يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۶ - Dec 24, 2006
حداد عادل خواستار شد
تجديد نظر ايران در ادامه همكاري
با آژانس انرژي اتمي
مجتهدزاده در گفت وگو با همشهري: صدور قطعنامه عليه ايران غيرقانوني است
گروه سياسي- تلاش هاي گروه 1+5 براي تصويب قطعنامه عليه جمهوري اسلامي ايران در شوراي امنيت، روز گذشته واكنش مقامات ايراني را در پي داشت. رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه پرونده هسته اي ايران در شوراي امنيت تحت تأثير فشار برخي كشورها قرار دارد، گفت: مجلس پس از صدور قطعنامه عليه ايران در شوراي امنيت در نوع رابطه خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي تجديد نظر مي كند.
وي با تأكيد بر اين كه از ابتدا آماده مذاكره بوديم اما اروپايي ها اين مذاكرات را قطع و مسير ديگري را انتخاب كردند، خاطرنشان كرد: هم اكنون طرحي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به تصويب رسيده مبني بر اين كه پس از اعمال فشار به ايران، كشورمان در رابطه با آژانس تجديدنظر كند و قرار بر اين است اين طرح در صحن علني مجلس مطرح شود.
وزير امور خارجه نيز قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران را غيرقانوني و اشتباه دانست.
به گزارش ايسنا متكي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني اي.بي.سي آمريكا گفت: متأسفانه در شوراي امنيت شاهد يك يا دو كشور خاص هستيم كه نهايت تلاششان را انجام مي دهند تا نشان دهند نظر يك كشور برابر با نظر 1+5 و آن هم به  نوبه خود برابر با نظر 15 كشور عضو شوراي امنيت است. وي همچنين با تأكيد بر اين كه ملت ايران سال ها تحت تحريم بوده و با شكل گيري تحريم هاي جديد درنهايت همان موقعيت گذشته ادامه خواهد داشت و هيچ اتفاق ديگري نمي افتد، افزود: دولت و جريان هاي سياسي مختلف در ايران به جديت تصميم گرفته اند بر حق خود بر استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي پافشاري كنند.
متكي در ادامه تصويب قطعنامه عليه ايران از سوي غرب را به معناي عدم استقبال آنها از مذاكره دانست.
وزير امور خارجه همچنين در خصوص بحث مذاكره با آمريكا در مورد عراق تصريح كرد، ايران تمايلي براي مذاكره با آمريكا ندارد و تا زماني كه تغييري در عملكرد دولتمردان آمريكايي در قبال ايران پيش نيايد، نبايد از مذاكره حرف زد. متكي تأكيد كرد با توجه به شكست آمريكا، اين ايران است كه بايد براي مذاكره در خصوص عراق شرط بگذارد. وي همچنين تعيين جدول زماني براي خروج آمريكا از عراق به وسيله مذاكره ميان مقامات عراقي و آمريكايي را يكي ديگر از مهم ترين شروط آغاز مذاكرات ايران و آمريكا در مورد عراق عنوان كرد.
وزير امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار اي.بي.سي در مورد ادعاي دولت بوش مبني بر دخالت ايران در خرابكاري هاي عراق گفت: اتهامات دولت بوش عليه ايران در اين خصوص اثبات نشده اند، اما ما واقعيات و طرحي تصويب شده از آمريكا و انگليس عليه مردم را در اختيار داريم كه ثابت مي كند آنها سياست زمين سوخته را براي زماني كه از عراق خارج مي شوند، دنبال مي كنند. وي افزود: ايران هيچ گونه نفعي از بي ثباتي در عراق نمي برد. اين به نفع ما نيست. منافع و امنيت ملي ما ايجاب مي كند كه با عراقي باثبات تعامل داشته باشيم نه عراقي بي ثبات و متزلزل.
ايسنا همچنين روز گذشته گزارش داد، منوچهر متكي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العربيه اعلام كرد ايران طي چند روز آينده در تماس با مقامات سعودي درخصوص راهكارهاي موجود براي حل بحران لبنان به بحث و تبادل  نظر خواهد پرداخت.
وي همچنين تصريح نمود با توجه به مواضع شفاف ايران در خصوص فعاليت هاي هسته اي، ايران مي تواند تشويق كننده رژيم عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي و مدافع خوبي براي استفاده صلح آميز كشورها از انرژي هسته اي باشد.

جلسه شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه عليه ايران
گفت وگوي تلفني بوش و پوتين درباره ايران
ايسنا: ولاديمير پوتين روز گذشته پيش از رأي گيري شوراي امنيت در خصوص قطعنامه تحريم ها عليه ايران تلفني با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، خبرگزاري اينترفكس به نقل از سخنگوي كرملين گزارش كرد كه پوتين و بوش در اين مكالمه تلفني درباره همكاري آمريكا و روسيه در مرحله آخر تصميم گيري شوراي امنيت گفت وگو كردند.

گروه سياسي پس از آنكه با ادامه يافتن مخالفت هاي روسيه با برخي مفاد جديدترين نسخه از پيش نويس قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت، نشست اين شورا براي رأي گيري درخصوص اين پيش نويس يك روز به تعويق افتاد، روز گذشته شوراي امنيت سازمان ملل براي رأي گيري درخصوص اعمال تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران تشكيل جلسه داد.
به گزارش رويترز پيش نويس قطعنامه مطرح شده در شوراي امنيت از تهران مي خواهد تا تمامي فعاليت هاي مرتبط با غني سازي و هرگونه تحقيقاتي كه ممكن است در توليد سلاح هسته اي مورد استفاده قرار گيرد را به حالت تعليق درآورد. همچنين براساس اين قطعنامه تبادل مواد و تكنولوژي هاي مرتبط با غني سازي و بازفرآوري، تجهيزات مورد نياز رآكتورهاي آب سنگين و همچنين تجهيزات موشك هاي بالستيك با ايران ممنوع خواهد شد.آسوشيتدپرس نيز گزارش داد تا پيش از رأي گيري همچنان درمورد موافقت روسيه، چين و قطر به عنوان رئيس ماه دسامبر شوراي امنيت با پيش نويس ترديدهايي وجود داشت. امير جونز پري سفير انگليس در سازمان ملل نيز اظهار داشت كه تغييرات صورت گرفته در متن پيش نويس شامل مصالحه هاي اساسي نيست و تنها فرصت هاي توافق را افزايش مي دهد. اين درحاليست كه ماريا زاخارووا، سخنگوي هيأت روسي در سازمان ملل ايجاد آخرين تغييرات در متن پيش نويس را مورد ستايش قرار داد و آن را گامي مثبت به جلو خطاب كرد. ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل نيز تا پيش از رأي گيري همچنان تأكيد داشت كه پيش نويس قطعنامه بايد به نحوي تنظيم شود كه حق مسكو براي انجام فعاليت هاي مشروع هسته اي در ايران را محفوظ نگاه دارد. درحقيقت اشاره چوركين به تحريم مالي برخي شركت هاي مرتبط با  برنامه هسته اي ايران و همچنين موضوع ممنوعيت مسافرت بعضي شخصيت هاي ايراني است كه موجب مي شود روسيه در عملي كردن برنامه هاي خود در قبال توسعه فناوري هسته اي در ايران با مشكل مواجه شود.
در متن قطعنامه همچنين اشاره شده است چنانچه براساس گزارش رئيس آژانس انرژي اتمي، 60 روز پس از تصويب قطعنامه، ايران فعاليت هاي مرتبط با غني سازي را به حالت تعليق درآورده باشد آنگاه تحريم ها براي ازسرگيري مذاكرات برداشته خواهد شد، اما چنانچه ايران درخواست شوراي امنيت را اجابت نكند آنگاه شورا اختيار دارد تا تحريم هاي جديدي را نيز عليه ايران اعمال كند.

پيروز مجتهد زاده :
صدور قطعنامه عليه ايران غيرقانوني است
007515.jpg
گروه سياسي- رئيس مؤسسه يوروسويك لندن با اشاره به لزوم اطلاع رساني درخصوص اقدام غيرقابل توجيه آژانس درخصوص ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت تأكيد كرد: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت و صدور قطعنامه عليه ايران مطلقاً غيرقانوني است.
دكتر پيروز مجتهد زاده در گفت وگو با همشهري با اشاره به روند غيرقابل پذيرش آژانس انرژي هسته اي در برخورد با مسأله هسته اي ايران و رفتارهاي دوگانه آژانس با كشورهاي ديگر نظير اسرائيل افزود: ناظراني مثل من بارها تأكيد كرديم كه ايران بايستي رسماً تمام همكاري هاي خود را به اتحاديه اروپا و شوراي مديران سازمان انرژي هسته اي به حالت تعليق درآورده و ادامه اين همكاريها به ارجاع مجدد پرونده ايران به آژانس موكول نمايد.
مجتهد زاده با ابراز تأسف از كوتاهي انجام گرفته درخصوص اقدامات پيش گيرانه از ارجاع پرونده ايران به شورا اظهار داشت: دولت ايران بايد در اولين فرصت اقداماتي حقوقي و ديپلماتيك را به منظور آگاه سازي جهانيان نسبت به فرآيند طي شده بر اي پرونده ايران دنبال نمايد.
وي به شكايت ايران به ديوان لاهه اشاره كرد و ادامه داد: از همان روز نخست كه پرونده ايران به شوراي امنيت رفت بايد اعتراضات شديد و ديپلماتيك گسترده اي را آغاز مي كرديم اما با اهمال كاري اجازه داديم كه وضع به صورت فعلي درآيد و لذا امروز تنها راه پايان دادن به اين موضوع آن است كه به اروپا و شوراي امنيت اعلام كنيم كه تمامي فعاليت هايمان با آنها را تا بازگشت پرونده به شوراي حكام معلق مي كنيم.

محمود احمدي نژاد ميلاد حضرت عيسي ع را
تبريك گفت
007509.jpg
گروه سياسي - رئيس جمهوري در آخرين يادداشت سايت شخصي خود با تبريك ميلاد حضرت مسيح عليه السلام به همگان بخصوص مسيحيان ايران و جهان نوشته است: گرچه سالي كه گذشت همراه با بي عدالتي ها، تجاوزها و حق كشي هاي زيادي بود. اما نداها و فريادهاي خداخواهي و عدالت طلبي هم بلندتر شد.
محمود احمدي نژاد در سايت يادداشت هاي شخصي خود با تبريك سالروز ميلاد كلمه الله آورده است : شرايط امروز جهان بر همگان آشكار است. در فلسطين اشغالي، در عراق، در افغانستان، در آفريقا و آمريكاي جنوبي و حتي در اروپا و آمريكاي شمالي، سلطه گران به خاطر منافع حزب و گروه و پركردن جيب هاي خود شرافت و كرامت و صلح و آرامش انسان ها را به مسلخ برده و دروغ و فريب را به جاي صداقت و راستي نشانده اند. وي سپس اين سؤال را طرح مي كند كه به راستي اگر حضرت مسيح عليه السلام امروز حاضر بودند چگونه عمل ميژكردند و در مقابل چه افرادي و در كنار چه كساني مي ايستادند؟ احمدي نژاد در پايان يادداشت خود تأكيد مي كند: ما معتقديم مسيح عزيز نيز براي تحقق وعده همه انبياء الهي ظهور خواهد كرد و دوشادوش موعود امت ها، همه زيبايي ها و خوبي ها را براي همه بشريت و همه زمين به ارمغان خواهد آورد و در اين ايام به آن روز پرشكوه يك سال نزديك تر مي شويم.

در دستور كار امروز نمايندگان قرار دارد
بررسي اصلاح قانون انتخابات مجلس
007512.jpg
گروه سياسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه هفته گذشته چند تغيير در قانون انتخابات مجلس را به تصويب رسانده بودند، اين هفته نيز قصد دارند يك فوريت طرحي را به تصويب برسانند كه براساس آن قانون انتخابات مجلس تغييرات گسترده اي را پيدا مي كند. بنا بر گزارش خبرنگار پارلماني همشهري اين طرح كه مدت هاست در دستور كار مجلس قرار داشته و در حال حاضر در رديف 56 دستور كار مجلس قرار دارد، اين هفته يك فوريتش در صحن علني بررسي خواهد شد.
ادامه رسيدگي به طرح اصلاح بند (4) ماده (28) قانون انتخابات مجلس، طرح اصلاح مواد (1) و (3) قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي كنند، رسيدگي به لايحه امور گمركي طبق اصل (85) قانون اساسي، بررسي تقاضاي عده اي از نمايندگان مجلس مبني بر رسيدگي به لايحه شوراي حل اختلاف و نهاد قاضي تحكيم در كميسيون قضايي مطابق اصل 85 قانون اساسي از ديگر مواردي است كه در دستور كار هفتگي مجلس قرار دارد.
همچنين در جلسات اين هفته كميسيون ها، طرح تجميع انتخابات دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي با دوره دهم رياست جمهوري و همچنين طرح تجميع انتخابات دوره چهارم شوراها با رياست جمهوري در دستور كار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي قرار دارد و وزير كشور هم در جلسات اين كميسيون حاضر خواهد شد.رئيس ديوان محاسبات هم با حضور در كميسيون انرژي در خصوص عملكرد وزارتخانه هاي نفت و نيرو و سازمان انرژي اتمي به اعضاي اين كميسيون گزارش مي دهد.لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران (برگشت داده شده از شوراي نگهبان) و لايحه ارتقاي سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد نيز در كميسيون اجتماعي مورد بررسي قرار مي گيرد.در كميسيون عمران هم رسيدگي به درخواست تحقيق و تفحص از شهرداري تهران ادامه مي يابد و وزير رفاه نيز در جلسات اين كميسيون حاضر مي شود. رئيس سازمان صدا و سيما نيز در كميسيون فرهنگي، وزير دادگستري در كميسيون قضايي و وزير جهاد كشاورزي نيز در كميسيون كشاورزي حاضر خواهند شد تا به سئوالات نمايندگان پاسخ دهند.

باشگاه احزاب
ايسنا: سخنگوي جمعيت آبادگران جوان با بيان اين كه خدا را شاكريم كه در يك انتخابات پرشور شركت و همكاري داشتيم گفت: يكي از شاخصه هاي مهم انتخابات اين بود كه اصولگراها با حجم زيادي وارد ميدان شدند و نتايج خوبي هم گرفتند. حسن بيادي در جلسه هفتگي جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي افزود: اين انتخابات متأثر از تبيين اصولگرايي بود و معلوم شد كه خط كشي هاي قبلي اعم از چپ و راست ديگر به هم خورده است. جريان هاي چپ و راست به مرور از دايره توجه مردم در حال خارج شدن هستند.
مهر: رئيس ستاد انتخابات خبرگان جامعتين با بيان اينكه جامعتين توانست در انتخابات 24 آذر، 84 درصد از آراي خبرگان را در سراسر كشور به خود اختصاص دهد، گفت: جامعتين 80 نفر را براي حضور در انتخابات خبرگان معرفي كرد كه از اين ميان، تعداد 67 نفر رأي آورده اند كه در نوع خود نسبت به انتخابات گذشته بي نظير است.
ايسنا: معاون دبيركل جبهه  مشاركت اظهار داشت: تركيبي كه در شوراها پيروز شد بايد با ارائه  نظرات كارشناسانه و با درس گرفتن از دو شوراي گذشته درصدد كار جمعي باشد تا شورايي كارآمد داشته باشيم و گام هاي خوبي برداشته شود. حسين كاشفي معتقد است: عدم پيروزي ليست حاميان دولت نشان داد كه دولت بايد در برنامه هايش تجديد نظر كند و برخورد روشن و دقيق تري انجام دهد. اين پيام مهمي است.
باشگاه خبرنگاران جوان: سخنگوي مجمع نيروهاي خط امام گفت: وجود جريانات مختلف در شوراي شهر جديد، دايره بسته شوراي قبلي را خواهد شكست. حميد قزويني، با اشاره به اينكه روند برگزاري انتخابات اخير به جز حضور پر شور مردم اشكالات بسياري داشت، افزود: در بسياري از شهرها، حاميان دولت شكست خوردند و اين مسئله درس عبرتي براي آنها بود تا مردم و جامعه را بيشتر بشناسند ولي اكثريت منتخبان با اصولگرايان است.

يادداشت
راه هاي مقابله با تحريم
دكتر حميدرضا حاجي بابايي
در سال هاي اخير، بحث فناوري هسته اي ايران از موضوعات بسيار مهم و چالش برانگيز در صحنه بين المللي بوده است و در مسير پرفراز ونشيب خود منشأ تحولاتي در مناسبات سياسي منطقه شده است.همكاري هاي گسترده ايران، حسن نيت كشور را به اثبات رسانده، با اين همه كشورهاي غربي با تأسي از سياست هاي يكجانبه گرايانه آمريكا بحث تصويب قطعنامه در شوراي امنيت و برخي تحريم هاي احتمالي را در پيش گرفته اند، در اين شرايط گزينه هاي ذيل به عنوان راهكارهاي پيشنهادي براي مقابله با اين شرايط حساس پيشنهاد مي گردد.
الف: حفظ وحدت ملي و تقويت دستگاه ديپلماسي كشور
ب: بكارگيري همه امكانات سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشور براي خنثي نمودن و يا كم اثر نمودن اقدامات سياسي و محدوديت هاي اعلام شده.
ج: تعامل با كشورهاي منطقه و برنامه ريزي مدون و تعريف شده با كشورهاي مختلف.
د : ادامه مقتدرانه پژوهش و تحقيقات و فناوري هسته اي صلح آميز تا رسيدن به اهداف مطلوب.
ه: قطع كليه بازرسي هاي بازرسان آژانس بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در صورت ايجاد محدوديت .
و‍ : بررسي موضوع تجديدنظر ايران در رابطه با عضويت در آژانس بين المللي انرژي هسته اي به دليل ناكارآمدي و سياسي بودن و منافي بودن آن با منافع ملي ايران.
ز : تجديد نظر در ارتباط با كشورهايي كه به نحوي دراين ماجرا عليه جمهوري اسلامي ايران موضع گيري نموده اند.
اما درباره تحريم ها آيا كارآمد خواهد بود يا خير؟
الف به دليل مخالفت هاي روسيه و توافقي كه به عمل آمد اين قطعنامه حداقل تحريم ها را توانست عليه ايران شكل بدهد.
ب نقض تحريم ها در موارد گوناگون توسط كشورها و افراد به دليل منافع شخصي و ملي كشورها و كارتل  هاي اقتصادي معمولا پايدار نيست.
ج بحث WTO و جهاني شدن امروز مهم ترين مبحث جهاني است چراكه منافع اقتصادي اولي بر همه تصميمات متخذه در دنياست لذا چنين امري مانع از تحريم اقتصادي خواهد شد.علاوه بر همه اين ها جمهوري اسلامي ايران باتوجه به شرايط ذيل قدرت استقامت در برابر تحريم و يا كاهش تأثيرگذاري يا خنثي نمودن اين گونه تحريم هاي سياسي را دارد.
الف: حضور در يك منطقه استراتژيك مانند خليج فارس كه نبض اقتصادي دنيا در اين جا مي زند.
ب : حضور در منطقه مهم امنيتي تحت عنوان كمربند ايمني خاورميانه كه ايران در حساس ترين نقطه امنيتي آن قرار گرفته است.
ج : سهم ايران در سبد انرژي جهان و تأثيرگذاري آن بر قيمت نفت كه مهم ترين معيار توازن اقتصادي جهان به شمار مي رود.
د : نياز آمريكا به مساعدت ايران در ايجاد امنيت در منطقه و رهايي اين كشور از بحران هايي كه ايجاد نموده است.
ه: از همه مهم تر اعتقاد عميق مردم ايران به كليت انسان ساز و آينده ساز اسلام، به عنوان نيروي محركه ملت ايران در 27 سال گذشته و مقابله با تحريم ها و فشارها عليه ايران. بدين ترتيب ايران توانمندي مقاومت در قبال فشارهاي غرب را داشته و دارد و در برابر زورگويي ها سر تعظيم فرو نخواهد آورد.
*عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

رئيس قوه قضائيه:
استكبار تعرض به مذهب تشيع را در پيش گرفته است
گروه سياسي - رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان قضايي تلاش براي ايجاد تفرقه و اختلاف ميان گروه ها و مذاهب اسلامي را از ترفندهاي قديمي و تاريخي استعمار و استكبار عليه مسلمانان برشمرد و افزود: يكبار ديگر استكبار با صحنه گرداني صهيونيست پشت سر اين مسائل قرار گرفته و تعرض به مذهب تشيع و مذهب جعفري را به ناحق در پيش گرفته است. به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي تأكيد كرد: دشمنان اسلام مي خواهند از اين طريق يعني ايجاد اختلاف بين مذاهب اسلامي و تعرض به مذاهب مختلف در مقابل اسلام بايستند و اين وظيفه علماي اسلام و مردم مسلمان منطقه و سراسر جهان است كه با هوشياري به مقابله با اين ترفند بپردازند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |