يكشنبه ۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۶ - Dec 24, 2006
به طول 6/6 كيلو متر
بزرگراه آسيا راههاي غرب تهران را به هم متصل مي كند
گروه شهري - بزرگراه آسيا به طول 6/6 كيلومتر از ضلع شرقي پارك ارم، اتوبان تهران- كرج به صورت شمالي جنوبي آغاز شده و پس از عبور از تقاطعات غيرهمسطح فردوس، رسالت، آيت ا... كاشاني، لاله، همت، آبشناسان به تقاطع هم سطح حصارك مي رسد.
به گفته نصرآزاداني مدير عامل سازمان فني مهندسي شهرداري تهران،  اين بزرگراه كه عمليات اجرايي آن از تاريخ اول مرداد ماه سال 85 آغاز شده و قرار است ظرف مدت دو سال به پايان برسد ، هم اكنون از 15 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.
وي افزود: علاوه بر اينكه 21 پل مي بايست در مسير اين بزرگراه احداث شود، مسيل وسك به طول 7 كيلومتر از مركز باند رفت و برگشت بزرگراه عبور كرده و در تقاطع با شمال اتوبان تهران - كرج در كانال ميان رود ريخته مي شود.
نصرآزاداني گفت: اين كانال از محدوده حصارك به بالا با توجه به اينكه در طرح ملي كوهسار قرار دارد، مي تواند به دليل برخورداري از چشم انداز هاي زيبا جزو جاذبه هاي طبيعي پارك ملي كوهسار به شمارآيد.
وي درمورد معارضين ملكي و تاسيساتي ودولتي واقع در سر راه اين طرح افزود: بخشي از پارك ارم به مساحت حدود 40 هزار متر و حدود 12 هزارمتر از اراضي متعلق به بسيج در شمال شرق تقاطع شهيد همت به عنوان معارضين بزرگراه آسيا به شمار مي رود كه به نظر مي رسد به منظور خريد اين اراضي به علاوه معارضين شخصي و تاسيساتي و هزينه اجراي پروژه ، حدود 110 ميليارد تومان اعتبار نياز باشد.
مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران گفت: بزرگراه آسيا براي سرعت 120 كيلومتر در ساعت طراحي شده كه ضمن برقراري ارتباط تقريبا تمام شريانهاي غربي و شمال غرب محدوده تهران ازترافيك بزرگراه شهيد ستاري، اتوبان كرج، محدوده محمدعلي جناح، و كل مسير بزرگراه شيخ فضل ا... خواهد كاست.

زمستان پربار در سراسر ايران
007506.jpg
ديروز در سراسر ايران يا برف مي باريد يا باران.
شهروندان تهراني سه بار بارش برف را در آذر ماه تجربه كردند و ديروز هم برف چهارم تهران باريد، درحالي كه تازه پا به دومين روز زمستان گذاشته بوديم.
بارش ها امروز هم ادامه دارند. اما از فردا همزمان با كم شدن بارش در غرب كشور، به تدريج آسمان شرق كشور باراني تر مي شود.
زمستاني اينچنين پربار در سال هاي اخير كم سابقه بوده است و اگر همين گونه قاعده هر هفته يك بارش سنگين كه از نيمه پاييز آغاز شده، تداوم پيدا كند، قطعا زمستان امسال ركورد بارش در بيست سال گذشته را تصاحب خواهد كرد.

نايب رئيس شوراي شهر اعلام كرد:
بهسازي ترافيك و كاهش آلودگي هوا؛
اولويت شوراي سوم تهران
007560.jpg
گروه شهري- نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، تلاش براي كاهش معضلات ترافيكي و آلودگي هواي پايتخت را اولويت مهم و برنامه راهبردي شوراي شهر به ويژه شوراي سوم دانست و بر ضرورت حمايت دولت در اين زمينه تاكيد كرد.
حسن بيادي در گفت و گو با همشهري خاطرنشان كرد كه اولويت مهم مديريت شهري، بحث ترافيك و كاهش آلودگي هواست كه بايد با جديت پيگيري و دنبال شود و دولت بايد با حمايت هاي جدي وارد اين عرصه شود .
وي اتمام پروژه هاي نيمه تمام، تلاش براي افزايش مشاركت مردم در اداره امور و كاهش آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي را از ديگر اولويت هاي مديريت شهري تهران برشمرد و گفت: دولت نه از طريق دخالت بلكه با گستردن چتر حمايتي خود براي شوراها و شهرداري ها و ارايه كمك هاي مالي، مديريت شهري را به ويژه در توسعه حمل و نقل عمومي ياري رساند .
نايب رئيس شوراي شهر با بيان اينكه هم اكنون خطوط مصوب مترو نيازمند كمك دولت است افزود: دولت در ارتباط با تبصره 13، اعتبارات مربوط به توسعه بخش حمل و نقل عمومي را نگه داشته است درحالي كه بايد تصميم گيري در اين زمينه را به شوراي شهر بسپارد.
وي تركيب اعضاي شوراي شهر سوم را به لحاظ تخصصي و تجربي در زمينه سياست گذاري هاي مربوط به تحقق اولويت هاي يادشده مناسب دانست و گفت: به طور كلي توان تخصصي شوراي سوم چه به لحاظ علمي و چه به لحاظ تجربه اجرايي، بسيار بالاست و در مجموع، توانايي هاي آن كمتر از شوراي دوم نيست ، ضمن اينكه در تركيب اعضاي اين شورا، چند معاون رئيس جمهور و وزير سابق نيز حضور داشته و افراد ديگري مانند آقاي طلايي روي مسايل اجتماعي به خوبي اشراف دارند.
بيادي مي افزايد: علاوه بر آنچه گفته شد، در حال حاضر شوراي دوم بسترهاي لازم را براي بسياري از برنامه ها و خدماتي كه شوراي سوم مي خواهد انجام دهد فراهم ساخته است و شوراي سوم با وجود اين بسترها، آسان تر مي تواند خدمات خود را به شهروندان ارائه دهد و برنامه هاي راهبردي خود را براي اداره پايتخت عملي سازد.
نايب رئيس شوراي شهر تهران از سوي ديگر خاطرنشان كرد كه استراتژي شوراي سوم نيز براي انجام امور شهري بايد بيانات مقام معظم رهبري در مورد تهران باشد كه فرموده اند تهران بايد به شهري با هويت اسلامي و ايراني، زيبا، و روح نواز، داراي رفاه عمومي و مقاوم تبديل شود.
بيادي همچنين افزود: علاوه بر اين، سخنان رهبري مبني بر اينكه تسهيل، تسريع كار مردم و تكريم آنان و اعتمادسازي به عنوان چهار شاخص مهم بايد مورد توجه جدي باشد، مي تواند به عنوان يك هدف از سوي شوراي شهر تهران پيگيري و دنبال شود .
نايب رئيس شوراي شهر همچنين مي گويد: شوراي سوم بايد نقش و مشاركت مردم را در تصميم گيري ها و رفع مشكلات شهري پررنگ تر از گذشته توسعه بدهد و كاري را كه مقدمات آن با تشكيل شوراياري هاي محلات شروع شده است، انشاء الله با حركتي عظيم از طريق تشكيل يك پارلمان شهري برخوردار از ساختار جديد انتخاباتي با كمك شوراياري هاي محلات دنبال كند و در صدد تحقق آن برآيد.
به گفته وي، شوراي شهر و شهرداري به تنهايي قادر به حل مشكلات مردم نيستند و بايد با استفاده ازمشاركت هاي مردمي و كمك آنان در اداره شهر، محله محوري اساس اداره شهر قرار گيرد. نايب رئيس شوراي شهر همچنين معتقد است كه در شوراي شهر سوم نقش محله ها در اداره پايتخت پررنگ تر خواهد شد. وي با بيان اينكه ساختار كنوني انتخابات شوراها به ويژه در كلان شهري مانند تهران ساختار خوبي نيست مي افزايد: تا زماني كه چنين ساختاري براي انتخابات شوراها وجود دارد، همواره مسايل سياسي بر مسايل شهري غالب خواهد شد.
بيادي راه برون رفت از اين مشكل را گسترش شوراياري هاي محلات مي داند و مي گويد: اگر بتوان از طريق شوراياري هاي محلات در مناطق شهري، شورايي مستقل ايجاد و از طريق شوراهاي مناطق افرادي را به عنوان اعضاي پارلمان شهري انتخاب كرد، قطعا موفقيت بيشتري در زمينه توسعه مشاركت مردم در اداره شهر حاصل خواهد شد.

تأخير در تحويل تاكسي ها در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده موجب شد
بيكاري 800 راننده تاكسي طي 2 ماه گذشته
.ايسنا: مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: 800 راننده تاكسي به دليل عدم تحويل خودروهاي جديد در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، بيش از دو ماه است كه بيكارند.
حسين تيموري كرماني با انتقاد از روند واگذاري تاكسي هاي جديد، گفت: بر اساس آيين نامه اجرايي تبصره 13 قانون بودجه سال 85، تاكسي هاي جديد بايد 15 تا 25روز پس از اسقاط خودرو فرسوده، در اختيار رانندگان قرار گيرد؛ اما متاسفانه به دليل همكاري نكردن دستگاههاي مربوطه، خودرو۸۰۰ راننده تاكسي حدود 5/1 تا 5/2 ماه است تحويل نشده.
وي افزود: به علاوه اين كه بر اساس تعهد، بابت هر روز توقف و يا عدم تحويل خودرو بايد روزانه 5 هزار تومان به رانندگان خسارت بدهند؛ اما تاكنون براي بيش از دو ماه بيكاري۸۰۰ راننده تاكسي يك ريال هم به آنان نداده اند.
مدير عامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با بيان اين كه رانندگان تاكسي شغل ديگري ندارند و بيكاري و ناتواني در تامين معيشت زندگي به آنان فشار وارد مي كند، تصريح كرد: روز شنبه 200 نفر از 800 راننده بيكار تاكسي براي اعتراض به تحويل نشدن خودرو، به سازمان تاكسيراني مراجعه كردند.وي گفت: عليرغم اين كه خودرو رانندگان تاكسي تحويل نشده، آنان ماهانه بايد 98 هزار تومان نيز قسط خودرو جديد تحويل نشده را بدهند؛ در حاليكه شغل و منبع درآمدي ندارند.
تيموري كرماني يادآور شد: خودروهاي جديد رانندگان تاكسي در حالي بيش از دو ماه تحويل نشده كه طبق آيين نامه اجرايي بايد اين خودروها ظرف 15 تا 25روز تحويل داده شود.
تيموري گفت: سازمان تاكسيراني بيش از 30 نيرو جهت تسريع در روند خروج تاكسي هاي فرسوده را بسيج كرده تا كارهاي اداري انجام شود.از سويي ديگر متاسفانه مسئولان مربوطه رانندگان تاكسي را به هم پاس مي دهند.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران، ادامه داد: 7هزار و 610 راننده تاكسي از مرداد ماه (زمان آغاز طرح خروج خودروهاي فرسوده) ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد 4 هزار و 247 نفر به ايران خودرو و يكهزار و 297 نفر به شركت سايپا معرفي شده اند و مابقي نيز مراحل اداري را طي مي كنند.
به گفته وي، تاكنون يكهزار و 233 راننده تاكسي، خودرو جديد خود را تحويل گرفته اند.مدير عامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: عدم تحويل بموقع خودروها، موجب كاهش استقبال رانندگان تاكسي براي ثبت نام خودروهاي جديد شده، اين در حاليست كه بسياري از تاكسي ها فرسوده اند و بايد تعويض شوند.

ديدار شهرداران
تهران و دوبي
گروه شهري - حسين لوتاه، شهردار دوبي و هيات همراه صبح ديروز با حضور در دفتر شهردار تهران ضمن ملاقات با قاليباف، از نزديك به بحث و تبادل نظر پيرامون دو شهر تهران و دوبي پرداختند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران محمدباقر قاليباف به همكاري هرچه بيشتر شهرداري تهران و دوبي با يكديگر در زمينه هاي فني و اقتصادي و استفاده از تجارب آموزشي و تكنولوژيكي دو شهر تاكيد كرد و افزود: دو كشور امارات متحده عربي و ايران دو كشور مسلمان و همسايه هستند كه به لحاظ نزديكي جغرافيايي مي توانند همكاري هاي خود را در حوزه هاي مختلف توسعه دهند.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه اميدوارم اين نشست سرفصل جديدي براي همكاري هاي بيشتر در زمينه هاي فني و اقتصادي، تكنولوژي و آموزشي و انتقال تجربيات موفق دو شهر تهران و دوبي باشد تا شرايط زندگي بهتري را براي شهروندان دو شهر فراهم آورد، تصريح كرد: همچنين اميدواريم همكاري هاي بيشتري در زمينه مسائل فرهنگي و توريستي بين دو شهر فراهم شود تا شهروندان تهراني و شهروندان دوبي بتوانند به راحتي از جاذبه هاي توريستي و تاريخي دو شهر ديدن كنند.
همچنين در ادامه اين ملاقات حسين لوتاه شهردار دوبي نيز آمادگي خود را براي انتقال تجربيات موفق در زمينه امور شهري دوبي به شهرداري تهران اعلام كرد و اظهار داشت: در حال حاضر برنامه احداث 37 كيلومتر خط مترو در دوبي در دست اجراست كه اين پروژه بايد تا سال 2009 تكميل شود. شهردار تهران نيز در ادامه اين گفتگو با اشاره به تجربه موفق اجراي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله هاي شهر تهران افزود: در حال حاضر روزانه 7500 تن زباله در تهران توليد مي شود كه 4هزارتن از اين مقدار بازيافت و بخشي نيز دفن بهداشتي مي شود كه اميدواريم تا پايان سال۱۳۸۶ به طور كامل همه زباله هاي توليدي شهر تهران تفكيك و ديگر نيازي به دفن زباله نداشته باشيم.
قاليباف با اشاره به معضل ترافيك به عنوان مهمترين دغدغه مردم و مسئولين شهر تهران گفت: البته ما در زمينه فرهنگ ترافيك نيز در تهران دچار مشكل هستيم.
شهردار دوبي در مورد درآمد شهرداري دوبي و منابع كسب آن نيز گفت: درآمدهاي شهرداري دوبي عمدتا از بخش هاي دريافت عوارض از راه قراردادهاي اجاره مسكن، سرمايه گذاري در پروژه هاي تجاري، ساخت وسازهاي ساختماني، اخذ عوارض از هتل ها، دريافت عوارض از واردات و صادرات كالا و مواد غذايي، احداث پروژه هاي عمراني، اخذ عوارض از مالكان زمين هاي بزرگ و تجار، اخذ عوارض از سرمايه داراني كه در امر ساخت و ساز فعال هستند، فروش آب تصفيه شده و... به دست مي آيد. حسين لوتاه ادامه داد: در حال حاضر درآمد شهرداري دوبي 3 ميليارد درهم در سال است كه اميدواريم اين مبلغ را در سال آينده به 4 ميليارد درهم برسانيم.

نگاه
007557.jpg
بهمن عبدي

به منظور جلوگيري از لغزندگي معابر انجام گرفت
عمليات وسيع پخش شن در معابر شمال تهران
گروه شهري- همزمان با آغاز بارش برف در ساعات اوليه بامداد روز گذشته به منظور جلوگيري از لغزندگي معابر و نيز تسهيل و تسريع توأم با ايمني تردد خودروها بيش از 400 تن شن مخصوص در بزرگراه ها، تقاطع هاي غيرهمسطح، پل ها و خيابان هاي اصلي شمال تهران پخش شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، طي يك ماه گذشته و با بارش برف در مناطق شمالي تهران، به منظور پاكسازي و برف روبي معابر بيش از 2500 تن شن مخصوص توسط شهرداري منطقه يك در خيابان هاي اصلي و فرعي توزيع شده است.
براساس همين گزارش، طبق پيش بيني هاي انجام شده براي زمستان سال جاري 20 هزار تن شن مخصوص در مخازن اصلي و 200 مخزن زرد رنگ و غلطان در تقاطع هاي اصلي و فرعي هاي شيب دار شمال تهران دپو شده است.
اين گزارش مي افزايد: ستاد برف روبي به دليل موقعيت جغرافيايي منطقه و صعب العبوربودن برخي معابر در حدود 25هزار كيسه شن مخصوص نيز در اين معابر و دوربرگردان هاي منطقه جاسازي كرده است.
در اين گزارش از ساكنين و شهروندان منطقه درخواست شده در صورت لزوم و عدم امكان خدمات رساني به موقع توسط ماموران ستاد برف روبي، با استفاده از بيل هاي موجود در كنار اين مخازن، نسبت به پخش شن در معابر برفي اقدام كنند.

پرسه
توزيع گل و گياه رايگان
اگر تورم و گراني تا به حال بين شما و طبيعت فاصله انداخته بود، مي توانيد از امروز اين فاصله را كم كنيد. شهرداري منطقه 22 براي ايجاد فضاي سبز و داشتن محيطي سالم گونه هاي گياهي مختلف را به طور رايگان بين شهروندان توزيع مي كند.
از امروز تا پايان سال به جز پنج شنبه ها و ايام تعطيل مي توانيد از اين خدمت شهرداري منطقه 22 استفاده كنيد.
خط ريالي جديد در خطوط اتوبوسراني تهران
نگران نباشيد، قرار نيست اتوبوس هاي بليتي را به خطوط ريالي اختصاص بدهند. خط جديد ديگري در خطوط اتوبوس هاي ريالي اضافه شد. دليل آن هم تنوع در انتخاب وسيله نقليه توسط شهروندان است.
مسير اين خط ريالي كه توسط بخش خصوصي راه اندازي شده از كوهسار به پايانه آزادي است.
همچنان لكه گيري آسفالت
ظاهرا سيل درخواست شهروندان از شهرداري براي لكه گيري آسفالت خيابان ها و ترميم آن همچنان ادامه دارد. شهرداري منطقه 13 هم در گزارش خود تاكيد كرده است كه عمليات لكه گيري آسفالت را همچنان ادامه مي دهد.
اين شهرداري طي 5 روز 250 تن آسفالت در خيابان هاي منطقه پخش كرده است. حفاري هاي گوناگون و كهنه بودن آسفالت دليل اصلي وجود تقاضا براي ترميم آن بوده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |