يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۶ - Dec 24, 2006
همايش بين المللي هنر انقلاب در حوزه هنري
گروه ادب و هنر- اولين همايش بين المللي هنر انقلاب، بيست و چهارم دي ماه سال جاري در محل پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا، اين همايش، كار خود را پيرامون رشته هاي هنري مختلف دنبال مي كند و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.
براساس اين گزارش، نمايشگاه هنر انقلاب نيز از هفتم دي ماه سال جاري به مدت يك ماه برگزار مي شود كه پذيراي علاقه مندان به هنرهاي مختلف است.اين در حالي است كه عده اي از كارگردانان تئاتر نيز قرار است مقالاتي را در همايش ارائه دهند كه محسن حسيني، مجيد سرسنگي، فرشيد ابراهيميان و حسن كشن فلاح از اين جمله خواهند بود.شايان ذكر است،  در اين همايش علاوه بر حوزه هنري، فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران نيز دست اندركار است و حضور جمعي از ميهمانان خارجي تاكنون قطعي شده است.

سردبير كايه دو سينما در خانه سينما
ژان ميشل فرودون سردبير ماهنامه كايه دو سينما روز چهارشنبه 6 دي ماه به خانه سينما مي آيد.
به گزارش فارس، فرودون، منتقد و سردبير ماهنامه فرانسوي كايه دو سينما معتبرترين مجله سينمايي فرانسه در خانه سينما تحت عنوان برنامه فيلم و سينما به سخنراني درباره نقد سينما مي پردازد. اين جلسه نخستين برنامه از ديدارها و سلسله برنامه هاي سال 2007 خواهد بود كه به متخصصان ايراني و فرانسوي در زمينه هاي مختلف سينمايي، جامعه شناسي، مردم شناسي و فلسفه امكان مي دهد كه در ديدار با يكديگر پيرامون مسائل اساسي ايفاي اشباع از تصوير امروز بحث و گفت وگو كنند. فرودون در اين نشست به سئوالاتي چون جايگاه نقد در محافل سينمايي امروز كجاست؟ افق هاي آن كدام است؟ آيا همچنان كارآيي دارد؟ منتقد كيست؟ پاسخ خواهد داد. اين برنامه 6 دي ماه ساعت۱۷ در خانه سينما برگزار مي شود.

از امروز در خانه هنرمندان ايران آغاز مي شود
رقابت 62 فيلم در جشنواره زنان فيلمساز
007479.jpg
گروه ادب و هنر- دومين جشنواره زنان فيلمساز يادواره پروين اعتصامي از امروز تا هشتم دي ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود.
در اين دوره از جشنواره فيلم هاي كوتاه توليد شده به كارگرداني زنان فيلمساز بعد از سال 1384 در بخش نيلوفر زرين و فيلم هاي كوتاه به كارگرداني مردان فيلمساز با موضوع زن در سال هاي بعد از 1380 در بخش نيلوفر سيمين با يكديگر رقابت مي كنند.
همچنين بخش پيامبر اعظم(ص) و نگاه نو، دو بخش ويژه جشنواره زنان فيلمساز است كه در آنها نيز فيلم هاي توليد شده در بعد از سال 1380 با موضوعات روايت مستقيم و غيرمستقيم از سنت و سيره پيامبر اسلام(ص) و فرهنگ شهروندي و شهرنشيني با يكديگر رقابت مي كنند.
در اين دوره 52 منتقد سينمايي بهترين و ماندگارترين نقش ايفاء شده در سينماي ايران را انتخاب مي كنند لحظه رقصيدن فرفره ها ساخته بهار الهي، بن بست مهربان از نرگس آبيار، قتل در كافي شاپ از بنفشه زارعي محمودآبادي، آواي موهوم كرشمه افسري، ماه عسل آيدا كيخاش، يك داستان زن پسند طلايه اطلسي، آن بالا كنار جاده از مرجان اشرفي زاده، خاكستر نگاه از لعيا ميرنصيري، كاشكي منم گربه بودم   از لاله بزرگي در بخش نيلوفر زرين حضور دارند. منطق مطلق  اتفاق بهرام توكلي، مامان مرد كاوه قهرمان، بعد از ناهار مي نشينيم و حرف مي زنيم رامين پروين، قرباني پناه بر خدا رضايي، آچمز عليرضا احمدزاده نيز از جمله فيلم هايي است كه در بخش نيلوفر سيمين با يكديگر رقابت مي كنند.
هيات داوران متشكل از رخشان بني اعتماد، محمدرضا اصلاني و مجيد مجيدي 16فيلم برتر را از بين 62 فيلم شركت كننده در بخش هاي نيلوفر زرين، سيمين، نگاه نو و پيامبر اعظم(ص) انتخاب مي كنند و در مجموع 26 فيلم در بخش نيلوفر زرين، 15 فيلم در بخش نيلوفر سيمين، 12 فيلم در بخش نگاه نو و 9 فيلم در بخش پيامبر اعظم(ص) اين جشنواره نمايش داده مي شود. در برگزاري اين دوره از جشنواره اداره كل امور بانوان شهرداري تهران، شبكه پنج سيما و سازمان ملي جوانان با خانه زنان هنرمند همكاري مي ژكنند. محمدرضا جعفري جلوه، معاون سينمايي وزارت ارشاد در مورد لزوم برگزاري اين جشنواره گفت: زن و هنر در كنار هم نشانه و همسنگ آيات الهي هستند و تجلي نگاه ملي و هويتگراي پروين اعتصامي در آثار سينمايي زنان فيلمساز، جايگاه پروين در ادبيات ايران را به زنان سينماگر مي بخشد. نكته آموزي، عبرت آموزي و پندآموزي فيلم هاي زنان فيلمساز اگر به رنگ هويت گرايي، اصالت گرايي و نوگرايي كلام پروين در ادبيات باشد، نقشي مادرانه و معلم گونه براي زنان سينماگر در جامعه تعريف مي كند.زهرا مشير، مديركل امور بانوان شهرداري تهران درباره انگيزه حضور در جشنواره زنان فيلمساز گفت: برگزاري دومين دوره جشنواره زنان فيلمساز يادواره پروين اعتصامي همزمان با صدمين سال تولد اين شاعره بزرگ ايراني و لزوم حمايت از فعاليت هاي هنري زنان انگيزه اصلي اداره كل بانوان شهرداري براي شركت در جشنواره است. برنامه ژهاي شهرداري براي ترويج فرهنگ شهروندي و شيوه نوين آموزش در قالب هنر نيز از ديگر دلايل حمايت اين سازمان دولتي از دومين جشنواره زنان فيلمساز است. مجيد رجبي معمار، مدير شبكه پنج سيما نيز حمايت از فعاليت ژهاي فرهنگي و هنري را از مسئوليت ها و رسالت هاي جدي سازمان صدا و سيما دانسته و گفت: شهروندان استان تهران از جمله مخاطبان فرهيخته و متوقع  رسانه اند و شبكه تهران نمي تواند نسبت به اتفاقات فرهنگي و هنري تهران بي تفاوت باشد. جشنواره هاي مختلف سينما، تئاتر و موسيقي مورد حمايت اين شبكه هستند. شبكه پنج سيما اهداي جوايز دومين جشنواره زنان فيلمساز را هم بر عهده دارد.
جعفر باي مدير توسعه مشاركت ها و ساماندهي امور جوانان سازمان ملي جوانان نيز درباره لزوم برپايي دومين جشنواره زنان فيلمساز با اشاره به فعال بودن خانه زنان هنرمند به عنوان تشكل باني اين جشنواره معتقد است: لزوم نگاه ويژه به جايگاه زنان در عرصه هنر انگيزه اصلي سازمان ملي جوانان در حمايت از دومين جشنواره زنان فيلمساز است. برگزار كردن چنين جشنواره گسترده  اي به همت يك تشكل غيردولتي در نوع خود بي نظير است و اميدواريم اين جشنواره در دوره هاي بعد به صورت بين المللي برگزار شود.در مراسم پاياني جشنواره 11 تنديس نيلوفر زرين و پنج تنديس نيلوفر سيمين و معادل 60 ميليون ريال جايزه نقدي به برگزيدگان اهدا مي شود.

برگزيدگان جشنواره عكس كودك و معنويت
گروه ادب و هنر- جشنواره عكس كودك و معنويت با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد. اين جشنواره در دو بخش اصلي سال پيامبر و بخش جنبي كودك و فلسطين و لبنان برگزار شد كه در نهايت، از ميان 2780 اثر رسيده از 571 هنرمند عكاس، در نهايت 77 اثر از 58 عكاس براي حضور در نمايشگاه برگزيده شد.در بخش مقاومت مردم فلسطين و لبنان نيز از 3عكاس برتر و در بخش ويژه زير 15سال از 7 كودك و همچنين از يك هنرمند عكاس جانبي تجليل شد كه اسامي برگزيدگان به اين شرح است:حسن زاده فرد، علي سراج همداني، عليرضا رحماني در بخش كودك و معنويت برگزيده شدند و از ميراحمد عبدي، جاويد مقضي، مجيد محرابي، محمد يوسفي، اسماعيل جلالي، حسين فاطمي و محمدرضا علي مددي تقدير شد.در بخش برگزيدگان مقاومت مردم فلسطين و لبنان مجيد سعيدي، وحيد فرجي و سامان اقوامي، نفرات برتر اين جشنواره شدند.نمايشگاه آثار هنرمندان منتخب عكاسي به مدت دو هفته در سالن موزه هنرهاي معاصر فلسطين از تاريخ 2دي برپاست است.

۴۸۸۴ تماشاگر به تئاتر شهر آمدند
گروه ادب و هنر- آمار تماشاگران نمايش هاي هفته گذشته تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر اعلام شد. به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر، نمايش دنياي ديوانه ديوانه ديوانه به كارگرداني بهزادفراهاني با 13اجرا، 2677 تماشاگر داشته است.
نمايش نواي اسرارآميز به كارگرداني سهراب سليمي هم كه اجراي خود را از 26آذر در تالار چهارسو آغاز كرده پذيراي 266تماشاگر با 5اجرا بوده است. نمايش شوايك (كورش نريماني) كه اجراي خود را از تاريخ 27آذر در تالار قشقايي آغاز كرده است تاكنون با مجموع 4اجرا 241 تماشاگر داشته است. مرگ فروشنده (نادربرهاني مرند) نيز كه اجراي خود را از 27آذر در همين تالار آغاز كرده است تا به امروز با 4اجرا 281 تماشاگر داشته است. در تالار سايه، نمايش تهران-پرندك به كارگرداني سپيده نظري پور با 2اجرا ميزبان 26تماشاگربوده است. در همين تالار نمايش آن كه گفت نه، آن كه گفت آري به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص با يك اجرا 52تماشاگر داشته است.
نمايش سكوت ميراث تبار من است (عليرضا اوليايي) در تالار كوچك با 12اجرا ميزبان 480 تماشاگر بوده است. نمايش وكيل تسخيري (گلرخ ميلاني) نيز كه اجراي خود را از تاريخ 12آذر در تالار نو آغاز كرده بود سرانجام با 17اجرا و 465 تماشاگر و نمايش گاهي بخند دراكولا به كارگرداني بابك دقيقي با 11 اجرا و 296 تماشاگر به اجراي خود پايان دادند.

هنر ايراني
قم- 20 فيلمنامه در جشنواره
از ميان 157 فيلمنامه متقاضي براي شركت در بخش مسابقه فيلمنامه نويسي جشنواره نماز و نيايش تعداد 20فيلمنامه پذيرفته شد. جشنواره نماز و نيايش 14 تا 17 دي در قم برگزار مي شود.
اصفهان- گردهمايي پيشكسوتان هنر
گردهمايي فارغ التحصيلان پيشكسوت هنرستان ها امروز با حضور معاون هنري وزير ارشاد در هفتادمين سال تأسيس هنرستان هنرهاي زيبا اصفهان در اين هنرستان برگزار مي شود.
حسين دهلوي، علي نصيريان، جمشيد مشايخي، محمدعلي كشاورز، نادر مشايخي، ارفع اطرايي، مليحه سعيدي، سودابه سالم، رويا حلاج، محسن نفر، سرور امجدي، منصور سينكي، نادر سينكي، عباس مشهدي زاده، عصمت السادات فخرميلاني، اسماعيل شيشه گران، بهزاد شيشه گران و يعقوب عمامه پيچ از جمله هنرمندان حاضر در اين گردهمايي هستند. در اين برنامه بيش از 200 فارغ التحصيل هنرستان هاي هنرهاي زيبا حضور دارند.
شيراز- نمايشگاه كتاب
پنجمين نمايشگاه استاني كتاب فارس از 12 تا 18 دي در محل شهرك گلستان شيراز برگزار مي شود.در اين نمايشگاه حدود 500 ناشر از سراسر كشور تازه ترين توليدات مكتوب خود را در معرض ديد علاقه مندان به كتاب و كتابخواني قرار مي دهند. در اين نمايشگاه 70 ميليون تومان يارانه كتاب به بازديدكنندگان اعطاء مي شود. كه از طريق بانك رفاه كارگران مستقر در نمايشگاه به صورت بن كتاب عرضه مي شود.
سلماس- جشنواره فيلم پليس
نخستين جشنواره فيلم پليس با هدف برقراري تعامل و همكاري فرهنگي بين مردم و پليس از پنجم دي ماه در شهرستان سلماس برگزار مي شود.
اين جشنواره با همت هنگ مرزي و با مشاركت ادارات مختلف اين شهرستان به مدت 3 روز در سالن سينما سعدي برگزار خواهد شد در مدت برگزاري اين جشنواره 9 فيلم صبح ها براي بانوان، عصرها براي آقايان و شب ها براي خانواده ها به نمايش در مي آيد.
شهر كرد- مرور آثار كيارستمي
نخستين كارگاه علمي، پژوهشي نقد فيلم و سينماي ايران با مروري بر آثار سينمايي عباس كيارستمي از فيلمسازان و كارگردانان كشور در نگارخانه سوره شهركرد برگزار شد.اين كارگاه آثار سينماگران مطرح كشور را با حضور منتقدان رشته هاي مختلف از جمله ادبيات داستاني، شعر، هنرهاي تجسمي، نقاشي، روانشناسي، جامعه شناسي و فلسفه بررسي مي كند.در نخستين جلسه از اين كارگاه نقد فيلم باد ما را خواهد برد به كارگرداني عباس كيارستمي با حضور جمعي از دانشجويان رشته فيلمسازي، فيلمسازان جوان و هنرمندان رشته هاي ديگر چهار محال و بختياري برگزار شد.

بزرگداشت ژازه طباطبايي در موزه امام علي
ايسنا: بزرگداشت ژازه طباطبايي در تهران برگزار مي شود و به  جاي موزه هنرهاي معاصر تهران، موزه امام علي(ع) ميزباني اش مي كند. بزرگداشت طباطبايي با برپايي نمايشگاهي از آثار وي و مراسم بزرگداشتي در محل موزه يادشده تدارك ديده شده است كه بهمن ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
قرار بود آثار سه هنرمند پيشگام معاصر، ژازه طباطبايي، آيدين آغداشلو و ابوالقاسم سعيدي تا پايان زمستان سال جاري در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شود ولي با تغيير مديريت اين مجموعه، برپايي نمايشگاه يادشده نيز منتفي شد اما سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران احتمال برپايي اين نمايشگاه را طي سال آينده منتفي ندانسته است.
ژازه طباطبايي از پيشگامان هنر مدرن در ايران و تلفيق آن با مايه هاي هنر سنتي و نقاش و حجم ساز برجسته معاصر است كه در حال حاضر در اسپانيا اقامت دارد و تا دو هفته آينده به تهران مي آيد. طباطبايي پايه گذار و مدير گالري هنر مدرن ايران است. آثار اين هنرمند در استراليا، چين، انگليس، فرانسه،  آلمان، يونان، هند، ايران، ايتاليا، موناكو، اسپانيا، سوئد،  تركيه، آمريكا و يوگسلاوي نمايش داده شده اند.

حوزه هنري با چهار فيلم در جشنواره فجر
مهر- حوزه  هنري با چهار فيلم شامل سه اثر سينمايي داستاني و يك مستند در بيست وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت مي كند. آخرين ملكه زمين محمدرضا عرب، خدا نزديك است علي وزيريان، مستند درياي پارس منوچهر طياب و پابرهنه در بهشت بهرام توكلي عناوين فيلم هايي هستند كه به تهيه كنندگي سازمان توسعه سينمايي سوره حوزه هنري در جشنواره فيلم فجر حضور خواهند يافت.نوشتن فيلمنامه آخرين   ملكه  زمين را محمد ترابي و محمد رضا عرب عهده دار بوده اند. حوزه هنري همچنين با فيلم درياي پارس به نويسندگي و كارگرداني منوچهر طياب نيز در بخش مستند جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور خواهد يافت. مديريت تصويربرداري درياي پارس با ارسطو مداحي گيوي بوده و كار صدابرداري آن توسط محمدرضا دلپاك انجام شده است. اين مستند با موسيقي احمد پژمان و گويندگي حسين محجوب، روي پرده خواهد رفت.

اخبار كوتاه
بررسي نگره هاي مولانا: هفتمين مجموعه درس گفتارهايي درباره مولوي به بررسي نگره هاي ادبي مولانا اختصاص دارد كه مهدي محبتي در روزهاي چهارشنبه ششم، سيزدهم و بيستم دي، ساعت 17 در شهر كتاب مركزي اين نگره ها را بسط، تحليل و نقد مي كند.
اختتاميه فيلم 100: زمان برگزاري اختتاميه چهارمين جشنواره سراسري فيلم 100 اوايل اسفند 85 اعلام شد. شوراي سياستگذاري جشنواره خبر داد: باتوجه به تقارن ايام محرم وصفر با زمان برگزاري جشنواره هاي ديگر زمان قطعي برگزاري مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره سراسري فيلم 100 اوايل اسفند 85 است.
نمايش مصائب مسيح در موزه : فيلم سينمايي مصائب مسيح به كارگرداني مل گيبسن امروز در قالب مجموعه برنامه آئين آينه در موزه هنر هاي ديني امام علي(ع) روي پرده مي رود.
007476.jpg
تمديددوسالانه: دبيرخانه اجرايي دومين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام به دليل استقبال گسترده هنرمندان، مهلت ارسال آثار را به مدت يك هفته تمديد كرد. بر اساس اعلام دبيرخانه اجرايي دومين دوسالانه پوستر جهان اسلام، مهلت ارسال آثار كه پيش از اين تا تاريخ سي ام آذرماه سال جاري اعلام شده بود، تا هفتم دي ماه تمديد مي شود. اين تاريخ، قطعي است و ديگر تمديد نخواهد شد.
پروانه در جشنواره موسيقي: خاطره پروانه به همراه گروه موسيقي گروه ياران روز 14 دي ساعت 19 در جشنواره موسيقي فجر كنسرت برگزار مي كند. سرپرست گروه ياران گفت: ديگر اعضاي گروه، افيليا پرتو نوازنده پيانو و نوشين عقيقي نوازنده دف هستند.
نقد ادبي والس: پنجمين نشست از سلسله نشست هاي نقد ادبي والس و روزي روزگاري فردا برگزار مي شود. در اين نشست آيدين آغداشلو و ميترا الياتي درباره رمان افيون و علي رضا بهنام و اميلي امرايي درباره به گزارش اداره هواشناسي صحبت مي كنند.
رونمايي شاهنامه: بيست و چهارمين مراسم رونمايي كتاب سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به رونمايي شاهنامه نفيس فردوسي با خط عماد الكتاب اختصاص دارد. در اين مراسم از مقام هنري غلامحسين اميرخاني تجليل مي شود.اين مراسم امروز در محل موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) واقع در خيابان وليعصر(عج) روبه روي نيايش، بلوار اسفنديار، شماره 35 برگزار مي شود.
مترو در جشنواره بهزيستي: فيلم كوتاه مترو به كارگرداني فرشته فيروزفر در بخش مسابقه فيلم هاي سه دقيقه اي نخستين جشنواره فيلم بهزيستي به نمايش درمي آيد. مترو عبور يك معلول را از خيابان به تصوير مي كشد و مسعود دليري (تصويربردار)، پويان فهيمي (تدوينگر) و مهدي شاملو (بازيگر) در توليد آن همكاري كرده اند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |