چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۳ - Dec 20, 2006
نخستين خيابان استاندارد در كشور
بهسازي
پياده روهاي وليعصر
هفته آينده به پايان مي رسد
007032.jpg
گروه شهري: عمليات بهسازي واصلاح پياده روي مسير۱۸ كيلومتري خيابان وليعصر (عج) به عنوان بلندترين خيابان خاورميانه هفته آينده توسط شهرداري تهران به پايان مي رسد و همزمان فاز دوم اين طرح يعني همسطح سازي پياده روي اين مسير نيز آغاز و ظرف سه ماه آينده به پايان مي رسد.
به گفته حجت ا... ملاصالحي مديرعامل سازمان زيبا سازي شهرداري تهران سياست ترجيح سواره بر پياده و فراموش شدن جايگاه انسان در شهر، حاكميت خودروها، معضل ترافيك وآلودگي هوا را به شهر تحميل ساخت و موجب شد تلاش عمده شهرداران دوره هاي مختلف متوجه حل مسئله ترافيك در قالب احداث دهها پل و اتوبان وخيابان و... شود.
وي سياست جديد مديريت شهري راتشويق پياده روي در شهر دانست كه به همين دليل اصلاح و بهسازي پياده روها در دستور كار شهرداري قرار گرفته است،شيوه اجرايي در اين پروژه به گونه اي است كه با حذف تمامي عناصر مزاحم مسير جهت عبور معلولان و كم توانان حركتي نيز مناسب سازي شده است.
بقيه از صفحه اول
وي كه دردهمين نشست تخصصي پايگاه مديريت دانش شهري با موضوع بررسي سيماي شهري وبا تاكيد بر بهسازي خيابان وليعصر(عج )سخن مي گفت،جديت شهرداري در تحقق سياست بهسازي و اصلاح پياده روها به منظور فراهم شدن شرايط پياده روي براي شهروندان را در حدي دانست كه انجام پروژه اي كه درعرض 10سال ميسر بود به يك باره در مدت حدود يك سال و با هزينه اي كمتر از آنچه پيش بيني شده بود به پايان رسيد.
ملاصالحي در ادامه افزود: البته در اين راه مشكلات بسياري پيش روي شهرداري بود تا جايي كه تنها در مسير 500 متري ميان انقلاب و طالقاني با مشكلات بسياري حتي در مجموعه شهرداري مواجه شديم.

تا پايان هفته انجام مي شود
تكميل مكانيزاسيون خدمات شهري در تهران
گروه شهري- قائم مقام حوزه خدمات شهري شهرداري تهران از تكميل اجراي طرح مكانيزه جمع آوري زباله هاي پايتخت تا پايان آذرماه خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران،عيديان قائم مقام حوزه خدمات شهري شهرداري تهران صبح ديروز پس از جلسه ارتباط مستقيم شهروندان تهراني با مسئولين شهرداري در مركز 1888 كه اين بار با حضور مسئولين حوزه خدمات شهري برگزار شده بود، گفت: با اجراي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله هاي شهرتهران در حال حاضر حضور نيروهاي خدماتي در حوزه نظافت و رفت و روب شهر از 50 درصد گذشته به 20 درصد كاهش يافته و شهرداري تهران با جديت به دنبال اخراج كامل نيروهاي كارگري اتباع بيگانه از بخش هاي مختلف شهرداري تهران تا رساندن تعداد آنها به صفر است.
عيديان درخصوص فرايند پيشرفت اجراي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله هاي پايتخت گفت: تاكنون 111 ناحيه از مجموع 120 ناحيه شهر تهران تحت پوشش طرح مكانيزاسيون قرار گرفته و 10 ناحيه باقيمانده نيز قطعا تا پايان آذرماه جاري تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
عيديان با تاكيد بر اينكه بايد فرهنگ استفاده از مخزن زباله در سطح شهر نهادينه شود بطوريكه شهروندان خود را ملزم كنند كه حتما زباله هاي خود را در مخازن ويژه قرارداده واز ريختن آنها در كنار اين مخازن خودداري كنند، تصريح كرد: طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله ها براي نخستين بار است كه در تهران اجرا مي شود. بنابراين طبيعي است كه ممكن است جانمايي دقيقي براي نصب مخازن زباله صورت نگرفته باشد اما قرار است به تدريج با خريداري مخازن جديد براي نصب آنها در سطح شهر جانمايي هاي دقيق تري صورت گيرد.

يك فوريت لايحه تعيين كرايه اتوبوس هاي ريالي تصويب شد
تقدير شوراي شهر تهران از حضور گسترده مردم در انتخابات
عكس:عليرضا بني علي
007041.jpg
گروه شهري- يك فوريت لايحه تعيين كرايه اتوبوس هاي بخش خصوصي شهر تهران در جلسه ديروز شوراي شهر به تصويب رسيد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در آغاز دويست و هشتاد و پنجمين جلسه علني شورا با تشكر و قدرداني از حضور گسترده مردم در انتخابات اخير گفت: حضور مردم در انتخابات اين دوره شوراها 3 برابر بيشتر از دوره قبل بود و اين نقطه قوتي براي نظام به وجود آورد و علاوه بر اين در انتخابات خبرگان و ميان دوره اي مجلس نيز ركورد جديدي بر جاي گذاشت.
از سوي ديگرمحمد احمدي بافنده مدير عامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه نيز هنگام بررسي لايحه مذكور با اشاره به برخي اظهار نظرها و نگراني هاي مربوط به كاهش احتمالي اتوبوس هاي بليتي با توجه به راه اندازي اتوبوس هاي ريالي بخش خصوصي در گزارشي به شوراي شهر، هرگونه كاهش تعداد اتوبوس در اين زمينه را رد و بر توسعه حمل و نقل عمومي تاكيد كرد.وي با بيان اينكه هم اكنون 300 خط اتوبوس بليتي و 42 خط اتوبوس ريالي بخش خصوصي در سطح شهر فعال است گفت: 6 شركت بخش خصوصي مسئوليت اين 42 خط را با نظارت شركت واحد اتوبوسراني به عهده دارد و نرخ ها
براساس تصميم شوراي شهر تعيين شده است.
احمدي بافنده در پاسخ به برخي سئوالات اعضاي شوراي شهر در اين زمينه گفت: در سال جاري توانسته ايم 722 دستگاه اتوبوس از سهميه سال 84 شهرداري تهران از وزارت كشور تحويل بگيريم . وي همچنين گفت: در جنوب شهر تهران سعي شده تا حد ممكن خطوط ريالي اضافه نشود و خطوط ريالي بيشتر در حاشيه شمال تهران فعال هستند.
بافنده در پاسخ به سئوال رئيس شوراي شهر كه پرسيد آيا با ورود اتوبوس هاي ريالي از تعداد اتوبوس هاي بليتي كاسته شده است گفت: به هيچ عنوان در خطوط بليتي كاهش تعداد اتوبوس نداشته ايم .
خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي نيز گفت: شوراي شهر تاكنون هيچ مصوبه اي در باره تعيين نرخ اتوبوس هاي ريالي نداشته، درحالي كه تعيين نرخ حمل و نقل عمومي شهري بر عهده شوراي شهر است.
مشاركت در توسعه كتابخانه ها
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين طرح مشاركت شهرداري تهران در توسعه و ساماندهي وضعيت كتابخانه هاي عمومي شهر تهران تصويب شد.
بر اساس اين طرح شهرداري تهران موظف است در اجراي مفاد ماده 6 قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور در خصوص تخصيص حداقل نيم درصد از درآمدهاي شهرداري ها به منظور اداره امور كتابخانه ها با لحاظ حجم قابل توجه كتابخانه هاي تحت مديريت شهرداري و هزينه هاي مترتب بر آن، نسبت به همكاري و هماهنگي با هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي از طريق اخذ تفاهم نامه اي مشخص و بر اساس شاخص هاي مربوطه اقدام كند.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر،هنگام بررسي اين طرح گفت: با توجه به اينكه شهرداري تهران در سطح شهر 2 برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كتابخانه تحت پوشش دارد،  ساماندهي كتابخانه هاي تحت پوشش شهرداري ضروري است .
در اين جلسه همچنين يك فوريت لايحه اصلاح بخشي از بودجه عمراني سال 85 شهرداري براي بهسازي سنگ فرش پياده رو خيابان ولي عصر(عج) مطرح ولي طرح براي بررسي بيشتر به صورت عادي درآمد.
اميررضا واعظي آشتياني هنگام بررسي اين لايحه گفت: زيبا سازي و مبلمان شهري فقط نبايدبه خيابان وليعصر محدود شود. وي افزود: اجراي پروژه بهسازي و سنگ فرش پياده روهاي خيابان وليعصر حدود 100 ميليارد تومان اعتبار مي خواهد ولي در لايحه ارايه شده به شوراي شهر صحبتي از هزينه هاي مورد نياز نشده است.
رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: در كلان شهر تهران تاكنون به سواره ها اهميت داده شده است و از اين به بعد مي خواهيم پياده ها نيز در اولويت قرار گيرند.
چمران تاكيد كرد كه بهسازي پياده رو خيابان وليعصر با اين رويكرد دليلي بر اسراف نيست.
رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به سوال ديگري در باره احتمال بروز برخي اختلافات در شوراي سوم نيز گفت: هر شورايي اگر كار اصلي و تخصصي و علمي خود را انجام دهد مشكلي پيش نخواهد آمد ولي اگر بخواهد بر اساس تفكرات سياسي عمل كند چه يكدست باشد و چه داراي تفكرات مختلف، برايش مشكل پيش مي آيد.

باغ سنگي فردوسي
در كوهپايه هاي شمال تهران احداث شد
گروه شهري - با اجراي طرح توسعه بوستان جمشيديه، باغ سنگي فردوسي در زميني به وسعت 30 هكتار در اراضي كوهپايه شمالي و غرب بوستان جمشيديه آماده بهره برداري شد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك اين طرح با هدف ايجاد مراكز فرهنگي و افزايش سرانه هاي فضاي سبز در ارتفاع مابين 1800 الي 2150 متر، بر روي شيب 40 درجه با هزينه اي بالغ بر 5 ميليارد ريال اجرا شده است.
بر اساس همين گزارش، اجراي ديوار سنگي، پله بندي و نماسازي از درياچه بوستان جمشيديه تا ارتفاع 2100 به متراژ 7 هزار متر مربع، نصب 50 عدد پايه چراغ روشنايي در مسير پله بندي ها، احداث يك منبع ذخيره آب بتني به گنجايش 300 متر مكعب و احداث يك تونل به طول 8 متر و دهانه 4 متر جهت برقراري ارتباط از درياچه به سمت شمال بوستان و احداث درياچه مصنوعي به كمك دو چشمه آب موجود در محل و ساخت آبشار مصنوعي كه در صورت تامين آب مورد نياز راه اندازي مي شود، از جمله اقدامات عمراني انجام شده در باغ سنگي فردوسي است .
اين گزارش مي افزايد: نصب مجسمه فردوسي در مدخل ورودي بوستان، احداث چهار واحد خانه فرهنگ به نام هاي خانه فرهنگ آذربايجان، تركمن، كردستان و زاگرس، نمايشگاه گل و گياه و درختان كوهستاني و طراحي 30 مجسمه سنگي با استفاده از سنگ هاي كوهستاني از جمله عناصر فرهنگي بوستان فردوسي است.

نگاه
007038.jpg
ثنا حسين پور

۳ ايستگاه آتش نشاني هفته آينده به بهره برداري مي رسد
007044.jpg
گروه شهري- ظرف چند روزآينده (سوم دي ماه ) سه ايستگاه جديد آتش نشاني در تهران افتتاح خواهد شد.علاوه براين سازمان آتش نشاني شهرداري تهران در نظر دارد تا پايان امسال 5 ايستگاه ديگر از اين دست را آماده بهره برداري نمايد.
به گزارش همشهري، محمدرضا حاجي بيگي مديرعامل سازمان آتش نشاني شهر تهران گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است تعداد ايستگاه هاي آ تش نشاني شهر تهران تا پايان سال 86 به 120 مركز افزايش يابد كه تحقق اين امر در كنار راه اندازي سيستم GIS موجب مي شود سرعت حضور نيروهاي امداد و نجات آتش نشاني بر سر محل بروز حادثه از۵ دقيقه فعلي به سه دقيقه كه سرعت استاندارد جهاني است كاهش يابد. وي با اشاره به فعال بودن 77 ايستگاه آتش نشاني با ساختمان ثابت و حدود 15 ايستگاه آتش نشاني در قالب كانكس و به صورت موقت افزود : با بهره برداري از ايستگاه هاي جديد آتش نشاني در تهران يك ساختمان ويژه نيز در كنار هر ايستگاه براي استقرار نيروهاي اورژانس احداث خواهد شد تا در مواقع بروز حوادث ضمن حضور نيروهاي آتش نشان در صورت لزوم نيروهاي امدادي اورژانس نيز در كوتاهترين زمان در محل حاضر شوند .
مديرعامل سازمان سازمان آتش نشاني شهرتهران تاكيد كرد : برنامه استقرار نيروهاي امدادي اورژانس از چندي پيش در تعدادي از ايستگاه هاي آتش نشاني شهر تهران آغاز شده و به تدريج ساير ايستگاه هاي آتش نشاني نيز تحت پوشش قرار خواهند گرفت .
حاجي بيگي خبرداد: همچنين قرار است در راستاي تجهيز سازمان آتش نشاني ، تا آخر امسال با هزينه حدود 200 ميليارد ريال يكسري تجهيزات بالابر و نردبان ويژه امدادرساني در مواقع بروز سانحه آتش سوزي در ساختمان هاي بلندمرتبه از كشورهاي پيشرفته اروپايي خريداري شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |