چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۳ - Dec 20, 2006
با 5 سال تاخير، از 11 دي برگزار مي شود
هشتمين دوسالانه سفال، سراميك
و آبگينه با آثار 325هنرمند
006909.jpg
گروه ادب و هنر- هشتمين دو سالانه سفال، سراميك و آبگينه ايران بالاخره پس از يك تاخير پنج ساله يازدهم دي ماه در محل مركز فرهنگي و هنري صبا برگزار مي شود.
آخرين دور اين دو سالانه در سال 1380 در شهر مشهد برگزار شد و دور جديد آن نيزكه طبق آخرين اعلام هاي رسمي قرار بود روز اول دي ماه در تالار آيينه مركز صبا برپا شود سرانجام يازدهم دي ماه گشايش مي يابد.
در دو سالانه هشتم سفال و سراميك، بركميت و كيفيت برتر آثار نسبت به دوسالانه هاي قبلي تاكيد شده است و تعداد كل شركت كنندگان آن 325 هنرمند، تعداد كل آثار شركت داده شده 970 اثر و تعداد آثار پذيرفته شده 574 اثر اعلام شده است.
همچنين از مجموع كل شركت كنندگان، 187 هنرمند تهراني، 138نفرشهرستاني، 223 زن و 103 مرد شركت دارند.
مريم سالور دبير دوسالانه سفال و سراميك، پيش از اين روز 13دي ماه را زمان معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز عنوان كرد و گفت: موضوع دوسالانه هشتم، آزاد با تاكيد بر پويايي، نوآوري فرهنگي و هنري در تكنيك، فرم و محتواست و شرايط تكنيكي در بخش هاي مختلف جداگانه تعريف شده است. مريم سالور، فريده تطهيري مقدم، منيژه  آرمين، يعقوب امداديان، شاهرخ ديلمقاني، نسرين عظيمي، حبيب الله صادقي، فرهاد بادپا، محمدضيايي، عباس اكبري، اسماعيل رضامحمدي- نماينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مهدي مكي نژاد- نماينده فرهنگستان هنر،  دوسالانه هشتم سفال و سراميك ايران را سياستگذاري كرده اند و شاهرخ ديلمقاني، دبير اجرايي آن است.
هيأت داوران اين دو سالانه را نيز زهرا رهنورد، بيتا فياضي، آيدين آغداشلو، عربعلي شروه و جعفر نجيبي تشكيل مي دهند.
به گفته شاهرخ ديلمقاني دبير اجرايي دو سالانه، قرار است در كنار برپايي دوسالانه، همايش شش روزه نيز برگزار شود و علاوه بر اين، كارگاه هاي آموزشي در زمينه مختلف هنر سراميك و آبگينه توسط اساتيد اين رشته برپا شوند.
در اين كارگاه ها(ورك شاپ) تكنيك هاي سفالگري و ابزار آلات مورد نياز سفالگران مانند كوره هاي پخت به علاقمندان نشان داده و تشريح مي شوند.
همچنين تعدادي از سفالينه هاي باستاني قبل و بعد از اسلام كه از سازمان ميراث فرهنگي به امانت گرفته شده است، در اين دوسالانه به نمايش درمي آيند.

فيلم سازان در نشست جشنواره سينما شهر:
شهرداري ها ازمسائل فرهنگي غفلت نكنند
006918.jpg
گروه ادب و هنر- در نشست بررسي سينماي شهري كه در حاشيه اولين جشنواره فيلم شهر در سينما فلسطين برگزارشد، منوچهر محمدي تهيه كننده سينما، جشنواره فيلم شهري را فرصتي براي فيلمسازان دانست تا به مباحث مربوط به فضاي زندگي خود نيز بپردازند. وي با بيان اين كه تاكنون يك فيلم تمام عيار راجع به مسائل شهري نداشته ايم، شهرها را به موجود زنده اي تشبيه كرد كه داراي اندامهاي مختلف است. وي افزود: اگر اين قاعده معماران را باور داشته باشيم كه شهر مثل موجود زنده است، پس بايد با شهرها به مثابه يك موجود زنده برخورد كنيم كه داراي روح و حياتي قابل تامل است. درحالي كه فيلمسازان ما در جريان فيلمسازي خود به راحتي از كنار برخي اندامهاي اين شهر عبور مي كنند. محمدي تصريح كرد: سينماي ما ويتريني از فروشگاه بزرگي است كه تنها چند مانكن با لباس هاي جديد خود پشت آن ايستاده اند و عمق اين فروشگاه را نمي توانيم ببينيم. اين تهيه كننده سينما از فيلمسازان خواست تا به روح شهرها هم توجه كنند و به عنوان يك موجود زنده به آن بنگرند. رسول صدرعاملي با اشاره به غفلت فيلمسازان از پرداختن به مسائل شهري در آثارشان گفت: زماني كه خواستم فيلم سمفوني تهران را بسازم، سينماي ايران پر بود از فيلم هايي كه به روستائيان پرداخته شده بود و تصور مي كردند كه از اين طريق مي توانند دين خود را نسبت به مسائلي كه قبل از انقلاب مورد بي توجهي قرار گرفته بود ادا كنند درحالي كه از رشد روزافزون شهرنشيني و مسائلي كه به دنبال خود دارد غافل مانده بودند. وي افزود: شهرداري ها تاكنون بيشتر در گير مسايل سياسي بوده اند و از مسائل فرهنگي غفلت كرده اند. قوام الدين مهدوي جامعه شناس نيز فيلم هايي را كه به مسائل شهري مي نگرند به سه دسته تقسيم كرد و گفت: برخي از فيلمها به طور خاص، مسائل شهري را زير ذره بين مي گيرند، برخي ديگر از فيلم ها از شهر به عنوان لوكيشن و در حاشيه بهره مي گيرند و برخي ديگر نيز به مسائل شهري در كنار ساير مسائل مي پردازند. وي همچنين گفت: اگر به مسائل شهري به شكل خوبي در سينما پرداخته شود، تاثيرگذاري خوبي بر سياستگذاران شهري خواهد گذاشت.

مولف ايراني برنده جايزه  كتاب سال عراق
ايسنا- دكتر محمدعلي سلطاني- محقق و تاريخ نگار- به همراه پنج نويسنده ديگر، جايزه كتاب سال آراس عراق را دريافت كرد.
مراسم اهداي جايزه كتاب سال آراس كردستان عراق با حضور يكصد شخصيت فرهنگي و علمي از ايران و كشورهاي اروپايي، در محل ساختمان جديد مؤسسه آراس در شهر اربيل برگزار شد.
در اين مراسم، محمدعلي سلطاني (محقق و تاريخ نگار) از ايران، محمد اوزون (رمان نويس) از تركيه، نگار محمد (شاعر)، دلشاد عبدالله (شاعر)، احمد تاقانه (محقق و تاريخ نگار) و خسرو جاف (رمان نويس و محقق)، هر چهار نفر از عراق، موفق شدند جايزه  كتاب سال آراس كردستان عراق را به دست آورند.
اين جايزه يكي از معتبرترين جايزه هاي كتاب در كشور عراق است كه هر ساله به تعدادي از نويسندگان مطرح و پر كار در رشته هاي داستان نويسي، تاريخ، ترجمه، شعر و هنر اهدا مي شود. موسسه  آراس در پاييز سال 1377 در شهر اربيل افتتاح شد و تاكنون 535 عنوان كتاب به زبان هاي فارسي، انگليسي، عربي و كردي به چاپ رسانده است.
سال گذشته دكتر قطب الدين صادقي- كارگردان تئاتر و نمايشنامه نويس- جايزه  يادشده  را دريافت كرده بود.

۹۰ فيلم بلند متقاضي شركت در جشنواره فجر
گروه ادب و هنر: بيش از 90 فيلم بلند سينمايي ايراني متقاضي شركت در بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر هستند.به گزارش روابط عمومي اين جشنواره هيأت انتخاب از 18 آذرماه ارزيابي آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره فجر را آغاز كردند.احمد اميني، عبدالحسين برزيده، عزيزالله حاجي مشهدي، مجيد رضا بالا، جمال شورجه، يدالله صمدي، حسين كرمي، مجتبي مشيري، محمدحسين نيرومند هيأت انتخاب جشنواره فجر امسال هستند.بيش از 20 اثر از فيلم اولي ها در ميان فيلم هاي متقاضي شركت در اين دور به چشم مي خورد و پيش بيني مي شود تا سقف 25 اثر براي بخش مسابقه سينماي ايران انتخاب و معرفي شوند. بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه در تهران برگزار مي شود.

جشن تولد رامبراند در تهران
ايسنا: با هدف گسترش تبادلات فرهنگي ميان ايران و هلند و ساير كشورها و به مناسبت چهارصدمين سال تولد رامبراند، نقاش شهير هلندي، نمايشگاه نقاشي ايران و هلند با حضور علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، بوسنبروك، معاون كتابخانه سلطنتي هلند و سفير اين كشور در ايران در كتابخانه ملي گشايش يافت. در اين نمايشگاه، كپي هايي از آثار شاخص دو كشور در قرن۱۷ ميلادي و 9 و 10 هجري به نمايش گذاشته  شده اند كه تصاويري از شاهنامه شاه طهماسبي و نگارگري هايي از مير مصور، عبدالعزيز،  آقا ميرك و ...، همچنين 15 اثر سياه قلم و 4اثر فلزي رامبراند را شامل مي شود.
بنابراين گزارش، ايران از جمله معدود كشورهاي آسيايي و اسلامي است كه در سالي كه به نام اين نقاش در هلند نامگذاري شده، با برپايي نمايشگاهي در جشن هنرمندان دنيا شريك شده است. رامبراند هارمنزون ريجن در 15 ژوئيه 1606 در ليد متولد شد؛ وي فرزند نهم خانواده  و تنها عضوي بود كه به تحصيلات كلاسيك پرداخت، اما با رهاكردن اين تحصيلات خود را وقف دنياي هنر و  آموزش از نقاشان گوناگون در ليد و آمستردام كرد.
در سال 1626 كارگاهي در ليد باز كرد و به خلق گراورهاي گوناگون مشغول شد كه در ميان آنها پرتره هاي گداها و اعضاي خانواده اش از اهميت زيادي برخوردارند. اين هنرمند را كه استاد نور و سايه و خلق آثار چاپي نيز ناميده اند، يكي از بزرگ ترين خالقان آثار هنري دنيا به شمار مي رود كه ويژگي هاي آثارش نتيجه يك عمر فعاليت هنري اوست.

نگاه
حاشيه اي بر جشنواره بين المللي قصه گويي
علت مفقودشدن فردوسي
زهير توكلي
اين روزها جشنواره بين المللي قصه گويي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در جريان است.
اطلاع رساني درباره اين جشنواره متاسفانه آن اندازه كه درخور اهميت اين موضوع است، انجام نگرفت، در حالي كه چنين جشنواره هايي مي توانند زمينه را براي احياي يك سنت قديمي كه بستر خلق شاهكارهاي ادبي و نيز مهد پرورش استعدادهاي بزرگ ادبي است، فراهم كنند.
بزرگترين آثار ادبيات كلاسيك ما پس زمينه اي از سنت قصه گويي را در پشت سر دارد. مثلاً فردوسي بنيان اصلي شاهنامه خود را بر شاهنامه اي منثور مشهور به شاهنامه ابومنصوري نهاد و شاهنامه منثور هم براساس روايات شفاهي كه پس از فراخوان ابومنصور عبدالرزاق طوسي سردار خراسان، از دهان پيران خراسان شنيده شد، به تحرير درآمد؛ حتي برخي از قصه هاي شاهنامه صراحتاً حاصل تبديل مستقيم نقل شفاهي به شعر است.
مثلاً در قصه بيژن و منيژه در مقدمه اش كه يكي از بهترين ديباچه هاي داستان ها در شاهنامه و اساساً يكي از شاهكارهاي صناعت براعت استهلال در شعر فارسي است، فردوسي در يك فضاي تغزلي از همسر جوانش مي خواهد كه يكي از روايت هايي را كه از پهلوي مي داند، برايش بازگو كند تا از ملال آن شب سياه به درآيد و او به شرط آنكه فردوسي، اين نقل را بسرايد، سازش را برمي دارد و روايت آواز خود را از قصه بيژن و منيژه آغاز مي كند.
نظامي گنجه اي هم در كتاب مرموز هفت پيكر كه نمادين ترين و قابل تاويل ترين اثر اوست، تا حدود زيادي مبتني بر افسانه هاي شفاهي بوده است و حتي ردپاي تبار كردي مادرش را در نشانه هاي رمزي قصه هايي مثل خير و شر در اين كتاب مي توان يافت.
اينها مشت نمونه خروار است و ادبيات فارسي پر است از نقل هاي شفاهي كه در سرانگشتان تواناي سراينده اي بزرگ به شكل يك شاهكار مكتوب درآمده است.
علاوه بر همه اينها گنجينه كتاب هاي نقالان مانند سمك عيار، آثار طوسي مثل داراب نامه يا ابومسلم نامه، آثار نقالان قرون متاخر مثل اميرحمزه يا حسين كرد و... خود يك ضلع تازه كشف شده ادبيات كهن ماست كه جنبه فولكلور بسيار گرانبهايي نيز دارد و در اين پنجاه سال اخير به همت بزرگاني چون دكتر پرويز ناتل خانلري و ذبيح الله صفا، عليرضا ذكاوتي قراگوزلو و... به جامعه كتابخوان(و حتي مجامع آكادميك) معرفي شده اند.
اگرچه اكنون كانون براي مخاطب خودش كه كودكان و نوجوانان هستند، چنين تمهيداتي را تدارك ديده است، بايد گفت كه پتانسيل داستان هايي كه قابليت  نقالي دارند چه آنها كه قبلاً نقالي مي شده اند و چه آنها كه مي توانند به روايت امروزي نقالي شوند اگر آزاد شود يك دستگاه فكري بسيار غني كه حامل نشانه ها و رمزگان خاص جهان بيني كهن ايراني و اسلامي است و به اصطلاح امروزي لوح فشرده هزاران سال تجربه قوم ايراني محسوب تواند شد، مرهمي بر بحران هويت امروزي ما خواهد نهاد.
براي نمونه مي شود به بهرام بيضايي يا پري صابري ارجاع داد كه برخي از آثارشان نوعي نقالي مدرن قصه هاي ايراني است.
اما مي خواهم بگويم حتي قصه گويي به همان شيوه سينه به سينه قديمي ها، اگر به عنوان يك دغدغه نزد مسئولان فرهنگي ما باشد، مي توان با تربيت دانشجويان رشته  ادبيات فارسي، ادبيات نمايشي، تئاتر و... به عنوان اساتيد كلاس هاي فوق برنامه قصه گويي در مدارس ما از مقطع پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي در سطوح مختلف و گنجاندن اين درس به عنوان واحد فوق برنامه اي ذيل معاونت پرورشي مدارس، اين سنت ارزشمند را احيا كنيم براي نسلي كه سينما و تلويزيون جاي لالايي هاي مادربزرگ ها و مادرها را برايشان پر كرده است، آن هم به تصرف غيرعدواني.


نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه نقاشي شبنم پناهي از 1 تا 6 دي‎/ خيابان دولت، جنب داروخانه اكسير، كوي سلمي، كاشي 26/ تلفن: 22764186.
گالري سبحان: نمايشگاه گروه هنري باروك، كلاژ و حجم سازي‎/ 1 تا 10 دي‎/ منظريه، پيشتاز، بن بست بعثت، پلاك 13/ تلفن 22231480.
گالري شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي پرويز اسفندياري و هنرجويان‎/ گيشا، نبش كوچه 36/ تلفن: 88280415.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي علي ندايي‎/ تا 7 دي‎/ آفريقا، گلفام، پلاك 47/ تلفن: 22059686.
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي پونه جعفري نژاد‎/ 1 تا 7 دي‎/ دروس، كماسايي، پلاك 42/ تلفن: 22541589.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي فرانك مقيمي و مريم كاشاني‎/ 1 تا 6 دي‎/ شهرك قدس، فاز 3، خيابان سيف، كوچه دوم، پلاك 65/11.

نجواهاي شبانه به صحنه مي آيد
گروه ادب و هنر- نجواهاي شبانه عنوان نمايشي است نوشته محمد چرم شير كه از يكشنبه سوم دي ماه به كارگرداني عباس غفاري در تالار كوچك مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيد.به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، اين نمايش روايتگر زندگي انسان هايي است كه مي خواهند ديده شوند. سه شخصيت اين نمايش، نمونه ضد قهرمان هايي هستند كه همواره آنها را در پيرامون خود مي بينيم.عباس غفاري درباره اين نمايش مي گويد: به دليل جنس گفت وگوها، فضاي كار مملو از لحظات طنز تلخ است؛ به اين معني كه به همان مقدار كه شايد براي تماشاگر مضحك باشد، دردآور و آزاردهنده نيز است . از آنجا كه اجراي ما به دليل نزديكي با جشنواره تئاتر فجر در 10شب اجرا مي شود، به صورت دو اجرايي و در دو نوبت  18 و 45/20 به روي صحنه خواهد رفت.غفاري افزود: نجواهاي شبانه را به زنده ياد بابك بيات تقديم كرده ايم تا بتوانيم روح اين هنرمند گرانقدر را با اين حركت نمادين، همواره در اذهان زنده نگه داريم. وي در معرفي عوامل اين اثر نمايشي گفت: فرزين صابوني، كامران تفتي و سينا رازاني به عنوان بازيگر، نرمين نظمي به عنوان طراح صحنه و لباس در اين نمايش حضور دارند.نجواهاي شبانه از هفته آينده هر روز ساعت 18و 45/20 بر صحنه خواهد بود.

ايراگون در صدر جدول پرفروش ها
006912.jpg
مهر: فيلم فانتزي ايراگون با بازي جرمي ايرونز پس از چهار هفته به صدرنشيني كازينو رويال جديدترين فيلم جيمز باند پايان داد و در رده نخست جدول فروش دنيا قرار گرفت. فيلم ايراگون در هفته نخست نمايش در 76 كشور و در 6128 سالن رقمي حدود 3/30 ميليون دلار فروخت تا پرفروشترين فيلم هفته لقب بگيرد. اين فيلم كه نخستين تجربه كارگرداني استفن فانگمير، متخصص جلوه هاي ويژه است، حداقل در 22كشور، فيلم اول جدول بود و پس از چهار هفته كازينو رويال را از صدر جدول به زير كشيد.مجموع فروش جهاني ايراگون كه همزمان در آمريكاي شمالي نيز اكران شده و در رتبه دوم جاي گرفته، تاكنون 8/53 ميليون دلار بوده است.
عنوان دومين فيلم پرفروش هفته از آن كازينو رويال شد كه در 64 كشور به فروش تقريبي 21 ميليون دلار دست يافت. با اين حساب فروش آخرين فيلم مامور 007 در سطح دنيا به 3/280 ميليون دلار رسيد كه بيشترين ميزان فروش در ميان 21 فيلم مجموعه جيمز باند است. ركورد قبلي در اختيار روز ديگر بمير ، بيستمين فيلم باند بود كه در سطح بين المللي 271 ميليون دلار فروخت. با احتساب فروش كازينو رويال در بازار آمريكاي شمالي، اين فيلم با 4/13 ميليون دلار ديگر، ركورد 3/431 ميليون دلاري روز ديگر بمير در سطح جهان را مي شكند. كازينو رويال با 3/1 ميليون دلار فروش در 361 سالن همچنان فيلم اول جدول است.
كمدي تعطيلات ، سومين فيلم پرفروش هفته، در 28كشور و در 2450 سالن تقريبا 14 ميليون دلار فروخت و مجموع فروش خود را در دو هفته به 8/53ميليون دلار رساند. كمدي رومانتيك نانسي مه يرز كه كامرون دياز در آن نقش آفريني مي كند در آلمان و كره به ترتيب 7/2 و 6/2ميليون دلار فروخت. فروش اين فيلم در بريتانيا هم 1/3 ميليون دلار بود.چهارمين فيلم پرفروش هفته انيميشن خوش قدم بود كه در 39 كشور در 5800 سالن تقريبا 8/12 ميليون دلار فروش داشت. مجموع فروش بين المللي اين فيلم 7/59ميليون دلار و فروش جهاني آن با احتساب آمريكاي شمالي 1/209ميليون دلار بود. عنوان پنجم را هم تريلر آشناپنداري به خود اختصاص داد كه در 2890سالن در 16 كشور 9/8ميليون دلار فروخت. اين فيلم تاكنون 5/22 ميليون دلار در سطح بين المللي فروش داشته است.
رده هاي ششم و هفتم جدول نيز به ترتيب به فروغلطيده شده (2/8 ميليون دلار) و مردگان (2/4 ميليون دلار) تعلق گرفت.

نشست ماهانه نقد شعردر حوزه هنري
گروه ادب و هنر- جلسه نقد و بررسي كتاب جلد اول عشق: ژئوسئانس من ساخته محمد رمضاني فرخاني در سلسله جلسات ماهانه نقد شعرحوزه هنري در تالار انديشه بررسي شد. در اين نشست سيد احمد نادمي(شاعر و مترجم) ضمن بيان اين نكته كه اتفاقات پيش از كتاب ژئوسئانس من در طول تاريخ ادبيات به نوعي در اين كتاب جلوه ديگري پيدا كرده اند، از تطورات فرمي شديد در طول كتاب ياد كرد و گفت: علي رغم تأكيد شاعر در مقدمه كتاب بر اين كه با يك شعر بلند روبه رو هستيم، شاهديم كه اجزاي مختلف كتاب در مطبوعات مختلف به صورت شعرهاي مستقلي چاپ شده اند. اين منتقد ادبي، در يك جمع بندي كلي درباره كتاب چنين اظهار نظر كرد: محمد رمضاني فرخاني با درك اين نكته كه امروزه پيش از آن كه متن ديكتاتور باشد، مخاطب ديكتاتور است، به سمت جلوگيري از استبداد مخاطب بر شعر و سليقه اش رفته است. سخنران ديگر اين نشست دكتر صابر امامي بود. او به طرح روي جلد كتاب و تقديم نامچه آن اشاره كرد و با خاطرنشان كردن اين نكته كه شاعر تحت تأثير اسماعيل خويي بوده است، گفت: كتاب، ملغمه اي است از تكنيك هاي شعر و كاركرد و سينما در ادبيات و واردكردن شگردهاي رمان و قصه. امامي افزود: شاعر در مقدمه بر اين كه وي حدود دوازده سال بر اين كتاب كار كرده است، تأكيد كرده است اما به نظر مي رسد اين تلاش، كتاب را به سمت عدم ارتباط مناسب با مخاطب برده است.

اخبار كوتاه
يك روز مثل هميشه در گوشه:نمايش "يك روز مثل هميشه" با اقتباس از داستاني به همين نام از نادر ابراهيمي و با كارگرداني سياوش ايزدپناه در نيمه اول سال 86 در تالار گوشه فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود. اين نمايش تا حدودي متأثر از تعزيه و شبيه خواني است .
اركستر سمفونيك دانشگاه تهران :اركستر سمفونيك دانشكده موسيقي دانشگاه تهران به سرپرستي حامي حقيقي و رهبري محمد حسين حميدي از 30 آذر تا 2 دي به اجراي برنامه مي ژپردازد.
مرغ سحر در سيما: مجموعه تلويزيوني "مرغ سحر" به كارگرداني مسعود عسگري كه به زندگي استاد علي اكبر دهخدا مي پردازد، همزمان با سالروز وفات وي از شبكه چهار سيما پخش مي شود.
006915.jpg
نشست رسانه اي دنياي ديوانه:نشست رسانه اي نمايش دنياي ديوانه ديوانه نوشته و كار بهزاد فراهاني روز جمعه اول دي ماه در تئاتر شهر برگزار مي شود.در اين نشست كه ساعت 30/16 برگزار مي شود بهزاد فراهاني و ديگر عوامل نمايش در گفت وگو با مطبوعات و خبرگزاري ها به پرسش هاي آنان پاسخ  مي دهند.
كنسرت ايران و ايتاليا: دو نوازي كلارينت نواز ايتاليايي و پيانيست ايراني يكم دي ماه در تالار انديشه اجرا مي شود.در اين برنامه بلز اوبالديني نوازنده كلارينت ايتاليايي به همراه ليلا رمضان نوازنده پيانو آثاري از موتسارت، شوپن،  شومان، استراوينسكي و ... را اجرا مي كنند.
پيرمرد و خط در جشنواره فرانسه: فيلم كوتاه داستاني "پيرمرد و خط" به كارگرداني پناه بر خدا رضايي ، به بخش مسابقه بين المللي جشنواره فيلم كوتاه "كلرمون فران فرانسه" راه يافت. اين جشنواره در روزهاي 14 - 6 بهمن ماه 1385، در كشور فرانسه برگزار خواهد شد.
مقاله هاي علمي سمينار نمايش و دين:25 مقاله علمي از صاحب نظران تئاتر 9 كشور جهان در نخستين سمينار بين المللي "نمايش و دين" ارائه مي شود.
كريستوفر اينس از كانادا، سم ولز از آمريكا، پيتر چلكوفسكي از آمريكا و... از سخنرانان اين سمينار هستند كه در روزهاي 16 و 17 دي ماه سال جاري در محل تالار فريدون ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
بازسازي تئاتر شهر: مجموعه تئاتر شهر در آستانه برپايي بيست و هفتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر زير نظر بهروز غريب پور آماده بازسازي مي شود. اين كار با طراحي و نظارت بهروز غريب پور انجام مي شود.
كودك و معنويت در موزه فلسطين :نمايشگاه عكسي با عنوان كودك و معنويت در موزه هنرهاي معاصر فلسطين گشايش مي يابد.اين نمايشگاه از دوم دي ماه، به مدت 10روز ميزبان نمايشگاه عكسي با عنوان كودك و معنويت خواهد بود و در 2 بخش كودك و معنويت و مقاومت مردم فلسطين و لبنان برگزار خواهد شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |