چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۳ - Dec 20, 2006
در ديدار با بشار اسد عنوان شد
تجليل پوتين از نقش فعال سوريه در خاورميانه
007008.jpg
واحد مركزي خبر: مطبوعات روسيه گزارش دادند، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديروز سه شنبه در ديدار با بشار اسد همتاي سوري خود از نقش مهم سوريه در خاورميانه تجليل كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو رئيس جمهوري روسيه كه متحد سنتي دمشق در منطقه است اعلام كرد، ما همچنان فعالانه به مشاركت در حل و فصل مناقشات در خاورميانه ادامه مي دهيم، تماس هاي خود را با همه نيروهاي سياسي در فلسطين حفظ خواهيم كرد و با توجه به تحولات غم انگيز اوضاع در سرزمين هاي فلسطيني شنيدن نظر شما درباره اوضاع مفيد و جالب خواهد بود.
در همين زمينه روزنامه كومرسانت ديروز از تلاش هاي روسيه به منظور ايفاي نقش ميانجيگرانه جدي تر اين كشور در خاورميانه در طول سفر بشار اسد رئيس جمهور سوريه به مسكو خبر داد.
به نوشته روزنامه مذكور پوتين در ديدار با بشار اسد به منظور جلب حمايت وي براي برگزاري كنفرانسي در مسكو درباره اوضاع خاورميانه با مشاركت لبنان، سوريه، رژيم صهيونيستي، تشكيلات خودگردان فلسطين و احتمالاً ايران تلاش خواهد كرد.
اين روزنامه همچنين بر نياز شديد دمشق به حمايت مسكو از اين كشور درباره موضوع ايجاد دادگاه بين المللي تحقيق از ترور حريري در لبنان تأكيد كرد و افزود روسيه نيز در عين حال به حمايت سوريه از نقش ميانجيگرانه اين كشور درباره اوضاع خاورميانه نياز دارد.
روزنامه كومرسانت در همين حال از قصد سوريه مبني بر خريد جت جنگنده ميگ SMT29، زيردريايي ايمور، هواپيماي جنگنده ياك 130 و سامانه دفاع هوايي پانتسير 31 از روسيه خبر داد.
اعلام آمادگي اسد
براي گفت وگو با آمريكا
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ديروز در مسكو اعلام كرد كشورش آماده گفت وگو با آمريكاست اما هيچ دستور العملي را از واشنگتن نخواهد پذيرفت.
اسد در جمع خبرنگاران گفت بايد آمريكايي ها بين گفت وگو كردن و دستور دادن تفاوت قائل شوند.
وي افزود: ما آماده گفت وگو هستيم اما دستور نخواهيم پذيرفت. هر گفت وگويي مفيد است مشروط بر اين كه درباره منافع دو كشور دخيل در آن گفت وگو باشد.

درگيري ميان فتح و حماس به رغم آتش بس
007011.jpg
گروه بين الملل - به رغم تاكيد حماس و فتح به برقراري آتش بس ميان هواداران دو گروه در فلسطين، ديروز بار ديگر ادامه نبرد هاي مسلحانه ميان آنها منجر به كشته شدن يك تن و جراحت يازده تن ديگر شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اين درگيري ها در مقابل بيمارستان شفا در غزه در شرايطي روي داد كه نيرو هاي مسلح حماس قصد دستگيري تعدادي ازنيرو هاي امنيتي فلسطين وابسته به فتح را داشتند. در پي مقاومت نيرو هاي فتح درگيري مسلحانه روي داد كه بر اثر آن يك نفر كشته شد. اين ماجرا با واكنش تند اسماعيل هنيه مواجه شد و وي خواهان توقف درگيري ها شد. وي همچنين از محمود عباس خواست تا نيرو هاي امنيتي خود را از سطح خيابان ها جمع كند. وي گفت: رفتار اين نيرو ها تحريك كننده است. نيروهاي امنيتي وابسته به عباس روز پيش از آن با حمله به تعدادي از وزارتخانه هاي دولتي آنها را به اشغال خود درآورده بودند.
در همين حال توني بلر نخست وزير انگلستان كه به اسرائيل سفركرده بود در يك مصاحبه مطبوعاتي با اعلام اينكه انگلستان خواهان زندگي صلح آميز ميان مردم فلسطين و ساكنان اسرائيل است گفت كه كشورش از طرح دو كشور فلسطيني و اسرائيلي حمايت مي كند.
وي در اين مصاحبه با اعتراف به اينكه حماس به صورت قانوني و دمكراتيك قدرت را در فلسطين به دست گرفته است افزود:اگر حماس مي خواهد از كمك هاي ما برخوردار شود بايد اصل دو كشور را پذيرفته و اسرائيل را به رسميت بشناسد.حماس بارها تاكيد كرده كه هرگز رژيم اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت.
درهمين حال در حالي كه هواداران حماس براي برگزاري تظاهرات مختلف در مخالفت با طرح برگزاري انتخابات پيش از موعد آماده مي شوند،ديروز دولت آمريكا از اين طرح عباس حمايت كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه شون مك كورمك سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت:آنچه عباس انجام مي دهد تلاشي است جهت آرام كردن اوضاع در فلسطين و مردم فلسطين خواهان چنين اقدامي هستند.از سوي ديگر همزمان با درگيري ميان نيرو هاي داخلي فلسطيني ديروز كماندو هاي اسرائيلي دو عضو گروه هاي مقاومت را به شهادت رساندند.
به گزارش شبكه الجزيره يكي از شهدا رامي عناب از فرماندهان شاخه نظامي جنبش فتح بود كه در كرانه باختري به شهادت رسيد .

پيش مرگان كرد
محافظ بغداد مي شوند
گروه بين الملل - تقاضا از پيش مرگان كرد عراق براي مشاركت در برقراري امنيت در بغداد، اعتراف صدام حسين به بمباران شيميايي كردستان عراق در زمان جنگ تحميلي عليه ايران و شكل گيري تشكل هاي جديد سياسي از مهمترين رويدادهاي عراق در روزهاي جاري است. به گزارش خبرگزاري صوت كردستان وابسته به كرد هاي عراق، در پي تقاضاي دولت مالكي مبني براعزام نيرو هاي پيش مرگ كرد به بغداد براي كمك به تامين امنيت پايتخت ديروز مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق اعلام كرد به شرط آنكه اهداف اين نيرو ها در چارچوب قانون اعلام شود با آن موافقت خواهد كرد.
دولت عراق بار ها خواهان خلع سلاح شبه نظاميان اين كشور شده و اين نخستين بار است كه دولت از شبه نظاميان يك گروه عراقي براي كمك به برقراري امنيت رسماً دعوت مي كند.
از سوي ديگر صدام حسين در جريان دادگاه كشتار كرد هاي عراقي رسما اعتراف كرد كه دستور بمباران شيميايي كردستان عراق را داده است.

كشف هسته تروريستي سيا در مصر
گروه بين الملل - عمليات اطلاعاتي مشترك سيا و ماموران سرويس اطلاعات فرانسه در مصر با واكنش كشور مصر و اعتراض روسيه رو به رو شد. سيا و سرويس اطلاعاتي فرانسه در مصر حلقه تروريستي با پشتيباني اطلاعاتي به راه انداخته بودند كه به كار جذب جنگجوي خارجي براي جنگ با اشغالگران در افغانستان و عراق مي پرداخت. ماموران اطلاعاتي مصر با نفوذ در اين هسته تروريستي آن را شناسايي كرده و رهبران آمريكايي و فرانسوي آن را دستگير كردند. ماموران اطلاعاتي مصر ديروز براي اولين بار جزئيات جديدي از مرد آمريكايي دستگيرشده در اين هسته تروريستي را منتشر كردند. به گفته مقامات اطلاعاتي مصر اين آمريكايي به جذب مسلمانان براي جنگ با اشغالگران در عراق مي پرداخت. اين مرد آمريكايي ماه گذشته به همراه 11 اروپايي و تعداد نامعلومي مصري و عرب از ديگر كشورها دستگير شدند. مقامات مصري همچنين هشت شهروند فرانسوي و دو بلژيكي را از كشور اخراج كرده اند. يك شهروند فرانسوي ديگر هم در كنار مرد آمريكايي دستگير شده و اكنون در اختيار اطلاعات مصر هستند.
دولت آمريكا ديروز اعلام كرد كه انتظار دارد با مرد آمريكايي دستگيرشده در مصر به عنوان يك مظنون رفتار شده و بعد از چند روز آزاد شود. وزارت خارجه آمريكا نيز ديروز در بيانيه اي از مصر به خاطر اين كه امكان دسترسي به مرد آمريكايي دستگير شده در اسرع وقت فراهم نشده انتقاد كرد. مقامات مصري با اطلاع از اينكه فرانسوي هاي اخراج شده از اين كشور بعد از بازگردانده شدن به فرانسه بلافاصله آزاد شده اند بسيار خشمگين شده و دريافتند كه اين بخشي از يك عمليات مشترك ميان سيا و مقامات اطلاعاتي فرانسه بوده است. روزنامه اينترنشنال هرالدتريبيون خبر آزادي اين 8 فرانسوي مظنون تروريستي و اخراج شده از مصر را اينگونه منتشر كرد، پليس ضد تروريست فرانسه 8 مرد فرانسوي را كه از سوي مقامات مصري به تلاش براي انجام حمله در خاور ميانه متهم شده و از اين كشور اخراج شده بودند را آزاد كرد. اين 8 فرانسوي روز جمعه در فرودگاه پاريس بلافاصله بعد از خروج از هواپيما دستگير شدند اما روز شنبه و يكشنبه همگي آزاد شدند.
هنوز معلوم نيست چرا سيا هسته تروريستي را براي جذب نيرو در جنگ با نيروهاي خودش در عراق به راه انداخته است. اما نكته كنايه آميز ديگر اين است كه همزمان با دستگيري يك مامور سيا در مصر، مقامات ايتاليايي براي محاكمه 26 مامور سيا به خاطر آدم ربايي يك روحاني مصري و تحويل دادن او به ماموران اطلاعاتي مصر آماده مي شوند. در اين پرونده بيش از 30 مامور اطلاعاتي آمريكا به همراه چندين مامور اطلاعاتي ايتاليا در معرض محاكمه هستند. اين عمليات بخشي از فعاليت اطلاعاتي سيا در اروپا بوده است كه در چارچوب جنگ با تروريسم و فراتر از قوانين كشورهاي اروپايي انجام شده است.

خشم پوتين از خلف وعده بوش در لبنان
گروه بين الملل - منابع خبري نزديك به كرملين مي گويند، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه از خلف وعده جورج بوش در جنگ لبنان بسيار ناخشنود است. نشريه روسي پراودا ديروز با اعلام اين خبر به نقل از منابع خبري در كرملين نوشت، بوش پيش از اين به پوتين قول داده بود در جنگ لبنان به اسرائيل كمك مالي نكند. اما درست 3 هفته بعد از اين وعده، آمريكا از بندي ناشناخته در توافقنامه هاي امنيتي خود با اسرائيل استفاده كرد و كل هزينه هاي جنگي اسرائيل در جنگ لبنان را پرداخت. مطبوعات اسرائيل در روزهاي گذشته نوشتند كه با تصويب كنگره آمريكا كمك فوري و اضطراري اين كشور به اسرائيل دوبرابر شده است. به نوشته مطبوعات اسرائيلي طي دو سال آينده آمريكا ذخاير اضطراري نظامي در اسرائيل را با دوبرابر ظرفيت كنوني پر مي كند. از سوي ديگر آمريكا به اسرائيل اجازه مي دهد تا از باقيمانده ضمانتهاي مالي آمريكا كه به آنها داده شده و هنوز استفاده نشده است استفاده كند. تا سال 2011 ميزان اين ضمانتها به 5/4 ميليارد دلار مي رسد. هدف از ذخاير اضطراري، جادادن تجهيزات نظامي آمريكا در خاورميانه براي استفاده در مواقع اضطراري است. بخش عمده اين ذخاير را اسرائيل در جنگ اخير در لبنان استفاده كرده است. به گفته منابع خبري كرملين بوش پيش از اين به پوتين قول داده بود كه در صورت وقوع جنگ در لبنان به اسرائيل كمكي نكند اما اين اخبار موثق كه رسانه هاي اسرائيلي هم آن را منتشر كرده اند نشان دهنده نقض اين تعهد است. به گفته اين منابع اكنون پوتين از اين خلف وعده بسيار خشمگين است.

كوتاه از جهان سياست
ورود غيرمنتظره اولمرت به اردن
فارس: ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي بدون اعلام قبلي و به طور غيرمنتظره وارد امان پايتخت اردن شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، دفتر پادشاهي اردن با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، ملك عبدالله دوم شاه اردن ديروز با ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل در امان ديدار و گفت وگو كرده است. در اين بيانيه آمده است: اين ديدار كه به دعوت پادشاه اردن صورت گرفت، دو ساعت به طول انجاميد.

آموزش نظامي نيروهاي حريري در اردن
واحد مركزي خبر: يك روزنامه چاپ لبنان از پايان يافتن نخستين دوره آموزش نظامي نيروهاي وابسته به سعد حريري خبر داد. به گزارش روزنامه الاخبار نخستين دوره آموزش نظامي نيروهاي وابسته به جريان المستقبل به رياست سعد حريري در اردن پايان يافت.
اين روزنامه افزود: اين گروه پس از اتمام دوره آموزشي سه ماهه به لبنان باز گشتند.

دستگيري يك افسر اطلاعاتي پاكستان در افغانستان
واحد مركزي خبر: نيروهاي امنيتي افغانستان يك افسر اطلاعاتي پاكستان را در شرق اين كشور دستگير كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، يك سخنگوي رياست جمهوري افغانستان ديروز سه شنبه درخصوص اين خبر اظهارداشت: اين ژنرال ارتش پاكستان روز گذشته در استان ناآرام كنر هم مرز با پاكستان، به اتهام جاسوسي دستگير شد.

تهديد تركيه به بستن مرز خود با كردستان عراق
واحد مركزي خبر: تركيه، عراق را به بستن مرز خود در منطقه مرزي خابور در استان اربيل اين كشور تهديد كرد.به نوشته روزنامه بغداد، مسئولان دولتي تركيه مهركردن گذرنامه هاي اتباع اين كشور با مهر منطقه خودمختار كردستان عراق به جاي استفاده از مهر دولت عراق را علت اين تهديد اعلام كردند.

شكست در عراق سال ها گريبان آمريكا را مي گيرد
ايرنا: رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا گفت: شكست در جنگ عراق بلايي است كه براي ده ها سال ديگر گريبان آمريكا را خواهد گرفت.
به گزارش روز سه شنبه شبكه خبري بي بي سي، گيتس در مراسم سوگند پست جديد خود در سخناني، عراق را اولويت نخست برنامه هايش برشمرد.وي تاكيد كرد: همه ما برآنيم تا پسران و دخترانمان را از عراق به خانه بازگردانيم اما همانگونه كه رئيس جمهور بوش عنوان كرد، اكنون در شرايطي قرار نداريم كه شكست در خاورميانه را بپذيريم. وزير دفاع آمريكا گفت: شكست در عراق در اين اوضاع بحراني مصيبتي خواهد بود كه براي ده ها سال ملت ما را گرفتار خواهد كرد، همه اعتبار ما را زير سوال خواهد برد و جان مردم آمريكا را به خطر خواهد انداخت. وي پيرامون جنگ افغانستان اعتراف كرد، همه پيشرفتي كه آمريكا ظرف پنج سال گذشته در افغانستان به دست آورد، در خطر ازبين رفتن قرار دارد.

واكنش بكت به توصيه چتم هاوس
در دورشدن لندن از واشنگتن
فارس: وزير امور خارجه انگليس در اقدامي  كم سابقه بلافاصله پس از انتشار گزارش يك مركز پژوهشهاي راهبردي در اين كشور كه در آن از حمايتهاي بي دريغ انگليس از سياست خارجي آمريكا انتقاد شده بود به شدت واكنش نشان داد.
در اطلاعيه وزير امور خارجه انگليس آمده است: در واكنش به گزارش جديد چتم هاوس تحت عنوان سياست خارجي بلر و جانشينان احتمالي اش كه در آن سياست خارجي اعمال شده از سوي انگليس از سال 1997 مورد نقد قرار گرفته است. مارگارت بكت وزير خارجه عنوان كرد: اين گزارشي مندرس، فاقد اعتبار و كاملا غلط است.چتم هاوس در گزارشي كه ديروز منتشر كرد ريشه ناكامي سياست خارجي توني بلر نخست وزير اين كشور را ناتواني در تاثيرگذاري بر دستگاه اداري بوش توصيف و به جانشينان آتي وي توصيه كرد از آمريكا فاصله گرفته و خود را به اتحاديه اروپا نزديك تر نمايند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |