چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۳ - Dec 20, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
خيري كه پاداش آن به سرعت فرا مي رسد، نيكوكاري است.
من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 379
امروز با حافظ
سر مرا به جز اين در حواله گاهي نيست
جز آستان توام در جهان پناهي نيست
كه تيغ ما به جز از ناله اي و آهي نيست
عدو چو تيغ كشد من سپر بيندازم
آب و هوا
007014.jpg

طلا و ارز
007071.jpg

عكس روز
007029.jpg
عكس: رويترز‎/ تينا كوزچ
ديروز اعلام شد نرخ بيكاري ماه گذشته ميلادي در كشور اسلووني به 9/8 درصد رسيد كه نسبت به ماه قبل از آن 1/0 درصد افزايش يافت. در عكس، كارگران مشغول نصب پنجره هاي دو جداره در پايتخت اين كشور هستند. طبق آمار رسمي، 81302 نفر در اسلووني بيكارند.

در شهر چه خبر
جاده هاي برفي
با مسدود شدن چند راه ارتباطي و كولاك شديد در جاده ها، پليس راه به شهروندان توصيه كرد، حتي المقدور از مسافرت هاي جاده اي خود داري كنند. در صورت ضرورت سفر به نقاط كوهستاني، همراه داشتن زنجير چرخ، آذوقه و وسايل گرمايشي از جمله الزامات سفري ايمن خواهد بود. طي چند روز گذشته بسياري از خودروها به اجبار در جاده ها متوقف شدند و متأسفانه اين توقف هاي اجباري تلفاتي نيز دربرداشت. شهروندان پيش از سفر مي توانند با شماره تلفن 88255555 مركز فرماندهي و كنترل پليس راه تماس بگيرند و از وضعيت راه ها اطمينان يابند.

پيك كتاب تهران
فرهنگسراي تهران به منظور فراهم كردن تسهيلات ويژه براي اعضا و كاربران كتابخانه شهر طرح پيك كتاب را برگزار مي  كند. اين طرح از تاريخ يكم دي ماه به مدت يك ماه هر روز برگزار مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين طرح مي توانند با شماره تلفن هاي 44141144 و۴۴۱۴۳۷۸۰ تماس بگيرند و پس از ارائه نشاني، شماره تماس و نام كتاب مورد نظر خود، آن را دريافت كنند.

دوش هاي تقلبي
استقبال از دوش هاي چند كاره و جديد پاي انواع نامرغوب و تقلبي آن را به بازار شيرآلات باز كرده است. به گفته يكي از فروشندگان خيابان شيراز، دوش هاي چند منظوره بيشترين حجم كالاي مرجوعي اين بازار را ظرف چند ماه گذشته تشكيل داده است. به نظر مي رسد به علت مقاومت بسيار پايين قطعه تعبيه شده در سرپيچ دوش، به محض بالا رفتن فشار آب، سرپيچ، شكسته و جدا مي شود. در حال حاضر حجم بالاي اين دوش ها در بازار و نبود قطعه يدكي آن موجب نارضايتي خريداران زيادي شده است. آگاهان بازار، خريد كالاي استاندارد از نمايندگي هاي مجاز را بهترين ضمانت ممكن ارزيابي مي كنند.

قطع تلفن
تلفن هاي برخي مشتركان در مركز مخابرات شهيد كلانتري به دليل توسعه شبكه كابل از ساعت 16 فردا قطع مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركان با پيش شماره هاي 8864 و 8865 حداكثر به مدت 24 ساعت قطع خواهد شد. همچنين عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد توكلي و پيام نور از امروز و شهيد نواب از فردا آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركان در مركز مخابرات شهيد توكلي با پيش شماره هاي 4450 تا 4453 و 4456 در محدوده كيلومتر 10 جاده مخصوص كرج حداكثر به مدت 72 ساعت مختل مي شود. همچنين ارتباط تلفني مشتركان در مركز مخابرات پيام نور با پيش شماره  هاي 4440 تا 4447 در محدوده خيابان هفتم مخابرات شرقي، 35 متري گلستان، خيابان سوسن آبادي و بلوار ستاري و در مركز مخابرات شهيد نواب با پيش شماره هاي 5540 تا 5542 در محدوده خيابان قزوين و غفاري حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

بازار
007068.jpg
بازگشت قيمت كاغذ
با اين كه بازار با واردات كاغذ براي اوج مصرف روزهاي انتخابات آماده شده بود اما نرخ كاغذ در اين ايام تا 20 درصد گران شد؛ به طوري  كه قيمت كاغذ تحرير 80 گرمي به كيلويي 1600 تا 1700 تومان رسيد و هر بند از اين كالا نيز بالاي 50 هزار تومان معامله مي شد. با اين وجود در حال حاضر قيمت كاغذ روند نزولي پيش از انتخابات را دوباره پي گرفته و پيش بيني مي شود ظرف چند روز آينده تابلوي قيمت ها به حالت عادي بازگردد. همچنين يارانه كاغذ توليدكنندگان داخلي كه قرار بود از آذر ماه حذف شود همچنان ادامه دارد و يكي از تحولات بزرگ بازار كاغذ هنوز اتفاق نيافتاده است. به گفته يكي از فعالان بازار كاغذ، بهترين راه كنترل اين بازار و بهره مندي عادلانه كتاب از يارانه هاي فرهنگي دولت، توزيع بن كتاب است. از اين راه دست تمامي دلالان و سودجويان از اين حيطه كوتاه مي شود.

آشنايي با داروهاي گياهي و طب سنتي
همايش آشنايي با داروهاي گياهي و طب سنتي ايران يكشنبه هر هفته ساعت 15 به صورت رايگان در فرهنگسراي مدرسه برگزار مي شود.
در اين كارگاه موضوعاتي چون مزاج شناسي، راه هاي حفظ تندرستي، آشنايي با گياهان دارويي و آشنايي با درمان هاي طبيعي مطرح خواهد شد.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن 15-88505513 تماس بگيرند و براي ثبت نام به نشاني: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند.

همشهري خانواده منتشر شد
007026.jpg
نخستين شماره هفته نامه همشهري خانواده امروز روي كيوسك رفت.
اين هفته نامه با محوريت مسايل اجتماعي، خانوادگي، حوادث، سلامت، آشپزي و... مجموعه اي است خواندني از خبر، گزارش، گفت وگو، يادداشت و مطالب جذاب ديگر.
در شماره اول اين مجله، اين مطالب را مي خوانيد: يلدا؛ شب انار، گفت وگو با فرهاد آييش و همسرش، يادداشت اختصاصي گلشيفته فراهاني، يك آدم، يك قصه، ما چگونه چاق شديم، اين جا باغ مظفر و...
از اين پس همشهري خانواده در كنار ديگر مجلات همشهري، مثل يك اتفاق كوچك و خوب، هر چهارشنبه مهمان خانه هاي شماست.

فرهنگسرا
جشنواره قرآني نوجوان
فرهنگسراي سالمند به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص)، دهمين جشنواره قرآني نوجوان را در رشته هنرهاي دستي برگزار مي كند.
اين جشنواره يك مرحله اي و به صورت غيرحضوري ويژه گروههاي سني راهنمايي تا پيش دانشگاهي برگزار مي شود. موضوع اثر بايد متناسب با موضوعات قرآني يا پيامبر اعظم (ص)، مهربانترين پدر باشد. اين آثار شامل منبت كاري، مشبك كاري، گليم و قالي بافي، معرق كاري، كاشي كاري، تذهيب، رحل سازي، جلدسازي قرآن، قلم كاري و... خواهد بود.
علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند تا 21 دي به نشاني ميدان امام حسين،
خ 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 33302590 تماس بگيرند.

نمازم يك ساله شد
فرهنگسراي خاتم با هدف ترويج فرهنگ نمازخواني در بين نوجوانان و همچنين توجه والدين به اين مقوله و اهميت آن در جامعه اسلامي، ويژه  برنامه جشن تولد يك سالگي نمازم را برگزار مي كند.
اين برنامه ويژه كودكان دختر 10 ساله است كه يك سال از سن تكليف آنها سپري شده است.  برنامه فوق امروز ساعت 10 صبح در سالن آمفي تئاتر فرهنگسرا برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 66207065 تماس بگيرند.

هفته اي با كنكوري ها
نمايشگاه بزرگ هفته اي با كنكوري ها با هدف آشناسازي و آماده سازي دانش آموزان و داوطلبان كنكور با نحوه شركت در اين آزمون در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
اين نمايشگاه با حضور مؤسسات و آموزشگاه هاي كنكور، ناشران كتاب هاي آموزشي از چهارم تا هشتم دي ماه در گالري شماره 2 فرهنگسراي بهمن برپا خواهد شد. از جمله بخش هاي اين نمايشگاه مي توان به برگزاري همايش در موضوع هاي متنوع و مرتبط با كنكور اشاره كرد. در اين همايش ها مباحثي از جمله كنكور و چگونگي آماده سازي براي شركت در آن، استرس و چگونگي كنترل آن در اين هفته توسط كارشناسان و اساتيد دانشگاه مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. علاقه مندان مي توانند براي شركت در اين نمايشگاه به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55058832 تماس بگيرند.

تلويزيون
007074.jpg

آلودگي هواي تهران
007017.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
كودك پير
پيرمرد اداي كودكان را درمي آورد. گاهي هم با هم سن و سالان خود در آسايشگاه سالمندان به بي كسي خود مي گريست. به بازي بي انتهاي زندگي رنگ فراموشي مي زد. خود را براي مرگ آماده مي كرد انگار.
صبحانه اش را كه روي ميز گذاشته بودند دست نخورده برگرداندند. راستي براي ورزش صبحگاهي هم نيامده بود.
آرتور دوناوان / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
اطلاعات عمومي كودكان انگليسي
لندن: نتايج يك آمارگيري در انگليس نشان مي دهد كمتر از نيمي از كودكان 7 تا 11 ساله اين كشور مي دانند كه روز كريسمس مصادف با تولد حضرت مسيح (ع) است. در اين نظر سنجي تنها 44 درصد كودكان 7 تا 11 ساله اطلاع داشتند كه حضرت مسيح (ع) روز 25 دسامبر ( روز كريسمس) به دنيا آمده است.
كيك 850 هزار دلاري
توكيو: چندي پيش در همين ستون نوشتيم يكي از بزرگترين طلا فروشي هاي كشور ژاپن يك كيك بسيار بزرگ با پوشش الماس تهيه كرده است. ديروز هم اعلام شد يكي از بزرگترين فروشگاهاي زنجيره اي ژاپن براي جذب هر چه بيشتر مشتري اقدام به عرضه كيك شكلاتي كرده است كه روي اين كيك مملو از 100 قطعه الماس است. ابتدا مشتريان فروشگاه تصور مي كردند كه اين كيك سمبليك است اما بعداً مسئولان فروشگاه اعلام كردند، آمادگي فروش آن را دارند. قيمت اين كيك كه قطر آن 35 سانتيمتر است 850 هزار دلار اعلام شده است. البته هنوز خريداري براي آن پيدا نشده است.
ربودن عروس
پكن: مراسم عروسي يك زوج در يكي از شهرستانهاي چين با ربوده شدن عروس خانم به يك مراسم تراژيك تبديل شد. داستان از اين قرار بود كه نامزد سابق عروس خانم به دليل اينكه تحمل ازدواج وي را با يك مرد ديگر نداشت همراه با دوستانش كه مسلح به چاقو و چماق بودند به خودرو عروس حمله ور شدند و با شكستن شيشه هاي خودرو، عروس را ربودند. البته اين پايان ماجرا نبود. با توجه به اينكه طبق سنت چيني ها داماد بايد پس از پوشيدن لباس دامادي حتماً مراسم رسمي عروسي را به پايان برساند و سپس لباسش را تعويض كند به همين دليل وي مجبور شد مراسم عروسي را ادامه دهد و پس از پايان مراسم به جستجوي عروس ربوده شده خود بپردازد. با آنكه 15 مأمور پليس در جستجوي عروس هستند اما هنوز ردي از وي پيدا نكرده اند.
همبرگر گرانقيمت
جاكارتا: يك هتل در شهر جاكارتا اندونزي يك ساندويچ همبرگر عرضه كرده كه قيمت آن دو برابر حداقل دستمزد شهروندان متوسط اين كشور است. با آنكه در حدود 20 روز از عرضه اين همبرگر مي گذرد تنها 20 نفر اقدام به خريد آن كرده اند. هزينه اين ساندويچ همراه با سيب زميني سرخ كرده 110 دلار است. ويژگي بارز اين همبرگر گوشت آن است كه 225 گرم وزن دارد. حداقل دستمزد ماهانه شهروندان متوسط در بيشتر نقاط اندونزي 40 دلار است.
شكايت از مواد مخدر ناخالص
فلوريدا: يك زن 50 ساله در فلوريدا نزد  يك مأمور پليس رفت و از ناخالص بودن كوكائيني كه خريداري كرده بود شكايت كرد. اين زن در يك فروشگاه به سراغ مأمور پليس رفت و مدعي شد كه يك زن به وي كوكائين ناخالص فروخته است و او قصد دارد عليه فروشنده شكايت كند. به همين دليل مأمور پليس وي را به جرم حمل مواد مخدر دستگير كرد.
دستگيري قاچاقچيان پرنده
نيويورك: دو مرد مسن در مرز آمريكا به جرم قاچاق پرنده دستگير و جريمه شدند. اين دو مرد 59 و 64 ساله كه قصد داشتند از كانادا وارد آمريكا شوند مدعي شدند كه براي خريد غذاي پرندگان به كانادا سفر كرده بودند. به هر حال مأموران گمرك به آنها مشكوك شده و به بازرسي از آنان پرداختند. در حين بازرسي، 7 پرنده از آنها كشف شد . يكي از آنها 4 پرنده را در جيب هاي كت خود جاسازي كرده بود و ديگري سه پرنده را لا به لاي دستمال پيچيده و داخل چمدان پنهان كرده بود.
ناكامي در ركوردشكني با كلم
007023.jpg
منچستر: يك كارمند 24 ساله كه قصد داشت ركورد جهاني خوردن كلم پيچ كوچك در جهان را به خود اختصاص بدهد در ثانيه هاي پاياني ركورد شكني خود ناكام ماند. وي توانست طي يك دقيقه 36 كلم پيچ كوچك پخته را بخورد در حالي كه ركورد جهاني اين اقدام متعلق به فردي است كه طي يك دقيقه، 43 كلم پيچ كوچك خورده است. اين مرد براي اين ركورد شكني به مدت 6 هفته هر روز يك بشقاب پر، كلم پيچ پخته ميل مي كرد كه هر بار دچار حالت تهوع مي شد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |