يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۶ - Dec 24, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
شتم مومن، انسان را فاسق مي كند. جنگ با مومن در حد كفر است. غيبت مومن از گناهان است و حرمت مال او مانند حرمت خونش است.

من لايحضره الفقيه، ج 4 ص 377
امروز با حافظ
تاكنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دايم همچو بلبل در قفس
آب و هوا
007542.jpg

عكس روز
007548.jpg
عكس: رويترز‎/ توني كارومبا
طغيان رودخانه تانا در كنيا، زندگي بيش از 723 هزار نفر را مختل كرده است. در پي جاري شدن سيل در اين كشور قيمت مواد غذايي از جمله شكر 2 برابر شده و جان 190 هزار نفر از حاشيه نشينان رودخانه تانا به دليل دسترسي نداشتن به مواد غذايي به خطر افتاده است.

در شهر چه خبر
ماسك و مه
هر بار كه غبار محلي تهران را فرامي گيرد، نگراني ها در مورد آلودگي هوا تشديد مي شود. اما در چند روز گذشته به جاي غبار محلي، ابرها با كاهش ارتفاع خود به سركشي در كوچه و خيابان پرداختند كه اين سركشي بر شدت نگراني ها افزود. در حالي كه مسئولان شركت كنترل كيفيت از سالم بودن هوا خبر مي دهند، ماسك هاي روي صورت رهگذران نشانگر باورهاي ديگري است. با اين وجود شرايط سالم فعلي مغايرتي با لزوم رعايت بايسته هاي ضدآلودگي هوا ندارد. در همين حال پديده وارونگي هوا با اضافه شدن مه سنگين، قيمت ماسك هاي ضدآلودگي هوا را در شهر افزايش داده است.

هواي سالم
شاخص كيفيت هواي تهران ديروز در شرايط سالم قرار داشت. استقرار شرايط ناپايدار در جو و بارندگي سبب شد از ميزان غلظت هر دو آلاينده منواكسيدكربن و ذرات معلق نسبت به روز جمعه كاسته شود. گزارش سازمان هواشناسي نيز حاكي از آسماني ابري در بعضي ساعات همراه با بارش برف و باران و مه آلود است. به اين ترتيب انتظار مي رود شاخص كيفيت هوا امروز در شرايط سالم باقي بماند.

كارت ملي
سازمان ثبت احوال كشور در اطلاعيه اي از هموطناني كه تاكنون موفق به ارائه تقاضاي كارت شناسايي ملي نشده اند، خواست در تهران و مراكز استان ها به مناطق پستي و در شهرستان ها به ادارات ثبت احوال مراجعه و با تحويل مدارك مورد نياز كارت شناسايي ملي خود را دريافت كنند. در اين اطلاعيه همچنين از هموطنان مقيم خارج از كشور كه تاكنون موفق به ارائه تقاضاي صدور كارت شناسايي ملي نشده اند خواسته شده است مدارك مورد نياز را به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در كشور محل اقامت خود ارائه كنند تا كارت شناسايي ملي براي آنان صادر شود. در بخشي از اين اطلاعيه با اشاره به روند رو به رشد پوشش صدور كارت شناسايي ملي تأكيد شده است طبق قانون همراه داشتن و ارائه اين كارت براي دريافت هرگونه خدمات يا معاملات الزامي خواهد بود.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابرات شهيد ديالمه و شهيد نظري از امروز آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3344، 3350 تا 3352، 3355 و 3356، 3312 و 3313 در محدوده خيابان  شهيد علي اكبر مهدوي پور، حسين قادري، كوچه هاي شيرين، كيميا و ايران و در مركز مخابرات شهيد نظري با پيش شماره هاي 7754 تا 7759 در محدوده خيابان شهيد نور، شهيد داوري، شهيد مدني جنوبي و خطيبي و بيمارستان امام حسين(ع) حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

كندي مجدد اينترنت
كندي و قطعي شبكه اينترنت يك بار ديگر دامنگير كاربران اينترنت شد. در شرايطي كه بسياري از ثبت نام  كنندگان كنكور سراسري مشغول ثبت اينترنتي مشخصات خود و طي كردن مراحل ثبت نام بودند شبكه، سر ناسازگاري با آنها گذاشت و به دلايل نامعلومي كند و يا قطع شد. به گفته ناصر يوسف پور، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت، مشكلات اخير اينترنت ارتباطي با شبكه زيرساخت ندارد.

بازار
007572.jpg
چراغ قرمز پر رنگ گوجه فرنگي

نرخ گوجه فرنگي براي بسياري از خريداران چراغ قرمز پررنگي داشت. حتي در برخي مناطق تهران قيمت هر كيلو گوجه فرنگي به يك هزار تومان هم رسيد.
به نظر مي رسد نبود سيستم اطلاع رساني صحيح و آگاه سازي كشاورزان موجب جايگزيني كشت هندوانه به جاي كشت گوجه فرنگي شده و سرماي زودرس نيز اين كاستي را كامل كرده است. به دنبال اين موضوع بازار با كمبود محصول گوجه فرنگي مواجه است. اما به گفته حسين مهاجران رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران، محصولات كاشت بندرعباس، چابهار و بوشهر تا اواخر دي ماه به بازار مي رسند و قيمت ها را متعادل مي كنند. از سوي ديگر با تخصيص يارانه به محصول سيب زميني و پياز، اين دو محصول نيز به نرخ كيلويي 300 تومان در اختيار مغازه داران قرار خواهد گرفت. علاوه بر اين سازمان ميادين ميوه و تره بار نرخ هاي جديد محصولات خود را اعلام كرده و به خريداران اطمينان داده است كه غرفه داران از نرخ نامه تبعيت كنند. براي رسيدگي به تخلفات نيز تلفن گوياي اين سازمان با شماره هاي 88423969 و 88426429 آماده پاسخگويي و دريافت انتقادات و پيشنهادهاست.

سكه، طلا و ارز
007575.jpg

فرهنگسرا
وقتي با هم باشيم
نمايش شاد و موزيكال وقتي با هم باشيم از تاريخ 6 دي  تا 7 بهمن  در ساختمان فدك فرهنگسراي خانواده به روي صحنه مي رود. نمايش شاد و موزيكال وقتي با هم باشيم زندگي دختري به نام مهرك را به تصوير مي كشد كه بااهالي محل در مقابل سيلاب مقاومت كرده و... علاقه مندان براي هماهنگي مي توانند به ساختمان فدك فرهنگسراي خانواده واقع در بزرگراه رسالت، بعد از گلبرگ، خيابان آيت الله مدني  مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77813802 تماس بگيرند.

فعاليت هاي مذهبي
فرهنگسراي ولاء اقدام به برگزاري كانون المصباح كرده است. فعاليت هاي اين كانون شامل: برگزاري مراسم هاي مذهبي در مناسبت هاي مختلف اسلامي، سخنراني هاي مذهبي، همايش ها و نشست هاي مذهبي، نقد و بررسي احكام و مسائل ديني و... است كه به صورت رايگان عضو مي پذيرد. علاقه مندان براي ثبت  نام مي توانند به نشاني: شهر ري- ميدان نماز- فرهنگسراي ولاء مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 33370505 و 33370606 تماس بگيرند.

زنگ تفريح
فرهنگسراي طبيعت در راستاي غني سازي اوقات فراغت كودكان و نوجوانان اقدام به برگزاري ويژه برنامه فرهنگي هنري تفريحي با عنوان زنگ تفريح از تاريخ اول دي ماه كرده است. اين ويژه برنامه كه شامل كارگاه هاي سفال، نقاشي، كاردستي، مسابقه، جنگ شادي و... است، همه روزه به مدت 3 ماه در فرهنگسراي طبيعت اجرا مي شود. مدارس و مهدهاي كودك مي توانند براي رزرو بليت اين برنامه با شماره تلفن هاي 3-77324112 تماس بگيرند و يا به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس خيابان جشنواره- فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.

كانون هاي شادي
ثبت نام دوره هاي زمستاني و كانون هاي شادي ويژه خردسالان در رشته هاي مختلف هنري، بازي هاي پرورشي، زبان، قرآن و سرگرمي در فرهنگسراي تفكر آغاز شد. دراين دوره ها رشته هاي هنري متناسب با سن خردسالان از قبيل نقاشي و سفالگري آموزش داده مي شود. آموزش زبان، حفظ و قرائت قرآن و بازي هاي پرورشي از ديگر كلاس هاي اين دوره است. خردسالان همچنين با عضويت در كانون هاي شادي از برنامه هاي سرگرمي و آموزشي توام با بازي و نشاط برخوردار مي شوند. علاقه مندان براي ثبت نام مي توانند تا 20 دي ماه به نشاني: شهر زيبا- شهران- بلوار شهران- نرسيده به فلكه دوم، فرهنگسراي تفكر مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-44304978 (واحد آموزش) تماس بگيرند.

سينما
007551.jpg
تله
كارگردان: سيروس الوند
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ماه چهره خليلي وسحر زكريا
سينماهاي نمايش دهنده: آستارا، مركزي 1، جي 1، ايران 3، پيروزي، پارس 1، كانون قدس، قدس، آسمان آبي، سپيده 1، تهران 2، گلريز ،۱ پايتخت، دهكده المپيك و ماندانا
خلاصه داستان: تلفن مشكوك، زندگي زوج جوان را در شب عروسي تحت تأثير قرار مي دهد.

تلويزيون
007578.jpg

آلودگي هواي تهران
007539.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
فرار
صبح سردي بود و هنوز سپيده نزده بود كه ماشينش را با نيش استارت روشن كرد و به راه افتاد. عجله داشت، بايد اول وقت و قبل از شروع ترافيك به دفتر خانه مي رسيد. مشتري خوبي براي آخرين مايملك ارث پدري اش پيدا شده بود. همه مقدمات سفرش به خارج را هم فراهم كرده بود. چند خيابان نگذشته بود كه ناگهان با عابري تصادف كرد و بلافاصله به خاطر تاريكي هوا و خلوتي خيابان از صحنه گريخت. آن روز هرچه منتظر ماند مشتري اش نيامد.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
اهداي عضو
هنگ كنگ: يك پسر 14ساله در هنگ كنگ كه در جريان يك سانحه رانندگي دچار مرگ مغزي شده بود، جان 7 نفر ديگر را نجات داد. داستان از اين قرار بود كه اين پسر نوجوان پس از برخورد با يك دستگاه اتوبوس دچار مرگ مغزي شد و مادرش پس از اطمينان از مرگ وي موافقت كرد اعضاي بدن او را به بيماران نيازمند اهدا كنند. بر اين اساس پزشكان، كليه ها، پوست، استخوانها، قلب، شش ها و كبد اين نوجوان را به 7 بيمار ديگر پيوند زدند. سال گذشته از هر يك ميليون نفر هنگ كنگي تنها 2/4 نفر اعضاي بدن خود را پس از مرگ اهدا كردند.
دستگيري 5 مأمور سارق
ريودوژانيرو:  پليس در شهر ريودوژانيرو برزيل، 5 مامور اين نيرو را به جرم سرقت 5 دستگاه عابر بانك دستگير كرد. اين 5 مامور در سال 2004، 5 دستگاه عابر بانك مركز بازيافت زباله اين شهر را به سرقت بردند. جالب اينكه اين 5 مامور متخلف يك بار ديگر هم دستگير شده بودند اما مشخص نيست كه به چه دليل بازپرس پرونده آنها را آزاد كرد. هفته گذشته نيز 75 مامور پليس در ريو به اتهام همكاري با قاچاقچيان مواد مخدر دستگير شدند.
گروگانگيري پيرزن
منچستر: يك خانم 59 ساله كه 5 كارگر ساختماني را گروگان گرفته بود،  سرانجام با آنها به توافق رسيد. اين كارگران قول داده بودند كه تا پايان روز شنبه گذشته بازسازي منزل اين خانم را به پايان برسانند، اما جمعه بعدازظهر به صاحبخانه اعلام كردند كه پس از تعطيلات سال نوي ميلادي كار بازسازي منزل را به اتمام خواهند رساند. به همين دليل، صاحبخانه عصباني شد و آنها را داخل يكي از اتاق هاي خانه زنداني كرد. در حالي كه دو ساعت از زنداني شدن آنها سپري مي شد، كارگران با داد و فرياد، همسايه ها و پليس را خبر كردند،   اما صاحبخانه حاضر نبود گروگان هاي خود را آزاد كند. سرانجام پس از چندين ساعت مذاكره، كارگران قول دادند كه تا پايان وقت شنبه(ديروز) عمليات ساختماني را به پايان برسانند و اينگونه شد كه صاحبخانه گروگا ن هايش را آزاد كرد.
ركورد شكني بي حاصل
قاهره: يك مربي بدنساز در انگليس كه طي 46 روز در 7 مسابقه دو ماراتن در 7 نقطه مختلف جهان شركت كرده بود متوجه شد كه ركورد شكني وي ثبت نشده است. با توجه به اينكه يكي از مسابقه هاي ماراتن وي در شهر قاهره مصر لغو شده بود به همين دليل كتاب ركوردهاي گينس حاضر نشد ركورد اين جوان 23 ساله را ثبت كند. البته وي با وجود لغو مسابقه ماراتن قاهره به صورت انفرادي مسير مسابقه ماراتن را طي كرد اما كارشناسان كتاب گينس نتيجه اين مسابقه انفرادي را ثبت نكردند.
پيش  بيني نادرست پزشكان
لندن: 10 ماه قبل هنگامي كه كوچكترين نوزاد تاريخ كشور انگليس چشم به جهان گشود، پزشكان مدعي شدند كه احتمال زنده ماندن وي تنها 5 درصد است. وي كه سه ماه زودتر از موعد مقرر به دنيا آمده بود در بدو تولد تنها 389 گرم وزن داشت. اين نوزاد به حدي كوچك بود كه پوشك هايش به اندازه يك چاي كيسه اي برش داده مي شد و هر 4 ساعت يك بار يك قطره شير داخل گلويش مي ريختند. اما ديروز اعلام شد برخلاف پيش بيني تمام پزشكان، وي كاملاً سالم است و وزنش در بيمارستان به 5/4 كيلوگرم رسيده است.
قديمي ترين چوب هاكي جهان
007545.jpg
مونترال: قديمي ترين چوب هاكي روي يخ جهان به ارزش 9/1 ميليون دلار توسط يك شهروند كانادايي خريداري شد. اين چوب كه حدود سال 1850ميلادي ساخته شده است، در ميان اعضاي يك خانواده دست به دست شد تا درنهايت تصميم گرفتند آن را به يك فرد ناشناس در كانادا از طريق اينترنت بفروشند. گفته مي شود كه خريدار اين چوب هاكي قصد دارد آن را به تالار افتخارات هاكي روي يخ اهدا كند. وي مصر است، نامش فاش نشود.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |