چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۳ - Dec 20, 2006
احداث بزرگترين نيروگاه بادي جهان
006924.jpg
بي بي سي: دولت انگليس سرانجام طرح احداث بزرگترين نيروگاه بادي جهان در دهانه رود تيمز را تصويب كرد.
به گزارش بي بي سي، آليستر دارلينگ وزير صنايع و بازرگاني انگليس اعلام كرد اين طرح شامل چند مزرعه بادي است كه يكي از آنها به نام لاندن اري در زمان راه اندازي در سال ???? بزرگترين مزرعه بادي جهان خواهد بود. اين مزرعه بادي در محدوده اي به مساحت ???كيلومتر مربع احداث مي شود و شامل ????توربين خواهد بود.
قسمت كوچكتر از اين طرح عظيم نيز با نام ثانت در منطقه اي به وسعت ??كيلومتر مربع احداث خواهد شد و شامل ???توربين بادي خواهد بود. وزارت صنايع و بازرگاني انگليس اعلام كرد مزرعه بادي لاندن اري با هزينه 5/1?ميليارد پوند، در زمان تكميل شدن، انرژي برق مورد نياز تا ??? هزار خانوار را تامين خواهد كرد. هزينه مزرعه بادي كوچكتر ثانت نيز ???ميليون پوند برآورد شده است و پيش بيني مي شود برق مورد نياز ???هزار خانواده انگليسي را تامين كند. وزارت صنايع و بازرگاني انگليس همچنين اعلام كرد اين دو نيروگاه بادي عظيم در راستاي برنامه زيست محيطي بلند مدت دولت اين كشور خواهند بود كه بر اساس اين برنامه تا سال ???? ميزان توليد انرژي هاي تجديد پذير در انگليس بايد به پنج برابر ميزان فعلي برسد. برنامه ياد شده علاوه بر فوايد زيست محيطي، فرصت هاي اقتصادي بسياري را براي شركتهاي تجاري و ساكنين اين مناطق ايجاد خواهد كرد.

عبور سيارك ناشناخته از نزديكي زمين
006930.jpg
گروه علمي فرهنگي- منجمان چك از رصدخانه كلت در جنوب اين كشور يك سيارك ناشناخته را كشف كردند كه شامگاه جمعه از فاصله 600 هزار كيلومتري زمين عبور كرد. اين فاصله تنها اندكي از فاصله بين زمين و ماه بيشتر است. به گفته دانشمندان اين سيارك يكي از سيارك هايي است كه در فاصله بسيار اندك از كنار سياره ما عبور كرده و در اروپا شناسايي شده  است.
اين سيارك كه با سرعت بسيار بالايي حركت مي كند، متعلق به نوع نادر آپولو است كه مدار آن از مدار زمين در اطراف خورشيد عبور مي كند. قطر اين سيارك 20متر است و اگر احتمالا به زمين برخورد كند آسيبي بر جاي نخواهد گذاشت.

موفقيت فضاپيماي خودكار اروپا
در آزمايش هاي فني
006927.jpg
مهر: نخستين فضاپيماي خودكار آژانس فضايي اروپا، آزمايش هاي اوليه حضور در محيط شبيه سازي شده فضا و عملكرد برنامه هاي نرم افزاري و سخت افزاري خود در پيچيده ترين شرايط را با موفقيت پشت سر گذاشت.
اين فضاپيماي انتقالي خودكار موسوم به ژول ورن طي يك دوره 21 روزه سخت ترين مراحل آزمايشات در نظر گرفته شده را با نتايجي درخشان پشت سر گذاشت و طي آن دانشمندان حضور اين فضاپيما در سردترين و گرم ترين محيط ها هم چون انفجارهاي خورشيدي را مورد بررسي قرار دادند.
اين فضاپيما پيچيده ترين فضاپيمايي است كه تاكنون در اروپا طراحي و توليد شده و قرار است كه در تابستان سال 2007 با استفاده از يك موشك Ariae 5 راهي فضا شده و تجهيزاتي را به ايستگاه فضايي بين المللي منتقل كند. اين فضاپيما اخيرا پيچيده ترين آزمايشات خود را در مركز ESTEC نورديك در هلند پشت سر گذاشته است.
اين آزمايشات از 22 نوامبر با انجام چرخه هاي گوناگون فازهاي سرد و گرم آغاز شد و طبق برنامه ريزي صورت گرفته پيش رفت و تاكنون تمامي واكنش هاي آن طبق پيش بيني دانشمندان صورت گرفته است.
بر اساس گزارش يونيورس تودي، نرم افزارها و فناوري هاي جديد به كار رفته در اين فضاپيما اين امكان را به آن مي دهد تا خود را با هر دمايي منطبق ساخته و حتي حركتي آسان در تاريكي هاي بسيار سرد فضا داشته باشد.
به گفته طراحان اين فضاپيما، در ساخت اين فضاگرد از 625 حسگر داخلي و 250 حسگر خارجي استفاده شده است.

بررسي عمق 6 كيلومتري اقيانوس
006933.jpg
مهر:  دانشمندان هندي به فناوري هاي جديدي دست يافته اند كه بر اساس آن امكان انجام برنامه هاي اكتشافاتي تا عمق 6 كيلومتري اقيانوس ها فراهم مي شود.
در يكي از اين نوآوري ها، دانشمندان انستيتو فناوري اقيانوسي هند خزنده مكانيكي جديدي را طراحي و توليد كرده اند كه در نخستين آزمايش به بررسي دقيق آبهاي عمق 451 متري اقيانوس پرداخته و توانست اطلاعات دقيقي از منابع غيرجاندار در اين عمق از آن در اختيار دانشمندان قرار دهد.
به گفته يكي از مديران ارشد اين طرح، با استفاده از اين فناوري جديد مي تواند كمك زيادي به دانشمندان در كشف منابع معدني، نفتي و گازي اعماق اقيانوس ها كند.
اين دانشمندان همچنين وسيله كنترل از راه دور اقيانوسي را طراحي و توليد كرده اند كه داراي قابليتي همچون كاوش در زير كف اقيانوس، تصويربرداري و اندازه گيري دقيق محيط زير آبي در اعماق زياد است.
اين دانشمندان همچنين ماشين جديدي طراحي و توليد كرده اند كه بدون برهم زدن اعماق اقيانوس مي تواند به نمونه برداري با هدف كشف نفت پرداخته و تحول بزرگي در اين صنعت ايجاد كند.

ماهواره پيش بيني كننده وضعيت جوي المپيك 2008
006936.jpg
مهر: مقامات چيني با موفقيت موقعيت دومين ماهواره هواشناسي خود با نام Fegyu-2D) FY-2D) را كه قرار است پيش بيني وضعيت آب و هوا در جريان برگزاري المپيك 2008 پكن را برعهده داشته باشد، تثبيت كردند. مركز كنترل ماهواره زيان وضعيت كنوني اين سيستم را عادي ارزيابي كرد.ماهواره FY-2D سيگنال هايي را از مركز كنترل زميني دريافت و با استفاده از احتراق موتور خود به سوي مدار در نظر گرفته شده حركت كرد.
اين ماهواره كه توسط آكادمي فناوري پرواز فضايي شانگهاي وابسته به شركت صنعت و علوم هوافضاي چين ساخته شده قادر به ارزيابي تغييرات جوي در طول 24 ساعت است. بنا بر گزارش خبرگزاري شينهوآ، FY-2D در كنار اولين ماهواره مدار ثابت چين كه در اكتبر 2004 به فضا فرستاده شد، يك سيستم دوقلوي بازبيني را تشكيل مي دهند. اين دو ماهواره به طور مستقل عمل مي كنند، اما در موارد بروز نقص احتمالي جايگزين يكديگر مي شوند.

علمي فرهنگي
كلاس هاي درس در بم با چراغ والور گرم مي شوند
مهر: با توجه به سرماي شديد در شهرستان بم، نصب سيستم هاي جديد سرمايشي و گرمايشي در مدارس اين شهرستان به علت مصرف بسيار زياد برق و گازوئيل آنها ، در بيشتر مدارس بدون نتيجه باقي مانده و اكثر كلاس هاي درس فقط با چراغ هاي والور گرم مي شود.
به گفته حافظ آباديان ، رئيس آموزش و پرورش بم مسائل و مشكلات رواني و مادي معلمان از ديگر مشكلات آموزش و پرورش بم است، چرا كه فرهنگيان علاوه بر تدريس در مدارس بايد بخش زيادي از وقت خود را براي ساخت منازلشان صرف كنند، به همين لحاظ نمي توانند وقت زيادي را براي كاهش افت تحصيلي دانش آموزان و تشويق آنان براي ارتقاء سطح علمي اختصاص دهند.
برگزاري آزمون پيشرفته تيمز دانش آموزان
در ايران
گروه علمي فرهنگي- آزمون پيشرفته تيمز دانش آموزان براي اولين بار در ايران برگزار مي شود.
آزمون بين المللي تيمز پيشرفته همزمان با ساير كشورها در ايران نيز به اجرا در خواهد آمد.
اين آزمون در سطح دوره پيش دانشگاهي اجرا مي شود و دانش آموزان در دو درس فيزيك و رياضي، مورد ارزيابي و مقايسه قرار مي گيرند.
بر اين اساس آزمون پيشرفته تيمز در شهر تهران نيز همزمان با ساير استان ها در مناطق 9، 4 ۳، ۲، ۱،و 18 آموزش و پرورش، نيمه دوم اسفند ماه برگزار مي شود.
سرانه 10 ميليون ريالي هر دانش آموز استثنايي
ايرنا: مشاور معاون وزير آموزش و پرورش گفت: سرانه آموزشي و درماني هر دانش آموز استثنايي در كشور ??ميليون ريال است.
محمدرضا پاك نيت افزود: سرانه دانش آموزان استثنايي به دليل شرايط خاص فيزيكي و هزينه هاي بالاي درمان و تحصيل، چهار برابر دانش آموزان عادي است. پاك نيت گفت: آموزش و پرورش همچنين موظف به پرداخت مستمري ماهانه براي تامين هزينه هاي دارويي دانش آموزان استثنايي است كه ناچار به مصرف مرتب دارو هستند. وي، در اختيار قرار دادن سرويس رايگان رفت وآمد دانش آموزان معلول جسمي، حركتي را از مهمترين فعاليت هاي آموزش و پرورش استثنايي ذكر كرد.
برگزاري همايش كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري
گروه علمي فرهنگي- نخستين همايش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگري با هدف تبيين ابعاد نظري، شناسايي و معرفي نوآوري هاي ICT و كاربردهاي آن در حوزه خدمات گردشگري، طي روزهاي 27 و 28 دي در هتل آزادي تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مدير اجرايي طرح جامع ICT و سرپرست دفتر آمار و فناوري اطلاعات سازمان با بيان اين مطلب از حضور مديران، نمايندگان و كارشناسان شركت هاي انفورماتيك فعال در زمينه صنعت گردشگري در اين همايش خبر داد.
عبدالكريم شادمهر گفت: نظر به اهميت كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه اطلاع رساني و ايجاد تعامل در عرصه فرهنگ و اقتصاد جهاني، شناسايي چالش ها، فرصت ها و ظرفيت هاي اين حوزه براي به كارگيري جهت ارتقاي صنعت گردشگري در كشور ضروري است. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت www.ictsemiar.ir مراجعه كنند.
كسري 10 ميليارد توماني
در تجهيز و بهسازي موزه هاي كشور
مهر: مديركل امور موزه هاي كشور گفت: به منظور تجهيز ، توسعه و بهسازي موزه هاي موجود در كشور با 10 ميليارد تومان و همچنين براي تكميل و راه اندازي موزه هاي جديد با 6 ميليارد و 500 ميليون تومان كسري اعتبار مواجه هستيم.
مسعود نصرتي اعتبارات اختصاص يافته براي تجهيز و بازسازي موزه هاي كشور را كافي نداست و افزود: اعتبارات سال جاري بخش تجهيز ، نوسازي و بهسازي موزه ها حدود 3 ميليارد تومان و از سال اعتبارات گذشته كمتر است و با اين ارقام حتي نمي توان موزه هاي منطقه اي را تكميل كرد.
اعتبار 200 هزار توماني پايگاه ميراث فرهنگي بيستون
ايسنا: بيستون در گذشته كمبودها و مشكلات فراواني داشت، با اين حال چشم اميد مردم به روزي بود كه اين اثر جهاني شود تا شايد مسئولان با توجه بيشتر به آن ، مشكلاتش را حل كنند؛ اما اكنون با كسب اين افتخار در 22 تيرماه امسال، هيچ تغييري در وضعيت اعتباري بيستون ايجاد نشده و مشكلات و كمبودها همچنان پابرجا هستند و حتي اوضاع بدتر نيز شده است.
مليحه مهدي آبادي - مدير پايگاه ميراث فرهنگي بيستون- توضيح داد: از ابتداي سال تاكنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه فقط 6 ميليون تومان از 600 ميليون توماني را كه به پايگاه قول داده بودند، گرفته كه تاكنون 5?ميليون و 800 هزار تومان آن هزينه شده و فقط 200 هزار تومان تا پايان سال براي اين اثر جهاني باقي مانده است.

آموزش عالي
انتخاب رشته اينترنتي آزمون كارشناسي ارشد 86
ايسنا : ابراهيم خدايي ، معاون سازمان سنجش آموزش كشور، گفت: با توجه به سياست اينترنتي و الكترونيكي كردن مراحل آزمونهاي سازمان سنجش، انتخاب رشته آزمون كارشناسي ارشد امسال 100 درصد به صورت اينترنتي انجام مي شود.

آغاز ثبت نام آزمون دستياري امسال از دوم دي
مهر: رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از انتشار دفترچه و آغاز ثبت نام آزمون سي و چهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي در دوم دي ماه جاري خبر داد.
كي قباد طاهرنژاد با بيان اين خبر افزود: دفترچه سي و چهارمين دوره آزمون دستياري تخصصي پزشكي در تاريخ اعلام شده در دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور در اختيار داوطلبان قرار مي گيرد.
وي افزود: داوطلبان مي توانند آن را از واحد آموزش دانشگاه ها تهيه كرده و نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

پذيرش بدون آزمون دانشجوي دوره دكتري
ايسنا: دانشگاه علم و صنعت ايران براي نيم سال دوم دانشجويان ممتاز كارشناسي ارشد و مربيان رسمي را بدون آزمون كتبي در مقطع دكتري پذيرش مي كند.
دانش آموختگان ممتاز و مربيان رسمي مي توانند بدون آزمون كتبي در مقطع دكتري و در رشته هاي مهندسي برق، الكترونيك، قدرت، كنترل، مخابرات، مهندسي شيمي، مهندسي عمران، خاك و پي، راه و ترابري، آب، مهندسي صنايع، مهندسي سيستم هاي اقتصادي، اجتماعي، مديريت سيستم و بهره وري، مهندسي كامپيوتر، هوش مصنوعي، معماري، نرم افزار، مهندسي مكانيك،  مهندسي مواد و رياضي كاربردي پذيرفته شوند.
مربيان دانشگاه هاي دولتي براي پذيرفته شدن بايد حداقل 75 امتياز از آيين نامه ارتقا به تاييد هيات مميزه دانشگاه مربوطه را كسب كرده باشند،  حداقل دو مقاله علمي و معرفي نامه اداره بورس و امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مبني بر اعطاي بورس را ارائه نمايد و در مصاحبه دانشگاه قبول شوند.

برگزاري مسابقه انتخاب دانشجويان كارآفرين برتر
ايسنا: مسابقه انتخاب دانشجويان كارآفرين برتر توسط مركز كارآفريني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
اين مسابقه با هدف تشويق دانشجويان به تلاش در وادي آفرينندگي ارزش، علم، سرمايه، كار و... برگزار مي شود و دانشجويان كارآفرين به عنوان الگوهاي برتر كارآفريني در نخستين همايش ملي مديريت كارآفريني معرفي مي شوند.
داوطلبان مي توانند براي شركت در اين مسابقه و تهيه و تكميل فرم ثبت نام به نشاني karafarii.ut.ac.ir مراجعه كنند.

تهيه زير ساخت هاي ارزيابي آموزش عالي
و جايگاه آن در ايران
مهر: موسسه پژوهش و برنامه ريزي با همكاري دفتر نظارت و ارزيابي دانشگاه ها طرح نظارت و ارزيابي دانشگاه ها را با استفاده از تكنولوژي روز در دستور كار قرار داده است و هر چه سريعتر نظام هاي ارتقا كيفيت حتي در وزارتخانه نيز استقرار مي يابند.
عزيزالله معمارياني با بيان اينكه اين طرح بدون مطالعه امكان پذير نيست و نيازمند پروژه وسيعي است، گفت: در حال حاضر مطالعات نظري آن انجام شده و طراحي سيستم و زير ساخت هاي اطلاعاتي كه بتوان اين سيستم ها را در نظام آموزش عالي ايجاد كرد تهيه شده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |