب شركت هاي خصوصي در جرايد به چاپ رسيد 200 شركت اعلام آمادگي خود را به سازمان تاكسيراني اعلام كردند كه پس از بررسي هاي كارشناسي تاكنون 55 شركت پذيرفته شده اند و از اين تعداد در حال حاضر 5 شركت مجوز فعاليت خود را دريافت كرده اند كه يكي از اين شركتها تاكسي بي سيم نسوان ويژه بانوان تهراني است.

با بهره برداري كامل از بزرگراه شهيد كاظمي
تا پايان امسال صورت مي گيرد
دسترسي مستقيم فرودگاه مهرآباد
به فرودگاه امام خميني ره
گروه شهري- عمليات اجرايي پل سه راه نعمت آباد واقع در بزرگراه شهيد كاظمي مشروط به رفع معارضين تا پايان سال به اتمام مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مسعود نصرآزاداني مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: با افتتاح اين پل دسترسي مستقيم فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خميني امكان پذير خواهد شد.
وي ضمن اشاره به آنكه بزرگراه نور به بزرگراه شهيد كاظمي تغيير نام داده است ، گفت: عمليات اجرايي احداث بزرگراه شهيد كاظمي در 2 باند۱۱ متري و 2 كندرو به عرض 9/25 متر ، با افتتاح پل سه راه نعمت آباد تكميل خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين بزرگراه در حد فاصل ميدان جهاد تا سه راه نعمت آباد واقع شده است.
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران افزود: نقش ميدان جهاد به عنوان مدخل ورودي پايتخت از جنوب و توزيع ترافيك بزرگراه خليج فارس(تهران- قم) بسيار حائز اهميت است و به همين دليل بهره برداري كامل از بزرگراه شهيد كاظمي اهميت ويژه و فرا استاني دارد.
وي يادآورشد: بزرگراه شهيد كاظمي داراي 4 تقاطع غير همسطح است كه تنها عمليات اجرايي احداث تقاطع سه راه نعمت آباد به پايان نرسيده و ساير تقاطع ها احداث شده اند .

مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران:
مجوز تاكسي ها با دريافت كرايه
بيش از نرخ مصوب باطل مي شود
گروه شهري- رعايت نكردن نرخ مصوب از سوي تاكسي هاي خطي و استفاده نكردن از تاكسيمتر از سوي رانندگان تاكسي هاي گردشي موجب باطل شدن پروانه كار رانندگان تاكسي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران حسين تيموري كرماني گفت: براساس بند 6 ماده 8 آيين نامه اجرايي تاكسيراني اگر راننده اي بيش از نرخ مصوب از مسافران كرايه بگيرد بلافاصله پروانه كارش باطل مي شود.
وي با اشاره به اينكه تخلف هاي رانندگان تاكسي در هيات انضباطي مورد رسيدگي قرار مي گيرد، اظهار داشت: هيات انضباطي متشكل از نماينده شوراي شهر ، نماينده رانندگان تاكسي و نماينده شهرداري است كه تخلف هاي انجام شده توسط رانندگان را مورد بررسي قرار داده و چنانچه حكم به تخلف بدهد، پروانه كار راننده خاطي باطل مي شود.
تيموري با بيان اينكه رعايت نرخ هاي مصوب توسط گشت ويژه نظارت سازمان تاكسيراني به طور محسوس و غير محسوس كنترل مي شود ، تصريح كرد: چنانچه از سوي گشت هاي سازمان يا مسافران تخلفي اعلام شود ، بلافاصله موضوع به هيات انضباطي سازمان گزارش داده مي شود تا حكم انضباطي در نظر گرفته شده به راننده خاطي ابلاغ شود.

نگاه
006207.jpg
داود كاظمي

ديدن پاهاي مردم بعد از نيم قرن
كيومرث پوراحمد
006204.jpg
قبل از انقلاب، در ميدان راه      آهن تهران، مجسمه اي بود از رضاشاه كه با عصا به سمت شمال تهران اشاره مي كرد. آن مجسمه و آن اشاره، نمادي بود از فرمان كشيدن جادة دوم شميران. [جادة اوّل - خيابان دكتر شريعتي فعلي - از دورة قاجار باقي مانده بود.]
راه             آهن سراسري ايران 1308 آغاز شد و 1313 پايان يافت و فرمان تأسيس جادة دوم بين اين سال ها - به احتمال قوي 1311 صادر شد. جاده اي مستقيم از ايستگاه مركزي راه  آهن تا كاخ زعفرانيه(سعدآباد). به همين جهت خيابان پهلوي اسبق، دكتر مصدق سابق و ولي عصر فعلي از راه آهن تا سه راه زعفرانيه مستقيم است؛(كه بعدها با يك خميدگي به ميدان تجريش وصل شد.)
شاه جهان نديدة كم سواد قلدرمآب ديكتاتور، بعد از غصب پادشاهي، به سرعت همه فرزانگان و آن ها را كه سرشان به تن شان مي ارزيد يا كشت، يا در حبس و تبعيد داشت يا خانه نشين كرد. بنابراين در اطراف او عاقلي نمانده  بود كه بگويد: 90 درصد دو طرف اين خيابان، بيابان است و به راحتي مي توان شانزه ليزة ديگري ساخت.
و چنين شد كه 75 سال پيش خيابان ولي عصر فعلي با عرض فعلي و پياده روهاي فعلي تأسيس شد.
جالب تر اين كه 35 سال بعد و 25  سال بعد از پادشاهي محمدرضا پهلوي، جادة سوم شميران (جردن سابق و آفريقاي فعلي) با عرضي به مراتب كمتر ساخته شد.
چشم تنگي و تنگ نظري زعماي هر قوم به آن قوم كه سرايت مي كند هيچ، به عرض خيابان ها هم سرايت مي كند.
همين امروز هم بزرگراه هاي تازة خودمان را مقايسه كنيد با مثلا بزرگراه 18 باندة دوبي - ابوظبي. اين را مي گويند: عمق ديد تا نوك دماغ!
قصه اي ديگر لازم است تا برسيم به اصل مطلب:
خانة رضاخان - پيش از كاخ نشيني - در خيابان سپه بود. خياباني با سنگفرش هاي زيبا. وقتي شنيد فرنگي ها چيزي درست كرده اند به اسم آسفالت، دستور داد سنگ ها را برچينند و خيابان ها را آسفالت كنند. اندك مدتي گذشت و هنوز فرمان اجرا نشده  بود. علت را پرسيد. گفتند از بلديه (يعني شهرداري) و تلفن خانه (كه به تازگي تأسيس شده بود) استعلام كرده  ايم تا كارشناسان مسير كابل هاي تلفن و نهرهاي آب را مشخص كنند، بعد آسفالت كنيم.
اعليحضرت، بي قرار عقب نماندن از قافلة تجدد و آسفالت، امر فرمودند: ما نفت داريم، پول داريم، معطل چه هستيد؟ آسفالت كنيد، دوباره خراب مي كنيم، دوباره آسفالت مي كنيم. سه باره خراب مي كنيم، سه باره آسفالت مي كنيم.
و امريه اعليحضرت، اين چندباره كاري ها را باب فرمودند كه به يادگار بماند تا امروز روز.
آخرين بارقة نبوغ چندباره كاري در خيابان ولي عصر را - به گمانم -- سه چهار سال پيش شاهد بوديم. براي مبارزه با موش هاي فربه، هجوم آوردند، سنگ هاي حصار شهرها را درهم شكستند، پياده روها را درهم ريختند ... چندماهي ساكنان و رهگذران را به مصيبت انداختند. خاك خورديم، سكندري خورديم و غيظ فروخورديم ... اطراف سپيدارهاي 75 ساله را، ديواره اي از سيمان كشيدند. موش هاي فربه، فربه تر شدند و درخت ها پلاسيده!
و بازهمين يكي دوسه ماه پيش، هجومي ديگر. اين بار گسترده تر، و عميق تر. ديگر توي پياده روها نه خاك خورديم نه سكندري. چون اصلاً از پياده روها نمي شد عبور كني. اما اين هجوم از سوي خلبان خوش  تيپ، سردار دكتر قاليباف بود. (خوش  تيپي با خوش    فكري و خوش سليقگي بي  ارتباط نيست. باور كنيد) اين بار سيمان هاي اطراف درخت  ها را برچيدند. درخت ها جان گرفتند و از پلاسيدگي درآمدند و كم كم دريافتيم برنامه چيست: تسطيح پياده روهاي ولي عصر از تجريش تا راه آهن. از شكل كاركردن و مصالح شان به   نظر مي  رسد طرح و اجراي آن اصولي، بنيادي و هميشگي باشد. هميشگي است واقعاً؟!
اگر 25 سال اوّل احداث خيابان ولي عصر را به حساب نياوريم - به حساب اين كه هنوز خيابان پررفت وآمدي نشده- در طول همة 50 سال بعد آن، هيچ شهرداري پاها را نديده  بود و قاليباف پاها را ديد. به چهره ها خيره  نشد. چهره ها را مي     توانيم دوست بداريم يا دوست نداريم. چهره ها را مي توانيم به خودي و غيرخودي تقسيم كنيم. پاها امّا پا هستند. عامل حركت، عامل تحرك، عامل جنب وجوش و نيز پاهاي بي تحرك دردمند يا پاهاي كودكانه يا ...
رهگذران خيابان وليعصر از اين پس مي توانند زير باران - بي دلشوره - 2 نفر زير يك چتر، يا بدون چتر، قدم بزنند و از خيسي باران بر چهره            شان لذت ببرند و فقط به آسمان و باران نگاه كنند. و ديگر نگران زير پاي شان نباشند، نگران چالاب هاي كوچك و بزرگ نباشند.
از اين پس مادربزرگ ها و پدربزرگ هاي عصا به      دست مي توانند براي قدم   زدن صبحانه يا عصرانه به پياده   روهاي باصفاي ولي عصر بيايند و گُله به گُله و تكه به تكه با پله ها روبه رو نشوند. مي توانند از قدم   زدن لذت ببرند و دائم مواظب قدم هاي شان نباشند.
پدربزرگ ها و مادربزرگ هاي ويلچرنشين هم مي توانند ... يعني بچه ها و نوه هاي شان مي توانند، آن ها را در پياده روي هاي ولي عصر به گردش ببرند و دائم براي از پله پائين آوردن ويلچر، نفس بُر نشوند. و كودكاني كه پيشاپيش پدر و مادر در پياده روها مي دوند، مي توانند شادمانه بدوند و پدر و مادر، اشتياق جنب و جوش آن ها را كور نكنند كه: ندو! يواش! پله ها را نمي بيني! برآمدگي رو نمي بيني! آن كاشي هاي شكسته را نمي بيني!
و طفلكي بچه كه نگراني پدر و مادر به او منتقل شده، از ترس شكستگي و خون و زخم و آمپول، ترجيح بدهد شوق كودكانه اش را در پستوي دل نهان كند. نهان، تا كجا بيرون بريزد؟ و پاهاي آن ها كه نه پيرند و نه كودك، خانمي كه در برهوت نبود زمين بازي و ورزشگاه ... و آن همه محدوديت، فقط دل خوش اين است كه كفش كتاني بپوشد و در پياده روهاي ولي عصر پياده روي كند.
و يا پاهاي آقايي كه دوست دارد از دكة سر كوچه روزنامه اي بخرد، در پياده رو قدم بزند و روزنامه را ورق بزند. در آن پياده روهايي كه شبيه لحاف چهل تكة مادربزرگ بود. حتي يك ستون روزنامه را نمي شود مرور كرد و با تمركز خواند.
با سكوت و غُرزدن و فحش دادن كاري درست نمي شود. اگر نمي توانيم همة غلط هاي مسئولين را بگوييم، اگر نمي توانيم – در مواردي – هيچ كدام از غلط هاي شان را بگوييم، كارآيي و خوبي شان را كه مي توانيم بگوييم. پس بگوييم. به زبان بياوريم و بنويسيم تا آن مسئول ببيند كه ديگران كارش را مي بينند. و ديگران هم بدانند، مي شود كارايي ها را ديد و تشويق كرد.
اگر آقاي دكتر قاليباف بتواند مشكل زباله هاي تهران را هم حل كند(كه تا به حال قدم هايي هم برداشته است) كاري كرده است كارستان.
شهرهاي مازندران را ديده ايد كه در زباله و بوي عفونت غرق مي شود؟!
در كشورهاي پيشرفته جهان، زباله ها جزو ثروت هاي ملي محسوب مي شود. اما در اين مملكت زباله، زباله است؛ زائد است، عامل ميكروب و بيماري است و بايد سوزاند. سوزاندن و نابودكردن زباله ها هزينه هاي سنگيني براي مردم دارد و نيز لطمه هاي جبران ناپذير درازمدت براي محيط زيست.
آقاي قاليباف مي داند زباله ها ثروت ملي است، اما قطعاً شهرداري به تنهايي نمي تواند. مهم ترين وجه اين قضيه آموزش و تربيت مردم است و صداوسيما به خوبي از عهدة اين وجه برمي آيد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |