پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۸ - Dec 14, 2006
با فروش 61 درصد سهام هپكو
اجراي سياست هاي اصل 44 در بورس آغاز شد
006063.jpg
گروه بورس اجراي سياست هاي راهبردي اصل۴۴ در بورس تهران با عرضه 60درصد سهام شركت هپكو از ديروز آغاز شد.
ديروز سازمان خصوصي سازي 201 ميليون سهم شركت هپكو را به وكالت از سازمان گسترش در تالارهاي مبادلات بورس اوراق بهادار عرضه كرد. در پايان معاملات ديروز خبر رسيد پس از عرضه بيش از 201 ميليون سهم شركت دولتي هپكوطي يك رقابت چند ساعته، سهام اين شركت در بورس به فروش رسيد.
ابراهيم سليماني خوش رو مدير واگذاري سازمان خصوصي سازي ، در گفت وگو با ايسنا افزود:قيمت پايه اين سهام 1603 ريال بود، اما نرخ ميانگين سهام شركت هپكو در روز گذشته يعني 21آذر ماه با 1696ريال بسته شد كه در نهايت ديروز با قيمت 1969 ريال عرضه و با رقابت چهار تا پنج مشتري از سوي يك شركت كارگزاري خريداري شد. او در ادامه با بيان اينكه در ساعت 12:21 دقيقه ديروز در بازار اوراق بهادار، سهام اين شركت با قيمت 3500 ريال دستور فروش آن صادر شد، گفت: سازمان خصوصي سازي حداقل 38 ميليارد تومان بيشترازقيمت پايه سهام اين شركت را به فروش رسانده است. خوش رو عرضه سهام هپكو را بزرگ ترين عرضه سازمان خصوصي سازي در سال 85 از طريق بورس دانست و گفت: طبق آگهي روزنامه خريدار 15 روز كاري فرصت دارد كه 30 درصد از خريد سهام را به صورت نقد و 70 درصد الباقي را ظرف چهار سال يعني در قالب 16 قسط سه ماهه به سازمان خصوصي سازي ارائه دهد. مدير واگذاري سازمان خصوصي سازي هم چنين از عرضه سهام گسترش ماشين آلات عمراني و زراعي ايران در روز شنبه 25 آذر ماه از طريق كارگزاري حافظ خبر داد و افزود: هشت ميليون و 940 هزار سهم اين شركت معادل 66 درصد در روز شنبه عرضه خواهد شد كه قيمت پايه آن 3884 ريال است. خوش رو در ادامه هم چنين از عرضه سهام از سوي كارگزاري بانك سپه در روز يكشنبه 26 آذر ماه خبر داد و افزود: 41 ميليون سهم شركت موتور سازان تراكتور سازي ايران معادل 16/34 درصد سهم به قيمت پايه 3137 ريال از طريق بورس عرضه خواهد شد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: اميدواريم با ايجاد رقابت سالم با در نظر گرفتن منافع دولت و بخش خصوصي كار ها را دنبال كنيم.
بورس تكان مي خورد
از سوي ديگر اسماعيل غلامي، معاون امور آماده سازي سهام شركت هاي دولتي در سازمان خصوصي سازي، پيش بيني كرد عرضه سهام دولتي، بورس تهران را تكان خواهد داد. او با اشاره به رفع مشكل عرضه سهام فولاد مباركه و شركت ملي مس تاكيد كرد: تا دو هفته آينده تكليف شركت هايي همچون صنايع ملي مس و فولاد مباركه مشخص خواهد شد، بنابراين پيش بيني مي شود كه در هفته آينده جلسه اي براي تعيين قيمت عرضه اين سهام تشكيل شود، البته تا حدودي روي قيمت پايه اين شركت ها توافق هايي صورت گرفته است.
غلامي درباره واگذاري بانك ها و بيمه ها در قالب سهام عدالت و اينكه سهام آنها در حال آماده سازي است، خاطر نشان كرد: يكسري اصلاحات اساسنامه اي و قوانين و مقرراتي روي سهام بانك هاي تخصصي در حال انجام است و اگر به صورت كامل اين اصلاحات صورت نگيرد، بعيد به نظر مي رسد به راحتي بتوان سهام آنها را در بورس داشت، همچنين فشارهاي زيادي هم متوجه واگذاري بانك ها و بيمه ها شده است. معاون امور آماده سازي سهام به برگزاري كارگاه آموزشي خصوصي سازي با مشاركت كارشناسان ارشد و مشاوران بانك جهاني اشاره كرد و گفت: هدف از برگزاري اين كارگاه آموزشي آشنايي و دستيابي بيشتر دست اندركاران امر خصوصي سازي كشور به آخرين اطلاعات و يافته هاي بانك جهاني در مورد خصوصي سازي بود كه با توجه به تجربه اي كه در بانك جهاني وجود دارد مي توان براي چگونگي انجام كار از آنها كمك گرفت.وي در ادامه از برگزاري جلسه نهايي آيين نامه قيمت گذاري سهام شركت هاي دولتي در روز چهارشنبه در هيأت عالي واگذاري خبر داد و افزود: پس از انجام كارها اين آيين نامه  را در هيأت وزيران خواهيم داشت.
بزرگترين خصوصي سازي
وزير صنايع و معادن هم اعلام كرد: اين وزارتخانه در سه ماه گذشته 30 هزار ميليارد ريال از سهام واحدهاي تحت پوشش خود را در قالب سهام عدالت واگذار كرده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي واحد مركزي خبر، عليرضا طهماسبي گفت: از ابتداي ابلاغ برنامه هاي اجرايي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري تاكنون بزرگترين خصوصي سازي در وزارت صنايع و معادن انجام شده است. وي افزود: واگذاري سهام فولاد مباركه، فولاد خوزستان، صنايع مس، واحدهاي توليد سيمان، معادن چادرملو و گل گهر از جمله واحدهايي است كه بخشي از سهام آنها تاكنون در قالب سهام عدالت واگذار شده است. وزير صنايع و معادن گفت: حجم واگذاري سهام واحدهاي بزرگ صنعتي در سال آينده به حدود 80 هزار ميليارد ريال مي رسد. طهماسبي تاكيد كرد: واگذاري سهام واحدهاي مشكل دار در بخش صنعت جزو برنامه نيست و خصوصي سازي در حال اجرا به معناي واقعي آن است.

صعود رؤيايي شاخص بورس
سقف 10 هزار واحد شكست
006060.jpg
گروه بورس- شاخص بورس تهران ديروز پس از گذشت 11 ماه بار ديگر به 10 هزار واحد رسيد.
به گزارش همشهري، شاخص كل بورس تهران بار ديگر مرز 10 هزار واحد را درنورديد. بررسي روند تاريخي شاخص بورس تهران نشان مي دهد كه اين شاخص در بالاترين رشد خود دقيقاً 3 سال پيش و اوايل آذرماه سال 82 توانست عدد 13 هزار و 800 واحد را تجربه كند اما اين شاخص هرگز نتوانست از اين مرز عبور كند، از آن زمان تاكنون شاخص كل بورس تهران بر مدار نزولي قرار گرفته و تاكنون هزاران واحد كاهش را تجربه كرده است. روند نزولي شاخص تا زماني ادامه يافت كه در 16 بهمن ماه سال گذشته شاخص به زير 10 هزار واحد افت كرد و از آن زمان تاكنون شاخص 4 رقمي شده است.
شرايط تا بدان جا پيش رفت كه اين عدد به مرز 9 هزار واحد نيز نزديك شد، كارشناسان معتقد بودند كه با نزول شاخص از سطح اين عدد ممكن است شاخص 8 هزار واحد را نيز تجربه كند اما چنين رويدادي رخ نداد و پس از گذشت 11 ماه از نزول شاخص به زير 10 هزار واحد بار ديگر اين شاخص در معاملات روز گذشته توانست 5 رقمي شود. نظر كارشناسان در خصوص تأثيرات حركتي شاخص متفاوت است.خسرو پورمعمار مديرعامل شركت كارگزاري پارس نمودگر در اين باره معتقد است: شاخص عددي است كه مي تواند درجه استقبال و روند حركت بازار را نشان دهد اما شاخص بورس به تنهايي معناي خاصي ندارد به دليل اين كه شاخص بورس هر كشوري تحت تأثير اوضاع سياسي و اقتصادي هر كشوري تعيين مي شود. وي افزود: شاخص درجه اي است كه خود تعيين كننده رويدادها نيست بلكه محيط پيرامون خود را اندازه گيري مي كند. در واقع شاخص يك تابع است و مؤلفه هاي تغييرات در جاي ديگري هستند. وي تأ كيد كرد: شاخص هر كشوري زماني مي تواند كار خود را به درستي انجام دهد كه به درستي تنظيم شده باشد، اما شاخص بورس تهران به دليل در نظر گرفتن دامنه نوسان و حجم مبنا حساسيت هاي لازم را ندارد. البته هر كشوري شاخص هاي خود را براساس شرايط سياسي اقتصادي خود تنظيم مي كند اما مي توان گفت كه وجود عوامل محدود كننده از انعكاس حساسيت هاي لازم در شاخص كاسته است.
مدير عامل شركت كارگزاري پارس نمودگر خاطرنشان كرد: زماني كه شاخص در چهارچوب و قالب خاصي تعريف مي شود نمي تواند به خوبي محيط پيراموني خود را اندازه گيري كند.
وي در خصوص افزايش شاخص در طول چند هفته اخير گفت: افزايش شاخص در طول چند هفته اخير ناشي از رويدادهاي پيراموني در زمينه سياسي اقتصادي است.
پورمعمار تأكيد كرد: شايد 2 سال پيش اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران در ابعاد سياست خارجي محتمل تر به نظر مي رسيد اما اكنون ما نسبت به اجرا نشدن چنين تحريم هايي خوشبين تر هستيم. البته اين به اين معنا نيست كه نگراني ها در كل از بين رفته است اما در هر حال به روند رو به رشد معاملات كمك كرده است. وي افزود: همچنين وجود تحولات در ابعاد سياست هاي منطقه اي، داخلي و همچنين وقايع اقتصادي از جمله عوامل ديگر در روند حركتي شاخص هستند.
به گفته مديرعامل شركت كارگزاري پارس نمودگر هنوز هم نگراني ها در خصوص وضعيت اقتصادي كشور برطرف نشده است. وي گفت: مشكلات ساختاري اقتصاد كشور همچنان پابرجاست و حتي در مواردي تشديد شده است. مشكلاتي از قبيل نرخ تورم، مشكل كمبود سرمايه گذاري و به تبع آن بيكاري و مشكلات اجتماعي ناشي از آن تأثير خود را درشاخص بورس نمايان مي كند. وي با بيان اين كه عوامل اقتصادي تأثير زيادي بر شاخص ها دارند تصريح كرد: هنوز هم نگراني هايي در خصوص بودجه كشور وجود دارد هر چند افزايش بهاي نفت تا حدودي اين نگراني ها را رفع مي كند اما در بلندمدت همچنان اين نگراني ها وجود دارد.
پورمعمار در پاسخ به اين سؤال كه چه گروه هايي مي توانند در افزايش رشد شاخص مؤثر باشند و آيا گروه خودرويي مي تواند در اين ميان نقش داشته باشد گفت: صنعت خودرو صنعتي نيست كه مزيت نسبي كشور ما تلقي شود بلكه اين شركت هاي معدني و پتروشيمي هستند كه چنين نقشي را ايفا مي كنند. بنابر اين روند رو به رشد اين گروه ها در آينده محتمل تر است اما اين نگراني وجود دارد كه با به سقف رسيدن حركت رو به رشد اين شركت ها بازار به سوي چه شركت هايي حركت خواهد كرد. وي تأكيد كرد: نكته مهمي كه در اين رابطه وجود دارد اين است كه بايد تنوع سبد سهام و شركت هاي فعال حاضر در بورس بيشتر شود چرا كه وجود چنين گزينه هايي ارزش بازار را افزايش مي دهد.
به گفته پورمعمار ورود شركت هاي جديد به بورس مي تواند به تحقق اين موضوع كمك كند. نصرالله برزني مديرعامل كارگزاري اقتصاد نوين نيز در خصوص عبور شاخص از مرز 10 هزار واحد مي گويد: گروه هاي معدني و پتروشيمي از جمله گروه هايي بودند كه در روند رو به رشد شاخص مؤثر بودند و از جمله تا حدودي سهام دارويي. وي با اشاره به اين كه بازار جا براي رشد دارد گفت: به لحاظ تحليل بنيادي به اعتقاد من بازار تا پايان سال روند رو به رشد ملايم و منطقي را طي خواهد كرد و اين موضوع نيز ناشي از مسايل اقتصادي از جمله افزايش سودآوري شركت ها، افزايش بهاي نفت و حجم رو به رشد نقدينگي در كشور است. برزني  در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي شود سهام خودرويي در روند رشد شاخص در آينده تأثير داشته باشند افزود: سهام خودرويي شانس زيادي براي صعود دارند و با توجه به وزن خودرويي ها در بازار مي توانند در رشد شاخص نقش داشته باشند.
مديرعامل كارگزاري اقتصاد نوين تصريح كرد: اما متأسفانه سهامداران اصلي خودرويي ها خود عاملي براي القاي بد به سهامداران شده اند. وي تأكيد كرد: اگر سهامداران اصلي خودرويي واقعيت ها را به درستي به بازار منعكس كنند و با توجه به روند سود آوري اين گروه، شانس زيادي براي رشد خودرويي ها وجود دارد.

حركت نقدينگي بازار به سوي سهام پتروشيمي
006057.jpg
گروه بورس در معاملات روز گذشته بيشتر نقدينگي بازار روانه خريد سهام پتروشيمي شد.
به گزارش همشهري، معاملات ديروز در حالي رقم خورد كه سهامداران 190 هزار ميليون ريال از نقدينگي خود را روانه خريد سهم شركت هاي پتروشيمي كردند. در اين ميان صف هاي خريد سهام شركت هاي پتروشيمي اراك، اصفهان و خارك به 17 ميليون سهم رسيد. ديروز همچنين سهامداران براي خريد 5/6 ميليون سهم شركت توسعه معادن روي 714 تقاضا پر كردند. صف هاي خريد براي دو سهم باما و گل گهر نيز همچنان سنگين بود. به طوري كه صف هاي خريد سهام باما ديروز به 10 ميليون سهم رسيد. براساس اين گزارش، ديروز همچنين 390 تقاضا براي خريد 3 ميليون و 800 هزار سهم هپكو در كارگزاري ها به ثبت رسيد. صف  خريد شركت سرمايه گذاري ساختمان نيز به 2 ميليون و 800 هزار سهم رسيد. اين گزارش حاكيست، صف هاي خريد سهام در معاملات ديروز در حالي تشكيل شده بود كه برخي ديگر از سهامداران در پي فروش سهام مورد نظر خود بودند. ديروز سهامداران براي فروش سهام زامياد و سايپا ديزل صفي معادل 4 ميليون سهم تشكيل دادند. صف هاي فروش سرمايه گذاري و گروه بهمن نيز به 13 ميليون سهم رسيد و سهامداران براي فروش سهام خود در اين شركت 1800 تقاضا پر كردند.

بازگشايي نماد چادرملو
گروه بورس- روز گذشته نماد معاملاتي شركت معدني و صنعتي چادرملو با توجه به تعويق مجمع عمومي فوق العاده افزايش سرمايه اين شركت مورد بازگشايي قرار گرفت.
به گزارش همشهري، ديروز شركت چادرملو پس از بازگشايي نماد بار ديگر مورد توجه سهامداران قرار گرفت، به طوري كه رشد قيمت اين شركت 8 واحد شاخص بورس را مثبت كرد. شاخص كل بورس تهران ديروز با 41 واحد افزايش به 10 هزار و 37 رسيد. در اين ميان شاخص بازده بازار و شاخص صنعت نيز هر كدام به ترتيب 128 و 36 واحد افزايش يافتند، اما شاخص واسطه گري هاي مالي 3 واحد نزول كرد. به اين ترتيب بار ديگر با عبور شاخص از مرز 10 واحد شاهد افزايش معاملات در تالار شيشه اي خواهيم بود. معاملات ديروز در حالي رقم خورد كه بار ديگر شركت پتروشيمي خارك بيشترين تاثير را در افزايش شاخص داشت. به طوري كه افزايش ارزش سهام شركت پتروشيمي خارك 12 واحد شاخص بورس را بالا كشيد. پس از اين دو شركت سنگ آهن گل گهر با 7 واحد تاثير مثبت بر شاخص در رده سوم ايستاد. شركت هاي باما، توسعه معادن روي، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي و پتروشيمي اصفهان نيز از ديگر سهامي بودند كه در افزايش شاخص سهم داشتند.

افشاي اطلاعات همه شركت هاي بورس
واحد مركزي خبر: رئيس سازمان بورس اوراق بهادار تاكيد كرد: پايگاه اطلاع رساني ادگار در همه بورس هاي پيشرفته براي افشاي اطلاعات شركت هاي پذيرفته شده در بورس به كار گرفته مي شود و اين پايگاه اطلاع رساني تا پايان امسال بايد در بورس كشورمان راه اندازي شود. علي صالح آبادي با صدور دستور تشكيل كارگروه سايت ادگار سرپرست شركت اطلاع رساني بورس را به عنوان مسئول تشكيل اين كار گروه منصوب و شركت اطلاع رساني را به عنوان دبير و مجري طرح ادگار معرفي كرد.

بررسي اساسنامه كانون كارگزاران
گروه بورس- اعضاي هيأت موسس كانون كارگزاران، معامله گران و بازار گردان در نخستين نشست خود اصلاحات اساسنامه پيشنهادي را بررسي مي كنند. به گزارش اطلاع رساني بورس، با معرفي نمايندگان بورس هاي فلزات و كشاورزي تعداد اعضاي هيأت موسس اين كانون به هفت نفر رسيد و نخستين نشست اين هيأت نيز عصر روز دوشنبه 27 آذر ماه جاري در طبقه هفدهم ساختمان حافظ برگزار مي شود. يكي از اعضاي هيأت مديره سازمان بورس به عنوان نماينده سازمان در اين نشست شركت مي كند.

عرضه۱۰.6 درصد
سهام ايران دارو
ايلنا: معادل 10.6 درصد از سهام شركت ايران دارو (سهامي عام) در هفته آينده عرضه خواهد شد.
شركت كارگزاري مهرآفرين اعلام كرد: در نظر دارد تا در روز دوشنبه 27 آذرماه، تعداد 824 هزار و 810 سهم شركت ايران دارو معادل 2/8 درصد متعلق به شركت سرمايه گذاري سپهر عاج و همچنين 240 هزار سهم معادل 4/2 درصد متعلق به شركت سرمايه گذاري توان افزاي، جمعاً به ميزان 6/10 درصد از كل 10 ميليون سهم منتشره شركت مذكور را به طور يكجا و نقدي به قيمت پايه 18 هزار ريال در تالار فرعي بورس اوراق بهادار عرضه كند.

روندها
سنگ آهن
در رقابت با معدني ها
گروه بورس - در حال حاضر چهار شركت توليدكننده سنگ آهن به نام هاي سنگ آهن مركزي، سنگ آهن چادرملو، سنگ آهن گل گهر و تهيه و توليد مواد اوليه در ايران فعاليت دارند. در سال گذشته جمعاً 7/14ميليون تن سنگ آهن در كشور توليد شد كه از اين ميزان 6/3 ميليون تن (25/24 درصد كل توليد) را سنگ آهن مركزي، 2/6 ميليون تن (42 درصد كل توليد) را سنگ آهن چادرملو، 5/4 ميليون تن (4/30 درصد كل توليد) را سنگ آهن گل گهر و 500 هزار تن (4/3 درصد كل توليد) را تهيه و توليد مواد اوليه توليد كرده اند.
در 7 ماهه نخست امسال نيز 9 ميليون تن سنگ آهن در كشور توليد شده كه از اين ميزان 5/2 ميليون تن (5/25 درصد كل توليد) را سنگ آهن مركزي، 7/3 ميليون تن (2/38 درصد كل توليد) را سنگ آهن چادرملو، 3 ميليون تن (33 درصد كل توليد) را سنگ آهن گل گهر و 315 هزار تن (3/3 درصد كل توليد) را شركت تهيه و توليد مواد اوليه توليد كرده اند.
از توليد كنندگان كنسانتره سنگ آهن در كشور، سهام دو شركت سنگ آهن چادرملو و سنگ آهن گل گهر در بورس عرضه شده است. شركت معدني و صنعتي چادرملو توليد كننده كنسانتره سنگ آهن نرمه و شركت سنگ آهن گل گهر توليد كننده كنسانتره سنگ آهن زبره با عيار آهن 5/67 درصد است.
در حال حاضر سرمايه چادرملو 1000 ميليارد ريال و تعداد سهامداران آن 14004 نفر است. سهام اين شركت در 27 ارديبهشت ماه 1382 در بورس عرضه شد و در حال حاضر سهامداران عمده آن عبارتند از: مديريت سرمايه گذاري اميد 3/37 درصد، سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني ايران 7/30 درصد، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات 5/13 درصد، سرمايه گذاري سپه 7/2 درصد، سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري 5/1 درصد، بانك مسكن يك درصد، مؤسسه صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان يك درصد است. در مجموع 40 درصد سهام اين شركت متعلق به زيرمجموعه هاي مديريت سرمايه گذاري اميد، 7/30درصد متعلق به سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني ايران و 5/14 درصد متعلق به سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات و مالك عمده آن است. بنابراين سهام شناور اين شركت تنها 6/14درصد است و اين مساله باعث شده تا سازمان بورس با افزايش سرمايه اين شركت موافقت نكند. طبق قوانين سازمان بورس شركتها براي افزايش سرمايه نياز به 20 درصد سهم شناور دارند.
در حال حاضر سرمايه گل گهر 440 ميليارد ريال و تعداد سهامداران آن 30 هزار نفر است. سهام اين شركت در 3 مرداد ماه 1383 در بورس عرضه شد و در حال حاضر سهامداران عمده آن عبارتند از: مديريت سرمايه گذاري اميد 44درصد، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات 28 درصد، سازمان توسعه معادن و صنايع فلزي ايران 18درصد مي باشند. بنابراين 92 درصد سهام اين شركت متعلق به سهامداران عمده است و سهم شناور اين شركت 8 درصد است كه اين مساله همانند چادرملو، افزايش سرمايه شركت را با مشكل مواجه كرده است.
تركيب خاص سهامداري گل گهر باعث شده كه هيچ يك از مالكان عمده حاضر به عرضه سهام خود نباشند زيرا در حال حاضر سازمان توسعه معادن و صنايع معدني ايران به همراه سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات با در اختيار داشتن 47 درصد سه كرسي از 5 كرسي هيات مديره را در اختيار دارند در حالي كه مديريت سرمايه گذاري اميد با در اختيار داشتن 44 درصد سهام شركت دو كرسي هيات مديره را در اختيار دارد. بنابراين هيچ يك از مالكان عمده حاضر به عرضه سهام خود نيستند و عرضه هاي اخير هم ناشي از توافق طرفين مبني بر عرضه مساوي سهام است. اين مشكل تا حدود كمتري در شركت چادرملو نيز وجود دارد.
خريد و فروش سهام چادرملو در بورس: سرمايه گذاري سپه در اول آذرماه 150۰۰۰، سهم، در 4 آذرماه 230۰۰۰، سهم، در 8 آذرماه 150۰۰۰، سهم، در 12 آذرماه 280۰۰۰، سهم اين شركت را فروخته است. بانك مسكن در 5 آذرماه 100۰۰۰، سهم، 6 آذرماه 18۳۲۵، سهم اين شركت را فروخته ضمن اين كه سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات در 12 آذرماه 900۰۰۰، سهم اين شركت را عرضه كرده است.
خريد و فروش سهام گل گهر در بورس: سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات در 5 آذرماه 40۰۰۰، سهم، در 7 آذرماه 200۰۰۰، سهم، در 8 آذرماه 113۰۸۲، سهم، در 13 آذرماه 400۰۰۰، سهم، در 15 آذرماه 200۰۰۰، سهم و در 18 و 19 آذرماه 2۰۰۰،۵۵۷، سهم اين شركت را فروخته است. علاوه بر سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات، مديريت سرمايه گذاري اميد در 5 آذرماه 150۰۰۰، سهم، در 7 آذرماه 400۰۰۰، سهم، در 8 آذرماه 400۰۰۰، سهم، 12 آذرماه 1۰۰۰،۰۱۰، سهم، در 13 آذرماه 400۰۰۰، سهم، در 15 آذرماه 200۰۰۰، سهم، در 18 و 19 آذرماه 2۵۱۷،۸۵۵، سهم اين شركت را به بازار عرضه كرده است.
در مجموع با نظر به وضعيت رو به رشد قيمت فولاد در بازارهاي جهاني و موقعيت جالب توجه چند شركت محدود فعال در اين زمينه، انتظار افزايش قابليت هاي سودآوري اين شركتها كماكان وجود دارد. پتانسيل هاي بالا و انتظارات رشد بيشتر در اين گروه باعث بالا رفتن چشمگير نسبت قيمت به درآمد در شركتهاي توليدكننده سنگ آهن شده است. افزايش سرمايه و تعديل مثبت سود از مهمترين انتظارات سهامداران در مورد اين دو سهم است.

تغييرات قيمت سهام
006021.jpg
006024.jpg
006027.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |